Metforem ja alkoholi?

Kata86

Voiko metforem-lääkityksen kanssa käyttää lainkaan alkoholia?

84

34229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää,

      mutta pitää pysytellä turvallisissa rajoissa, ei saa mennä liikakulutuksen puolelle.

    • kalle

      et siis usko kaytto ohjetta.kylla juopot vetaa viinaa naamaan.monet jattaa pillerit syomatta juoppo kuurin ajalta.jos on maksa vaurio ei kayteta metformin pillereita.puhu asiasta maksastasi huolehtivan laakarin kanssa.haluatko maksan siirron

      • Tietäjä_52

        Harvinaisen typerä kommentti.


    • Päivittäin

      Metforem-annostukseni on 4 x 500 mg päivässä.
      Otan yhden aamulla, toisen lounaalla ja kakksi nukkumaan käydessä.
      Alkoholia (pääosin viiniä) nautin päivittäin, välillä oikein reilujakin satseja. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut, tarpeelliset verikokeet on suoritettu säännöllisesti.

      Mukavana piirteenä voisi mainita sen, että krapulat ovat metformiinin ansiosta tosi lieviä tai niitä ei esiinny ollenkaan.

      • on kyllä

        riskaabelia, koska metformiini voi oikeasti olla tappava yhdistelmä, jos sen kanssa käyttää liikaa alkoholia. Nuo sun määrät kuulostaa siltä, että on liikaa. Tiedän yhden tyypin, joka kuoli metformiini alkoholiyhdistelmään, hänelle tuli maitohappoasidoosi. Alkoholin liikakäyttäjille ei siksi saa ikinä määrätä metformiinia.


      • lainkaan
        on kyllä kirjoitti:

        riskaabelia, koska metformiini voi oikeasti olla tappava yhdistelmä, jos sen kanssa käyttää liikaa alkoholia. Nuo sun määrät kuulostaa siltä, että on liikaa. Tiedän yhden tyypin, joka kuoli metformiini alkoholiyhdistelmään, hänelle tuli maitohappoasidoosi. Alkoholin liikakäyttäjille ei siksi saa ikinä määrätä metformiinia.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Metformiinin kanssa voi nauttia alkoholia kohtuullisesti. Mikä sitten on kohtuu? Puhutaan usein, että naisille 1 annos ja miehille 2 annosta päivässä on jopa eduksi varsinkin punaviininä. Jos päivittäinen alkoholin käyttö on selvästi enemmän, puhutaan alkoholismista. Alkoholisteille metformiini voi aiheuttaa maitohappoasidoosin. On aika harvinainen tila, mutta hengenvaarallinen. Tarkkaa määrää sallitulle alkoholimäärälle on ilmeisen mahdoton sanoa. Riippuu varmasti ainakin sukupuolesta ja painosta. Kaikille on kuitenkin 5 annosta jokapäiväisenä liikaa.

        Metformiini ei yleensä aiheuta alkoholin kanssa riskiä liian matalista verensokereista niinkuin monet muut diabeteslääkkeet.


      • kalle
        lainkaan kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Metformiinin kanssa voi nauttia alkoholia kohtuullisesti. Mikä sitten on kohtuu? Puhutaan usein, että naisille 1 annos ja miehille 2 annosta päivässä on jopa eduksi varsinkin punaviininä. Jos päivittäinen alkoholin käyttö on selvästi enemmän, puhutaan alkoholismista. Alkoholisteille metformiini voi aiheuttaa maitohappoasidoosin. On aika harvinainen tila, mutta hengenvaarallinen. Tarkkaa määrää sallitulle alkoholimäärälle on ilmeisen mahdoton sanoa. Riippuu varmasti ainakin sukupuolesta ja painosta. Kaikille on kuitenkin 5 annosta jokapäiväisenä liikaa.

        Metformiini ei yleensä aiheuta alkoholin kanssa riskiä liian matalista verensokereista niinkuin monet muut diabeteslääkkeet.

        peilista nakee jos naama kellastuu


      • Valmarinia

        Metformiinin ja alkoholin yhdistelmä saattaa aiheuttaa elimistön liikahappamuuden josta seuraa mainittu asidoosi, tosin riski on 1:20000.

        Tämän erittäin pienen riskin voit eliminoida ottamalla päivittäin Valmarin-liuosta. Se pitää yllä elimistön riittävää emäksisyyttä. Tuotetta saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista.

        Skål !


      • Seikkula

        Aika vastuuton vastaus yhdistää runsas alkoholin käyttö ja metformiini! Metformiini rajoittaa maksan sokerituotantoa ja saman tekee alkoholikin. Yhdistelmänä tämä on otettava huomioon.

        Mainitsemasi krapulattomuus? Oletkin onnen Pekka tai Pirkko ilman suurempia krapulan oireita. Matala verensokeri aamulla on hyvin todennäköinen alkoholin ja metformiinin yhdistelmällä. Olo myös sen mukaisesti huono.

        Itse kyllä metformiini insuliini lääkityksellä käyttäisin alkoholia hyvin kohtuullisesti. Minulla ei ole ollut kovin hyviä kokemuksia, jos olen lääkityksen ja alkoholin lisäksi vielä tanssinut ja jättänyt syömisen vähiin.


      • kakkosiin
        Seikkula kirjoitti:

        Aika vastuuton vastaus yhdistää runsas alkoholin käyttö ja metformiini! Metformiini rajoittaa maksan sokerituotantoa ja saman tekee alkoholikin. Yhdistelmänä tämä on otettava huomioon.

        Mainitsemasi krapulattomuus? Oletkin onnen Pekka tai Pirkko ilman suurempia krapulan oireita. Matala verensokeri aamulla on hyvin todennäköinen alkoholin ja metformiinin yhdistelmällä. Olo myös sen mukaisesti huono.

        Itse kyllä metformiini insuliini lääkityksellä käyttäisin alkoholia hyvin kohtuullisesti. Minulla ei ole ollut kovin hyviä kokemuksia, jos olen lääkityksen ja alkoholin lisäksi vielä tanssinut ja jättänyt syömisen vähiin.

        Isommat alkoholimäärät krapulaoireiden jo hävittyä aikoja sitten nostavat insuliiniresistenssiä pitkäksi ajaksi. Itse olen havainnut, että ½ litran pullo Koskenkorvaa vielä seuraavana päivänä pitää verensokerit suorastaan erinomaisina, mutta tätä seuraa vielä 3-4 vuorokautta, jolloin verensokerit ovat korkeammat. Itselläni tämä tarkoittaa koko ajan 0,5-1,5 mmol/l normaalia korkeammat. Normaalisti päivän mittaukset antavat arvoja 4,5-5,5.

        Juomalla alkoholia jatkuvasti runsaasti pysyvät verensokerit varmaankin alhaalla, mutta elimistö ei sitä kestä. Usein kerrotaan, että 1-2 annosta ja erityisesti punaviiniä päivässä on parempi kuin ei yhtään. Tällaisten tutkimusten tausta on epäselvää. Onko joukossa raitistuneita alkoholisteja, jotka entisellä alkoholihistoriallaan ja nyt absolutisteina ovat jo aikaisemmin saaneet vaurioita elimistöönsä? Tällaiset tekijät jo pienessäkin osassa tutkimupopulatiota vääristävät koko asian. Oma kantani on se, että parempi olla nolla-linjalla, vaikka en itsekään ole absolutisti.


      • andy901
        Seikkula kirjoitti:

        Aika vastuuton vastaus yhdistää runsas alkoholin käyttö ja metformiini! Metformiini rajoittaa maksan sokerituotantoa ja saman tekee alkoholikin. Yhdistelmänä tämä on otettava huomioon.

        Mainitsemasi krapulattomuus? Oletkin onnen Pekka tai Pirkko ilman suurempia krapulan oireita. Matala verensokeri aamulla on hyvin todennäköinen alkoholin ja metformiinin yhdistelmällä. Olo myös sen mukaisesti huono.

        Itse kyllä metformiini insuliini lääkityksellä käyttäisin alkoholia hyvin kohtuullisesti. Minulla ei ole ollut kovin hyviä kokemuksia, jos olen lääkityksen ja alkoholin lisäksi vielä tanssinut ja jättänyt syömisen vähiin.

        täällä jokainen on lääkäri, älkää suatana kertoko noita omia kokemuksia. kysymykset oikeille tohtoreille.


      • jukkAOlaviTz
        on kyllä kirjoitti:

        riskaabelia, koska metformiini voi oikeasti olla tappava yhdistelmä, jos sen kanssa käyttää liikaa alkoholia. Nuo sun määrät kuulostaa siltä, että on liikaa. Tiedän yhden tyypin, joka kuoli metformiini alkoholiyhdistelmään, hänelle tuli maitohappoasidoosi. Alkoholin liikakäyttäjille ei siksi saa ikinä määrätä metformiinia.

        Niin vain terveyskeskuksen omalääkärini yli 9 vuoden ajalta tätä minulle kirjoitti, vaikka varsin hyvin tietää, että olen alkoholisti ja vedän kerralla suurannoksia.
        Onneksi en laita mitään naamaani ennen kuin tiedän mahdollisimman paljon ko.aineesta, tätä aloin tehdä jo 15 vuotiaana, pyysin apteekissa Pharmacia Fennican luettavakseni.


      • Anonyymi
        jukkAOlaviTz kirjoitti:

        Niin vain terveyskeskuksen omalääkärini yli 9 vuoden ajalta tätä minulle kirjoitti, vaikka varsin hyvin tietää, että olen alkoholisti ja vedän kerralla suurannoksia.
        Onneksi en laita mitään naamaani ennen kuin tiedän mahdollisimman paljon ko.aineesta, tätä aloin tehdä jo 15 vuotiaana, pyysin apteekissa Pharmacia Fennican luettavakseni.

        Sama juttu..mies kuoli maksakirroosiin, söi Metforemia vuosikaudet ja napsi iltaisin kirkasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu..mies kuoli maksakirroosiin, söi Metforemia vuosikaudet ja napsi iltaisin kirkasta

        No maksakiirroosilla ja metforemilla ei ole mitään yhteyttä.


    • Gundula

      Eihän toi ole sen kummempaa, kuin jättää pillerit ottamatta tai ottaa ja katsoo=kokee, mitä tapahtuu. Itse sain aloituspakkaukset pari viikkoa sitten ja muuta ongelmaa ei ole, kuin miten nää kaikki maailman pillerit mahtuu mun dosettiin! En ole vanha, jos en ihan nuorikaan. Jonotan mm. selkäleikkaukseen. Öisin on vaikea nukkua, joten en välttämättä tiedä/muista, mihin nyt kirjoitan. (Yleensä en kirjoita sähköisesti mihinkään.)

      • .

        Hassua että löysit tällaisen 3,5 vuotta vanhan viestiketjun jos kirjoitat vain harvoin.

        Apteekista löytyy isompiakin dosetteja. Minulla viikkodosettiin mahtuu hyvin kaikki lääkkeeni vaikka vuorokaudessa otan 21 pilleriä ja niistä Metforemia on 5 kpl ja vastaavan kokoisia kapseleita muita lääkkeitä 4 kpl.


      • hjhyuikj
        . kirjoitti:

        Hassua että löysit tällaisen 3,5 vuotta vanhan viestiketjun jos kirjoitat vain harvoin.

        Apteekista löytyy isompiakin dosetteja. Minulla viikkodosettiin mahtuu hyvin kaikki lääkkeeni vaikka vuorokaudessa otan 21 pilleriä ja niistä Metforemia on 5 kpl ja vastaavan kokoisia kapseleita muita lääkkeitä 4 kpl.

        Googlaamalla ne ketjut löytyvät.


      • Muuta ajankulua
        hjhyuikj kirjoitti:

        Googlaamalla ne ketjut löytyvät.

        Löysitkö sinäkin tämän ketjun googlaamalla kun vastasit 2,5 vuotta vanhaan viestiin. Vai harrastatko aikasi kuluksi arkistojen kaivelua. Eikö riittäisi vain ketjujen lukeminen, ei tarvitse kirjoittaa tuollaisia tyhmiä muutaman sanan itseselvyyksiä.


      • Sippe-61
        Muuta ajankulua kirjoitti:

        Löysitkö sinäkin tämän ketjun googlaamalla kun vastasit 2,5 vuotta vanhaan viestiin. Vai harrastatko aikasi kuluksi arkistojen kaivelua. Eikö riittäisi vain ketjujen lukeminen, ei tarvitse kirjoittaa tuollaisia tyhmiä muutaman sanan itseselvyyksiä.

        hjhyuikj*Mikähän ketju"kyttä"sä luulet olevas,jokaisella oikeus vastailla/lukasta verkossaan näitä juttuja.Olisivat ne sitten vaikka 100 vuotta vanhaa asiaa :p Tiedoksi että löysin tämän ihan kysymällä ko,lääkkeestä ja ihan itsestään haki tämän osion,koska tulollaan rapukestit joissa juodaan/lauletaan ja tietysti syödään,minä popsin vain lääkkeeni naamariin siinä sivussa.Rapulahan tulee jos drinkkaaminen ei pysy kohtuudessa.Hyvää kesän jatkoa kaikille!!


      • Jijo
        Muuta ajankulua kirjoitti:

        Löysitkö sinäkin tämän ketjun googlaamalla kun vastasit 2,5 vuotta vanhaan viestiin. Vai harrastatko aikasi kuluksi arkistojen kaivelua. Eikö riittäisi vain ketjujen lukeminen, ei tarvitse kirjoittaa tuollaisia tyhmiä muutaman sanan itseselvyyksiä.

        Tämän kuukkeli antaa ekaks ku laittaa alkoholi et metfo


      • Arkisto_takaisin
        Jijo kirjoitti:

        Tämän kuukkeli antaa ekaks ku laittaa alkoholi et metfo

        Pitkä ketju = Google luulee suosituksi vaikka viestit ovat vanhoja.


      • Anonyymi
        Muuta ajankulua kirjoitti:

        Löysitkö sinäkin tämän ketjun googlaamalla kun vastasit 2,5 vuotta vanhaan viestiin. Vai harrastatko aikasi kuluksi arkistojen kaivelua. Eikö riittäisi vain ketjujen lukeminen, ei tarvitse kirjoittaa tuollaisia tyhmiä muutaman sanan itseselvyyksiä.

        Tämä on vieläkin myöhemmin vastattu, eikä taatusti guuglattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on vieläkin myöhemmin vastattu, eikä taatusti guuglattu.

        Moikka. Google ohjasi mut tänne tänään. Mitä kuuluu?


    • pp kk

      Itse käytän kohtuudella alkoholia (n 10 keskiolutpulloa lauantai iltaisin). Metforemia otan 4x 750mg vrk. En ole huomannut vs arvoissa mitään muutoksia.

      • .....

        Nyt ei ollutkaan kyse verensokeriarvoista vaan maksa-arvoista. Metformiini ja alkoholi kuormittaa maksaa ja yhteisvaikutus lienee se ratkaiseva. Alkoholi pikemminkin laskee verensokeria kun maksa polttaa alkoholia eikä pysty samaan aikaan pumppaamaan glukoosia verenkiertoon. Olen metformiini-insuliini lääkityksellä ja joskus isompi alkoholimäärä (kuitenkin selvästi alle annoksesi) vetää hypoille aamuyöstä ellei insuliiniannosta ole pienennetty. Pelkkä metformiini ei tee samaa vaikutusta.


      • Järkihallitkoon
        ..... kirjoitti:

        Nyt ei ollutkaan kyse verensokeriarvoista vaan maksa-arvoista. Metformiini ja alkoholi kuormittaa maksaa ja yhteisvaikutus lienee se ratkaiseva. Alkoholi pikemminkin laskee verensokeria kun maksa polttaa alkoholia eikä pysty samaan aikaan pumppaamaan glukoosia verenkiertoon. Olen metformiini-insuliini lääkityksellä ja joskus isompi alkoholimäärä (kuitenkin selvästi alle annoksesi) vetää hypoille aamuyöstä ellei insuliiniannosta ole pienennetty. Pelkkä metformiini ei tee samaa vaikutusta.

        Suomalainen juo kuitenkin, kun janottaa ja stressi painaa päälle. Silloin voi jättää pillerien syönnin jättää vähemmälle. Käytännön järkeä pitää käyttää, eivät lääkäri ole jumalia, vaan mielestäni varsin tyhmiä.


      • Anonyymi
        ..... kirjoitti:

        Nyt ei ollutkaan kyse verensokeriarvoista vaan maksa-arvoista. Metformiini ja alkoholi kuormittaa maksaa ja yhteisvaikutus lienee se ratkaiseva. Alkoholi pikemminkin laskee verensokeria kun maksa polttaa alkoholia eikä pysty samaan aikaan pumppaamaan glukoosia verenkiertoon. Olen metformiini-insuliini lääkityksellä ja joskus isompi alkoholimäärä (kuitenkin selvästi alle annoksesi) vetää hypoille aamuyöstä ellei insuliiniannosta ole pienennetty. Pelkkä metformiini ei tee samaa vaikutusta.

        Eiköhän aika monikin lääke metabolisoidu maksassa ja täten kuormittaa maksaa. Ei metformiini siitä poikkea. Se on ihan sama mitä kitaas tunget, maksa sen kuitenkin puhdistaa. Parasetamoli on eri asia.


    • Mara

      No siinähän lääkkeen ohjeissa selvästi lukee että jos käytätte runsaasti alkoholia niin jättäkää lääke ottamatta

      • ?

        Mutta mikä on runsaasti ja miksi käsketään lääke ottamatta? Onko syynä yhteisvaikutus vai se että runsas alkoholi pudottaa verensokeria reilusti ja siksi lääkettä ei tarvittaisi verensokerin alentamiseen.


      • Anonyymi
        ? kirjoitti:

        Mutta mikä on runsaasti ja miksi käsketään lääke ottamatta? Onko syynä yhteisvaikutus vai se että runsas alkoholi pudottaa verensokeria reilusti ja siksi lääkettä ei tarvittaisi verensokerin alentamiseen.

        Vastaus: laktaattiasidoosi. Hengenvaarallinen myrkytystila. Kirjoita googleen. Vaikuttaisi siltä että on vaarana lähinnä niille, jotka juopottelevat päivittäin tai vuorokauden ympäri?


    • alko ja sokeri lääki

      Voiko runsas alkoholin käyttö(päivittäinen) ja sokeritaudin tabletti lääkitys aiheuttaa kovia jalkaterä kipuja sekä turvotusta ja tunnottomuutta?
      Välillä jalat ovat kuulemma niin kipeät,että on hankala kävellä.
      Olen kauhulla seurannut läheiseni alko ongelmaa ja lääkäriin häntä ei saa.
      Nyt kun luin tätä ketjua,mietin voiko tämä yhteiskäyttö tehdä kaikki vaivat?...

      • Lääkäriin!

        Tässä voi olla yhteisvaikutusta ja erillistä. Jos syö isoilla annoksilla metformiinia, se voi rasittaa maksaa ja ennen kaikkea munuaisia jolloin voi seurata turvotuksia. Kun lääkitys rasittaa maksaa niin runsas alkoholin käyttö siihen päälle rasittaa lisää. Tietääkseni alkoholia ei ole kielletty metformiinilääkityksen yhteydessä, ainakin selvä kohtuukäyttö ei liene ongelma.

        Jalkaterien ja jalkojen kipuilu on todennäköisesti huonossa hoidossa olevan diabeteksen aiheuttamaa neuropatiaa ja mukana voi olla jo laskimotukoksiakin. Turvotuksetkin voivat johtua tuosta huonosta verenkierrosta. Kun verenkierto huononee, jalat ovat herkät haavautumaan ja mm. säärihaavat eivät enää parane. Tästä seuraa myöhemmin kuoliot ja jalan amputointi. Eli jo tämän uhkakuvan vuoksikin olisi syytä hakeutua lääkärille.


      • lkjnm
        Lääkäriin! kirjoitti:

        Tässä voi olla yhteisvaikutusta ja erillistä. Jos syö isoilla annoksilla metformiinia, se voi rasittaa maksaa ja ennen kaikkea munuaisia jolloin voi seurata turvotuksia. Kun lääkitys rasittaa maksaa niin runsas alkoholin käyttö siihen päälle rasittaa lisää. Tietääkseni alkoholia ei ole kielletty metformiinilääkityksen yhteydessä, ainakin selvä kohtuukäyttö ei liene ongelma.

        Jalkaterien ja jalkojen kipuilu on todennäköisesti huonossa hoidossa olevan diabeteksen aiheuttamaa neuropatiaa ja mukana voi olla jo laskimotukoksiakin. Turvotuksetkin voivat johtua tuosta huonosta verenkierrosta. Kun verenkierto huononee, jalat ovat herkät haavautumaan ja mm. säärihaavat eivät enää parane. Tästä seuraa myöhemmin kuoliot ja jalan amputointi. Eli jo tämän uhkakuvan vuoksikin olisi syytä hakeutua lääkärille.

        Runsas jatkuva alkoholin käyttö ei sovi metformiinin kanssa. Voi aiheuttaa maitohappoasidoosin, joka on hengenvaarallinen tila. Alkoholisteille ei määrätäkään metformiinia tästä syystä.


      • Minun juominkini
        lkjnm kirjoitti:

        Runsas jatkuva alkoholin käyttö ei sovi metformiinin kanssa. Voi aiheuttaa maitohappoasidoosin, joka on hengenvaarallinen tila. Alkoholisteille ei määrätäkään metformiinia tästä syystä.

        Olen D1 ja puhun nyt vähän omista kokemuksistani. Kun otan, niin vedän perseet olalle ja välillä muutaman päivän. Insuliinina Lantus jota otan iltapäivisin. Annos ollut kolme vuotta 16/yks. Ryypätessä joskus syön, en laskeskele hiilareita, niitä saan viinistä. Aina aamuisin vs. ollut 4.5-5.5 m/mol ja olo normaalin pöpperöinen. Olen välillä vetänyt tiukkaakin viinaa, mutta ei siinä suuria vs. heittoja ole ollut. Jägermaisteria vedin kerran 1.5L, ja silloin oil aamulla vs. 7.3 on sen verran makeaa juotavaa.
        Hoitotasapainoni on helppo pitää normaalin rajoissa, ei hypereitä eikä hypoja. Pyrin noudattamaan vhh:ta, mutta en orjallisesti. Liikun päivittäin vähintään tunnin hikilenkin. Tästä juomisesta joku voi vetää herneen nenään, mutta vetäköön, kyllä niitä sinne mahtuu...

        Onnellinen mies- 47


      • YkkönenVAIkakkonen
        Minun juominkini kirjoitti:

        Olen D1 ja puhun nyt vähän omista kokemuksistani. Kun otan, niin vedän perseet olalle ja välillä muutaman päivän. Insuliinina Lantus jota otan iltapäivisin. Annos ollut kolme vuotta 16/yks. Ryypätessä joskus syön, en laskeskele hiilareita, niitä saan viinistä. Aina aamuisin vs. ollut 4.5-5.5 m/mol ja olo normaalin pöpperöinen. Olen välillä vetänyt tiukkaakin viinaa, mutta ei siinä suuria vs. heittoja ole ollut. Jägermaisteria vedin kerran 1.5L, ja silloin oil aamulla vs. 7.3 on sen verran makeaa juotavaa.
        Hoitotasapainoni on helppo pitää normaalin rajoissa, ei hypereitä eikä hypoja. Pyrin noudattamaan vhh:ta, mutta en orjallisesti. Liikun päivittäin vähintään tunnin hikilenkin. Tästä juomisesta joku voi vetää herneen nenään, mutta vetäköön, kyllä niitä sinne mahtuu...

        Onnellinen mies- 47

        Oletko todella ykkönen? Mitä käytät lyhytvaikutteisena insuliinina? Varmaan jotain, vaikka et maininnutkaan sillä ykkönenhän ei kovin pitkään pärjää pelkällä pitkävaikutteisella. Miksi käytät myös Metforemia, joka on tyypillisesti kakkosten lääke? Ykkösilläkin se otetaan joskus käyttöön, mutta ne ovat oikeastaan poikkeustapauksia. Joten miksi se on sinulle määrätty, jos olet ykkönen? Ja jos et käytä sitä, miksi kirjoitat omasta alkoholinkäytöstäsi tähän ketjuun? Tässähän nimenomaan on kysymys alkoholista ja metforemista, eikä yleisesti diabeteksesta ja alkoholista.

        Hernettä en nenään vedä alkoholinkäyttösi vuoksi, mutta henkesi puolesta vähän pelkään...olethan tietoinen, että etenkin ykkösille "perseiden olalle juominen" voi viedä hengen? Tyypillisin diabeteksen kuolemaanjohtamissyy (jos vakavia lisäsairauksia ei lasketa) on liiallinen hypoglykemia ja alkoholin runsas käyttö ajaa näihin hengenvaarallisiin hypoihin. Kakkosista en osaa sanoa, siis että aiheuttaako alkoholi yhtä vaarallisia hypoglykemioita.

        Mutta jos todella olet ykkönen ja hengenlähtö ei sinua pelota, tai lähtösi ei ole läheisillesi valtava menetys, saa kai sitä elämänsä käyttää mihin haluaa. Kunhan ei vahingoita muita tai aiheuta turhaa harmia käytöksellään.


      • Ristiriitaa!
        Minun juominkini kirjoitti:

        Olen D1 ja puhun nyt vähän omista kokemuksistani. Kun otan, niin vedän perseet olalle ja välillä muutaman päivän. Insuliinina Lantus jota otan iltapäivisin. Annos ollut kolme vuotta 16/yks. Ryypätessä joskus syön, en laskeskele hiilareita, niitä saan viinistä. Aina aamuisin vs. ollut 4.5-5.5 m/mol ja olo normaalin pöpperöinen. Olen välillä vetänyt tiukkaakin viinaa, mutta ei siinä suuria vs. heittoja ole ollut. Jägermaisteria vedin kerran 1.5L, ja silloin oil aamulla vs. 7.3 on sen verran makeaa juotavaa.
        Hoitotasapainoni on helppo pitää normaalin rajoissa, ei hypereitä eikä hypoja. Pyrin noudattamaan vhh:ta, mutta en orjallisesti. Liikun päivittäin vähintään tunnin hikilenkin. Tästä juomisesta joku voi vetää herneen nenään, mutta vetäköön, kyllä niitä sinne mahtuu...

        Onnellinen mies- 47

        Joko tuossa ei ole edes kyse D1:tä tai sitten lääkitys on ihan muuta kuin mitä on kerrottu. Muutenkin kertomuksessa on ristiriitoja. 16 yksikköä Lantusta on hyvin pieni annos, varsinkin jos on D1. Olen D2 ja 2500 mg Metforemin lisäksi käytän 42 yksikköä Lantusta jolla pääsen noihin samoihin aamusokeriarvoihin (pitkäsokeri 6,2%). Olo on noilla arvoilla ihan hyvä, joten maininta tokkuraisuudesta tuntuu kummalliselta. Minulla hypotuntemukset tulee vasta alle 3,5 sokeriarvoilla. Epäilen että olet todellisuudessa vhh:lla hyvään hoitotasapainoon päässyt D2 ja noin pienen Lantus-annoksen voisi jopa lopettaa, verensokerien pysyessä normaaleina.


      • fabian3
        lkjnm kirjoitti:

        Runsas jatkuva alkoholin käyttö ei sovi metformiinin kanssa. Voi aiheuttaa maitohappoasidoosin, joka on hengenvaarallinen tila. Alkoholisteille ei määrätäkään metformiinia tästä syystä.

        mulle määrättiin tämä metavormi lääkitys noin 2 kk.sitten, ei kysytty alkon käytöstä käytän kerran taipari viikossa jospa he eivät välitä .sain tietoa vasta tältä palstalta tuosta lääkkeestä.että jos haluat keskustella lääkityksestäsi niin ota yyhteys tänne.lääkärisi ei jouda turhia höpiseen sun kaljottelusta .tulee määrättyä äkkilääkitys kun ei ole halua perehtyä potilaan elämään.jos multa olis kysytty kuinka sinä muuten voit.olisin kertonut etten tahdo jaksaa edes aamullanousta masennus on ....,


      • andy901
        Lääkäriin! kirjoitti:

        Tässä voi olla yhteisvaikutusta ja erillistä. Jos syö isoilla annoksilla metformiinia, se voi rasittaa maksaa ja ennen kaikkea munuaisia jolloin voi seurata turvotuksia. Kun lääkitys rasittaa maksaa niin runsas alkoholin käyttö siihen päälle rasittaa lisää. Tietääkseni alkoholia ei ole kielletty metformiinilääkityksen yhteydessä, ainakin selvä kohtuukäyttö ei liene ongelma.

        Jalkaterien ja jalkojen kipuilu on todennäköisesti huonossa hoidossa olevan diabeteksen aiheuttamaa neuropatiaa ja mukana voi olla jo laskimotukoksiakin. Turvotuksetkin voivat johtua tuosta huonosta verenkierrosta. Kun verenkierto huononee, jalat ovat herkät haavautumaan ja mm. säärihaavat eivät enää parane. Tästä seuraa myöhemmin kuoliot ja jalan amputointi. Eli jo tämän uhkakuvan vuoksikin olisi syytä hakeutua lääkärille.

        juu, kuolet ihan kohta


    • Kyllä olen D1

      En käytä kuin Lantusta ja pikana humalogia. joskus on päiviä etten pikainskaa käytä.

      • Ristiriitaa!

        Hassua että D1 jolla ei pitäisi olla yhtään omaa insuliinituotantoa pärjää noin pienellä annoksella pitkävaikutteista insuliinia eikä aina tarvitse lainkaan pikainsuliinia. Kasvisruuastakin tulee hiilihydraatteja joten omaa insuliinituotantoa luulisi olevan edes hiukan tuon pienen Lantusannoksen päälle. Mutta jos pärjäät tuollaisella nimellisellä insuliinimäärällä ja labratulokset ovat noin hyvät niin asiasi on hyvällä tolalla.


    • Olen edelleen D1

      Olen D1. Haimani "räjähti" -06 kesällä ja lopetti toimntansa 09/12. Kyllä minäkin jos söisin niin kuin normi ihmiset vetelevät pizzat ja pastat, niin vs. olisivat päin helvettiä. Olen syönyt kuitenkin vhh:n tapaisesti jo ennen diabetesta ja silloin painoni oli 80kg. Ruokavalio ja liikunta sekä elämäntavat samat, mutta insuliininkäytön aloitettuani puolen vuoden kuluttua aloin lihoamaan. Nyt painoa on 91.5kg enkä saa sitä vitullakaan laskettua, kun syömättäkään D1 ei voi olla.

      • Vieläkin D1

        En käytä Metforminia. Tökkuraisuus johtuu edellisen illan alkoholista jos on tullut käytettyä. Nyt muutaman viikon alkoholin kulutus minimaalista, lähes raitis.


      • Aina vaan D1
        Vieläkin D1 kirjoitti:

        En käytä Metforminia. Tökkuraisuus johtuu edellisen illan alkoholista jos on tullut käytettyä. Nyt muutaman viikon alkoholin kulutus minimaalista, lähes raitis.

        Pitkäsokeri oli kuukausi sitten 5.4%.


      • Minäkin ykkönen
        Vieläkin D1 kirjoitti:

        En käytä Metforminia. Tökkuraisuus johtuu edellisen illan alkoholista jos on tullut käytettyä. Nyt muutaman viikon alkoholin kulutus minimaalista, lähes raitis.

        Niin, se on jännä juttu, että diabeetikollekin tulee krapula jos riittävästi juo... ;)

        Mutta jos et edes käytä metukkaa, olet kenties vähän väärässä ketjussa, kirjoittelusi ei liity otsikkoon mitenkään ja ehkä vain sekoittaa metukan käyttäjiä.

        Hienosti saat pidettyä tasapainosi kurissa viinalla ja lantuksella. Moni ykkönen olisi tuollaiseen tosin jo kuollut. Kannattaa muistaa kuitenkin, että olet edelleen aika vähän aikaa sairastanut...kenties kehosi vastaa insuliiniin vielä hyvin ja siksi tarvitset sitä kovin vähän. Todennäköisesti kuitenkin tarve tulee kasvamaan. Ja usein runsas alkoholinkäyttö on insuliinihoitoiselle diabeetikolle jopa hengenvaarallista. Ja mitä enemmän olet pistetyn inskan varassa, sitä vaarallisempaa alkoholin runsas käyttö on. Tai ainahan alkoholin RUNSAS käyttö on diabeetikolle hengenvaarallista hypoglykemiavaaran takia. Alkoholi nimittäin laskee verensokeria tehokkaasti, jopa kuolemaan asti. Joten eipä ihme, jos et tarvitse pikainsuliinia kun kulutat noin paljon alkoholia.

        Onko haimasikin tuhoutunut alkoholinkäytöstä? Alkoholisteilla haimat poksahtelevat maksan ohella. Toivottavasti raittiutesi kestää. Kohtuukäyttöön et ilmeisesti pysty, jos vaihtoehtoina ovat vain täysraittius tai perseet olalle.

        p.s. Vitulla ei laihdu. Naisena voin kertoa, että vaikka vitullinen olenkin, painoon joutuu silti kiinnittämään huomiota. Mutta ei se paino ilmeisesti tipu mulkullakaan.

        p.p.s. Äskeinen oli tarkoitettu vitsiksi. ;)


      • fabian3

        KUULOSTAA IHMEELLISELTÄ ,KOSKA MUN YSTÄVÄ JOUTUI PIIKILLE ,JOITAKIN VUOSIA SITTEN HÄN PAINOI NORMAALIT N,70K, PITUUTTA ON 180 .NYT TUTTAVANI PAINAA 50,K,JA SE KATOTAAN OLEVAN SOKERITAUDISTA JOHTUVAA,NÄIN SANOO HÄNEN PERHE ,LÄÄKÄRISSÄ HÄNTÄ KÄYTETÄÄN HARVOIN,IKÄÄ HÄNELLÄ ON JO YLI 50 EIKÖ MITÄÄN OLE TEHTÄVISSÄ ,EIKÖ YHTEISKUNTA AUTA HÄLTÄ ON MENNYT JALAT,SEKÄ KÄDET,,,HEIKOT.


    • D1 pysyy

      En nyt joka päivä ole päissäni, mutta kun otan, niin otan paljon. Haimani ei tuota tipan tippaa insuliinia. Haimastani löytyi tutkimuksissa havinainen synnynnäinen vika, jota pidetään isona syynä puhjenneeseen haimatulehdukseen alkoholin kanssa. Ilman sitä vikaa en luultavasti olisi sairastunut ja en olisi nyt D1.

      • .

        Silti sinua voi pitää harvinaisena D ykkösenä jos haima ei todellakaan tuota yhtään insuliinia niin miten verensokerit voi pysyä noin alhaalla nimellisellä insuliinimäärällä ja jopa ilman pikainsuliinia. Epäilen vaan että kyllä se haima pumppaa edes vähän insuliinia kun sokerit pysyy alhaalla. Oikealla D1:llä sokerit nousee ilman insuliinia vaikka söisi miten.


      • Ei vaan pumppaa
        . kirjoitti:

        Silti sinua voi pitää harvinaisena D ykkösenä jos haima ei todellakaan tuota yhtään insuliinia niin miten verensokerit voi pysyä noin alhaalla nimellisellä insuliinimäärällä ja jopa ilman pikainsuliinia. Epäilen vaan että kyllä se haima pumppaa edes vähän insuliinia kun sokerit pysyy alhaalla. Oikealla D1:llä sokerit nousee ilman insuliinia vaikka söisi miten.

        Kun ei pumppaa, niin ei pumppaa. Asia todettu meilahdessa useammin kuin kerran.


      • fabi1
        . kirjoitti:

        Silti sinua voi pitää harvinaisena D ykkösenä jos haima ei todellakaan tuota yhtään insuliinia niin miten verensokerit voi pysyä noin alhaalla nimellisellä insuliinimäärällä ja jopa ilman pikainsuliinia. Epäilen vaan että kyllä se haima pumppaa edes vähän insuliinia kun sokerit pysyy alhaalla. Oikealla D1:llä sokerit nousee ilman insuliinia vaikka söisi miten.

        TÄMÄ TARINA EI OLE HAIMASTA.MUTTA ON OLEMASSA MEILLE KAIKILLE TÄRKEÄ HORMOONI ,KILPISRAUHANEN,JOKA ON YHTÄ TÄRKEÄ,MUTTA SITÄ EI HUOMATA VAIKKA POTILAS VALITTAA OIREITA, minä valitin viisi vuotta ,kunnes rupesi hiukset lähtemään,sitte otettiin kokeet ja määrättiin lääkitys meni kaksi vuotta kunnes hiukset palautui ne oli pelkkää kiillotonta naruhamppuA.


      • Anonyymi
        fabi1 kirjoitti:

        TÄMÄ TARINA EI OLE HAIMASTA.MUTTA ON OLEMASSA MEILLE KAIKILLE TÄRKEÄ HORMOONI ,KILPISRAUHANEN,JOKA ON YHTÄ TÄRKEÄ,MUTTA SITÄ EI HUOMATA VAIKKA POTILAS VALITTAA OIREITA, minä valitin viisi vuotta ,kunnes rupesi hiukset lähtemään,sitte otettiin kokeet ja määrättiin lääkitys meni kaksi vuotta kunnes hiukset palautui ne oli pelkkää kiillotonta naruhamppuA.

        Kilpisrauhanen on vain Kilpisjärvellä käyneellä, ei sinulla.


    • D1 ja vs.

      Ei tuota inskaa tipan tippaa. Meilahdessa asia todettiin jo diabeteksen alkuvaiheessa. Minä taas ihmettelen toisten "kollegoiden" vs. saamista pysymään lähellä terveen rajoja. Esim. Kreikkalaiselle salaatille en laita pikaa laisinkaan (sitä tai sen kaltaista syön joka päivä ja välillä tosi paljon). Samoin jos syön omenan, niin sekin ilman pikaa. Niin kuin aikaisemmassa viestissä kerroin, niin nopeita hiilareita välttelen. Tänä aamuna vs. 5.1 (illalla söin juustoja ja viinirypäleitä). No, juustoissa ei hiilareita ole.
      Kokeilkaa olla vaikka kuukauden ilman nopeita hiilareita, ei vaadi paljoa. Mikäli ette huomaa mitään vs. laskua, niin mässäilkää pizzaa sun muita "höttöjä" sydämenne kyllyydestä ja ihmetelkää vs. pomppimista vaikka lopun ikänne.

      • .

        Muiden D1:n ei kannata ottaa näistä jutuista oppia, oma diabeteshoitaja tai -lääkäri on turvallisempi opastaja. Omena ja viinirypäleet sisältää runsaasti hiilihydraatteja ja nostaa verensokeria reilusti. Tällä kirjoittajalla on jotenkin hyvä herkkyys pitkävaikutteiselle insuliinille kun noin pieni annos pystyy pitämään verensokerin normaalina ja pitkänsokerin jopa hyvällä tasolla.


      • D1 25 vuotta
        . kirjoitti:

        Muiden D1:n ei kannata ottaa näistä jutuista oppia, oma diabeteshoitaja tai -lääkäri on turvallisempi opastaja. Omena ja viinirypäleet sisältää runsaasti hiilihydraatteja ja nostaa verensokeria reilusti. Tällä kirjoittajalla on jotenkin hyvä herkkyys pitkävaikutteiselle insuliinille kun noin pieni annos pystyy pitämään verensokerin normaalina ja pitkänsokerin jopa hyvällä tasolla.

        Ei todellakaan kannata d-ykkösten tai kakkostenkaan ottaa mallia. Tosiaan hedelmissä on paljon nopeita hiilareita ja etenkin viinirypäleissä on. Hedelmiä toki kannattaa silti syödä. Mutta ykkösenä ainakin minun pitää laittaa pikaa myös yhdelle omenalle. Olen ollut vhh-ruokavaliolla muutaman vuoden, mutta ei se ole minulta pikainsuliinia kokonaan poistanut, hieman toki vähentänyt. Höttöhiilareita en syö, mutta kyllä ne hitaatkin yhtä lailla pikaa tarvitsevat :D . Diabeetikko tarvitsee myös kasviksille insuliinia, jos oma haima ei tuota enää yhtään sitä inskaa.

        Siksi onkin todella kummallista, että sinulla on hba1c terveen ihmisen tasolla, vaikka käytät oikeastaan vain pelkkää pitkävaikutteista. 1-tyypin diabeetikko kun ei pysty hoitamaan itseään pelkällä ruokavaliolla ja pitkävaikutteisella jos oman haiman insuliinieritys on nolla. Tekstisi on kovin ristiriitainen ainakin minulle, joka olen ollut ykkönen 25 vuotta. En pysty uskomaan, valitettavasti, että haimasi on täysin lopettanut inskan erityksen jos toteutat hoitoasi vain lantuksella, ruokavaliolla ja viinalla. Tällä "hoidolla" ykkönen ei valitettavasti voi saavuttaa tuollaista hba1c arvoa. Se saattaa olla ykköselle jo liian matala ja johtua liiallisista hypoista. Todella harva ykkönen pystyy hallitusti tuollaiseen pitkäsokeriarvoon, sillä noin alhainen voi aiheuttaa liikaa vaaratilanteita. Diagnoosin alkuvaiheessa se toki on mahdollista, kun oma haima vielä vähän pelittää.

        Tarkistapa vähän faktoja lääkäriltäsi. Joki hän on ollut ammattitaidoton tai sitten et ole itse aivan kaikkea ymmärtänyt oikein. Juttusi on vain kaukana todenmukaisuudesta.


      • historiaa
        D1 25 vuotta kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata d-ykkösten tai kakkostenkaan ottaa mallia. Tosiaan hedelmissä on paljon nopeita hiilareita ja etenkin viinirypäleissä on. Hedelmiä toki kannattaa silti syödä. Mutta ykkösenä ainakin minun pitää laittaa pikaa myös yhdelle omenalle. Olen ollut vhh-ruokavaliolla muutaman vuoden, mutta ei se ole minulta pikainsuliinia kokonaan poistanut, hieman toki vähentänyt. Höttöhiilareita en syö, mutta kyllä ne hitaatkin yhtä lailla pikaa tarvitsevat :D . Diabeetikko tarvitsee myös kasviksille insuliinia, jos oma haima ei tuota enää yhtään sitä inskaa.

        Siksi onkin todella kummallista, että sinulla on hba1c terveen ihmisen tasolla, vaikka käytät oikeastaan vain pelkkää pitkävaikutteista. 1-tyypin diabeetikko kun ei pysty hoitamaan itseään pelkällä ruokavaliolla ja pitkävaikutteisella jos oman haiman insuliinieritys on nolla. Tekstisi on kovin ristiriitainen ainakin minulle, joka olen ollut ykkönen 25 vuotta. En pysty uskomaan, valitettavasti, että haimasi on täysin lopettanut inskan erityksen jos toteutat hoitoasi vain lantuksella, ruokavaliolla ja viinalla. Tällä "hoidolla" ykkönen ei valitettavasti voi saavuttaa tuollaista hba1c arvoa. Se saattaa olla ykköselle jo liian matala ja johtua liiallisista hypoista. Todella harva ykkönen pystyy hallitusti tuollaiseen pitkäsokeriarvoon, sillä noin alhainen voi aiheuttaa liikaa vaaratilanteita. Diagnoosin alkuvaiheessa se toki on mahdollista, kun oma haima vielä vähän pelittää.

        Tarkistapa vähän faktoja lääkäriltäsi. Joki hän on ollut ammattitaidoton tai sitten et ole itse aivan kaikkea ymmärtänyt oikein. Juttusi on vain kaukana todenmukaisuudesta.

        Ennen lyhytvaikutteisten insuliinien tuloa diabeetikon oli tultava toimeen pitkävaikutteisella. Tällöin aterioiden oli oltava säännöllisiä ja sisälsivät hiilihydraatteja vain vähän, jotta verensokeri saatiin pysymään kohtuullisissa rajoissa. Jotkut vanhan polven ykköset käyttävät vieläkin pelkkää pitkävaikutteista ja tiukkaa hiilihydraattien kontrollia eli niinkuin nykyään sanotaan vhh:ta. Pitkävaikutteinen pystyy siis hoitamaan myös vähäisten hiilihydraattien nauttimisen aiheuttaman sokerin verestä.


      • D1 25 vuotta
        historiaa kirjoitti:

        Ennen lyhytvaikutteisten insuliinien tuloa diabeetikon oli tultava toimeen pitkävaikutteisella. Tällöin aterioiden oli oltava säännöllisiä ja sisälsivät hiilihydraatteja vain vähän, jotta verensokeri saatiin pysymään kohtuullisissa rajoissa. Jotkut vanhan polven ykköset käyttävät vieläkin pelkkää pitkävaikutteista ja tiukkaa hiilihydraattien kontrollia eli niinkuin nykyään sanotaan vhh:ta. Pitkävaikutteinen pystyy siis hoitamaan myös vähäisten hiilihydraattien nauttimisen aiheuttaman sokerin verestä.

        Aivan totta. Nykyisillä hoitomuodoilla ja uusilla insuliineilla on mahdollistettu diabeetikoille huomattavasti pidempi elinikä, terveempi elämä, joustavampi elämä, pidemmät ajat ilman lisäsairauksia yms. Ennen diabeetikoiden eliniän olivat huomattavasti alhaisemmat ja lisäsairaudet tulivat aikaisin. Moni varmaan muistaa, miten diabetes ja amputaatiot liitettiin aina yhteen? Nykyään itseään hoitavalle 1-tyypille joudutaan tekemään todella harvoin amputaatioita aikaisempaan verrattuna.

        Pitkäaikaisarvot ovat myös huomattavasti parantuneet juuri hoidon kehittyessä. Entisillä hoidoilla ei terveen hba1c-arvon saavuttaminen olisi ollut mahdollista. Sen on mahdollistanut vasta kehittyneet insuliinit sekä monipistos- tai pumppuhoito. Millään ruokavaliolla ei pysty pitämään 1-tyypin hoitoa hyvänä vain siihen tarvitaan aina myös insuliinia, sekä pitkä- että lyhytvaikutteista (tai pumpulla pelkkää lyhyttä). Ruokavaliosta on toki paljon hyötyä ja apua.

        On käsittämätöntä, jos joku haluaa nykyaikana palata vanhoihin hoitomuotoihin. Nykyisiin hoitomuotoihin verrattuna entiset olivat todella huonoja ja niillä saatiin kyllä ihminen pysymään johonkin asti hengissä, mutta elämänlaatua tuskin voitiin kovin hyväksi sanoa. Toki löytyy poikkeuksiakin, mutta yleisimmin kuitenkin näin.

        Ja tosiaan vhh-ruokavalio ei tarkoita sitä, että lyhytvaikutteisesta voidaan luopua kokonaan. Sen avulla sen määrää (ja mahdollisesti myös pitkän määrää) voidaan kylläkin saada vähennettyä. Itse syön 60-80 ghh/vrk (lasketaan vhh:ksi) ja pistän pikaa 10-20 yksikköä vuorokaudessa. Liikun paljon ja omaan terveet elintavat. Pitkäsokerini on 7 % ja se on ykköselle ihan hyvän rajoissa.


    • D1 25 vuotta

      Ja kakkosillehan saattaa riittää pelkkä pitkävaikutteinen insuliini, koska omaa insuliinintuotantoa on olemassa, se on vain häiriintynyt. Ja jos kirjoittaja todella pääsee terveen sokeriarvotasolle pelkällä pitkävaikutteisella (kuten kakkosetkin), oma insuliinia on pakko olla vielä jäljellä. Täysin terveenkin ihmisen haima erittää koko ajan insuliinia vaikka ei tekisikään tai söisinkin mitään, joten kyllä diabeetikkokin sitä tarvitsee, siis sen perusinsuliinin eli pitkän lisäksikin.

      Mutta jos kirjoittajalla on maksakin jo tuhoutunut alkoholin suurkulutuksesta, en tiedä onko tilanne silloin toinen inskan kulutuksen suhteen. Terve maksa nimittäin lykkää omia sokerivarastojaan vaikka ei söisi mitään. Tämänkin takia diabeetikko tarvitsee lisäinsuliinia, vaikkei söisi mitään hiilaripitoista. Ja myös proteiinit sokeristuvat, joten niillekin moni diabeetikko pistää vähän, ei toki yhtä paljon kuin hiilareille. Pikainsuliinia kuitenkin tarvitaan.

      • D1 vaikuttaa...

        On totta, ettei D1 voi luopua pikainsuliinista 100%. Senhän sanoo jo järkikin. Minulla omenan syönnin jälkeen "piikki" siinä tunnin jälkeen, mutta sitten alkaa laskea. Kun syön aika paljon vhh:n mukaan ja liikun paljon, niin välillä pitää ottaa siripiriä mutta tosi harvoin.
        Tämä on minulla jokseenkin helppohoitoinen D1, mutta sen tiedän, että D ja alkoholi ei sovi yhteen. En suosittele sitä kenellekään.
        Minä nyt vaan olen tällainen, mutta kuinka kauan???

        Pitäkäähän kaikku Deet parempaa huolta itsestänne alkoholin suhteen kuin minä. En todellakaan ole mikään malliesimerkki!

        Hyvää grillikesää!


    • TJ

      minä juon 6 lonkeroa pitkin päivää, olen ins.diabeetikko ja nyt syön 2 kapselia per päivä..........olenko riski kuluttaja.................

      • Hoitoon vaan

        Kuuden lonkeron sokeri tekee kyllä riskiksi, paino nousee.

        Noin suurilla annosmäärillä KTL:n laskurin mukaan olet suuren vaaran alueella ja laskuri antaa ohjeeksi hakeutua hoitoon.


    • mikä neuvoksi

      vaimollani on turvonnut nilkat n.2 vuotta sitten, eikä nesteenpoisto lääkkeet auta.
      hänellä on verenpaine lääkitys NORVASC 10 mg amlodipin, ollut jo ainakin 10 vuotta.
      luin netistä haittavaikutukse ja kaikki oireet -NILKAT TURPOAVAT, YLEISTÄ VÄSYMYSTÄ, AAMU HUIMAUSTA VUOTEESTA NOUSTESSA., KIPUTILOJA
      RANTEISSA. HÄNEN IKÄNSÄ ON 71 VUOTTA, ON ASTMAATIKKO OLLUT JO 30 VUOTTA. EI PYSTY KÄVELEMÄÄN ULKONA, KOSKA EI KENKÄT SOVI.

      • Vastaus muualta

        Verenpaineongelmat ja nesteen keräytyminen ruumiiseen ei liity suoranaisesti diabetekseen ja sen lääkitykseen.


      • fabian29

        m'äärätyt verenpaine lääkkeet aiheuttavat jalkojen turvotusta koska niissä on sellaisia vaikuttaJIA,JOTKA SULKEVAT NS,VERISUONIEN LÄPPIÄ,SILLOIN MYÖS NESTE KIERTO HIDASTUU.JOSKUS ON SAATU APUA VAIHTAMALLA TÄMÄ LÄÄKE NS,EI peettaSALPAAJAAN,JA SITTEN OLIS YKS APU ,OTTAKAA YHTEYS KYMFA HIEROJAAN,SE AUTTAA JA paljon.ja niihin kipuihin ,pyytäkää lääkäriltä,lääke nimeltä..cymbalta,1,tapletti aamuisin,luulen että tilanteenne paranee.lymfahierojien numeroita voitte etsiä vaikka täältä .tai hierojilta. kerro joskus saitteko apua miten voitte.mitä kuuluu ,terv.fabian


    • Ok joskus

      Voi käyttää kunhan pysyy turvallisissa rajoissa,eikä mene liikakulutuksen jatkuvan
      käytön puolelle.

    • reparappio

      Vaikuttaahan se .. ei nimittäin maistu niin hyvälle tuo viina, lajilla ei väliä. pari kolme ryyppiä ja sitten lysti on ohi. Kun taas ennen oli mukavasti maittia. Kännejä ei haluta vetää ollenkaan. Kuivaksi menee elämä, kaikkihan sen tietää, että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

      • Olit_rapajuoppo

        Kyllä elämä on surkeaa jos kaiken ilon joutuu hakemaan alkoholista.


      • einytihankaikkee
        Olit_rapajuoppo kirjoitti:

        Kyllä elämä on surkeaa jos kaiken ilon joutuu hakemaan alkoholista.

        Miten niin muka KAIKEN ilon, kuka niin sanoo, hei? Osa ilostaa vaan.


    • eivieläkuoltu

      Käytän Glucophagea ja otan silloin tällöin pienen kaljan, A tai keppana. Vielä olen hengissä.

    • Montalto

      Olen D2.
      Lääkityksenä metformin 750 mg x 3 päivässä. Lisäksi Januvia sekä kolesterolilääkitys.
      Juon vähintään kaksi pulloa kuivaa valkoviinia iltaisin, viikonloppuisin enemmän, jo yli kymmenen vuoden ajan.
      Syömisestä pitää tinkiä, koska alkoholi sisältää paljon energiaa.
      Muuten menee hyvin ja iloisesti.

      • Raunotoikk

        Ota löysin rantein, iloisuus on tärkeää säilyttää.
        Nautintoaineet on luotu nautittaviksi.


    • näinmeilläon

      Itse otan illalla gramman Glucophagea (sama aine) ja usein sitä ennen pienen keppanan. En ainakaan vielä ole kuollut. Alkoholihan kuluttaa maksassa sokeria.

      • Valittaako_maksasi

        Tuo on pieni annos. Itse otan 2,5 g metformiinia. Maksimi taitaa olla 3 g.
        Olet alkoholismin kynnyksellä.


    • Cayanne3

      Nauti Metformiinia ja alkoholia ilolla. Älä,alistu pelottelijoiden propagandalle.

      Minä olen lääkärin määräyksestä joutunut ottamaan metformiinia lähes maksimiannoksen päivittäin jo vuosien ajan.
      Itselleni olen vastaavasti sallinut runsaan päivittäisen alkoholiannoksen.

      Maksa-arvoni yms. ovat hyvällä tasolla. Sokeriarvojen maltillisella tasolla säilyttämiseen auttaa nimenomaan alkoholi.

      Kokeilkaa, jos ette usko !

      • cayannepaska

        Olekko mielestäsi fiksukin kun heität herjaa vakavalla asialla? Surkimus!


    • Leni4

      Lääkäri ei pystynyt nimenomaan metformiinin ja alkoholin keskinäisiä haittoja nimeämään.
      Alkoholin yleiset mahdolliset haitat toki on tiedossa.

    • ElisabethNorr

      Juuri näin sanoi minunkin lääkärini tk:ssa asaa häneltä tiedusteltuani.
      A ei siis ole vaarallista, vaikka ehkäpä muutenkin absulistit niin väittäisivät.

    • kaljaveikko

      Itse kysyin suoraan lääkäriltä jätänkö metformiinit ottamatta kun juon laatikon kaljaa viikonloppuna. Ei mitään tarvetta jättää ottamatta sanottiin. Eikä kyllä juominen sokeriarvoihin ole vaikuttanutkaan. Roskaruuan yösyöminen silloin ennemminkin.

      • Eri_asia

        Tässä tapauksessa on ajateltu että metformiini rasittaa jo maksaa ja alkoholi vielä lisää.
        Yleensä runsas alkoholin käyttö alentaa verensokereita, jolloin insuliinihoitoinen diabeetikko voi joutua hypoille (tiedän kokemuksesta).


    • hpv

      Pakkausselosteesta:
      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1848

      'Kun käytät Metforem-valmistetta, lääkärisi tutkii verensokeriarvojasi säännöllisesti. Maitohappoasidoosin riski kasvaa, jos munuaisten toiminta on häiriintynyt. Varmista, että käyt lääkärin seurannassa vähintään kerran vuodessa (ja useammin, jos olet iäkäs tai jos munuaistesi toiminta on häiriintynyt). Maitohappoasidoosin riski kasvaa myös jos olet pitkäaikaisella laihdutuskuurilla, johon kuuluu vähäenerginen ruokavalio tai jos käytät runsaasti alkoholia.

      'Runsas alkoholin käyttö lisäksi rasvoittaa maksaa ja huonontaa sitä kautta hoitotasapainoa. On myös merkittävä ylipainon syy ja ylipaino on kakkostyypin diabeteksen merkittävin riskitekijä.

      • urguel

        Kyllä minä olen vetäny parikin kaljakoppaa viikonloppusin. Muuta huomannut kun että vatta menee vaan välillä aika ruikulille. Sokerit hyvät, neljän - kaheksan välillä.


    • Anonyymi

      Miksi minkä tahansa lääkkeen yhteydessä kysytään ensimmäiseksi että voiko sen kanssa käyttää alkoholia? Ikäänkuin alkoholin käyttö olisi terveyttä tärkeämpi.
      Itse olen kysynyt lääkriltä samaa asiaa vain kerran. Kyseessä oli antibiottikuurin ja Tukholmanristeilyn yhteensovittaminen. Antibiootti voitti.

      • Anonyymi

        Ihanko totta? Ainako on näin? Kaikkien lääkkeiden ja kaikkien ihmisten kohdalla? Vai olisiko niin että olet nyt takertunut itse tähän ilmiöön ja harhautunut yleistyksen poluille.

        Hohhoijaa. Jotkut käyttää alkoholia, jotkut ei. Live with it.


    • Anonyymi

      Sain 2019 lokakuussa maitohappomyrkytyksen. Oma moka. Kerran vuodessa soitellaan hanuria ja juopotellaan serkun kanssa. Yleensä syödään ja saunotaan siinä sivussa. Olen normaalisti myös noudattanut ohjetta jättää metron ottamisen väliin ennen kyseissä juhlimista, joka on ollut koronaan asti meille perinteinen vuotinen tapahtuma. Ja minulle yleensä ainoa juopottelutapahtuma vuodessa. Sillä.kertaa tavallisesta poiketen otin iltapäivällä metron ja kun soit8n huumassa unohtui myös syöminen ja saunominen , niin klo 24 nukkumaan käynnin jälkeen en "muistanutkaan" enää itse herätä. Serkku ei tiennyt diabeteksestani, mutta huolestui kun klo 11 ei nähnyt minussa oikein elon merkkejä! Lopun hoitivatkin sitten ansiokkaasti ensihoitajat ja Mikkelin keskussairaalan päivystys. Ruumiinlämpö oli klo 11 jotain 30.5 °C ja verensokeri alle 1 mmol/l. Olin käyttänyt metrofremiä jo 10-vuotta ja aina muistanut alkoholin ja metron yhyeiskäyttövaroituksen ja noudattanut ohjeita. Mutta kerta riitti 1 metro klo 15, n.30-40 cl koskenkorvaa , soittelua klo 17.30 - 24.00 ilman ruokailua ja saunaa. Tappava yhdistelmä, mutta ei ollut vielä aika. Vaimon alkoholisoitunut sisaren sairaanhoitajatytär sen sijaan vammautui vähän myöhemmin vaikeasti, ja on tällä hetkellä lähes liikuntakyvytön ja kommentointi on katseella ohjattavan tietokoneen varassa☹. Eli minulla oli onni mukana, ja luulen muistavani ja noudattavani lääkityksestä annettavia ohjeita lopun jatkoajalla olevan elämäni. Minä olen "tietysti II-tyypin D ja tuo mainittu terveydenhuoltoalan ammattilainen I-tyypin D.

      • Anonyymi

        Kiitos varoituksesta. En itse koskaan dokaa, mutta en ole kieltänyt sitä itseltäni. Joten jos olisin eilen mennyt ravintolaan juomaan, en olisi muistanut koko metforem-asiaa. Olisi kyllä taivaassa harmittanut, että heti kun kerran harvoin dokaa, niin sitten heti kuolee.


    • Anonyymi

      Kyllä voi. Runsasta ja säännöllistä alkoholinkäyttöä metformiinin kanssa on sen sijaan syytä välttää, koska siihen liittyy pieni, mutta vakava metabolisen asidoosin riski. Maitohappoasidoosi on tilanne, joka voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen, ja se vaatii aina sairaalahoitoa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3560
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2634
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      2075
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1867
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      43
      1783
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      169
      1740
    Aihe