Hei!
Osaako kukaan sanoa paljon joutuisin maksamaan veroa vuokratuloista? Ajatellaan vaik näin: pyytäisin vuokraa 550€, siitä joutuisin vähentämään n.200€ yhtiövastikketta ja sit kun minulla on vielä tämä asuntolaina tästä asunnosta niin loput vuokratuloista menisi lainanlyhennykseen. Eli näppiin ei jäisi yhtään minulle vuokratuloista. Siispä, jos vuokraan asunnon niin meneekö minun talouteni miinukselle juuri vuokratulojen verotuksen takia? Nyt viisaat ihmiset vastaamaan:)
Vuokratuloista veroa??
5
2636
Vastaukset
- Kun vähän jaksaa yrittää...
Toisin sanoen kirjoitat Googleen vuokratulojen verotus ja naps:
Huoneiston vuokraamisesta saatuja tuloja verotetaan pääomatuloveroprosentin mukaan. Veroprosentti on voimassa olevan lainsäädännön mukaan 28 %. Ansio- ja pääomatulojen suuruus ei vaikuta veroprosenttiin, jolla huoneiston vuokraamisesta saatuja tuloja verotetaan.
Pääomatuloista voidaan tehdä tiettyjä vähennyksiä, jotka liittyvät näiden tulojen hankkimiseen. Vuokratuloista voidaan vähentää mm. vuokravälityspalkkiot, asunto- ja opintolainan korot, asunto-osakeyhtiön hoitovastikkeet, asunnon kuntoa ylläpitävät korjaukset, kodinkoneiden korjaukset ja uusimiset sekä Suomen Vuokranantajat ry:n jäsenmaksut.
Vähennysten jälkeen saatua vuokratuloa verotetaan siis pääomatuloveroprosentin mukaisesti. Jos verotettavaa tuloa ei jää vähennysten jälkeen jäljelle, veroa ei makseta. Jos vähennykset ovat suuremmat kuin tulot, muodostuu pääomatulojen alijäämä. Tällöin alijäämän voi ottaa huomioon hyvityksenä ansiotulojen veroista. Toinen vaihtoehto on, että alijäämä vahvistetaan pääomatulon tappioksi, jonka voi vähentää seuraavina vuosina kertyvästä pääomatulosta. Vähennykset on kuitenkin tehtävä kokonaisuudessaan seuraavan kymmenen verovuoden aikana.
Asuntosijoittajalle kullanarvoinen tieto on myös, että huoneistoon kohdistuvat peruskorjaukset voi joissain tapauksissa vähentää vuokratulojen verotuksessa ja perusparannuksetkin joissain tapauksissa tasapoistoina pääomatulosta menon vaikutusaikana, kuitenkin enintään kymmenen vuoden aikana. Lisätietoja vuokratulojen verotuksesta ja verosuunnittelusta saat Veroturva Oy:stä numerosta (09) 2486 0030 tai sähköpostilla...
http://www.vuokraturva.fi/palvelua-asuntosijoittajille/asuntosijoittajan-tietopaketti/- Tuumailija 69
Hankintamenon poisto 4% , muuttaa koko homman entisestäänkin kannattavammaksi. Käskivät verotoimistossa täyttää lomakkeen nro. 7.
Tutkikaapa ja laskekaa omalla kohdalla. - kiinteistöstä
Tuumailija 69 kirjoitti:
Hankintamenon poisto 4% , muuttaa koko homman entisestäänkin kannattavammaksi. Käskivät verotoimistossa täyttää lomakkeen nro. 7.
Tutkikaapa ja laskekaa omalla kohdalla.Asuinkiinteistöstä poisto on 4% rakennuksen osalta hankintahinnasta, mutta asunto-osakkeissa ei poisto-oikeutta ole vuokratuloista.
- Provo?
550 - 200 = 350
350 * 12 = 4200 pääomatulosi vuodessa
Lainanmäärä ja korko määrittävät paljonko voit vähentää korkoja pääomatulohankkimisen vähennyksenä.
Eli 4200 - korot = x ja x:stä maksat 28% veroja.
Toisaalta siis jo 4200:sta verot olisivat 1176 ja jos tämä pilaa taloutesi, myy se asunto ja unohda koko homma. Muista myös, että joskus asunto voi olla tyhjä, jotain voi hajota tai hajotetaan. Miten aiot pärjätä tuolloin? - kysymys?
Veroa maksetaan vain tuotosta. Mikäli et asuntoa itse tarvitse, niin jotainhan sille on tehtävä. Kallein vaihtoehto on seisottaa tyhjillään.
Jos asut kämpässä itse, maksat sen 550 € kokonaan ihan ite, osan koroista saat ehkä vähennyksiin.
Vuokralainen maksaisi siis suurimman osan puolestasi, joten hävitähän tässä ei voi?
Jos lopullisessa verotuksessa joutuu vähän maksamaan lisää, miten se yhtäkkiä vie koko systeemin miinukselle????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892158Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1391797- 1731333
- 229805
- 65744
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10731- 60730
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211619- 49587
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </347550