Terve,
maksetaanko kaikki vakuutukset yhtiömuodon ollessa toimini ns. "yrityksen tililtä"? YEL, vahinkovastuuvakuutus, tapaturmavakuutus..
Entä mitä tarkoittaa Y-lomakkeen kohta: ilmoittautuu vaakuutusmaksuverovelvolliseksi? Pitääkö niistä saatanan törkeistä vakuutusmaksuista maksaa vielä lisäveroakin?
Tapaaminen tulevan kirjanpitäjän kanssa viikon päästä, mutta ajattelin kysyä, kun alkoi vaivaamaan. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Kysymys vakuutuksista
11
1072
Vastaukset
- Niinniini
Mikäli puolisosi tienaa enemmän kuin sinä, YEL kannattaa maksaa itse omalta tililtä ja laittaa kuitit puolison verotukseen.
- Misip
Yrityksen pitää maksaa velvoitteensa.
Siksihän yrityksen veloitus on aivan jotakin muuta kuin tekijän palkka!
Sivuuta neuvot siirtää kuitit muille (esim. vaimolle).
Saat kirjanpitorokoksesta syytteen ja verotarkastus on tosiasia.
Sen jälkeen yrityksesi laitetaan selvitystilaan ja voit olla varma, että luottotietosi, mahdollisuutesi yrittäjänä jne. ovat mennyttäaikaa.- hdhdhdhdhdh
Jep ei ole tarkoituskaan. Keskityn mielummin töihin ja yrityksen kehittämiseen, kun vammaiseen kikkailuun.
Mutta jos joku osaa vastata kysymyksiini niin kiitos. Eli maksanko kaikki vakuutusmaksut yritykseni tililtä vai esim. YELlin omalta ja muut yrityksen. Ja mitä käytännössä tarkoittaa tämä vakuutusmaksuverovelvollisuus? - Niinniini
hdhdhdhdhdh kirjoitti:
Jep ei ole tarkoituskaan. Keskityn mielummin töihin ja yrityksen kehittämiseen, kun vammaiseen kikkailuun.
Mutta jos joku osaa vastata kysymyksiini niin kiitos. Eli maksanko kaikki vakuutusmaksut yritykseni tililtä vai esim. YELlin omalta ja muut yrityksen. Ja mitä käytännössä tarkoittaa tämä vakuutusmaksuverovelvollisuus?On täysin laillista maksaa YELit omalta henkilökohtaiselta tililtä ja siirtää kuitit puolison veroilmoitukseen. Tämä oli kirjanpitäjäni neuvo ja olen soveltanut sitä monta vuotta ja tulee joka vuosi mukavat palautukset.
- rghtrr
Niinniini kirjoitti:
On täysin laillista maksaa YELit omalta henkilökohtaiselta tililtä ja siirtää kuitit puolison veroilmoitukseen. Tämä oli kirjanpitäjäni neuvo ja olen soveltanut sitä monta vuotta ja tulee joka vuosi mukavat palautukset.
Vittu..:D olisin vaan halunnut selvennystä alkuperäisiin kysymyksiini.
- jepujepujo
rghtrr kirjoitti:
maksa vaan kaikki yrityksen tililtä.....ne YEL, vahinkovastuuvakuutus, tapaturmavakuutus..
minä ainakin maksan....ett tee mitään vääärää varsinkaan kun kyseessä on toiminimi... - eyjrukry
rghtrr kirjoitti:
Selkeintä on että kaikki elinkeinotoimintaan liittyvä rahaliikenne hoidetaan yritystililtä. Toiminimen ollessa kyseessä teet itsellesi tilisiirtoja yksityisottona ja maksat yksityismenot yksityistililtä. Näin toimimalla homma on paljon selkeämpää.
- oyabltd
hdhdhdhdhdh kirjoitti:
Mutta jos joku osaa vastata kysymyksiini niin kiitos. Eli maksanko kaikki vakuutusmaksut yritykseni tililtä vai esim. YELlin omalta ja muut yrityksen. Ja mitä käytännössä tarkoittaa tämä vakuutusmaksuverovelvollisuus?Jos yrityksen tilillä ei ole varaa maksaa YEL-maksuja niin olet henkilökohtaisesti velvollinen maksamaan ne ja ne ovat ulosottokelpoisia.
- hdhdhdhddh
eyjrukry kirjoitti:
Selkeintä on että kaikki elinkeinotoimintaan liittyvä rahaliikenne hoidetaan yritystililtä. Toiminimen ollessa kyseessä teet itsellesi tilisiirtoja yksityisottona ja maksat yksityismenot yksityistililtä. Näin toimimalla homma on paljon selkeämpää.
Näin arvelinkin. Maaliskuussa virallisesti aloittelen liiketoimintaa. Olen pyrkinyt tekemään (ja ottamaan selvää)jo nyt etukäteen kaikki asiat niin hyvin, kuin pystyn ja niin teen jatkossakin. Jos se ei riitä niin ei homma kaatunut ainakaan laiskuuteen.
Kieltämättä jo tässä vaiheessa tuntuu, että yrittäjyydessä on munaa, vaikka hommaan liittyy paljon isojakin varjopuolia. Tsemiä myös kaikille tuleville virkaveljille ja hyvää alkavaa vuotta! - nainen vainen --..--
Ylelin voi maksaa firma, jolloin ylein verovähennyshyöty menee firmalle. Tai voit itse maksaa ylein ja saat verovähennyshyödyn joko omaan tai puolisosi verotukseen. Ihan laillisesti siis.
- N
Vakuutusmaksuverovelvollisia ovat vakuutuksia myyvät yrittäjät (vakuutusyhtiöt), eivät muut yrittäjät. Sama kait se on maksaako YEL-maksun omalta tililtään vai yrityksen tililtä, kun yksityisenä elinkeinonharjoittajana myös yrityksen omaisuus on henkilökohtaista omaisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462