Todistin viikonloppuna tapahtumaa, jossa nuori mies oli ottanut "vähän liikaa" ja oksenti lattialle.
Paikalle tuli järjestyksen valvoja, joka sanoi että joko siivoaa oksennuksen itse tai maksaa 50 euroa.
En jäänyt katselemaan kuinka tuossa sitten kävi, mutta aivan taatusti olisi järjestyksenvalvoja pistänyt rahat omaan taskuun.
Kuinka tuossa tilanteessa siis toimitaan? Voiko asiakkaan pakottaa siivoamaan tai maksamaan?
Asiakas oksentaa lattialle
18
12018
Vastaukset
- mm
ainakin paikassa missä työskentelen portsarina veloitamme asiakkaan eritteiden siivoamisesta 20 e ,asiakkaalla on tietysti myös itse mahdollisuus siivota jälkensä,mutta kiire iltana ei ole kauan aikaa jahkailla ,että siivoaako asiakas vai ei ,vaan jäljet pitää saada mahdollisemman nopeasti pois,että kukaan sivullinen ei liukastu tai istu eritteeseen,siivous palkkion rahastaa portsari ja antaa sen eteen päin sitten baarityöntekijälle tai blokkarille joka siivouksen suorittaa
- baarimikkona....
Meillä baarissa veloitetaan 50e oksentamisesta tms, jos asiakas ei itse siivoa jälkiään. Jos siivoaa (kunnolla), ei tarvi maksaa. Mutta jos ei siivoa tai joudutaan poistamaan, pitää maksaa 50e. Siivousrahan saa se tarjoilija (tai järkkäri), joka ne oksennukset sitten siivoaa. Ei ne rahat baarille tule. On se oksennusten siivoaminen sen verran ällöä touhua, ettei sitä pienemmällä rahalla kukaan ees HALUA tehdä.
- vieläkään
Mutta onko asiakkaan PAKKO maksaa?
Mitä tapahtuu jos ei maksa eikä siivoa, vedättekö turpaan? - skaga
vieläkään kirjoitti:
Mutta onko asiakkaan PAKKO maksaa?
Mitä tapahtuu jos ei maksa eikä siivoa, vedättekö turpaan?Eihän kaikilla ole edes rahaa, että pystyisi sen maksamaan. Yleensä silloin viedään rättiä tai mitä lie välinettä eteen ja vahditaan, että siivoaa. Jos ei vaan tee sitä, niin tietää ainakin että ens kerralla jos tulee baariin, niin joku voi asiasta huomauttaa.
Harvemmin oksentaja jää edes kiinni, jos vetää jonnekin nurkkaan tai vessaan.
Yleensä ihmiset tajuaa mokansa ja maksaa / siivoo. Jos ei heti, niin myöhemmin. - PateX
Kun on kyse noinkin isoista summista, ovat ne veronalaista tuloa. Jos ei ilmoita verottajalle, niin syyllistyy rikokseen. Minä ainakin vaatisin kuitin, jossa on rahan saajan henkilötunnus. Kuitin toimitan verottajalle.
Toisaalta... Ravintolan henkilökunta on siellä töissä ja heille maksetaan siitä palkkaa. Itsellä on lapset, jotka vähänkin pitemmällä automatkalla oksentavat autoon. Ei se oksennuksen siivoaminen niin kauheata ole. Osaavalta menee siivoukseen 5-10 minuuttia.
- oksentava sika
Minullekin kävi pari vuotta sitten vähän vastaavalla tavalla, eli olin ottanut liikaa ja oksensin ravintolaan. Portsari vaati minulta siivouksesta 60 euroa, jota minulla ei tietenkään ollut. Olinhan tietysti huolellisesti juonut viimeiset rahani. No, portsari otti minulta väkisin kännykän pantiksi ja alkoi heittää minua ulos. Kun aloin tietysti mesota asiasta (ei kai portsari voi takavarikoida asiakkaan omaisuutta?) ja yritin ottaa vielä ovella kännykkääni takaisin, portsari tempaisi minut maahan, väänsi käteni selkäni taakse käsirautoihin ja kutsui poliisit, jotka hetken kuluttua saapuivat ja veivät minut putkaan. Kännykkä jäi siis sinne baariin portsarin haltuun ja sain sen takaisin vasta kun kävin viemässä 60 euroa kun sain rahaa seuraavana palkkapäivänä. Sakkoja en sentään saanut, enhän ollut tehnyt mitään rikollistakaan. Mutta toimiko portsari laillisesti? Onko järjestyksenvalvojalla tosiaan oikeus takavarikoida asiakkaan omaisuutta pantiksi?
- tarjoilijatar
Ensinnäkin tuolle, joka siivoaa lasten oksennuksia.. se on vähän eri asia, kun vieraan tyypin viinayrjöjen siivoaminen. Asiakkaat vetää kauheet pohjat ja tulee baariin, sitten juodaan pari, ja oksennetaan. Tai juodaan omia viinoja pöydän alla. Portsarit eivät saa tutkia kasseja, koska se on yksityisyyteen kajoamista, tämän vuoksi kassit pitäisi jättää narikkaan. Toisaalta naiset harvemmin jättävät niitä narikkaan, kun pitää siellä meikit yms omaisuuden. Sit juodaan vessoissa pikkupulloista viinaa ja hups, se nouseekin päähän... pikkupulloja löytyy joka ilta roskiksista vessoista. Vessoja ei saa valvoa. Sitten käytetään jos jonkinlaisia nappeja, lääkkeitä, huumeita yms. Ne sekoitettuna alkoholiin (pieniniäkin määrinä) aiheuttavat mitä kummallisisimpia oireita. Harva se ilta joku sekoaa / sammuu jne.
Portsari ei saa ottaa pantiksi mitään. Ei edes väärennettyjä / vääriä henkkareita saa ottaa pois, vaikka niin luulisi. Vain poliisi voi niin tehdä.
Pointtini on, käyttäytykää baareissa hyvin, niin saatte sen arvoista kohtelua myös henkilökunnalta. Tarjoilijita pidetään välillä ihan koirina, visaltaan, napsutellaan, huudellaan ja huoritellaan. Tällaista käytöstä emme hyväksy, kuka hyväksyisi. Alkoholi tekee monista niin täydellisiä kuninkaita, että ne käytösasiat unohtuu, se ymmärretään, mutta silloin kyllä lentää baarista uloskin. - diipspa
tarjoilijatar kirjoitti:
Ensinnäkin tuolle, joka siivoaa lasten oksennuksia.. se on vähän eri asia, kun vieraan tyypin viinayrjöjen siivoaminen. Asiakkaat vetää kauheet pohjat ja tulee baariin, sitten juodaan pari, ja oksennetaan. Tai juodaan omia viinoja pöydän alla. Portsarit eivät saa tutkia kasseja, koska se on yksityisyyteen kajoamista, tämän vuoksi kassit pitäisi jättää narikkaan. Toisaalta naiset harvemmin jättävät niitä narikkaan, kun pitää siellä meikit yms omaisuuden. Sit juodaan vessoissa pikkupulloista viinaa ja hups, se nouseekin päähän... pikkupulloja löytyy joka ilta roskiksista vessoista. Vessoja ei saa valvoa. Sitten käytetään jos jonkinlaisia nappeja, lääkkeitä, huumeita yms. Ne sekoitettuna alkoholiin (pieniniäkin määrinä) aiheuttavat mitä kummallisisimpia oireita. Harva se ilta joku sekoaa / sammuu jne.
Portsari ei saa ottaa pantiksi mitään. Ei edes väärennettyjä / vääriä henkkareita saa ottaa pois, vaikka niin luulisi. Vain poliisi voi niin tehdä.
Pointtini on, käyttäytykää baareissa hyvin, niin saatte sen arvoista kohtelua myös henkilökunnalta. Tarjoilijita pidetään välillä ihan koirina, visaltaan, napsutellaan, huudellaan ja huoritellaan. Tällaista käytöstä emme hyväksy, kuka hyväksyisi. Alkoholi tekee monista niin täydellisiä kuninkaita, että ne käytösasiat unohtuu, se ymmärretään, mutta silloin kyllä lentää baarista uloskin.Jaa, onkohan tipitkin veronalaista tuloa sitten? En ainakaan tunne ketään, joka ilmottaisi tipeistä verottajalle?
Toisekseen esim. voit kasvattaa eläimiä ja saada hyviä tuloja, mutta kukaan ei tiedä niistä mitään... - ...
Itse olen kuullu et maksimi on 50€. Pantti jutusta en tiedä, mutta mitä mieltä poliisit olivat asiasta? toivottavasti olit nyt järkevä (seuraavana aamuna) että otit asian puheeksi?
- ....
Jeps! Kyllä voi! sama asia koskee myös pissaa ja kakkaa yms. ruumiin eritteitä. Ja, jos asiaks ei siivoa sitä itse, niin se asiakkaan maksama 50 € kuuluu sen taskuun ketä sen siivoaa.
- LAW order
Kyllä se näin menee ja on laillista: Eli Ravintola saa veloittaa ylimääräisestä siivouksesta joka liittyy ruumiin eritteisiin 50€ , tämä tulo määritellään ns. tipiksi , eikä täten ole verotettavaa tuloa... baarihenkilökunta ei joudu ilmoittamaan tippejään verottajalle vaikka niitä saisi illan aikana 100000 euroa... Muutama vuosi sitten verotusta yritettiin mutta ehdotus ei mennyt läpi... Portsari ei saa takavarikoida muuta omaisuutta, henkilötiedot voi ottaa ylös jne. jos asiakas ei ole maksukykyinen tai kyvykäs siivoamaan voidaan paikalle kutsua virkavaltaa joka vie asiakkaan putkaan tms: tätä ei kuitenkaan yleensä tapahdu koska poliisilla on muutakin tekemistä... :) *HUOM: ravintola saa pitää asiakkaan pankki/luottokortin jos maksu kykyä ei ole, esim jos kortti on ollut illan kupissa ja lähtiessä kortti ei mene läpi/on katteeton voi ravintola pitää kortin siihen asti että asiakas pystyy velan maksamaan esim 1 päivä -2 viikkoa...
tällaisia sääntöjä on baareissa!, ja nämä ovat ihan käytössä! - Ryöstö
LAW order kirjoitti:
Kyllä se näin menee ja on laillista: Eli Ravintola saa veloittaa ylimääräisestä siivouksesta joka liittyy ruumiin eritteisiin 50€ , tämä tulo määritellään ns. tipiksi , eikä täten ole verotettavaa tuloa... baarihenkilökunta ei joudu ilmoittamaan tippejään verottajalle vaikka niitä saisi illan aikana 100000 euroa... Muutama vuosi sitten verotusta yritettiin mutta ehdotus ei mennyt läpi... Portsari ei saa takavarikoida muuta omaisuutta, henkilötiedot voi ottaa ylös jne. jos asiakas ei ole maksukykyinen tai kyvykäs siivoamaan voidaan paikalle kutsua virkavaltaa joka vie asiakkaan putkaan tms: tätä ei kuitenkaan yleensä tapahdu koska poliisilla on muutakin tekemistä... :) *HUOM: ravintola saa pitää asiakkaan pankki/luottokortin jos maksu kykyä ei ole, esim jos kortti on ollut illan kupissa ja lähtiessä kortti ei mene läpi/on katteeton voi ravintola pitää kortin siihen asti että asiakas pystyy velan maksamaan esim 1 päivä -2 viikkoa...
tällaisia sääntöjä on baareissa!, ja nämä ovat ihan käytössä!Jos joku minun maksuvälineeni tuommoisessa tilanteesta voimakeinoin veisi, tekisin rikosilmoituksen ryöstöstä.
- peter von peter
Ryöstö kirjoitti:
Jos joku minun maksuvälineeni tuommoisessa tilanteesta voimakeinoin veisi, tekisin rikosilmoituksen ryöstöstä.
SIIS JOS korttisi on ollut KUPISSA... ja tilaat vaikka vain 3 kaljaa, mutta kortti ei mene läpi, niin silloin baari saa pitää korttisi niin kauan että rahaa löytyy... ei tuossa tilanteessa voimakeinoin mitään kortteja oteta, tyhymä. Kyseessä oli kaksi eri asiaa... ! LAW order on kyllä täysin oikeilla linjoilla, juuri noin ne asiat menee!
- piällikkö54
LAW order kirjoitti:
tällaisia sääntöjä on baareissa!, ja nämä ovat ihan käytössä!Olet väärässä - vaikka käytäntö olisikin kuvailemasi kaltainen niin laki on asioista hieman eri mieltä. Tipit ovat veronalaista tuloa siinä missä muukin tulo - ravintolahenkilökunta vaan ei niitä tippejään mihinkään ilmoittele. Palvelurahapalkkaisilla portsareilla on tapana sopia yhdessä se suma, joka verottajalle ilmoitetaan ja joka tietenkin on huomattavasti pienempi kuin todellisuudessa saatu tulo, mutta aina väliin verottaja puuttuu arvioinneilla ilmoitettuihin tuloihin perustuen itse ravintolan tuottoihin, josta pystyy kävijämäärät avioimaan noin tasolla. Suomessa tipittäminen tarjoilijoille on kuitenkin kovin pientä ja suurista summista ei puhuta, joten tuskinpa verottajalla niin hirveän suurta hinkua on käydä tarjoilijoiden tippeihin käsiksi arvioinneilla. Asiakkaan voimassa olevaa korttia ei kukaan saa ottaa pantiksi kuten ei muutakaan omaisuutta, se on ihan selvä asia. Vaikka olisi piikissäkin. Aina soitettava virkavalta paikalle tai päästettävä asiakas menemään.
- P
Kyllä, juuri näin toimitaan, eli se "asiakas" joko siivoaa, tai maksaa.
Ihan normikäytäntö. - singotus
itse olin juuri samassa tilanteessa ja piti todeta, että köyhät siivoo, itse en!
- Makke013
Itsekin baarissa töissä ja oksennuksia siivonneena voin sanoa että jos täytyy olla juntti ja vetää ittensä niin katolleen että oksentaa julkiseen tilaan, jonka vieras ihminen siivoaa niin kehottaisin ihan kunnioituksesta toisten ihmisten työtä kohtaan maksaa summa tai siivota se itse. Tuo verotuksesta nillittäminen on naurettavaa. Mitä miettisit jos tulisin SINUN toimistollesi kesken työpäivän jurrisssa oksentamaan lattialle? Se että on paikassa missä myydään viinaa ei oikeuta olemaan idiootti. Juntit.
- 766
On kiva että makke 19v tuossa ylempänä ottaa työnsä baarimikkona niin vakavan asiallisesti, että vertaa vapaaajan yökerhoa toimisto ympäristöön. Fiksu poika.
Se mitä tässä ketjussa ei taas yhtään ajatella on sosiaalisen elämän ja ympäristön vaikutus. Jos olet työsi ravintolassa valinnut, sinun tehtävä on perinteisesti ja maailmanlaajuisesti ne oksennukset siivota.
Asiakkaan laittaminen siivoamaan, siis edes sen ehdottaminen, kumpuaa vain näiden pikkubodareiden egon herkkyydestä. Maksun vaatiminen on yhtä "junttimaista" kuin makke tuossa ylempänä eikä sitä tavata paremmissa ravintoloissa, asiakas ulos- tarvittaessa porttikielto jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472