Säännöt kerrostaloasujille

Ajateltavaa itse kullekin

Kerrostaloasujan säännöt (yksin- ja kaksinasuville, lapset ovat asia erikseen)

1. Kohtele muita niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan. Tervehdi, hymyile, katso silmiin. Älä utele, vaan juttele vaikka säästä. Ole kohtelias.

2. Yö ja uni ovat jokaiselle ihmiselle pyhiä. Järjestyssäännöissä on eroja, mutta kahdeksan tunnin yöunet ehtii nukkua klo 23-07 välillä. Tunti tai pari lisää hiljaisuutta kumpaankin suuntaan edistää naapurisopua kummasti.

-> Öiseen aikaan älä ainakaan toistuvasti tai säännöllisesti tee mitään, minkä voisit ajatella häiritsevän naapureitasi: älä vedä vessaa kolmea kertaa viidentoista minuutin sisällä, älä siivoa, siirtele tavaroita, ravaa ympäri kämppää. Älä paisko ovia, ne saa yleensä nätistikin kiinni. Voisit jopa ostaa oviin silikoni- tai huopanapit, ei maksa montaa euroa.

3. Älä järjestä juhlia säännöllisesti. Kun haluat juhlia kotonasi, voisit ilmoittaa siitä iloisella lapulla vaikka hississä ja ulko-ovella. Juhliessakin tulee muistaa volyymitasot ja naapurisopu. Älä siis roskaa. Voisit myös joskus järjestää jatkot jossain muualla.

4. Älä aloita siivoamista tai mattojen tamppausta viikonloppuisin vielä klo 8, vaan anna muiden aloittaa aamunsa ensin rauhallisesti. Toisia häiritsee iltamelut, toisia aamun äänet.

5. Kun sinulla on jotain huomauttamista naapurillesi, vie omalla nimelläsi allekirjoitettu kirje tämän postilaatikkoon. Kerro asiasi ystävällisesti ja ilman voimasanoja. Pyydä vastaus kirjeitse, puhelimitse, sähköpostitse, tai pyydä tulemaan keskustelemaan asiasta omalle ovellesi. Vasta kun asiat eivät tunnu järjestyvän, ota yhteys isännöitsijään.

6. Rappukäytävä ja parveke ovat erinomaisia paikkoja levittää salaisuudet kaikille tietoon. Voisit noudattaa näissä paikoissa samoja sääntöjä kuin vaikka linja-autossa: puhu kännykkään tai ystävällesi hillitysti.

7. Pysy rauhallisena. Muista että ihmiset ovat erilaisia!

51

16077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vetää

vessaa yötäpäivää,vaikkei mitään tulisikaan.Lotrottaa vettää koko ajan.Porailaa joka päivä milloin mihinkinaikaan.Metelö rapuissa juostessa.Potkun voisin vetäistä rappukäytävässä,jotta nopempaa menisi alas.

• mutta....

Muuten hyvä kirjoitus, mutta olen eri mieltä parista kohdasta.

Kohta 1.

Vähän liikaa vaadittu, että kaikki naapurit suuressa kerrostalossa pitäisi tuntea, saati hymyillä ja jutella mukavia. Kerrostalot kun ovat minusta asumista varten, ja jokaisella on oikeus tervehtiä tai olla tervehtimättä ihan sen mukaan miltä tuntuu.

Kohta 5.

Koskaan ei voi tietää, onko häiritsevä naapuri "normaali", vai joku jolla on vakavia mielenterveysongelmia. En menisi ainakaan omalla nimellä KOSKAAN valittamaan naapurille. Jos eka kirje isännöitsijältä ei saa häiriötä loppumaan, voi todeta että häiriö on tahallista, ja sen jälkeen naapuri voi syyttää esim. häädöstä vain itseään.

• nimetön100

Mä en kans haluu olla missään tekemisissä kaikkien naapureitten kanssa. useimmat on ihan ok mut sit on pari sellasta mille ei oo mitään asiaa. Ja sit toi valitus kohta, meidän talossa haukkuu jonku koira yöllä välillä, ilmeisesti sillon ku isäntä ei oo kotona, sitä haukkumista ei oo läheskään joka yö mut nyt vajaa viikko sit 2 tuntii kesti yöllä. Päätin että seuraavaks kun kuuluu ni vien postiluukusta lapun jossa kerron asiani ihan ystävällisesti ja pyydän tekemään asialle jotain, vieköön vaikka koiransa hoitoon kun ei ite ole kotona, mut nimeäni en siihen lappuun aio laittaa.

• haukusta kärsivälle
        nimetön100 kirjoitti:

Mä en kans haluu olla missään tekemisissä kaikkien naapureitten kanssa. useimmat on ihan ok mut sit on pari sellasta mille ei oo mitään asiaa. Ja sit toi valitus kohta, meidän talossa haukkuu jonku koira yöllä välillä, ilmeisesti sillon ku isäntä ei oo kotona, sitä haukkumista ei oo läheskään joka yö mut nyt vajaa viikko sit 2 tuntii kesti yöllä. Päätin että seuraavaks kun kuuluu ni vien postiluukusta lapun jossa kerron asiani ihan ystävällisesti ja pyydän tekemään asialle jotain, vieköön vaikka koiransa hoitoon kun ei ite ole kotona, mut nimeäni en siihen lappuun aio laittaa.

Ehdotapa isännälle sitruunapannan hankkimista. Vei ainakin meidän koiralta haukkumishalut. Muuten tuo kuulostaa kyllä siltä että vähän ylireagoit, jos tuo haukkuminen kerran on satunnaista kuten viestistäsi päättelen. Jatkuva haukkuminen eri asia.

• nimetön100
        haukusta kärsivälle kirjoitti:

Ehdotapa isännälle sitruunapannan hankkimista. Vei ainakin meidän koiralta haukkumishalut. Muuten tuo kuulostaa kyllä siltä että vähän ylireagoit, jos tuo haukkuminen kerran on satunnaista kuten viestistäsi päättelen. Jatkuva haukkuminen eri asia.

sitä että ylireagoinko kun moinen niin ärsyttää... Toisaalta kuitenkin välillä sitä haukkumista on klo 22-23 välisenä aikana useana iltana peräkkäin ja kestää aina kerrallaa puolisen tuntia. Siis ihan taukoamatonta räksytystä. Sit taas voi olla ettei kuukauteen ole ollenkaan eli olen päätellyt ettei koira siellä vakituisesti ole vaan satunnaisesti. Sillon kun itsellä on kello soimassa seuraavana aamuna 5:20 eli aamuvuoro ni kyllä harmittaa... Ja tosiaan oli enkat ne parituntia tossa viimeviikolla kun haukkui yöllä, sen jälkeen on taas ollu hiljasta. Meillähän on itsellä koira joka ei kyllä hauku yöllä, haukkuis jos olis yksin, mut ei ole. Päivällä on varmaan räksytystä täälläkin mut seinänaapuri sanoi ettei kuulemma haittaa kun välillä on jotain kuulunu. Olen kuullu tosta sitruunapannasta ennenkin ja harkinnut sitä meidän pallerolle...

• gavia arctica

Niinpä niin. Minullakin on oma "eriävä mielipide" tuohon listaukseen. Tai ei se ole mikään mielipide, vaan fakta. Ketjun aloittaja kirjoitti jotain, että "yö ja yöuni on jokaiselle ihmiselle pyhä". Ei pidä paikkaansa. Toiset eivät voi nukkua yöllä, koska ovat silloin töissä! Itse olen sairaalassa yötyössä. En suinkaan missään vuorotyössä, vaan ihan säännöllisessä yötyössä. Nukun siis keskellä päivää. Yö ei ole minulle sen pyhempi kuin päiväkään. Eikä myöskään juhannus tai vappu ole sen kummempi kuin arki. Olen ollut töissä juhannuksena, vappuna, jouluna, pääsiäisenä, uudenvuodenyönä... Ja kaikki nämä pyhätyöt on olleet YÖtöitä! Että silleen... Meitä on moneksi.

• Tietysti
        gavia arctica kirjoitti:

Niinpä niin. Minullakin on oma "eriävä mielipide" tuohon listaukseen. Tai ei se ole mikään mielipide, vaan fakta. Ketjun aloittaja kirjoitti jotain, että "yö ja yöuni on jokaiselle ihmiselle pyhä". Ei pidä paikkaansa. Toiset eivät voi nukkua yöllä, koska ovat silloin töissä! Itse olen sairaalassa yötyössä. En suinkaan missään vuorotyössä, vaan ihan säännöllisessä yötyössä. Nukun siis keskellä päivää. Yö ei ole minulle sen pyhempi kuin päiväkään. Eikä myöskään juhannus tai vappu ole sen kummempi kuin arki. Olen ollut töissä juhannuksena, vappuna, jouluna, pääsiäisenä, uudenvuodenyönä... Ja kaikki nämä pyhätyöt on olleet YÖtöitä! Että silleen... Meitä on moneksi.

Kerrostaloissa on hiljaisuus klo 22-06, eipä siinä puhuta päivästä mittään, ole ihan rauhassa vain yöt töissä ja nuku silloin kun naapurit sen sallii.

• Vuorotyöläinen*

Myös vuorotyöläiset haluaa nukkua sillon kun heidän pitää nukkua.

Minä en kylläkään asu kerrostalossa mutta olen joskus asunnut. Kerrostalo on pahin paikka asua vuorotyöläiselle. Silloin kun sun täytyy nukkua, niin kerrostalo on hereillä. Riippuu tietty kerrostalosta kuinka paljon siellä on populaa, joskus voi sattua rauhallinenkin talo.

Voisin mainita muutakin, mutta en viitsi.
      Eikä yleensä kerrostalon asukkaille ole postilaatikkoa, vaan ovessa oleva luukku.

• nimetön100

teen kans kolmivuorotyötä ja yövuoron jälkeen joudun nukkuu korvatulpat päässä kun asutaan kerrostalossa ja meidän alakerrassa on päiväkoti :/

• kerrostalossa jo vuodesta x

ja ne koirat. on niitä koiria, jotka räksyttää kaikille ja sitten ne *tää on ihan kiltti* - koirat, jotka hyökkää rapussa päälle, kun koittaa mennä ohi, ja jotka ulvoo omistajia, kun ne on poissa.
        Sitten koirien lisäksi naapurin setä, joka huutaa pojilleen joka ilta ja aamu. Sitä kieltämättä voi sanoa, ettei kerrostalossa asuta koskaan yksin. Onneksi olen jo melko hyvin tottunu

• psdfpagp

sitä ,ettei asukas joka asuu vakituisesti kerrostalossa,muka tietäisi kerrostaloasumisen sääntöjä.Jokaisen kerrostalon joltain ilmotustaululta tai niinkuin meillä on löytyy asukkaan kansio josta nämä säännöt löytyvät.Ja jos ei löydy niin isännöitsijän toimistosta varmasti löytyy.Onhan se nyt ihan selvää että kerjää ongelmia jos huudattaa stereoita ja pitää möykkäbileitä jatkuvasti pitkälle aamuyöntunteihin tai häiritsee muuten kerrostalon elämää.Eikä tällöin ole kysymys mistään vahingosta vaan ihan tahallisesta toiminnasta.

• Devil_Clown

Sama pätee myös rivitaloissa asuville ihmisille (itse asun kyseisessä paikassa), vaikka rivitalo on melko rauhallisempi, mutta siihenkin pitäisi noudattaa sääntöjä!

• ....

"Vähän liikaa vaadittu, että kaikki naapurit suuressa kerrostalossa pitäisi tuntea, saati hymyillä ja jutella mukavia. Kerrostalot kun ovat minusta asumista varten, ja jokaisella on oikeus tervehtiä tai olla tervehtimättä ihan sen mukaan miltä tuntuu."

Minusta ei kyllä silti vaadi paljoa tervehtiä jos joku sattuu rapussa tulemaan vastaan. Ei tervehtiminen tarkoita että pitäisi rueta jaarittelemaan elämästään tai erityisemmin tuntea jokainen naapuri!

Suomalaiset kun vaan ovat niin sisäänpäin kääntyneitä ettei kellekään pukahdeta mitään jos ei ole kyseessä sydänystävä.
        Ja ikävintä on ihan oikeasti se että tässäkin talossa asuu yksi mummo joka ei koskaan tervehdi takaisin. Silti tervehdin häntä aina uudelleen, onpahan hänen oma häpeänsä kun ei tervehdi takaisin! Kyllä tämmöiset asiat on minusta ihan jo peruskäytöstapoja!

Ja muistakaapa olla kävelemättä niillä kantapäillä, pliis. Yksi naapurimme osaa sen taidon kiitettävän hyvin...saa aina meidän lasipöydän kivasti helisemään. Voi sitä naapuria joka joutuu asumaan vielä hänen alakerrassaan...!

Tätä kirjoittaessa täytyy vielä todeta että ei ole kiva kun tässä pihalla on nyt haukutettu kahta koiraa jo tunteroisen ajan putkeen... Olen eläinystävä, mutta tämmöinen on sitä turhaa häirintää. Koirapuistot on keksitty, kerrostalon piha ei ole sellainen.

Ja lopuksi sopua kaikille ;)

• 2 varoitusta saanut

se riippuu vähän siitä kuka asuu naapurissasi,joku on niin hermoheikko ettei ymmärrä että kerrostaloasunnossa ihmisenkin pitää elää.mulla itelläni asuu alakerrassa vanha ukkeli joka mulle on aiheuttanut nämä varoitukset ,koska lapsenlapseni tömistelee???!!!olen isännöitsijän kanssa jutellut asiasta ja hän hiffaa asian ,ukon pitäs muuttaa huitsin nevadaan

• ihan perushyvää
        .... kirjoitti:

"Vähän liikaa vaadittu, että kaikki naapurit suuressa kerrostalossa pitäisi tuntea, saati hymyillä ja jutella mukavia. Kerrostalot kun ovat minusta asumista varten, ja jokaisella on oikeus tervehtiä tai olla tervehtimättä ihan sen mukaan miltä tuntuu."

Minusta ei kyllä silti vaadi paljoa tervehtiä jos joku sattuu rapussa tulemaan vastaan. Ei tervehtiminen tarkoita että pitäisi rueta jaarittelemaan elämästään tai erityisemmin tuntea jokainen naapuri!

Suomalaiset kun vaan ovat niin sisäänpäin kääntyneitä ettei kellekään pukahdeta mitään jos ei ole kyseessä sydänystävä.
        Ja ikävintä on ihan oikeasti se että tässäkin talossa asuu yksi mummo joka ei koskaan tervehdi takaisin. Silti tervehdin häntä aina uudelleen, onpahan hänen oma häpeänsä kun ei tervehdi takaisin! Kyllä tämmöiset asiat on minusta ihan jo peruskäytöstapoja!

Ja muistakaapa olla kävelemättä niillä kantapäillä, pliis. Yksi naapurimme osaa sen taidon kiitettävän hyvin...saa aina meidän lasipöydän kivasti helisemään. Voi sitä naapuria joka joutuu asumaan vielä hänen alakerrassaan...!

Tätä kirjoittaessa täytyy vielä todeta että ei ole kiva kun tässä pihalla on nyt haukutettu kahta koiraa jo tunteroisen ajan putkeen... Olen eläinystävä, mutta tämmöinen on sitä turhaa häirintää. Koirapuistot on keksitty, kerrostalon piha ei ole sellainen.

Ja lopuksi sopua kaikille ;)

käytöstä, että moikkaa ihmistä, joka rappukäytävässä vastaan tulee - vaikka ei välttämättä tuntisikaan ;) Itseäni on joskus moikattu ihan vieraan talon (olin menossa kylään) pihalla... ja tietty moikkasin takaisin ;)

Ja elämän ääniä väkisinkin aina kerrostalossa kuuluu, niitä voi kuulua myös rivitaloissa / luhtitaloissa sekä omakotialueella. Tahallinen - ja jatkuva - mökä on eri asia ja siitä pitää sitten valittaa esim. isännöitsijän kautta...

• Äi81
        2 varoitusta saanut kirjoitti:

se riippuu vähän siitä kuka asuu naapurissasi,joku on niin hermoheikko ettei ymmärrä että kerrostaloasunnossa ihmisenkin pitää elää.mulla itelläni asuu alakerrassa vanha ukkeli joka mulle on aiheuttanut nämä varoitukset ,koska lapsenlapseni tömistelee???!!!olen isännöitsijän kanssa jutellut asiasta ja hän hiffaa asian ,ukon pitäs muuttaa huitsin nevadaan

Mites tää ukkeli reagoi kun lapsenlapsi tömistelee?Itse olen nyt asunut 8kk perheeni kanssa kerrostalossa ja ekaa kertaa törmään tosi outoon tapaukseen, en kyllä tiedä mitä tekisin asian kanssa enää. Alakerrassamme asuu ulkomaalaisyntyinen pariskunta/lapsia, ovat valittaneet siitä lähtien kun muutimme lapsemme kävelystä, en kyllä ymmärrä miten alle 15kg voi kävellä niin raskaasti, että häiritsee ja varoituksia ovat myös yrittäneet saada aikaan siitä, kun pitää lähtä aamulla 6 töihin..niin ja tän kaiken kauneuden lisäksi he hakkaavat kattoa joka kerta kun lapsemme kävelee jipii, isännöitsijä kyllä ymmärtää ovat jopa varoittaneet alakertaa, mutta katonhakkaus senkun jatkuu.....onko muilla samanlaisia kokemuksia?mitäköhän tässä tekis, että sais rauhan aamulla lähtä töihin, eikä kuunnella jyskettä sen takia jos lapsi ajaa pikkuautolla tai kävelee hmmmm....

• kerrostalo
        Äi81 kirjoitti:

Mites tää ukkeli reagoi kun lapsenlapsi tömistelee?Itse olen nyt asunut 8kk perheeni kanssa kerrostalossa ja ekaa kertaa törmään tosi outoon tapaukseen, en kyllä tiedä mitä tekisin asian kanssa enää. Alakerrassamme asuu ulkomaalaisyntyinen pariskunta/lapsia, ovat valittaneet siitä lähtien kun muutimme lapsemme kävelystä, en kyllä ymmärrä miten alle 15kg voi kävellä niin raskaasti, että häiritsee ja varoituksia ovat myös yrittäneet saada aikaan siitä, kun pitää lähtä aamulla 6 töihin..niin ja tän kaiken kauneuden lisäksi he hakkaavat kattoa joka kerta kun lapsemme kävelee jipii, isännöitsijä kyllä ymmärtää ovat jopa varoittaneet alakertaa, mutta katonhakkaus senkun jatkuu.....onko muilla samanlaisia kokemuksia?mitäköhän tässä tekis, että sais rauhan aamulla lähtä töihin, eikä kuunnella jyskettä sen takia jos lapsi ajaa pikkuautolla tai kävelee hmmmm....

Tuntuvat valittavan hyvin helposti heille uudesta ja vieraanmasta asiasta,sillä ehkä aikaisemmat asukkaat asuivat ilman lapsia,kävivät myöhempää töissä ym..
        Keskustele jos vain voit heidän kanssaan,sillä onhan toki normaalia että jotain ääniä kerrostalossa kuuluu,mutta sääntöjen sisällä sitäkin ja lapsista lähtee aina ääniä:)-tosin heitäkin pitää opettaa sääntöihin.
        Kerroit "pariskunta/lapsia"? -luulisi heidän olevan tietoisia lasten aiheuttamista äänistä?!
        Iän myötä lapset möykkäävät aina vaan enemmän,joten alakertalaisillesi tälläinen voi olla täysi yllätys...

• Nimetön

Kolmen vuoden sisällä jo kolmas yläkerran naapuri menossa,ja kaikki vuoron perään vähintää yhtä rasittavia,kolistelua,tömistelyä,kantapäillä kävelyä,äänekästä keskustelua,ym. Koita siinä sitte vetästä unta palloon,työn alkaessa klo 02.00 ja "herätys" klo 01.00,siinäpä ollaan sitte tosi pirteenä ratin ja penkin välissä 8-10h päivässä.Joten tuo 23-07 ei toimi ainakaa meikäläisellä,ilman muuta asuisin mielummin omakotitalossa,se ei vaan ole tällä hetkellä taloudellisesti mahdollista... Kerrostalo ei ole kaikille sopiva vaihtoehto asumismuotona,mutta monesti se ainoa.

• kessenrehis

..kun sen oikein oivaltaa!! Meillä on koira ja hän aina välillä ilmoittaa naapureille mm siitä että nyt tulee posti ..no juu..kaikkeni olen tehnyt ettei häiriöitä tulisi ..ja onneksi suurin osa naapureista on sanonut että ei heitä häiritse haukut. (O:§

Mutta juu kun tervehtii iloisesti ja pari sanaa vaihtaa naapurien kanssa niin ei häiritse niin paljon ja ääntä mahtuu maailmaan päiväsaikaan. Toisaalta meidän talossa jätetään rauhaan jos haluaa olla rauhassa.

kiva talo siis (O:

• Hagel82
        kessenrehis kirjoitti:

..kun sen oikein oivaltaa!! Meillä on koira ja hän aina välillä ilmoittaa naapureille mm siitä että nyt tulee posti ..no juu..kaikkeni olen tehnyt ettei häiriöitä tulisi ..ja onneksi suurin osa naapureista on sanonut että ei heitä häiritse haukut. (O:§

Mutta juu kun tervehtii iloisesti ja pari sanaa vaihtaa naapurien kanssa niin ei häiritse niin paljon ja ääntä mahtuu maailmaan päiväsaikaan. Toisaalta meidän talossa jätetään rauhaan jos haluaa olla rauhassa.

kiva talo siis (O:

On, on. Itte oon nyt kuukauden asunu kerrostalossa. Kyseessä on eka kerta, kun asun kerrostalossa ja muutenkin rakennuksessa, joka ei ole rivitalo, ja ekaa kertaa toisella paikkakunnalla. On hissi, jota ei tosin niin usein kyllä tarvitsisi käyttää. Mutta jotenkin mä oon alitajunnassa varmaan jo aika pitkään tykännykkin kerrostalossa asumisesta, vaikka käytännön kokemusta onkin vasta siis kuukaus.

• olen,,,

asunut kerrostalossa 63 vuotta eli koko ikäni ja en ole vielä tähän mennessä häiriintynyt asumisen äänistä eikä kukaan ole valittanut että minä olisin häirinnyt toista asukasta. Uskon että nämä jotka alati häiriintyvät eivätkä siedä muita ihmisiä ovat jostain syrjäseudulta muuttaneita "immeisiä".
      Jos ei voi sietää muita asukkaita ja lähimmäisiä olisi viisaampaa pysytellä siellä missä on hiiskumaton hiljaisuus tai rakentaa mieleiselleen paikalle sellainen palatsi jossa viihtyy. Ymmärrän tietenkin sen että on olemassa rauhattomampia ja rauhallisempia kerrostaloja mutta jokainenhan voi valita asuinpaikkansa, ei ketään pakoteta asumaan siellä missä ei viihdy. Ottakaa ihmisen mallit nyt tästä "porot sieraimiinne ja herneet nenäänne" sillä hulluhan tällainen on joka sietää muitakin ihmisiä ympärillään ja sanoo että kotona saa asua niinkuin kotona asutaan eikä tarvitse hiiviskellä sukkasillaan ja puhua kuiskaamalla ettei se vaan tuo seinäntakainen häiriityisi kun se istuu korva seinässä että tietäisi mitä naapurissa tapahtuu. Se tuo seinäntakainen naapuri perkele vielä elääkin eri tavalla kuin "minä" joka sentään kuitenkin olen ihmisen malli ja sanon missä ja mikä on oikeata ja mikä väärää. Suosittelen että jos ei siedä kerrostalossa naapuria niin on viisasta vuokrata tai ostaa koko kerrostalo itselleen niin silloin ei "nuapur" häiritse.

• paremmaksi

Minä oon asunna tässä kerrostalossa jo 88-vuotta...koskaan ei oo ollunna mittään häiriötä...paitsi kun pojan poika joskus käy lomilla vanhainkodista...se pitää vähän ääntä juovuksissa...mut ei naapurit oo siitä ollet ollenkaan pahoillaan...he ymmärtävät nuorisoa.

• piarupehva

... muuttaisit suosiolla pois kerrostalosta kyttäämästä ja kuuntelemasta naapureitasi. Vältä kuitenkin omakotitaloja keskellä metsää uutta asuntoa hankkiessasi; metsissä kun "ravaa" jos jonkinlaista elukkaa joille näitä naurettavia sääntöjäsi on vähintään yhtä turhaa esittää kuin nyt.
      Jos kuitenkin aiot yhä rasittaa todennäköisesti jo heikkoa mielenterveyttäsi, saat kyllä ihan itse sponsoroida naapureillesi ne vitun silikoninapit. Tunge ylimääräiset vaikka korviisi niin ehkä pystyt paremmin nauttimaan "pyhistä unistakin".
      Vessan vetämisestä vielä. Vessanpytty on todellakin tarkoitettu olemaan hygieeninen vaihtoehto tarpeiden tekoon (vrt. entisajan riu'ut), hygienian edellytyksenä on että pytty VEDETÄÄN käytön jälkeen. Usko tai älä, jotkut todella haluavat noudattaa jonkinasteista hygieniaa tarpeet tehtyään, eikä esim. mädättää kusta ja paskaa pytyssä aamukahdeksaan vain jotta SINÄ herkkine korvinesi saisit aamusi aloitettua rauhallisesti.

Juhlien aiheuttama mahdollinen häiriö muuten tuskin pienenee vaikka laittaisi millaisen kiiltokuvan ilmoitustaululle etukäteen. Näistä kaltaisesi kyylät saavat vain omasta mielestään erinomaista "todistusaineistoa" häirikkönaapurista lähettäväksi isännöitsijälle.

"Toisia häiritsee iltamelut, toisia aamun äänet"

Paras siis melskata ja elämöidä kellon ympäri, ihan tasapuolisuuden nimissä!

PS: Viestisi on lähetetty yöllä. Ettet nyt häirinnyt naapuria naputtelulla? Eläisit kuten opetat.

• gavia arctica

"Paras siis melskata ja elämöidä kellon ympäri, ihan tasapuolisuuden nimissä!"

Loistavaa! Nauroin ihan ääneen - ja niin että meinasi karkki mennä henkeen. Ei siksi että meillä melskattaisiin aina, vaan siksi koska... - no, se nyt vaan oli niin osuva.

Minun elämäntyylini ja rytmini on aivan erilainen kuin naapurien. Ja naapureitahan tässä riittää, kun asun isossa kerrostalossa, jossa on ihmisiä ylä- ja alapuolella, oikealla ja vasemmalla... Teen säännöllistä yötyötä, mistä syystä tietysti nukun keskellä päivää. Koskaan en ole valittanut kenellekään naapurille metelistä, vaikka ovet paukkuu, lapsi itkee ja parkuu ihan seinän takana, koira haukkuu, nyt kesällä kaiken kukkuraksi joku huudattaa ruohonleikkuria. Laitan aina päivällä nukkumaan mennessäni korvatulpat korviin ja NUKUN. Ei tässä muu auta, elämisestä ei tulisi yhtään mitään jos en olisi oppinut nukkumaan korvatulppien kanssa. Käytän korvatulppia myös yöaikaan nukkuessani, jos nukkuminen on ehdottoman tärkeää. Tässä talossa kun on sellaistakin porukkaa, joka tulee kotiin yöllä klo 4 jälkeen - eikä suinkaan hiljaa hiipien, vaan rapussa melskaten ja omaa kotiovea paukuttaen. Minä sentään tulen töistä kotiin aamulla klo 8.30 aikaan.

Jatkuva yövalvominen töiden takia on saanut aikaan sellaistakin, että tykkään valvoa öitä myös silloin kun olen vapaalla. Saatan käydä esim. siili- tai pöllöretkillä lähiympäristössä. Tänä kesänä olen seurannut yhden pöllöperheen elämää aika tiiviisti... eli olen ollut paljon liikkeellä öiseen aikaan. Enkä todellakaan jätä vessaa vetämättä, kun tulen kotiin joskus klo 2 tai 4 aikaan aamulla! Meillä ei koskaan pidetä mitään typeriä ja jonninjoutavia bileitä kotona, mutta meillä kyllä muuten ollaan usein hereillä aamuun saakka! Turhaa meteliä ei pidetä, mutta elellään ihan normaalisti - niin kuin kotona kuuluu elää.

• meillä ainakin

yläkerran naapurit tekevät jatkuvasti täysin perättömiä valituksia meistä isännöitsijälle. onneksi eivät usko. meitä siis syytetään metelöinnistä mikä kuuluu selvästi meidänkin asuntoon ja ym. vastaava.. samaa jatkunut reilu pari vuotta. onneksi ei tule usein vastaan..

• assi2

Meidän talossa kaikki kohdat on muutamin poikkeuksin päinvastoin. Tuo olisi ihanne, mut käytännössä mahdoton toteuttaa..

• Vittu ei ole!

Pysäköi autosi niille tarkoitetuille paikoille!!!!!!!!!!!!!! Pelastustie ei ole autojen pysäköintipaikka!!!

• Rivitaloasukas

Niin meilläkin piha ja kaikki käytävät täynnä vieraiden autoja,varsinkin viikonloppuna.Taloyhtiössä on autopaikat vain yksi per.asunto.Aivan lähistollä (Puolen korttelin päässä on iso levennys autoille,vaan eipä sinne jakseta kävellä).Pihaan ei taatusti pääse tarvittaessa Ambulanssi,paloauto eikä aina roskaautotkaan.Liikennemerkki on myös joka kieltää pihaanajon vierailta.Isännöitsijän kirjeetkään ei auta.

• Heidi-Maria84

"Kerrostaloasujan säännöt (yksin- ja kaksinasuville, lapset ovat asia erikseen)"

Kyllä säännöt koskevat mielestäni lapsiperheitäkin. Eivät he saa metelöidä milloin huvittaa ja miten huvittaa vain koska "meillä on lapsia."

Ensinnäkin: Lasten kanssa on noudatettava jonkinlaista päivärytmiä, milloin syödään, nukutaan, herätään tai ollaan hiljaa.

Talossa on hiljaisuus klo 22.00-07.00. Yläkerrassani asuu pariskunta jolla on kaksi lasta. Vanhempi lapsista 3-4 -vuotias, nuorempi 1,5-2 -vuotias. Pari päivää sitten olin laittanut nukkumaan puoli kymmenen jälkeen ja nukahdinkin heti. Heräsin puoli yhdentoista aikaan kun yläkerran lapset juoksevat asunnossa ympäriinsä huutaen nauraen ja kiljuen. EIKÖ SIIHEN AIKAAN PIENTEN LASTEN PITÄISI OLLA NUKKUMASSA?? Töminästä ja melusta päätellen lasten isä leikki hippaa lasten kanssa, eivät he kahdestaan edestakaisin laukkoneet. Välillä lasten äiti karjui jotakin. Kun he lopettivat ympäriinsä juoksemisen niin he alkoivat pomputtamaan jotain palloa, ihan mukava möyke siitäkin syntyi. Yhdentoista jälkeen melu sitten vaimeni ja saatoin taas nukkua. (Koko tuon ajan olin ollut peiton alla ja yrittänyt nukkua.) JUMALAUTA ETTÄ SUIVI, MINULLA OLI VIIDELTÄ HERÄTYS SEURAAVANA AAMUNA. Kerrostalossamme ei edes ole mikään maailman paskin äänieristys, en esimerkiksi kuule kun postinkantaja juoksee rappukäytävässä, naapuri käy suihkussa tai vetää vessan.

• maijamummo

Nykyajan perhetyylit suosivat lasten vapaata kasvatusta johon aikuiset jopa itse menevät mukaan kuvittelemalla sen olevan laatuaikaa lasten kanssa -olkoon klo sitten 23.00 tai 01.00.
        Olkoon melu millainen sitten on,sinulla on oikeus tehdä asiasta kirjallinen valitus ja sellaisia saa valmiina Isännöitsijäsi toimistosta.

• ..on mukava ja rauhallinen ...

Tää kerrostalo on rauhallinen ja mukava. Ääniä ei kuulu asunnoista. Hissikin vieressä eikä sekään kuulu kyllä yhtään. Naapurit ovat mukavia ja ystävällisiä. Tykkään kyllä kovasti ja täytyy myöntää, että kaupunki-ihmisenä pidän kerrostalossa asumisesta :) Tästäkin huolimatta tiettyjä sääntöjä on kuitenkin noudatettava naapurisopua jatkossakin ajatellen :)

• kauhea tupakanhaju

joka tulee kun naapuri polttaa parvekkeella. Hyi että se haju tulee sisälle vaikka matkaakin on melkoisesti.

• Ovi kiinni

Ole kiitollinen, jos tupakanhaju tulee VAIN parvekkeelta. Siitähän selviää sillä, kun laittaa parvekkeenoven ja ikkunat kiinni.

Hankalampi tapaus on minun naapurini, joka polttaa tauotta asunnossaan. Sitä hajua kun ei pääse pakoon muuten kuin tukkimalla ilmanvaihtokanavat, ja sitähän ei tietty voi tehdä.

• kuumalla
        Ovi kiinni kirjoitti:

Ole kiitollinen, jos tupakanhaju tulee VAIN parvekkeelta. Siitähän selviää sillä, kun laittaa parvekkeenoven ja ikkunat kiinni.

Hankalampi tapaus on minun naapurini, joka polttaa tauotta asunnossaan. Sitä hajua kun ei pääse pakoon muuten kuin tukkimalla ilmanvaihtokanavat, ja sitähän ei tietty voi tehdä.

säällä oikein jaksaisi pitää kiinni? Mä kärsin kanssa todella parvekesähkäilystä.
        Ei voi kuivattaa pyykkiä parvekkeella? Ei voi nauttia kermaleivosta (tupakansavunmakuisena) kahvin kanssa?

Parvekkeen pitäisi olla kesähuone. Siis kaunis kukkasuunnittelu tuolit ja pöytä. Siitä saisi todella kesäksi yhden lisähuoneen, jossa voisi jopa nukkua, mutta ei?

Parveke sätkätouhu on saatava LAILLA kielletyksi!! Siitä hajusta kärsii todella moni ja on passiivinen polttaja toisten piittaamattomuuden takia.

Entä astmaatikot ja allergiset? Migreenipotilaat?

On kyllä kumma, kun kieltoa ei tule vaikka kyseinen tapa on toiselle ihmiselle todellinen terveysriski!

• olevat
        kuumalla kirjoitti:

säällä oikein jaksaisi pitää kiinni? Mä kärsin kanssa todella parvekesähkäilystä.
        Ei voi kuivattaa pyykkiä parvekkeella? Ei voi nauttia kermaleivosta (tupakansavunmakuisena) kahvin kanssa?

Parvekkeen pitäisi olla kesähuone. Siis kaunis kukkasuunnittelu tuolit ja pöytä. Siitä saisi todella kesäksi yhden lisähuoneen, jossa voisi jopa nukkua, mutta ei?

Parveke sätkätouhu on saatava LAILLA kielletyksi!! Siitä hajusta kärsii todella moni ja on passiivinen polttaja toisten piittaamattomuuden takia.

On kyllä kumma, kun kieltoa ei tule vaikka kyseinen tapa on toiselle ihmiselle todellinen terveysriski!

kukkaset ovat myös terveysriski,keräävät kaikenmaailman pörriäisiä ja tulevat sitten naapurin ovesta sisään. Ja saa niitä sitten alergikko pyydystellä pitkin päivää, etteivät pistä.Vaikka olisikin hyönteisverkot, aina livahtavat.

• Kesäkahvit
        kuumalla kirjoitti:

Joo,kyllä parvekkeen pitäisi mielestäni olla ylimmääräinen kesähuone.Meilläkään näin ei voi olla.Paitsi jos haluaa sen sätkänmaun leivoskahviinsa.
        Pyykkiä ei voi kuivata eikä tuulettaa.Ei siis mitään sellaista mihin parveketta "normaalisti"käytetään.Käytiin yhtiön kanssa oikein oikeudessa asiasta.Vaan eipä olut muuta hyötyä kuin kuluja.
        Että sellaista terrorisointia.saa vapaasti harrastaa.Ei ymmärrä?

• kerrakseen..
    • asuu

aito oikea skitsofeenikko seinäntakana ja häntä ei mitkään säännöt koske, välillä huutaa kuin hullu- ihan oikeesti.
      kaikki on tyytyväisiä kun se on hiljaa, itseasiassa nyt kesällä on ollutkin hiljaisempaa.

• Et ole enää kaukana....

Hieman ymmärrystä kanssaihmisiä kohtaan, kiitos.

Sinä saata itse olla skitsofreenikko muutaman vuoden kuluttua ja varmasti asuisit mielelläsi mahdollisimman pitkään kotonasi niin kauan kuin yksin arjestasi selviät.

Mielenterveys ongelmat eivät iske friikeihin vaan tavallisiin ihmisiin jotka esittävät että heillä on kaikki hyvin ja patoavat itseensä kielteisiä tunteitaan niin kauan että sairastuvat.

• normaalien ihmisten ..

..lakien mukaan pitäisi toimia MUTTA ..

Juuri nämä omaan napaan tuijottavat herneaivoiset häiriköijät eivät välitä mistään säännöistä eikä heitä kiinnosta pätkääkään toisten asukkaiden tai isännöitsijän huomauttelut !

Sen takia ainoa keino on saada kusipää häiriköt pihalle - ja se onnistuu yllättävän helposti:
      keräätte porukan, joka kirjaa häiriön aiheuttajan(t) ja ajankohdat ylös ja viette listan as oy hallitukselle/isännöitsijälle !!

Ja vot ! häirikkö lentää pihalle alta aikayksikön ja luultavasti itkee mennessään että enhän mä mitään - ja jos sillä on vähänkään järkee jäljellä niin voi jopa ottaa opikseen seuraavassa asuinpaikassaan !

nimim. tämän nähnyt (en ollut se joka potkastiin pellolle) !

• kasdou

Miks sitä pitää yleensä ahtautua asumaan vieri viereen? On tääl lääniä asua ihan omissa oloissaankin.

• Jep-

Mites panoäänet??

Jos muijaa laittaa peppuun kovaa ja se huutaa suoraa huutoo ja huutaa,eikä kuti meinaa lentää ja haluut saada lentämään?

hÄiritseekö panoäänet ketään?

• eiperverssi

Asuinpa kerran aika huonosti eristetyssä rivarissa, jossa makkarit vastakkain.
        No naiskentelun äänet kuuluivat melko selkeästi naapurista ja varmaan päinvastoinkin.
        Kumpikaan ei valittanut asiasta!?
        TÄYTYY KYLLÄ MYÖNTÄÄ, ETTEN VÄLTTÄMÄTTÄ OLISI HALUNNUT KUUNNELLA NAAPURIN RAKASTELUN ÄÄNIÄ.

• nettinen

Tuolta , tulosta lomakkeita ja hommaa imukuppimikrofoni ja ehdottomasti kiikarit ja ovisilmäkamera.
      http://www.kyttaajat.net/

• sanaton.

Meidän talossa on sanaton sopimus tietyistä asioista. Joskus monet kuuntelevat musiikkia todella kovalla,jopa kello yhdentoista jälkeen yöllä. Tämä taas sopii minulle vallan mainiosti! Silloin voi itsekin olla ihan rauhassa musiikkinsa kanssa.

Meidän talossa säännöt vaihtelevat silloisen menon mukaan. Toki meidänkin rapussa on hiljaiset hetket :)

Tämä on hyvä käytäntö,koska kukaaan ei ole valittanut kenellekään!

• oma talo
        sanaton. kirjoitti:

Meidän talossa on sanaton sopimus tietyistä asioista. Joskus monet kuuntelevat musiikkia todella kovalla,jopa kello yhdentoista jälkeen yöllä. Tämä taas sopii minulle vallan mainiosti! Silloin voi itsekin olla ihan rauhassa musiikkinsa kanssa.

Meidän talossa säännöt vaihtelevat silloisen menon mukaan. Toki meidänkin rapussa on hiljaiset hetket :)

Tämä on hyvä käytäntö,koska kukaaan ei ole valittanut kenellekään!

ihme sääntöjä te lampaat noudatatte.......ostakaa köyhät lähiöpummit omakotitalo.

• Itsensä elättävä vuokralainen
        oma talo kirjoitti:

ihme sääntöjä te lampaat noudatatte.......ostakaa köyhät lähiöpummit omakotitalo.

"ostakaa köyhät lähiöpummit omakotitalo". Kannattaa miettiä pari kertaa kun laukoo tuollaista. On hyvin paljon syitä (enemmän kuin köyhyys tai pummius) että asuu kerrostalossa. Itse olen ainakin ylpeä siitä mikä olen ja missä asun. Itselläni nimittäin sairastaminen vei työkyvyn ja lainat ulosottoon. Mutta silti, en olis oppinut ottamaan erillaisuutta huomioon samalla tavalla jos ei näin olisi käynyt. meidän talossa minun perheeni lisäksi asuu hyvin fiksua ja tavallista porukkaa. JA VUOKRALLA! Juoppoja ja pummeja en ole nähnyt. Koskaan ei tiedä miten käy, kannattaa laskea se nenukka normaalitasoon. :-)

• Omakotitalo..
        oma talo kirjoitti:

ja ympärillä 5 pakkomielteistä ruohonleikkaajaa metelöivillä koneillaan, muutama sirkkelöintiä pihallaan harrastava myös naapurustossa...

• Kukkahattutäti

Mun mielestä vessassa ja suihkussakäynti kuuluu perus oikeuksii. Imuroiminen ja pyykinpesu on ok jos on kohtalaisen hiljainen imuri tai pesukone. Tiskaaminen kuuluu perusoikeuksii eikä kellään voi olla mitää sitä vastaa.

• kyllästynyt..

sitte toi jjuhliminen ja jytän soitto skä huppelointi volyymisesti. ei se huomautuslappu anna mitään etuoikeutta hiljaisuuden jälkeen noihin. eli samanlailla hiljaa eletään klo 23,43 ja aiemminkin.

• AjatelkaaNaapureita

Tuohon voisi lisätä myös veden käytön keskellä yötä varsinkin huonosti äänieristetyissä taloissa, koska se kuuluu hemmetin hyvin alas. Ärsyttävintä on kun 5 sekunnin välein joku aukasee vesihanaa ja laittaa kiinni

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      79
      1954
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1260
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      195
      563
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe