No niin. Lukiessani tätä keskustelupalstaa, koen asiakseni kirjoittaa muutamia faktoja hoitsuna hillitäkseni ihmisten hysteriaa. Tiedossa varmasti suurin osa näistäkin asioista on, mutta muistutuksena vain...
Nk. sikainfluenssa muistuttaa oireiltaan aivan tavallista kausi-influenssaa kuumeineen, yskineen, nuhineen ja kurkkukipuineen. Tarttuvuus on ehkä hieman matalampi, kuin kausi-influenssan tarttuvuus. Itse influenssa ei ole tappava, vaan mm. jälkitautina harvoille ihmisille sairastuneiden määrään suhteutettuna kehittyvä keuhkokuume. Esimerkiksi astmaatikot ja sydänsairaat ovat riskiryhmässä, sillä jälkitaudit ja toisaalta myös itse influenssa rasittaa heidän elimistöjään enemmän kuin perusterveiden ihmisten elimistöjä. Siksi riskiryhmäläiset pyritään ensimmäisenä rokottamaankin. Ylipäänsä kausi-influenssan kuolleisuus on paljon suurempi kuin sikainfluenssan tähän astiseen tietoon nojaten (kausi-influenssan jälkitauteihin kuolleista vaan ei nouse yhtä suuri hulabaloo mediassa). Suosittelen myös elämäntaparemonttia, siis lisää liikuntaa, tupakoinnin lopettamista, alkoholin käytön vähentämistä ja terveellistä ruokavaliota, sillä ylipaino, tupakasta ja alkoholista johtuvat sairaudet ja huono verenkiertoelimistön kunto on PALJON suurempi yhteiskunnallinen ongelma ja riski yksilön terveydelle, kuin sikainfluenssa.
Jos influenssan sattuu saamaan, voi oireita lievittää (ei siis tautia parantaa) esimerkiksi tulehduskipulääkkeellä tai parasetamolilla. Myös lepo ja riittävä veden juonti on erityisen tärkeää. Tamiflu auttaa myös (on viruslääke, ei antibiootti, joka tappaa vain bakteereja), mutta ilmankin suurin osa sairastuneista selviää vallan hyvin.
Käsihygienia on tärkeää, ja käsienpesu saippualla riittää, jos siihen vain on mahdollisuus. Ei siis tarvitse ostaa erikseen käsien desifiointiainetta. Tietenkin, esimerkiksi ravintolassa, jos ei ole mahdollisuutta päästä pesemään käsiään ennen ruokailua saippualla, on käsidesi varsin hyvä vaihtoehto. Sikainfluenssavirus leviää kuitenkin hengitysilman välityksellä, joten käsihygieniasta huolehtiminen ei takaa sitä, etteikö tauti tarttuisi. Siksi tulee aina yskiä ja aivastaa muista ihmisistä poispäin.
Rokotus on hyödyllinen etenkin juuri riskiryhmäläisille, jolloin myös jälkitautien mahdollisuus poissuljetaan. Viranomaiset ovat antaneet ohjeet rokotteelle hakeutumisesta, ja toivon, että noudatatte näitä ohjeita ja aikatauluja. Näin rokotukset menevät mahdollisimman sujuvasti ja myös meidän henkilökunnan työ helpottuu. Tähän mennessä isohko osa rokotukseen tulleista ei ole vielä oikeutettu saamaan rokotetta ja on jouduttu käännyttämään pois, ainakin meidän toimipisteessä. Tämä valitettavasti hidastaa toimintaa ja aiheuttaa turhaa purnausta palvelusta, eikä suinkaan ole hoitohenkilökunnan vika.
Iloista loppusyksyn jatkoa kaikille!
Sikainfluenssa hoitsun silmin
14
1690
Vastaukset
- Vielä pelko päällä
Mikä vois olla ns:riskiaika viimeisen kuumettoman päivän jälkeen saada jälkitautina keuhkokuume??
Tauti sairastettu ja kuuluu ehkä pahimpaan riskiryhmään.
Nyt on kolmas kuumeeton päivä,mutta voimat eivät ole palautuneet ja töihin pitäs maanantaina mennä?
Tamiflumit ja kortisoonit loppuneet jo muutama päivä sitten.- Hoitsu vastaa.
Ei taida varsinaista virallista riskiaikaa olla, sanoisin, että usein tulee samaan syssyyn influenssan kanssa, loppuvaiheessa kuitenkin, mutta voi tulla nopeastikin alkuvaiheessa. Voi tulla rajuna ja äkillisesti tai voi olla lievä ja tuskin edes huomaa. Oireina yskä, kuume (myös horkkamainen kuumeilu), hengenahdistus ja pistävä rintakipu. Usein tullut minulle vastaan tapauksia, joissa sairaus on vaikuttanut yleiskuntoon, oireet ovat kehittyneet nopeasti ja hengitystieinfektion oireet ovat uudestaan vaikeutuneet. Ja vanhuksilla usein sekavuus, vatsaoireet tai yleinen huonokuntoisuus tai perussairauden paheneminen voivat olla näkyvimpiä oireita. Vanhuksilla myös kuume voi puuttua ja miksei nuoremmiltakin joskus.
- sama...
Hoitsu vastaa. kirjoitti:
Ei taida varsinaista virallista riskiaikaa olla, sanoisin, että usein tulee samaan syssyyn influenssan kanssa, loppuvaiheessa kuitenkin, mutta voi tulla nopeastikin alkuvaiheessa. Voi tulla rajuna ja äkillisesti tai voi olla lievä ja tuskin edes huomaa. Oireina yskä, kuume (myös horkkamainen kuumeilu), hengenahdistus ja pistävä rintakipu. Usein tullut minulle vastaan tapauksia, joissa sairaus on vaikuttanut yleiskuntoon, oireet ovat kehittyneet nopeasti ja hengitystieinfektion oireet ovat uudestaan vaikeutuneet. Ja vanhuksilla usein sekavuus, vatsaoireet tai yleinen huonokuntoisuus tai perussairauden paheneminen voivat olla näkyvimpiä oireita. Vanhuksilla myös kuume voi puuttua ja miksei nuoremmiltakin joskus.
Toivottavasti oot oikeassa.
Yskää kyllä riittää.Tupakka varmaan syynä.Sitä riittii jo ennen tautia.
En kuitenkaan vielä tuuleta voittoa taudista.
Kiitos vastauksesta - 60vmummeli
sama... kirjoitti:
Toivottavasti oot oikeassa.
Yskää kyllä riittää.Tupakka varmaan syynä.Sitä riittii jo ennen tautia.
En kuitenkaan vielä tuuleta voittoa taudista.
Kiitos vastauksestasahanteräkuviot silmissä kiusasi minua 2 viikkoa kestäneen hengitystieinfektion aikana. Alkuun nousi kova kuume, jota seurasi parin päivän jälkeen alilämpö, horkkamainen vilu ja kylmähikisyys. Otin muutamana päivänä Burana400 mg tabletin lievittämään pää- ja jäsensärkyä, aiheuttaako Burana em. sahanteräkuvioita silmissä? En käytä kuume- ja särkylääkkeitä usein. Uskon että olen kohta voittamassa tautini muuten. Kiitos, teit fiksusti tullessasi nettipalstalle, voit varmasti auttaa hätääntyneitä ihmisiä, ehkä minuakin. En käynyt lääkärin vastaanotolla vaan sairastin kotona.
- Hoitsu vastaa.
60vmummeli kirjoitti:
sahanteräkuviot silmissä kiusasi minua 2 viikkoa kestäneen hengitystieinfektion aikana. Alkuun nousi kova kuume, jota seurasi parin päivän jälkeen alilämpö, horkkamainen vilu ja kylmähikisyys. Otin muutamana päivänä Burana400 mg tabletin lievittämään pää- ja jäsensärkyä, aiheuttaako Burana em. sahanteräkuvioita silmissä? En käytä kuume- ja särkylääkkeitä usein. Uskon että olen kohta voittamassa tautini muuten. Kiitos, teit fiksusti tullessasi nettipalstalle, voit varmasti auttaa hätääntyneitä ihmisiä, ehkä minuakin. En käynyt lääkärin vastaanotolla vaan sairastin kotona.
Ei tietääkseni ole raportoitu sahanteräkuvioista näkökentässä, muutenkin silmiin kohdistuvat haitat Buranalla ja muilla ibuprofeenivalmisteilla hyvin harvinaisia. Yleisimpiä ovat vatsavaivat, närästys esim. jne. Kovaan päänsärkyyn, etenkin migreenityyppiseen, voi liittyä näköhäiriöitä, mutta kyse voi olla myös esimerkiksi aivoinfarktista, ohimenevästä aivoverenkierron häiriöstä tms. vakavammasta vaivasta.
- Nepspu
60vmummeli kirjoitti:
sahanteräkuviot silmissä kiusasi minua 2 viikkoa kestäneen hengitystieinfektion aikana. Alkuun nousi kova kuume, jota seurasi parin päivän jälkeen alilämpö, horkkamainen vilu ja kylmähikisyys. Otin muutamana päivänä Burana400 mg tabletin lievittämään pää- ja jäsensärkyä, aiheuttaako Burana em. sahanteräkuvioita silmissä? En käytä kuume- ja särkylääkkeitä usein. Uskon että olen kohta voittamassa tautini muuten. Kiitos, teit fiksusti tullessasi nettipalstalle, voit varmasti auttaa hätääntyneitä ihmisiä, ehkä minuakin. En käynyt lääkärin vastaanotolla vaan sairastin kotona.
Mulla alkoi torstaina horkkamainen olo,ei kuumetta ollenkaan.Kokoajan kylmä,silmissä vilahtelee juuri tuollaisia sahanteräkuvioita ja keuhkoihin pistää ja sattuu sekä hengittäminen on raskasta.Iho tuntuu myös erittäin kosketusaralta.Sekä pientä yskää ja köhää on myös.
- arvauskeskus kaaos
Ja keuhkokuume todetaan parhaiten röntgenkuvasta. Mutta mitenkän sinne lääkärin vastaanotolle ja peräti röntgenkuvaukseen asti pääsee?
Ja muuten, noista rokotusjärjestelyjen ilmoittamisista on aika monessa kunnassa huolehdittu huonosti. Kunnan nettisivulla saattoi olla että rokotukset aloitetaan ylihuomenna ja klo 12 - 16. Järjestelepä siinä aika rokotukseen ja jonota ulkona. Kaikenlisäkis yli 65-vuotiaat eivät ole alussa rokotuslistalla mutta moniko heistä nettiä lukee. Paikallislehdissäkään ei ole ollut kunnon ilmoituksia. Ja kaiken huippu on se että rokote loppuu kesken.
Hienoa Norja joka sentään päästi Tamiflun reseptivapaaksi. - haitoista
Ei tietääkseni ole raportoitu sahanteräkuvioista näkökentässä, muutenkin silmiin kohdistuvat haitat Buranalla ja muilla ibuprofeenivalmisteilla hyvin harvinaisia. Yleisimpiä ovat vatsavaivat, närästys esim. jne. Kovaan päänsärkyyn, etenkin migreenityyppiseen, voi liittyä näköhäiriöitä, mutta kyse voi olla myös esimerkiksi aivoinfarktista, ohimenevästä aivoverenkierron häiriöstä tms. vakavammasta vaivasta.
- Älä tartuta
Älä nyt ihmeessä mene muihin tartuttamaan maanantaina vaan ehdottomasti vielä viikko tai kaksi pois töistä. TAJUUUUUUTKOOOOOOOOOOOOOOOOO????????????????????????????
- jurpolukki
mikä on tai mitä tarkoittaa tahi onko suosituksia "terveellistä ruokavaliota"???????
- plmub
Ravinnossa on mukana ravintoaineita.
Terveellinen ruokavalio on se että keho saa riittävästi energiaa ja ravintoaineita kehon tarpeen mukaan.
Nesteen tarve nousee kuumeessa.
Myös peruaineenvaihdunta kohoaa tautien aiheuttaman katabolian takia. Näistä on jopa tarkat taulukot olemassa sairaalapotilaiden hoitoa varten.
On terveellistä jakaa päivän energia annoksiin joita sanotaan nimillä: aamiainen, lounas ja päivällinen. lisäksi sopii välipalat niiden väliin ja iltapala, jolloin kehon energian saanti on tasaista ja edullista verensokerin kannalta. Diabeetikon dieetissä tulisi olla vähintäin 6-7 ateriakerata, muuten sitä ei eds kutsuta diabeetesdieetiksi. Sokeriaineenvaihdunnalta terveet voivat pärjäillä 3-4 ateriakerralla.
Terveellistä on tasapainotaa aterioita siten että päivän energia ( 100E%) jakaantuu hiilihydraattien, rasvan ja proteiinin osuudelle suurinpiirtein suhteessa 50-60 E% hiilihydraateista( 1 g hiilihydraattia antaa 4 kcal)
25-35 E% rasvoista ( 1 g rasvaa antaa 9 kcal)
10-20 E% proteiinista.(1 g proteiinia antaa 4 kcal)
(1 g alkoholia antaa 7 kcal)
Jos on keuhkovaivaa, COPD, kroonista bronkiittia, rasvojen osuus pitää olla korkea, jopa 40 E% , koska niistä tulee keuhkonsuoja-aineita ( Kannattaa valita rasvainen vaihtoehto, esim kermajuusto, täysmaito, kermavaahtoa, majoneesiä).
Jos on diabeettista taipumusta, hiilihydraattien ja rasvan määrä kannattaa pitää kohtuullisena (30 E%) eikä proteiiniakaan liikaa (15 E%). Diabetesdieetistä on pian tulossa uusia tarkennuksia Ruotsissa, koska vanhoin eväin ei ole päästy parempiin tuloksiin. Ennen on arveltu ainakin että energian kokonaismäärän rajoittmisella ja muuten pitämällä perusenergia-aineet balansoituna pysytään oikeilla raiteilla ja että kannattaa valita niukkarasvaisia vaihtoehtoja, vähärasvaisia maitotuoteita, laihaa lihaa, kasvisöljy, kuitupitoista leipää. Siis odotetaan päivitystä diabetesdieettiin.
Ns. terveellinen ravinto on eri tavalla koostu eri taudeissa.
Ruoka on ENERGIAA. Terveellistä on että ei käytä liikaa energiaa tai liian vähän energiaa. Liika energia johtaa metabolisiin tauteihin ja liikalihavuuteen.. Liian vähän energiaa johtaa kataboliaan ja malnutritioon, Proteiini ja energiamalnutritio (PEM) on tavallista sairaaloiden kroonikkopotilailla ja johtaa ihon rakenteen purkautumiseen ja makuuhaavoihin, elinkoon pienenemiseen ja immuunivasteen luhistumiseen.
Suomalaiset keskimäärin vaikuttavat olevan hyvässä energiatilassa sikäli että on hieman pahan päivän varaa.
- fghytr
http://www.cdc.gov/flu/weekly/weeklyarchives2009-2010/bigpi43.htm
Ei sitä vielä tiedä kukaan paljonko loppusaldo on.- jkö
mulla on kanssa hengittäminen raskasta ja sattuu keuhkoihin , lämpö kyllä laski.
minkälaiset on keuhkokuumeen oireet - vnh
jkö kirjoitti:
mulla on kanssa hengittäminen raskasta ja sattuu keuhkoihin , lämpö kyllä laski.
minkälaiset on keuhkokuumeen oireetKipu rinnassa sisäänhengitettäessä ja kuume. Aina kuume on varoitus, kun jatkuu yli kolme päivää ja varsinkin silloin, kun aamulla kuumetta mutta illallaksi laskee.
Possuflunssassa pitää päästä tuosta kuolemanpelosta, ihmiset tulevat täysin vauhkoiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle441721Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2831709- 231578
- 961316
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71238Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101077Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii66986Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86960Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66935Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko13921