Asunto-osakehuoneiston vuokra

hillopää

Onko asunto-osakehuoneiston vuokramäärille alarajoja vai voiko omistamansa kämpän vuokrata esim. eurolla kaverille (tai siis vähintään vastikkeen suurudella 28%)? Tai voisiko kämpän antaa kaverille käyttöön ja sopia, että hän huolehtii itse vastikkeesta, jolloin ns. vuokratuloa ei syntyisi verotettavaksi ollenkaan? Katsooko verottaja tuolloin asumisjärjestelyn lahjaksi tms.?

9

2048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osakeasuntola

Sitä riskiä en ottaisi, että vastike jää jonkun toisen hoidettavaksi, sillä seuraamukset maksamatta jättämisestä voivat olla pahat. Lisäksi siitä ei ole edes hyötyä, sillä vastikkeen saat vähentää vuokratulosta ennen verotusta.

Vuokralle sinänsä ei ole alarajaa, mutta kyllähän verottaja varmasti alkaa ihmetellä, jos vuokra on paljon alle käyvän tason muuten kuin sukulaisten kesken. Ensin pannaan sinut tiukalle, epäilyksenä mustan vuokran periminen ja veropetos. Jos onnistut selviämään tästä, vuokralaisesi pääsee maksamaan lahjaveroa.

• hillopää

Saako asunnon antaa ilmaiseksi sukulaisen käyttöön?

• Vakkarilukija
        hillopää kirjoitti:

Saako asunnon antaa ilmaiseksi sukulaisen käyttöön?

Jos et tuosta äskeisestä ymmärtänyt, niin saa, eikä se ole laitonta.
        Tyhmää se on, koska a)siitä tulee persnettoa ja b)siitä voi tulla veroseuraamuksia.

• Ruuvit on löysällä ;)
        Vakkarilukija kirjoitti:

Jos et tuosta äskeisestä ymmärtänyt, niin saa, eikä se ole laitonta.
        Tyhmää se on, koska a)siitä tulee persnettoa ja b)siitä voi tulla veroseuraamuksia.

Mähän voin vaikka maksaa asukkaalle jos niikseen tulee. Mua kiinnostaakin nyt verottajan näkemys eli kohta b: Minkälaisista veroseuraamuksista on kyse?

• hillopää
        Ruuvit on löysällä ;) kirjoitti:

Mähän voin vaikka maksaa asukkaalle jos niikseen tulee. Mua kiinnostaakin nyt verottajan näkemys eli kohta b: Minkälaisista veroseuraamuksista on kyse?

:-)

• Saa antaa asua ilmaiseksi

Edellinen vastaaja puhuu arssustaan. Jos omistat asunnon voit antaa vaikka ukko mustalaisen asua siinä täysin ilmaiseksi, jos niin jostain syystä haluat. Ei siis tarvitse olla sukulainen. Mitään lahjaveroseuraamuksia ei tule, koska oikeus asua ilmaiseksi ei ole lahja siinä mielessä kuin laissa tarkoitetaan. "Perintö- ja lahjaverolaki: 19 § (23.11.2007/1063) Lahjaveroa ei suoriteta: [..] 2) siitä, mitä joku on käyttänyt toisen kasvatusta tai koulutusta varten tai toisen elatukseksi taikka muutoin antanut toiselle näihin tarkoituksiin sellaisessa muodossa, että lahjansaajalla ei ole mahdollisuutta käyttää lahjoitettua määrää muihin tarkoituksiin" Jos annat jonkun asua ilmaiseksi, niin sehän on sellaisessa muodossa, että saajalla ei ole mahdollisuutta käyttää sitä muihin tarkoituksiin.

• apupoju2

niin verotetaan joko lahjana tai ansiotulona

• ...

Kelle tahansa saa antaa asunnon ilmaiseksi käyttöön. Kyseessä ei ole verotettava lahja.

• hillopää

Kiitos vastanneille! :)

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe