Olen neuvottelemassa kuvioista, jossa yhdistys palkkaisi minut 2.000 eur kuukausipalkalla ja antaisi luvan tehdä oman firman piikissä lisätienestejä tai sitten vaihtoehtoisesti minä laskuttaisin firmani kautta 2.000 eur (tai neuvoteltavan summan) yhdistykselle tekemistäni palveluista.
Miten paljon minun pitäisi yhdistykseltä laskuttaa, jotta kuvio olisi itselleni järkevä? Kuka voittaa ja kuka häviää näissä vaihtoehdoissa?
Palkkana vai laskulla
11
2449
Vastaukset
- voitat jos palkkana
Eli jos otat palkkana, niin yhdistys maksaa eläkemaksusi (tosin vähän myös sinä itse) ja kaikki muut sosiaalimaksut. Saat sairauspäivärahaa palkkasi mukaan, etkä ehkä ottamasi minimi Yellin. Olet työtapaturmavakuutettu, voit ilmoittautua liittoon ja saat vielä tehdä omia töitä ohessa.
Saat palkallisen kesäloman.
Kyllä minulla laskutus olisi oman firman kautta n. 4000, että ihan oikeasti jäisi rahaa käteen yhtä paljon ja koko turvaverkko olisi samaa luokkaa. - verrata
kuinka paljon joudut tekee tunteja 2000euron eteen ?
jos jaat ton 2000e tunneille niin paljon tulisi tuntiveloitukseksi?
jos oikeesti meinasit että kuukaus töitä täyspainoisesti niin
työntekijänä se olisi noin 12euroo ja yrittäjänä tuo summahan on naurettava, tuntiveloituksesi pitäisi olla jotain 25e/h että jäis toi käteen....
riippuuhan se paljon mitä hommaa teet ja mitä on yleinen tuntitaksa ? - Veromies
Kuullostaa siltä, että tuossa kuviossa on olemassa suuri riski yhtiön tulojen uusallokoinnista työntekijän tuloiksi - joita ne siis tässä tapauksessa todellisuudessa ovatkin.
Eli voisi tapahtua ns. yhtiön sivuuttaminen verotuksessa. (VML 28 §)- tyhmille...
mikä laki tuo "VML" on?
- Veromies
tyhmille... kirjoitti:
mikä laki tuo "VML" on?
eli virallisesta nimeltään Laki verotusmenettelystä (18.12.1995/1558).
Löytyy esim.: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951558
Kannattaa erityisesti tutustua oikeuskäytäntöön, jossa on sovellettu tuon lain 28.1 §:ää. - käytännön pointti
Periaatteessa varmasti monelle tuttua, mutta miten menee käytäntö ?
Esim.
- laskutus työstä 10 000 alv, jonka tietenkin titlität valtiolle
- maksat itsellesi 3000 brutto ja tilität verot
...niin mitäpäs tapahtuu, jos lasketaankin jälkeenpäin koko laskutus palkkatuloksi ?
- Ei kannata
Pitää suoriutua lakisääteisistä maksuista itse. Lisäksi yhdistykset ovat usein epävarmoja maksajia, joten sekin summa etukäteen. Sinulla pitää olla muita asiakkaita joita laskutat, muuten olet työntekijä verottajan silmissä.
- Kuispäin
Kiitoksia vastauksista! Vielä tässä tarkentelen ja kyselen...
Tuo pesti ei ole kokopäiväinen, vaan enempi sellainen, että kunhan asiat tulee hoidettua. Näkemykseni mukaan pari päivää viikosta pystyn käyttämään muiden asioiden tekemiseen. Työtuntimääriähän ei kyllä yhdistystoiminnassa juuri lasketa. Vakaa tarkoitus ja vältämättömyyskin on kyllä saada muitakin asiakkaita kuin tuo yhdistys. Määrätty "varma" pohjatulo kertyy yhdistyksen kautta.
Jos 2.500 eur alv kuukaudessa laskutan, niin minkätasoista normityöntekijän bruttokuukausipalkkaa tuo tarkoittaisi? Yhdistys ei kovin suuriin palkkoihin pysty ja alviakaan he eivät saa vähennettyä. Siis yhdistyksen kannalta... mikä on raja-arvo sille, että yhdistyksen kannattaisi maksaa palkkana verrattuna siihen, että yhdistys maksaa työstä 2.500 eur alv laskulla?- öbaut
maksimissaan 1000e palkkaa vastaa laskutettuna 2500 alv22% tästä ei siis jää voittoa viellä eli ei ole järkeä samalla palkalla jos maksavat 1000e palkkaa kannattaa se mielummin ottaa. Miksi ottaa yrittäjän riskit ja velvoitteet työntekijänpalkalla.
- pikku..
öbaut kirjoitti:
maksimissaan 1000e palkkaa vastaa laskutettuna 2500 alv22% tästä ei siis jää voittoa viellä eli ei ole järkeä samalla palkalla jos maksavat 1000e palkkaa kannattaa se mielummin ottaa. Miksi ottaa yrittäjän riskit ja velvoitteet työntekijänpalkalla.
virhe eli vastaa n. 1500e palkkaa muuten samat tekstit Terv.Edellinen kirjoittaja
- yrittäjä
Työnantajan kaikki sivukulut lomineen ja muine korvauksineen on noin 45-46% eli jos maksavat sinulle 2000 palkkana, niin se maksaa heille noin 2900. Alv on tässä tapauksessa hankala jos eivät voi sitä vähentää, mutta yrittäjä saat muita etuja joita palkansaajana et voi saada ja tällöin voit todennäköisesti tyytyä alv vähennettyyn hintaan eli noin 2400. Huonolla suunnittelulla menetät tuossa sen alv verran, eli kannatta yrittää veloittaa se alv myös tai harkita palkan ottamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462