Mitkä aineet ovat olleet hyödyllisiä

Nastolan Johannes

Kävin koulua 1973-1985 ja TKK:n 1986-1994. Sen jälkeen olen toiminut tuotekehityksessä eri IT-firmoissa Suomessa, USA:ssa ja Japanissa.

Tässä lista kouluaineista joista on ollut hyötyä. Ne siinä järjestyksessä, mistä on ollut eniten hyötyä.

- Äidinkieli. Se on ollut pohja kaikkeen muuhun opiskeluun. Koulun jälkeen osasin hyvin suomen. Siitä se on sitten vähän rapistunut. Helppo ja mielenkiitoinen aine.

- Englanti. Tarvitsen sitä joka päivä töissä ja vapaa-ajalla. Opiskelussa se oli tärkeä kosak suurin osa kirjoista oli englanninkielisiä. Koulun jälkeen en ollut riittävän hyvä englannissa. Kun luin monta vuotta englanninkielisiä kirjoja ja olin vuoden USA:ssa niin tulin sujuvaksi. Koulussa olisi pitänyt olla enemmän englannin opetusta. Hieman vaikea mulla enkä pienenä ymmärtänyt sen täyttä tärkeyttä.

- Matematiikka. Tarvitsin sitä opiskelussa ja myös töissä. Se on luonnut pohjan matemaattisfysikaalliselle ajattelulle, jota tarvitsen joka päivä niin töissä kuin vapaa-ajalla. Koulussa opin hyvin matematiikan. Sitä oli ihan sopivasti.

- Fysiikka (ja ympäristöoppi). Vähän kuin matematiikka mutta on hyödyllisempi etityisesti arkielämän toimintojen tajuamiseen. Koulussa mun suosikkiaine ja sitä oli sopivasti. Näin jälikäteen fyssa painoittui liikaa laskemiseen ja liian vähän fysiikan tajuamiseen. Mulla ei ollut mitään vaikeuksia matikassa ja fyssassa.

- Liikunta. Näin jälkikäteen yksi tärkeimistä aineista. Sitä olisi saanut olla enemmän. Jopa telinevoimistelua.

- Historia, biologia, maantieto. Mielenkiintoisia ja hyödyllsiä aineita. Opetettiin sopivasti. Maantieto vaan loppui kesken lukiossa.

- Tekniset työt, kuvaamataito ja musiikki. Ihan mukavat mutta kummankin pitäisi olla vapaaehtoisia. Kaikien pitäisi kuitenkin valita ainakin yksi. Miksi tekniset työt loppui lukiossa? Olisin mielelläni käynnyt teknisten töiden kurssilla.

Tässä olivat aineet joista on ollut hyötyä. Olen iloinen että niitä opetettin ja osaa niistä voisi lisätä.

Sitten aineet joista ei ole ollut hyötyä.

- Ruotsi. Opiskelin 6 vuotta koulussa ja kaksi TKK:lla mutta en kieltä tarvitse. Oli koko koulun kurjin aine ja näin jälkikäteen myös turhin. Varmasti tärkeä joillekkin mutta minulle aivan turha riippakivi.

- Saksa. Tämä on täällä muista johtuvista syistä. Se on se että minun oli pakko opiskella kolmea kieltä: englantia, ruotsia ja saksaa. Englannin opin mutta ruotsia ja saksaa en. Syy on varmasti siinä että kieliä oli liikaa. Mun rajani oli kaksi kieltä. Jos olisin saanut valita niin olisin ottanut vain saksan ja sitten myös oppinut sen ja se olisi mennyt tohon ylempään listaan. Nyt se oli mulla toinen pakkopulla ruotsin lisäksi. Kumpaakaan en oppinut ja yhteensä näihin kahteen kieleen pistin noin 60% opiskeluajasta. Siis lähes 2/3 opiskelusta meni kankkulan kaivoon koska en voinut valita minulle sopivia kieliä.

Lupuksi aineet joita olisin halunnut mutta eivät olleet mahdollisia

- Tietotekniikka. Se oli silloin lastenkengissä mutta jotain olisi voinnut opettaa.
- Konekirjoitus. Se ei onnistunut jos halusi tekniset työt. Taidosta olisi ollut paljon hyötyä.
- Japani. Halusin jo silloin opiskella sitä mutta pienessä koulussa ja kahden pakollisen kielen (englanti ja ruotsi) jälkeen mahdotonta.

Jos nyt menisin ylä-asteelle ja saisin valita niin opiskelisin tupla-englannin ja japanin. Jos japania ei olisi niin saksan.

Suomen koulusta saisi matemaattisteknisille pojille todella viihtyisän ja tuottavan paikan, jos kielivalinnat tulisivat vapaaehtoisiksi.

0

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
        Maailman menoa
        12
        2788
      2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
        Maailman menoa
        165
        2695
      3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
        Ikävä
        185
        2537
      4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
        Maailman menoa
        17
        2064
      5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
        Maailman menoa
        22
        2006
      6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
        Maailman menoa
        54
        1848
      7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
        Maailman menoa
        70
        1572
      8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
        Ikävä
        90
        1211
      9. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
        Maailman menoa
        23
        1182
      10. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
        Maailman menoa
        7
        1164
      Aihe