Karenssin(R7) poistamiseen vaaditaan 5kk työharjoittelu ja olinkin viime vuonna työharjoittelussa 4kk, mutta opiskelun alkamisen takia jouduin lopettamaan harjoittelun kesken.
Nyt koulun loputtua karenssi jatkuu ja taas työvoimatoimisto passittaa työharjoitteluun.Tietääkö kukaan lasketaanko tämä aiempi 4kk harjoitteluaika suoritetuksi ja jäljellä olisi enää kuukausi vai alkaako sama 5 kk rumba alusta?
karenssista(R7) ja työharjoittelusta
8
718
Vastaukset
- On...
Yleensähän on niin, että työkkärin jutut eivät vanhene.
Kun rangaistustyössäoloehto on vielä tallessa, niin tallessa täytyy olla myös sen kumoamiseksi tehty työharjoittelu. Muuten homma menisi ristiriitaiseksi. Sinulla pitäisi olla siis enää 1 kk jäljellä. Sitä paitsi, jos kerran työharjoittelu on tehty vasta viime vuonna, niin jo senkin vuoksi se on kuluttanut rangaistustyössäoloehtoa pois.
Toisaalta työharjoittelussa olevana eihän asialla ole merkitystä, sillä saathan työmarkkinatuen joka tapauksessa työharjoittelun ajalta. Ja jos lopetat kesken työharjoittelun, niin seuraa joko karenssi tai uusi rangaistustyössäoloehto.
Muuten, mistä sait tuon rangaistustyössäoloehdon ja minkälaisessa koulutuksessa olit?
Jos sait rangaistustyössäoloehdon alle 25-v ja olet suorittanut ammattikoulutuksen, niin sitten työkkärin toiminta haiskahtaisi.- umppalumppa
kiitos pikaisesta vastauksesta!
olin yli 25 kun sain karenssin,en ottanut ajoissa yhteyttä työpaikkaan,jonka työvoimatoimisto oli minulle osoittanut.
Sain töitä kyllä heti freelancerina useille eri firmoille lehtialalla,mutta koska en pystynyt todistamaan tarkkoja työtunteja myöhemmin, kun lopetin työt (useita yksittäisiä työhönosoituksia,osa firmoista oli lopettanut tai pomot vaihtuneet ja freelancerina voin päättää itse työaikani) ,karenssi jatkui, kun ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi.
Näin en pystynyt todistamaan että olin ollut tarvittavan 5 kk töissä karenssin poistamiseksi.
Aloitin siis työharjoittelun ja lopetin sen kesken kun aloitin ammatillisen jatkokoulutuksen itsenäisesti,ilman työvoimatoimiston apua siis.Opiskelu kesti vuoden.
Viime viikolla todistuksen saatuani menin työkkäriin kuullakseni,että ainoastaan työvoimatoimiston järjestämä koulutus voi poistaa karenssin, 5kk työharjoittelun tai työpaikan ohella.
Jos jäljellä tosiaan on vaan 1kk harjoittelu-kakkua,niin luulisi uuden ja koulutusta vastaavan harjoittelupaikan löytyvän helposti. - Rangaistustyössäoloehto
umppalumppa kirjoitti:
kiitos pikaisesta vastauksesta!
olin yli 25 kun sain karenssin,en ottanut ajoissa yhteyttä työpaikkaan,jonka työvoimatoimisto oli minulle osoittanut.
Sain töitä kyllä heti freelancerina useille eri firmoille lehtialalla,mutta koska en pystynyt todistamaan tarkkoja työtunteja myöhemmin, kun lopetin työt (useita yksittäisiä työhönosoituksia,osa firmoista oli lopettanut tai pomot vaihtuneet ja freelancerina voin päättää itse työaikani) ,karenssi jatkui, kun ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi.
Näin en pystynyt todistamaan että olin ollut tarvittavan 5 kk töissä karenssin poistamiseksi.
Aloitin siis työharjoittelun ja lopetin sen kesken kun aloitin ammatillisen jatkokoulutuksen itsenäisesti,ilman työvoimatoimiston apua siis.Opiskelu kesti vuoden.
Viime viikolla todistuksen saatuani menin työkkäriin kuullakseni,että ainoastaan työvoimatoimiston järjestämä koulutus voi poistaa karenssin, 5kk työharjoittelun tai työpaikan ohella.
Jos jäljellä tosiaan on vaan 1kk harjoittelu-kakkua,niin luulisi uuden ja koulutusta vastaavan harjoittelupaikan löytyvän helposti.''Aloitin siis työharjoittelun ja lopetin sen kesken kun aloitin ammatillisen jatkokoulutuksen itsenäisesti,ilman työvoimatoimiston apua siis.''
Kysyin siksi, että alle 25-vuotiaalla ammatillinen koulutuksen suorittaminen kumoaisi rangaistustyössäoloehdon. Järjetöntä, ettei yli 25-vuotiaalla omaehtoinen kouluttautuminen tee samoin. Vaan niin se on.
On käynyt, että rangaistustyössäoloehdon saaja on suorittanut ammatillisen koulutuksen ja palannut 6 vuoden päästä työkkärin kirjoille vain kuullakseen, että rangaistustyössäoloehto on edelleen voimassa. Mielivaltaista sanoisin. - umppalumppa
Rangaistustyössäoloehto kirjoitti:
''Aloitin siis työharjoittelun ja lopetin sen kesken kun aloitin ammatillisen jatkokoulutuksen itsenäisesti,ilman työvoimatoimiston apua siis.''
Kysyin siksi, että alle 25-vuotiaalla ammatillinen koulutuksen suorittaminen kumoaisi rangaistustyössäoloehdon. Järjetöntä, ettei yli 25-vuotiaalla omaehtoinen kouluttautuminen tee samoin. Vaan niin se on.
On käynyt, että rangaistustyössäoloehdon saaja on suorittanut ammatillisen koulutuksen ja palannut 6 vuoden päästä työkkärin kirjoille vain kuullakseen, että rangaistustyössäoloehto on edelleen voimassa. Mielivaltaista sanoisin.Niinpä..ajattelin myös,että omaehtoinen kouluttaminen ja itsensä kehittäminen olisi hyvä juttu,mutta ei sillä taida olla mitään merkitystä.
Sitten kyllä potuttaa, jos niitä 4 kk harjoittelujaksoa ei oteta huomioon,mahdollisesti saan ensi syyskuussa työkeikan( mahd. kesto1vko-1kk) ja silloin pitäisi taas päättää jatkanko työharjoittelua vai otanko työn vastaan.
Eli vaihtoehdot ovat: harjoittelu katkeaa ja karenssi jatkuu työn loputtua(ja aloitan taas uuden työharjoittelun) tai jätän mahdolliset keikkatyöt ja elän työkkäreillä.
Kuulostaa jo hiukan absurdilta.
Tarkastan asian työvoimatoimistosta pikimiten. - Luulisi'
umppalumppa kirjoitti:
Niinpä..ajattelin myös,että omaehtoinen kouluttaminen ja itsensä kehittäminen olisi hyvä juttu,mutta ei sillä taida olla mitään merkitystä.
Sitten kyllä potuttaa, jos niitä 4 kk harjoittelujaksoa ei oteta huomioon,mahdollisesti saan ensi syyskuussa työkeikan( mahd. kesto1vko-1kk) ja silloin pitäisi taas päättää jatkanko työharjoittelua vai otanko työn vastaan.
Eli vaihtoehdot ovat: harjoittelu katkeaa ja karenssi jatkuu työn loputtua(ja aloitan taas uuden työharjoittelun) tai jätän mahdolliset keikkatyöt ja elän työkkäreillä.
Kuulostaa jo hiukan absurdilta.
Tarkastan asian työvoimatoimistosta pikimiten.''ajattelin myös,että omaehtoinen kouluttaminen ja itsensä kehittäminen olisi hyvä juttu''
Niinhän sitä luulisi. Työkkärien mielestä kuitenkin työttömän omaehtoinen kouluttautuminen ja kehittäminen on kauhistus. Turhan usein tuollaisesta seuraa rangaistus syystä tai toisesta.
Tuota en jaksa olla ihmettelemättä, kun olen katsellut asioita myös työhallinnon leivissä. Ehkä työkkäreissä pelätään oman postin menettämistä. Jos näet työttömät lähtisivät liian omatoimisiksi, työkkärin virkailijalta katoaisi työpaikka.
''silloin pitäisi taas päättää jatkanko työharjoittelua vai otanko työn vastaan.''
Tuo riippuu vähän siitäkin, että miten pitkäaikaisesta työstä on kyse. Kyllä työharjoittelun saa katkaista työn vuoksi ilman rangaistusta, jos työpätkä ei ihan lyhytaikainen ole.
- niko.pohjasto
Minulla ollut R7-karenssi vuodesta 2007,olen 35 v ilman ammatillista koulutusta.Työvoimatoimiston järjestämille kursseille tai mihinkään,minua ei ole päästetty,ikäänkuin olisi myös ns.porttikielto sinne ollut.Nyt toivon ja uskon saavani viimein tämän helvetillisen karenssin poikki,oltuani ensi kuun lopussa 5kk työelämävalmennuksessa.Jos näin ei kuitenkaan tule olemaan,aloitan asiasta oikeustaistelun.
- haslfhosoas
Siis eikö karenssi kulukaan päivä päivältä pois vaan se pitää kuluttaa huuhaa koulutuksissa ja kursseissa pois?
Ymmärtääkseni karenssi nimenomaan kuluu ajan myötä mutta karenssivasaraa jytympi rangaistusastalo, työssäoloehto, täyttyy vain ehtoon liitetyn määräajan kestävässä työssä tai koulutuksessa. Todennäköisesti työssäoloehto ei täyty edes millaisessa työssä tahansa vaan (käsittääkseni) työn pitää täyttää mm. tietyt palkkakriteerit. Näistä kriteereistä en ole etsienkään saanut mieleistäni selvyyttä mutta ilmeisesti esimerkiksi täysin kannattamatonta myyntitoimintaa kokopäiväisestikään harjoittava ei pääse tällä tavoin rangaistustyössäoloehdosta eroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462