cable ready?

Kun taulu-tv:tä sitenkin tuonempana joskus hankitaan, vaikka vanha putki-tv:kin näytää joka hiuskin erikseen terävänä, tuli liikeestä kysytyiksi, että millaisia malleja jne. Tuli puhetta kaappeli-tv:stä ja siinä myyjä mainitsi, että sen pitää olla cable ready, jotka ainota mallit ovat kaappeliyhtiöden hyväskymiä. Siten se veijari korosti, että ulkomailta tilatut tv:t eivät oimii Suomessa, kun on erilainen järjestelmä.

Aijaa, toteasin, että siis Suomeen tehdään ihan omat mallit? Joo, näin on , sanoi myyjä.

Minusta tuo on huimin tarina kilpailun rajoittamisesta pitiin aikoihin.

7

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Näinkö, että sisäänpääsymaksu kaappeli-tv:een myös laiteiden osalta? Siltä tuo nyt kovasti kuulostaa. Miksei muissa maissa ole siten tälläistä keksitty, olisiko ehkä kilpailun rajoittamisen kielto syynä?

        Jos Suomen kaappeli-tv-järjestelmä ei eroa muiden maiden systeemistä, sillä cable eady- testeillä ja leinoilla ole minkälaista merkitys. Jos taas Suomen systeemit eroavat muiden maiden kaappeli-tv-stä juuri tekniikan osalta, voidaan vain kysyä, onlisiko viestintäministeriö joko laimenlyönnit tehtävänsä vai jouneessa mukaana.

        Tämä muistutta kovasti niitä aikoja, jolloin tehtiin mm. ajoneuvoille sellaisia tyyppikatsastusmääräyksiä, joita vain "kotimaiset" valmistajat pystyivät täyttämään ajoissa, kun oli takakautta annettu tieto tulevista määräyksistä.

        Kuulen mielenkiinnolla kommentianne.

        anteeksi virheitani, oli vähän kiire.


      • näin:
        1ulkomaalainen kirjoitti:

        Näinkö, että sisäänpääsymaksu kaappeli-tv:een myös laiteiden osalta? Siltä tuo nyt kovasti kuulostaa. Miksei muissa maissa ole siten tälläistä keksitty, olisiko ehkä kilpailun rajoittamisen kielto syynä?

        Jos Suomen kaappeli-tv-järjestelmä ei eroa muiden maiden systeemistä, sillä cable eady- testeillä ja leinoilla ole minkälaista merkitys. Jos taas Suomen systeemit eroavat muiden maiden kaappeli-tv-stä juuri tekniikan osalta, voidaan vain kysyä, onlisiko viestintäministeriö joko laimenlyönnit tehtävänsä vai jouneessa mukaana.

        Tämä muistutta kovasti niitä aikoja, jolloin tehtiin mm. ajoneuvoille sellaisia tyyppikatsastusmääräyksiä, joita vain "kotimaiset" valmistajat pystyivät täyttämään ajoissa, kun oli takakautta annettu tieto tulevista määräyksistä.

        Kuulen mielenkiinnolla kommentianne.

        anteeksi virheitani, oli vähän kiire.

        Vastaavan Cable Ready HD television mitä Suomessa myydään voi ostaa ulkomailta, jos todistaa ostokuitilla, että laite on Cable Ready HD -hyväksytty.

        "Suomeen valmistetut digiboksit on valmistettu toimimaan kaikissa Suomen kaapelitelevisioverkoissa."
        Lähde: http://www.kaapelitelevisio.fi


    • Lukekaas
      • ajatuksia aiheesta..

        Muutama tuttava oli messuilla esittelemässä muutama vuosi sitten uusia vastaanotin malleja ja ne näyttivät niin kiinnostavilta, että lykkäsin LCD-vastaanottimen hankintaa. He sanoivat, että testailut on loppusuoralla, sillä viimeisten suomalaisten kaapeliverkkojen ominaisuuksien koodaus vie aikaa. Tarkoitus oli tuoda ne markkinoille vasta HD Cable Ready -leimattuna. Tämä ei kuitenkaan toteutunut, joten ostin Sonyn ja olen ihan tyytyväinen valintaani.

        Kun vastaanottimen kielivalinnassa valitaan kieleksi ja sijaintimaaksi "Suomi", niin vastaanotin hakee suomalaisten kaapeliverkkojen asetukset: Kanavajako koko taajuuskaistalla 8 MHz (ei tarvitse välittää vanhasta VHF-alueen 7 MHz jaosta) S-kanavat mukaan luettuna, kanavaparametrit, päivitykset, salauksena Conax, jne. Kun muutenkin noudatetaan Nordig-normia, niin sopivan suljettu systeemi siitä saadaan;) http://dvb.swelcom.fi/ on esimerkkinä Welhon verkon parametrit (Ilman HD-kanavia).

        Jos näitä Suomi-ominaisuuksia ei ole koodattu eikä vastaanotin muutenkaan täytä Kaapelitelevisioliiton määräyksiä, niin kortin HD-kanavien linkitys ei sitten onnistuksaan. Oma Sonyni oli ostettu ennen noiden määräysten julkaisemista, mutta päivityksellä senkin korttilinkityksen kelpoisuus onnistui. Vuokramoduli tuntuu liioittelulta, sillä vanhankin CA-modulin kanssa korttilinkitys näyttää toimivan. Mennään nyt kuitenkin sääntöjen mukaan, kun se maksaa vain muutaman euron kuussa ylimääräistä;)


      • ajatuksia aiheesta.. kirjoitti:

        Muutama tuttava oli messuilla esittelemässä muutama vuosi sitten uusia vastaanotin malleja ja ne näyttivät niin kiinnostavilta, että lykkäsin LCD-vastaanottimen hankintaa. He sanoivat, että testailut on loppusuoralla, sillä viimeisten suomalaisten kaapeliverkkojen ominaisuuksien koodaus vie aikaa. Tarkoitus oli tuoda ne markkinoille vasta HD Cable Ready -leimattuna. Tämä ei kuitenkaan toteutunut, joten ostin Sonyn ja olen ihan tyytyväinen valintaani.

        Kun vastaanottimen kielivalinnassa valitaan kieleksi ja sijaintimaaksi "Suomi", niin vastaanotin hakee suomalaisten kaapeliverkkojen asetukset: Kanavajako koko taajuuskaistalla 8 MHz (ei tarvitse välittää vanhasta VHF-alueen 7 MHz jaosta) S-kanavat mukaan luettuna, kanavaparametrit, päivitykset, salauksena Conax, jne. Kun muutenkin noudatetaan Nordig-normia, niin sopivan suljettu systeemi siitä saadaan;) http://dvb.swelcom.fi/ on esimerkkinä Welhon verkon parametrit (Ilman HD-kanavia).

        Jos näitä Suomi-ominaisuuksia ei ole koodattu eikä vastaanotin muutenkaan täytä Kaapelitelevisioliiton määräyksiä, niin kortin HD-kanavien linkitys ei sitten onnistuksaan. Oma Sonyni oli ostettu ennen noiden määräysten julkaisemista, mutta päivityksellä senkin korttilinkityksen kelpoisuus onnistui. Vuokramoduli tuntuu liioittelulta, sillä vanhankin CA-modulin kanssa korttilinkitys näyttää toimivan. Mennään nyt kuitenkin sääntöjen mukaan, kun se maksaa vain muutaman euron kuussa ylimääräistä;)

        ...eli kusetuksen juoni paljastui. Aaavistinhän minä.

        Toisaalta: olen jo ajat siten myynyt kaappeliboksin, nykäisyt sen kaapelin pois seinästä, ostanut ostanut sisantennin ja katson nyt sitä mitä sitä kautta tule ja loput maailmasta (Kiina ja Korea myötä) Astra-satelitin kautta joka on kytketty sen saman komboboksin toiselle puolelle. Kohta hankin uuden HD-kombon heti kun sellainen on markkinoilla ja saan katsoa muiden maiden Ylet hd:na ilmaiseksi.

        Milloin tämä suomalaisten lampaiden nylkyminen loppuu? Miksi menette kaappeliin? Muissa maissa on sateliitti-vastaanotto pitänyt pitänyt kolmanteena lähetysmuotona kaappelirosvot aisoissa, mutta Suomessa tätä on juntattu maan rakoon ja annettu asikkaille ymmärtää, että sateliitti-lähetyksiä saa vain Suomen maksullisen sat-tv:n kautta.


      • se sama
        1ulkomaalainen kirjoitti:

        ...eli kusetuksen juoni paljastui. Aaavistinhän minä.

        Toisaalta: olen jo ajat siten myynyt kaappeliboksin, nykäisyt sen kaapelin pois seinästä, ostanut ostanut sisantennin ja katson nyt sitä mitä sitä kautta tule ja loput maailmasta (Kiina ja Korea myötä) Astra-satelitin kautta joka on kytketty sen saman komboboksin toiselle puolelle. Kohta hankin uuden HD-kombon heti kun sellainen on markkinoilla ja saan katsoa muiden maiden Ylet hd:na ilmaiseksi.

        Milloin tämä suomalaisten lampaiden nylkyminen loppuu? Miksi menette kaappeliin? Muissa maissa on sateliitti-vastaanotto pitänyt pitänyt kolmanteena lähetysmuotona kaappelirosvot aisoissa, mutta Suomessa tätä on juntattu maan rakoon ja annettu asikkaille ymmärtää, että sateliitti-lähetyksiä saa vain Suomen maksullisen sat-tv:n kautta.

        Jotteivät hinnat nousisi Suomessa taas tässäkin asiassa taivaaseen:

        HD - Satelliittiboksi

        Medion Life E24003 (MD 26001), pääpiirteiltään samanrakenteinen boksien kuin Comag PVR2/100 CI HD ja Boca Comag PVR2/100 CI HD ja 500Gb:n kiintolevyn kanssa maksaa halppaketjulla Aldi-Nord 229 €. Siitä voi siten kopioidaa omalla kiintolevylle tai pc:lle. Kaipa niitä saa hiukan kallimmalla nettitilauksena muualtakin, en ole tarkistanut.

        Saksalaiset yleisradiot aloittivat rutiinomaiset hd-lähetykset olympialaisten aloituksen yhteydessä.

        Eli kuka halua ja osaa kielen, saa sieltä hyviä ohjelmia katsottavaksi, ilmaiseksi. Lautanen vain seinään, kaappeli ja boksi, sillä selvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe