Passihakemus netistä?

Dodiih

Sarjassamme ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta kuitenkin...Eli voiko passihakemuksen tulostaa jostain osoitteesta netissä vai täytetäänkö se suoraan poliisiasemalla tiskillä virkailijan läsnäollessa? Valmiita lanketteja ei näyttänyt olevan tänään virastolla lokerikossa (muuten olisin napannut mukaan), muita hakemuksia kyllä löytyi ja asiakasjono oli ihan infernaalinen...en jaksanut jäädä odottelemaan ja kyselemään, kun ei vapaata virkailijaakaan näkynyt.

21

23648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älynnyt

      selvittää asiaa sen organisaation sivuilta, joka niitä passeja myöntää.

      http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CE0576C3C0519482C22571CE004D31BD

      Ei, ei niitä netissä voi hakea. Mistä he muuten voisivat varmistaa, miltä passinhakija näyttää. Silloinhan voisi laittaa hakemukseen mukaan kenen kuvan tahansa. Muutenkin joudut siellä todistamaan henkilöllisyytesi. Varaudu siihen!

      • Dodiih

        Juu, älysin ihan peräti katsastaa poliisin nettisivut, mutta kysymykseni koskikin sitä, että voiko passihakemuksen löytää netistä ja tulostaa sen sitä kautta valmiiksi - jotta voisi kotona etukäteen täytellä? Sitten vain valmiiksi täytetyn lomakkeen kanssa asioimaan. Kun ei siellä pollaritalolla niitä tyhjiä lomakkeita ollut ja mietinkin, että saako paperin kouraan vasta tiskillä asioidessa. Jos tähän nyt joku osaisi vastata? Kiitos :)


      • sata varmaa
        Dodiih kirjoitti:

        Juu, älysin ihan peräti katsastaa poliisin nettisivut, mutta kysymykseni koskikin sitä, että voiko passihakemuksen löytää netistä ja tulostaa sen sitä kautta valmiiksi - jotta voisi kotona etukäteen täytellä? Sitten vain valmiiksi täytetyn lomakkeen kanssa asioimaan. Kun ei siellä pollaritalolla niitä tyhjiä lomakkeita ollut ja mietinkin, että saako paperin kouraan vasta tiskillä asioidessa. Jos tähän nyt joku osaisi vastata? Kiitos :)

        ettei voi ja valmistaudu kun menet että sinulla on mukana vanha passi tai henkkari ja rahat valmiina sillä se maksetaan per heti eikä 15. päivä.


      • Ihmetyttää

        Miksi pitää olla ilkeä. Onko sinulla huono elämä, kun olet niin täynnä pahaa?


      • mm

        ei tarvitse todistaa henkilöllisyyttään.


    • ei tarvitse...

      ...lainkaan täyttää, vaan se tulostetaan valmiina poliisiasemalla väestötietorekisterin tietojen mukaan, siihen liitetään paikan päällä hakijan passikuva ja allekirjoitus. Ota siis vaan mukaan:
      - passikuva
      - vanha passi tai henkilökortti
      - tarvittava määrä rahaa (normaali passi 46€)
      - jos olet alle 18-v., molemmat huoltajat tai heidän kirjallinen suostumuksensa
      - jos olet 18-30-v. mies, sotilaspassi, siviilipalvelustodistus tai kutsuntatodistus

      Lisäksi muista huolehtia hyvissä ajoin, että tietosi ovat väestörekisterissä ajantasalla!

      • Että sitä rataa

        Kun lukee poliisin viralliset sivut, siellä puhutaan vain passihakemuksesta ja passin hakemisesta, ei siis sanaakaan siitä, että mitään hakemusta ei tarvitsisi täyttää. Tuntuu, kuin meillä vallitsisi jonkinlainen bysanttilainen puskaradiosysteemi ja jokainen saa kantapään tai vertaistuen kautta selvittää miten asiat oikeasti menevät. Että sellaista viranomaistiedottamista ;-)


      • bys antti
        Että sitä rataa kirjoitti:

        Kun lukee poliisin viralliset sivut, siellä puhutaan vain passihakemuksesta ja passin hakemisesta, ei siis sanaakaan siitä, että mitään hakemusta ei tarvitsisi täyttää. Tuntuu, kuin meillä vallitsisi jonkinlainen bysanttilainen puskaradiosysteemi ja jokainen saa kantapään tai vertaistuen kautta selvittää miten asiat oikeasti menevät. Että sellaista viranomaistiedottamista ;-)

        "että mitään hakemusta ei tarvitsisi täyttää"

        Niin, eikö ole hienoa, ettei itse tarvitse täyttää lomaketta, pelkkä suullinen hakemus rittää ja sen esitäytetyn lomakkeen alllekirjoittaminen.

        Mutta voithan sä perustaa passihakemusvertaistuki-,marinaryhmän, jos sulle on siihen tarvetta.


      • huolestunut äiti
        bys antti kirjoitti:

        "että mitään hakemusta ei tarvitsisi täyttää"

        Niin, eikö ole hienoa, ettei itse tarvitse täyttää lomaketta, pelkkä suullinen hakemus rittää ja sen esitäytetyn lomakkeen alllekirjoittaminen.

        Mutta voithan sä perustaa passihakemusvertaistuki-,marinaryhmän, jos sulle on siihen tarvetta.

        Harmi,ettei sulla ole ystäviä, kenen kanssa aikaa viettäisit.
        Lomareisu ehkä piristäisi. Niitähän saa nykyään 3 sataa välimeren kohteisiin.


      • virkamies vm-59
        Että sitä rataa kirjoitti:

        Kun lukee poliisin viralliset sivut, siellä puhutaan vain passihakemuksesta ja passin hakemisesta, ei siis sanaakaan siitä, että mitään hakemusta ei tarvitsisi täyttää. Tuntuu, kuin meillä vallitsisi jonkinlainen bysanttilainen puskaradiosysteemi ja jokainen saa kantapään tai vertaistuen kautta selvittää miten asiat oikeasti menevät. Että sellaista viranomaistiedottamista ;-)

        Etkö itse tajunnut, että kyse on siitä internetti on täynnä tavaraa ja visuaalisesti kivoja, mutta kun alat etsimään asiaa, niin informaatiotaso on 0. Valtiolla rahaa palaa ja väkeä ulos. Onko mahdotonta kirjoittaa internetsivustolle, ettei passihakemusta ole sähköisesti, koska tieto saadaan suoraan väestörekisteristä? Samaa kyykyttämistä ja seisottamista on meillä edelleen liikaa ja itse ei viitsisi olla haukuttavana tiskin takia. Palautetta on annettu mutta herrat päättää.


      • ....
        virkamies vm-59 kirjoitti:

        Etkö itse tajunnut, että kyse on siitä internetti on täynnä tavaraa ja visuaalisesti kivoja, mutta kun alat etsimään asiaa, niin informaatiotaso on 0. Valtiolla rahaa palaa ja väkeä ulos. Onko mahdotonta kirjoittaa internetsivustolle, ettei passihakemusta ole sähköisesti, koska tieto saadaan suoraan väestörekisteristä? Samaa kyykyttämistä ja seisottamista on meillä edelleen liikaa ja itse ei viitsisi olla haukuttavana tiskin takia. Palautetta on annettu mutta herrat päättää.

        Mä ihmettelen sitä että passia hakiessa ei ajokortti kelpaa henkilöllisyystodistukseksi. Miksei??


      • äiti333
        .... kirjoitti:

        Mä ihmettelen sitä että passia hakiessa ei ajokortti kelpaa henkilöllisyystodistukseksi. Miksei??

        ja parempaa vointia teille. itse kaipailin samaan asiaan vastausta koska haluan että itse piipahdus laitoksella on nopea ja kivuton pienen tyttären kanssa, jolle passia haen. olisi helpompaa jos mukanani olisi ollut valmiiksi täytetty lomake, jos tällaista tarvitaan. onhan ihan normaalia että ihmiset kaipaavat tällaisiin asioihin vastauksia. hyvä etä tiedot ovat siellä valmiina.
        hieman harmi että näillä palstoilla normaalit kysymykset tyrmätään "tyhminä", eihän ole "tyhmiä" kysymyksiä. vastauksissa sen sijaan on toivomisen varaa. nimittäin täytyy ihmetellä mistä tuollainen viha ja katkeruus kumpuaa, että toisia täytyy palstalla alentaa, tyrmätä ja vähätellä. rauhaa ja rakkautta ja myötätuntoa vaan teille kaikille että ympäristönne olisi miellyttävämpi paikka elää ja turvallinen paikka esittää kysymyksiä, sitten kun itse niitä vastauksia joku päivä tarvitsette ;).


      • pienen kunnan asukas
        äiti333 kirjoitti:

        ja parempaa vointia teille. itse kaipailin samaan asiaan vastausta koska haluan että itse piipahdus laitoksella on nopea ja kivuton pienen tyttären kanssa, jolle passia haen. olisi helpompaa jos mukanani olisi ollut valmiiksi täytetty lomake, jos tällaista tarvitaan. onhan ihan normaalia että ihmiset kaipaavat tällaisiin asioihin vastauksia. hyvä etä tiedot ovat siellä valmiina.
        hieman harmi että näillä palstoilla normaalit kysymykset tyrmätään "tyhminä", eihän ole "tyhmiä" kysymyksiä. vastauksissa sen sijaan on toivomisen varaa. nimittäin täytyy ihmetellä mistä tuollainen viha ja katkeruus kumpuaa, että toisia täytyy palstalla alentaa, tyrmätä ja vähätellä. rauhaa ja rakkautta ja myötätuntoa vaan teille kaikille että ympäristönne olisi miellyttävämpi paikka elää ja turvallinen paikka esittää kysymyksiä, sitten kun itse niitä vastauksia joku päivä tarvitsette ;).

        Muistathan ottaa isän mukaan, tai häneltä valtakirjan passin hakemiseksi. Jos et ole yksinhuoltaja, et voi hakea passia lapsellesi yksin.
        Passihakemukseen tulee omakätinen allekirjoitus tietyllä kynällä siellä passitoimistossa virkailijan nähden. Muuten se hakemisprosessi ei kestä kauaa, tietenkään jonoilta ei voi aina välttyä. Meillä meni peräti 2 minuuttia jonottaessa, kun haettiin lapsille henkilökortteja.


      • sinnikäs äiti
        pienen kunnan asukas kirjoitti:

        Muistathan ottaa isän mukaan, tai häneltä valtakirjan passin hakemiseksi. Jos et ole yksinhuoltaja, et voi hakea passia lapsellesi yksin.
        Passihakemukseen tulee omakätinen allekirjoitus tietyllä kynällä siellä passitoimistossa virkailijan nähden. Muuten se hakemisprosessi ei kestä kauaa, tietenkään jonoilta ei voi aina välttyä. Meillä meni peräti 2 minuuttia jonottaessa, kun haettiin lapsille henkilökortteja.

        Kyllä sitä passia yksinkin voi hakea, vaikka olisi yhteishuoltajuus. Lapseni isä (siis toinen huoltaja) ei suostunut lapsemme passihakemusta allekirjoittamaan, mutta sain kuitenkin lapselle passin, joka oli tosin voimassa vain pari kuukautta ja sen hakeminen kesti vähintään yhtä kauan... Olipa aikamoinen prosessi, mutta olihan se sen arvoista, kun viimein päästiin matkalle! Kohta aion taas hakea lapselle passia. Toivottavasti tällä kertaa tulisi edes vuoden voimassa oleva passi!


      • Uusi passi haussa
        bys antti kirjoitti:

        "että mitään hakemusta ei tarvitsisi täyttää"

        Niin, eikö ole hienoa, ettei itse tarvitse täyttää lomaketta, pelkkä suullinen hakemus rittää ja sen esitäytetyn lomakkeen alllekirjoittaminen.

        Mutta voithan sä perustaa passihakemusvertaistuki-,marinaryhmän, jos sulle on siihen tarvetta.

        Kyllä suututtaa tällaiset vastaukset kuin sinun sylkäisemäsi. Kuuleppa bys antti, oot ilkeä ihminen. Älä tule tänne pahaa oloasi levittelemään. On jo kumma, ettei asialliseen kysymykseen voi vastata kunnolla. Huh, huh! Kyllä hörhöjä riittää.
        Poikkesin sivuille, koska asia ajankohtainen itselleni ja täältäpä sain ihan oikeitakin vastauksia. Mutta aina tulee paha mieli kun törmää ilkeyteen. Minkähän ilon ihminen saa ilkeydestä itselleen?


      • tajusitko?
        .... kirjoitti:

        Mä ihmettelen sitä että passia hakiessa ei ajokortti kelpaa henkilöllisyystodistukseksi. Miksei??

        siksi kun ajokortti ei ole henkilöasiakirja.


    • helppo juttu

      ei voi netissä vaan poliisinkansliassa. Sinun pitää todistaa henkilösyytesi esim. vanha passi. Jos ei ole niin henkakri tai virkatodistus. Passi maksetaan heti ja kestää muutaman päivän että sen saat. Yksi virallinen passikuva mukaan.

    • Lomake nettiin

      Perkele!

      Voisihan tuon lomakken edes netistä saada. Lomake heti nettiin perkele.

      • Passinhakija

        Samaa mieltä!


    • passi vuonna 2013

      mulla varmistettiin henkilöllisyys ns kysymyksllä joita ei voi tietää tosta noin vaan, kun henkkarina oli ajokortti. Kuvan laatu on myös ihan äyttömän tarkkaa, ei silmällä erota kuin jonkun pienen valoeron jossain. Joten kyse on poliisin lupapalvelusta, niin ymmärrän miksi käynti on henkilökohtainen, silti helppo koska ihan tavallinen kansalainen, mutta ne kysymykset koski jo muitakin sukulaisiani joten ei niitä voi etukäteen tietää. näin mun kohdalla, ja sit otetaan sormenjälki passiin. ja kun passivalmis haetaan se samasta paikasta. toki poliisi myös varmistaa että ei ole meneillään rikossyytettä, jolloin ei ole lup poistua maasta. tai virkailija. samasta paikasta saa ajoopetus luvat yms...maanantait ruuhkaisia.

      • Haaparannan asukas

        Katsoin aamu TVlähetystä 4/3. Siellä oli uutinen joka koski passikuvia. "Pian ei tarvitse tulla poliisilaitokselle anomaan passia paperikuvien kanssa." Uutinen kertoi edelleen, että valokuvaliikkeet ottavat passikuvan digitaalisesti jonka he sitten registeröivät nimellesi ja lähettävät suoraan pöliisilaitokselle. Sinun ei tarvitse tulla passia anomaan paperikuvan kanssa. Tämä uutisoitiin valtavana parannuksena. Yksinkertaista vai mitä? Otetaan pois mahdollisuus ottaa itsestä valokuva ja säästää passin kokonaiskuluissa.
        Tällätavalla Suomi todella pönkittää valokuvaliikkeitä. Ne voisi mennä vaikka konkurssiin, jos ei annettaisi momopolia passikuviin.
        Olen kahden maan kansalainen. Suomen ja Ruotsin. Jouduin uusimaan Ruotsin passin pari viikkoa sitten. Yllätyin perusteellisesti pienen Haaparannan poliisilaitoksen passinhahu proseduurista. Siellä oli tekniikka mennyt todella eteenpäin. Tiskin vieressä oli passikuvia varten pystytetty kuvauskone joka otti minusta kuvan. Saatoin myös ottaa kuvan uudestaan, jos se ei miellyttänyt. Kuva näkyi heti ruudussa. Seuraavana kuvattiin molempien etusormieni jäljet samalla apparaatilla. Tämä kävi todella näppärästi.
        Mitä tämä maksoi? Kuvineen vain 35€. Mikä on Suomen passin hinta? Halvin kuvausliike ottaa netissä 19,5€. Jotta saa passin ulos poliisilaitokselta joutuu maksamaan 52€. Yhteensä 71,5€. Kyllä Suomi osaa sitten rahastaa. Onkohan kyseessä piiloverotus. Osaako joku selvittää kuinka Suomen passi on sitten yli 100% kalliimpi kuin Ruotsin...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4349
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      239
      2143
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1580
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      256
      1129
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1077
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      939
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe