lämmöt hallintaan

Jocce

Lämpö on jo kriitisen pisteen hujakoilla, totesin lämmönvaihtimen tuubien pinnalla(makeavesipuoli)vaaleanharmaan kerroksen.Olen lukenut että jokin pakkasneste sisältäisi silikaattia joka kerrostuu juuri näin? Mikään kokeilemani aine ei liuota kerrosta.Maahantuoja nimenomaan variotti käyttämästä voimakkaita happoja/emäksiä.(uusi tuubi 1000 euroa ei riitä!)
Olen siis neuvoton!!!
Lämpö tuubit ovat vielä alumiini putkessa jota ei voi avata eli mekaaninen puhdistus on mahdoton
kone on YANMAR 88 HV

28

11505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elä räpellä itse

      nosta paattisi nyt heti rannalle ja käytä
      seuraava vuosi vene ja konealan
      opintoihin, näin kun toimit sinulla on jotain
      ehjää jäljellä koneestasi vielä vuoden päästä !!!

    • veneessä

      mihin veneeseen on ko. motsku asennettuna??

    • Katsastusmies

      Suosittelen yhteydenottoa moottorin maahantuojaan tai mikäli koneen takuu on jo ummessa mahdollisesti ammattitaitoiseen jäähdytinkorjaamoon.
      Nämä tahot ilmeisimmin tietävät mitä tehdä.
      Jäähdytinnesteiden kohdalla täytyy todeta että Suomi on valitettavasti kehitysmaa jäähdytinnesteiden laadun suhteen.
      Tuote ei perinteisesti saa maksaa mitään ja silloin laatukin on vastaava. Merkkituotteetkin valitettavasti ovat usein hintasyystä ala-arvoisia. Pääasia on ollut ettei moottorit jäädy rikki. Tänään monimetallimoottoreissa tärkeintä on syäpymisen estäminen.
      Jäähdytinnesteen laadun määrää ensisijaisesti korroosionsuoja-paketti. Itse MEG tai PEG, eli se glykooli joka tekee sen että neste ei jäädy, on yleensä riittävän laadukasta, tai paremminkin siellä ei niitä suuria laatu/hintaeroja synny.

    • Jocce

      Asiantuntijoita en ole löytänyt, jäähdytin huollot eivät osaa asialle mitään. Maahantuoja ehdotti auton syylärin puhdistusaineita, niistä ei tietenkään ollut apua. Olen tosiaan pulassa.   
      Moottorilla olen ajanut noin 1500 tuntia
      Ohjekirja neuvoi jonkin italialaisen merimoottorin jäähdytys järjestelmän pudistamiseen vuosihuollossa suolahappoa.
      Happo ei käyne Yanmarin puhdistamiseen alumiinin vuoksi?

      • delta

        Itselläni on Albatrossi ja siinä 77hv Yanmar. Lämpöhälytin on soinut n. kerran kesässä, ei aina sitäkään. Olen kuitenkin käynyt jäähdytysjärjestelmää läpi syyn löytämiseksi.
        Viimeksi mittasin lämpöhälytyskytkimen ja termostaatin toimintalämpötilat. Hälytin oli OK, mutta termostaatti laiskistunut, eli ei auennut kokonaan 90 asteessa, niinkuin pitäisi. Uusin sen.
        Koeajolla (3300RPM, raskas kuorma) hälytin ulisi jälleen. Nyt alkoi ottaa päähän. Luin korjaamokäsikirjaa vähän tarkemmin, ja siellähän sanottiin: "Jos kone käy kuumempana kuin 85 astetta, on lämmönvaihdin rassattava (harjattava)".
        Koska hälytin toimii 97 asteessa, on koneen lämpö siis ollut ainakin ajoittain yli 85 astetta. Ramstedtin telakka Turussa neuvoi minua viemään lämmönvaihtimen putkipatterin Turun Jäähdytinkeskus Oy:öön. Tein niin, ja he ainakin kertoivat käyttävänsä suolahappokylpyä. Ulkonäöltään patteri ainakin siistiytyi, mutta vaikka kone onkin taas koossa, en ole vielä ehtinyt tehdä kunnon koeajoa. Olen tuplannut oman paattini konetilan tuuletusputket muutama vuosi sitten, mutta hälytykset eivät kokonaan loppuneet.
        Kannattaa myös huomioida Yanmarin kierroslukurajoitukset: 3600RPM vain hetkellinen,
        3400RPM max. jatkuva. Toivon, että löydät lämpiämisen syyn ja saat sen korjattua. Yanmar 4jh-dte (sinulla 4jh2-dte) on luotettava ja kauniskäyntinen kone, joten ei kannata pilata sitä antamalla ylikuumentua.


      • jallu
        delta kirjoitti:

        Itselläni on Albatrossi ja siinä 77hv Yanmar. Lämpöhälytin on soinut n. kerran kesässä, ei aina sitäkään. Olen kuitenkin käynyt jäähdytysjärjestelmää läpi syyn löytämiseksi.
        Viimeksi mittasin lämpöhälytyskytkimen ja termostaatin toimintalämpötilat. Hälytin oli OK, mutta termostaatti laiskistunut, eli ei auennut kokonaan 90 asteessa, niinkuin pitäisi. Uusin sen.
        Koeajolla (3300RPM, raskas kuorma) hälytin ulisi jälleen. Nyt alkoi ottaa päähän. Luin korjaamokäsikirjaa vähän tarkemmin, ja siellähän sanottiin: "Jos kone käy kuumempana kuin 85 astetta, on lämmönvaihdin rassattava (harjattava)".
        Koska hälytin toimii 97 asteessa, on koneen lämpö siis ollut ainakin ajoittain yli 85 astetta. Ramstedtin telakka Turussa neuvoi minua viemään lämmönvaihtimen putkipatterin Turun Jäähdytinkeskus Oy:öön. Tein niin, ja he ainakin kertoivat käyttävänsä suolahappokylpyä. Ulkonäöltään patteri ainakin siistiytyi, mutta vaikka kone onkin taas koossa, en ole vielä ehtinyt tehdä kunnon koeajoa. Olen tuplannut oman paattini konetilan tuuletusputket muutama vuosi sitten, mutta hälytykset eivät kokonaan loppuneet.
        Kannattaa myös huomioida Yanmarin kierroslukurajoitukset: 3600RPM vain hetkellinen,
        3400RPM max. jatkuva. Toivon, että löydät lämpiämisen syyn ja saat sen korjattua. Yanmar 4jh-dte (sinulla 4jh2-dte) on luotettava ja kauniskäyntinen kone, joten ei kannata pilata sitä antamalla ylikuumentua.

        Mulla on asennettu pieni lisälauhdutin ja alkuperäisten 2*75mm ilmanottojen lisäksi 2*100mm ilmanotot. Ei edes tänä kesänä ollut lämpöjen kanssa ongelmia. Ajettu raskaassa kuormassa ja pulpettivene hinauksessa muutama tunti yhtämittaan, ulkolämpö 33 ja merivesi 25, silti lämmöt pysyi 85 asteessa (vdo:n mittari).
        Koneen kierrosten ollessa 3100 ja nopeus 10,5 solmua.
        Pitäisi vielä lisätä oljynlämpö mittari, kuin myös pitäisi mitata konehuoneen lämmöt ajon aikana.
        Olisi mielenkiintoista saada muutenkin keskustelua Albatrosseista ja Yanmarineista käyttäjien taholta.
        Hyvää syksyä ja turvallista veneilyä.


      • delta
        jallu kirjoitti:

        Mulla on asennettu pieni lisälauhdutin ja alkuperäisten 2*75mm ilmanottojen lisäksi 2*100mm ilmanotot. Ei edes tänä kesänä ollut lämpöjen kanssa ongelmia. Ajettu raskaassa kuormassa ja pulpettivene hinauksessa muutama tunti yhtämittaan, ulkolämpö 33 ja merivesi 25, silti lämmöt pysyi 85 asteessa (vdo:n mittari).
        Koneen kierrosten ollessa 3100 ja nopeus 10,5 solmua.
        Pitäisi vielä lisätä oljynlämpö mittari, kuin myös pitäisi mitata konehuoneen lämmöt ajon aikana.
        Olisi mielenkiintoista saada muutenkin keskustelua Albatrosseista ja Yanmarineista käyttäjien taholta.
        Hyvää syksyä ja turvallista veneilyä.

        Kerrot veneesi kulkeneen 10,5kn 3100 kierroksella.
        Vaikka sinulla olikin hinattavaa, heräsi epäilys, että meillä on erilaiset potkurit. Minun Albatrossini kulkee 12kn 3000 kierroksella täysillä tankeilla ja kahden hengen kesälomakuormalla ilman jollaa tai muuta hinattavaa. Kone (77hv Yanmar) ei jaksa ottaa huippukierroksia 3600, vaan jää jonnekin reiluun 3400 kierrokseen.
        Potkurini on 17x15, eli nousu on 15 tuumaa. Millainen sinulla on? Liian suuri potkurin nousu voisi olla yksi lämpenemisen syy.


      • jallu
        delta kirjoitti:

        Kerrot veneesi kulkeneen 10,5kn 3100 kierroksella.
        Vaikka sinulla olikin hinattavaa, heräsi epäilys, että meillä on erilaiset potkurit. Minun Albatrossini kulkee 12kn 3000 kierroksella täysillä tankeilla ja kahden hengen kesälomakuormalla ilman jollaa tai muuta hinattavaa. Kone (77hv Yanmar) ei jaksa ottaa huippukierroksia 3600, vaan jää jonnekin reiluun 3400 kierrokseen.
        Potkurini on 17x15, eli nousu on 15 tuumaa. Millainen sinulla on? Liian suuri potkurin nousu voisi olla yksi lämpenemisen syy.

        Samanlainen potkuri mullakin on alla. Mutta kyse olikin raskaasti kuormatusta veneestä hinauksesta. Kahden hengen kuormalla menee samat 12 solmua/3000rpm. Ensi talvena olisi suunnitelmissa pienentää potkurin halkaisijaa n. puoli tuumaa jotta kone kiertäisi täydellä kaasulla sen 3600rpm.
        Eikä mulla ole koskaan ollut lämpö ongelmia. Mutta konehan saakin ilmaa reilusti.
        Yhdellä kaverilla on myös samanlainen albatrossi ja siihen meinattiin vaihtaa alkuperäisten ilmaottojen 75mm tilalle vaihtaa 100mm. Ja katsoa kuinka moottoritilan lämmöt muuttuu.


      • delta
        jallu kirjoitti:

        Samanlainen potkuri mullakin on alla. Mutta kyse olikin raskaasti kuormatusta veneestä hinauksesta. Kahden hengen kuormalla menee samat 12 solmua/3000rpm. Ensi talvena olisi suunnitelmissa pienentää potkurin halkaisijaa n. puoli tuumaa jotta kone kiertäisi täydellä kaasulla sen 3600rpm.
        Eikä mulla ole koskaan ollut lämpö ongelmia. Mutta konehan saakin ilmaa reilusti.
        Yhdellä kaverilla on myös samanlainen albatrossi ja siihen meinattiin vaihtaa alkuperäisten ilmaottojen 75mm tilalle vaihtaa 100mm. Ja katsoa kuinka moottoritilan lämmöt muuttuu.

        Voitko kertoa näin julkisella palstalla, mistä hankit lisälämmönvaihtimen ja Yanmarin anturilla olevan VDO-lämpömittarin, ja paljonko suunnilleen maksoivat. Miksi muuten olet päätynyt potkurin halkaisijan pienentämiseen nousun pienentämisen sijasta? Laskujeni mukaan vakiopotkurini (17x15) luisto on 12kn matkanopeudella 15%, joka on hyväksyttävän ylärajoilla. Halkaisijan pienentäminen pienentää lapapintaa, jolloin luulisin luiston kasvavan ja tehoa menevän enemmän ahvenille.


      • jallu
        delta kirjoitti:

        Voitko kertoa näin julkisella palstalla, mistä hankit lisälämmönvaihtimen ja Yanmarin anturilla olevan VDO-lämpömittarin, ja paljonko suunnilleen maksoivat. Miksi muuten olet päätynyt potkurin halkaisijan pienentämiseen nousun pienentämisen sijasta? Laskujeni mukaan vakiopotkurini (17x15) luisto on 12kn matkanopeudella 15%, joka on hyväksyttävän ylärajoilla. Halkaisijan pienentäminen pienentää lapapintaa, jolloin luulisin luiston kasvavan ja tehoa menevän enemmän ahvenille.

        Mittareita saa venetarvikeliikkeistä tai tilaamalla maritimistä,meredinistä tai vaikka saksasta. Mittari anturi= n. 80€ johdot.
        Lämmönvaihttimia saa venetarvikeliikeistä,merediniltä,piikiön venevarutajalta,tescon marine,yms. Hinta n. 200-250€ letkut. Hinta riippuu vaihtimen koosta ja nyt kun on kyse lämmön vaihdon lisäämisestä riittää tuollainen n. 30hv:lle tarkoitettu vaihdin. Joka on kooltaan pituus n. 20-30cm ja halkaisija n. 5-6cm.
        Mutta lisäisin ensin moottoritilan tuuletusta ja vasta sen jälkeen paneutuisin vaihtimeen.
        Homma kannattaa aloittaa ajon aikaisen moottoritilan lämmönmittauksella johon käy hyvin nämä auton ulkolämpömittarit.
        Jos muistan niin moottoritilan lämpö ei saisi ajon aikana nouta yli 50 asteen. Mielummin vielä n. 40 asteen tuntumassa.

        Potkurin pienentämisellä haetaan sitä että kone kiertäisi sen 3600rpm ja kuormattuna kulkisi hivenen paremmin. Kaveri oli ensin ottanut puoli tuumaa noususta pois eikä ollut muuttunut juuri mihinkään, sen jälkeen puoli tuumaa halkaisijasta pois niin johan vaikutti.
        Joten nyt minä otan ensin puoli tuumaa pois halkaisijasta ja katsotaan että tarviiko muuttaa nousua. Jos ei niin kaverikin ottaa nousun takaisin.


      • delta
        jallu kirjoitti:

        Mittareita saa venetarvikeliikkeistä tai tilaamalla maritimistä,meredinistä tai vaikka saksasta. Mittari anturi= n. 80€ johdot.
        Lämmönvaihttimia saa venetarvikeliikeistä,merediniltä,piikiön venevarutajalta,tescon marine,yms. Hinta n. 200-250€ letkut. Hinta riippuu vaihtimen koosta ja nyt kun on kyse lämmön vaihdon lisäämisestä riittää tuollainen n. 30hv:lle tarkoitettu vaihdin. Joka on kooltaan pituus n. 20-30cm ja halkaisija n. 5-6cm.
        Mutta lisäisin ensin moottoritilan tuuletusta ja vasta sen jälkeen paneutuisin vaihtimeen.
        Homma kannattaa aloittaa ajon aikaisen moottoritilan lämmönmittauksella johon käy hyvin nämä auton ulkolämpömittarit.
        Jos muistan niin moottoritilan lämpö ei saisi ajon aikana nouta yli 50 asteen. Mielummin vielä n. 40 asteen tuntumassa.

        Potkurin pienentämisellä haetaan sitä että kone kiertäisi sen 3600rpm ja kuormattuna kulkisi hivenen paremmin. Kaveri oli ensin ottanut puoli tuumaa noususta pois eikä ollut muuttunut juuri mihinkään, sen jälkeen puoli tuumaa halkaisijasta pois niin johan vaikutti.
        Joten nyt minä otan ensin puoli tuumaa pois halkaisijasta ja katsotaan että tarviiko muuttaa nousua. Jos ei niin kaverikin ottaa nousun takaisin.

        Kiitos tiedoista. Olen jo vaivannut sinua niin paljon, että kerron korvaukseksi vinkit, jotka sain Ekströmin koneliikkeen huoltopäälliköltä. Ongelmahan oli siis Yanmar 77hv ja 88hv lämpöjen pitäminen aisoissa Flying Albatross veneissä.

        Konetilan tuuletuksella ei ole havaittu olevan suurta merkitystä, sillä konehuoneen seinämäthän ovat kontaktissa mereen ja siten aika viileät. Itse olen silti lisännyt alkuperäisten lisäksi 2kpl 75mm tuuletusputkea. Tuuletusputkien korkeussuuntaisen sijainnin suhteen konehuoneessa ei ole paljonkaan tehtävissä, sillä konehuoneen alaosa on niin ahdas, ettei sinne pinta-asennettuja kanavia mahdu. Seinän läpi taas ei passaa mennä, kun siellä on meri.

        Ahtoilman välijäähdytin on ensimmäisenä merivesikierrossa pumpun jälkeen, ja kerää töhnää ajan mittaan kuten aiemmin mainittu lämmönvaihdinkin. Sen sekä merivesi- että ilmapuolen puhdistamisesta voi olla apua.

        Merivesikierto jatkuu välijäähdyttimen jälkeen
        öljynlauhduttimeen ja vaihteiston kyljessä olevaan
        jäähdyttimeen. Viimeksi mainitussa on kuulemma ainakin joissakin vuosimalleissa mahdollisuus porata liitosholkkien vesireikiä suuremmiksi, jolloin ne kuristavat meriveden virtausta vähemmän. Varsinainen moottorin lämmönvaihdin on vasta kaikkien näiden hökötysten jälkeen, joten
        toimintavajaus alkumatkasta voi huonontaa puhtaankin lämmönvaihtimen tehoa.


      • Puoliplaanari
        delta kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. Olen jo vaivannut sinua niin paljon, että kerron korvaukseksi vinkit, jotka sain Ekströmin koneliikkeen huoltopäälliköltä. Ongelmahan oli siis Yanmar 77hv ja 88hv lämpöjen pitäminen aisoissa Flying Albatross veneissä.

        Konetilan tuuletuksella ei ole havaittu olevan suurta merkitystä, sillä konehuoneen seinämäthän ovat kontaktissa mereen ja siten aika viileät. Itse olen silti lisännyt alkuperäisten lisäksi 2kpl 75mm tuuletusputkea. Tuuletusputkien korkeussuuntaisen sijainnin suhteen konehuoneessa ei ole paljonkaan tehtävissä, sillä konehuoneen alaosa on niin ahdas, ettei sinne pinta-asennettuja kanavia mahdu. Seinän läpi taas ei passaa mennä, kun siellä on meri.

        Ahtoilman välijäähdytin on ensimmäisenä merivesikierrossa pumpun jälkeen, ja kerää töhnää ajan mittaan kuten aiemmin mainittu lämmönvaihdinkin. Sen sekä merivesi- että ilmapuolen puhdistamisesta voi olla apua.

        Merivesikierto jatkuu välijäähdyttimen jälkeen
        öljynlauhduttimeen ja vaihteiston kyljessä olevaan
        jäähdyttimeen. Viimeksi mainitussa on kuulemma ainakin joissakin vuosimalleissa mahdollisuus porata liitosholkkien vesireikiä suuremmiksi, jolloin ne kuristavat meriveden virtausta vähemmän. Varsinainen moottorin lämmönvaihdin on vasta kaikkien näiden hökötysten jälkeen, joten
        toimintavajaus alkumatkasta voi huonontaa puhtaankin lämmönvaihtimen tehoa.

        pähkäilemällä monen yrityksen jälkeen. Huomasin, että veneen kuumavesivaraajaan ja konepuhaltimelle otetaan jäähdytysneste ennen termostaatti ja palautetaan sen jälkeen OHI MERIVESIJÄÄHDYTTIMEN ts. suuri osa jäähdytysnestekierrosta ohitti merivesilämmönvaihtimen jäähtymättä ja tämän vuoksi jäähdytys ei riittänyt. Tämän havaittuani asensin kuristuslevyn "sivukiertoon" merivesilämmönsiirtimen ohittavaa virtausta rajoittamaan. Saman asian olisi tietenkin ajanut säädettävä venttiili. Tämän jälkeen ei kuumenemisongelmaa enää ilmennyt.

        Sillä, että kuumavesivaraaja lämmennee nyt hitaammin ei ole käytännön merkitystä.


    • myös

      missä veneessä sun moottoris on kii? eihän vaan albatrossissa? niissä lämpöongelmat ratkaistaan moottoritilantuuletusta lisäämällä, itse en tosin ole lisännyt mutta janmariini ei sitten kestä täysiäkierroksiakaan kuumiamatta. vai onkos onkelma syntynyt pikkuhiljaa? mistämuuten tiiät että lämpiää liikaa?

      • Jocce

        Vene on Minor, lämmön kohoaminen on vuosien tulos.
        Lämpömittari on tarkistettu ja pitää paikkansa.
        Maahantuoja neuvoo käyttämään laihaa pakkasnestettä juuri lämmön siirtymisen parantamiseksi!
        Muuten aika pienestä kiinni. (LIIAN PIENI
        KAPASITETTI VAIHTIMESSA?)
        Kiitos muuten vastauksista!!!


    • asentaja

      Itselläni kävi jokunen vuosi seuraavanlainen tapahtuma.
      Marinoin Toyota Hiace 2.4 koneen, koskaan se ei toiminut kunnolla, lämpeneminen oli suoraan verrannollinen koneen kierroksiin nähden. Kyse oli tän "Piikkiön hurjan" marinointisarjasta, joka ei myöskään osannut sanoa syytä koneen lämpiämiseen.
      Tätä samaa marinointisarjaa myy myös muutkin , joten soittelin vähän sinne tänne, lopulta joku antoi vinkin...
      "sulla on liian pieni merivesipumppu"

      Pumppu vaihdettiin pykälää isommaksi tuotoltaan ja ongelmat hävis siihen paikkaan.
      Eli virtausta kasvatettiin vähän, joten lämpö siirtyi nopeammin.

      Ehkä joku tällainen temppu auttaisi, hyvinkin voi olla mahdollista, että pumppu on vaan mitoitettu niin lähelle, että se ei ihan riitä.

      Hyvää syksynjatkoa vaan....

      • Katsastusmies

        Kone tuottaa lämpö suhteessa kuormaan ja tehoon, eli suhteessa polttoainemäärä/aikayksikkö.
        Lämpö siirretään monella eri tavalla joista tääsäkin on ollut jo puhe.
        Kaikki keinot kannattaa tarkistaa: ilmanlämpö konehuoneessa, läpikulkevan jäähdytysveden määrä jne.
        Ratkaiseva suure on tietenkin jäähdytysveden lämpötila suhteessa moottorin kiertoveteen. Näin lämpimillä meri/järvivesillä kuin nyt on ollut tänä kesänä, ns. rajatapaukset alkavat käydä liian kuumina.
        Veteen siirtyvä lämpö siirtyy lämmönvaihtimessa makeavedestä raakaveteen. Lämmönvaihtimen tehoa rajusti alentava tekijä on rajapinnoille kertynyt saostuma joka eristää eli estää lämpöä siirtymästä.
        Kaikenlainen möhnä lämmönvaihitimen sisäpinnoilla on ylimääräistä. Mikäli sinulla sattuisi olemaan Silikaattisakkaa ripaputkissa, ei konsteja juuri ole. Silikaattisakka on LASIA eikä se lähde pois kuin mekaanisesti poistamalla.
        Paperikoneen teloissa jos on tuonlaista saostumaa, ei niihin pysty kuin suurella verstaalla missä sorvilla koetetaan poistaa kerrostumaa. Valitettavasti tunnen jutun kun olen ollut sillä korvaajapuolella, eli aiheuttajana.
        Tästä syystä suosittelin jäähdytinkorjaamon puoleen kääntymistä, sillä he tietävät voiko vejhettä putkittaa uusiksi vai onko uuden hankkiminen edessä.
        Toivon todella että syy olisi jossain "halvemmassa paikassa".


      • toyota

        Omassa veneessäni on Toyota 2,4 TD. Se oli asennettuna kun ostin veneen. On juuri sellainen lämpöongelma, että lämmöt nousee koneen kierrosten noustessa. Voin kyllä ajaa matkanopeutta yksin...en ole vielä kokeillut isommalla porukalla. Vesipumppu on tehokas (otettu 280 HV koneesta) ..varmaan lauhdutin liian pieni?

        Olisi kiinnostavaa tietää millanen lauhdutin ja vene sulla on. Mullakin on Piikkiön miehen kilut ja kalut veneessä. Olisi siitä pakosarjasta kans vähän "juttua".


      • Toyota

        Lämpee sitä mukaa kun kierrokset nousee. Se on just 2,4 TD. Voin kyllä ajaa matkanopeutta mut isommalla porukalla en ole kokeillut. Pumppu on otettu 280 HV koneesta, joten vettä pitäisi tulla.

        Olisi kiinnostavaa tietää millaset lämmönvaihtajat sulla on/oli ja millanen vene...kun mullakin on "Piikkiön hurjan" vempaimet.


      • asentaja
        toyota kirjoitti:

        Omassa veneessäni on Toyota 2,4 TD. Se oli asennettuna kun ostin veneen. On juuri sellainen lämpöongelma, että lämmöt nousee koneen kierrosten noustessa. Voin kyllä ajaa matkanopeutta yksin...en ole vielä kokeillut isommalla porukalla. Vesipumppu on tehokas (otettu 280 HV koneesta) ..varmaan lauhdutin liian pieni?

        Olisi kiinnostavaa tietää millanen lauhdutin ja vene sulla on. Mullakin on Piikkiön miehen kilut ja kalut veneessä. Olisi siitä pakosarjasta kans vähän "juttua".

        Paatti oli albatros Flying, johon se kone ei sopinut ollenkaan,, ei ollut mikään kohdallaan.
        Piikkiön äijä ei osaa laskea mitään, Kytkin oli sopimaton, joten vääntö siinä kierrosalueella jossa puoliplaanari kulkee oli sopimaton sekä sit se pumppujuttu. Lauhduttimena oli polar, joku englannista se tulee johon tää piikkiön ukko sit hitsaa sopivat yhteydet toyotaan tai mihin vaan koneeseen (siis pakoputket)

        Se ukko ehdotti , että laitetaan lisälauhdutinkin, se laitettiin, eikä ollut mitään apua, koska vettä meni liian vähän läpi.

        Nyt se moottori on laitettu vähän kevyempään (liukuvaan) paattiin jossa se pelaa isommalla pumpulla hienosti.

        Albatrossissa on tosiaankin liian pienet ilmanottokanavat,
        Siitä asiasta kannattaa lukea Vetuksen sivuilta ja ohjeesta, on hyvät neuvot miten mitoitetaan.


      • Toyota
        asentaja kirjoitti:

        Paatti oli albatros Flying, johon se kone ei sopinut ollenkaan,, ei ollut mikään kohdallaan.
        Piikkiön äijä ei osaa laskea mitään, Kytkin oli sopimaton, joten vääntö siinä kierrosalueella jossa puoliplaanari kulkee oli sopimaton sekä sit se pumppujuttu. Lauhduttimena oli polar, joku englannista se tulee johon tää piikkiön ukko sit hitsaa sopivat yhteydet toyotaan tai mihin vaan koneeseen (siis pakoputket)

        Se ukko ehdotti , että laitetaan lisälauhdutinkin, se laitettiin, eikä ollut mitään apua, koska vettä meni liian vähän läpi.

        Nyt se moottori on laitettu vähän kevyempään (liukuvaan) paattiin jossa se pelaa isommalla pumpulla hienosti.

        Albatrossissa on tosiaankin liian pienet ilmanottokanavat,
        Siitä asiasta kannattaa lukea Vetuksen sivuilta ja ohjeesta, on hyvät neuvot miten mitoitetaan.

        On 6.7m liukuvassa veneessä ja sitä ei ole piikkiön ukko rakentanut, vaan joku muu. Ongelmia on ollut kaikenlaista mm. pakosarja(alumiinia)ei ole pysynyt kiinni...kiinnityskorvakkeet vääntyneet ym. Heitinkin sen pois ja tein teräksestä uuden. Nyt on vaan merivesikiertoinen...siis pakosarja ja lauhdutin on Polar 700mm pitkä ja halk. n. 75mm joka ei näköjään riitä. em. koneelle.
        Täytyy tietysti vielä tsekata mainitsemasi ilmanottokanavat, kiitos vinkistä.


      • Toyota
        asentaja kirjoitti:

        Paatti oli albatros Flying, johon se kone ei sopinut ollenkaan,, ei ollut mikään kohdallaan.
        Piikkiön äijä ei osaa laskea mitään, Kytkin oli sopimaton, joten vääntö siinä kierrosalueella jossa puoliplaanari kulkee oli sopimaton sekä sit se pumppujuttu. Lauhduttimena oli polar, joku englannista se tulee johon tää piikkiön ukko sit hitsaa sopivat yhteydet toyotaan tai mihin vaan koneeseen (siis pakoputket)

        Se ukko ehdotti , että laitetaan lisälauhdutinkin, se laitettiin, eikä ollut mitään apua, koska vettä meni liian vähän läpi.

        Nyt se moottori on laitettu vähän kevyempään (liukuvaan) paattiin jossa se pelaa isommalla pumpulla hienosti.

        Albatrossissa on tosiaankin liian pienet ilmanottokanavat,
        Siitä asiasta kannattaa lukea Vetuksen sivuilta ja ohjeesta, on hyvät neuvot miten mitoitetaan.

        Jotain pielessä!! Viestit ei lähde, Tai sitten tulee kaksi kerrallaan...siis edellinenkin...mitähän nyt tulee...


      • asentaja
        Toyota kirjoitti:

        Lämpee sitä mukaa kun kierrokset nousee. Se on just 2,4 TD. Voin kyllä ajaa matkanopeutta mut isommalla porukalla en ole kokeillut. Pumppu on otettu 280 HV koneesta, joten vettä pitäisi tulla.

        Olisi kiinnostavaa tietää millaset lämmönvaihtajat sulla on/oli ja millanen vene...kun mullakin on "Piikkiön hurjan" vempaimet.

        Tuli vielä mieleen ...
        Merivesipumppuja on monelle kierrosnopeudelle.
        Vaikka sanot , et pumppu on isosta moottorista, esim. tää toyotan systeemi alkuperäisenä on kampiakselin päässä, joka pyörii samaa nopeutta kuin konekkin, eli voi mennä yli 3000 kierrosta.

        Tällaset nopeudet vaatii erilaisen pumpun kuin hitaammat kierrokset. Pumppu alkaa vaan kavitoimaan jos sitä pyörittää liian lujaa ja pumppausteho laskee.

        Jabscolla on kirja josta näkyy pyörimisnopeudet eri pumpuille, sekä litrat joita se antaa eri nopeuksilla.
        En muista, mutta netistäkin jabscon sivuilta taitaa löytyä samat asiat.


      • Toyota
        asentaja kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen ...
        Merivesipumppuja on monelle kierrosnopeudelle.
        Vaikka sanot , et pumppu on isosta moottorista, esim. tää toyotan systeemi alkuperäisenä on kampiakselin päässä, joka pyörii samaa nopeutta kuin konekkin, eli voi mennä yli 3000 kierrosta.

        Tällaset nopeudet vaatii erilaisen pumpun kuin hitaammat kierrokset. Pumppu alkaa vaan kavitoimaan jos sitä pyörittää liian lujaa ja pumppausteho laskee.

        Jabscolla on kirja josta näkyy pyörimisnopeudet eri pumpuille, sekä litrat joita se antaa eri nopeuksilla.
        En muista, mutta netistäkin jabscon sivuilta taitaa löytyä samat asiat.

        Olet oikeassa. Normaalisti merikoneissa vesipumppu on nokka-akselin päässä, eikä kampiakselin. Nokka-akselin pyörintänopeus on puolet kampiakselin pyörintänopeudesta. Toyotani kiertää mun mittarin mukaan 3800 rpm täysillä, joten luultavasti ylikierroksilla pumpun optimi toiminta-alueen. Täytyykin ottaa numero pumpusta ja tutkia asiaa....toivottavasti se oli bensakone, josta pumppu on peräisin.


    • jepex

      luin tuossa onngelmasi. kerroit että vaihtimesi runko on alumiinia. onko tuubi putket myös? (näin ainakin epäilisin) eli jos putket ovat alumiinia niin se harmaa kerros voi olla alumiinni oksidia tai sitten aivan tavallista kattilakiveä. laimea sitruuna tai etikkahappo liottaa kattilakiveä mutta se myös hapettaa alumiinia voimakkaasti. eli jäki huuhtelu ja neutralisointi olisi tehtävä huolella. kuparia tuubit luultavasti ei ole sillä silloin galvaaninen syöpyminen olisi hyvinkin nopeaa. tuohon 1000€ kyllä tekee jo parikin lämmön vaidinta tuntuu aika suolaiselta hinnalta.

      • Katsastusmies

        Mikäli lauhdutin on Alumiinia ja vaikka olisi muutakin metallia varottaisin käyttämästä Sitruunahappoa. Sen syövyttävä vaikutus on todella paha ja tapahtuu nopeasti.
        Sitruunahappo-pohjaisiin kalkinpoistoaineisiin formuloidaan aina mukaan suojakolloideja tai muuta vastaavaa korrosionsuojaksi.


      • Jocce
        Katsastusmies kirjoitti:

        Mikäli lauhdutin on Alumiinia ja vaikka olisi muutakin metallia varottaisin käyttämästä Sitruunahappoa. Sen syövyttävä vaikutus on todella paha ja tapahtuu nopeasti.
        Sitruunahappo-pohjaisiin kalkinpoistoaineisiin formuloidaan aina mukaan suojakolloideja tai muuta vastaavaa korrosionsuojaksi.

        YNMARININI lauduttimen pienet jäähdytysputket päädyt ovat messinkiä.Kokonaisuus on pyöreän alumiinituubin sisällä,alumiinituubia ei voi irrottaa, koska messinki päädyt estävät sen.(siis mekaaninen puhdistus on mahdoton)
        Kokonaisuus voidaan vetää ulos lauhdutin rungon laipat avaamalla.


      • delta
        Jocce kirjoitti:

        YNMARININI lauduttimen pienet jäähdytysputket päädyt ovat messinkiä.Kokonaisuus on pyöreän alumiinituubin sisällä,alumiinituubia ei voi irrottaa, koska messinki päädyt estävät sen.(siis mekaaninen puhdistus on mahdoton)
        Kokonaisuus voidaan vetää ulos lauhdutin rungon laipat avaamalla.

        Mahtaako lauhduttimesi ulkoputki sittenkään olla alumiinia? Kun käpistelin oman koneeni vastaavaa osaa, niin ulkoputki "soi" koputellessa kuin esim messinki. Alumiini antaa tympeämmän äänen tai ei soi ollenkaan. Ulkoputki voisi olla esim. tinattua messinkiä tai jotain nikkelipitoista seosta. Oma lauhduttimeni kesti happopesun hyvin
        eikä ulkoputki tai mitkään muut osat syöpyneet muita enemmän. Pienihakaisijaiset merivesiputket ovat kuparia ja päädyt messinkiä ulkonäön perusteella.

        Harmi tunnustaa, mutta koeajossa kone lämpöhälytti vieläkin täydellä kaasulla. Merivesi oli 16,2 asteista. Seuraavaksi ajattelin paneutua merivesipumpun mysteereihin (kävisikö esim. 88hv koneen pumppu 77hv koneeseen). Jos joku tietää, olen kiitollinen vinkistä.


      • jallu
        delta kirjoitti:

        Mahtaako lauhduttimesi ulkoputki sittenkään olla alumiinia? Kun käpistelin oman koneeni vastaavaa osaa, niin ulkoputki "soi" koputellessa kuin esim messinki. Alumiini antaa tympeämmän äänen tai ei soi ollenkaan. Ulkoputki voisi olla esim. tinattua messinkiä tai jotain nikkelipitoista seosta. Oma lauhduttimeni kesti happopesun hyvin
        eikä ulkoputki tai mitkään muut osat syöpyneet muita enemmän. Pienihakaisijaiset merivesiputket ovat kuparia ja päädyt messinkiä ulkonäön perusteella.

        Harmi tunnustaa, mutta koeajossa kone lämpöhälytti vieläkin täydellä kaasulla. Merivesi oli 16,2 asteista. Seuraavaksi ajattelin paneutua merivesipumpun mysteereihin (kävisikö esim. 88hv koneen pumppu 77hv koneeseen). Jos joku tietää, olen kiitollinen vinkistä.

        Asentakaa hyvät kanssa veneilijät moottorin lämpömittari veneeseen. Kun pilli alkaa huutamaan voi olla jo myöhäistä, tai entäs jos se pilli ei toimikaan?????
        Se moottori on siinä veneessä aika tärkeä ja arvokas laite. Sen toiminnasta voi joskus olla henki kiinni.
        Meripelastajana voin sanoa että jos moottorin kunnosta huolehtimisen laiminlyö ollaan aika heikoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe