Minkälaisilla pankin marginaaleilla olette saaneet rahaa pankista investoinneillenne.
Tarkoitan nyt lähinnä lainoja jotka sovitaan otettavaksi vaikkapa 10 vuodeksi niin että niistä tuon ajan vain kokrko maksetaan(jos ei niitä haluta lyhentää), ja sovitaan niin ettää katsotaan sitten mitä 10 vuoden päästä asialle tehdään. Tarkoitan siis pankin mariginaalia tämän euriborin(josta siis EKP päättää) päälle. Oletteko saaneet myös lupauksia siitä että sovittua pankin mariginaalia pankki ei nosta tuona laina-aikana.
Nämä on sellaisia lainoja joita ainakin Nordea alkoi myöntää tässä joskus 2005, ja ne tuolloin kulkivat vanhus- lainan nimellä. Minäkin tuolloin otin asuntoinvestointeihini pienen tällaisen vanhus-lainan 10 vuodeksi(Olin tuolloin kuitenkin jo 5-kymppinen. En tiedä ovatko nuoremmille näitä tällaisia vanhus-lainoja edes myöntäneet, tai saako niitä edes myöntää) ja silloin pankin mariginaali oli minulle 1,4% ja se oli kiinteäksi sovittu ihan virallisestikkin. Nyt kuittasin tuon vanhan pienen vanhuslainani pois ja tein paljon suuremman vanhus-lainan tilalle(niinikään 10 vuodeksi) kun tuli eteeni kannattavksi katsomani investointikohde. Nyt tuo pankin mariginaali on minulle 1,6% ja senkin ainakin puheen mukaan pitäisi olla kiinteä mariginaali. Itse tällaisen lainan tekemisestä velottavat 400€ Nordeassa. K.o. lainoja ei kuulemma saa olla muuta kuin yksi asiakasta kohti, ja siksi jouduin kuittaamaan tuon aiemman edullisemmalla 1,4% mariginaalilla olevan pienen vanhuslainani pois vaikka sitä vielä melkein viisi vuotta olisin voinut muuten sellaisenaan pitää. Tällaisella lainatilillä oleville rahoille saa tasan saman koron euribor pankin mariginaali. Tosin näille rahoille maksettavasta korosta menee se lähdevero 28% jonka siinä sitten kyllä häviää.
Tietenkin nämä lainat ovat sellaisia että periaatteessa pankki voi ne ylössanoa koska hyvänsä, mutta se on vaan periaatteessa ja jos sellainen tilanne eteen tulisi(minun tapauksessani vaikkapa niin jos k.o. investoinnit lakkaisivat kannattamasta) niin joka tapauksessa omaisuuden realisointia siinä edessä olisi. Tämä on käytännössä juurikin vaan se investoijan riski joka aina on olemassa. Pankin juuri arvioma omaisuuteni arvo on kyllä vieläkin reilusti kolminkertainen(mukaan lukien tämä uusi investointini) tähän nyt tekemääni vanhuslainaan nähden joskaan tuskin nelinkertainen edes parhaimmillaan.
Onko kokemuksia
n.s. vanhuslainoista
0
195
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1324564Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k743299- 1061608
- 881415
- 102957
- 74834
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka20827- 42730
Tämän palstan naiseksi esittäytyvät
Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?111707- 44672