Siunausta kaikille.
Rukoilen tänä iltana kaikkien tämän lukijoiden puolesta,
että jokainen voisi löytää Jumalan armon Jeesuksessa
Raamatun opettamalla tavalla.
Jumala rakastaa jokaista ihmistä.
Hän tahtoo pelastaa eli uudestisynnyttää jokaisen ihmisen.
1 Timot. 2:3,4.
Pelastuneen sydämeen Jumala vuodattaa rakkauden Pyhän Hengen kautta (Room. 5:5).
Pyhä henki toimii.
- - -
Rakkaus oikea uskonsuunta
25
1207
Vastaukset
- Priskilla
"Herra, joka ihmisten sieluja rakastat,
sinä rukoilit ristiinnaulitsijaisi puolesta
ja käskit palvelijoidesi rukoilla vihollistensa puolesta.
Anna anteeksi niille, jotka vihaavat meitä ja tekevät meille pahaa.
Nöyrästi rukoilemme sinua:
Johdata heidät kaikesta pahuudesta ja vilpistä veljesrakkauteen ja hyvään elämään,
että me yksimielisinä ylistäisimme sinua, ainoaa ihmisiä rakastavaa."
"Niin kuin ensimmäinen marttyyrisi Stefanos rukoili murhaajainsa puolesta sinua,oi Herra,
niin mekin heittäytyen sinun eteesi rukoilemme:
Anna anteeksi kaikille, jotka vihaavat meitä ja tekevät meille pahaa,
ettei yksikään heistä meidän tähtemme hukkuisi,
vaan kaikki pelastuisivat sinun armosi kautta, oi laupias Jumala."- Weijo
- - -
Uskoon tulleet, Jeesuksen verellä lunastetut rakastavat vihollisiaankin.
He tahtovat kaikille hyvä.
Hyvän määritelmä otetaan Raamatusta ja alkuperäisestä kristinuskosta.
- - -
Siunausta - Priskilla
Weijo kirjoitti:
- - -
Uskoon tulleet, Jeesuksen verellä lunastetut rakastavat vihollisiaankin.
He tahtovat kaikille hyvä.
Hyvän määritelmä otetaan Raamatusta ja alkuperäisestä kristinuskosta.
- - -
Siunaustauskon,rakastan,tahdon hyvää ja olen ortodoksi.
Priskilla - uskossa onnellnen - Weijo
Priskilla kirjoitti:
uskon,rakastan,tahdon hyvää ja olen ortodoksi.
Priskilla - uskossa onnellnen- - -
Jeesukseen uskominen on vasta ensimmäinen edellytys uskoon tulemiselle. -
Oletko sinä uudestisyntynyt? -
Itse tulin uskoon 26 vuotiaana, vuonna 1974.
Sitä ennen uskoin kyllä Jumalaan, mutta olin luterilaisen kirkon jäsen, eikä siellä kukaan opettanut, että ihmisen pitää tulla uskoon mikäli aikoo päästä Taivaaseen.
- - -
Siunausta sinulle, rakas Priskilla.
Jeesus Kristus on Herra!
- - - - Priskilla
Weijo kirjoitti:
- - -
Jeesukseen uskominen on vasta ensimmäinen edellytys uskoon tulemiselle. -
Oletko sinä uudestisyntynyt? -
Itse tulin uskoon 26 vuotiaana, vuonna 1974.
Sitä ennen uskoin kyllä Jumalaan, mutta olin luterilaisen kirkon jäsen, eikä siellä kukaan opettanut, että ihmisen pitää tulla uskoon mikäli aikoo päästä Taivaaseen.
- - -
Siunausta sinulle, rakas Priskilla.
Jeesus Kristus on Herra!
- - -Olen uskossa, uskovainen ja syntynyt uudesti ihan Raamatunkin määritelmän mukaan. Uskon siis, että Joh. 3:3-13, Tit. 3:5, ja 1 Piet. 1:23 ovat kohdallani totta. Entäpä itse? Oletko syntynyt uudesti vai uudestsyntynyt? Huomaa ettei sanaa uudestisyntynyt Raamatussa ole.
Priskilla - Raamattua lukeva - Weijo
Priskilla kirjoitti:
Olen uskossa, uskovainen ja syntynyt uudesti ihan Raamatunkin määritelmän mukaan. Uskon siis, että Joh. 3:3-13, Tit. 3:5, ja 1 Piet. 1:23 ovat kohdallani totta. Entäpä itse? Oletko syntynyt uudesti vai uudestsyntynyt? Huomaa ettei sanaa uudestisyntynyt Raamatussa ole.
Priskilla - Raamattua lukeva- - -
Rauhaa ja siunausta.
Matt. 19:28, Tiitus 3:5, 1 Piet. 1:3,23 ainakin on selkeät sanat uudestisyntymisestä.
Esim:
"Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,....
te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta." 1 Piet. 1:3 ja 23.
Alkuseurakunnan aikana uudestisyntyminen tapahtui Jumalan tahdon muakisesti. Samoin se tapahtuu tänä aikana.
Ensin ihminen (esim. Priskilla) kuulee Jumalan Sanan kun joku (esim. Weijo) sen kertoo. Sitten tämä sana saa vaikuttaa sydämessä. Tämän kautta Jumala kutsuu yhteyteensä.
Jeesus kuoli ristillä Sinun syntiesi edestä. Hän nousi ylös kuolleista kolmantena päivänä. Hän ei ole uskonto tai ideologia.
Tahdotko ottaa Hänet vastaan omaksi Pelastajaksesi? Tahdotko antaa elämäsi Hänelle? 2 Kor. 6:1,2.
Kun otat uskossa vastaan Jeesuksen ja Hänen verensä ansion omalle kohdallesi saat uudestisyntyä Pyhästä Hengestä. Näin kohdallesi annetaan oma vapaa valintaoikeus ottaa vastaan tai hylätä Pelastus.
Sitten kun olet ottanut vastaan Jeesuksen sinun tulee lähteä kasteelle Jeesuksen Nimeen.
Tämä alkuperäinen kaste tapahtuu upottamalla vedessä Jeesuksen Kristuksen Nimeen.
Lupauksensa mukaan Jumala antaa Sinulle Pyhän Hengen kasteen, josta merkkinä saat puhua kielillä. Esim. Apt. 19:1-6.
Katso lisää sivuiltamme:
http://www.Jeesus-on-Herra.com - Mar Sarug
Weijo kirjoitti:
- - -
Rauhaa ja siunausta.
Matt. 19:28, Tiitus 3:5, 1 Piet. 1:3,23 ainakin on selkeät sanat uudestisyntymisestä.
Esim:
"Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,....
te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta." 1 Piet. 1:3 ja 23.
Alkuseurakunnan aikana uudestisyntyminen tapahtui Jumalan tahdon muakisesti. Samoin se tapahtuu tänä aikana.
Ensin ihminen (esim. Priskilla) kuulee Jumalan Sanan kun joku (esim. Weijo) sen kertoo. Sitten tämä sana saa vaikuttaa sydämessä. Tämän kautta Jumala kutsuu yhteyteensä.
Jeesus kuoli ristillä Sinun syntiesi edestä. Hän nousi ylös kuolleista kolmantena päivänä. Hän ei ole uskonto tai ideologia.
Tahdotko ottaa Hänet vastaan omaksi Pelastajaksesi? Tahdotko antaa elämäsi Hänelle? 2 Kor. 6:1,2.
Kun otat uskossa vastaan Jeesuksen ja Hänen verensä ansion omalle kohdallesi saat uudestisyntyä Pyhästä Hengestä. Näin kohdallesi annetaan oma vapaa valintaoikeus ottaa vastaan tai hylätä Pelastus.
Sitten kun olet ottanut vastaan Jeesuksen sinun tulee lähteä kasteelle Jeesuksen Nimeen.
Tämä alkuperäinen kaste tapahtuu upottamalla vedessä Jeesuksen Kristuksen Nimeen.
Lupauksensa mukaan Jumala antaa Sinulle Pyhän Hengen kasteen, josta merkkinä saat puhua kielillä. Esim. Apt. 19:1-6.
Katso lisää sivuiltamme:
http://www.Jeesus-on-Herra.comvarma itsestäsi vasta haudassa!(Vanhan Valamon sanontoja)
- Priskilla
Weijo kirjoitti:
- - -
Rauhaa ja siunausta.
Esim:
Katso lisää sivuiltamme:
http://www.Jeesus-on-Herra.comKyllähän nyt on niin, että siten luet mitä käännöstä käytät ja mistä sanat etsit. Niin minä kuin sinäkin. Missä olette te alkukielen taitajat (ortodokseissa on useita),jotka selittäisivät sanat alkukielen mukaisesti.
Olen jo sanonut syntyneeni uudesti ja tätä en enää toista sillä se ei sinua vakuuta. Minusta on vaan kovin ihmeellistä, että joku ulkopuolinen voi epäillä Jumalan lapseuttani vain sillä perusteella mihin seurakuntaan olen sitoutunut. Minulle ei moinen tulisi mieleenkään. Pidän sis sinua samanarvoisena kristittynä itseni kanssa, sillä Jumalan silmissä olemme varmasti samanarvoisiä.
Toiseksi ihmettelen, että pystyt arvioimaan sydämeni tilaa ja suhdettani ylösnousseeseen Vapahtajaan. Minulle puheesi ovat kovin tuttuja, mutta en yhdy niihin enkä käsitä asioita tavallasi ja tämän sinä tuomitset. Sanot nyt varmaankin että hylkään pelastuksen koska en suostu tapaasi ymmärtää asioita länsimaisen ja amerikkalaistuneen protestantismin näkökulmasta. Olkoon se mielipiteesi. Tiedän kuitenkin Vapahtajani elävän ja olevan minulle ikuisen elämän lähde. Uskoani ja elämääni ei voi erottaa toisistaan - elän uskosta ja usko on elämääni joka päivä. Usko on minun ja Jumalan välinen asia, ei kenenkään muun. Sitä ei voi arvostella. Arvostella ja nuhdella voi, jos osoitat että olen syntiä tehnyt sanoin, teoin ja ajatuksin, tietoisesti tai tietämättäni. Silloin uskonveli tai - sisar voi toista ojentaa. Ai, niin sinähän et kai pidä minua uskon sisarenasi.
Lopuksi lainaus - ymmärrä jos haluat.
"Totuus ei ole meille mikään ajattelun systeemi. Totuutta ei ole luotu. Totuus on. Kristus on totuus. Totuus on persoona. Totuus on laajempi kuin meidän kykymme käsittää se. Me emme voi koskaan päästä täyteen käsitykseen totuudesta.
Totuuden etsiminen on Kristuken persoonan etsimistä.
Totuus on Kristuksen persoonan salaisuus, ja koska se on persoona, tuo salaisuus liittyy erottamattomasti tapahtumaan. Salaisuus ja tapahtuma ovat yhtä
Ortodoksiselle mielelle salisuus on täsmällinen ja ankaran yksinkertainen todellisuus. Se on Kristus ja Kristuksen kohtaaminen." (Äiti Maria Normanbylainen) - Weijo
Priskilla kirjoitti:
Kyllähän nyt on niin, että siten luet mitä käännöstä käytät ja mistä sanat etsit. Niin minä kuin sinäkin. Missä olette te alkukielen taitajat (ortodokseissa on useita),jotka selittäisivät sanat alkukielen mukaisesti.
Olen jo sanonut syntyneeni uudesti ja tätä en enää toista sillä se ei sinua vakuuta. Minusta on vaan kovin ihmeellistä, että joku ulkopuolinen voi epäillä Jumalan lapseuttani vain sillä perusteella mihin seurakuntaan olen sitoutunut. Minulle ei moinen tulisi mieleenkään. Pidän sis sinua samanarvoisena kristittynä itseni kanssa, sillä Jumalan silmissä olemme varmasti samanarvoisiä.
Toiseksi ihmettelen, että pystyt arvioimaan sydämeni tilaa ja suhdettani ylösnousseeseen Vapahtajaan. Minulle puheesi ovat kovin tuttuja, mutta en yhdy niihin enkä käsitä asioita tavallasi ja tämän sinä tuomitset. Sanot nyt varmaankin että hylkään pelastuksen koska en suostu tapaasi ymmärtää asioita länsimaisen ja amerikkalaistuneen protestantismin näkökulmasta. Olkoon se mielipiteesi. Tiedän kuitenkin Vapahtajani elävän ja olevan minulle ikuisen elämän lähde. Uskoani ja elämääni ei voi erottaa toisistaan - elän uskosta ja usko on elämääni joka päivä. Usko on minun ja Jumalan välinen asia, ei kenenkään muun. Sitä ei voi arvostella. Arvostella ja nuhdella voi, jos osoitat että olen syntiä tehnyt sanoin, teoin ja ajatuksin, tietoisesti tai tietämättäni. Silloin uskonveli tai - sisar voi toista ojentaa. Ai, niin sinähän et kai pidä minua uskon sisarenasi.
Lopuksi lainaus - ymmärrä jos haluat.
"Totuus ei ole meille mikään ajattelun systeemi. Totuutta ei ole luotu. Totuus on. Kristus on totuus. Totuus on persoona. Totuus on laajempi kuin meidän kykymme käsittää se. Me emme voi koskaan päästä täyteen käsitykseen totuudesta.
Totuuden etsiminen on Kristuken persoonan etsimistä.
Totuus on Kristuksen persoonan salaisuus, ja koska se on persoona, tuo salaisuus liittyy erottamattomasti tapahtumaan. Salaisuus ja tapahtuma ovat yhtä
Ortodoksiselle mielelle salisuus on täsmällinen ja ankaran yksinkertainen todellisuus. Se on Kristus ja Kristuksen kohtaaminen." (Äiti Maria Normanbylainen)- - -
Mitähän nyt voisin tehdä? Huomasin loukanneeni Sinua kysymyksilläni. !
En vain mitenkään kykene uskomaan, että joku uskoon tullut voisi pelastuskokemuksensa jälkeen jäädä vainajia rukoilevan kirkkokunnan jäseneksi.
Jos siis olet sanan kuulemisen kautta ymmärryksen iässä kokenut uudestisyntymisen (etkä tarkoita sillä kirkkojen opetuksen mukaista lapsikasterituaalia) ja sen jälkeen käynyt uskovien upotuskasteella vedessä, niin SINÄ OLET SISARENI JEESUKSESSA. Muussa tapauksessa olet vasta matkalla Raamatun mukaiseen kristillisyyteen.
- - -
Kyllä alkukielen taitajia löytyy Jumalan seurakunnasta. Tyttärenikin lukee ja puhuu hebreaa.
Siunausta meille.
Rukoilee
Weijo Lindroos
E-mail: http://[email protected] - Priskilla
Weijo kirjoitti:
- - -
Mitähän nyt voisin tehdä? Huomasin loukanneeni Sinua kysymyksilläni. !
En vain mitenkään kykene uskomaan, että joku uskoon tullut voisi pelastuskokemuksensa jälkeen jäädä vainajia rukoilevan kirkkokunnan jäseneksi.
Jos siis olet sanan kuulemisen kautta ymmärryksen iässä kokenut uudestisyntymisen (etkä tarkoita sillä kirkkojen opetuksen mukaista lapsikasterituaalia) ja sen jälkeen käynyt uskovien upotuskasteella vedessä, niin SINÄ OLET SISARENI JEESUKSESSA. Muussa tapauksessa olet vasta matkalla Raamatun mukaiseen kristillisyyteen.
- - -
Kyllä alkukielen taitajia löytyy Jumalan seurakunnasta. Tyttärenikin lukee ja puhuu hebreaa.
Siunausta meille.
Rukoilee
Weijo Lindroos
E-mail: http://[email protected]Tässä seison enkä muuta voi. Ortodoksisuus on minulle, kuten sanoin on elämää Jumalan yhteydessä. Kuinka paljon tunnet sitä, en tiedä. Käsitysemme siitä mikä on Raamatullista eroaa. On siis kysymys tulkinnoista. Ne kysymykset, jotka näet kriteereinä oikealle uskoon tulolle ovat omasta näkökulmastani ja Raamattuni lukeneena ihan toista. Huomaan että en siis täytä kriteereitäsi.
Kuitenkin tunnen edustamasi uskonnäkemyksen oman ja sanoisin riitävän pitkän kokemuksen omaavana erittäin hyvin. Sinun mustavalkoista tulkintaasi en ole koskaan käsittänyt.
Enkä aio oikoa nyt sinun käsityksiäsi ortodoksisuudesta.Minä en näe itselläni olevan oikeutta niitä edes yrittää muuttaa. Sinun näkökulmastasi käsityksesi ovat sinulle tosia. Minun näkökulmastani käsityksesi ovat lähinnä huvittavia ja varmaan tämä pätee myös toisinpäin. Huomaan omasta näkökulmastani ettet kovin syvältä ortodoksisuutta tunne. Tulee mieleen se, että ulkoisesta toiminnasta olet vain vetänyt omat tulkintasi.
En ole loukkaantunut, minulle on vain tärkeää kunnioittaa toisten erilaisia näkemyksiä. Ei minulla ole oikeutta tuomita toisten uskomista tai tapoja ja käytäntöjä.
Olen iloinen, että olen matkalla, sillä yksi kristinuskon varhaisempia nimityksiä on tie (Apt.19:23 ja 24:22). Usko onkin enemmän kuin pelkkä teoria maailmankaikkeudesta, enemän kuin sarja paperille pantuja opetuksia. Se on polku, jota pitkin me taivallamme. Se on elämän tie (Kallistos Ware) ja minä olen tällä tiellä kokemassa todeksi sen mikä on opetettu. Löydän perille yhdessä Taivaallisen Isäni kanssa, tähän luotan.
Hyvää matka sinullekin Priskillalta - Weijo
Priskilla kirjoitti:
Tässä seison enkä muuta voi. Ortodoksisuus on minulle, kuten sanoin on elämää Jumalan yhteydessä. Kuinka paljon tunnet sitä, en tiedä. Käsitysemme siitä mikä on Raamatullista eroaa. On siis kysymys tulkinnoista. Ne kysymykset, jotka näet kriteereinä oikealle uskoon tulolle ovat omasta näkökulmastani ja Raamattuni lukeneena ihan toista. Huomaan että en siis täytä kriteereitäsi.
Kuitenkin tunnen edustamasi uskonnäkemyksen oman ja sanoisin riitävän pitkän kokemuksen omaavana erittäin hyvin. Sinun mustavalkoista tulkintaasi en ole koskaan käsittänyt.
Enkä aio oikoa nyt sinun käsityksiäsi ortodoksisuudesta.Minä en näe itselläni olevan oikeutta niitä edes yrittää muuttaa. Sinun näkökulmastasi käsityksesi ovat sinulle tosia. Minun näkökulmastani käsityksesi ovat lähinnä huvittavia ja varmaan tämä pätee myös toisinpäin. Huomaan omasta näkökulmastani ettet kovin syvältä ortodoksisuutta tunne. Tulee mieleen se, että ulkoisesta toiminnasta olet vain vetänyt omat tulkintasi.
En ole loukkaantunut, minulle on vain tärkeää kunnioittaa toisten erilaisia näkemyksiä. Ei minulla ole oikeutta tuomita toisten uskomista tai tapoja ja käytäntöjä.
Olen iloinen, että olen matkalla, sillä yksi kristinuskon varhaisempia nimityksiä on tie (Apt.19:23 ja 24:22). Usko onkin enemmän kuin pelkkä teoria maailmankaikkeudesta, enemän kuin sarja paperille pantuja opetuksia. Se on polku, jota pitkin me taivallamme. Se on elämän tie (Kallistos Ware) ja minä olen tällä tiellä kokemassa todeksi sen mikä on opetettu. Löydän perille yhdessä Taivaallisen Isäni kanssa, tähän luotan.
Hyvää matka sinullekin Priskillalta- - -
En voi muuta enää sanoa, kuin että pidän Sinusta, Priskilla.
Siunausta. - Johannes
Weijo kirjoitti:
- - -
Rauhaa ja siunausta.
Esim:
Katso lisää sivuiltamme:
http://www.Jeesus-on-Herra.comToivoisin että muiden seurakuntien mainostaminen tällä kanavalla vihdoin loppuisi. Asioista voi toki väitellä ja keskustella, mutta tämä ei ole ns. evankelioinnin kanava. Ortodoksisessa kirkossa julistetaan jokaisessa jumalanpalveluksessa evankeliumia ja se riittää meille. Jos joku täällä haluaa tietoa muista seurakunnista, tämä tieto voidaan välittää, mutta käännyttämisen kanava tämä ei ole. Koska ortodoksit eivät käännytä ketään, voisivat muutkin vastaavasti jättää meidät rauhaan.
Johannes
- Olga
Weijo uskoo omalla tavallansa ja ihan ok niin, mutta ei saisi koskaan aliarvioida myöskään toisten uskoa, mihin sinä weijo sorrut. Minulle riittää se, että on saanut uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja on rauha sydämmessä. Ei siihen sen kummempaa tarvitse.
Sinulle antaisin mietittäväksi seuraavan Raamatun kohdan:
>>>Vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
2.Tim.2:23- Weijo
- - -
Sinäkin, Olga, olet kiva.
Toivottavasti olet tänään vielä rukouksessa.
Rukoilen sinulle Jumalan siunausta ja Hänen puhettansa sillä hetkellä kun rukoilet.
Mutta rukoile ääneen ja sano selvästi, että rukoilet Raamatun ilmoittaman Jeesus Nasaretilaisen Nimessä, joka kuoli ristillä meidän syntiemme edestä ja nousi ylös kuolleista. Sano myös selvään ääneen, että sinuun saa vaikuttaa ainoastaan tämä JUmalan Pyhä Henki, josta Raamatussa mainitaan, joka edelleen jakaa armolahjoja ja johdattaa kaikkeen totuuteen.
Siunusta...
- - - - Olga
Weijo kirjoitti:
- - -
Sinäkin, Olga, olet kiva.
Toivottavasti olet tänään vielä rukouksessa.
Rukoilen sinulle Jumalan siunausta ja Hänen puhettansa sillä hetkellä kun rukoilet.
Mutta rukoile ääneen ja sano selvästi, että rukoilet Raamatun ilmoittaman Jeesus Nasaretilaisen Nimessä, joka kuoli ristillä meidän syntiemme edestä ja nousi ylös kuolleista. Sano myös selvään ääneen, että sinuun saa vaikuttaa ainoastaan tämä JUmalan Pyhä Henki, josta Raamatussa mainitaan, joka edelleen jakaa armolahjoja ja johdattaa kaikkeen totuuteen.
Siunusta...
- - -Kuule kyllä Jumala tuntee omansa, jotka Pyhässä Hengessä häntä rukoilevat, ei siihen sen kummempaa tarvita. Saa uskoa ihan lapsen omaisesti ei tarvitse muistella mitään sääntöjä ja ohjeita.
Harras rukous voi paljon. - Weijo
Olga kirjoitti:
Kuule kyllä Jumala tuntee omansa, jotka Pyhässä Hengessä häntä rukoilevat, ei siihen sen kummempaa tarvita. Saa uskoa ihan lapsen omaisesti ei tarvitse muistella mitään sääntöjä ja ohjeita.
Harras rukous voi paljon.- - -
Jumala pitää erityisesti siit'ä, että tarkistamme asioita yhä uudestaan ja uudestaan.
Meidän pitää uskaltaa asettaa kyseenalaiseksi uskomuksemme, jos joku vihjaa, ettei uskomme mahdollisesti ole alkuperäisen kristinuskon mukaista.
Miksi et voisi ottaa vastaan kehoitusta, jonka edellä annoin?
Voisiko siitä olla jotakin haittaa?
?
?
? - Olga
Weijo kirjoitti:
- - -
Jumala pitää erityisesti siit'ä, että tarkistamme asioita yhä uudestaan ja uudestaan.
Meidän pitää uskaltaa asettaa kyseenalaiseksi uskomuksemme, jos joku vihjaa, ettei uskomme mahdollisesti ole alkuperäisen kristinuskon mukaista.
Miksi et voisi ottaa vastaan kehoitusta, jonka edellä annoin?
Voisiko siitä olla jotakin haittaa?
?
?
?siksi että minulla on hyvä näin ja rauha sydämessä. Muuta en tarvitse.
- "netti pastori"
Olga kirjoitti:
siksi että minulla on hyvä näin ja rauha sydämessä. Muuta en tarvitse.
Tuleeko tämä rauha symäeesi siitä että voit olla varma pelastuksestasi.
Olen ymmärtänyt että Ortodokseills ei ole tästä varmuutta. - Priskilla
"netti pastori" kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että Ortodokseills ei ole tästä varmuutta."Oi ystävät! Älkää sanoko, että on mahdotonta saada jumalallinen Henki! Älkää sanoko, että on mahdollista pelastua ilman Henkeä! Älkää sanoko, että joku voi tietämättään tulla osalliseksi Hengestä! Älkää sanoko, ettei Jumala näyttäydy ihmisille! Älkää sanoko, että ihmiset eivät näe jumalallista valoa tai että jumalallisen valon näkeminen on mahdotonta! Se on näet täysin mahdollista niille, jotka sitä tahtovat."
pyhittäjä Simeon Uusi Teologi
Kirjasta Simeon Uusi Teologi Valamon luostarin julkaisuja 91.
Kiirastorstain keskeltä Priskilla - Olga
"netti pastori" kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että Ortodokseills ei ole tästä varmuutta.Rauha tulee siitä, että uskon syntien anteeksiantamukseen ja siihen että siinä on minunkin suuretkin syntini anteeksi annetut.
- Ystävä
Priskilla kirjoitti:
"Oi ystävät! Älkää sanoko, että on mahdotonta saada jumalallinen Henki! Älkää sanoko, että on mahdollista pelastua ilman Henkeä! Älkää sanoko, että joku voi tietämättään tulla osalliseksi Hengestä! Älkää sanoko, ettei Jumala näyttäydy ihmisille! Älkää sanoko, että ihmiset eivät näe jumalallista valoa tai että jumalallisen valon näkeminen on mahdotonta! Se on näet täysin mahdollista niille, jotka sitä tahtovat."
pyhittäjä Simeon Uusi Teologi
Kirjasta Simeon Uusi Teologi Valamon luostarin julkaisuja 91.
Kiirastorstain keskeltä PriskillaÄlkää sanoko, että joku voi tietämättään tulla osalliseksi Hengestä!
Mitä tämä tarkoittaa?
Olenko ymmärtänyt oikein?
Miten ortodoksi suhtautuu asiaan että onko vai eikö hänellä ole Pyhää Henkeä?
Miten ortodoksina voin sen tietää?
Ja mitä tarkoittaa pelastusvarmuus?
Kiittäen ja siunaten,
Ystävä - Priskilla
Ystävä kirjoitti:
Älkää sanoko, että joku voi tietämättään tulla osalliseksi Hengestä!
Mitä tämä tarkoittaa?
Olenko ymmärtänyt oikein?
Miten ortodoksi suhtautuu asiaan että onko vai eikö hänellä ole Pyhää Henkeä?
Miten ortodoksina voin sen tietää?
Ja mitä tarkoittaa pelastusvarmuus?
Kiittäen ja siunaten,
Ystävä"Mutta poikkeuksetta kaikki kastetut ovat hengen kantajia", kirjoittaa Kallistos Ware ja jatkaa myöhemmin: "Se, mikä tapahtui ensimmäisille kristityille helluntaina, tapahtuu meillekin välittömästi kasteen jälkeen suoritettavassa mirhavoitelussa ortodoksisen käytännön mukaan."
Uskon siis, että sydämessäni on kasteen ja mirhavoitelun hetkestä alkaen Pyhä Henki. Jos olen välinpitämätön, ei Hengen läsnäolo kuitenkaan täysin lakkaa vaan jää näkymättömäksi. Meidän on siis tultava siksi mitä me olemme. Jos tiedämme, että Pyhä Henki on jo meissä, voimme antaa vapaasta tahdostamme Hänelle mahdollisuuden toimia ja edistää tämän tapahtumista elämällä hengellistä elämää ja antamalla sen kehittyä.
"Kääntymystä" ei tarvitse välttämättä kokea mitenkään sykähdyttävänä tapahtumana. Riittää, että itse suostuu ja uskoo siihen, että Henki on jo annettu.
Mutta uskomme kuitenkin Pyhän Hengen välittömän kokemuksen tarpeesta ja samalla allekirjoitamme Raamatun opetuksen. Henget on tunnistettava ja on pysyttävä raittiina. Hengelliset lahjat annetaan kullekin tarpeen mukaan. Mutta emme tavoittele tai etsi lahjoja vaan niiden antajaa. Siksi myös rukouselämän tarkoitus ei ole vain anoa tai saavutella korkeita tunteita vaan pyrkiä mukauttamaan oma tahtomme Jumalan tahtoon.
Siksi se puoli,joka ihmisessä eniten tarvitsee pelastusta on hänen tahtonsa. Näin pelastus on meille osallisuutta Kristuksessa. Kristus pelastaa meidät kokemalla yhtenä meistä sisältä päin kaiken sen , mitä mekin sisäisesti saamme kärsiä eläessämme tässä syntisessä maailmassa (Kallistos Ware). Eli toisin sanoen Kristus osallistuu meidän kuolemaamme, me hänen elämäänsä. Kristus, Isästä Jumalasta, omaksuu ihmisyytemme ja tekee meidät Jumalan lapsiksi armosta.
Näin ajatteli ja siteerasi Priskilla - Ystävä
Priskilla kirjoitti:
"Mutta poikkeuksetta kaikki kastetut ovat hengen kantajia", kirjoittaa Kallistos Ware ja jatkaa myöhemmin: "Se, mikä tapahtui ensimmäisille kristityille helluntaina, tapahtuu meillekin välittömästi kasteen jälkeen suoritettavassa mirhavoitelussa ortodoksisen käytännön mukaan."
Uskon siis, että sydämessäni on kasteen ja mirhavoitelun hetkestä alkaen Pyhä Henki. Jos olen välinpitämätön, ei Hengen läsnäolo kuitenkaan täysin lakkaa vaan jää näkymättömäksi. Meidän on siis tultava siksi mitä me olemme. Jos tiedämme, että Pyhä Henki on jo meissä, voimme antaa vapaasta tahdostamme Hänelle mahdollisuuden toimia ja edistää tämän tapahtumista elämällä hengellistä elämää ja antamalla sen kehittyä.
"Kääntymystä" ei tarvitse välttämättä kokea mitenkään sykähdyttävänä tapahtumana. Riittää, että itse suostuu ja uskoo siihen, että Henki on jo annettu.
Mutta uskomme kuitenkin Pyhän Hengen välittömän kokemuksen tarpeesta ja samalla allekirjoitamme Raamatun opetuksen. Henget on tunnistettava ja on pysyttävä raittiina. Hengelliset lahjat annetaan kullekin tarpeen mukaan. Mutta emme tavoittele tai etsi lahjoja vaan niiden antajaa. Siksi myös rukouselämän tarkoitus ei ole vain anoa tai saavutella korkeita tunteita vaan pyrkiä mukauttamaan oma tahtomme Jumalan tahtoon.
Siksi se puoli,joka ihmisessä eniten tarvitsee pelastusta on hänen tahtonsa. Näin pelastus on meille osallisuutta Kristuksessa. Kristus pelastaa meidät kokemalla yhtenä meistä sisältä päin kaiken sen , mitä mekin sisäisesti saamme kärsiä eläessämme tässä syntisessä maailmassa (Kallistos Ware). Eli toisin sanoen Kristus osallistuu meidän kuolemaamme, me hänen elämäänsä. Kristus, Isästä Jumalasta, omaksuu ihmisyytemme ja tekee meidät Jumalan lapsiksi armosta.
Näin ajatteli ja siteerasi PriskillaKiitos kommentistasi ja ajatuksistasi.
Asiat selvenivät huomattavasti paremmin.
Jäi vain yksi kysymys..
Miten näkisit kaste mirhavoitelu --->Pyhä Henki "prosessin" proselyytin so. kääntyneen kohdalla? Eli jos joku on kastettu luterilaisessa kirkossa tai kotona ja vasta myöhemmin aikuisena voidellaan mirhalla etc. kirkkon liittämisen yhteydessä, niin "saako" tuo henkilö Pyhän Hengen jo kasteessa vai vasta voitelussa?
Kiitos ja kumarrus.
ps. en ole oikeastaan huolissani mistään omalla kohdallani, haluan vain saada ymmärrystä oikeassa valossa kun näitä keskusteluja kohdalleni osuu silloin tällöin kohdatessani protestanttisia ja vapaan suunnan kristityitä. - Priskilla
Ystävä kirjoitti:
Kiitos kommentistasi ja ajatuksistasi.
Asiat selvenivät huomattavasti paremmin.
Jäi vain yksi kysymys..
Miten näkisit kaste mirhavoitelu --->Pyhä Henki "prosessin" proselyytin so. kääntyneen kohdalla? Eli jos joku on kastettu luterilaisessa kirkossa tai kotona ja vasta myöhemmin aikuisena voidellaan mirhalla etc. kirkkon liittämisen yhteydessä, niin "saako" tuo henkilö Pyhän Hengen jo kasteessa vai vasta voitelussa?
Kiitos ja kumarrus.
ps. en ole oikeastaan huolissani mistään omalla kohdallani, haluan vain saada ymmärrystä oikeassa valossa kun näitä keskusteluja kohdalleni osuu silloin tällöin kohdatessani protestanttisia ja vapaan suunnan kristityitä.Pääsin vastaamaan vähän myöhään. Herra kai näki että näin paras, sillä sain matkalta käsiini pappismunkki Ilarionin teoksen Uskon Mysteeri. Kehoittaisin sinua etsimään se käsiisi ja lukemaan sivulta 289 alkaen. Aika pitkä juttu selittää mutta tässä se on tehty hyvin ja tulee taustatkin selitettyä. Itse voin sanoa vain sen, että uskon mirhavoitelussa ihmisen saavan Pyhän Hengen sinetin kuten Alexander Schmemann on myös sanonut.
- Johannes
Kristus nousi kuolleista!
Joko Weijo ei ole lukenut kaikkia viestejä tai sitten hän ei ymmärrä lukemaansa. Sanon vielä toistamiseen, että Weijon turkulaisen villin seurakunnan mainostaminen ei kuulu tämän keskustelupalstan aihepiiriin. Seuraavaksi aiheesta ei enää tarvinne erikseen huomauttaa, vaan ko. seurakunnan kotisivujen linkit häviävät viesteistä ilman eri huomautusta. Kyseessä on ylläpidon päätös, joka johtuu pelkästään siitä, että ko. seurakunnalla ei ole mitään tekemistä ortodoksisuus-aihepiirin kanssa.
Weijo voi toki edelleen keskustella ja kysellä, mutta yksityishenkilönä ja vailla "evankeliointia", joka näyttää perustuvan vain siihen harhakäsitykseen, että pelkästään hänen uskonsuuntauksensa olisi ainoa oikea.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1584866On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192129Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi352016- 1161913
Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161889- 931688
Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461337- 671232
- 1201176
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka301124