32bit ja 4Gb muistia

asdasdasdasdasdda

Osaisiko joku laittaa selkeät ohjeet miten saan 32bittisessä Ubuntussa 4GB muistia toimimaan? Kun kerran muistia on niin olisi mukava saada se kaikki käyttöön. Ja ei mielellään mitään lontoon kielisiä linkkejä, ku kielitaito ei oikeen riitä. En halua käyttää 64bit Ubuntua joten älkää sitä ehdotelko.

16

1277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Kuten muillakin 32-bittisillä käyttöjärjestelmillä, myös Linuxilla korkeintaan n. 3GB jää vapaaksi 4 GB:llä. Osa (*yleensä* n. 512 MB - 1GB) muistiavaruudesta on varattu emolevyn laitteille ja näytönohjaimelle. Jos muistia on enemmän, kuten 8GB, ota näillä ohjeilla PAE käyttöön, jolloin vapaaksi jää ~7GB: 1) Ota kaikki restricted drivers pois (kuten näytönohjaimen ajurit, yms. jos käytät). 2) sudo apt-get update 3) sudo apt-get install linux-headers-server linux-image-server linux-server 4) Pistä restricted drivers takaisin päälle.

    • ..........

      Olisi mielenkiintoista saada tietää syy...

      • asdasdsdasdasdddsd

        Koska 64 bittisessä flash player on paska. Toimii vaihtelevasti, yleensä ei äänet kuulu ollenkaan. Nyt käytössä 64 bittinen ubuntu. Jos joku osaa neuvoa miten saan flash playerin joka toimii varmasti aina kunnolla ei ole syytä vaihtoon.


      • asdasdsdasdasdddsd kirjoitti:

        Koska 64 bittisessä flash player on paska. Toimii vaihtelevasti, yleensä ei äänet kuulu ollenkaan. Nyt käytössä 64 bittinen ubuntu. Jos joku osaa neuvoa miten saan flash playerin joka toimii varmasti aina kunnolla ei ole syytä vaihtoon.

        "os joku osaa neuvoa miten saan flash playerin joka toimii varmasti aina kunnolla ei ole syytä vaihtoon." Sitten kun Adobe tekee paremman playerin.


      • 64bittinen toimii
        asdasdsdasdasdddsd kirjoitti:

        Koska 64 bittisessä flash player on paska. Toimii vaihtelevasti, yleensä ei äänet kuulu ollenkaan. Nyt käytössä 64 bittinen ubuntu. Jos joku osaa neuvoa miten saan flash playerin joka toimii varmasti aina kunnolla ei ole syytä vaihtoon.

        flash on toiminut 64bittisessä ainakin viimeiset neljä vuotta. Ja nyt kun adobe sai viimein ulos 64bittisen version, loputkin 32bittisestä binääristä johtuneista ongelmista ovat poissa. Se että ubuntu ei toimi kunnolla 64bittisenä ei tarkoita että muut jakelut eivät toimisi. Suosittelen kokeilemaan jotain toista jakelua, sellaista jossa 64bittisyys on rakennettu oikein* kuten Fedora/Mandriva/openSUSE * http://lwn.net/Articles/277812/


      • se toimii
        asdasdsdasdasdddsd kirjoitti:

        Koska 64 bittisessä flash player on paska. Toimii vaihtelevasti, yleensä ei äänet kuulu ollenkaan. Nyt käytössä 64 bittinen ubuntu. Jos joku osaa neuvoa miten saan flash playerin joka toimii varmasti aina kunnolla ei ole syytä vaihtoon.

        Olen ollut huomaavinani että uudessa 9.04 64-ubuntussa flash on parempi; ei välky ja kone prosessorit käyvät pienemmällä kuormituksella. En tosin ole niin tarkasti mittaillut, mutta jotenkin tuntuu siltä. Saattaa johtuamyös siitä, että asensin sen koko paketin missä oli java sun muut. Flashin äänien puutuminen johtuu useinmiten sivuista joissa vierailemme.


    • ölkajsdf

      Lontoota tulee, anteeksi. En tiedä mistä näitä löytää suomeksi. Mut mistä päättelet ettei se osaisi käyttää kaikkea? /boot hakemistosta löytynee config-kerneliversio tiedosto, josta voit tarkistaa asetuksesi. Toiset kaksi vaihtoehtoa on etsiä pakettirepoista sopiva kerneli, jos sellaista on tai kääntää itse. Tosilyhyesti(tm): cd /usr/src/linux-versio make menuconfig -- valikko aukeaa... sompaile itsesi -- -- -> Processor type and features -- -> High Memory Support -- ja rastita vaihtoehtosi. Poistu valikoista -- ja tallenna config make -j4 && make -j4 modules && make modules_install -- kopioi kernel-image /bootin alle, lisää kerneli bootloaderiin, ja boottaa. Enno varma pitääkö initrd tehdä kanssa. kernel-image tais olla arch/i386 alla (bzImage) http://cateee.net/lkddb/web-lkddb/HIGHMEM4G.html http://cateee.net/lkddb/web-lkddb/HIGHMEM64G.html ja lainaus helpistä: Linux can use up to 64 Gigabytes of physical memory on x86 systems. However, the address space of 32-bit x86 processors is only 4 Gigabytes large. That means that, if you have a large amount of physical memory, not all of it can be "permanently mapped" by the kernel. The physical memory that's not permanently mapped is called "high memory". If you are compiling a kernel which will never run on a machine with more than 1 Gigabyte total physical RAM, answer "off" here (default choice and suitable for most users). This will result in a "3GB/1GB" split: 3GB are mapped so that each process sees a 3GB virtual memory space and the remaining part of the 4GB virtual memory space is used by the kernel to permanently map as much physical memory as possible. If the machine has between 1 and 4 Gigabytes physical RAM, then answer "4GB" here. If more than 4 Gigabytes is used then answer "64GB" here. This selection turns Intel PAE (Physical Address Extension) mode on. PAE implements 3-level paging on IA32 processors. PAE is fully supported by Linux, PAE mode is implemented on all recent Intel processors (Pentium Pro and better). NOTE: If you say "64GB" here, then the kernel will not boot on CPUs that don't support PAE! The actual amount of total physical memory will either be auto detected or can be forced by using a kernel command line option such as "mem=256M". (Try "man bootparam" or see the documentation of your boot loader (lilo or loadlin) about how to pass options to the kernel at boot time.) If unsure, say "off".

      • adoben fläshistä,

        että siitä on kehitysversio ladattavana 64-bittisenä, joka ei tarvi sitä taustakillutinta jonka nimeä en muista. Tai sitten voi käyttää yhtä lailla 32-bittistä pluginia.


      • 3GB

        Eli PAE:sta ei ole mitään hyötyä 4GB muistilla.


      • zxcvbnm

        Minä tekisin homman kuten Debianissa on tapan. Näin siis ulkomuistista lueteltuna. Koneessa pitää olla valmius. sudo aptitude install fakeroot kernel-package Ensin asentaisin sorsat sudo aptitude install linux-source.... Siirto /usr/src hakemistoon cd /usr/src Sorsapaketin purku tar xjf linux....bz2 Siirtyminen sorsahakemistoon cd linux-source.... tehdään asetukset kääntöä varten. make xconfig Asetukset on nyt tehty nykyisen kernelin mukaan. Valitaan prosessori kohdasta MEM64G Tallennetaan asetukset ja poistutaan. Tehdään käännös ja paketit. fakeroot make-kpkg --initrd kernel_image kernel_headers Siirrytään hakemistoa ylemmäs cd .. Asennetaan tehdyt paketit sudo dpkg -i linux-image....deb linux-headers....deb Sitten vain boottia.


      • zxcvbnm
        3GB kirjoitti:

        Eli PAE:sta ei ole mitään hyötyä 4GB muistilla.

        Laitteisto peittää suurimman osan kolmen ja neljän gigan välillä olevasta muistista. Bios-asetuksia muuttamalla se voidaan siirtää neljän Gigan yläpuolelle. Näin tehdään myös 64-bittistä Linuxia käytettäessä. Tällöin tavallinen ydin näkee vain kaksi gigaa muistia koska loput on siirrettynä sen tavoittamattomiin neljän gigan yläpuolelle. Tähän sitten tarvitaan tuota bigmem kerneliä. Se pystyy käyttämään muistia 64 gigaan asti.


      • debianissa
        zxcvbnm kirjoitti:

        Minä tekisin homman kuten Debianissa on tapan. Näin siis ulkomuistista lueteltuna. Koneessa pitää olla valmius. sudo aptitude install fakeroot kernel-package Ensin asentaisin sorsat sudo aptitude install linux-source.... Siirto /usr/src hakemistoon cd /usr/src Sorsapaketin purku tar xjf linux....bz2 Siirtyminen sorsahakemistoon cd linux-source.... tehdään asetukset kääntöä varten. make xconfig Asetukset on nyt tehty nykyisen kernelin mukaan. Valitaan prosessori kohdasta MEM64G Tallennetaan asetukset ja poistutaan. Tehdään käännös ja paketit. fakeroot make-kpkg --initrd kernel_image kernel_headers Siirrytään hakemistoa ylemmäs cd .. Asennetaan tehdyt paketit sudo dpkg -i linux-image....deb linux-headers....deb Sitten vain boottia.

        "Minä tekisin homman kuten Debianissa on tapan. " Niinpä. Mutta Debianissa on tarjolla jo valmiiksi binäärit, joten kääntelyä ei tarvitse itse tehdä. linux-image-2.6-686-bigmem (2.6.26 17 lenny1) http://packages.debian.org/lenny/linux-image-2.6-686-bigmem


      • zxcvbnm
        debianissa kirjoitti:

        "Minä tekisin homman kuten Debianissa on tapan. " Niinpä. Mutta Debianissa on tarjolla jo valmiiksi binäärit, joten kääntelyä ei tarvitse itse tehdä. linux-image-2.6-686-bigmem (2.6.26 17 lenny1) http://packages.debian.org/lenny/linux-image-2.6-686-bigmem

        Ei binäärejä voi asentaa jollei niitä ole.


      • nyt olen
        zxcvbnm kirjoitti:

        Minä tekisin homman kuten Debianissa on tapan. Näin siis ulkomuistista lueteltuna. Koneessa pitää olla valmius. sudo aptitude install fakeroot kernel-package Ensin asentaisin sorsat sudo aptitude install linux-source.... Siirto /usr/src hakemistoon cd /usr/src Sorsapaketin purku tar xjf linux....bz2 Siirtyminen sorsahakemistoon cd linux-source.... tehdään asetukset kääntöä varten. make xconfig Asetukset on nyt tehty nykyisen kernelin mukaan. Valitaan prosessori kohdasta MEM64G Tallennetaan asetukset ja poistutaan. Tehdään käännös ja paketit. fakeroot make-kpkg --initrd kernel_image kernel_headers Siirrytään hakemistoa ylemmäs cd .. Asennetaan tehdyt paketit sudo dpkg -i linux-image....deb linux-headers....deb Sitten vain boottia.

        vähän viisaampi. Olen kääntänyt/asentanut samalla lailla kuin viime kerrallakin, eli pakettienhallinnan ohi. Tosin sitäkään ei ole tarvinnut tehdä pitkään aikaan.


    • Eikö Ubuntuihin muka ole PAE-kerneliä tarjolla suoraan pakettihallinnasta? Ihmettelisin, ellei. ... ja alkaisin v****ilemaan. ;)

      • zxcvbnm

        Jostain on jäänyt sellainen kuva että Ubuntun serverikernel on käännetty MEM64G vipusella. Tosin se on optimoitu serveri- eikä työpöytäkäyttöön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe