Olen ajatellut ostaa keväällä kaksion keskikoisesta kaupungista, ja laittaa sen pikimmiten vuokralle.
Menetänkö kokonaan ensiasunnon ostajalle suotavan varainsiirtovero-vapauden?
Jos asun siinä ensin vaadittavat(vaikka en tarvitse) kaksi vuotta, tappiota tulee enenmän kuin veron osuus olisi.
Onko tällaisessa sijoituksessa mitään järkeä.. Rahoitus olisi n35%omaa/65%lainaa
Ensiasunnon osto ja sen vuokraaminen?
7
2516
Vastaukset
- rahoistas...
eikö mentäis kahville?
- Verottaja puuttua
Laissa sanotaan:
..Luovutuksensaajan on ryhdyttävä käyttämään rakennusta tai huoneistoa vakituisena asuntonaan. Asunnon käyttöönoton asumiseen on oltava tosiasiallista ja sen on tapahduttava viivytyksettä mahdollisen esteen poistuttua....
Eli jos laitat sen suht heti vuokralle, niin saattaapi verottaja puuttua peliin.
Ja jos omistat vähintään puolet ko asunnosta, niin ensiasunnon ostajan veroedut on siten mennyttä.
Linkissä lisää:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=226;133396 - veroetua
Et menetä varainsiirtoveroetua, kun et kerran muuta asuntoon itse. Eli veroetu on vielä jäljellä käytettäväksi ensimmäiseen omaan asuntoosi.
- veroetua, lisäys
Eli vielä tarkennuksena, eli joudut maksamaan varainsiirtoveron suunnittelemastasi sijoitusasunnosta (koska et muuta siihen asumaan), mutta ensimmäisen oman asuntosi saat siis edelleen ostaa varainsiirtoverovapaasti.
- ...
veroetua, lisäys kirjoitti:
Eli vielä tarkennuksena, eli joudut maksamaan varainsiirtoveron suunnittelemastasi sijoitusasunnosta (koska et muuta siihen asumaan), mutta ensimmäisen oman asuntosi saat siis edelleen ostaa varainsiirtoverovapaasti.
Minkä tahansa vakinaisen asunnon vähintään puolikkaan omistus vei ensiasunnon varainsiirtoverovapauden, riippumatta siitä onko siinä itse asunut vai ei.
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=226;133396
"Oikeus verovapauteen menetetään pelkästään aiemman asunnon omistamisen perusteella
Myös lahjana tai perintönä saadun asunnon omistus vie oikeuden ensiasunnon verovapauteen.
Luovutuksensaajan ei ole tarvinnut käyttää asuntoa vakituisena asuntonaan. Vapaa-ajan asunnon omistus ei kuitenkaan vie oikeutta verovapauteen." - .....
... kirjoitti:
Minkä tahansa vakinaisen asunnon vähintään puolikkaan omistus vei ensiasunnon varainsiirtoverovapauden, riippumatta siitä onko siinä itse asunut vai ei.
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=226;133396
"Oikeus verovapauteen menetetään pelkästään aiemman asunnon omistamisen perusteella
Myös lahjana tai perintönä saadun asunnon omistus vie oikeuden ensiasunnon verovapauteen.
Luovutuksensaajan ei ole tarvinnut käyttää asuntoa vakituisena asuntonaan. Vapaa-ajan asunnon omistus ei kuitenkaan vie oikeutta verovapauteen."Näin tapahtui allekirjoittaneelle. Laitoin ensimmäisen ostamani asunnon vuokralle ja jouduin maksamaan varainsiirtoveron ja menetin sen etuuden. Jos omistaisit asunnosta vain 49%, niin tällöin säilyttäisit varainsiirtoerovähennysoikeuden.
jsop
- Aika sidonnaisuus -
Mitään vaadittavaa aikaa ei ole asetettu asumiselle varainsiirto veron vapaudelle .
Ostin asunnon > olin kirjoilla ja talon yhtiön kirjoilla ostamassani asunnossa > kysyin verotoimistosta onko asetettu määrä aika asumiselle milloin ei lankea varainsiirto veroa ( sanoivat ) " emme tiedä " > olin asunnossani asukkaana 2.viikkoa .
Myöhemmin sain verottajalta kirjeen missä minulta pyydettiin tilitystä varainsiirtoveron lankeamisesta .
Tein verottajalle vastineen jossa totesin ettei ole asetettu määräaikaa asumiselle jonka jälkeen ei lankea varainsiirto veroa .
Vielä ei ole tullut vaatimusta verottajalta maksaa varainsiirto vero valituksestani huolimatta .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462