Tässä maassa on ihan turha puhua tasa-arvosta. Olin rakennuksella viime kesänä ja sain huonompaa tuntipalkkaa kuin miehet. Mä tein vielä siivoushommia ja otin työni 100% vakavasti.
tasa-arvosta ei tietoakaan
13
832
Vastaukset
- Kesäuuno
Oliko ne miehetkin siivoushommissa vai ihan ammattimiehiä?
Samasta työstä sama palkka. Naisen euro on 85 senttiä?
Miksi samasta työstä pitäisi saada sama palkka - ei ymmärrä ei.
Ajatellaan nyt vaikka kunnalla töissä olevia puutarhatyöntekijöitä. Laitetaan työntekijät kahteen ryhmään: hennot naiset toiseen ja raavaat miehet toiseen. Kummallekin ryhmälle kottirkärryt ym . tykötarpeet. Läjä multaa ja työksi tehdä parin hehtaarin nurmikenttä kesän aikana.
Kumpi ryhmä saa työn aikaisemmin valmiiksi. Jos maksetaan tuntipalkkaa niin pitäisikö naisille joilta menee työhön kolme kuukautta maksaa sama tuntipalkka kuin miehille jotka tekevät työn kahdessa kuukaudessa?
Sama juttu jos mennään teollisuuteen. Moni tietänee mikä on reikämies. Pistetäänpä hento nainen tuohon hommaan viikoksi - miten luonnaa? Pitäisi kuitenkin saada sama palkka kuin miehenkin?
Toki jos työ on sellaista, että sen pystyy nainen tekemään samalla tehokkuudella kuin mies niin palkan pitää olla sama. Mielestäni on kuitenin väärin verrata "raskasta" sairaanhoitajan työtä oikeasti raskaasen metallivalimon työmiehen työhän tms. Toki sairaanhoitajan työssäkin vio joutua vaikka ihmistä nostamaan, mutta harvoin yksin eikä montaa henkilöä päivässä.
Miesten töissä tarvitaan usein voimaa ja kuluu paljon energiaa - eli miehen pitää myös ostaa enemmän ruokaa!
Sitten kun naiset ja miehet tienaavat saman verran niin tasa-arvo on oikeasti hukassa, ellei sama palkka perustu suoritetun työn määrään.
[email protected]
julkishallinnon asiantuntija
http://www.petrinurminen.net- Rakennusmieskk
Yksi alipalkattu naisala on vanhustenhuolto. Olen seurannut läheltä, koska suvussani on liikuntakyvytön vanhus, miten vanhuksia hoidetaan. Monet hoitajista ovat erittäin pienikokoisia naisia. Miehiä on kuulema ollut yksi vähän aikaa. Nämä naiset nostelevat vanhuksia myös yksin, koska aina ei suinkaan riitä toista siihen. Kunnioitan ja ihailen näitä raskaan työn raatajia. Itse olen rakennusmies. En koe työtäni niin raskaaksi, että suostuisin vaihtamaan sen noiden vanhustenhoitajien työhön, vaikka he saisivat saman palkankin kuin minä.
Mikä meitä miehiä vaivaa, että emme osaa antaa naisten työlle arvoa, vaan joka palstalla pitää urputtaa siitä itsestäänselvyydestä, että he ovat palkkansa ansainneet. - Easy living?
Oletkos sama Nurminen, joka valittaa toisella nettisivulla toimeentulotuista, ja ylipäätään harrastaa pääasiallisesti valittamista erilaisilla foorumeilla?
Sinulla taitaa olla paljon aikaa valittaa.
Onneksi olkoon.
Naiset tekevät varmaan työt puolestasi. - ...hoh
Rakennusmieskk kirjoitti:
Yksi alipalkattu naisala on vanhustenhuolto. Olen seurannut läheltä, koska suvussani on liikuntakyvytön vanhus, miten vanhuksia hoidetaan. Monet hoitajista ovat erittäin pienikokoisia naisia. Miehiä on kuulema ollut yksi vähän aikaa. Nämä naiset nostelevat vanhuksia myös yksin, koska aina ei suinkaan riitä toista siihen. Kunnioitan ja ihailen näitä raskaan työn raatajia. Itse olen rakennusmies. En koe työtäni niin raskaaksi, että suostuisin vaihtamaan sen noiden vanhustenhoitajien työhön, vaikka he saisivat saman palkankin kuin minä.
Mikä meitä miehiä vaivaa, että emme osaa antaa naisten työlle arvoa, vaan joka palstalla pitää urputtaa siitä itsestäänselvyydestä, että he ovat palkkansa ansainneet.Mistä näitä tossusankareita riittää? Samasta työstä sama palkka on itsestään selvyys, mutta pitäisi vaatia myös sama työsuoritus.
Melkein mikä tahansa "miehinen" fyysisesti tehtävä teollisuustyö on raskaampaa ja suuri osa myös huonommin palkattua kuin sairaanhoitoala. Nykyäänhän on käydessä nostolaitteetkin, ei kenenkään tarvitse tehdä sellaista mihin ei voimat riitä.
Koulutuksesta kuuluu saada tietty lisä, mutta pitäisi myös kantaa vastuu samassa suhteessa. Vanhuksia ja muitakin sairaita kohdellaan usein erittäin huonosti. Ei vaihdeta edes vaippoja, puhumattakaan että käytettäisiin WC:ssä. Pahoinpidellään ja jopa tarkoituksellisesti tapetaan nestehukkaan. Kuinkahan paljon joukossa mahtaakaan olla näitä "myrkkyhoitajia". Juoruiluun ja tupakkataukoihin kyllä riittää aikaa, sekin on nähty.
Sairaaloissa myös työolosuhteet ovat ihanteelliset verrattuna ulkotöihin ja useimpiin sisätöihinkin. Ihmettelen mistä ne jaksavat koko ajan valittaa, vaihtakoot teollisuustyöhön jos ovat valinneet väärän alan. - IMN2010
Epätasa-arvoa on myös ruotsinkielen tyrkyttäminen Suomalaisille.
Ruotsinkielisillä oli aikoinaan yliedustus valtaeliitissä, siitä johtuen Suomessa on edelleen toisena virallisena kielenä ruotsi, vaikka ruotsinsuomalaisia on vain 6 prosenttia väestostä ja tästä kuudesta prosentista valtaosa puhuu täydellistä suomea. - Superperusapuhoitaja
Rakennusmieskk kirjoitti:
Mikä meitä miehiä vaivaa, että emme osaa antaa naisten työlle arvoa, vaan joka palstalla pitää urputtaa siitä itsestäänselvyydestä, että he ovat palkkansa ansainneet.Kerrotko vielä, että millä lihaksilla ne erittäin pienikokoiset naiset nostelevat painavia vanhuksia? Tunnen hoitsuja, joilla on vaikeuksia nostaa kauppakassia ja jotka hengästyvät sadan metrin kävelyn jälkeen. Töissä he yllättäen saavat supervoimat ja siirtelevät satakiloisia pappoja. Ihmettelen suuresti.
Hoitaja on duunari ja duunarin kuuluu tehdä töitä. Se on jossain vaiheessa päässyt hoitotieteilijöiltä unohtumaan. Kaikki kunnia duunarille, mutta tehkää hommanne ja valittakaa vähemmän. - !
lähdin vuosia sitten sairaalasta, en jaksanut enää naisten alojen rankkoja vuoroja ja kaikenmaailman potilaiden nostelua yms. Nyt metallialalla nosturi pelaa ja kaikki on lunkimpaa. Suosittelen alanvaihtoa "miehisille aloille" kaikille naisille.
- uskoa!
! kirjoitti:
lähdin vuosia sitten sairaalasta, en jaksanut enää naisten alojen rankkoja vuoroja ja kaikenmaailman potilaiden nostelua yms. Nyt metallialalla nosturi pelaa ja kaikki on lunkimpaa. Suosittelen alanvaihtoa "miehisille aloille" kaikille naisille.
Minäkin olen ollut metalli- ja monella muulla teollisuusalalla töissä. Joka paikassa miehet ovat tehneet ne raskaimmat työt naisten katsellessa vieressä tai ollessa peräti tauolla. Sama palkka silti kaikilla. Jos yrittääkään vaatia naisia tekemään oman osansa, niin heti ovat pomolle valittamassa ja alkaa hirveä juoruilu.
Useimmat miehet tekevätkin suosiolla naisten töitä omien lisäksi, ovat kai jo kotona niin tossun alla, etteivät jaksa enää töissä naisten kieroilua.
- toteutuuko
Jos mies haluaa saada seksiä, hän joutuu syömään seuraavan viikon ajan pelkkää kaurapuuroa.
Jos nainen haluaa saada seksiä, hän syö jatkossa kaviaaria ja karhunlihaa. - -92 mies
se on kyllä aika naurettavaa, että naiset saavat vähemmän palkkaa kuin miehet vaikka työtahti ja työn tulos olisivat samaa tasoa.
Ammatissa jota olen juuri opiskelemassa meille kerrottiin heti, että miesten palkka on keskimäärin 30snt./tunti enemmän kuin naisen vaikka työ ei ole ruumiillisesti haastavaa.- herranrouva
Älkää puhuko paskaa,ihan varmasti nainen saa samaa palkkaa kuin mies,vertailu pitää suorittaanäin: samantasoinen koulutus,sama työpaikka,sama ammatti,sama työ,samat työtehtävät,yhtä kauan työpaikassa,sama työaika........Mutta kun te itkupillit teette omia vertailujanne,niinkuin nimimerkki"herranenkeli" joka oli raksalla siivoojana ja pitäis saada kirvesmiehen palkkaa,kuka tässä enää viitsisi rakennushommia tehdä jos saman palkan sais pölyjä pyyhkimällä.
- hgy
herranrouva kirjoitti:
Älkää puhuko paskaa,ihan varmasti nainen saa samaa palkkaa kuin mies,vertailu pitää suorittaanäin: samantasoinen koulutus,sama työpaikka,sama ammatti,sama työ,samat työtehtävät,yhtä kauan työpaikassa,sama työaika........Mutta kun te itkupillit teette omia vertailujanne,niinkuin nimimerkki"herranenkeli" joka oli raksalla siivoojana ja pitäis saada kirvesmiehen palkkaa,kuka tässä enää viitsisi rakennushommia tehdä jos saman palkan sais pölyjä pyyhkimällä.
Aika erikoista olisi se jos kaikilla olisi samasta työstä sama palkka. Palkka on se minkä on sopinut työnantajan kanssa. Enpä tiedä montaakaan miestä jolla olisi sama palkka samasta työstä.
Turha sitä on naisten vedota eri suuruiseen palkkaan. Kerrotaanko listaa missä naiset saavat enemmän palkkaa? Ei, se ei olisi tasa-arvoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi822627On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522597Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.682543Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä742443Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl411960Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu561894Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051779Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve221327Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko271327Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171158