Antaisitteko lastenne laittaa kaaleen vaatteet?

miettijä vain...

Niin, olen tässä miettinyt, että omien lasteni en suosittelisi laittavan kaaleen vaatteita. Ainakaan tyttölapsen en antaisi laittaa kaaleen hameita, normaalia hametta voisi kyllä käyttää, jos niin haluaisi. Pojat voisi käyttää suoria vaatteita. Mutta nimenomaan se, että jos ei oma tahto olisi näissä mukana, niin pakko ei olisi tehdä niin. En tiedä, onko tämä oikein, mutta näin minä ajattelen. Että ihmisestä ei pidä väkisin tehdä sitä, mitä se ei ole. Vaikka kaaleen lapsista onkin kysymys ja vaikka kaaleen kasvatus onkin.

Tosin olen miettinyt että jos laps on luonnostaan yksinkertaisesti niin "kaalo", niin voi kai sen sitten kuvitella (siis tyttölapsen) helpostikin laittavan hameet. Tosin en sitä omalle lapselleni halua, ja jos tähän tilanteeseen tullaan, niin aion kyllä kiivasta keskustelua käydä asiasta...

Mitä te muut ajattelette, antaisitteko omien lastenne laittaa kaaleen vaatteita, kun kasvavat?

Mitä muuten olette mieltä siitä, että nykyään laitetaan suorat vaatteet ja kamppeet liiankin aikaisin? On montakin tyttölasta, jokka on 13 kesäsinä laittaneet hameet päälleensä. Aika kauhistuttavaa jotenkin ajatella. Ja sitten on poikia, jotka alta kymmenvuotiaina kulkevat suorissa vaatteissa ja lakerikengissä... En tiiä, olenko vanhanaikainen, vaan ei tuo minusta ihan oikein kuitenkaan ole. Lapset aikuistuu näissäkin asioissa ihan liian aikaisin. Ei se sitten ole kummakaan, kun ne on niin naisia ja miehiä jo pienestä pitäen, kohta varmaan 7-vuotiaat pojatkin on viemässä akkoja matkaan...

Mihin tää maailma on oikein menossa?

54

3241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuli jetsulleen

      no kyllä mun mielestä jos lapsilla on mustalaisen kasvatus niin kuuluu olla vaatteet kanssa sen mukaiset. ei ole tietenkään pakko laittaa hameita mutta kyllä pitää ehottomasti olla suorat vaatteet ja pikkuvaatteet vähintään, ja kyllä jos kaaleen elämässä meinaa olla niin pitäis olla hameetkin. onhan se noloa vanhemmille jos tytöllä ei ole oikeita vaatteita ja siitä tulee vanhemmille sanomista. joku pian ottaa vanhemmista kiinni kun lapsi huitelee miten sattuu.

      • naa na aahhen sohha

        elä hyvä naine sehä on jokaisen oma asia mite pukeutuu kuha ei itteesä paljastele se on tietenki sit suositeltavaa jos on nii lihava ettei normaali hame peitä takamusta nauraa on tainnu olla seki naine joka on nää hameet keksiny mun järkee ei mahu mite se sametti on sit niin erikoine se joka osaa sen järkevästi juurta jaksain perustella voi saaha ehkä mun mielen muuttumaa mut niitä ei oo tullu on sanottu vaa että nii kaaleet ruukaa tehä mut mikä on järkevä selitys sille että miten se sametti pitää lijat sisällää jos se pikku hame ei pijä ei se kangas vaikuta mitenkää mun mielestä se on ihmisten oma heikkous jos menee tuollasesta sanomaa jos on muute asiallisesti pukenu tyttö

        tietenki kaaleen vaateet pitää hajun vähä kauemmi sisällää ku pikku vaatteet sehä se olikii mut jos muistaa käyvä pesulla päivittäi ni ei o tota ongelmaa mut jos haluu olla kakkane kaaleen vaatteet sillo päälle vaa

        minun tytöt ei laita kaaleen vaatteitta enkä suositele muittenka tytöille mut se on jokaisen oma onkelma laittaa tai ei ei mua häiritse


      • mikä vain-----------
        naa na aahhen sohha kirjoitti:

        elä hyvä naine sehä on jokaisen oma asia mite pukeutuu kuha ei itteesä paljastele se on tietenki sit suositeltavaa jos on nii lihava ettei normaali hame peitä takamusta nauraa on tainnu olla seki naine joka on nää hameet keksiny mun järkee ei mahu mite se sametti on sit niin erikoine se joka osaa sen järkevästi juurta jaksain perustella voi saaha ehkä mun mielen muuttumaa mut niitä ei oo tullu on sanottu vaa että nii kaaleet ruukaa tehä mut mikä on järkevä selitys sille että miten se sametti pitää lijat sisällää jos se pikku hame ei pijä ei se kangas vaikuta mitenkää mun mielestä se on ihmisten oma heikkous jos menee tuollasesta sanomaa jos on muute asiallisesti pukenu tyttö

        tietenki kaaleen vaateet pitää hajun vähä kauemmi sisällää ku pikku vaatteet sehä se olikii mut jos muistaa käyvä pesulla päivittäi ni ei o tota ongelmaa mut jos haluu olla kakkane kaaleen vaatteet sillo päälle vaa

        minun tytöt ei laita kaaleen vaatteitta enkä suositele muittenka tytöille mut se on jokaisen oma onkelma laittaa tai ei ei mua häiritse

        Aloittaja ei ole kaaleita tai jos nii puolikas. ei ketää ajattele nuin kaikki tosikaaleet on rankan tosi kaaleita.ei vaate asioita ees kysenalaistetta koska jokainen nuori haluu juuri että saa ne kaalenvaatteet kun tulee aikuiseksi. taiteilijat on eri asija. ja puolikkaat. elkää nyt rakkaat kaaleet joka kirjoitusta ottakko toesta,kaaleet ei kirjoittele täällä tuommosia ja tiedän tasan tarkkaa miksi.ja kaikki muukki oikijat kaaleet tietää!!


      • toinen vain
        mikä vain----------- kirjoitti:

        Aloittaja ei ole kaaleita tai jos nii puolikas. ei ketää ajattele nuin kaikki tosikaaleet on rankan tosi kaaleita.ei vaate asioita ees kysenalaistetta koska jokainen nuori haluu juuri että saa ne kaalenvaatteet kun tulee aikuiseksi. taiteilijat on eri asija. ja puolikkaat. elkää nyt rakkaat kaaleet joka kirjoitusta ottakko toesta,kaaleet ei kirjoittele täällä tuommosia ja tiedän tasan tarkkaa miksi.ja kaikki muukki oikijat kaaleet tietää!!

        mistä ihmeestä voit tietää onko aloittaja kaaleita vai eikö, voihan se olla vaikka kahen mustalaisen lapsi jolla on ajatusmaailma sitten kehittynyt toiseen suuntaan kuin ehkä oli vanhemmat aluksi ajatelleet. tai vaikka mitä muuta. ihmettelen taas kerran tätä että jos on puhe asiasta ku asiasta niin aina aletaan vetämään sitä siihen että onko aloittaja kaaleita vai puolikas vai kaajeita. voihan alottaja olla vaikka kaaleita molemmilta puolin mistä myö sitä tiijetään... ja mitä se meille etes kuuluu? no mutta sanon kaaleen vaatteista että suurin osa nuorista haluaa kaaleen vaatteet päälleen. liian aikasin ei ole hyvä laittaa mut sitten kun tulee sen aika niin hyvä. mutta on kyllä ihmisiä jotka ei halua lapsilleen kaaleen vaatteita päälle, vaikka ovatkin kahen mustalaisen lapsia. syystä tai toisesta... ei sitä voi sanoa että kaikki kahen mustalaisen lapset aattelee niin ja näin ja noin. minä olen kahen mustalaisen lapsi ja ymmärrän kyllä jos joku ei halua lapsensa laittavan kaaleen vaatteita. minä en ajattele etteikö oma lapsi saisi laittaa, mutta saa kyllä olla laittamattakin jos haluaa.


      • yuio
        toinen vain kirjoitti:

        mistä ihmeestä voit tietää onko aloittaja kaaleita vai eikö, voihan se olla vaikka kahen mustalaisen lapsi jolla on ajatusmaailma sitten kehittynyt toiseen suuntaan kuin ehkä oli vanhemmat aluksi ajatelleet. tai vaikka mitä muuta. ihmettelen taas kerran tätä että jos on puhe asiasta ku asiasta niin aina aletaan vetämään sitä siihen että onko aloittaja kaaleita vai puolikas vai kaajeita. voihan alottaja olla vaikka kaaleita molemmilta puolin mistä myö sitä tiijetään... ja mitä se meille etes kuuluu? no mutta sanon kaaleen vaatteista että suurin osa nuorista haluaa kaaleen vaatteet päälleen. liian aikasin ei ole hyvä laittaa mut sitten kun tulee sen aika niin hyvä. mutta on kyllä ihmisiä jotka ei halua lapsilleen kaaleen vaatteita päälle, vaikka ovatkin kahen mustalaisen lapsia. syystä tai toisesta... ei sitä voi sanoa että kaikki kahen mustalaisen lapset aattelee niin ja näin ja noin. minä olen kahen mustalaisen lapsi ja ymmärrän kyllä jos joku ei halua lapsensa laittavan kaaleen vaatteita. minä en ajattele etteikö oma lapsi saisi laittaa, mutta saa kyllä olla laittamattakin jos haluaa.

        oot ihan oikeessa että ei voi tietää onko joku sekarotune tai kaaleita ollenkaa niin monta kun on ihmistä niin monta on mieltäki mä pijän sitä teiskentelynä jos ei uskalla tuua omaa mieltä julki oli kaalo tai ei oot oikeessa myös siinä et monet tytöt laittaa nykyää niin nuorena tunnen monta tyttöö jotka on vähän ajan sisällä laittanu kaaleen vaatteet ja eihä siinä menny ku alle viikko ni tytöt on sanonu olin hullu ku laitoin jokaisella on oma ajatus maailma ei sellasta ihmis ryhmää ookkaa jolla on täysin samat mielipiteet ei se tee toisesta kaalosta huonompaa jos ei kulje saman lailla jalka vinossa
        Mut jokainen taklaa tyylillää


      • Jutisa
        yuio kirjoitti:

        oot ihan oikeessa että ei voi tietää onko joku sekarotune tai kaaleita ollenkaa niin monta kun on ihmistä niin monta on mieltäki mä pijän sitä teiskentelynä jos ei uskalla tuua omaa mieltä julki oli kaalo tai ei oot oikeessa myös siinä et monet tytöt laittaa nykyää niin nuorena tunnen monta tyttöö jotka on vähän ajan sisällä laittanu kaaleen vaatteet ja eihä siinä menny ku alle viikko ni tytöt on sanonu olin hullu ku laitoin jokaisella on oma ajatus maailma ei sellasta ihmis ryhmää ookkaa jolla on täysin samat mielipiteet ei se tee toisesta kaalosta huonompaa jos ei kulje saman lailla jalka vinossa
        Mut jokainen taklaa tyylillää

        Tietääkö monet kaaleet ees oikiasti mitä ite ovat, se kun ei kato jos on kahen mustalaisen laps ettei suvussa ois talonpojan verta.Tiijätte varmaan myös miksi kaaleitten pariin oli tarvetta ja tervettä tulla sitä kaajeeen verta.
        Ois tullu liikaa kipiötä ihmisä,kun kaikki kaaleet oli ja on edelleenkin omaan sukuun meneviä suuri synti.
        Mutta mikä siinä sitte on,mikä niissä puhuttaa nii paljon niissä sekarotusissa.Minusta mitä tunnen niin tuntuu olevan kovin jalostunutta tuo verenperimä.
        Ovat parempi käytöksisiä ja eivät huuva niin paljon.
        Menestyvät elämässään ja ovat kaiken puolin täysipäisiä ihmisä.
        En osaa sanoa enempää mutta joka suvussa on talonpojan verta tai ois ainakin toivottavaa ja jos ei ole niin niissä suvuissa on sitten valalla se sukusiit......joka onkin sitten rankempi juttu.
        Annetaan jokasen ihmisen olla tahollaan miten kukin tahtoo kukaan ei ole toista parempi niin kuka luulee voi pettyä luulemaansa.


      • kaaleen nainen-.-.-.
        mikä vain----------- kirjoitti:

        Aloittaja ei ole kaaleita tai jos nii puolikas. ei ketää ajattele nuin kaikki tosikaaleet on rankan tosi kaaleita.ei vaate asioita ees kysenalaistetta koska jokainen nuori haluu juuri että saa ne kaalenvaatteet kun tulee aikuiseksi. taiteilijat on eri asija. ja puolikkaat. elkää nyt rakkaat kaaleet joka kirjoitusta ottakko toesta,kaaleet ei kirjoittele täällä tuommosia ja tiedän tasan tarkkaa miksi.ja kaikki muukki oikijat kaaleet tietää!!

        Kuules ihminen, ensi vois kyseenalaistaa sun iän, tiedätkö elämästä vielä mitään? Lapsen kengissä taidat vielä olla. En ole kovin vanha itekkään mutta omaa elämää tallannut jo joitakin vuosia. Olin 17 kun laitoin kaaleen vaatteet, henkeen ja vereen mustalainen ja sen kasvatuksen saanut. Ei ollu pienimmissä ajatuksissakaan olla laittamatta hameita. Se oli päivän selvä asia että ne laitetaan. Kun tänään mietin asiaa kadun että laitoin. Mulla on kaaleen mies ja elän kaaleen elämässä mutta oon huomannu että tänä päivänä ei ole mitään merkitystä onko samettia vai kellohame HUOM! siis kellohame, ei mikään pikkunen alushame mihin kaaleet nykysin tyttölapsensa pukee. Elämässä vaan tulee sellasia asioita vastaan että tuo onnettoman hameen rytkyn merkitys tipahtaa ja huomaa sen olevan ongelmana elämän isoissa ja merkityksellisissä asoissa. Esimerkiksi työelämässä. Toinen seikka sitte on jos tulevaisuuden suunnitelmasi on elää toimeentulotuella kotona kentoksia hoidellen, mikäs siinä on samettia kiikuttaa.

        Ketjun aloittajalle vielä kirjoittaisin mielipiteeni. Jos minulla joskus on tyttölapsi niin sydämestäni toivon ettei kaaleen vaatteita laita ja kiivailen asian puolesta. Opetan kuitenkin paikat peittämään, en pukeutumaan huoraksi niinku nykyään tytöt! se ei tule kuuloonkaan.. verkkosukat ja halkiohameet jotka rapsahtaa saumasta hajalle jos astut pitemmän askeleen.

        Oman rakkaan Poikani annan itse päättää kunhan kasvaa, kuitenkin vasta kunnon iällä. 15-16v ja tämä koskee kumpiakin. Lasten pitää olla lapsia, aikuisen kengissä ehtii tallata ja monet mutkat elämässä nähdä.


      • N. Rokoff
        yuio kirjoitti:

        oot ihan oikeessa että ei voi tietää onko joku sekarotune tai kaaleita ollenkaa niin monta kun on ihmistä niin monta on mieltäki mä pijän sitä teiskentelynä jos ei uskalla tuua omaa mieltä julki oli kaalo tai ei oot oikeessa myös siinä et monet tytöt laittaa nykyää niin nuorena tunnen monta tyttöö jotka on vähän ajan sisällä laittanu kaaleen vaatteet ja eihä siinä menny ku alle viikko ni tytöt on sanonu olin hullu ku laitoin jokaisella on oma ajatus maailma ei sellasta ihmis ryhmää ookkaa jolla on täysin samat mielipiteet ei se tee toisesta kaalosta huonompaa jos ei kulje saman lailla jalka vinossa
        Mut jokainen taklaa tyylillää

        "Sekaotune"? Mitä te puhutte - harrastatteko vieläkin rotuoppia? Eikö teille 1900-luvun eka puolisko Keski-Euroopassa opettanut mitään? Eipä silti - jos siinä haluatte pitäytyä, Suomessa on vieläkin puolue - peräti hallituspuolue - joka harrastaa samaa: RKP. Te varmaan kelpaatte joukkoon jos puhutte ruotsia, tai siis ainakin äänenne kelpaavat.


      • Anonyymi
        kaaleen nainen-.-.-. kirjoitti:

        Kuules ihminen, ensi vois kyseenalaistaa sun iän, tiedätkö elämästä vielä mitään? Lapsen kengissä taidat vielä olla. En ole kovin vanha itekkään mutta omaa elämää tallannut jo joitakin vuosia. Olin 17 kun laitoin kaaleen vaatteet, henkeen ja vereen mustalainen ja sen kasvatuksen saanut. Ei ollu pienimmissä ajatuksissakaan olla laittamatta hameita. Se oli päivän selvä asia että ne laitetaan. Kun tänään mietin asiaa kadun että laitoin. Mulla on kaaleen mies ja elän kaaleen elämässä mutta oon huomannu että tänä päivänä ei ole mitään merkitystä onko samettia vai kellohame HUOM! siis kellohame, ei mikään pikkunen alushame mihin kaaleet nykysin tyttölapsensa pukee. Elämässä vaan tulee sellasia asioita vastaan että tuo onnettoman hameen rytkyn merkitys tipahtaa ja huomaa sen olevan ongelmana elämän isoissa ja merkityksellisissä asoissa. Esimerkiksi työelämässä. Toinen seikka sitte on jos tulevaisuuden suunnitelmasi on elää toimeentulotuella kotona kentoksia hoidellen, mikäs siinä on samettia kiikuttaa.

        Ketjun aloittajalle vielä kirjoittaisin mielipiteeni. Jos minulla joskus on tyttölapsi niin sydämestäni toivon ettei kaaleen vaatteita laita ja kiivailen asian puolesta. Opetan kuitenkin paikat peittämään, en pukeutumaan huoraksi niinku nykyään tytöt! se ei tule kuuloonkaan.. verkkosukat ja halkiohameet jotka rapsahtaa saumasta hajalle jos astut pitemmän askeleen.

        Oman rakkaan Poikani annan itse päättää kunhan kasvaa, kuitenkin vasta kunnon iällä. 15-16v ja tämä koskee kumpiakin. Lasten pitää olla lapsia, aikuisen kengissä ehtii tallata ja monet mutkat elämässä nähdä.

        puhut vähän mutta asiaa. Mä olen aina kaalona ajatellut että tytölle kaaleen vaateet ja poijalke suorat vaateet ja kaaleen elämän aikuisena valikoittee. Ei tuu mun vävyksi tai miniäksi kaajeita myös et mun lapsenlapset on täysin kaaleita. Nyt kun olen katsonut kuinka kaaleet käytäytyy ja livettää FB ja Tictokis niin näkökantani on muuttunut. Mä pelkään antaa tyttööni kaaleen elämään tai poikaani et tyttö laps tapattaa mun lapseni joko uudella poijalka tai sakiilansa. Vanhoille käy nuoret jopa minjät ja vävyt ja nuorille vanhat ja toisten omat, olla lutkana


    • PohjoisenNainen

      ja samalla hyvää Itsenäisyyspäivää itse kullekin.

      Jaa-a, en kyllä minäkään tiedä, mikä on aloittajan romaniveren prosenttiosuus, mutta suoraan sanoen en edes välitä. Sehän ei tässä pääaiheena ollut, ja hyvä niin. Ihan oikeaa asiaahan sinä aloittaja kirjoittelit, aiheesi on monessa mielessä hyvin ajankohtainen.

      Minä toivon lasteni pukeutumiselta ennen kaikkea sitä, että pukeutuvat joka tapauksessa siististi tilanteessa kuin tilanteessa, ja muistavat näin myös vanhemman väen. Toivon myös heidän pukeutumiseltaan sitä, että se on nimenomaan heitä itseään. Ei siis esimerkiksi sitä, mitä naapurin Tiina, naapurin Jaska, naapurin Ramona tai naapurin Timi ovat.

      En oleta, että minun lapseni automaattisesti vaatetusasioita kyseenalaistamatta laittaisi kamppeet seuraten sokeasti sitä, mitä on muiden nähnyt edeltä päin tekevät. Ei kai sellainen kannata, että hyppää kaivoon ensin katsomatta sinne, vain koska nuo muutkin tekee niin?

      Minusta vaatetuksen kanssa kuuluu olla sinut ennen kuin siitä voi alkaa tekemään päätöksiä. Minä en myöskään voi tehdä niitä oman lapseni puolesta, sitten kun se aika tulee. Näistä asioista pitää sitten vain koittaa keskustella ja suositella tekemään sitä, minkä parhaaksi näkee.

      Kyllä paljon näkee nuorten muuttavan pukeutumistaan ihan liian varhain aikuisemmaksi. Ei se ole hyvä asia. Jos 13-vuotiaana hameet laitetaan siksi, että ne oikeasti tarvitsee laittaa, niin kysynpähän vain, että missä se vika oikein on. 13-vuotiaana ei pitäisi vielä tarvita tuon kaltaista aikuisuutta, ja jokainen varmaan ymmärtää, mitä tarkoitan. Voi olla, että 13-vuotias hinkuu hameita päälleen hinnalla millä hyvänsä, mutta kuten olen ennenkin sanonut, niin kyllä lapsi pitäisi kasvattaa niin, että se tietää olevansa vielä lapsi silloin kun sitä on. 13-vuotias ei ihan pieni enää ole, mutta ei aikuinenkaan. Siihenkin pitäisi osata suhtautua.

      Ja on niitäkin henkilöitä tosiaan nähty, jotka katuvat päätöstään hameiden laittamisesta. Ovat tehneet sen päätöksen liian varhain tai ikään kuin turhaan, vaikka ehkä se sillä hetkellä tuntuikin oikealta päätökseltä. Siinä sitä sitten saa valitella ja voivotella. Pois jos meinaa ottaa, niin silläkin on omat seurauksensa. Niiden kanssa saa sitten kitkutella, ja kiristellä hampaitaan miettiessään, mitä sitä nyt oikein tekisi.

      On kyllä ihmisiä, jotka eivät varmaankaan kyseenalaista vaatetukseen liittyviä asioita, mutta minusta ne kuitenkin kannattaisi kyseenalaistaa. Ei välttämättä siksi, että olisi jotenkin vastaan perinteisiä arvoja tai "oikeanlaista" pukeutumista. Asioita nyt vain on hyvä miettiä perinpohjaisesti, varsinkin kun on kyse näinkin isoista päätöksistä.

      Minusta mustalaisuus ei ole vaatteissa tai vaatteisiin sidottu. Vaatetus on kyllä esimerkiksi itselleni tärkeä osa minuutta ja omaa identiteettiäni. Tuntuisi oudolta ajatella asioiden olevan kohdallani toisin. Suon kuitenkin vapauden kaikille olla ihan vapaasti eri mieltä asioista, se on todella heidän asiansa... Enkä minä ajattele toisenlaisen valinnan tehnyttä ihmistä jotenkin vähemmän mustalaisena, kuin itse olen. Mikä minä olen arvioimaan kenenkään mustalaisuutta, tai mikä yleensäkään kukaan on sitä arvioimaan? Jokainen tietää itse itsensä, ja siihen pitäisikin keskittyä sen sijaan, että jaettaisiin palkintoja niille, jotka on vuoden tosimustalaisia, tai säälipisteitä niille, jotka ovat näiden vastakohtia.

      • 06-12

        HYVVÄÄ ITSENÄISPÄIVÄÄ SULLEKIN...


    • kannatan sua

      mutta myös väärässä. Tyttö lapsille ei missään muotoa, tollaisia isoja hameita, jotka peittää nuoren naisen sulot. Ja ,- nyt on jo kohta aivan 2010 vuosi luku. Kyllä on tulla jo aika pois hameista. Ehdottomasti nuori tuleva nainen tarttee tiukat musta nahkahousut, missä on avoimet kinkut paljaana. Pääsee vanhatkin ihaileen nuoria kinkun poskia. No pojille kyllä käy tiekat pihti farkut, jotka saa vetää vaselinilla päällensä, ja lyhyt paita, mikä on avoin rinnnan päältä, että pääsee rintakarvat oikiesiinsa. Olet hieno nykyaikainen kimma, olen samaa mieltä kansasi, vain pienellä korjauksella. Oi kun tämä olisi sitä kaalon muotia, niin vanhakin nuortus, ja koukku selkä suortus. Voihan sitä olla kaalo tällaisellakin puketumisella, niin eihän kaaloos tule vaatteista, eihän, niin ja naisille voisi leukautta polkkatukan, ja miehet voisi kasvattaa letit.Sekä sellaisen pukinparran, ei olisi ralvella kylmä, ja paremmin voisi tehdä noita yö tuuneja, ei tunnistaisi niin helposti. Niin vaarmaa,- varmaan viisivuotiaat kohta vie vanhoja akkoja, eikö aloittaja ?
      On sinulla hienot jutut ja ajatukset, nostan oikein hattua, ja kengää sinulle, olet niin järki ihminen. Oletko muuten sukua tuolle makkara miehelle ? Teillä on hiukan kuin yhteiset tuumat.

      • Kyselijätär

        Eikö tursuilevien ja epäkäytännöllisten, lonkkavikoja aiheuttavien hameiden ja paljaiden kinkkujen välillä olisi mitään kompromissiratkaisua tai välimuotoa omassa mielessäsi? Kulkevatko valkolaiset töissä mainitsemissasi vermeissä? Onko aivan mahdotonta katsella ympärilleen ja nähdä muutakin kuin persposkia (mitä en ole paljaana kadulla koskaan nähnyt), jotka sinua näyttävän ensisijassa kiinnostavan/huolettavan? Ihmiset kulkevat tuolla kadulla ihan siisteissä jakkupuvuissa ja farkuissa ilman että kukaan tuntee vetoa esitellä persposkiaan julkisesti. Eli ne persposket vilkkuvat ilmeisesti lähinnä vain sinun päässäsi?


      • kauhistunnut
        Kyselijätär kirjoitti:

        Eikö tursuilevien ja epäkäytännöllisten, lonkkavikoja aiheuttavien hameiden ja paljaiden kinkkujen välillä olisi mitään kompromissiratkaisua tai välimuotoa omassa mielessäsi? Kulkevatko valkolaiset töissä mainitsemissasi vermeissä? Onko aivan mahdotonta katsella ympärilleen ja nähdä muutakin kuin persposkia (mitä en ole paljaana kadulla koskaan nähnyt), jotka sinua näyttävän ensisijassa kiinnostavan/huolettavan? Ihmiset kulkevat tuolla kadulla ihan siisteissä jakkupuvuissa ja farkuissa ilman että kukaan tuntee vetoa esitellä persposkiaan julkisesti. Eli ne persposket vilkkuvat ilmeisesti lähinnä vain sinun päässäsi?

        Kun mie en tiijä ! Onko se sellainen miehen puvusta väännelty muoto ? No niin te taas olette niitä suomalaisia metsä juntti kansaa, jotka eivät tiedä muotista mitään. Teillä vain on yleensä sininen tuulipuku, niin miehillä kuin naisilla. Mutta amerikoissa kyllä on muotia kulkia perseposket paljaana, sekä muualla maailmassa. Eihän suomalaisen juntin kannata puhua muotista mitään. Koska se ei siittä tajua mitään. Koska he ovat Venäläistä, ja mongolialaisten sekoitus. Oikia kunnon maatiainen, kaljasta tykkää, sekä kiroilla kovasti, niin mies puoliset kuin naispuoliset. Hai sie, älä sinä puutu romani muoteihin, tämä asia ei pitäisi sinulle kuulua. Teidä ei tosiaan erota, siis junteista, kumpi on mies ja kumpi nainen, teillä kun ei ole noita rintojakaan ollenkaan, ja samanlainen puku päällä miehellä ja naisella, sekä tukka leikaus sama. Suomalainen nainen on kuin orhi ,kesälaitumella. Romani naiset on sentään naisia, komeita, ja fiksuja. Ei ne kiroile kuin jätkät, eikä litki kaljaa. Eikä ne laita miehen tamineta päällensä, eikä heillä ole miehen tukkaa. Miksi kauhistatte JUMALAA, MIKSI MIKSI ?

        5. Mooseksen kirja 22


        5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.

        5 En kvinna skall icke bära vad till en man hör, ej heller skall en man sätta på sig kvinnokläder; ty var och en som så gör är en styggelse för HERREN, din Gud.

        5 The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment: for all that do so are abomination unto the LORD thy God.


      • RAUHOTU HYVÄ UKKO

        No sä se ainakin taidat tuon ivaamisen, jos sulla ei oo muu hallussa niin tuo on varsinainen luonnonlahja sinulle. Kympit sulle.

        En ymmärrä miksi taas ensinnäkin vedät Mr Grillaajaa mukaan tähän asiaa ja miksi häntä mollaat? Ja miksi mollaat tuon viestin aloittajaa, etkö pysty muuten ilmaisemaan itseäs ja mielipiteitäs?

        Ja kyllä se niin on että entistä nuoremmat on lähtemässä reissun päälle eikä se ole oikein. Muistan itekin tapauksen vuosijen takaa, 13-vuotias tyttö laittoi hameet päälleen. Sitä ennen oli ollut kaks kertaa reissussa. Sekö on mustalaisuutta? Sullahan ne hienot aatteet on.


      • kyllästyny tosissaan
        kauhistunnut kirjoitti:

        Kun mie en tiijä ! Onko se sellainen miehen puvusta väännelty muoto ? No niin te taas olette niitä suomalaisia metsä juntti kansaa, jotka eivät tiedä muotista mitään. Teillä vain on yleensä sininen tuulipuku, niin miehillä kuin naisilla. Mutta amerikoissa kyllä on muotia kulkia perseposket paljaana, sekä muualla maailmassa. Eihän suomalaisen juntin kannata puhua muotista mitään. Koska se ei siittä tajua mitään. Koska he ovat Venäläistä, ja mongolialaisten sekoitus. Oikia kunnon maatiainen, kaljasta tykkää, sekä kiroilla kovasti, niin mies puoliset kuin naispuoliset. Hai sie, älä sinä puutu romani muoteihin, tämä asia ei pitäisi sinulle kuulua. Teidä ei tosiaan erota, siis junteista, kumpi on mies ja kumpi nainen, teillä kun ei ole noita rintojakaan ollenkaan, ja samanlainen puku päällä miehellä ja naisella, sekä tukka leikaus sama. Suomalainen nainen on kuin orhi ,kesälaitumella. Romani naiset on sentään naisia, komeita, ja fiksuja. Ei ne kiroile kuin jätkät, eikä litki kaljaa. Eikä ne laita miehen tamineta päällensä, eikä heillä ole miehen tukkaa. Miksi kauhistatte JUMALAA, MIKSI MIKSI ?

        5. Mooseksen kirja 22


        5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.

        5 En kvinna skall icke bära vad till en man hör, ej heller skall en man sätta på sig kvinnokläder; ty var och en som så gör är en styggelse för HERREN, din Gud.

        5 The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment: for all that do so are abomination unto the LORD thy God.

        "Romaninaiset on sentään naisia, --- ei ne kiroile kuin jätkät eikä litki kaljaa."

        No joo en ole nähny kaljaa litkivää kaaleen akkaa mutta viina sen sijaan menee muutamilla nais ihmisillä sitäki paremmin alas ja kyllä ovat ihan kaaleita. Kiroilustakin voi olla monta mieltä, kyllä sitä on semmosta kielen käyttöö ollut että huh huh.

        En sano siks että olisin itse kaajeita tai että puolustaisin jotenkin kaajeita tai kenenkään tekemisiä mutta mieti hyvä ihminen nyt pikkasen mitä puhut ja kato ympärilles. Meijänkin "remmiin" mahtuu monenlaista naista ei ne ole kaikki hienoja eikä todellakaan fiksuja. Jokasessa on piilevä fiksuus vaan monen käytöksen perusteella se fiksuus on valahtanu sanonko mistä ja mihin ja millon. No enpä taida viitsiä kun täällä on vanhoja ihmisiäkin. Mutta osaat varmaan päätellä itsekin mitä tarkotan.


      • v alokolainen
        kyllästyny tosissaan kirjoitti:

        "Romaninaiset on sentään naisia, --- ei ne kiroile kuin jätkät eikä litki kaljaa."

        No joo en ole nähny kaljaa litkivää kaaleen akkaa mutta viina sen sijaan menee muutamilla nais ihmisillä sitäki paremmin alas ja kyllä ovat ihan kaaleita. Kiroilustakin voi olla monta mieltä, kyllä sitä on semmosta kielen käyttöö ollut että huh huh.

        En sano siks että olisin itse kaajeita tai että puolustaisin jotenkin kaajeita tai kenenkään tekemisiä mutta mieti hyvä ihminen nyt pikkasen mitä puhut ja kato ympärilles. Meijänkin "remmiin" mahtuu monenlaista naista ei ne ole kaikki hienoja eikä todellakaan fiksuja. Jokasessa on piilevä fiksuus vaan monen käytöksen perusteella se fiksuus on valahtanu sanonko mistä ja mihin ja millon. No enpä taida viitsiä kun täällä on vanhoja ihmisiäkin. Mutta osaat varmaan päätellä itsekin mitä tarkotan.

        vaatetuksesta niin kasvatushan ohjaa hyvin paljon pukeutumista.
        Itse olen valkolainen, mutta en koskaan ole pukeutunut kesälläkääm avonaisiin ja käsivarret paljaana oleviin vaatteisiin, ja hameiden piitus on ollut reilusti polven alapuolelle. Ja nyt kaksi tytärtäni pukeutu vat esimerkkini mukaan, eikä ole ollut minkäänlaista vääntöä heidän pukeutumisestaan. Kun ihminen ymärtää mikä on siveettömyyttä, ja mikä siveellistä pukeutumista ,hän pukeutuu sen mukaisesti.


      • Kyselijätär
        kauhistunnut kirjoitti:

        Kun mie en tiijä ! Onko se sellainen miehen puvusta väännelty muoto ? No niin te taas olette niitä suomalaisia metsä juntti kansaa, jotka eivät tiedä muotista mitään. Teillä vain on yleensä sininen tuulipuku, niin miehillä kuin naisilla. Mutta amerikoissa kyllä on muotia kulkia perseposket paljaana, sekä muualla maailmassa. Eihän suomalaisen juntin kannata puhua muotista mitään. Koska se ei siittä tajua mitään. Koska he ovat Venäläistä, ja mongolialaisten sekoitus. Oikia kunnon maatiainen, kaljasta tykkää, sekä kiroilla kovasti, niin mies puoliset kuin naispuoliset. Hai sie, älä sinä puutu romani muoteihin, tämä asia ei pitäisi sinulle kuulua. Teidä ei tosiaan erota, siis junteista, kumpi on mies ja kumpi nainen, teillä kun ei ole noita rintojakaan ollenkaan, ja samanlainen puku päällä miehellä ja naisella, sekä tukka leikaus sama. Suomalainen nainen on kuin orhi ,kesälaitumella. Romani naiset on sentään naisia, komeita, ja fiksuja. Ei ne kiroile kuin jätkät, eikä litki kaljaa. Eikä ne laita miehen tamineta päällensä, eikä heillä ole miehen tukkaa. Miksi kauhistatte JUMALAA, MIKSI MIKSI ?

        5. Mooseksen kirja 22


        5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.

        5 En kvinna skall icke bära vad till en man hör, ej heller skall en man sätta på sig kvinnokläder; ty var och en som så gör är en styggelse för HERREN, din Gud.

        5 The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment: for all that do so are abomination unto the LORD thy God.

        Mooseksen aikana miehet pukeutuivatkin pitkiin mekkoihin Lähi-Idässä. Eli sinä elät oikeaoppisen raamatullisesti käytät pitkää mekkoa itse, jos olet mies? Sinulla on myös pitkä parta ja pitkä tukka, kuten tuolloin oli miesten pukeutumiskoodi?

        Mooseksen 5.kirjassa käsketään myös tappamaan tottelemattomat poikalapset kivittämällä heidät kuoliaaksi kaupungin portilla koko kaupunkilaisten voimalla. Tämäkin pitäisi muistaa, kun itse elää "raamatullisesti".

        Vai onko niin, että itse elää kuten haluaa, ja tuhansia vuosia vanhat tapasäännökset sopivat ohjenuoraksi vain muille?


      • olet oikiassa
        kyllästyny tosissaan kirjoitti:

        "Romaninaiset on sentään naisia, --- ei ne kiroile kuin jätkät eikä litki kaljaa."

        No joo en ole nähny kaljaa litkivää kaaleen akkaa mutta viina sen sijaan menee muutamilla nais ihmisillä sitäki paremmin alas ja kyllä ovat ihan kaaleita. Kiroilustakin voi olla monta mieltä, kyllä sitä on semmosta kielen käyttöö ollut että huh huh.

        En sano siks että olisin itse kaajeita tai että puolustaisin jotenkin kaajeita tai kenenkään tekemisiä mutta mieti hyvä ihminen nyt pikkasen mitä puhut ja kato ympärilles. Meijänkin "remmiin" mahtuu monenlaista naista ei ne ole kaikki hienoja eikä todellakaan fiksuja. Jokasessa on piilevä fiksuus vaan monen käytöksen perusteella se fiksuus on valahtanu sanonko mistä ja mihin ja millon. No enpä taida viitsiä kun täällä on vanhoja ihmisiäkin. Mutta osaat varmaan päätellä itsekin mitä tarkotan.

        van aivan muuta muun suomen kaaleista, aidoista kaaleista. Nämä hesan loikkarit on asia erikseen. Uskon kyllä, että heiltä tapahtuu mikä vaan. Hehän käyttävät myös piikkijä, siellä ei ole mikään uutta. Siinä mielessä olet oikiassa , ja uskon sinua.


      • minä tiijän
        Kyselijätär kirjoitti:

        Mooseksen aikana miehet pukeutuivatkin pitkiin mekkoihin Lähi-Idässä. Eli sinä elät oikeaoppisen raamatullisesti käytät pitkää mekkoa itse, jos olet mies? Sinulla on myös pitkä parta ja pitkä tukka, kuten tuolloin oli miesten pukeutumiskoodi?

        Mooseksen 5.kirjassa käsketään myös tappamaan tottelemattomat poikalapset kivittämällä heidät kuoliaaksi kaupungin portilla koko kaupunkilaisten voimalla. Tämäkin pitäisi muistaa, kun itse elää "raamatullisesti".

        Vai onko niin, että itse elää kuten haluaa, ja tuhansia vuosia vanhat tapasäännökset sopivat ohjenuoraksi vain muille?

        "Sinulla on myös pitkä parta ja pitkä tukka, kuten tuolloin oli miesten pukeutumiskoodi?"

        Tuon sinä kyllä nyt valehtelet, ihmittelen miksi ? Miksi ? Mooseksen kirjassa ei lue noin. Et sinä tiedä edes miksi partaveitsi ei saannut koskea joitenkin miesten naamaa. Sinä yrität keksiä omia juttujasi, mutta huonolla menestyksellä. Olet epä rehellinen. Miksi et ole rehellinen ? Va tuleeko suustasi vain mitä sattuu. Vastaa ensin tähän, niin minä vastaan sinulle sitten.


      • kyllästyny tosissaan
        olet oikiassa kirjoitti:

        van aivan muuta muun suomen kaaleista, aidoista kaaleista. Nämä hesan loikkarit on asia erikseen. Uskon kyllä, että heiltä tapahtuu mikä vaan. Hehän käyttävät myös piikkijä, siellä ei ole mikään uutta. Siinä mielessä olet oikiassa , ja uskon sinua.

        En puhu minäkään helsinkiläisistä. Niillä on sitten muut aineet erikseen. Minä puhun nyt aivan muista kuin helsinkiläisistä, en edes pääkaupunkiseudun kaaleista.


      • asffsasasfa
        minä tiijän kirjoitti:

        "Sinulla on myös pitkä parta ja pitkä tukka, kuten tuolloin oli miesten pukeutumiskoodi?"

        Tuon sinä kyllä nyt valehtelet, ihmittelen miksi ? Miksi ? Mooseksen kirjassa ei lue noin. Et sinä tiedä edes miksi partaveitsi ei saannut koskea joitenkin miesten naamaa. Sinä yrität keksiä omia juttujasi, mutta huonolla menestyksellä. Olet epä rehellinen. Miksi et ole rehellinen ? Va tuleeko suustasi vain mitä sattuu. Vastaa ensin tähän, niin minä vastaan sinulle sitten.

        Raamatussa kerrotaan myös miesten pukeutumisesta jotain...


      • ukkeli.......
        v alokolainen kirjoitti:

        vaatetuksesta niin kasvatushan ohjaa hyvin paljon pukeutumista.
        Itse olen valkolainen, mutta en koskaan ole pukeutunut kesälläkääm avonaisiin ja käsivarret paljaana oleviin vaatteisiin, ja hameiden piitus on ollut reilusti polven alapuolelle. Ja nyt kaksi tytärtäni pukeutu vat esimerkkini mukaan, eikä ole ollut minkäänlaista vääntöä heidän pukeutumisestaan. Kun ihminen ymärtää mikä on siveettömyyttä, ja mikä siveellistä pukeutumista ,hän pukeutuu sen mukaisesti.

        Hieno asiallinen kirjoitus, ja varmasti tosi. Sinulla on kunnialliset tavat, jotka opetat myös lapsillesi.
        Hienoa, nostan hattua sinulle. Olet fiksu ihminen, joita on tänä päivänä harvassa.


      • hei kun keikun
        kyllästyny tosissaan kirjoitti:

        En puhu minäkään helsinkiläisistä. Niillä on sitten muut aineet erikseen. Minä puhun nyt aivan muista kuin helsinkiläisistä, en edes pääkaupunkiseudun kaaleista.

        Semmoisesta asiasta jonka tiedän 100%. Muista en tiedä, mutta sinä näät tiedävän.Reisaat varmaan paljon kun tiedät noin paljon asioita, ja onhan se hienoa, kun omiaan morkkaa, eikö vaan. sar siinenenko falapos. Sihkas tu seereha. Pen panna kutti til. pen nii, kaaleet soorela, lullera purane siiva. pen sakki pitta siivenes. Tu aahe putti kasikaano. Koon tu aaheha. Tu aaheha siivavitiko.


      • ukkeli.....
        RAUHOTU HYVÄ UKKO kirjoitti:

        No sä se ainakin taidat tuon ivaamisen, jos sulla ei oo muu hallussa niin tuo on varsinainen luonnonlahja sinulle. Kympit sulle.

        En ymmärrä miksi taas ensinnäkin vedät Mr Grillaajaa mukaan tähän asiaa ja miksi häntä mollaat? Ja miksi mollaat tuon viestin aloittajaa, etkö pysty muuten ilmaisemaan itseäs ja mielipiteitäs?

        Ja kyllä se niin on että entistä nuoremmat on lähtemässä reissun päälle eikä se ole oikein. Muistan itekin tapauksen vuosijen takaa, 13-vuotias tyttö laittoi hameet päälleen. Sitä ennen oli ollut kaks kertaa reissussa. Sekö on mustalaisuutta? Sullahan ne hienot aatteet on.

        sihkas jala, tu aaheha hyök komunis. Ma akka manke putte.


      • ukkeli....
        Kyselijätär kirjoitti:

        Mooseksen aikana miehet pukeutuivatkin pitkiin mekkoihin Lähi-Idässä. Eli sinä elät oikeaoppisen raamatullisesti käytät pitkää mekkoa itse, jos olet mies? Sinulla on myös pitkä parta ja pitkä tukka, kuten tuolloin oli miesten pukeutumiskoodi?

        Mooseksen 5.kirjassa käsketään myös tappamaan tottelemattomat poikalapset kivittämällä heidät kuoliaaksi kaupungin portilla koko kaupunkilaisten voimalla. Tämäkin pitäisi muistaa, kun itse elää "raamatullisesti".

        Vai onko niin, että itse elää kuten haluaa, ja tuhansia vuosia vanhat tapasäännökset sopivat ohjenuoraksi vain muille?

        1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun mies tai nainen tekee nasiirilupauksen vihkiytyäksensä Herralle,
        3 niin pidättyköön hän viinistä ja väkijuomasta; älköön juoko hapanviiniä tai hapanta juomaa älköönkä mitään viinirypäleen mehua; älköön syökö tuoreita älköönkä kuivia rypäleitä.
        4 Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, älköön hän syökö mitään, mikä viiniköynnöksestä saadaan, älköön edes raakiloita tai köynnösten versoja.
        5 Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, älköön partaveitsi koskettako hänen päätänsä. Kunnes kuluu umpeen aika, joksi hän on vihkiytynyt Herralle, hän olkoon pyhä ja kasvattakoon päänsä hiukset pitkiksi.
        6 Niin kauan kuin hän on Herralle vihkiytynyt, älköön hän menkö kuolleen luo.
        7 Älköön hän saastuko edes isästänsä tai äidistänsä, veljestänsä tai sisarestansa heidän kuoltuaan, sillä hänen päässään on Jumalalle-vihkiytymisen merkki.
        8 Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, hän on pyhä Herralle.


      • ukkeli........
        ukkeli.... kirjoitti:

        1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun mies tai nainen tekee nasiirilupauksen vihkiytyäksensä Herralle,
        3 niin pidättyköön hän viinistä ja väkijuomasta; älköön juoko hapanviiniä tai hapanta juomaa älköönkä mitään viinirypäleen mehua; älköön syökö tuoreita älköönkä kuivia rypäleitä.
        4 Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, älköön hän syökö mitään, mikä viiniköynnöksestä saadaan, älköön edes raakiloita tai köynnösten versoja.
        5 Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, älköön partaveitsi koskettako hänen päätänsä. Kunnes kuluu umpeen aika, joksi hän on vihkiytynyt Herralle, hän olkoon pyhä ja kasvattakoon päänsä hiukset pitkiksi.
        6 Niin kauan kuin hän on Herralle vihkiytynyt, älköön hän menkö kuolleen luo.
        7 Älköön hän saastuko edes isästänsä tai äidistänsä, veljestänsä tai sisarestansa heidän kuoltuaan, sillä hänen päässään on Jumalalle-vihkiytymisen merkki.
        8 Niin kauan kuin hänen nasiirilupauksensa kestää, hän on pyhä Herralle.

        13 Ja tämä on nasiirilaki: Sinä päivänä, jona hänen nasiirilupauksensa aika on kulunut umpeen, tuotakoon hänet ilmestysmajan ovelle,
        14 ja hän tuokoon uhrilahjanansa Herralle vuoden vanhan virheettömän karitsan polttouhriksi ja vuoden vanhan virheettömän uuhikaritsan syntiuhriksi sekä virheettömän oinaan yhteysuhriksi
        15 ynnä korillisen lestyistä jauhoista leivottuja happamattomia leipiä, öljyyn leivottuja kakkuja ja öljyllä voideltuja happamattomia ohukaisia sekä niihin kuuluvan ruoka-ja juomauhrin.
        16 Ja pappi tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon hänen syntiuhrinsa ja polttouhrinsa.
        17 Mutta oinaan hän uhratkoon yhteysuhriksi Herralle ynnä korillisen happamattomia leipiä; ja pappi toimittakoon myös hänen ruoka-ja juomauhrinsa.
        18 Ja nasiiri ajattakoon hiuksensa, vihkiytymisensä merkin, ilmestysmajan ovella ja ottakoon päänsä hiukset, vihkiytymisensä merkin, ja pankoon ne tuleen, joka palaa yhteysuhrin alla.
        19 Ja pappi ottakoon oinaan keitetyn lavan ja korista happamattoman kakun sekä happamattoman ohukaisen ja pankoon ne nasiirin käsiin, senjälkeen kuin tämä on ajattanut pois vihkiytymisensä merkin.
        20 Ja pappi toimittakoon niiden heilutuksen Herran edessä. Se olkoon pyhä lahja papille, annettava heilutetun rintalihan ja anniksi annetun reiden lisäksi. Sen jälkeen nasiiri saakoon juoda viiniä.
        21 Tämä on laki nasiirista, joka tekee lupauksen, ja hänen uhrilahjastaan, jonka hän uhraa Herralle vihkiytymisensä tähden, sen lisäksi, mitä hän muuten saa hankituksi. Tekemänsä lupauksen mukaan hän menetelköön näin, noudattaen vihkiytymistään koskevaa lakia."


      • ukkeli......
        RAUHOTU HYVÄ UKKO kirjoitti:

        No sä se ainakin taidat tuon ivaamisen, jos sulla ei oo muu hallussa niin tuo on varsinainen luonnonlahja sinulle. Kympit sulle.

        En ymmärrä miksi taas ensinnäkin vedät Mr Grillaajaa mukaan tähän asiaa ja miksi häntä mollaat? Ja miksi mollaat tuon viestin aloittajaa, etkö pysty muuten ilmaisemaan itseäs ja mielipiteitäs?

        Ja kyllä se niin on että entistä nuoremmat on lähtemässä reissun päälle eikä se ole oikein. Muistan itekin tapauksen vuosijen takaa, 13-vuotias tyttö laittoi hameet päälleen. Sitä ennen oli ollut kaks kertaa reissussa. Sekö on mustalaisuutta? Sullahan ne hienot aatteet on.

        mustalaisuutesda. Piä hyvä ihminen tapasi, mutta älä kauppaa niitä tänne yleiselle palstalle. Ja yritä lohduttaa tuota makkara miestä, koska hän on sinulle niin rakas. Minä sanon suoraan mitä on sanomista, okei.Enkä tykkää, että valehdellaan, menikö kaaliin ?


      • vres'+
        ukkeli........ kirjoitti:

        13 Ja tämä on nasiirilaki: Sinä päivänä, jona hänen nasiirilupauksensa aika on kulunut umpeen, tuotakoon hänet ilmestysmajan ovelle,
        14 ja hän tuokoon uhrilahjanansa Herralle vuoden vanhan virheettömän karitsan polttouhriksi ja vuoden vanhan virheettömän uuhikaritsan syntiuhriksi sekä virheettömän oinaan yhteysuhriksi
        15 ynnä korillisen lestyistä jauhoista leivottuja happamattomia leipiä, öljyyn leivottuja kakkuja ja öljyllä voideltuja happamattomia ohukaisia sekä niihin kuuluvan ruoka-ja juomauhrin.
        16 Ja pappi tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon hänen syntiuhrinsa ja polttouhrinsa.
        17 Mutta oinaan hän uhratkoon yhteysuhriksi Herralle ynnä korillisen happamattomia leipiä; ja pappi toimittakoon myös hänen ruoka-ja juomauhrinsa.
        18 Ja nasiiri ajattakoon hiuksensa, vihkiytymisensä merkin, ilmestysmajan ovella ja ottakoon päänsä hiukset, vihkiytymisensä merkin, ja pankoon ne tuleen, joka palaa yhteysuhrin alla.
        19 Ja pappi ottakoon oinaan keitetyn lavan ja korista happamattoman kakun sekä happamattoman ohukaisen ja pankoon ne nasiirin käsiin, senjälkeen kuin tämä on ajattanut pois vihkiytymisensä merkin.
        20 Ja pappi toimittakoon niiden heilutuksen Herran edessä. Se olkoon pyhä lahja papille, annettava heilutetun rintalihan ja anniksi annetun reiden lisäksi. Sen jälkeen nasiiri saakoon juoda viiniä.
        21 Tämä on laki nasiirista, joka tekee lupauksen, ja hänen uhrilahjastaan, jonka hän uhraa Herralle vihkiytymisensä tähden, sen lisäksi, mitä hän muuten saa hankituksi. Tekemänsä lupauksen mukaan hän menetelköön näin, noudattaen vihkiytymistään koskevaa lakia."

        mite siinä voi lukia nii jos mooseksen kirjassa en muista nyt monesko niistä se oli enkä nyt aivan sanatarkasti muista mut näin siinä luki että älkää leikatko hiuksianne ohimoilta lyhyeksi

        nii ja sitte tähä vaate juttuu kyl musta se on paljo hienomman näköstäki ku naisella on hieno jakku tai joku pusero ja normaali hame ja hienot piikkarit jalassa tyylikäs on aina tyylikäs ei oo liian sivee eikä oo liian rivo niiku sitäkää mä en ymmrrä ku naisilla on kaaleen vaatteet ja ostavat hienot kengät muka mitä virkaa niillä on ku ne ei vilahakkaa sieltä hameesta mäki ostin kalliit kengät enkä mä nää niitä ees muute ku otan ne pois seuraavaks ostanki lenkkarrit mitä sitä ostamaa kalliita ja hienoja kenkiä ku ei niil oo mitää virkaa


      • Mankkaan Mirkku
        hei kun keikun kirjoitti:

        Semmoisesta asiasta jonka tiedän 100%. Muista en tiedä, mutta sinä näät tiedävän.Reisaat varmaan paljon kun tiedät noin paljon asioita, ja onhan se hienoa, kun omiaan morkkaa, eikö vaan. sar siinenenko falapos. Sihkas tu seereha. Pen panna kutti til. pen nii, kaaleet soorela, lullera purane siiva. pen sakki pitta siivenes. Tu aahe putti kasikaano. Koon tu aaheha. Tu aaheha siivavitiko.

        Soske tu hellaveha tsaaren? Hinko tuut kokares ilako aahhes? Tu kokaro na jaaneha koontu sal? Dooleske tu khellaveha vare komujen.

        Aah Deuveles
        Mirkku


      • Kyselijätär
        minä tiijän kirjoitti:

        "Sinulla on myös pitkä parta ja pitkä tukka, kuten tuolloin oli miesten pukeutumiskoodi?"

        Tuon sinä kyllä nyt valehtelet, ihmittelen miksi ? Miksi ? Mooseksen kirjassa ei lue noin. Et sinä tiedä edes miksi partaveitsi ei saannut koskea joitenkin miesten naamaa. Sinä yrität keksiä omia juttujasi, mutta huonolla menestyksellä. Olet epä rehellinen. Miksi et ole rehellinen ? Va tuleeko suustasi vain mitä sattuu. Vastaa ensin tähän, niin minä vastaan sinulle sitten.

        Raamattu (ja kaikkien muidenkin kirjauskontojen pääteokset) on tuossa omassakin hyllyssä, joten siitä voi vaivatta lukea jokainen lukutaitoinen, eli aivan varmasti tiedän kaiken saman kuin muutkin lukutaitoiset. Raamatun voi ladata muuten myös netistä. Mooseksen kirjoja ohjenuorana pitävät kyllä vain juutalaiset, kristityillä kun on tuo UT, jonka mukaan ei saisi ladata taakkoja toisten harteille eikä ulkoisilla asioilla ole mitään osuutta pelastukseen, päinvastoin se on jumalatonta:

        "Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys - eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, vaan hyvät teot ---. I Tim. 2: 9–10"

        Eli tämän mukaan komeat hameet, korut ja kimallus ja kampaukset ovat Jumalan pilkkaa jos mikä. =)

        Kyselet muuten tuolla aikaisemmassa viestissäsi, että mikä se jakkupuku mahtaa olla. Se on yksinkertainen vaate, jota moni nainen käyttää työssään. Miehellä vastine on kokopuku, eli mies ei pukeudu työssä esim. hameeseen, kuin ehkä Indonesiassa, joka on siellä päin miesten perinneasu, ruutuhame.

        http://www.wikiwak.com/image/Sarungan.jpg

        Tässä taas aivan säädyllinen perinneasu, jota ei naiset voi käyttääkään. Asu on hyvin raamatullinen, koska mitään turhia koristuksia ja korvakoruja ei käytetä:

        http://cache4.asset-cache.net/xc/91902010.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=77BFBA49EF878921CC759DF4EBAC47D070EF910C9285DD021AFDAA4D552B9...

        Kuten huomaat, on säädyllisyys aina yhteisön määriteltävissä oleva asia ja se vaihtelee ajan ja paikan mukaan.

        Tässä esimerkki jakkupuvusta:

        http://www.rwmikael.fi/media/img/jakkupuku-03.png

        Säädyllisyyttä on hyvin monenlaista, vai mitä?


      • omatarinani
        ukkeli...... kirjoitti:

        mustalaisuutesda. Piä hyvä ihminen tapasi, mutta älä kauppaa niitä tänne yleiselle palstalle. Ja yritä lohduttaa tuota makkara miestä, koska hän on sinulle niin rakas. Minä sanon suoraan mitä on sanomista, okei.Enkä tykkää, että valehdellaan, menikö kaaliin ?

        Heissan vaan kaikille!

        Luin tuossa aikaisempia keskusteluja ja ajattelin itsekkin kirjoittaa omia kokemuksiani. Minä olen puoli kaalo, äitini on kaajeita eikä se ole minua koskaan mitenkään haitannut tai vaivannut. Olen kasvanut sakkini keskellä ihan samallalailla kun kaikki muutkin eikä minua ole koskaan puolikkuuteni takia pidetty mitenkään hunompana.

        Olen saanut kaalon kasvatuksen pienestä pitäen, ihan tavallista on ollut nähdä naisilla kaaleen hameita ja miehillä suoria vaatteita, ihan tavallista on ollut että joku nuori nainen on kaaleen hameet joskus päälleen laittanut, kuka nuorempana ja kuka vanhempana. itse olin 19 vuotias kun kaaleen vaatteet laitoin. koskaan en kyseenalaistanut laitanko vaatteita vai enkö laita kun se on mulla ainakin ollut ihan normaalia että ne laitetaan, epänormaalimpaa olisi ollut nähä kaaleen nainen ilman kaaleen vaatteita.

        Tuohon täytyy mun omalta osaltani ja omasta kokemuksestani ja kasvatuksestani sanoa että jos lapsi kasvaa kaaleitten keskellä ja näkee normaalina asiana kaaleen vaateet niin eiköhän se lapsikin kasva siihen että ne vaatteet joskus laitetaan. en tietenkään voisi pakottaa omia lapsiani laittamaan kaaleen hameita mutta toivoisin että he laittaisivat koska vaikka vaatteet ei tee kenestäkään kaaloa tai muslimia mutta silti ne vaateet on osa sitä kaaloa. eikö olisi hullua sanoa itseään seepraksi jos ei olisi seepran raitoja?

        tuosta vaatteitten laitto iästä, en koskaan antaisi tyttöjeni laittaa kaaleen vaatteita ennenkun ovat vähintään 18 vuotiaita iältään, kyllä sitä kovasti ehtii aikuisen kengissä olemaan, ensin pitää käydä koulut, opiskella ammatti ja ajaa ajokortti ja sitten kaaleen vaattet.

        rauhallista ja siunattua joulunodotusta kaikille! :)


      • Vaalea Sveitsistä
        omatarinani kirjoitti:

        Heissan vaan kaikille!

        Luin tuossa aikaisempia keskusteluja ja ajattelin itsekkin kirjoittaa omia kokemuksiani. Minä olen puoli kaalo, äitini on kaajeita eikä se ole minua koskaan mitenkään haitannut tai vaivannut. Olen kasvanut sakkini keskellä ihan samallalailla kun kaikki muutkin eikä minua ole koskaan puolikkuuteni takia pidetty mitenkään hunompana.

        Olen saanut kaalon kasvatuksen pienestä pitäen, ihan tavallista on ollut nähdä naisilla kaaleen hameita ja miehillä suoria vaatteita, ihan tavallista on ollut että joku nuori nainen on kaaleen hameet joskus päälleen laittanut, kuka nuorempana ja kuka vanhempana. itse olin 19 vuotias kun kaaleen vaatteet laitoin. koskaan en kyseenalaistanut laitanko vaatteita vai enkö laita kun se on mulla ainakin ollut ihan normaalia että ne laitetaan, epänormaalimpaa olisi ollut nähä kaaleen nainen ilman kaaleen vaatteita.

        Tuohon täytyy mun omalta osaltani ja omasta kokemuksestani ja kasvatuksestani sanoa että jos lapsi kasvaa kaaleitten keskellä ja näkee normaalina asiana kaaleen vaateet niin eiköhän se lapsikin kasva siihen että ne vaatteet joskus laitetaan. en tietenkään voisi pakottaa omia lapsiani laittamaan kaaleen hameita mutta toivoisin että he laittaisivat koska vaikka vaatteet ei tee kenestäkään kaaloa tai muslimia mutta silti ne vaateet on osa sitä kaaloa. eikö olisi hullua sanoa itseään seepraksi jos ei olisi seepran raitoja?

        tuosta vaatteitten laitto iästä, en koskaan antaisi tyttöjeni laittaa kaaleen vaatteita ennenkun ovat vähintään 18 vuotiaita iältään, kyllä sitä kovasti ehtii aikuisen kengissä olemaan, ensin pitää käydä koulut, opiskella ammatti ja ajaa ajokortti ja sitten kaaleen vaattet.

        rauhallista ja siunattua joulunodotusta kaikille! :)

        Olipa kiva lukea rauhallinen ja järkvä viestisi.
        Kiva kuulla, että Sinulla on mennyt hyvin. Kovin hyvä ajatus on myös se, että tahdot lapsiesi tekevän päätöksensä hameista vasta sitten kun he ovat täyttäneet 18 vuotta. Koululla, opiskelula ja ammattilla on tänään tulevaisuutta ajatellen korkein prioriteetti. Olet hyvä Äiti ja varmasti hyvä valko/romani
        Kiitos viestistäsi. Sinulle niinkuin perheeleesi toivotan siunattua ja kynttilänvaloista 3. adventtia.


      • ukkeli...
        RAUHOTU HYVÄ UKKO kirjoitti:

        No sä se ainakin taidat tuon ivaamisen, jos sulla ei oo muu hallussa niin tuo on varsinainen luonnonlahja sinulle. Kympit sulle.

        En ymmärrä miksi taas ensinnäkin vedät Mr Grillaajaa mukaan tähän asiaa ja miksi häntä mollaat? Ja miksi mollaat tuon viestin aloittajaa, etkö pysty muuten ilmaisemaan itseäs ja mielipiteitäs?

        Ja kyllä se niin on että entistä nuoremmat on lähtemässä reissun päälle eikä se ole oikein. Muistan itekin tapauksen vuosijen takaa, 13-vuotias tyttö laittoi hameet päälleen. Sitä ennen oli ollut kaks kertaa reissussa. Sekö on mustalaisuutta? Sullahan ne hienot aatteet on.

        naisen kansa ? Itse en ainakaan muista


      • ukkeli...
        Mankkaan Mirkku kirjoitti:

        Soske tu hellaveha tsaaren? Hinko tuut kokares ilako aahhes? Tu kokaro na jaaneha koontu sal? Dooleske tu khellaveha vare komujen.

        Aah Deuveles
        Mirkku

        vaan se on tuo toinen bakro, etkö huomaa. Eikä minulla ole paha olo, Mirkku. Olen sen ylä puolella. Siiva me hellatommas


      • VOI RAKKAAT PERUNAT
        ukkeli...... kirjoitti:

        mustalaisuutesda. Piä hyvä ihminen tapasi, mutta älä kauppaa niitä tänne yleiselle palstalle. Ja yritä lohduttaa tuota makkara miestä, koska hän on sinulle niin rakas. Minä sanon suoraan mitä on sanomista, okei.Enkä tykkää, että valehdellaan, menikö kaaliin ?

        Elä luule, että olen lapsi. Se voip vanha mies olla sillä tavalla että ollaan pian saman ikäsiä. Ja mistä päättelet että olen naispuolinen. No sinun järjenjuoksusta. Et sinä ole mua ylempänä joten piätä suusi vaan. On se hyvä että suoraan sanoo mutta eihän tämä ole mikään ivaamispalsta vaan täysin jotain muuta. En ole missään vaiheessa puhunut että rillaaja on minulle rakas. Elä sotke rakkautta ja tunteita tähän asiaan, kun niistä ei kerta ole kyse. Menikö kaaliin? Eli noudata omaa neuvoas eläkä kauppaa tapojasi yleiselle palstalle.


      • oh-hoijaa
        kauhistunnut kirjoitti:

        Kun mie en tiijä ! Onko se sellainen miehen puvusta väännelty muoto ? No niin te taas olette niitä suomalaisia metsä juntti kansaa, jotka eivät tiedä muotista mitään. Teillä vain on yleensä sininen tuulipuku, niin miehillä kuin naisilla. Mutta amerikoissa kyllä on muotia kulkia perseposket paljaana, sekä muualla maailmassa. Eihän suomalaisen juntin kannata puhua muotista mitään. Koska se ei siittä tajua mitään. Koska he ovat Venäläistä, ja mongolialaisten sekoitus. Oikia kunnon maatiainen, kaljasta tykkää, sekä kiroilla kovasti, niin mies puoliset kuin naispuoliset. Hai sie, älä sinä puutu romani muoteihin, tämä asia ei pitäisi sinulle kuulua. Teidä ei tosiaan erota, siis junteista, kumpi on mies ja kumpi nainen, teillä kun ei ole noita rintojakaan ollenkaan, ja samanlainen puku päällä miehellä ja naisella, sekä tukka leikaus sama. Suomalainen nainen on kuin orhi ,kesälaitumella. Romani naiset on sentään naisia, komeita, ja fiksuja. Ei ne kiroile kuin jätkät, eikä litki kaljaa. Eikä ne laita miehen tamineta päällensä, eikä heillä ole miehen tukkaa. Miksi kauhistatte JUMALAA, MIKSI MIKSI ?

        5. Mooseksen kirja 22


        5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.

        5 En kvinna skall icke bära vad till en man hör, ej heller skall en man sätta på sig kvinnokläder; ty var och en som så gör är en styggelse för HERREN, din Gud.

        5 The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment: for all that do so are abomination unto the LORD thy God.

        että unto man ja tuulipukumuotti??? ainakin osataan kirjottaa...


      • että sellasta
        kyllästyny tosissaan kirjoitti:

        "Romaninaiset on sentään naisia, --- ei ne kiroile kuin jätkät eikä litki kaljaa."

        No joo en ole nähny kaljaa litkivää kaaleen akkaa mutta viina sen sijaan menee muutamilla nais ihmisillä sitäki paremmin alas ja kyllä ovat ihan kaaleita. Kiroilustakin voi olla monta mieltä, kyllä sitä on semmosta kielen käyttöö ollut että huh huh.

        En sano siks että olisin itse kaajeita tai että puolustaisin jotenkin kaajeita tai kenenkään tekemisiä mutta mieti hyvä ihminen nyt pikkasen mitä puhut ja kato ympärilles. Meijänkin "remmiin" mahtuu monenlaista naista ei ne ole kaikki hienoja eikä todellakaan fiksuja. Jokasessa on piilevä fiksuus vaan monen käytöksen perusteella se fiksuus on valahtanu sanonko mistä ja mihin ja millon. No enpä taida viitsiä kun täällä on vanhoja ihmisiäkin. Mutta osaat varmaan päätellä itsekin mitä tarkotan.

        kyllä kaaleen akoille viina maistuu. kahvikupissa ne sitä juo ravintoloissa, ettei ukot tajua..


      • Sama virsi hoh hoi
        hei kun keikun kirjoitti:

        Semmoisesta asiasta jonka tiedän 100%. Muista en tiedä, mutta sinä näät tiedävän.Reisaat varmaan paljon kun tiedät noin paljon asioita, ja onhan se hienoa, kun omiaan morkkaa, eikö vaan. sar siinenenko falapos. Sihkas tu seereha. Pen panna kutti til. pen nii, kaaleet soorela, lullera purane siiva. pen sakki pitta siivenes. Tu aahe putti kasikaano. Koon tu aaheha. Tu aaheha siivavitiko.

        Joo ja siun hieno keskisuomalainen sukulaistyttös on eräällä paikkakunnalla ja tekee ihan vallan vitosia siellä, että siinäkö on se hieno keskisuomalaisuus sitten. En ole sinun kanssa aiemmin keskustellut mutta en ymmärrä miten sanot toista ihmistä kaajeenmoiseksi vaikka et varmaan etes tunne, sen perusteella mitä toinen kirjoittaa. Jos toinen kirjoittaa nähneensä miten kaaleen naiset juopottelee niin sekö hänestä tekee kaajeenmoisen. Joko sinä olet pieni tai sitten järkitaso on siulla ihan omaa luokkaansa, tuohon ei moni pysty. Että heikun keikun vaan ja hölökyn kölökyn.


      • yx jeeno
        minä tiijän kirjoitti:

        "Sinulla on myös pitkä parta ja pitkä tukka, kuten tuolloin oli miesten pukeutumiskoodi?"

        Tuon sinä kyllä nyt valehtelet, ihmittelen miksi ? Miksi ? Mooseksen kirjassa ei lue noin. Et sinä tiedä edes miksi partaveitsi ei saannut koskea joitenkin miesten naamaa. Sinä yrität keksiä omia juttujasi, mutta huonolla menestyksellä. Olet epä rehellinen. Miksi et ole rehellinen ? Va tuleeko suustasi vain mitä sattuu. Vastaa ensin tähän, niin minä vastaan sinulle sitten.

        Mooseksen aikana ei partaveistä ollu vielä keksittykään.


      • Anonyymi
        kauhistunnut kirjoitti:

        Kun mie en tiijä ! Onko se sellainen miehen puvusta väännelty muoto ? No niin te taas olette niitä suomalaisia metsä juntti kansaa, jotka eivät tiedä muotista mitään. Teillä vain on yleensä sininen tuulipuku, niin miehillä kuin naisilla. Mutta amerikoissa kyllä on muotia kulkia perseposket paljaana, sekä muualla maailmassa. Eihän suomalaisen juntin kannata puhua muotista mitään. Koska se ei siittä tajua mitään. Koska he ovat Venäläistä, ja mongolialaisten sekoitus. Oikia kunnon maatiainen, kaljasta tykkää, sekä kiroilla kovasti, niin mies puoliset kuin naispuoliset. Hai sie, älä sinä puutu romani muoteihin, tämä asia ei pitäisi sinulle kuulua. Teidä ei tosiaan erota, siis junteista, kumpi on mies ja kumpi nainen, teillä kun ei ole noita rintojakaan ollenkaan, ja samanlainen puku päällä miehellä ja naisella, sekä tukka leikaus sama. Suomalainen nainen on kuin orhi ,kesälaitumella. Romani naiset on sentään naisia, komeita, ja fiksuja. Ei ne kiroile kuin jätkät, eikä litki kaljaa. Eikä ne laita miehen tamineta päällensä, eikä heillä ole miehen tukkaa. Miksi kauhistatte JUMALAA, MIKSI MIKSI ?

        5. Mooseksen kirja 22


        5 Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.

        5 En kvinna skall icke bära vad till en man hör, ej heller skall en man sätta på sig kvinnokläder; ty var och en som så gör är en styggelse för HERREN, din Gud.

        5 The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment: for all that do so are abomination unto the LORD thy God.

        Jumalan sana pitää olla sydämes, ei sota lauseena


    • Hagertin_Angelita

      Oon itte ihan kunnon romani ja olen sitä mieltä että jos lapsi on kaale, niin ainakin pikkuvaatteita pitäisi käyttää. Eihän romanien vaatteissa mitään pahaa oo. Se on kuitenkin sun asia ja voit sen itse päättää. Ja lapsienkin mielipiteitä voisi kysyä, haluavatko he käyttää näitä vaatteita.

    • Nordic-man

      Miksi lapset eivät saisi olla niin kuin muutkin lapset, vaan aletaan rajoittamaan heidän pukeutumista pienestä pitäen. Ei se mustalaisuus niissä vaatteissa ole, vaikka monien mielestä se on juuri niissä, eli eihän meistä muuten tiedetä, että ollaan romaaneja. Tälläinen pukeutumistyyli on vain Suomessa, joten olisiko aika siirttyä tälle vuosituhannelle.

      • Romani Mies

        aina sanotaan että ei se mustalaisuus vaatteissa ole ??? mikä on mielestäni järjettömyyden huippu ei se mustalaisuus tietenkään vaatteissa siinä suhteessa ole että jos joku valkolainen laittais kaaleen hameet että tästä tulis mustalainen. mutta kyllä se hyvät ihmiset niin on että kyllä ne vaatteet kuuluu mustalaisuuteen täydellisesti. voihan sitä tietenkin olla mustalainen vaikka kävelis shortsit jalassa mutta se on eriasia että voiko tätä sen jälkeen sanoa enää mustalaiseksi.

        sitähän vois sitte sanoa niinki että ei ne käytöstavat tee mustalaiseksi eli ollaan niinku pellos ja käytetään minihametta ja ollaan silti kaaleita eikös voi hyvät ihmiset teidän kanssanne. ymmärrän kyllä että ei eletä enää 50-lukua mutta ei se tarkota sitä että vaikka eletään 2000 lukua niin voitaisiin käyttäytyä miten tahansa.

        nykyään on vaan niin paljon semmosia kaaleita jotka omalla käytöksellään kulkeutuvat kauemmaksi ja kauemmaksi kaaleitten kulttuurista. tämä on sitä sivistymistä ymmärrän sen mutta ei sen saisi tarkoittaa sitä että unohdetaan ihan kokonaan mitä ollaan ja luovutaan omasta kulttuurista sen vuoksi että tultaisiin kaajeille hyviksi. jos me ei kelvata kaajeille omina itsenämme niin ei voi mitää. tietenkin se että pitää meidänkin yrittää sopeutua yhteiskuntaan kouluttautua ja käyttäytyä sivistyneesti kaupoissa jne,,,, mutta ei se kuitenkaan tarkoita että joo meidän pitää pukeutua kuten kaajeet ja käyttäytyä ja melkeinpä vielä värjätä hiuksetkin että oltaisiin juuri kuin kaajeet.

        sitten ku sanotaan että tälläinen pukeutumistyyli on vain suomessa se on totta mutta eihän sitä niin voi laskea vaikka maailmassa on paljon romaneita niin suomen romanit on kuitenkin oma rotunsa jos näin voidaan sanoa. ja ajan saatossa meille on kehittyny oma kulttuuri.

        minun mielestäni kaikki voi pukeutua miten haluaa mutta minun silmissäni sellainen joka pukeutuu esim farkkuihin ei ole mustalainen vaikka olisikin kahden mustalaisen lapsi.

        pukeutuminen ja mustalaisuus on mun mielestä sama ku polkypyörä ja renkaat onhan se polkypyörä ilman renkaitakin mutta ei sillä enää samaa käyttöä ole.


    • mieli pide

      kyllä ainakin ulkomaan mustalaiset pukeutuu tosi paljastavasti ja silti ne on ihan yhtä mustalaisia.

    • grai

      Alkuperäinen romanivaatetus tulee Intiasta. Suomen romanivaatteet on kopioitu valtaväestöltä, talonpoikaidasuista. Aito itämainen vaatetus oli erilainen. Karjalan kaaleilla oli vielä kolikkoketjut, miehillä korvakorut ja huivit ja pussipaidat. Naisilla oli ennenvanhaankin pitkä hame, mutta ei todellakaan mikään samettihame. Röijyn mallikin tulee talonpoikaisnaisen asusta.

      Naisilla oli ennen päässä huivi, hiuksilla ei ollut sopivaa koreilla! Nykymustalaisen pukeutuminen onkin mennyt päälaelleen. Olisi paljon parempi palata perinteiseen itämaiseen tyyliin, värikkäisiin hameisiin, silkkisiin pussipaitoihin, saappaisiin ja liiveihin jne. Puseron käyttäminen paidan päällä kesäisin on kidutusta kuten samettihame ja röijykin.

      Pussihousut oli ns. hevosajurin asusta kopioitu vaatekerta, mutta aidoilla vanhoilla kaaleilla oli myös saappaat, usein hyvin pitkävartiset, joenylityksiä varten.

    • kuukukkanen

      Juu,yli satavuotta sitten ei ollu pönkkiä hameissa ja varmaan oli kevyemmät muutenkin vaikka peittivät täysin.

      Miksi nykyään käytetään niin painavaa hametta,että selkävaivat tulee siitä?

      Terveyttä pitää aatella kanssa.
      On aina ollut muoti-ilmiöitä jotka haittaa terveyttä,kuten valkolaisilla nämä lantiofarkut,jotka painoi jotain hermoja niin että jaloista lähti tunto.

      Tai muoti jossa aikanaan oli niin kireät korsetit,että naiset pyörtyi.

      Romanien painava hame altistaa selkäsäryille ja selkärangan sairauksille.

      Tuon hameasian voi toteuttaa terveellisemminkin,ja silti siveyssäännöt täyttyy.

    • Anonyymi

      Ei oo kiinni mistää monta prosenttia on kaaleita, sydämestä se mustalaisuus tulee eikä prosenteista, ja kamppeet laitetaa sillo päälle ku osataan käyttäytä, eikä olla nii huonoilla tavoilla että hävettää. Kuka ees vertaa sitä että kuinka paljon on kaaleita ja kaajeita jokasella on talonpojan verta, miettikää ny ite että miks. Tossa en oo väärässä kaaleethan olis kipijöitä jokane jos ei olis yhtä muka kaajenverta😂

    • Anonyymi

      jokainen saa itse päättää

    • Anonyymi

      Mitä ne lapset tekee kaaleenhameilla ja varsinkin kun eivät osaa muutenkaan käyttäytyä puhutaan mitä sattuu ja pompitaan yläkerroissa vaikka ruokakaupat on alhaalla.

    • Anonyymi

      Totta on että suurin osa nuorista ja vähän vanhemmistakin kaaleennaisista häpäsee vaan omalla käytöksellään kaaleenvaatteet. Miettikää kuinka moni nuori tyttö tai aikuinkaan nainen ennen käytti meikkejä ei juuri kukaan, varsinkaan jos piti kaaleenvaateita ny t lähes joka mustalaisnainen meikkaa niinkö katulupnit ja esitetään niin romanoo, vaikka tavoista ei tiijetä mitään sotketaan ihmisten ruokakaupat kun kävellään tavaratalojen yläkeroksissa vaikka ruokakaupat on alakerrasssa. sitte otetaan povesta tai hameentaskusta puhelin ja otetaan ihmisten kahvikupeista kii likasilla käsillä. Ei normaali järkinen mustalainen joka pitää että keittiö on puhas vie sinne likasta kännykkää mikä on petillä ja povessa ja ties missä muualla. Eihän viijä makuuhuoneeseenkaan eikä vessaan astijoita, niin miksi te jotka esitätte niin horttoo viette sen likasen kännykkänne mitä pijätte povesasanne ja hameentaskussa ja petillänne, niin miksi viette sen likasen kännykänne keittiöön. olen ollut monissa kyläpaikoissa missä talon emäntä kokaa ja kun puhelin soi ottaa puhelimen povestaan ja jatkaa kokkaamista pesemättä ensin käsijään hyi kyllä on moni kaalo niin teeskentelijä ja matkii vaan toine toistaan pitäs olla kotonakasvaneelle kahen-mustalaisen lapselle ihan selkäytimessä että käit pestään jos mennään keittiöön kun on ollu paskanen puhelin käissä

    • Anonyymi

      Kaaleen vaateet on keksityt joka on lähtenyt kaajeista kun osti rouvalensa samettia ja röjy kankaat tuli ranskasta. Jos ne kuuluis kaaleille niin ne olis ulkomaan kaaleilla kans. Mitä sanotte et kaaleen nainen pitää samettia mekkoa mut mies ei saa laittaa sametista suoria vaateita, eikä olla pelkällä hihalla mut nainen saa olla et röjystä näkyy läpi. Hienot tavat on monet mutta ne pitää tulla kotoa eikä elämänkaverilta, eikä suvulta. Ulkomaalaisilla on tavat kuten tupakin poltto ja omistanut tapoja myös suomalaiset. Tänäpäinä laitetaan iso mekko että saadaan mies jopa silloin kun otetaan suomalainen, sit keksitään sen mummo vainaa oli kaaleita. Ollaan kun sikoja ja naishenkilö pahempi kun mies ja käytetään aineita. Nähdään vaivaa niistä joka ei ole laittanut isoa mekkoa tai kävelee farkuilla mut on sivistyneitä, ei livetä ja puhu mitä vaan suusta tictokis tai FB niin kun nämä hortot

    • Anonyymi

      JEENO JOKA EI RÖIJYÄ PUE EI OLE AJASAAVO LAISINKAAN!

      • Anonyymi

        Sopii kuule tulla sanomaan sama asia nelisilmin. Mie käytän vaan tiukkoja nahkahousuja ja nahkaliiviä. Terveisin kotkan toppi sepastiani vaan


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe