Meidän kettuterrieri tappoi kissamme

Niina76

Tänään tulin kotiin parturista niin ihmettelin, kun meidän narttu koira (terrieri) ontui ja sen kuonossa oli verta. Meillä on myös toinen (uros). Heti ajattelin, että olisivatko ottaneet yhteen mutta en huomannut toisessa koirassa mitään jälkiä. Jotenkin yhtäkkiä tuli sellainen olo, että lähdin yläkertaan katsomaan ja siellä sen järkyttävän näyn näin. Meidän 5-vuotias Lempi- kissa makasi liikkumattomana lattialla. Koko yläkerta oli veren, kakan, karvojen ja pissan kyllästämä. Näky oli aivan järkyttävä. Olin ihan shokissa enkä tiennyt mitä tehdä, kun tajusin, että kissa on kuollut niin kyllä siinä järkytyksen sekainen itku tuli.

Meillä on kissa aina "turvassa" yläkerrassa, kun portaissa on ollut portti mutta nyt jotenkin olivat saaneet portin kumoon ja se oli koitunut kissan kohtaloksi. Järkyttävää on se, että terrieri ja kissa ovat olleet kuin paita ja peppu. Joskus leikkimielistä jahtaamista on ollut (kissa pakoillut koiraa) mutta mitään ei ole koskaan aiemmin tapahtunut. Silti olen aina varoiksi antanut kissan olla rauhassa yläkerrassa silloin kun rauhassa haluaa olla mutta välillä on alhaalla meidän kaikkien kanssa.

Nyt muutama tunti tapahtuneesta, on vieläkin melko järkyttynyt olo ja todella paha olla kissan puolesta. Kuinka hädissään se siellä on ollut. Luullut olevansa turvassa ja sitten onkin umpikujassa josta ei pääse pois.

Haluaisin tietää onko muilla vastaavia kokemuksia. Koira selvästi tajuaa tehneensä jotain, koska on hyvin allapäin, häntä suorana ja seuraa koko ajan minne menen. Nyt vielä on sellainen olo, että en halua koko koiraa lähelleni. Miten olette suhtautuneet koiraan tällaisen jälkeen ja palaako normaali lämmin suhde ennalleen vai jääkö asia vaivaamaan? En ole saattanut edes koiraa pestä verestä koska on niin paha olla enkä halua ottaa koiraan kontakia. Tajua kyllä koiran luonnollisen ja etenkin terrierien vietin mutta silti tähän on hyvin vaikea suhtautua. Ajatuksia?

41

3699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet siinä

että se tajuaisi tehneensä väärin, koira ei ajattele kuin sinä. Koira elää vain tässä hetkessä joten se reagoi sinun "kiukutteluusi".

Mikään portti ei terrieriä pidättele jos sen saalistushimo herää. Vain ovet ja lukko.

Palaako lämmin suhde, on sinusta kiinni, koira ei välitä sinusta yhtään sen vähempää. Koira on koira ja sen käytöstä pitää ymmärtää, vaikka pahalta tuntuukin. Mutta olet kettuterrierin ottanut, sinun on pitänyt osata tuollaiseen varautua, jotenkin, se on luolakoira henkeen ja vereen ja joku klikki sen saalistuksen herättää ja kun kiinni saa, se tappaa.

• Niina76

Kummallista olikin se, että oli allapäin jo kun kotiin tulin ja ihmettelinkin, että miksi on niin allapäin. Kun siivosimme yläkertaa ja vaikka portti oli auki niin ei tullut millään yläkertaan vaikka yleensä aina tulee heti kun portti aukeaa. TOinen koira tuli heti. Kyllä tämä portti on aina aiemmin hyvin estänyt ja koira on tähän asti ollut hyvinkin lempeä eikä ole purkanut kuin leluihin metsästysviettiään. Kyllä tiedän Kettuterrierien vahvan vietin mutta 5 vuotta koira on ollut lauhkea kuin lammas ja vain leikinyt kissan kanssa. Aina on kissan päästänyt menemään ja nuolee kissaa ja on ollut sen kanssa hyvää pataa. Tällainen yhtäkkinen käytöksen muutos luonnollisesti järkyttää ja etenkin, kun näkee rakkaan lemmikkikissan makaavan silvottuna. Silloin on hyvin vaikea yrittää ajatella järkevästi ja olla "kiukuttelematta", kuten sinä asian niin asiantuntevasti ilmaisit. Mikä voi olla se klikki ollut tänään joka yhtäkkiä 5 vuoden jälkeen on lauennut.

• *klik*
        Niina76 kirjoitti:

Kummallista olikin se, että oli allapäin jo kun kotiin tulin ja ihmettelinkin, että miksi on niin allapäin. Kun siivosimme yläkertaa ja vaikka portti oli auki niin ei tullut millään yläkertaan vaikka yleensä aina tulee heti kun portti aukeaa. TOinen koira tuli heti. Kyllä tämä portti on aina aiemmin hyvin estänyt ja koira on tähän asti ollut hyvinkin lempeä eikä ole purkanut kuin leluihin metsästysviettiään. Kyllä tiedän Kettuterrierien vahvan vietin mutta 5 vuotta koira on ollut lauhkea kuin lammas ja vain leikinyt kissan kanssa. Aina on kissan päästänyt menemään ja nuolee kissaa ja on ollut sen kanssa hyvää pataa. Tällainen yhtäkkinen käytöksen muutos luonnollisesti järkyttää ja etenkin, kun näkee rakkaan lemmikkikissan makaavan silvottuna. Silloin on hyvin vaikea yrittää ajatella järkevästi ja olla "kiukuttelematta", kuten sinä asian niin asiantuntevasti ilmaisit. Mikä voi olla se klikki ollut tänään joka yhtäkkiä 5 vuoden jälkeen on lauennut.

Suoraan sanottuna: Terrierihän on jalostettu tappamaan. Se on ollut maanviljelijöiden työkoirarotu, joka suojelee ruoka- ja viljavarastoja rotilta. Siksi terrieri on sitkeä, pippurinen ja itsenäinen, niin kuin terrierin pitää ollakin. Rotan tappo ei ole mitään helppoa puuhaa, sillä rotta puolustaa itseään (käy jopa päälle).

Minusta tuntuu, että annat itsesi ymmärtää tilanteen väärin (puhuit leikkimisestä?) tai sitten minä olen väärässä. Mutta minä olen tätä mieltä:

"Joskus leikkimielistä jahtaamista on ollut (kissa pakoillut koiraa) "

"Koiraa on aina ankarasti kielletty kun on jahdannut kissaa. Kuten aiemmin olenkin sanonut, että jahtaaminen aina loppui lyhyeen."

"koira on ollut lauhkea kuin lammas ja vain leikinyt kissan kanssa."

Mainitsit että koirasi on leikkinyt kissan kanssa jahtaamisleikkejä. Eli minusta tuntuu että terrierisi on toteuttanut sitä viettiään, johon kuuluu se jahtaaminen ja tappaminen. Olet joutunut kieltämään terrieriltä toiminnon eli se ei ole pystynyt lopettamaan jahtaamista. -> koska SILLÄ ON VIETTI PÄÄLLÄ. Nyt kyse EI ole leikistä. Toruista/kielloista ei ole apua, koska koira toimii geenien ohjaamana. Se on jalostettu tappotyöhön. Eihän koira voi itselleen mitään.

"Mikä voi olla se klikki ollut tänään joka yhtäkkiä 5 vuoden jälkeen on lauennut."

Epäilen, että terrierisi olisi tappanut kissan jo aikaisemmin, jollet sinä olisi katkaissut koiran viettiä - eli "herättänyt" koiraa kesken sen toiminnasta. Eli oli vain ajan kyse milloin kissa pääsee hengestään. :'(

Tiedän tilanteen, jossa terrieri kaksikko pääsi ulos kerrostalon huoneistosta omistajien ollessa töissä. Koirat olivat luultavasti nähneet pihalla oleskelevan sisäkissan ja sitten sitkeydellään tulleet ulos huoneistosta (oven kautta) tappovimma päällä. Kissa ei osannut paeta ja koirat hoitivat hommansa.

Ymmärrän, että kun lauman sisällä tapahtuu veritöitä, niin onhan se järkyttävää, mutta terrieri ei voi mitään sille klikille eli vietille.

• tumppi 58
        *klik* kirjoitti:

Suoraan sanottuna: Terrierihän on jalostettu tappamaan. Se on ollut maanviljelijöiden työkoirarotu, joka suojelee ruoka- ja viljavarastoja rotilta. Siksi terrieri on sitkeä, pippurinen ja itsenäinen, niin kuin terrierin pitää ollakin. Rotan tappo ei ole mitään helppoa puuhaa, sillä rotta puolustaa itseään (käy jopa päälle).

Minusta tuntuu, että annat itsesi ymmärtää tilanteen väärin (puhuit leikkimisestä?) tai sitten minä olen väärässä. Mutta minä olen tätä mieltä:

"Joskus leikkimielistä jahtaamista on ollut (kissa pakoillut koiraa) "

"Koiraa on aina ankarasti kielletty kun on jahdannut kissaa. Kuten aiemmin olenkin sanonut, että jahtaaminen aina loppui lyhyeen."

"koira on ollut lauhkea kuin lammas ja vain leikinyt kissan kanssa."

Mainitsit että koirasi on leikkinyt kissan kanssa jahtaamisleikkejä. Eli minusta tuntuu että terrierisi on toteuttanut sitä viettiään, johon kuuluu se jahtaaminen ja tappaminen. Olet joutunut kieltämään terrieriltä toiminnon eli se ei ole pystynyt lopettamaan jahtaamista. -> koska SILLÄ ON VIETTI PÄÄLLÄ. Nyt kyse EI ole leikistä. Toruista/kielloista ei ole apua, koska koira toimii geenien ohjaamana. Se on jalostettu tappotyöhön. Eihän koira voi itselleen mitään.

"Mikä voi olla se klikki ollut tänään joka yhtäkkiä 5 vuoden jälkeen on lauennut."

Epäilen, että terrierisi olisi tappanut kissan jo aikaisemmin, jollet sinä olisi katkaissut koiran viettiä - eli "herättänyt" koiraa kesken sen toiminnasta. Eli oli vain ajan kyse milloin kissa pääsee hengestään. :'(

Tiedän tilanteen, jossa terrieri kaksikko pääsi ulos kerrostalon huoneistosta omistajien ollessa töissä. Koirat olivat luultavasti nähneet pihalla oleskelevan sisäkissan ja sitten sitkeydellään tulleet ulos huoneistosta (oven kautta) tappovimma päällä. Kissa ei osannut paeta ja koirat hoitivat hommansa.

Ymmärrän, että kun lauman sisällä tapahtuu veritöitä, niin onhan se järkyttävää, mutta terrieri ei voi mitään sille klikille eli vietille.

kirjoittelet todella asiattomia. kk kettuterrieri ei ole mikään maajussien rotantappokone eikä jalostettu ensinkään tappamaan. kettuterrieri on luolakoira joka hakee ketun pienestäkin kolosta, mutta huomaa, ei tapa sitä vaan tuo sen ulos sieltä.
        oma terrierini 9v menee 8,5 cm raosta sänkymme alle ja tuo sieltä pallon vaikka painoa on kertynyt 14,5kg (ihanne 7-8kg) koira on kuitenkin kunnossa koska käytän koiraa metsällä ja annan sille virikkeitä ja puuhaa mitä terrieri tarvitsee.
        koira hakee jopa uimalla ammuttuja vesilintuja ja ajaa suurristaa metsällä nauttien siitä.
        siihen koira on jalostettu ja on todella hyvä siinä.
        se mitä tulee rotanpyyntiin, olet kyllä osittain oikeassa. terrieri kyllä tappaa rotan, ei siksi että se olisi jalostettu tappajaksi vaan siksi että se tietää rotanpureman yleensä kuolemaan johtavaksi. sitä sanotaan itsesuojeluvaistoksi lajin jatkuvuuden turvaamiseksi.
        sama asia tulee kissan kanssa eteen: kissa tavoittelee koiran silmiä nopealla iskulla mutta valitettavasti ei pärjää terrierin nopeudelle.
        jopa oma eläinlääkärimme, jotka puolin ja toisin tuntevat toisensa, pyytää minua pitämään koiraa kuonosta kiinni tutkiessaan korvia.
        otan kyllä kiitollisena vastaan kaiken tiedon kettuterrieristä ja olen aikeissa ottaa kaverin pojalle kunhan sopiva löytyy.
        toivottavasti et kirjoittele näitä asiattomuuksia enää näille palstoilla.

• bterrieri
        tumppi 58 kirjoitti:

kirjoittelet todella asiattomia. kk kettuterrieri ei ole mikään maajussien rotantappokone eikä jalostettu ensinkään tappamaan. kettuterrieri on luolakoira joka hakee ketun pienestäkin kolosta, mutta huomaa, ei tapa sitä vaan tuo sen ulos sieltä.
        oma terrierini 9v menee 8,5 cm raosta sänkymme alle ja tuo sieltä pallon vaikka painoa on kertynyt 14,5kg (ihanne 7-8kg) koira on kuitenkin kunnossa koska käytän koiraa metsällä ja annan sille virikkeitä ja puuhaa mitä terrieri tarvitsee.
        koira hakee jopa uimalla ammuttuja vesilintuja ja ajaa suurristaa metsällä nauttien siitä.
        siihen koira on jalostettu ja on todella hyvä siinä.
        se mitä tulee rotanpyyntiin, olet kyllä osittain oikeassa. terrieri kyllä tappaa rotan, ei siksi että se olisi jalostettu tappajaksi vaan siksi että se tietää rotanpureman yleensä kuolemaan johtavaksi. sitä sanotaan itsesuojeluvaistoksi lajin jatkuvuuden turvaamiseksi.
        sama asia tulee kissan kanssa eteen: kissa tavoittelee koiran silmiä nopealla iskulla mutta valitettavasti ei pärjää terrierin nopeudelle.
        jopa oma eläinlääkärimme, jotka puolin ja toisin tuntevat toisensa, pyytää minua pitämään koiraa kuonosta kiinni tutkiessaan korvia.
        otan kyllä kiitollisena vastaan kaiken tiedon kettuterrieristä ja olen aikeissa ottaa kaverin pojalle kunhan sopiva löytyy.
        toivottavasti et kirjoittele näitä asiattomuuksia enää näille palstoilla.

Nyt sinä olet väärässä ja pahemman kerran ;) Koirahan on aggressiivisempi kuin villikoirat ja sudet. Mieti nyt sitten, terrierihän on suorastaan tappokone! Terrieri luontonsa ohjaamana tosiaankin tappaa ja terrierinomaisesti RAVISTELEE vaikkapa rotan kuoliaaksi. Vain koulutettu koira tai erityistapauksissa, tuo saaliin omistajalle.

• Unohtuu aikanaan

Kyllä surusi aikanaan haihtuu ja on hyvä koirankin huomata että teki väärin. Anna jonkun toisen pestä koira jos voit delegoida.

Meillä ei ole kuin undulaatti tapettu, pahalta tuntui sekin, kun lintu osasi jo puhua
      pari sanaa. Asialla oli Saksan paimenkoira. Lapset päästivät linnun usein vapaalle lentelemään ja koira oli tehnyt jo useita turhia yrityksiä aikaisemmin ja linnulta vähenivät kaiken aikaa pyrstösulat. Seuraava koiramme Shetlannin lammaskoira
      piti huolta myös kaikista muista eläimistä. Viimeiset koirani mäyrikset olivat eri sukupuolta, tyttö antoi muiden eläimien olla rauhassa, mutta poika nappasi mökillä västäräkin poikasen, joka tunkeutui sen reviirille (automme alle) ja ajoi takaa kissoja, jos sellaisia ilmaantui tontille.

• Hukka-Musti

Oletko varma, että kissasi kuolema on koirasi syytä? Jospa vaikka se oli kissasi, joka ensiksi rupesi tappelemaan ja koiran oli pakko puolustautua? Sinun on lopetettava koirallesi katkeroiminen, sillä tuskaahan se tuntee saamistaan vammoista. Etkä sinä tiedä, kumpi tappelun aloitti. Eikö sinun mieletäsi koiralla ole oikeutta puolustautua, jos kissa hyökkää sen kimppuun? Tosin voihan se olla niinkin päin, että koira aloitti tappelun, mutta oletko varma asiasta?

Mitä jos kotiin tullessasi uhrina olisikin ollut koirasi? Kuinka olisit reagoinut ja miten olisit kissaasi suhtautunut? Kumman olisit epäillyt riitaa haastaneen?

Mutta eipä tilanteesi mukavalta tunnu, päinvastoin. On kauhean tuntuista menettää rakas perheenjäsen. Muitta muista sanonta >>tuska (omasi) häviää aikanaan, rakkaus ei koskaan, eikä kuolemakaan ole esteenä rakkaudelle>>.

• Niina76

Kyllä se aina on ollut niin päin, että kissa on pakoillut jos on pakoillut ja koiran on jahdannut jos on jahdannut. Koskaan aiemmin en ole nähnyt, että kissa olisi käynyt koiran kimppuun joskaan ei koirakaan kirjaimellisesti ole aiemmin kimppuun käynyt. On vain ajanut takaa mutta takaa ajo on loppunut yleensä lyhyeen. Enhän minä tietenkään voi mennä vannomaan mutta voisin sanoa, että hyvin epätodennäköistä että olisi ollut kissa.

• Hukka-Musti
        Niina76 kirjoitti:

Kyllä se aina on ollut niin päin, että kissa on pakoillut jos on pakoillut ja koiran on jahdannut jos on jahdannut. Koskaan aiemmin en ole nähnyt, että kissa olisi käynyt koiran kimppuun joskaan ei koirakaan kirjaimellisesti ole aiemmin kimppuun käynyt. On vain ajanut takaa mutta takaa ajo on loppunut yleensä lyhyeen. Enhän minä tietenkään voi mennä vannomaan mutta voisin sanoa, että hyvin epätodennäköistä että olisi ollut kissa.

Liekö takaa-ajot johtuneet siitä, että koira on tahtonut leikkiä, mutta kissaa ei koiran kanssa leikkiminen kiinnostanut. Jospa kissa jälleen menetti hermonsa? Tosin sinäpä sen paremmin tiedät, mutta tämä nyt oli johtopäätöksenä...

• Unohtuu...
        Niina76 kirjoitti:

Kyllä koira ymmärtää väärin tehneensä. Oma mäyräkoiraurokseni häpesi viikkoja kun oli tehnyt pahaa, se näykkäsi muutaman kerran vierasta ihmistä ja minuakin kun ei päässyt nartun luo juoksuaikana.Kun sormestani tuli hiukan verta se meni mökillä talon alle ja monta päivää jälkeen päin se vilkaisi häpeillen sormeani, että vieläkö jälki näkyy ja se on kipeä. Uros oli kertakaikkiaan salaman nopea ja refleksiensä orja, vaikka ei tahtonut tehdä niin. Sinun koirasi kohdalla ensinnäkin yksi syy voi olla mustasukkaisuus, toinen, että koira on lenkillä nuuskinut jotakin huumesavuketta ja saanut huumeesta jälkireaktion, kolmas että koira on ensin ajanut kissaa ja kissa raapaissut sitten koiraa, jolloin tämän suojelurefleksit ovat lauenneet. Omat koirani kaikki ensimmäistä lukuunottamatta ovat ymmärtäneet puheen ja toimineet kuin ihminen, paitsi silloin kun refleksit yllättävät. Oma urokseni ymmärsi jo jopa itse pelätä omia nopeita reaktioitaan. Kun pistät kätesi kuumalle hellalle vahingossa, vedät varmasti kätesi nopeasti pois. Tästä ilmiöstä todennäköisesti on ollut kyse, koiran toiminnan on joku ilmiö laukaissut sen itse sitä tahtomatta.
        Silti koiralle saa olla kohtuullisen ajan vihainen, ei missään tapauksessa olla välinpitämätön, kyllä koira sen ymmärtää ja osaa kartaaa vastaavia myöhemmin. Jos koiraa kiittää se yltyy ja ylpistyy ja pitää tekoa urotekona.

• Niina76
        Unohtuu... kirjoitti:

Kyllä koira ymmärtää väärin tehneensä. Oma mäyräkoiraurokseni häpesi viikkoja kun oli tehnyt pahaa, se näykkäsi muutaman kerran vierasta ihmistä ja minuakin kun ei päässyt nartun luo juoksuaikana.Kun sormestani tuli hiukan verta se meni mökillä talon alle ja monta päivää jälkeen päin se vilkaisi häpeillen sormeani, että vieläkö jälki näkyy ja se on kipeä. Uros oli kertakaikkiaan salaman nopea ja refleksiensä orja, vaikka ei tahtonut tehdä niin. Sinun koirasi kohdalla ensinnäkin yksi syy voi olla mustasukkaisuus, toinen, että koira on lenkillä nuuskinut jotakin huumesavuketta ja saanut huumeesta jälkireaktion, kolmas että koira on ensin ajanut kissaa ja kissa raapaissut sitten koiraa, jolloin tämän suojelurefleksit ovat lauenneet. Omat koirani kaikki ensimmäistä lukuunottamatta ovat ymmärtäneet puheen ja toimineet kuin ihminen, paitsi silloin kun refleksit yllättävät. Oma urokseni ymmärsi jo jopa itse pelätä omia nopeita reaktioitaan. Kun pistät kätesi kuumalle hellalle vahingossa, vedät varmasti kätesi nopeasti pois. Tästä ilmiöstä todennäköisesti on ollut kyse, koiran toiminnan on joku ilmiö laukaissut sen itse sitä tahtomatta.
        Silti koiralle saa olla kohtuullisen ajan vihainen, ei missään tapauksessa olla välinpitämätön, kyllä koira sen ymmärtää ja osaa kartaaa vastaavia myöhemmin. Jos koiraa kiittää se yltyy ja ylpistyy ja pitää tekoa urotekona.

No, muutoksia on kyllä ollut. Meille tuli tämä toinen, uusi aikuinen 2v. koira 3kk sitten. Ovat kyllä tulleet hyvin toimeen enkä tietenkään tällaista osannut yhtäkkiä odottaa. Sillä voi olla vaikutusta. Olisiko joku mustasukkaisuus tms. Olen kuitenkin varma, että juuri tämä terrierimme oli asialla. Kissan kynsissäkin ja suussa oli vain terrierin karvoja ja toisen koiran karvoja ei ollut missään eikä koirassa näkynyt mitään jälkiä kuten tässä terrierissä kyllä sitäkin enemmän.

Koiraa on aina ankarasti kielletty kun on jahdannut kissaa. Kuten aiemmin olenkin sanonut, että jahtaaminen aina loppui lyhyeen.

Olen vakuuttunut, että tajuaa tehneensä väärin. Eilen mieheni kysyi, että missä Lempi on? Normaalisti nostaa päätään ja korvansa pystyyn mutta nyt vain makasi liikkumatta. Illalla vaikka olimme koiralle jo ihan normaaleja, oli silti vielä aamullakin alakuloisen oloinen. Kävelee hitaasti, ei leiki yms. Kun illalla siivosimme yläkertaa, toinen koirista tuli iloisena nuuskimaan kun taas tämä kyseinen koiramme istui vain kolmannella rappusella eikä tullut vaikka kutsuimme. Normaalisti, kun portti aukaistaan ja pääsevät yläkertaan juoksevat sinne kovaa vauhtia. Olen ollut jo ihan normaali koiralle.

Minulla on paljon kokemusta koirista ja ymmärrän maalaisjärjellä kaiken mutta on hyvin vaikea siinä tilanteessa vain ajatella että no ei se mitään tuohan on vain sinulle normaalia käytöstä. Varsinkin kun on tosiaan nähnyt sen mitä kissalle on käynyt. JOs vähääkään sydäntä omistaa niin on vaikea tuollaisessa tilanteessa ajatella ainoastaan järjellä. Nyt tilanne on rauhoittunut täysin mutta ei koira edelleenkään ole normaali. Alakuloisen oloinen vaikka itse olen jo sitä pitänyt sylissä, paijannut, lenkittänyt yms. Yritin leikittääkin ulkona mutta ei kiinnostanut vaikka kyseessä oli all time favorite vinkulelu.

• Hmm.
        Niina76 kirjoitti:

No, muutoksia on kyllä ollut. Meille tuli tämä toinen, uusi aikuinen 2v. koira 3kk sitten. Ovat kyllä tulleet hyvin toimeen enkä tietenkään tällaista osannut yhtäkkiä odottaa. Sillä voi olla vaikutusta. Olisiko joku mustasukkaisuus tms. Olen kuitenkin varma, että juuri tämä terrierimme oli asialla. Kissan kynsissäkin ja suussa oli vain terrierin karvoja ja toisen koiran karvoja ei ollut missään eikä koirassa näkynyt mitään jälkiä kuten tässä terrierissä kyllä sitäkin enemmän.

Koiraa on aina ankarasti kielletty kun on jahdannut kissaa. Kuten aiemmin olenkin sanonut, että jahtaaminen aina loppui lyhyeen.

Olen vakuuttunut, että tajuaa tehneensä väärin. Eilen mieheni kysyi, että missä Lempi on? Normaalisti nostaa päätään ja korvansa pystyyn mutta nyt vain makasi liikkumatta. Illalla vaikka olimme koiralle jo ihan normaaleja, oli silti vielä aamullakin alakuloisen oloinen. Kävelee hitaasti, ei leiki yms. Kun illalla siivosimme yläkertaa, toinen koirista tuli iloisena nuuskimaan kun taas tämä kyseinen koiramme istui vain kolmannella rappusella eikä tullut vaikka kutsuimme. Normaalisti, kun portti aukaistaan ja pääsevät yläkertaan juoksevat sinne kovaa vauhtia. Olen ollut jo ihan normaali koiralle.

Minulla on paljon kokemusta koirista ja ymmärrän maalaisjärjellä kaiken mutta on hyvin vaikea siinä tilanteessa vain ajatella että no ei se mitään tuohan on vain sinulle normaalia käytöstä. Varsinkin kun on tosiaan nähnyt sen mitä kissalle on käynyt. JOs vähääkään sydäntä omistaa niin on vaikea tuollaisessa tilanteessa ajatella ainoastaan järjellä. Nyt tilanne on rauhoittunut täysin mutta ei koira edelleenkään ole normaali. Alakuloisen oloinen vaikka itse olen jo sitä pitänyt sylissä, paijannut, lenkittänyt yms. Yritin leikittääkin ulkona mutta ei kiinnostanut vaikka kyseessä oli all time favorite vinkulelu.

Kerroit koirasi ontuneen tullessasi kotiin.
        Luulisin, että koira näytti " apealta ", vain kipeän jalan takia.

Meidänkin Westie näytti apealta kipeän korvansa takia.

Itse en ikimaailmassa ottaisi kissaa taloon koiran kanssa, varsinkaan kahden. Vaikka kuinka olisivat " tottuneet " toisiinsa.

• hahna
        Unohtuu... kirjoitti:

Oli pakko kommentoida tähän. Kaksi muuta epäilemääsi syytä ovat ihan järkeenkäypiä, mutta mistä oikein repäisit tuon huumesavukkeen? Koko järkevältä vastaukseltasi rapisi uskottavuus saman tien kun luin tuon vaihtoehdon. Tietääkseni kaikki huumeet vaikuttavat saman tien, eivät päivien viiveellä. Kettuterrieri on myös aika paljon pienempi kuin ihminen, että eiköhän se olisi ollut huomattavan sekaisin jos olisi jotain huumetta sisuksiinsa saanut? Pitääkö kaikkea aina liiotella, luuletko että eläimen vietit eivät riitä tappamiseen, vaan siihen tarvitaisiin jotain huumeita? Äly hoi, älä jätä.

• Antti Loimaa

Kettuterrierejä jo aikani kasvattaneena tuntuu oudolta noin voimakas reaktio pitkän ystävyyden jälkeen..
      Voi johtua huomion puutteesta tai jostain uudesta asiasta josta terrierinne ei ole pitänyt ja kissan kanssa riita on laukaissut saalistusvietin.
      joka tapauksessa, terrieri on peto joka pitää puolensa viiimeiseen hengenvetoon asti eikä peräänny ikinä mutta että terve terrieri huvikseen ilman syytä kävisi pitkäaikaisen ystävänsä päälle ja tappaisi sen tuntuu oudolta, olkoonkin kissa tai toinen pieni koira..
      jostain tämä reaktio tai sitten itsepuolustusta mitä on vaikea uskoa jos kissa kerran ei ole pelännyt koiraa. mutta valitettavasti eläimet ovat eläimiä ja me ihmiset ei vielä olla opittu niitä täysin ymmärtämään..
      Koiralle voi jonkun aikaa olla vihainen mutta se on pakko unohtaa sillä jo huomenna ei koira sitä tapahtumaa enää itsekään muista.. Jos ei koiralleen pysty sitä anteeksi antamaan on parempi etsiä sille uusi koti koska se on koiralle liian suuri rangaistus jos omistaja muuttuu välinpitämättömäksi, ja sillä on varmasti taas omat reaktionsa..
      suruunne osaa ottaen..

• Justi ja Naa

En terrierejä niin tarkkaan tunne mutta koiraihmisenä olen kuullut niiden pippurisesta luonteesta. Samaa mieltä olen siitä että jostain tämä olisi seuraus. Koittakaa miettiä onko perheessänne tapahtunut koiralle merkittäviä muutoksia, pidentyneitä yksinoloja, onko käynyt koirallenne epämiellyttäviä vieraita tms. asia voi olla pieni mutta koiralle koko maailma.. toinen on että koiranne olisi sairas mutta en sitä usko jos on teille kiltti ja muuten rauhallinen.

• Kattimatti 74
        Justi ja Naa kirjoitti:

En terrierejä niin tarkkaan tunne mutta koiraihmisenä olen kuullut niiden pippurisesta luonteesta. Samaa mieltä olen siitä että jostain tämä olisi seuraus. Koittakaa miettiä onko perheessänne tapahtunut koiralle merkittäviä muutoksia, pidentyneitä yksinoloja, onko käynyt koirallenne epämiellyttäviä vieraita tms. asia voi olla pieni mutta koiralle koko maailma.. toinen on että koiranne olisi sairas mutta en sitä usko jos on teille kiltti ja muuten rauhallinen.

Ehkä tapahtuneen olisi voinut estää koiraa jyrkästi kieltämällä alusta asti kun jahtasi kissaa että olisi ymmärtänyt sen perheenjäseneksi eikä saaliiksi.. oli tuossa asiasta juttuakin : http://keskustelu.suomi24.fi/node/8174162

• erinomaisen hyvin

kirjoitettu, kun vielä saisimme aloittajan (ja muutaman muun hömpän) ymmärtämään ettei se koira edelleenkään ajattele kuin ihminen, sen ns. nöyrä ja luimiva käytös johtuu omistajan yhtäkkiä muuttuneesta käytöksestä ja aseenteesta koiraan. Tänään tuo koira ei enää tapahtumaa muista, se elää tässä hetkessä.

Koira ja kettuterrieri eritoten, on metsästykseen jalostettu ja joku sen tapahtuman on laukaissut, mikä, sitä ei välttämättä koskaan saa tietää. Se käyttäytyy kuin eläin.

Aloittajalle suruvalittelut kuitenkin. Nyt pitää kuitenkin ottaa sen verran itseään niskasta kiinni ettei sille koiralle saa enempää kostaa tai sitten pitää harkita tosissaan koirasta luopumista.

• oli siis tarkoitettu
        erinomaisen hyvin kirjoitti:

kirjoitettu, kun vielä saisimme aloittajan (ja muutaman muun hömpän) ymmärtämään ettei se koira edelleenkään ajattele kuin ihminen, sen ns. nöyrä ja luimiva käytös johtuu omistajan yhtäkkiä muuttuneesta käytöksestä ja aseenteesta koiraan. Tänään tuo koira ei enää tapahtumaa muista, se elää tässä hetkessä.

Koira ja kettuterrieri eritoten, on metsästykseen jalostettu ja joku sen tapahtuman on laukaissut, mikä, sitä ei välttämättä koskaan saa tietää. Se käyttäytyy kuin eläin.

Aloittajalle suruvalittelut kuitenkin. Nyt pitää kuitenkin ottaa sen verran itseään niskasta kiinni ettei sille koiralle saa enempää kostaa tai sitten pitää harkita tosissaan koirasta luopumista.

tuon Antti Loimaa nimimerkin alle

• Unohtaa

Koira muistaa monia muitakin asioita koko elämän ikänsä, väitän että ei unohda tekoaan, ei missään tapauksessa seuraavana päivänä, voi olla unohtavinaan kylläkin.
        Omani meni noloksi ja pää riipuksissa kulki ohitse sen henkilön jota oli loukannut, vaikka kumpikaan meistä ei koiraani siitä enää muistuttanut. Koira ei silti ymmärrä asian koko merkitystä tietenkään. Itse on katseltava asiaa laajemmasta näkökulmasta, jos koira alkaa muuttua muutenkin aggressiiviseksi, tai on silti edelleen se vanha ja ihana oma rakas koira. Omani se vihainen oli silti myös kaikista kasvattamistani koirista hellin ja herkkätunteisin, se vaati minulta aina kaikkein hellintä otetta, johon oli tottunut pienenä, mikään rapsuttelu ei riittänyt ja vastasi takaisin yhtä hellästi. Koira syntyi kotona.

• Aikaisempi kirjoittelija
        erinomaisen hyvin kirjoitti:

En ole hömppä, olen opiskellut kasvatustiedettä ja psykologiaa ja kiinnostunut eläimistä koko pitkän ikäni, omistanut kissan, koiria ja lintuja ja pelastanut luonnonlintuja. Koira ymmärtää paljon enemmän kuin useimmat ihmiset uskovat.
        Yhden koiristani kanssa opiskelin ihmisten pelastamista rauniolla ja metsässä. Se mitä koira ymmärtää ja voi oppia ylitti silloin kaikki omat käsityksenikin koirista, vaikka olen olut ennakkoluuloton koko ikäni. osaa koiraroduista koulutettiin raunioillakin ehdollistumisperiaatteella, osa kasvatti puhumalla ja sai koiran ymmärtämään. Oma vihainen koira "puhui" pari sanaa vanhana koirana ja oikeissa asiayhteyksissä. Metsästyskoiria karkeakarvaiset mäyräkoiratkin alkuaan ovat.

• lauman
        Kattimatti 74 kirjoitti:

Ehkä tapahtuneen olisi voinut estää koiraa jyrkästi kieltämällä alusta asti kun jahtasi kissaa että olisi ymmärtänyt sen perheenjäseneksi eikä saaliiksi.. oli tuossa asiasta juttuakin : http://keskustelu.suomi24.fi/node/8174162

jäsen. Sillä kesykissan lähimmät sukulaiset luonnossa eivät muodosta laumoja (kuten ihminen tai koira), vaan ovat erakkoja. Vain naaras liikkuu pentujensa kanssa, mutta ajaa nekin pois kun tulevat tarpeeksi vanhoiksi. Älkää verratko kissan ja koiran käytöstä toisiinsa, sillä ne ovat täysin erilaisia sosiaaliselta käytökseltäänkin!

• eläintarhassa elänyt
        Unohtaa kirjoitti:

Koira muistaa monia muitakin asioita koko elämän ikänsä, väitän että ei unohda tekoaan, ei missään tapauksessa seuraavana päivänä, voi olla unohtavinaan kylläkin.
        Omani meni noloksi ja pää riipuksissa kulki ohitse sen henkilön jota oli loukannut, vaikka kumpikaan meistä ei koiraani siitä enää muistuttanut. Koira ei silti ymmärrä asian koko merkitystä tietenkään. Itse on katseltava asiaa laajemmasta näkökulmasta, jos koira alkaa muuttua muutenkin aggressiiviseksi, tai on silti edelleen se vanha ja ihana oma rakas koira. Omani se vihainen oli silti myös kaikista kasvattamistani koirista hellin ja herkkätunteisin, se vaati minulta aina kaikkein hellintä otetta, johon oli tottunut pienenä, mikään rapsuttelu ei riittänyt ja vastasi takaisin yhtä hellästi. Koira syntyi kotona.

Minäkään en suostu uskomaan, etteikö koira osaisi "hävetä", eli kyllä se muistaa jotakin. Itse tiedän jo ovelle astuessa ja avainta vääntäessäni, jos koira ei haukahda kahdesti, että se on tehnyt jotain luvatonta, kuten levittänyt roskikset. En ole tulotilanteessa asiasta huomauttanut koskaan, mutta napakasti kieltänyt, jos saan sen kiinni "itse teosta". Kyllä se vaan osaa ne asiat yhdistää. Sama reaktio on muussakin pahanteossa. Koira tietää tasan tarkkaan, että se ei saisi nukkua pojan sängyssä, mutta kyllä se vaan siellä nukkuu, ja senkin näkee koiran käytöksestä heti ensisilmäyksellä. Väitän, että se ei voi olla mikään reaktio minun reaktioihini, koska en ole ehtinyt edes regoida ennen kuin se ilmenee.

Koira on hyvin viisas eläin, ja en tule ikinä nielemään sitä väitettä, että koira ei muka muistaisi. Se muistaa huonot kokemukset, miksi se ei siis muistaisi tällaistakin. Ihan varmasti muistaa.

Muuten, meillä teki kerran yksi koirista pahoja tuhoja, syynä oli noin kilometrin päässä ollut raju tulipalo, ja koira oli ilmeisesti hätäänsä purkanut, kun en ollut paikalla. Se oli repinyt kirjahyllyn kirjat pieniksi palasiksi. Ilmeisesti tuon käytöksen aiheutti vain se odottamaton tilanne. Se ei koskaan toistunut sen jälkeen.

Mutta mitä aloittajan tapaukseen tulee, niin ikävä homma. Mutta nyt ei auta kuin jatkaa elämää. Kissa on kuollut valitettavasti, mutta koira on edelleenkin. Ja nyt olet oppinut jotain. Itse en ikinä luota koiraan täysin, ja elän sen mukaisesti. Meilläkin oli kissoja ja koiria ja lintuja samassa talossa. Mutta yksinollessaan ne olivat visusti ovilla eristettynä toisistaan. Eli, ovet kiinni, ja ylhäällä vielä hakanen varmistamassa. Yhteiseloa elettiin sitten kun olin valvomassa. Kissatkin antoivat lintujen olla rauhassa, kun tiesivät meid'n vahtivan. Mutta ihan takuulla olisi ollut tilanne toinen, jos olisivat keskenään jääneet.

Meillä ei muuten nykyään ole lapset ja koiratkaan keskenään. Kaikkea voi sattua, ja on kaikille selvintä se, että yhdessä ollaan kun laumanjohto on paikalla. Ja väitän, että kukaan ei tilanteesta kärsi, koska on mahdollisuus yhteiseloa rajoittaa.

• jjjassuu

oli varmasti järkyttävää nähdä kissa kuolleena siellä! voimia, olisin itse todella järkyttynyt!

• ollut hallinnassa

kuitenkaan ennenkään koska näin tapahtui. Kissan olisi pitänyt olla laumahierarkian kärjessä ja teidän olisi pitänyt vahvistaa sen asemaa koiriin nähden ja takaaajot aina ei sallittua jottei käämit pala ja leikki muutu todeksi. Koiralla on vahva laumahierarkia jota se ei ylitä ellei tilanteessa satu suuri muutos esim. vahva koira sairastuu ja alempiarvoinen näkee tilanteen tulleen itselleen eduksi esim. Koiralaumassa on aina johtaja..ellei ole joku ottaa vallan. Ja laumaan voi kuulua myös kodin muut lemmikit kuten ihmisetkin.

koiran tiedostamisesta on vaikea sanoa voi olla sekä että mutta todennäköisesti reagoi sinun tunteisiin ja varsinkin sivuuttamiseen eli huomion annon puutteeseen (aloit käyttäytyä kuin laumanjohtaja etkä alainen eli sivuutit koiratn etkä mielistellyt sitä kuten ennen)ja ehkä kipuunkin jos kissa puri myös lujaa. KOirat muistaa kyllä ja kaipaa tovereitaan..vaikkei sitä aina myönnetä vaan pidetään inhimillistämisenä.

Myös kissat voi aiheuttaa riidan ja nekin ovat kovin reviiritietoisia. kaksi kissaa voi tapella myös lujaa kuten naapurin sokeutunut kissa todistaa.

• sinua,

sillä onhan sinun täytynyt tietää terrierin ottaessasi että terrierit on jalostettu tappamaan, ja nimenomaan pienpetoja ja rottia.

Itselläni nyt jo edesmennyt kettis vihasi kissoja, vaikka sille yritettiin pienenä opettaa että kissoja ei saa jahdata. Jos kissasi on pakoillut koiraa, kyseessä ei ole todellakaan ollut "leikkimielinen" jahtaus, vaan aivan aito metsästystilanne, jonka läsnäolosi on keskeyttänyt.

Kukaan viisas ei jätä erilajisten lemmikkien eristämistä portin varaan! Ovi ja lukko on ainut varma yhdistelmä.

Jos oman tyhmyytesi (anteeksi vaan) vuoksi alat vihata koiraasi, toivottavasti edes etsit sille kunnollisen kodin jossa ymmärretään terrierin vaistoja.

• ja kissat

tulee toimeen kunhan säännöistä pidetään huoli!!! metsästys on eri asia ja lauman sisäiset asiat eri.

• Niina76

No, ensinnäkään kissa ei ole pakoillut koiraa vaan suurimman osan ajasta esim. nukkuivat kylki kyljessä, nuolivat toisiaan, kissa usein puski koiraa, kun tulitiin esim. lenkiltä. Oli ovella vastassa odottamassa. Kyllä tiedän terrierin perusluonteen mutta jos 5 vuotta ovat olleet hyvää pataa eikä ole tappanut kissaa niin onhan se vaikea nähdä kissa kuolleena yhtäkkiä. Kuten tuolla jo aiemmin mainitsin niin meillehän on tullut uusi koira n. 3 kk sitten joten todennäköisesti sillä on ollut vaikutusta asioiden kululle. Portti on ollut siksi, että kissa on saanut mennä rauhassa ylös nukkumaan kun on halunnut ja on saanut itse päättää koska tulee alas ja koska haluaa leikkiä. Uusi koira on portin saanut alas, koska on isompi. Ei terrierimme ole siinä koskaan onnistunut. Täys mahdottomuus. Siitä olen ihan varma.

• Niina76
        Niina76 kirjoitti:

No, ensinnäkään kissa ei ole pakoillut koiraa vaan suurimman osan ajasta esim. nukkuivat kylki kyljessä, nuolivat toisiaan, kissa usein puski koiraa, kun tulitiin esim. lenkiltä. Oli ovella vastassa odottamassa. Kyllä tiedän terrierin perusluonteen mutta jos 5 vuotta ovat olleet hyvää pataa eikä ole tappanut kissaa niin onhan se vaikea nähdä kissa kuolleena yhtäkkiä. Kuten tuolla jo aiemmin mainitsin niin meillehän on tullut uusi koira n. 3 kk sitten joten todennäköisesti sillä on ollut vaikutusta asioiden kululle. Portti on ollut siksi, että kissa on saanut mennä rauhassa ylös nukkumaan kun on halunnut ja on saanut itse päättää koska tulee alas ja koska haluaa leikkiä. Uusi koira on portin saanut alas, koska on isompi. Ei terrierimme ole siinä koskaan onnistunut. Täys mahdottomuus. Siitä olen ihan varma.

Täytyy aika kylmä ja tunteeton ihminen olla jos ensimmäinen, reaktio kun näkee kissansa tapettuna koiransa ansiosta on, että nooo, ei se mitään. Sehän on vain sun luontos.

Normaali ihminen jolla on sydän tuntee tässä myös jotain muutakin etenkin, kun kissa on ollut yhtä rakas lemmikki kuin koirakin. Kyllä koen olevani järkevä ihminen ja kaikki on talossa taas ennallaan mutta tottakai kaipaan välillä kissaa ja tunnen pahaa oloa sen kohtalosta.

Monet asiat muistuttaa kissasta edelleen mutta en todellakaan kanna kaunaa koiralleni. En enää edes sinä samana illalla tapahtuneen jälkeen. Normaalisti tietysti aluksi varmasti kaikki normaalit ihmiset olisivat olleet järkyttyneitä ja tunteneet ristiriitaisia tunteita.

• aloitustekstissäsi
        Niina76 kirjoitti:

näin: "joskus leikkimielistä jahtaamista on ollut (kissa pakoillut koiraa)" ja nyt väität että ei ole pakoillut?

Koira on kuitenkin aina koira, susi lampaan vaatteissa. Vaikka olisi kymmenen vuotta mennyt loistavasti kissan kaverina, joku päivä voi tulla eteen se tilanne että ei ollakaan enää kavereita. Kyse on kuitenkin kahdesta täysin erilaisesta, eri tavalla käyttäytyvästä lajista. Itse en uskaltaisi jättää minkään rotuista koiraa kissan kanssa samaan asuntoon. Paitsi jos ne on erotettu ovella ja lukolla.

• koira tappanut
        Niina76 kirjoitti:

kissan eikä terrieri..jos olivat kaverukset kerran? Ehkä mennyt väliin myös . iso voi napsauttaa niskat nurin nopeasti.

tuntuu oudolta että terrieri olisi noin toiminut jos kissa oli samaa laumaa..toki laumakäyttäytymisessä moni kuten tanskandoggitkin on tappanut lapsen vaikka aiemmin ei mitään siihen suuntaan. Laumassa vietit vahvistuu ja tiedän esim vehnisten käyneen oman laumansa puudeliin kiinni. Toinen koira on varmasti ollut mukana joko yksin tai kaksin. Ja se on ainakin ensin mennyt kissan luo ehkä kimppuun koska portti sen jäljiltä alhaalla.

oma kettis menee väliin jos puistossa koirat alkaa riitelemään.

• mutta tuire kaimion

kirjassa, oli heillä sattunut tapaus, jossa isompi koira tappoi pienen, viettinsä vallassa ja hänen kaksi terrieriänsä olivat tapauksen nähdessään menneet mukaan "tappeluun" vahvemman puolelle. Kaimio selitti kirjassa jotenkin niin, että terriereillä olisi joku automaattinen vaisto, että menevät tappelun nähdessään aina vahvemman puolelle mukaan tappeluun. Olisiko tässäkin käynyt niin?
      Isompi koira aloittanut tappelun kissan kanssa terrieri mennyt mukaan huumassaan? Isomman koiranhan ei ole tarvinnut siinä tehdä edes niin paljon, että asiasta olisi mitään jälkiä jäänyt.

• enkä muista sen kirjan

nimeä enkä osaa tuon paremmin selittää niitä tapahtumia. Se on kuitenkin se kirja jossa Kaimio kertoo työstään ja elämästään eikä mikään näistä varsinaisista koira-kirjoista.

• menee koirapuistoissa

tappelujen väliin erottamaan kaverit jos ovat liian rajuja leikissään tai uhmaavat toisiaan eikä suinkaan tappelemaan heikointa vastaan..on hyvin sosiaalinen yksilö ja joskus jopa puolustanut sen hetkistä arempaa kaveriansa toisen koiran lähentyessä sitä uhkaavasti..eli terrieritkin toimii joskus näin....tämä yksilö toimii hyvin myös erittäin arkojen kanssa koska ei provosoidu vaikka aremmat rähinöisivät arkuuttaan terrierini erottaa uhkaavan uhon ja arkuuden uhon. Eli samassakin rodussa on monenlaisia yksilöitä. :)

• kanssa paljon ollut
        menee koirapuistoissa kirjoitti:

tappelujen väliin erottamaan kaverit jos ovat liian rajuja leikissään tai uhmaavat toisiaan eikä suinkaan tappelemaan heikointa vastaan..on hyvin sosiaalinen yksilö ja joskus jopa puolustanut sen hetkistä arempaa kaveriansa toisen koiran lähentyessä sitä uhkaavasti..eli terrieritkin toimii joskus näin....tämä yksilö toimii hyvin myös erittäin arkojen kanssa koska ei provosoidu vaikka aremmat rähinöisivät arkuuttaan terrierini erottaa uhkaavan uhon ja arkuuden uhon. Eli samassakin rodussa on monenlaisia yksilöitä. :)

tekemisissä enkä niistä niin paljon tiedä. Kaimion uskon kyllä jotain jostakin tietävän kuitenkin :)

• kaimio ole
        kanssa paljon ollut kirjoitti:

tekemisissä enkä niistä niin paljon tiedä. Kaimion uskon kyllä jotain jostakin tietävän kuitenkin :)

sitten tiennyt minun kolmesta karkkari kettiksestäni.. ;)

...kaikilla on aina jotain opittavaa. :)

• koira hautoi asiaa..
        kaimio ole kirjoitti:

sitten tiennyt minun kolmesta karkkari kettiksestäni.. ;)

...kaikilla on aina jotain opittavaa. :)

Jos koirasi oli yrittänyt leikkiä kissasi kanssa ja kissa ärsyyntynyt ja raapaissut koiraa ja koira taas päättänyt puolustaa itseään. Saanut tietenkin portin auki tai koira hypännyt esim sohvalta tai tuolilta portin toiselle puolelle ja portti siinä rytäkässä päässyt menemään auki. Onhan se toki järkyttävää nähdä kissa maassa kuolleena, mutta ei sitä koskaan voi tietää kuka teki mitä ja miksi.

Meillä asuu Kettuterrieri ja haastaa riitaa kasvattajansa kahden irlanninsusikoiran kanssa, ja taas sisaruksensa kanssa myöskin, mutta ei ole koskaan purrut tai mitään, murissut vain. Kaikki terrierit eivät välttämättä ole innostuneita metsässä, tai pidä toisista koirista, toiset rakastaa metsää ja toisia koiria, on monenlaisia kuten joku jo sanoikin. Voihan sinun koiralle ja kissalle tullut "riita" omasta rauhasta, koira halunnut leikkiä ja kissa ei, kissa raapaissut koiraa ja koira puolustanut itseään hieman rajusti murhaamalla monen vuoden kaverinsa, tai sitten "hautonut" asiaa monet vuodet.

• turhaa inhimillistämistä.
        koira hautoi asiaa.. kirjoitti:

Jos koirasi oli yrittänyt leikkiä kissasi kanssa ja kissa ärsyyntynyt ja raapaissut koiraa ja koira taas päättänyt puolustaa itseään. Saanut tietenkin portin auki tai koira hypännyt esim sohvalta tai tuolilta portin toiselle puolelle ja portti siinä rytäkässä päässyt menemään auki. Onhan se toki järkyttävää nähdä kissa maassa kuolleena, mutta ei sitä koskaan voi tietää kuka teki mitä ja miksi.

Meillä asuu Kettuterrieri ja haastaa riitaa kasvattajansa kahden irlanninsusikoiran kanssa, ja taas sisaruksensa kanssa myöskin, mutta ei ole koskaan purrut tai mitään, murissut vain. Kaikki terrierit eivät välttämättä ole innostuneita metsässä, tai pidä toisista koirista, toiset rakastaa metsää ja toisia koiria, on monenlaisia kuten joku jo sanoikin. Voihan sinun koiralle ja kissalle tullut "riita" omasta rauhasta, koira halunnut leikkiä ja kissa ei, kissa raapaissut koiraa ja koira puolustanut itseään hieman rajusti murhaamalla monen vuoden kaverinsa, tai sitten "hautonut" asiaa monet vuodet.

yhtään mitään.Koirathan nimenomaan on hetkessä eläjiä.

• tumppi 58

moi1
      sulla on ollut äärimmäisen huono yhdistelmä toi kk terrieri ja kissa. vika ei oo sun eikä kissan tai koiran vaan ihmisen joka on jalostanut koirasta sen mikä se on: sen luonnetta ei voi muuttaa.
      et ole nähnyt tilannetta mutta luulen että koira ei ole hyökännyt kissan kimppuun vaan kissa on peloissaan antanut ensimmäisen iskun joka on koitunut sen kohtaloksi.
      terrieri ei anna periksi edes ilvekselle vaan taistelee loppuun asti vaika tietääkin jäävänsä hopialle.
      mulla on 9v kk kettuterrieri, todella kiltti lapsiystävällinen koira jonka päästän metsälle juoksemaan vapaasti, siihenhän ihminen sen suuressa viisaudessaan on jalostanut, ajamaan metsällä riistaa.
      valitettavasti kolme kissaa on päässyt parempaan kotiin hänen toimestaan.
      kaksi olen nähnyt näköetäisyydeltä ja molemmilla kerroilla kissa antoi ensimmäisen iskun. siinä vaiheessa ei hyvin koulutettu terrierikään ei näe eikä kuule mitään ennenkuin tehtävä on suoritettu.
      mene nyt vaan pese se haukkus äläkä kiukuttele sille.
      terrieri on koira joka hakee kontaktia isäntäänsä/emäntäänsä ja todella hellyydenkipeä (jos olen yön valvonut tulee koirani vaivihkaa sänkyyn asettaa selkänsä selkääni vasten ja nukkuu niinkauan kuin minäkin)
      uskollisuudesta kertoo se että ollessani ns. isolla asialla koira avaa wc:n oven ja tulee istumaan jalkojeni väliin.
      kaikenkaikkiaan todella hieno koira.

ps.väärällä koulutuksella ja huonolla pidolla saa hienosta koirasta hirviön

• russikka

syliin.. oli iso tai pieni. : )

• järkyttynyt

kissan viikko sitten. Mun koirani tappoi kissan pihalla, en voinut puolustaa sitä kun se tapahtui aidan toisella puolen, näin järkyttävän näytelmän. Naapurilla on ainakin 6 kissaa ehkä enemmän. Olen yrittänyt kieltää sitä kissojen perään menemistä, mutta turhaan. Yritän vielä opettaa sitä. Kasvattaja sanoi minulle viime vuonna nämä tappavat kissoja, niinpä tappavatkin ja tuovat ketun minun luokse metsässä. Olin vähän järkyttynyt.

Olen sitä mieltä kissoille on saatava pakollinen panta ja rekisteriote mitä koirilla on.

• otan osaa

Meillä on myös terrieri joka on jalostettu luolakoiraksi pienpetoja jahataamaan. Perheessä on myös kissa, joka on ollut ennen koiran taloon tuloa. Koira ei välitä kissasta jos se on paikolillaan. Esim. saunan lauteilla kissa on sille ilmaa. Kun kissa alkaa liikkumaan koira vaistomaisesti heti jahtaa sitä, kielloista huolimatta. Meillä kissa on aina korkeammalla kuin koira ja se ei tykkää koirasta vaikka ei koira sille mitään tee jos ovat vierekkäin. En uskaltaisi jättää koiraa kissan kanssa kahdestaan. Kissa on yleensä yksin kodinhoitohuoneen pöydällä jos emme ole kotona. Ovi on kiinni. Kissa on ulkona melkein aina. Nyt ilmojen kylmetessä vasta alkanut olemaan enemmän sisällä.

Olen hyvin pahoillani kissasi puolesta :( Ehkä sen piti olla ennakko tapaus jotta muut välttyisivät siltä. Onhan niitä tosiaan tapauksia joissa koira on tappanut perheen lapsen tai jopa emännän.

Älä välitä loukkaavista kommenteista surusi keskellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      121
      7930
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      151
      6668
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4775
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      245
      3245
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2744
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      107
      2266
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      150
      1915
    8. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      12
      1906
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      31
      1720
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1624
    Aihe