Kirjat ovat kalliita

poika ja kahvikuppi

Onneksi on alennusmyynnit. Ja varsinkin Kirjatori ja Kirjapörssi-ketjut, joissa arvostettukin kirja voi lähteä vitosella parin vuoden päästä julkaisusta, puhumattakaan "2 euron päivistä" säännöllisin väliajoin.
Tosin em. liikkeitä on aika niukasti, isoimmissa kaupungeissa lähinnä.

Yritin tuossa "Kaikkihan rahan takia kirjoittavat"-ketjussa herätellä keskustelua kirjojen (yli)hinnasta tässä maassa. Vai ovatko ne mielestänne kalliita?

Käytän esimerkkinä 2007 julkaistua kovakantista suomalaista romaania, josta veloitetaan kolmekymppiä, ja vähän ylikin (31,90?), vaikka sivuja vaivaiset 115. Eikä tämä ole ainoa esimerkki.

Tämä nykyinen pokkaribuumi tuli todelliseen tarpeeseen. Itse en yhtään vähättele pokkareita, kuten jotkut, ja esim. kirjailija Pirjo Hassinen on sanonut, että hänelle pehmeäkantinen on aivan yhtä arvokas kuin kovakantinen, eikä hän ikinä jättäisi pokkaria esim. junaan tms.
8 euroa pokkarista on juuri sopiva hinta. Eläköön Loisto-kustantamo! Tosin julkaisette turhan paljon elokuviin ja muuhun hömppään perustuvia pokkareita.
Ottakaa kantaa.

20

2144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjat....

      eivät ole kalliita. Kannattaa suosia divareita? Parilla eurolla voi saada jo maailmankirjallisuuden klassikon!

    • Kirjansitoja

      Aika edullista verrattuna uutuus pleikkari yms. peleihin.

      Pokkari ei ole kirja, 8€ pokkarista on paljon. Kuka viitsii säilyttää/arkistoida pokkareita? Oikea kirja on aina kovakantinen, vähintään matalataivesidos ja kunnolla sidottu/kansitettu. Valitettavasti suurin osa nykyisistä konesidotuista/kansitetuista kovakantisista "kirjoista" ei juurikaan eroa laadullisesti pokkareista.

      Ammattitaitoisesti sidottu kirja on keräilykappale (1. painos) jonka arvo säilyy.

      Toki pokkarillakin on lukuarvonsa ja paikkansa tässä kertakäyttökulttuurissa.

      • pokkarifani

        Kirjansitoja: "Kuka viitsii säilyttää/arkistoida pokkareita? Oikea kirja on aina kovakantinen..."

        Minä aina tarkistan erikseen, olisiko haluamastani kirjasta pokkariversiota. Jos on, ostan sen. Olen jättänyt monta kertaa ostamatta, jos pokkaria ei ole tarjolla. Hinta tippuu pokkarissa kolmannekseen kovakantiseen verrattuna. Sisältö ratkaisee, eivät kannet.


      • Kirjansitoja
        pokkarifani kirjoitti:

        Kirjansitoja: "Kuka viitsii säilyttää/arkistoida pokkareita? Oikea kirja on aina kovakantinen..."

        Minä aina tarkistan erikseen, olisiko haluamastani kirjasta pokkariversiota. Jos on, ostan sen. Olen jättänyt monta kertaa ostamatta, jos pokkaria ei ole tarjolla. Hinta tippuu pokkarissa kolmannekseen kovakantiseen verrattuna. Sisältö ratkaisee, eivät kannet.

        ja hinta pienempi, tottakait mutta "pakkaus" huomattavasti huonompi. Kirjaan ei tule selkään taitteita lukemisesta. Lankasidotusta ei sivut irtoile lukemisen seurauksena, pokkari liimasidottu, ei kestä montaa lukukertaa.

        Pokkaria ei ole edes tarkoitettu säilytettäväksi, vaan on kertakäyttökulttuurin ilmentymä. Jos haluaa vain lukea halvalla, pokkari on hyvä vaihtoehto. Jos taas haluaa lukea ja keräillä kirjoja, ei pokkari "toimi". Oikea kirja maksaa enemmän, tosin säilyttää arvonsakin paremmin.

        Eipä silti, on minullakin joitakin pokkareita hyllyssä. Kirpparilta kun 1-2 eurolla saa pokkariversion haluamastaan kirjasta, tulee ostettua. Ostan harvoin uusia kirjoja ja siksipä pokkari on hyvä "välivaihe" kunnes löytyy kovakantinen tilalle.


      • Anxx

        No en kyllä voi olla samaa mieltä. Pokkari on sisällöltään ihan yhtä arvokas kuin "oikea" kirja. Sisältö se on mikä ratkaisee sellaiselle joka kerää kirjoja tarinan, ei ulkonäön ja braissailun, vuoksi. Itse kerään hyllyyni myös pokkareita "oikeiden" kirjojen lisäksi, koska ne ovat huomattavasti ystävällisempiä opiskelijan kukkarolle kuin "oikeat". Eikä minulla ole aikomustakaan heittää yhtäkään niistä pois. Pokkaritkin pysyvät hyvinä jos niitä käsittelee nätisti. Itse menen niin pitkälle, että päällystän kannet, sillä en voi sietää ajastusta, että ne esimerkiksi kastuisivat. Pokkareihin pätee tietysti sama sääntö kuin "oikeisiin" kirjoihin: käytä kirjanmerkkiä!


      • Kirjansitoja
        Anxx kirjoitti:

        No en kyllä voi olla samaa mieltä. Pokkari on sisällöltään ihan yhtä arvokas kuin "oikea" kirja. Sisältö se on mikä ratkaisee sellaiselle joka kerää kirjoja tarinan, ei ulkonäön ja braissailun, vuoksi. Itse kerään hyllyyni myös pokkareita "oikeiden" kirjojen lisäksi, koska ne ovat huomattavasti ystävällisempiä opiskelijan kukkarolle kuin "oikeat". Eikä minulla ole aikomustakaan heittää yhtäkään niistä pois. Pokkaritkin pysyvät hyvinä jos niitä käsittelee nätisti. Itse menen niin pitkälle, että päällystän kannet, sillä en voi sietää ajastusta, että ne esimerkiksi kastuisivat. Pokkareihin pätee tietysti sama sääntö kuin "oikeisiin" kirjoihin: käytä kirjanmerkkiä!

        on mennä muovittamaan kirjan/pokkarin kannet, kuten esim. kirjastoissa tehdään. Kaikki mikä ei kuulu alunperin kirjaan laskee sen arvoa. Kannen kontaktointi on numero yksi, miten palautat alkuperäiseksi, mahdollista mutta erittäin hankalaa/kallista. Omistuskirjoitukset esilehdillä/alkusivuilla, pääsääntöisesti laskee kirjan arvoa. Poikkeuksena tietysti kirjailijan omistuskirjoitus tai ostajalla/kirjan saajalla tunneside omistuskirjoituksen tekijään/kohteeseen.

        Kirjanmerkin käyttö itsestäänselvyys myös pokkareiden kanssa, mutta se ei poista pokkarin rakenteellista heikkoutta, liimasidonta ja kiintoselkä. Nuo aiheuttavat sen että reilusti avattaessa selkään tulee taitteita ja sivut irtoilevat liimauksesta. Sama ongelma on myös kovakantisissa irtoselkä kirjoissa, joissa käytetty liimasidontaa. Niissä ei tietystikään tule selkätaitteita mutta sivut irtoilevat. Pokkarit myös painetaan huonompilaatuiselle paperille juuri kustannusten vuoksi. Miksi käyttää laadukasta paperia, kun teosta ei ole edes tarkoitettu kestämään useita lukukertoja.


      • Anxx
        Kirjansitoja kirjoitti:

        on mennä muovittamaan kirjan/pokkarin kannet, kuten esim. kirjastoissa tehdään. Kaikki mikä ei kuulu alunperin kirjaan laskee sen arvoa. Kannen kontaktointi on numero yksi, miten palautat alkuperäiseksi, mahdollista mutta erittäin hankalaa/kallista. Omistuskirjoitukset esilehdillä/alkusivuilla, pääsääntöisesti laskee kirjan arvoa. Poikkeuksena tietysti kirjailijan omistuskirjoitus tai ostajalla/kirjan saajalla tunneside omistuskirjoituksen tekijään/kohteeseen.

        Kirjanmerkin käyttö itsestäänselvyys myös pokkareiden kanssa, mutta se ei poista pokkarin rakenteellista heikkoutta, liimasidonta ja kiintoselkä. Nuo aiheuttavat sen että reilusti avattaessa selkään tulee taitteita ja sivut irtoilevat liimauksesta. Sama ongelma on myös kovakantisissa irtoselkä kirjoissa, joissa käytetty liimasidontaa. Niissä ei tietystikään tule selkätaitteita mutta sivut irtoilevat. Pokkarit myös painetaan huonompilaatuiselle paperille juuri kustannusten vuoksi. Miksi käyttää laadukasta paperia, kun teosta ei ole edes tarkoitettu kestämään useita lukukertoja.

        En minä kerää kirjoja niiden kaupallisen arvon takia vaan siksi, että tahdon itse lukea niitä ja omistaa ne joista pidän. Ymmärrän kyllä, että joku kirjaelitisti, joka tahtoo kerätä kirjoja nimen omaan niiden ulkoisen laadun ja mahdollisen arvon takia haluaa "oikeita" kirjoja. Kyllähän niitä vinyylilevyjäkin kerätään. Normaalit ihmiset hamstraavat kirjoja kuitenkin eri syystä ja silloin kirjan ulkoisella olemuksella ei ole ninkään merkitystä. Ainakaan minulle.


      • scarabaeus
        Anxx kirjoitti:

        En minä kerää kirjoja niiden kaupallisen arvon takia vaan siksi, että tahdon itse lukea niitä ja omistaa ne joista pidän. Ymmärrän kyllä, että joku kirjaelitisti, joka tahtoo kerätä kirjoja nimen omaan niiden ulkoisen laadun ja mahdollisen arvon takia haluaa "oikeita" kirjoja. Kyllähän niitä vinyylilevyjäkin kerätään. Normaalit ihmiset hamstraavat kirjoja kuitenkin eri syystä ja silloin kirjan ulkoisella olemuksella ei ole ninkään merkitystä. Ainakaan minulle.

        ... onko normaalia
        hamstrata kirjoja

        ???


      • Kirjansitoja
        Anxx kirjoitti:

        En minä kerää kirjoja niiden kaupallisen arvon takia vaan siksi, että tahdon itse lukea niitä ja omistaa ne joista pidän. Ymmärrän kyllä, että joku kirjaelitisti, joka tahtoo kerätä kirjoja nimen omaan niiden ulkoisen laadun ja mahdollisen arvon takia haluaa "oikeita" kirjoja. Kyllähän niitä vinyylilevyjäkin kerätään. Normaalit ihmiset hamstraavat kirjoja kuitenkin eri syystä ja silloin kirjan ulkoisella olemuksella ei ole ninkään merkitystä. Ainakaan minulle.

        kirjoja arvon takia. Ostan niitä mitä haluan lukea ja mieluummin oikeina kirjoina. Ja kuten aiemmin sanoin, on minulla pokkareitakin.


    • Mene kirjastoon

      Sieltä saat kirjoja ilmaiseksi luettavaksi.

      • mies kujalta

        Kirjoja saa halvalla divareista! Suositan!


      • poika ja kahvikuppi
        mies kujalta kirjoitti:

        Kirjoja saa halvalla divareista! Suositan!

        Kiitos Kirjansitojalle ammattitaitoisista ja hyvistä kommenteista. Loistopokkareiden tulevaisuus taitaa olla vaakalaudalla, oli jotain hämminkiä kun suomentajat eivät saaneet palkkiota myynnistä.
        Tuosta kirjanpäällystämisestä muovilla: tällaista kirjaa on turha sitten tarjota antikvariaattiin.


      • poika ja kahvikuppi
        poika ja kahvikuppi kirjoitti:

        Kiitos Kirjansitojalle ammattitaitoisista ja hyvistä kommenteista. Loistopokkareiden tulevaisuus taitaa olla vaakalaudalla, oli jotain hämminkiä kun suomentajat eivät saaneet palkkiota myynnistä.
        Tuosta kirjanpäällystämisestä muovilla: tällaista kirjaa on turha sitten tarjota antikvariaattiin.

        Vielä Kirjansitojalle sellainen huomautus, että olisiko dekkarikulttuuri maassamme niin vahva ilman pokkareita? Veikkaampa että ei.
        Toki Sapo-sarjassa julkaistiin muistaakseni myös dekkareita kovakantisina, ei pelkästään pehmeinä.


      • Kirjansitoja
        poika ja kahvikuppi kirjoitti:

        Vielä Kirjansitojalle sellainen huomautus, että olisiko dekkarikulttuuri maassamme niin vahva ilman pokkareita? Veikkaampa että ei.
        Toki Sapo-sarjassa julkaistiin muistaakseni myös dekkareita kovakantisina, ei pelkästään pehmeinä.

        viestejäni tässä ketjussa? Vai mikä on viestisi sanoma. En tietääkseni ole ollut kieltämässä pokkareita. Pokkareilla on paikkansa ja varmasti ovat lisänneet ihmisten kiinnostusta lukemiseen ja mainitsemasi dekkarikulttuurin kasvuun.

        Siitä huolimatta pokkari ei ole kirja, eikä niitä saisi verrata arvoltaan kirjaan vaikka teksti sivuilla sama onkin. Huono puolihan tuossa on se, että kun laadukkaasta tuotteesta tehdään halpaversio, alkaa se syömään alkuperäisen laadukkaan tuotteen arvoa. Kuten tässä ketjussa on huomattu, miksi maksaa kirjasta kun pokkarin saa niin halvalla. Jos verrataan hintaa, pitäisi verrata myös laatua, niin materiaalien kuin rakenteen.

        Otappa joskus käteesi kunnolla käsin sidottu kirja, niin huomaat mistä puhun.


      • jfalsdjf
        Kirjansitoja kirjoitti:

        viestejäni tässä ketjussa? Vai mikä on viestisi sanoma. En tietääkseni ole ollut kieltämässä pokkareita. Pokkareilla on paikkansa ja varmasti ovat lisänneet ihmisten kiinnostusta lukemiseen ja mainitsemasi dekkarikulttuurin kasvuun.

        Siitä huolimatta pokkari ei ole kirja, eikä niitä saisi verrata arvoltaan kirjaan vaikka teksti sivuilla sama onkin. Huono puolihan tuossa on se, että kun laadukkaasta tuotteesta tehdään halpaversio, alkaa se syömään alkuperäisen laadukkaan tuotteen arvoa. Kuten tässä ketjussa on huomattu, miksi maksaa kirjasta kun pokkarin saa niin halvalla. Jos verrataan hintaa, pitäisi verrata myös laatua, niin materiaalien kuin rakenteen.

        Otappa joskus käteesi kunnolla käsin sidottu kirja, niin huomaat mistä puhun.

        ei se mikään omenakaan ole. Minusta on tyhmää maksaa kirjoista yli 20 euroa, kun saman teoksen saa pokkarina alle kympilläkin. Ja kyllä pokkaritkin kestävät useamman lukukerran, jos niitä käsittelee kunnolla. Itse ostan kirjoja juuri niiden sisällön takia. Kansista en maksa. Sitä paitsi kovakantiset on kömpelöitä ja painavia käsissä, pokkaria on parempi lukea. Lisäksi en oikeastaan edes osta suomennettua kaunokirjallisuutta. Niihin yleensä on ilmeisesti lätkästy hintaan joku käännöslisä, hinnasta päätellen. Alkuperäisteokset saa yleensä puoleen hintaan tai allekkin. Lisäksi englannin kielisistä kirjoista ei monesti edes valmisteta kovakantisia kirjoja. Ilmeisesti suomalaiset tykkää kerätä kirjoja kansien takia. Ja kun pystyy lukemaan kirjoja neljällä kielellä, niin valikoiman määrä on moninkertainen suomennettuihin kirjoihin. Ilmeisesti vain maailmalla bestsellerit ja merkittävien kirjailijoiden teokset suomennetaan.


    • Pönttö-Einari

      Divareista saa laatu lukemista varsin edullisesti ja monet kirjakaupat ovat erikoistuneet edullisten kirjojen myyntiin. Itse ostan paljon kirjoja juuri divareista ja joskus tulee varsinaisia löytöjäkin.

      • Kirjall. tieteilijä

        Kolmekymppiä romaanista on törkeä hinta.

        Kirjan hinnanmuodostushan on seuraavanlainen:

        10 % kirjailijalle
        15 % kirjapainolle
        40 % kustantajalle
        35 % kirjakaupalle

        Pokkareita otetaan vain hyvin myyvistä kirjoista. Kustantajalle ne merkitsevät aika pientä riskiä, joten niitä voidaan myydä halvemmalla kuin isomman riskin kovakantisia. Jos kirja ei mene kaupaksi, isoimman tappion kärsii kustantaja ja toiseksi isoimman - suhteessa kuitenkin suurimman - kirjailija.

        10-20 suomalaista kirjailijaa elää leveästi (Remes, Tervo, Hirvisaari, Paasilinna).
        Muutama sata pärjää apurahoilla, joita saadakseen pitää olla kultturelli.
        Loput ovat harrastelijoita, joilla on päätyö tai ainakin huomattava sivutyö kirjoittamisen ohella.


      • Mies kirjakylältä
        Kirjall. tieteilijä kirjoitti:

        Kolmekymppiä romaanista on törkeä hinta.

        Kirjan hinnanmuodostushan on seuraavanlainen:

        10 % kirjailijalle
        15 % kirjapainolle
        40 % kustantajalle
        35 % kirjakaupalle

        Pokkareita otetaan vain hyvin myyvistä kirjoista. Kustantajalle ne merkitsevät aika pientä riskiä, joten niitä voidaan myydä halvemmalla kuin isomman riskin kovakantisia. Jos kirja ei mene kaupaksi, isoimman tappion kärsii kustantaja ja toiseksi isoimman - suhteessa kuitenkin suurimman - kirjailija.

        10-20 suomalaista kirjailijaa elää leveästi (Remes, Tervo, Hirvisaari, Paasilinna).
        Muutama sata pärjää apurahoilla, joita saadakseen pitää olla kultturelli.
        Loput ovat harrastelijoita, joilla on päätyö tai ainakin huomattava sivutyö kirjoittamisen ohella.

        Uusienkin kirjojen hinnoissa on melkoisia eroja. Satun itse asumaan paikkakunnalla, jossa on varmaan maan paras kirjakauppa ja hinnat sen mukaiset. Ilmeisesti suuret myyntimäärät ja muuten edulliset kulut pitävät kirjojen hinnat kohtuullisina, koska kauppias on pystynyt tarjoamaan lukemista edullisesti jo monet vuodet.


      • poika ja kahvikuppi
        Mies kirjakylältä kirjoitti:

        Uusienkin kirjojen hinnoissa on melkoisia eroja. Satun itse asumaan paikkakunnalla, jossa on varmaan maan paras kirjakauppa ja hinnat sen mukaiset. Ilmeisesti suuret myyntimäärät ja muuten edulliset kulut pitävät kirjojen hinnat kohtuullisina, koska kauppias on pystynyt tarjoamaan lukemista edullisesti jo monet vuodet.

        Mies kirjakylältä: Ja mikähän tämä mainittu paikkakunta on?

        Pönttö-Einarille: TOTTAKAI divarikirjat ovat edullisempia. Niinhän käytetty sohvakin kirpparilla maksaa vähemmän kuin xxx ketjusta uutena ostettu! Uutuuskirjoistahan tässä kyse olikin, jos luit ketjun alusta asti.


    • oikeusoppinut

      Uskokaa tai älkää, kaikki työ maksaa. Tätä ketjua lukiessa näkee selvästi, että vain harvat tietävät sen.

      Kirjan hinnasta kirjoittajan osuus on noin viidennes, myyntihinnasta kahdeksan prosenttia on veroa, (painokustannuksista veroa on 22 prosenttia), painokulut noin kymmenen prosenttia ja loput menevät kirjojen kuljetuksiin, kustantajalle, tukkuportaalle ja kirjakaupalle.

      Kenen pitäisi tinkiä osuudestaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe