Alppilan lukio surkea ?

dfhndff

Minulla on Alppilan lukio kolmantena hakutoiveena ja silleen etukäteen mietittynä että jos en pääsekkään siihen ekaan tai tokaan hakutoiveesee vaan kolmanteen eli Alppilaan.

Kaverit kertoivat että lukio on ruma ja ränsistynyt, väki on outoa ja järkyttävää, opettajat eivät opettaa ja henki on surkea.

Mut kuitenkin sen lukion alinkeskiarvo oli joku 8.3 niin pistin sen sitten kun ajattelin että ei sen pitäis olla niin surkee kuin kuullostais.

Vai onko asia niin? Haluaisin kuulla ihmisten mielipiteitä koulusta , mieluiten Alppilan lukion opiskelijoilta , mutta myös ei sen opiskelijoiltakin kelpaa mielipiteitä.

Esimerkiksi kun kaverit kysyvät että mihin lukioihin haen ja saavat tietää että minulla on Alppilan lukio kolmantena , he ovat niinku: Onks sul Alppila ?! Sehä on iha surkee

337

23197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      Alppilaa voidaan kutsua nykyisten lukioden pohjanoteeraukseksi. Ulkopuolelta näyttää sisäoppilaitokselta ja sisäpuoleltakaan ei ole kummoisempi. Kouluhenki surkeaa, luokat pieniä ja ryhmät suuria, samassa rakennuksessa on sekä yläaste ja lukio. En suosittele.

      • sdfghk

        Aa, kiitos.
        Näköjää pitää alottaa sellane panostus että varmistuu varmasti että pääsen ykkös tai kakkos hakutoiveeseen...


      • ......
        sdfghk kirjoitti:

        Aa, kiitos.
        Näköjää pitää alottaa sellane panostus että varmistuu varmasti että pääsen ykkös tai kakkos hakutoiveeseen...

        Mitä ne muut vaihtoehdot olivat?


      • afsdgdsd
        ...... kirjoitti:

        Mitä ne muut vaihtoehdot olivat?

        Töölön yhteiskoulu ja Kulosaaren yhteiskoulu.


      • mikänimimerrkihä
        afsdgdsd kirjoitti:

        Töölön yhteiskoulu ja Kulosaaren yhteiskoulu.

        Mä oon kuliksen ylä-asteel, oon ollu ala-asteelki. Sanon vaa et tänne on sillai tosi helppo päästä ku keskiarvo on vaa joku 7. jotai mut tota, riippuu mis koulus oot nyt, nii kulikses on vitun vaikeeta, se alentaa mun numeroit, ja tiiiän et jos vaihtaisin ysin ajaks kouluu nii saisin paljo paremmat numerot. Ne opettajat, no jaa, jotkut on rentoja ja antaa helpol hyvän numeron, mut sit on taas sellassii jotka selvästi suosii joitain ja antaa vaa niille hyvät numerot ja sillee. mut no joooo, mä haluisin alppilan lukioo mut tän keskustelun jälkee en oikee tiiä. Mul on kavereit allppilan ylä-asteel, ja ne sanoo et se on chilli koulu, et saa helposti hyvii numeroit, ja et on kivoi tyyppei et en sit tiiä ://


      • missäkhäootopiskellu
        mikänimimerrkihä kirjoitti:

        Mä oon kuliksen ylä-asteel, oon ollu ala-asteelki. Sanon vaa et tänne on sillai tosi helppo päästä ku keskiarvo on vaa joku 7. jotai mut tota, riippuu mis koulus oot nyt, nii kulikses on vitun vaikeeta, se alentaa mun numeroit, ja tiiiän et jos vaihtaisin ysin ajaks kouluu nii saisin paljo paremmat numerot. Ne opettajat, no jaa, jotkut on rentoja ja antaa helpol hyvän numeron, mut sit on taas sellassii jotka selvästi suosii joitain ja antaa vaa niille hyvät numerot ja sillee. mut no joooo, mä haluisin alppilan lukioo mut tän keskustelun jälkee en oikee tiiä. Mul on kavereit allppilan ylä-asteel, ja ne sanoo et se on chilli koulu, et saa helposti hyvii numeroit, ja et on kivoi tyyppei et en sit tiiä ://

        kulikses ei oo ala-astet. :D:D:Ddddd


      • alppilaforeverinmy93

        da fuuk u talkin bout, alppila is da best school in da whole world, u punk ass bitch!!!


      • jsdkl
        missäkhäootopiskellu kirjoitti:

        kulikses ei oo ala-astet. :D:D:Ddddd

        no totta helvetis on :D


      • jakari 10
        mikänimimerrkihä kirjoitti:

        Mä oon kuliksen ylä-asteel, oon ollu ala-asteelki. Sanon vaa et tänne on sillai tosi helppo päästä ku keskiarvo on vaa joku 7. jotai mut tota, riippuu mis koulus oot nyt, nii kulikses on vitun vaikeeta, se alentaa mun numeroit, ja tiiiän et jos vaihtaisin ysin ajaks kouluu nii saisin paljo paremmat numerot. Ne opettajat, no jaa, jotkut on rentoja ja antaa helpol hyvän numeron, mut sit on taas sellassii jotka selvästi suosii joitain ja antaa vaa niille hyvät numerot ja sillee. mut no joooo, mä haluisin alppilan lukioo mut tän keskustelun jälkee en oikee tiiä. Mul on kavereit allppilan ylä-asteel, ja ne sanoo et se on chilli koulu, et saa helposti hyvii numeroit, ja et on kivoi tyyppei et en sit tiiä ://

        Moi,
        Ehkä ei saa kivoja numeroita, jos ei ole niiden väärrtti ?


      • Anonyymi
        afsdgdsd kirjoitti:

        Töölön yhteiskoulu ja Kulosaaren yhteiskoulu.

        Savitaipaleen Lukio aina ollut 5. huonoimman joukossa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        jakari 10 kirjoitti:

        Moi,
        Ehkä ei saa kivoja numeroita, jos ei ole niiden väärrtti ?

        Kyllä se vain niin on, että toisessa koulussa numerot tippuvat paremmin kuin toisessa, mutta tiukemmassa koulussa on vain jatko-opiskelupaikka varmempi, kun tajuat lukea pääsykokeisiin. Ja olet kokonaisuutena kovempi kuin Möttölän 10 oppilas. Itse en ollut kuin 8,5 oppilas kovassa koulussa, mutta kävelin eka kerralla suoraan oikikseen. Ei ne numerot kaikkea kerro. Voi saada kovassa koulussa paremmat valmiudet muutoin.


    • Käkkäkkäk

      Alppila on parasta mitä voi olla.
      4EVA IN MY HEART ALPPILALAISET

      • kalliolainennn

        suurin osa alppilan lukion oppilaist on vitu ääliöit jotka pyrki Kallioon eikä päässy sinne ja ny on alppilas. Fakta.

        Siks alppilaiset on vitu katkerii meille kalliolaisille ;--)))

        noää emmätiiä. Alppila on joku iha normi lukio. Oon kuullu, et siel on iha hyvä yhteishenki. Tai no ainaki meno on vitu rajuu.


      • Pensselit perseeseen
        kalliolainennn kirjoitti:

        suurin osa alppilan lukion oppilaist on vitu ääliöit jotka pyrki Kallioon eikä päässy sinne ja ny on alppilas. Fakta.

        Siks alppilaiset on vitu katkerii meille kalliolaisille ;--)))

        noää emmätiiä. Alppila on joku iha normi lukio. Oon kuullu, et siel on iha hyvä yhteishenki. Tai no ainaki meno on vitu rajuu.

        Tunge ne pensselit perseeseen vitun hippi


      • Viiksimursu
        kalliolainennn kirjoitti:

        suurin osa alppilan lukion oppilaist on vitu ääliöit jotka pyrki Kallioon eikä päässy sinne ja ny on alppilas. Fakta.

        Siks alppilaiset on vitu katkerii meille kalliolaisille ;--)))

        noää emmätiiä. Alppila on joku iha normi lukio. Oon kuullu, et siel on iha hyvä yhteishenki. Tai no ainaki meno on vitu rajuu.

        Itseasiassa, Alppilalaiset dissaa lähinnä Torkkelilaisia, ei niinkää Kallion pellejä :>

        Kalliossa on enimmäkseen näitä hippiäisiä, eli Alppila on parempi näille NORMAALEILLE ihmisille.


    • vtitutaaalppila

      Voi *, mullakin on alppila ja vielä tokana

      • Meiksiii

        Hei vaan teille. Alppilassa ekaa vuotta viettelen ja meno on mahtava, opetus hyvää ja ihmiset avoimia ja omia itsejään. Alppila on oikeasti hyvä koulu enkä ymmärrä miksi esimerkiksi "pakko olla erilainen" -Kalliolaiset tulevat sanomaan, että olemme ihan perseestä. Kulosaaren yhteiskoulusta olisin enemmän huolissani, sielä olin yläasteella ja se on täynnä oikeasti outoja ihmisiä.


      • käymäss'ä

        Alppila on yes siellä hyvä meininki


    • alppilalainen

      Hei vain!
      Olen myös Alppilassa ensimmäistä vuotta, ja suosittelen Alppilan lukioa kaikille! Olen pitänyt siitä suuresti.

      Suurin osa opettajista on ihania ja hyviä opettamaan. Toki on niitä opettajia, jotka eivät osaa opettaa (niinkuin kaikissa kouluissa), mutta silti ne ovat ihania ihmisiä!

      Alppilan henki on ehkä urbaani legenda, mutta sen voi ymmärtää, kun käy Alppilan lukioa. Hieno mesta! Hienot ihmiset! Ja meno on kovaa!

      Tulkaa keväällä Ankkapuistoon ja tsekatkaa tunnelma ja tiedätte, että teitte virheen, jos valitsitte jonkun muun lukion.

      Itselläni Alppila oli ykkösvaihtoehto ja siitä olen ylpeä! Ei kukaan kammoksunut lukiovalintaani. Ihme kavereita jos tuollaisia miettii.

      Lisäksi kurssitarjonta on monipuolinen ja opot ihania!

      Tulkaa Alppilaan, ymmärrätte.

      Rakennus on ruma. Mutta ei se mitään. Siinä on tunnelmaa.

      • just me

        Mietin ite et mihin lukioon haluisin mennä ja näitten viestien jälkeen alppila alkaa vaikuttaa aika hyvält vaihtoeholt. Mut haluisin tietää et millasen keskiarvon tarvii ja et onks siel porukkaa jotka hiisaa?


      • pientä sääliä
        just me kirjoitti:

        Mietin ite et mihin lukioon haluisin mennä ja näitten viestien jälkeen alppila alkaa vaikuttaa aika hyvält vaihtoeholt. Mut haluisin tietää et millasen keskiarvon tarvii ja et onks siel porukkaa jotka hiisaa?

        Vähän päälle kasin eli noin 8.5 niin oot sisällä. Ei ole mikää todella haluttu lukio. Ja muutenkin noi viestit on opon pyytämiä oppilaiden kirjotuksia....


    • Variaatio

      Alppilan lukio ei todellakaan ole surkee. Vaikka puitteet ei ehkä ole ensiluokkaiset ja luokkahuoneet ovat tosiaan pieniä, on oppilaiden ja opettajien välinen henki ehdottoman hyvä. Itse kirjoitan ylioppilaaksi tänä keväänä kyseisestä koulusta, ja missään toisessa koulussa eivät oppilaat lähde porukalla juhlimaan läheiseen puistoon, eikä koulussamme ole ikinä ollut ns. klikkejä tai kiusaamista. Oppilaat ovat idealistisia ja kaikki tulevat keskenään toimeen.
      Verrattuna vaikka Viikin norssiin, Kallioon tai Ressun lukioon, on oppilaiden välinen kilpailu Alppilassa ehdottomasti vähäisintä. Koulun sijainti on hyvä ja esim. filosofian tarjonta on laajin kaikista Suomen lukioista. Itse nyt kolmen vuoden jälkeen en varmasti vaihtaisi kokemuksiani Alppilassa mihinkään muuhun. :)

    • Alppila love

      Alppilan lukiosta valmistuneena voin sanoa että ihan loistava valinta oli eikä kaduttanut etten mennyt muualle, vaikka perään soiteltiinkin. Keskiarvo olisi riittänyt esimerkiksi Tykiin, mutta halusin Alppilaan sen rennon olemuksen takia. Mulle kasin keskiarvo kertoi että koulusta löytyy oppilaita jotka haluavat kirjoittaa ylioppilaaksi ja opiskelu kiinnostaa, mutta osaavat myös nauttia lukioajasta ja pitää hauskaa! Ennakkokäsitykseni osuivat täysin nappiin.

      Alppilassa opiskelijoiden kirjo oli valtava ja pukeutumiskoodeja ei ole. Ilmapiiri oli todellaki aivan loistava. Oli ihana kun opiskeluilmapiiri ei ollut mitenkään painostava vaan enemminki kannustava.

      Suurin osa oppilaista on todella mukavia ja aina koulussa oli joku tuttu paikalla. Jos ei jostain kumman syystä kavereita oo paikalla voi mennä vaikka kahvittelemaan opon huoneeseen. :P

      Ihmettelen miks ihmiset kauhistelee Alppilaa niin paljon. Totta on, että koulu näyttää lisäosalta viereiselle vieroitushoitolalle, mutta mulle se oli aina ensisijainen vaihtoehto ja ihastuin siihen jo tutustumispäivinä. Miks viettää 3 vuotta jossai nipoporukassa ku Alppilassa aika menis mukavasti ja valmistutaa hyvillä arvosanoilla? Iso plussa on kanssa koulun hyvä sijainti, mikä houkuttelikin oppilaita pidemmältäkin. Sen seurauksena nyt on ihania kavereita ympäri Suomea. Hui kamala Alppila minkä teit!

      Jos et joudu 1 tai 2 vaihtoehtoon ole iloinen että pääsit Alppilaan. Mene kouluun avoimin mielin ja omana itsenäsi niin varmasti pärjäät! Neljän vuoden päästä olet sitten paikallani kirjoittelemassa muille epäilijöille ja kauheiden huhujen uhreille.

    • Tcr

      Alppilan lukion käyneenä suosittelen!

      Mitä pääsin lukion aikana tutustumaan muihin lukioihin niin alppilassa henki oli täysin ylivoimainen.

      Tohon et koulu olis ruma ja ränsistynyt ni ei oo paljon sanottavaa mut kannattaa miettii minkä takii kouluun tulee. Itse en kauheesti käyttänyt aikaa koulun ulkonäön tarkkailuun.

      Väki outoa ja järkyttävää? Sehän alppilas oli varmaan parasta et jengiä tuli niin paljon eri paikoista. Kokeile piruuttas tutustua niihin outoihin ja järkyttäviin ihmisiin. Itse en ole katunut sitä.

      Opettajat eivät osaa opettaa? Tollasta kuulee yleensä sen nelosen saaneelta luuserilta joka luulee, että oppi isketään sen päähän ja se saa levätä :D Itselläni tuli vain kerran vastaan sellainen tilanne ettei erään opettajan kanssa yhteispeli toiminut. Samalle aineelle löytyi kuitenkin toinen opettaja ja homma toimi taas.

      Koulun juhlat ja niiden jatkot... Priceless =)

      Terveisiä Hannalle ;)

    • nytjoylioppilas

      Vietin itse Alppilan lukiossa parhaat kolme vuotta elämästäni! Ihania ihmisiä opiskelemassa, opettamassa ja ohjaamassa :) Se oli koulu, jonne tuli oppilaita eri puolelta Helsinkiä, harvat tunsi tuskin ketään aluksi. Tutustuttiin sitten ankkiksessa.. :D Alppilassa on avoin ja rento fiilis, koulun aula oli meidän olohuone ^^

      ..ja monet mun kavereista muissa lukioissa valitti, ettei ne ei ollu hakenu Alppilaan. Siel on niin hyvä meno!

      • AlppilanAnkka

        Itselläni oli Alppila ensimmäisenä vaihtoehtona ja nyt vuoden opiskeltuani en kyllä kadu sitä yhtään! Ihastuin paikkaan ensi silmäyksellä. Porukka on rentoa, uusiin ihmisiin on helppo tutustua avoimen yleisimapiirin ansiosta ja jopa isoille 'pelottaville' kakkosille ja abeille uskaltaa puhua.

        Kun oli toista päivää lukiossa, suhkot yksin ja orpona (tunsi koko koulusta tasan 2 ihmistä etukäteen!), tuli yksi abeista tarjoamaan minulle seuraa ja karkkia. Mielestäni tämä ketoo jotain koulumme "huonosta" yhteishengestä. ;D

        No, itse koulurakennus nyt on mitä on, mutta jos joku todella on niin pinnallinen, että arvioi opiskelu paikkansa pelkän ulkonäön perusteella, en ole varma haluanko sellaisia ihmisiä tänne ensivuonna!
        Katsokaa pintaa syvemmälle ennen kun vedätte hätiköityjä johtopäätöksiä. Voitte olla tietämättänne törmänneet kultakimpaleeseen :D


    • emil-

      loistomesta. älä huoli ! en ite tuntenu ketää sielt ku hain sinne. loistavaa porukkaa ja opettajat osaa älä sitä huoli.

    • alppilast

      koulun kuuluu olla ruma

      • !

        Alppila on lyhyesti parasta mitä mulle on tapahtunut. Loisto opettajat, loistava henki, uskomattomia ihmisiä, ruma rakennus, ankkapuisto... Elämän parasta aikaa.


      • Alppila... ei kiitos

        Mahtaa olla todellakin ruma kun ei google mappiikaa oo merkitty ees koko koulun nimee. Enkä löydä muutekaa koko koulua ees kartalta.

        Koulun sivuil luki että Viipurinkatu 21, Alppiharju
        Kiva sitte tonne suunnistaa (Y)


      • lanmas
        Alppila... ei kiitos kirjoitti:

        Mahtaa olla todellakin ruma kun ei google mappiikaa oo merkitty ees koko koulun nimee. Enkä löydä muutekaa koko koulua ees kartalta.

        Koulun sivuil luki että Viipurinkatu 21, Alppiharju
        Kiva sitte tonne suunnistaa (Y)

        sä taidat sitten olla vaan huono kartankäyttäjä. :) kyllä mä sen ainakin löydän ihan hyvin.
        muutenkin koululle on tooosisuper iisi tulla julkisilla!

        ja btw;
        "Alppila... ei kiitos" ---- noh, ei me tuollaisia alppilaan halutakaan ;-)


    • fcknwthalppila

      Siis todellakaa ei kande huolehtii alppilast et iha stadin paras yhteishenki ja jos ei muuta nii ainaki paras ja aurinkoisin opo, terkkui hanna.

      • sadfgjdfhdfdfhhrhwrt

        Hienoo että joku jaksaa kirjottaa joku 5 postii putkee että sais ihmisii värvättyy alppilaan kärsimään kanssanne.


      • BULLSHIT!
        sadfgjdfhdfdfhhrhwrt kirjoitti:

        Hienoo että joku jaksaa kirjottaa joku 5 postii putkee että sais ihmisii värvättyy alppilaan kärsimään kanssanne.

        Btw, tänne on Alppilan oppilaat kirjotellu, koska opo pastes tän facebookiin. Me säälitään sua "sadfgjdfhdfdfhhrhwrt", et oo varmaan ollu tyytyväinen omaan kouluusi ;)

        Jepjep, itse abina voin kyllä kehua molempia opoja, historian ja yhteiskuntaopin opetus on ensiluokkaista. Espanjan ja enkun opet ovat kivoja ja osaavat asiansa. Myös ruotsinopettajista löytyy yksi koulumme pidetyimpiä opettajia. Siinä siis hyvä boosti oman ruotsin preppaamiseen jos on sen kanssa ollut ongelmia.

        Filosofiaa tosiaankin löytyy kattavasti, samoin psykaa. Tietääkseni molempia aineita opiskellaan meidän koulussa aika aktiivisesti.

        Mulla ei ole Alppilasta mitään pahaa sanottavaa, jopa viereiseen vieroitushoitolaan liittyy hyviä läppiä. Ankkapuisto rocks! Tulkaa sinne ensin, ennen ku edes kehtaatte väittää, että meidän yhteishenki kusee!

        Sitä paitsi ne "oudot" ihmiset sattuu olemaan helvetin älykkäitä, sinut itsensä kanssa ja oikeesti suvaitsevaisia. Toisin kuin te, jotka tuomitsette kaikki erilaiset ihmiset "oudoiksi". Omaatte samankaltaisen ajatusmaailman kiusaajien kanssa.

        T: Paljon "outoja" kavereita Alppilassa.


      • whatever
        sadfgjdfhdfdfhhrhwrt kirjoitti:

        Hienoo että joku jaksaa kirjottaa joku 5 postii putkee että sais ihmisii värvättyy alppilaan kärsimään kanssanne.

        hanki elämä :) onko sulla ihan kokemusta tästä alppilassa 'kärsimisestä' ei ne mitään värvää vaan vastaa teidän lapsellisiin ja halpamaisiin romaaneihin siit, kuinka alppila on perseestä eikä sinne kukaan halua kärsimään. alppilaan ei tosiaan kaivata noin ahdasmielisiä pentuja. kaikki hakeutuu oman henkiseensä lukioon tuskin siitä pitää kiistellä ja haukkuu muiden koulut pystyy.


      • whatever
        sadfgjdfhdfdfhhrhwrt kirjoitti:

        Hienoo että joku jaksaa kirjottaa joku 5 postii putkee että sais ihmisii värvättyy alppilaan kärsimään kanssanne.

        hanki elämä :) onko sulla ihan kokemusta tästä alppilassa 'kärsimisestä' ei ne mitään värvää vaan vastaa teidän lapsellisiin ja halpamaisiin romaaneihin siit, kuinka alppila on perseestä eikä sinne kukaan halua kärsimään. alppilaan ei tosiaan kaivata noin ahdasmielisiä pentuja. kaikki hakeutuu oman henkiseensä lukioon tuskin siitä pitää kiistellä ja haukkuu muiden koulut pystyy.


      • whatever
        sadfgjdfhdfdfhhrhwrt kirjoitti:

        Hienoo että joku jaksaa kirjottaa joku 5 postii putkee että sais ihmisii värvättyy alppilaan kärsimään kanssanne.

        hanki elämä :) onko sulla ihan kokemusta tästä alppilassa 'kärsimisestä' ei ne mitään värvää vaan vastaa teidän lapsellisiin ja halpamaisiin romaaneihin siit, kuinka alppila on perseestä eikä sinne kukaan halua kärsimään. alppilaan ei tosiaan kaivata noin ahdasmielisiä pentuja. kaikki hakeutuu oman henkiseensä lukioon tuskin siitä pitää kiistellä ja haukkuu muiden koulut pystyy.


      • whatever
        sadfgjdfhdfdfhhrhwrt kirjoitti:

        Hienoo että joku jaksaa kirjottaa joku 5 postii putkee että sais ihmisii värvättyy alppilaan kärsimään kanssanne.

        hanki elämä :) onko sulla ihan kokemusta tästä alppilassa 'kärsimisestä' ei ne mitään värvää vaan vastaa teidän lapsellisiin ja halpamaisiin romaaneihin siit, kuinka alppila on perseestä eikä sinne kukaan halua kärsimään. alppilaan ei tosiaan kaivata noin ahdasmielisiä pentuja. kaikki hakeutuu oman henkiseensä lukioon tuskin siitä pitää kiistellä ja haukkuu muiden koulut pystyy.


    • Abi 05

      Kävin Alppilan 2000-luvun alkupuolella. Alppila oli lukiovalinnoissani ehdoton ykkönen.

      En aio väittää Alppilan olevan maailman paras lukio ja sopivan kaikille. Pyydän - suorastaan vaadin - että mietit tarkkaan paitsi sitä, minkälaisen lukion todella uskot sopivan sinulle, myös sitä miten aiot kuulopuheisiin suhtautua.

      Jokainen meistä on erilainen ja vaikuttaa ympäristöönsä kulloisessakin tilanteessa. Silloin, kun minä kävin Alppilan, yhteishenki oli hyvä ja opiskelutoverit monenkirjavia. Opettajakuntaan kuului värikästä porukkaa, jossa yhteenlaskettu sivistyneisyys ja kaikenlainen elämänkokemus hakevat vertaisiaan. Opetusryhmät eivät silloin olleet suosituimmillakaan kursseilla ahdistavan suuria, enkä koe ryhmäkokojen vuoksi jääneeni paitsi lähiopetuksen hyvästä laadusta.
      Ainoastaan kerran muistan opiskelijoiden määrän aiheuttaneen päänvaivaa musiikinkurssilla. Poikkeuksellisen tilanteen luova opettajamme ratkaisi muodostamalla meistä kuoron, jonka paria esiintymistä kehuttiin. Niitä kertoja, joina muistelimme tämän musiikinkurssin edesottamuksia ja harjoitushepuleita, ei voi laskea yhden käden sormilla.

      Minä sovin mielestäni hyvin Alppilan lukioon. Tulin samassa rakennuksessa toimivalta luokattomalta yläasteelta ja tiesin muutamia opettajia ja monia opiskelijoita entuudestaan. Minun oli helppoa sopeutua vaihteleviin opetusryhmiin ja erilaisiin, itsenäisyyttään rakentaviin lukiokavereihin. Ja ne lukiokaverit - niistä olen tänä päivänäkin kiitollisuudenvelassa lukiovalintakaavakkeiden jumalille.

      Useat lukiokaverini tulivat Alppilaan eri puolilta Uuttamaata. Perusstadilaisena peruskoululaisena minulla ei ollut käsitystä siitä, missä esimerkiksi Lohja ja Varkaus sijaitsevat, tai siitä, että järvenpääläisetkin ovat ihmisiä. Kaiken tämän tulin lukion myötä oppineeksi. Lohjalla ja Tuusulassa saunottiin ja juhlittiin monet kerrat.
      Monet tärkeimmistä ystävistäni olen löytänyt Alppilan röökipaikalta (jonne hyväryhtinen ruotsinopettajattaremme huuteli yläkerran ikkunasta), psykan kursseilta (joilla opimme, miten kirjoituksia edeltävästä stressistä pääsee tehokkaasti eroon), aulan kahvilasta (jossa muutamakin korttipakka sai patinoituneen pinnan ja muutaman kahviläikän) ja pitkiksi illoiksi venyneiden iltapäivien Weeruskasta (jossa bilis oli ilmainen ennen kahta!).

      Nykyäänkin yhteyttä pitävästä lukioporukastamme löytyy muutama kauppatietelijiä, pari psykologia, ainakin yksi journalisti ja lääkäri sekä pari sosiologia. Joukossa perehdytään myös viestintään ja matkailualaan, sosionomiaan, musiikkiin ja teatteriin sekä myös politiikkaan ja ties mihin kaikkeen muuhun. Välivuodet ja työpaikat eivät ole jääneet vieraiksi laudaturin ylioppilaillekaan. Elämänjano on kova.
      Lukioporukkamme jakoi ilot ja surut ja kannusti eteenpäin. Naljailimme toisillemme huonosti menneistä kokeista ja piiskasimme toisiamme yhä vain parempiin suorituksiin. Kaikki eivät tietenkään aina jaksaneet viilata jokaista yksityiskohtaa, eikä tulevissa masennusdiagnooseissa varmaan sivuutettu lukioajan intensiivisyyttä. Yhdessä olimme parempia ja fiksuja, kestimme erilaisuutemme ja hyväksyimme toinen toisemme ilman vaatimuksia. Yhä vieläkin, viisi vuotta ylioppilasjuhlien jälkeen, ihmettelen sitä miten maailma näyttää kovemmalta ja kylmemmältä ilman omaa tuttua lukioaikojen yhteisöä.

      Jokaiseen lukioon, jokaiseen työpaikkaan ja jokaiseen kaupunginosaan mahtuu sekä miellyttäviä että vastenmielisiä ihmisiä. Myös Alppilassa oli niitä opiskelijoita, joiden sielujen syöverit eivät kiinnostaneet minua. Minun aikanani ei vielä ollut olemassakaan fruittareita, mutta nykyään niitä on takuulla myös Alppilassa. Kuten myöskin pissiksiä ja tekotaiteellisia angstinuoria. Jos näin ei olisi, miten köyhä ja yksipuolinen ympäröivä todellisuutemme olisikaan!

      Yksikään lukio ei voi koskaan täydellisesti profiloitua parilla sanalla tyhjentävästi kuvailluksi. Lukion kulloisenkin yhteishengen ja opiskelija-aineksen muodostaa sinne kunakin syksynä tulleet opiskelijat. Voi hyvin olla, että minun ajan kultaamat lukiomuistoni ovat sinulle täysin käsittämätöntä hapatusta, ja että nykypäivän Alppila ei sopisi edes minulle. Juuri siksi koen tärkeäksi kertoa sinulle minun kokemuksistani.

      • Eksynytopiskelija

        Mikä on paras reitti Alppilan lukioon julkisilla ja kävellen ?
        Nopea ja helppo.


      • julkkis
        Eksynytopiskelija kirjoitti:

        Mikä on paras reitti Alppilan lukioon julkisilla ja kävellen ?
        Nopea ja helppo.

        Kolmosella tai kakskolmosella lähimmäksi. Aleksis Kiven kadun dösätkään eivät jää kauaksi. Ykkönen menee likelle, kuten myös Sturenkadun dösät. Pasilan asemalta ehkä kilometrin kävelymatka.


      • alppila..eikiitos
        julkkis kirjoitti:

        Kolmosella tai kakskolmosella lähimmäksi. Aleksis Kiven kadun dösätkään eivät jää kauaksi. Ykkönen menee likelle, kuten myös Sturenkadun dösät. Pasilan asemalta ehkä kilometrin kävelymatka.

        Mahtaa olla todellakin ruma kun ei google mappiikaa oo merkitty ees koko koulun nimee. Enkä löydä muutekaa koko koulua ees kartalta.

        Koulun sivuil luki että Viipurinkatu 21, Alppiharju
        Kiva sitte tonne suunnistaa (Y)


      • voihärregud
        alppila..eikiitos kirjoitti:

        Mahtaa olla todellakin ruma kun ei google mappiikaa oo merkitty ees koko koulun nimee. Enkä löydä muutekaa koko koulua ees kartalta.

        Koulun sivuil luki että Viipurinkatu 21, Alppiharju
        Kiva sitte tonne suunnistaa (Y)

        Moni kakku päältä kaunis.


      • Alppilalainen
        alppila..eikiitos kirjoitti:

        Mahtaa olla todellakin ruma kun ei google mappiikaa oo merkitty ees koko koulun nimee. Enkä löydä muutekaa koko koulua ees kartalta.

        Koulun sivuil luki että Viipurinkatu 21, Alppiharju
        Kiva sitte tonne suunnistaa (Y)

        "Kiva sitte tonne suunnistaa(Y)"
        Kohtalaisen heikko on kyllä teikäläisen suunnistustaito mikäli et Alppilan lukioon löydä... Kyseinen Mahtikouluhan on sadan metrin päässä lintistä :D???


      • Hyvän valinnan tehny
        julkkis kirjoitti:

        Kolmosella tai kakskolmosella lähimmäksi. Aleksis Kiven kadun dösätkään eivät jää kauaksi. Ykkönen menee likelle, kuten myös Sturenkadun dösät. Pasilan asemalta ehkä kilometrin kävelymatka.

        Opiskelen tällä hetkellä Alppilan lukiossa toista vuotta ja en olisi voinut tehdä parempaa valintaa! Pakko yhtyä siihen että rakennus on äärimmäisen ruma eikä koulu ole sisältäkään mikään kaikista kaunein, mutta ei se koulurakennus ollutkaan se syy miksi menin Alppilaan. Kaikki on Alppilassa toistensa kavereita. Itse tulen Alppilaan joka aamu vantaalta noin tunnin matkan, junalla ja kävellen, vaikka alle kymmenen minuutin kävelymatkan päässä olisi lukio ja seuraava noin puolen tunnin päässä. Matka sujuu, joka aamu hyvin kun tietää että joka aamu koululla on joku kavereista joka toivottaa iloisesti hyvää huomenta :)
        Alppilalaiset kirjottaa tännekkin vaan just sen takia, että itte haluu, ei meijän opo oo meitä tähän pakottanu.

        Ps. Alppilaan on Pasilan asemalta noin 10 minuutin kävelymatka! :)


    • from da alppila

      Must meiä yhteishengest kertoo jo aika paljon se et meiän opo (joka on facebookis about meiän kaikkien frendi) postaa sen sivulla "LOL♥ Missä se luuraa se penkkarivideo, jossa Alppilan abit kiertää luuserilukioissa näyttämässä, mistä kanat pissii;DDD" tän linkin. Saa kyllä kaukaa ettii tällasta yhteishenkeä, sen vaan sanon. paras lukio ikinä!

      • pä!!

        Tai sit se kertoo et teiän opo on yks bimbo joka luulee olevansa teini


      • HG
        pä!! kirjoitti:

        Tai sit se kertoo et teiän opo on yks bimbo joka luulee olevansa teini

        Meiä opo on ihana ja jaksaa välittää oppilaistaan


      • laardikakku
        pä!! kirjoitti:

        Tai sit se kertoo et teiän opo on yks bimbo joka luulee olevansa teini

        Sun on kyllä pakko olla jonkun sortin trolli... Ja jos et oo, niin vilpittömästi käy sua sääliks. Meillä on maailmanhistorian paras opo, piste. Hoitaa asiansa tunnollisesti ja kunnolla, ja on kaikkien oppilaiden suosiossa. Voiko opolta edes vaatia enempää?


      • alppila:))
        pä!! kirjoitti:

        Tai sit se kertoo et teiän opo on yks bimbo joka luulee olevansa teini

        tosta tuli hirveän paha mieli. meidän opo on ihan yli-ihana! se jutskailee oppilaiden kanssa, auttaa mielellään ja kuuntelee, tarjoaa kahvia ja herkkujakin ja se on erittäin etevä työssään! lisäksi se on älykäs ja hauska. sun väitteessäsi ei ole mitään perää. :(


    • Tiernajac

      Olen valmistunut alppilan lukiosta vuonna 2006 ja voin sanoa, että vaika alppilassa tosiaan on hieman originellia porukkaa ja vaikka ei koulun ulkoasua koreilekkaan upeudellaan on se lukioana aivan ihanapaikka. Alppilan me henki on täysin omaa luokkaansa ja kun itse päivittäin kyseisen koulun käytäviä vaeltelin en huomanut minkään asteen kuppikunta jakoa. Opon huoneeseen oli kaikki tervetulleita ja opettajat juttelivat opiskelijoiden kanssa käytävillä.

      Jos jotain ei tajunnut opettaja selvitti asian juuri niin monesti kuin tarvitsi jotta pahinkin blondi pysyi kärryillä. Alppilan kurritarjonta on ainakin minun mielestä erittäin runsas ja jokainen varmast löytää juuri ne omat kurssinsa jotka sopivat juuri siihen omaan ura valintaan ja oman ammatin tavoitteluun.

      itselleni erityisen tärkeä ja onnellinen huomio alppilasta oli se, että opettajatt kannustavat kriittiseen ja luovaan ajatteluun sen sijaan että opiskelijat yritettiin kangistaa kaavoihin ja taivuttaa saman mallin ajatteluun kannustettiin meitä kertomaan omat ajatuksemme ja useimmilla tunneilla olikin opiskelulla osittainen paino yleisellä keskustelulla ja mielipiteiden vaihtamisella.

      Alppilassa jokainen sai olla juuri sellainen kun on todellisuudessa on ja jokainen hyväksyttiin omana itsenään. Vaikka usein sanotaan että alppilaan hakevat ne jotka eivät kallion lukioon pääse ei tämä pidä paikkaansa. Monet minun kanssa opiskelleet olivat hakeneet Alppilaan ensimmäisenä vaihtoehtonaan, enkä hirveän monen ole kuullut katuvan päätöstään.

      Ainakin tämä entinen Alppilan lukion opiskelija ei löydä mitään pahaa sanottavaa kyseisestä lukiosta. Alpppila on koulu ilman painotusta, mutta kun kurssitarjotinta lukee voi vain todeta, että kyseisessä koulussa jokainen luo oman painotuksensa ja saa opiskella ilman, että kukaan katselee nenän vartta pitkin jos onkin hieman erilainen kun kanssa opiskelijat ovat.

      • Rauhottukaa

        Alppila on hyvä koulu ! Negatiiviset fiilikset jäävät niille, jotka ovat mahdollisesti sosiaalisesti lahjattomia / kuuluisivat ammatilliseen oppilaitokseen. Alppilahenkeen kuuluu itsensä hyväksyminen omana itsenään, tarpeeton itsensäkorottaminen jätetään suosiolla esim. kalliolaisille ja norsseille. Mielestäni lukioiden hakkuminen ja paremmuusjärjestykseen laittaminen on näinä aikoina turhaa, samat kurssit on kaikissa käytävä ja samat ylioppilaskirjotukset tehtävä. Koulun ulkoasu ei arkkitehtuuriltaan ole mikään jugendlinna, mutta ihan hyvin siellä viihtyy ja sinne mahtuu, se on kuitenkin vaan koulu ... Eli menitpä minne vaan, niin lukioaika on just sitä millasen ite siitä teet.


    • vivari

      Ite tulin Alppilaan Keski- Suomesta just muuttaneena, enkä tienny paikasta yhtää mitää. Voin rehellisesti sanoa ettei oo missää vaiheessa harmittanu et summanmutikassa valitsin just Alppilan lukion. Siellä tosiaan on helppo tutustuu erilaisii ihmisii.

      Mitä opetuksee ja rakennuksen ulkonäköö tulee, nii ite koin opetuksen hyväks eikä sen kaiken hyvän säpinän keskellä tullu kiinnitettyy huomioo koulun rumaan ulkokuoreen.

      Siitä en paljo tiiä millasii stadin muut lukiot on, mut jos et Alppilaan päädy, nii jäät paljosta paitsi!

      • ..."#"

        Saatteko plussaa ku postaatte tänne ?

        Näyttää jo aika huolestuttavalta


      • fj
        ..."#" kirjoitti:

        Saatteko plussaa ku postaatte tänne ?

        Näyttää jo aika huolestuttavalta

        entäs sä? saatko ite jotai mielihyvää kun trollailet tänne???


      • :)
        ..."#" kirjoitti:

        Saatteko plussaa ku postaatte tänne ?

        Näyttää jo aika huolestuttavalta

        Eiku me saadaan tästä kokonainen kurssi, eikö vain ihana opomme?


      • :D
        ..."#" kirjoitti:

        Saatteko plussaa ku postaatte tänne ?

        Näyttää jo aika huolestuttavalta

        Mitä plussaa koulusta valmistuneet saa? tää on vaa kivaa :P


    • hyvätyyppi123

      ensimmäisen kirjoittajan kaverit on perseestä

      • Veteraani - 89

        Alppilassa oli vapaameininki ja kaikennäköstä ja olosta porukkaa... sisäoppilaitos on hyvin kaukana kys. koulusta. Opiskeluun keskittyminen voi tietysti joskus olla pieni ongelma, sillä porukka ja henkilökunta on mitä rennointa ja ymmärtävää... Opetuksessa ei ollut mitään moitittavaa. Itse olen opiskellut kahdessa lukiossa ja hain ensisijaisesti alppilaan.

        P.S Ankkiskesäisin ja villit vappu nasukekkerit olivat mitä parhaat!


    • Ihanaalppilatutori

      Opiskelen toista vuotta Alppilan lukiossa ja olen erittäin tyytyväinen kouluuni. Opetus on tasokasta, kuten opinto-ohjauskin. Ei ehkä kannata kuunnella sellaisten ihmisten mielipiteitä aiheesta, jotka eivät ole käyneet Alppilassa oppitunneilla. Väki saattaa olla outoa, muttei järkyttävää. Alppilassa opiskelee porukkaa laidasta laitaan, eli omanhenkisiä tyyppejä löytyy varmasti. On urheilijoita ja taitelijoita ja absolutisteja ja pissiksiä ja hippejä ja "normaaleita" ja ihan kaikkea. Alppilan perinteisiin tosin kuuluu avarakatseisuus ja muiden ihmisten kunnioitus, eli ahdasmielisyyttä ja muiden ihmisten haukkumista ei Alppilassa erityisemmin suvaita, eli jos tykkäät paskanpuhumisesta ja meangirls-meiningistä, vaihda opintopaikkaasi.

      • luuserialppila

        Alppilallahan on koko hesan mahtavin maine kun muihin lukioihin vertaa. :)


    • Castratio Epicum

      Olipa kerran vuorikauris. Se hyppeli iloisesti vuorten rinteillä napostellen kaiken maailman kasveja, kunnes lähistölle lensi ympärysvaltojen Sopwith Camel -hävittäjä, joka jahtasi Punaista paronia. Tällöin vuorikauris ymmärsi olevansa sekä reaali- että normaalikauris, joten se päätti jättää kyseiset koulukunnat sikseen.

      Se kirmasi ja saapui varsin tylyyn paikkaan. Pimeä oli jo koittanut eikä alueella näkynyt muuta kuin kiiluvia silmäpareja. Ainoa äänikin oli liikuntasalista kuuluva kiroilu. Tätäkään se ei pitänyt itselleen sopivana vaan jatkoi matkaansa.

      Kului vuosia. Se saapui niemellä sijaitsevaan luostariin, jossa munit pyysivät sitä liittymään seuraansa ehtoolliselle. Se suostui ja jäi koukkuun alkoholiin. Se pakeni luostarista ja saapui Alpeille. Täällä se ajatteli: "Nyt on saatava joko viinaa tai päästävä katkaisuun", ja näki esitteen: Koulu, katkaisu, kirkko. Sinä hetkenä sen elämä alkoi muuttua valoisammaksi.

      Lopulta se saapui tähän opinahjoon, jossa se oli hippien ruokittavana, perjantai-iltaisin se kirmasi ystäviensä kanssa läheisillä kallioilla (vaan ei liian lähellä reunoja) ja muuten muuttui maailman viisaimmaksi eläimeksi mahtavan opettajakaartin avulla. Tämä tapahtui Alppilassa ja kuka tahansa meistä voi kokea saman (tietenkin sillä ehdolla, että kuuluu oikeaan ikäryhmään).

      • Olipas se...

        Alppilan lukion perinnetarina vai huumehoureinen koulumatka...?


      • ..................
        Olipas se... kirjoitti:

        Alppilan lukion perinnetarina vai huumehoureinen koulumatka...?

        Onko kellää kuvia Alppilan lukiosta ?
        google ei löydä.


      • _________________
        .................. kirjoitti:

        Onko kellää kuvia Alppilan lukiosta ?
        google ei löydä.

        ...kirjoittaa googleen "Alppilan lukio"...


      • .-..................
        _________________ kirjoitti:

        ...kirjoittaa googleen "Alppilan lukio"...

        Ei löydy mitään kuvii koulusta. :/


      • .............-.-....
        .-.................. kirjoitti:

        Ei löydy mitään kuvii koulusta. :/

        Varsinkaan ulkoa päin.


    • hi

      alppila on koti ♥ täältä löytyy maailman parhaita ystäviä ja meininki on mitä parhainta! Täällä saa panostaa kouluun mutta saa myös ottaa rennosti! Ja hyviä bileitä ;)

      • hehes

        Opettajat on hassuja (hyvällä tavalla) ja ihmiset ihania :) Elämäni paras sattuma päätyä Alppilaan! (1. oli munkka, onneks en päässy sinne vaa päädyin alppiaan :D)


    • Petteri-Patteri

      Kirjoitin Alppilasta 96'. Seuraavana syksynä kouluun pääsyyn vaadittiin muistaakseni yli yhdeksän keskiarvo. Meillä oli ainakin hyvä henki. Porukkaa tuli ympäri pääkaupunkiseutua. Aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta arvostettiin sekä opettajia ja kanssaopiskelijoita kunnioitettiin. Monet meistä solmi läpi elämän kestäviä ystävyyssuhteita.

      Viime syksynä juhlittiin Alppilan 50 v. bileitä ilta-aikaan. Eläke-ikäiset mammat ja papat juhlivat puoltayötä myöten ja painelivat junioreiden kanssa vielä jatkoillekin. Jotain Alppilan hengestä kertonee myös tämän viestisarjan positiivisten kirjoitusten määrä.

      En kuitenkaan suosittele Alppilan lukiota ahdasmielisille tai tarkoin säädeltyä turvaa hakeville putkiaivoille - Alppila on tarkoitettu eläville!

      • Abi-wan

        Olen Alppila-yo vuosimallia 2003, nykyään Stadin kauppiksessa. Tulin lukioon (keskiarvolla 8,27 / raja 8,2) täysin sattumalta isosiskon vanavedessä ja toin muutaman kaverin Kirkkonummelta mukanani. Paras sattuma ikinä ja loistavat 3 vuotta! Alppila on lukiona kaikkea sitä, mitä tähänkin asti on sanottu (no, ainakin niiden toimesta jotka täällä ovat opiskelleetkin) ja enemmän. Hippejä, filosofiaa, laadukasta opetusta, persoonallisia opettajia ja opiskelijoita, tempauksia, kriittistä ajattelua, me-henkeä, elinikäisiä ystäviä, susiruma julkisivu, Ankkis, Weeruska, Romano, Paussi.

        On huomionarvoista, että kukaan ei ole vielä tunnustanut katuvansa Alppilaan tuloa mutta positiivisesti lukioajan kokeneita ja omasta vapaasta tahdostaan vailla palkkiota tai vastinetta Alppilaa kehuvia löytyy kosolti. Trollaukset voinemme jättää omaan arvoonsa.


      • Kekrjdidya
        Abi-wan kirjoitti:

        Olen Alppila-yo vuosimallia 2003, nykyään Stadin kauppiksessa. Tulin lukioon (keskiarvolla 8,27 / raja 8,2) täysin sattumalta isosiskon vanavedessä ja toin muutaman kaverin Kirkkonummelta mukanani. Paras sattuma ikinä ja loistavat 3 vuotta! Alppila on lukiona kaikkea sitä, mitä tähänkin asti on sanottu (no, ainakin niiden toimesta jotka täällä ovat opiskelleetkin) ja enemmän. Hippejä, filosofiaa, laadukasta opetusta, persoonallisia opettajia ja opiskelijoita, tempauksia, kriittistä ajattelua, me-henkeä, elinikäisiä ystäviä, susiruma julkisivu, Ankkis, Weeruska, Romano, Paussi.

        On huomionarvoista, että kukaan ei ole vielä tunnustanut katuvansa Alppilaan tuloa mutta positiivisesti lukioajan kokeneita ja omasta vapaasta tahdostaan vailla palkkiota tai vastinetta Alppilaa kehuvia löytyy kosolti. Trollaukset voinemme jättää omaan arvoonsa.

        Parempi, ettet tule Alppilaan. Pidämme mielellämme lukion korkeatasoisena, epävarmat älkööt vaivautuko ;) Hyvää jatkoa, anyways!


      • sohjona
        Kekrjdidya kirjoitti:

        Parempi, ettet tule Alppilaan. Pidämme mielellämme lukion korkeatasoisena, epävarmat älkööt vaivautuko ;) Hyvää jatkoa, anyways!

        Juu, itse jouduin aikoinaan Alppilaan kun en kelvannut ykkös- enkä edes kakkosvaihtoehdoilleni.

        Kaksi loppuelämääni ohjaavaa oivallusta sain jo puolessa välissä ekaa vuottani, eli: minusta tulee juoppo (tai siis tuli jo siinä ekan vuoden aikana - onneksi se hoitola on siinä vieressä), ja isona minusta tulee ruotsinkielenopettaja.

        Ensimmäinen kohta on seurasta Ankkapuiston illanistuijaisista sekä tribuutti addiktiivisluonteisille opiskelijatovereille. Ja tietenkin allekirjoittaneen lauseenmuodostus paljastaa jo aika vahvasti jatkuvan päihtymystilan.
        Toinen kohta saa minut raivon partaalle. Ikinä aiemmin en ole halunnut opettajaksi, mutta jo ensimmäisten kuukausien aikana kävi kovin selväksi että pakkohan tähän on puuttua. Ihan sydämestä ottaa vieläkin kun mietin sitä ruotsinmaikkaa jonka armoille meidät heitettiin. Heti alusta asti opettajalla tuntui olevan jotain minua vastaan, ja kun sen piti henkilökohtaisuuksiin pureutua ja asioita sai selvittää rehtorinkin kanssa, niin onhan jossain jotain vikaa. Toivottavasti tässä vaiheessa mesta on saanut jo vähän ryhtiä opettajistoon. Hrr, verenpaine nousi huolestuttavasti tätä kirjoittaessa.
        Mutta joo, myönnetään että muut opettajat hallitsivat hommansa. Ja onhan se mörskä ruma kuin mikäkin, mutta eihän sillä ole niin väliä. Kunhan ei katto tipahda niskaan niin kaikki hyvin. Fiilispohjalta kun menee päin uusia tuulia niin hyvä tulee!

        Mutta jos jotain vallan positiivistakin nyt sanoisi, niin pakkohan sitä filosofiankurssien määrää ja kyseisen aineen opettajan loistokkuutta on kehuttava. Jlaa ei ole ja Hegel on äijä!


      • JAR!
        sohjona kirjoitti:

        Juu, itse jouduin aikoinaan Alppilaan kun en kelvannut ykkös- enkä edes kakkosvaihtoehdoilleni.

        Kaksi loppuelämääni ohjaavaa oivallusta sain jo puolessa välissä ekaa vuottani, eli: minusta tulee juoppo (tai siis tuli jo siinä ekan vuoden aikana - onneksi se hoitola on siinä vieressä), ja isona minusta tulee ruotsinkielenopettaja.

        Ensimmäinen kohta on seurasta Ankkapuiston illanistuijaisista sekä tribuutti addiktiivisluonteisille opiskelijatovereille. Ja tietenkin allekirjoittaneen lauseenmuodostus paljastaa jo aika vahvasti jatkuvan päihtymystilan.
        Toinen kohta saa minut raivon partaalle. Ikinä aiemmin en ole halunnut opettajaksi, mutta jo ensimmäisten kuukausien aikana kävi kovin selväksi että pakkohan tähän on puuttua. Ihan sydämestä ottaa vieläkin kun mietin sitä ruotsinmaikkaa jonka armoille meidät heitettiin. Heti alusta asti opettajalla tuntui olevan jotain minua vastaan, ja kun sen piti henkilökohtaisuuksiin pureutua ja asioita sai selvittää rehtorinkin kanssa, niin onhan jossain jotain vikaa. Toivottavasti tässä vaiheessa mesta on saanut jo vähän ryhtiä opettajistoon. Hrr, verenpaine nousi huolestuttavasti tätä kirjoittaessa.
        Mutta joo, myönnetään että muut opettajat hallitsivat hommansa. Ja onhan se mörskä ruma kuin mikäkin, mutta eihän sillä ole niin väliä. Kunhan ei katto tipahda niskaan niin kaikki hyvin. Fiilispohjalta kun menee päin uusia tuulia niin hyvä tulee!

        Mutta jos jotain vallan positiivistakin nyt sanoisi, niin pakkohan sitä filosofiankurssien määrää ja kyseisen aineen opettajan loistokkuutta on kehuttava. Jlaa ei ole ja Hegel on äijä!

        Kyseessä kenties Korpela?


      • sohjona
        JAR! kirjoitti:

        Kyseessä kenties Korpela?

        Heh. Jeps.


    • lalallaallaa

      moi,
      ite olen opiskellu sekä alppilassa että viikissä, eikä niissä mun mielestä kauheesti eroa oo. porukka on suht samanlaista molemmissa: kummassakin on bilettäjiä, hikettäjiä, kusipäitä, hiljaisia jne. Vaikee sanoa kumpi koulu ois parempi.

      Alppilasta plussana sanon sen, että koska se on semi iso koulu, sieltä on helppo löytää omanlaistaan seuraa. Toiseks siellä opetus ON oikeesti hyvää. Oon huomannu, et monet äikän opet lätkäsee aineen perän vaan numeron ja korjailee kirjoitusvirheitä, mutta Alppilassa äikänopet (tai ainaki ne, jotka mua opetti) aina kommentoi kunnolla mikä oli aineessa hyvää, mitä kannattaa parantaa ja miksi virheelliset kohdat on väärin. Mä ainakin opin siellä enemmän kun missään muulla. Opettajat siellä on myös kannustavia ja mun kokemusten mukaan ne auttaa aina, jos vaan kysyy apua.
      On siellä teitysti muutama vaikeampi tapaus ollut opettajien kanssa, mutta onneksi useimmissa ainessa on monta opettajaa, niin voi valita kenen kurssille haluaa.

      No, rakennus on alkoa laitosmainen harmaa laatikko, mutta sisältä ihan viihtyisä. Aula ja juhlasali ovat nättejä, kun ne ovat niin valoisia, luokat ihan samalaisa kuin muissakin kouluissa (on smartboardit ja dokumettikamerat...). Ei sitä musta mitenkään erityisen rumaks voi sanoa.

      Joten, sanoisin, että hyvän valinnan teit laittaessasi Alppilan hakemukseesi. :) toivottavasti pääset sinne mihin haluat.

      • vittuuuuuuuuuuuuuuuu

        Tekee mieli hypätä katolta tän koko keskustelun luettua. Miksi laitoin edes tän koulun ekaksi -.-


      • könnikäs
        vittuuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Tekee mieli hypätä katolta tän koko keskustelun luettua. Miksi laitoin edes tän koulun ekaksi -.-

        hei sinä "vittuuuuuuuuuuuuuuuuuu..."
        Hyppäsitkö katolta? Vai valitsitko jonkun muun lukion? Tänäänhän sait tietää mihin sinut valittiin? Kerro tilanteesi meille kaikille, kiitos!


    • -

      Eli homma on seuraava:
      Kirjotin ite vuos sitten Alppilasta vaihtelevin mielipitein. Jos lyödään mustaa valkosella niin fakta on kyl se et se koulu on ihan vitun hätänen, mutta siellä oli vitun kiva.
      Jos on tulossa lukioon ykisnomaan vain ja ainoastaan opiskelemaan, niin silloinhan toisaalta suosittelisin jotain aikuislukiota tai vastaavaa missä on mähemmän kursseja ja sieltä pääsee 2.5 vuodes kirjottaan. Toisaalta suurinosa haluaa käydä lukion myös kokemusten ja ystävien ja muun menon takia. Joten silloinhan sille raa'alle opiskelulle rakennetut puitteet (jotka siis Alppilassa on perseestä) jäävät hieman taka-alalle.
      Itselläni oli Alppilassa ihan vitun "legendaariset" kolme vuotta ja kirjotinkin ihan ok. Vituttaa edes ajatella et millasta ois ollu jossain muussa lukiossa. Sain monta frendiä, joiden kanssa oli ikimuistosta koulussa ja sen ulkopuolella, ja tulevaisuuteen asti. Kun juttelin monen frendin kanssa, jotka oli muissa kouluissa, niin nekin totes saman; vittu se on paska koulu, mut vittu et siel oli kivaa.
      Ja se opiskelupuolihn on loppupeleissä siitä oppilaasta kiinni, ihan sama mis koulus oli.

      Peace

      • annnnnnanannananan

        hei tota, vastatkaa joku, et onks alppilas helppoo, saaks sielt helposti hyvii numeroit, vai ei milläää, vaik kuinka harjottelis. Apua, mä pelkään et siel on oikeesti jotai outoi tyypppei, :SS alppila on kyl silti ykkösenä mun listas mut emt ://


      • t40jdsigsd
        annnnnnanannananan kirjoitti:

        hei tota, vastatkaa joku, et onks alppilas helppoo, saaks sielt helposti hyvii numeroit, vai ei milläää, vaik kuinka harjottelis. Apua, mä pelkään et siel on oikeesti jotai outoi tyypppei, :SS alppila on kyl silti ykkösenä mun listas mut emt ://

        Onhan se aika pelottavaa jos et oo vielä saanu tuloksia.


      • Mayhem ja Razzle
        t40jdsigsd kirjoitti:

        Onhan se aika pelottavaa jos et oo vielä saanu tuloksia.

        Hola,

        Alppilassa lukion käyneenä sanon, että henki on parhautta. Ennen sitä en ollut kokenut semmoista, että on todellakin oma itsensä. Hyvä henki, kanssaopiskelijat hauskoja ja maikoista monet hyviä opettaa.

        Terveiset Alppilan 04-vuoden hevareille!


    • tekemisissä

      Alppilan lukiossa on hyvä henki ja opettajat mukavia

      • ysiviis

        Tulin lukemaan tätä keskusteluu ihan sen takia että oon nyt ysillä ja mietin vakavasti alppilaa ykkösvaihtoehdoksi. Ennen next gate -messuja tuskin tiesin että alppilan lukiota on olemassa, mutta kun luin sieltä saadun esittylyläpyskän niin ihastuin alppilaan!

        Ja näiden kommenttien jälkeen ainakin vakuutuin lisää! :) Musta ilmapiiri on tosi tärkeä, se että hyväksytään IHAN kaikenlaiset, sekä "erilaiset" "oudot" ja "normit". En kyllä ees tykkää luokitella ihmisiä mihinkään luokkiin, koska onhan jokanen omalla tavallaan erilainen! Ja koulun ulkonäkö mua ei kiinnosta paskaakaan, mun nykyinen ylä-astekkin näyttää ihan vankilalta :D Ja kurssitarjontakin oli kun just mua varten (mua kiinnostaa filosofia, psyka, kulttuurit, matkailu..)

        Ainoo huono puoli mulle on alppilan lukiossa koulumatka. Yläasteelle mun tarvi herätä vaan tuntia aijemmin koulun alkua, mutta alppilaan pitäisi herätä AINAKIN puoltoista tuntia aijemmin. 1 ja puol h ei varmasti kuulosta muiden mielestä yhtään pahalta, mutta mulle se on :D Koska haluan nukkua vaan niin pitkään kun mahdollista. Lähempänä olisi paljon ihan hyviä lukioita, mutta alppilaan oon tykästyny sen verran paljon että koulumatkoista huolimatta ehkä silti laitan sen ykköseksi! Oon selvittäny jo millä busseillakin pääsisin sinne, mutta ratikoista en vielä tiiä. kertokaa esim. mäkelänkadulta sturenkadulle kääntyviä ratikoita, joilla pääsis lähelle lukioo? :)

        Ainiin, mikähän alppilaan mahtaa olla nykyään keskiarvo? Onko se siinä 8.5 paikkeilla niinkun aijemmin on sanottu?

        Onneksi pääsen vielä avoimien ovien päivänä tutustumaan paremmin alppilaan. Mutta näillä näkymin alppila vaikuttaa mun mielestä tosi hyvältä vaihtoehdolta!


      • Kakkonen
        ysiviis kirjoitti:

        Tulin lukemaan tätä keskusteluu ihan sen takia että oon nyt ysillä ja mietin vakavasti alppilaa ykkösvaihtoehdoksi. Ennen next gate -messuja tuskin tiesin että alppilan lukiota on olemassa, mutta kun luin sieltä saadun esittylyläpyskän niin ihastuin alppilaan!

        Ja näiden kommenttien jälkeen ainakin vakuutuin lisää! :) Musta ilmapiiri on tosi tärkeä, se että hyväksytään IHAN kaikenlaiset, sekä "erilaiset" "oudot" ja "normit". En kyllä ees tykkää luokitella ihmisiä mihinkään luokkiin, koska onhan jokanen omalla tavallaan erilainen! Ja koulun ulkonäkö mua ei kiinnosta paskaakaan, mun nykyinen ylä-astekkin näyttää ihan vankilalta :D Ja kurssitarjontakin oli kun just mua varten (mua kiinnostaa filosofia, psyka, kulttuurit, matkailu..)

        Ainoo huono puoli mulle on alppilan lukiossa koulumatka. Yläasteelle mun tarvi herätä vaan tuntia aijemmin koulun alkua, mutta alppilaan pitäisi herätä AINAKIN puoltoista tuntia aijemmin. 1 ja puol h ei varmasti kuulosta muiden mielestä yhtään pahalta, mutta mulle se on :D Koska haluan nukkua vaan niin pitkään kun mahdollista. Lähempänä olisi paljon ihan hyviä lukioita, mutta alppilaan oon tykästyny sen verran paljon että koulumatkoista huolimatta ehkä silti laitan sen ykköseksi! Oon selvittäny jo millä busseillakin pääsisin sinne, mutta ratikoista en vielä tiiä. kertokaa esim. mäkelänkadulta sturenkadulle kääntyviä ratikoita, joilla pääsis lähelle lukioo? :)

        Ainiin, mikähän alppilaan mahtaa olla nykyään keskiarvo? Onko se siinä 8.5 paikkeilla niinkun aijemmin on sanottu?

        Onneksi pääsen vielä avoimien ovien päivänä tutustumaan paremmin alppilaan. Mutta näillä näkymin alppila vaikuttaa mun mielestä tosi hyvältä vaihtoehdolta!

        Jee lisää matkaseuraa :D
        Mäkelänkadulta kääntyy 1 ja 1a Sturenkadulle ja siitä sitten kaksi pysäkiä eteenpäin. Siitä pystyykin sitten kävelemään about 500 m koululle tai nappaamaan 23 ihan koulun eteen :) käytän itse kyseistä spåraa ja hyvin kulkee! Myös 51 bussilla pääsee.
        Toisaalta jos on oikein reipas, voi sieltä mäkelänkadulta ihan kävelläkin, varsinkin kauniilla säällä. Piristää kummasti varsinkin kevät/alkusyksyn aamuina.

        Ja hei, meikäläisen pitää herätä kaksi tuntia ennen koulun alkua, mutta se on sen arvoista ;D


    • ;)

      ite ajattelin hakee Alppilaan, oltii siel next gates, ihastuin kans toho tunnelmaa ja siihe ku ne kerto kaikkee siit koulust ja tunnelmast ja oisin tosí ilone siitä, et siel oikeesti sais olla oma ittensä, eikä tarvis esittää mitää, ky yläasteel o nii perseest tää ku kaikki vaa puhuu selä takan

      • :/

        Nykyisenä Alppilalaisena haluaisin puuttua tähän "ehkä" liiankin hyvään käsitykseen,joka täältä Alppilasta vallitsee.

        Koulurakennuksesta minulla ei ole mitään sanottavaa, se nyt on mikä on. Tunnelma puolestaan... no saanko sanoa, se on perseestä. Jos et kuulu "koulun kermaan",eikä sinulla ole "riittävästi ystäviä" saat käsityksen omana itsenä olemisesta ja paskan puhumisesta selän takana unohtaa saman tien. Karu totuushan on se, että jos et hengenheimolaisiasi löydä, koulunkäynti tulee olemaan sinulle täyttä helvettiä, niin selvästi kaverusten clickit tulee koulussa huomaamaan.

        Opettajista puolestaan löytyy sekä hyviä että huonoja, omia persoonia sadan prosentin varmuudella. Toiset heistä uhkaa hirttää sinut heidän hermot pettävät.

        Mutta kaikkihan on ihan ihmisestä kiinni. Kokeile toki jos haluat, kouluahan voi aina vaihtaa. Itse kuulin Alppilasta liikaa positiivista ja tulin kouluun pelkkien kuulopuheiden takia. Nyt kaduttaa. :)


      • asdfasdsgfdhgjfhgkjh
        :/ kirjoitti:

        Nykyisenä Alppilalaisena haluaisin puuttua tähän "ehkä" liiankin hyvään käsitykseen,joka täältä Alppilasta vallitsee.

        Koulurakennuksesta minulla ei ole mitään sanottavaa, se nyt on mikä on. Tunnelma puolestaan... no saanko sanoa, se on perseestä. Jos et kuulu "koulun kermaan",eikä sinulla ole "riittävästi ystäviä" saat käsityksen omana itsenä olemisesta ja paskan puhumisesta selän takana unohtaa saman tien. Karu totuushan on se, että jos et hengenheimolaisiasi löydä, koulunkäynti tulee olemaan sinulle täyttä helvettiä, niin selvästi kaverusten clickit tulee koulussa huomaamaan.

        Opettajista puolestaan löytyy sekä hyviä että huonoja, omia persoonia sadan prosentin varmuudella. Toiset heistä uhkaa hirttää sinut heidän hermot pettävät.

        Mutta kaikkihan on ihan ihmisestä kiinni. Kokeile toki jos haluat, kouluahan voi aina vaihtaa. Itse kuulin Alppilasta liikaa positiivista ja tulin kouluun pelkkien kuulopuheiden takia. Nyt kaduttaa. :)

        Trollaathan? Vai puhutko Alppilan yläasteesta?


      • ellinoora-
        asdfasdsgfdhgjfhgkjh kirjoitti:

        Trollaathan? Vai puhutko Alppilan yläasteesta?

        onks alppila rento ja saaks siel uusii kavereit helposti ? oon miettiny et etu-töölön lukio vai alppila vai kulosaari vai herttoniemi


      • :/
        asdfasdsgfdhgjfhgkjh kirjoitti:

        Trollaathan? Vai puhutko Alppilan yläasteesta?

        No yläasteeksi tota paikkaa voisi hyvinkin kutsua, ainakin porukan käytöksen perusteella :)


    • lukionekalla.587

      Pelkkä yläasteella oleminen vitutti jo tarpeeks tuo alppilan porukka. Lukion väki vai pitäisikö sanoa koulun ylhäisyydet? on vallannut täysin koko koulun. Yläaste vielä meni vielä kavereita kun oli, mut neljäs vuosi tuol ja viel lukios? Ei kiitos.

    • alppila.vs.heryk

      mä en osaa päättää et alppila vai heryk? en tiiä ketää kuka ois menos alppilaa, mut ihastuin sen siihe rentoo meininkii mikä siel oli :) mut sit taas hertsikaa on menos tosi moni frendi ja sillai... nii voisko joku kertoo et saaks allpilast oikeesti helposti uusii kavereit ettei joutuis miksää outsideriks ? :DDD

    • k

      Alppilaan vaan tervetuloa! :) Ainaki itellä ollu tosi mukavaa. ei mikään ole täydellistä, mut oon ollu tyytyväinen.

    • 4

      no ainakin ite meen alppilaan sitte parin vuoden päästä....

    • peikot

      :) Alppila on jees! Tääl on hyvät tyypit, hyvät maikat eli suosittelen! Varmaan kaikissa kouluissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mut sit loppupeleis omat intressit varmaan sit ratkasee, missä kukin viihtyy.

    • Hartsa S.

      tervetuloa vaan alppilaan. täältä saat maan parhainta ruotsinopetusta rennoimmalta opelta ikinä.

      PS: muista tuoda pepsi maxia tunnilleni niin saat plussaa

    • .........

      Olen samainen henkilö, joka vastasi ensimmäisenä kyseiseen keskusteluun. Mukavaa, että hetken mielijohteesta kirjoittamani argumentti herätti keskustelua. Alppilan opinahjon entisten sekä nykyisten oppilaiden vakavia - ja toisaalta hupaisia - vastineita alun kysymykselle, onko Alppilan lukio surkea, oli hienoa seurata. Tekstit pursuivat innokkuutta ja olivat elämyksellistä luettavaa. Kiitos tästä.

    • alppilaan!!!!!!!!

      mä oon kans kevääl hakemas alppilaan. toivon, et se on kiva ja et tuun viiihtyy siel. onks kellään muuten tietoo alppilan avointen ovien päivästä?

    • Mouiqw

      Yleesä varmaan tammikuussa on ollu avoimet ovet...kai. Tervetulooo :).

    • ikkihiiri

      muija ketä rakastan on nyt neljännel luokal ja mä vast tokal... huomaa mut kaunis tyttö!!!!!!

    • Hanna-opo

      Alppilan lukion avoimet ovet tiistaina 24.1.2012 klo 10-15. Voi tulla mihin aikaan vaan. Älä missaa, mahtava meininki;D

    • eifeLOl

      aika rumii muijii/jätkii, likanen koulu.. en suosittele

    • kakkara

      No ainakin matikan opetuksesta entisenä Alppilalaisena voin sanoo, et aivan uskomattomat matikan opet, varsinkin eräs ihana nainen

    • pökäle

      :DDD

    • j

      Alppilassa - kuten kai muissakin lukioissa - on sekä erittäin hyviä että ei-niin-hyviä maikkoja. Vaikee uskoa, että missään olis maikkoja, jotka on kaikkien mielestä huippuja. Ite oon onneks löytäny omalle "tyylilleni" sopivat maikat. Onneks on valinnanvaraa.

    • tyly on perseestä

      Olen nyt Etu-Töölössä ekaa vuotta, mutta en oikeen tykkää paikasta. Alppilassa olisi pari entuudestaan tuttua kaveria, mutta en ole koskaan kuulunut minkään koulun "kermaan". Välitän ehkä normaalia enemmän koulunkäynnistäni, mutta silti koulussa pitää viihtyä.

      Onko Alppilassa niin hyvä ilmapiiri, että sinne voisi kesken lukuvuotta sopeutua hieman ujo ja nörtihtäväkin tyyppi, joka kyllä haluaa sosialisoitua ja tutustua ihmisiin? En viitsisi vaihtaa turhaan koulua, jos en viihtyisi uudessakaan koulussa.

      • JJ

        Alppilan lukion avoimet ovet tiistaina 24.1.2012 klo 10-15. Tuu checkkaa meininki ja päätä sitte. :D


    • natalie-96

      mä oon tulos huomen alppilan avoimiin oviin. sit sen näke, et tykkääks vai ei. mul on ykkösenä heryk, jos en pääse sinne, niin meen joko alppilaan tai itikseeen.....

    • rakastuin<3

      Ite olin tnää alppilan avoimis ovissa ja ihastuin! (: Nin rento meininki, ihanat tutorit!

    • apuuva

      alppilan avoimis ovis tosi rento meininki olin tänään! mut mietin vaan sellasta et jos sinne tulee ihan yksinään silleen et ei tunne ketään niin onko sit tosi vaikee päästä mihinkään porukoihin tai mihinkään jos on kuitenki suht avoin ja sosiaalinen? entä miten kakkoset ja abit suhtautuu ykkösiin?

      • Morso

        Ite oon alppilas nyt kakkosella, ja mulla on myös ykkösä ja abeja kavereina. Tääl ilmapiiri on aika rento, eikä mitään kiusaamistakaan luokka-asteiden välilläkään oo :). Muistan kun alotin reilu 1,5 vuotta sitten ykkösellä ja mulla on tokassa jaksossa ilmasutaidonkurssi, jossa oli pääasiassa ykkösiä ja abeja. Hyvin tultiin toimeen ja ihan rennosti ne meihin suhtautu ja osasta tuli mulle hyviä kavereita. Ja jos tällainen ujokin ihminen kuin mä on kavereita saanut, niin etköhän säkin avoimena ja sosiaalisena tyyppinä kavereita saa. Porukka täällä on kuitenkin suht asiallista, et ei mtn stressiä ja tervetuloa alppilaan :)


    • kivalta vaikutti

      avoimissa olin kans ja samaa mietin kun apuuva

    • -...

      Mul tuli sellanen fiilis, et jos haluut et sul on alppilas kivaa, sun pitäis päästä ns. koulun kermaan....

    • Morso

      Asenne ratkasee, tuskinpa kukaan heittäytyy sun syliin silleen "Me ollaan nyt bestiksiä tästä ikuisuuteen !" :D Olin itekki avoimis ovis, oli mahtava meininki ja hyvännäköstä porukkaa ;) Aion ite hakea Alppilaan ja se menee sitten ykkösvaihtoehdoksi, kaikissa muissa avoimissa ovissa ajattelin vain "Kyllä täällä voi penkkiä alkaa kuluttamaan..." Mutta Alppilasta aidosti innostui.

    • jiiij

      omasta mielestäni Alppilan kakkoset ja abit olivat/ovat tosi mukavia ykkösille! yhteishenkeä löytyy. ja muutenkin on mukava kun tutorit ovat mukana sitten ekoina koulupäivinä syksylläkin joten kyllä siellä hyvin tutustuu. ystävällistä porukkaa kaikin puolin koulussa, maikatkin. oman kokemukseni mukaan ainakin! :-) tervetuloo!

    • nuranura

      semmosen pienen faktan omalta kohdaltani voisin mainita, että Alppari oli ensimmäinen koulu jossa minua ei kiusattu koskaan. olen kuitenkin suhteellisen montaa koulua käynyt..

    • alppilainmyheart

      nykysenä kakkosena voin kans sanoo, et alppila on parasta mitä mulle on ikinäikinä tapahtunu! koulussa on sairaan hyvä henki, erilaisia ihmisiä, mukavia opettajia, maailman parhaat bileet, ankkis... en oo koskaan katunu et tulin alppilaan.

      osa täällä miettii, et "saanko kavereita jos tuun yksin alppilaan", niin tottakai saat, jos et oo tuppisuu etkä edes yritä tutustua keneenkään. oma asenne vaikuttaa sun lukiovuosiin. mulla itellä on paljon kavereita, eri "porukoistakin", ja se on ihan vaan sen ansiota, et oon uskaltanu tutustuu ja onneks kuitenki alppilas on tosi paljon saman henkistä porukkaa ku ite on!

      muaki "pelotti" ekana vuonna, et miten kakkoset ja abit suhtautuu meihin ykkösiin, mut ihan samoissa piireissä pyöritään ja oon saanu hyvii kavereit ihan joka luokalta. tän vuoden ykkösetkään toivottavasti ei ajattele, et me vanhemmat "syrjittäis" niitä.

      joo, rakennus ei oo kedon kaunein kukkanen, mut siit saa revittyy hyvää läppää (samoin kun siitä alkoholiparantolasta naapurissa) ja oikeesti ketä kiinnostaa.

      joo, mä suosittelen alppilaa.

      • ^^

        ja sitä piti vielä sanoo, et olin jo ennen alppilaan tuloa kuullut siitä kuuluisasta yhteishengestä. ihmettelin sitä hypetystä, mut nyt kun oon alppilassa niin sen todellakin tajuu - meil on saatanan hyvä yhteishenki. aaaaaah alppila-alppila-alppila ♥


    • forever alppila

      Alppilassa viettämäni 4 vuotta olivat tähän asti elämäni parhaat. Onhan se niin että mikään koulu ei sovellu kaikille, mutta en henk. koht. tunne ketään, joka olisi Alppilaan hakemista oikeasti katunut. Tosiaan mahtava henki ja ihmiset, loistavat opettajat ja hyvä sijainti.
      Ihmisistä sen verran, että lukioaikanani ei jäänyt kuin 1-2 ihmistä koko omasta ikäluokastani tuntemattomiksi, ja opin tuntemaan valtaosan muistakin ikäluokista, vaikka en tuntenut kirjaimellisesti ketään sinne hakiessani. Ei ole ketään Alppilalaista, jota en kadulla moikkaisi tai jolle en "uskaltaisi" mennä juttelemaan. Ärsyttäviä ihmisiä koko kouluaikanani löytyi sieltä niin vähän, että voisin heidät yhden käden sormilla laskea.
      Joka aineesta löytyy *vähintään* yksi loistava opettaja, enkä oikein ymmärrä valituksia "opetuksen tasosta". Onhan Alppila kenties valtakunnan kyvykkäin koulu esimerkiksi filosofiassa. Myös muistaakseni ainut 7(?) Laudaturin ylioppilas koko maassa viimevuonna oli alppilalainen. Eikä saa unohtaa, että Paavo Arhinmäki on myös entisiä Alppilan poikia!

      Kuulostaa tietenkin aika utopiselta ja epärealistiselta koko tämä hehkutus, mutta tämä on vaan oma kokemukseni. Alppilassa opiskelu oli yksi elämäni parhaista päätöksistä, ja aion pitää vanhoihin koulukavereihini yhteyttä vielä pitkälle eläkeikään, jos vaan mahdollista.

    • alppila^^

      Ite menin alppilaan silleen etten tuntenut kovinkaan montaa tyyppiä sieltä, mut nyt tunnen melkeenpä kaikki ikäseni ja porukkaa muiltakin ikäluokilta vaikka millä mitalla :)

      meilläpäin on aika tyypillistä että tulee paljon porukkaa monista eri lukioista, ja sitten muodustuu ihan uudenlaisia kaveriporukoita. Alppila onkin mielestäni oikein hyvä sellaisille ihmisille, jotka ehkä haluaisi kokonaan uudenlaisia kaveriporukoita, tutustua paljon uusiin ihmisiin. ja miksei kaikille muillekin.

      Kun ite olin ykkösellä kakkoset ja abit suhtautu meihin tosi kivasti, korkeintaan jonkunlaista hyväntahtosta dissausta voi olla muttei koskaan mitään negatiivista :) Ihmiset on oikein kivasti kavereita keskenään ja vihanpito oppilaiden keskuudessa on lähes olematonta.

      jollakin oli sellanen käsitys, että alppilassa täytyy kuulua kermaan että on kivaa. Voin puolestani kumota ton käsityksen, en ite koe kuuluvani mihinkään "koulun kermaan" ja silti on oikein mukavaa :)

      se maaginen alppilan yhteishenki tosiaan on olemassa, alppila on saletisti parasta mitä mun elämässä on tapahtunu.

      t: apinapukuinen avoimien ovien juontaja 8)

    • ----

      Olis kiva kuulla vähän laajemmin opetuksesta ja opettajista, onko tunneilla työrauhaa jne?

      • Abitus

        Kuten jo tuola tuli mainittuakin, koulussamme löytyy maikkoja laidasta laitaa ja jokaisella on oma opetustyylinsä, joten ehkä jokaisesta aineesta löytyy joku sullekin sopiva :)
        Esim. yhden opettajan matikan tunnilla saa höpistä vapaasti keskenään ja ratkoa tehtäviä porukalla, kun taas toinen vaatii ehdotonta hiljaisuutta opetuksen aikana ja muutoinkin. Itse olen kokemuksesta oppinut valitsemaan itselleni parhaiten sopivat opettajat ja hyvin on sujunut. Loppujen lopuksi lukiossa opiskelijat ovat kuitenkin itsevastuussa opiskelustaan, joten maikkojen rentoustaso on suurimmassa osassa tapauksista korkea, eikä kukaan ole sua hirttämässä huonosta numerosta. Toki joukossa on aina muutama mätä omena, mutta niitä oppii välttämään ja mitä pitempään koulussa olet, sitä mukavammiksi opetkin sulle muuttuvat.

        Kunnia maininta Alppilan äidinkielen maikoille, jotka ovat myös aidosti kiinnostuneet miten sulla menee koulun ulkopuolella ja oikeasti ymmärtävät, jos jostain syystä esseesi on myöhässä ja antavat joustoa, omista kiireistään huolimatta!


      • aabbiina
        Abitus kirjoitti:

        Kuten jo tuola tuli mainittuakin, koulussamme löytyy maikkoja laidasta laitaa ja jokaisella on oma opetustyylinsä, joten ehkä jokaisesta aineesta löytyy joku sullekin sopiva :)
        Esim. yhden opettajan matikan tunnilla saa höpistä vapaasti keskenään ja ratkoa tehtäviä porukalla, kun taas toinen vaatii ehdotonta hiljaisuutta opetuksen aikana ja muutoinkin. Itse olen kokemuksesta oppinut valitsemaan itselleni parhaiten sopivat opettajat ja hyvin on sujunut. Loppujen lopuksi lukiossa opiskelijat ovat kuitenkin itsevastuussa opiskelustaan, joten maikkojen rentoustaso on suurimmassa osassa tapauksista korkea, eikä kukaan ole sua hirttämässä huonosta numerosta. Toki joukossa on aina muutama mätä omena, mutta niitä oppii välttämään ja mitä pitempään koulussa olet, sitä mukavammiksi opetkin sulle muuttuvat.

        Kunnia maininta Alppilan äidinkielen maikoille, jotka ovat myös aidosti kiinnostuneet miten sulla menee koulun ulkopuolella ja oikeasti ymmärtävät, jos jostain syystä esseesi on myöhässä ja antavat joustoa, omista kiireistään huolimatta!

        Joo yhdyn edelliseen ja toi "mätä omena" vertaus on kyl ihan kuvaava ;).

        Mut joo siis omalle tyylililles sopivia maikkoja varmasti löytyy. No worries. Ja jos nyt sit vertauskuviin ja kliseisiin valutaan niin kyllä se perinteinen "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" pätee myös aika moniin tapauksiin.

        Ja siis että oon samaa mieltä, et kun maikkoihin alkaa tutustumaan ja pääsee vähän perille siitä, et ihmisiähän ne on isolla I:llä (siis monet oikeesti huippuja ja rentoja), niin sitä mukavammiksi ne tulee. Ja alkaa arvostamaan niitä. Ite ainakin oon nyt tajunnu että aika rankkaa hommaa sekin välillä on. Nyt vähitellen alkaa valjeta. Tämä nyt varmaan koskee mitä tahansa lukioo eikä vaan Alppilaa :--). Kyl se oma paikka löytyy!


    • KaKaK

      riippuu maikasta. kuten joku aiemmin sanoi, joka aikeessa on ainakin yks hyvä maikka, ja toisaalta makunsa kullakin, mut yleisesti sanoisin, että laatua oon opetuksessa oon saanu.

    • physics

      Kun Lampuoti jyrisee, koko luokka hiljenee. Ei mulla muuta.

    • alppila<3

      alppilassa opin juomaan kaljaa. opin ehkä jotain muutakin, tai ainakin pääsin yliopistoon. alppilan kielten (äidinkielenkin) maikat on best. alppilan legendaarinen dokulukio = pure love

    • .

      mietityttää että voikohan alpilassa päästä porukkaan mukaan vaikka ei kävisikään ihan joka viikonloppu juomassa...

      • ALPPILA!!

        voi, kyllä voi! en oo ite ollut yksissäkään alppilan dokausbileissä ja silti oon "päässy porukkaan mukaan" . tosin alppilassa ei ehkä samalla tavalla voi päästä porukkaan mukaan kuin muissa lukioissa kun ottaa huomioon ettei ole mitään "porukkaa". kaikki ovat kavereita keskenään, kaikki ovat ystävällisiä toisilleen ja kaikki tykkää. tietysti on muutamia poikkeuksia :) kunhan on iloinen ja ystävällinen muille niin varmasti ihan melkein tahattomattakin tutustuu tyyppeihin! suosittelen alppilaa kuumasti :))))


      • alppabi
        ALPPILA!! kirjoitti:

        voi, kyllä voi! en oo ite ollut yksissäkään alppilan dokausbileissä ja silti oon "päässy porukkaan mukaan" . tosin alppilassa ei ehkä samalla tavalla voi päästä porukkaan mukaan kuin muissa lukioissa kun ottaa huomioon ettei ole mitään "porukkaa". kaikki ovat kavereita keskenään, kaikki ovat ystävällisiä toisilleen ja kaikki tykkää. tietysti on muutamia poikkeuksia :) kunhan on iloinen ja ystävällinen muille niin varmasti ihan melkein tahattomattakin tutustuu tyyppeihin! suosittelen alppilaa kuumasti :))))

        On porukoita, etkö näe niitä? "Kaikki" ovat kyllä mukavia toisilleen (onko insiderit mukavia niille, jotka ovat hiljaisia ja istuvat penkeillä?), mutta porukoita on. Yleisilmapiiri on hymyilevä.


    • albbilalööv

      Vaihdoin alppilan lukioon tokalle lukiovuodelleni ja voin puolen vuoden alpittelun jälkeen sanoa että se oli ELÄMÄNI PARAS PÄÄTÖS. olin ekan lukiovuoden "eliittikoulussa" enkä viihtynyt. vaikka opetus oli hyvää, ilmapiiri oli surkea. porukka oli jotenkin eriarvoista. rakastuin alppilaan heti lukuvuoden ekana päivänä kun tänne tulin ja yhä edelleen me ollaan rakastuneita. alppila on parasta.
      koulussa on uskomaton kirjo erilaista porukkaa ja silti kaikki tulee toistensa kanssa juttuun. alppilassa ei harrasteta minkäänlaista kiusaamista, ikinä. eikä tartte olla huippusosiaalinen jotta tutustuu porukkaan.
      joka pvä on ihana nousta sängystä jotta pääsee alppilan lukioon. ja lomilla koulunkäyntiä on sietämätön ikävä. ihmiset on vaan niin ihania.
      opetus on tasokasta, kaikkia kannustetaan mutta ketään ei todellakaan paheksuta jos ei jaksa koulunkäyntiin niin täpöllä keskittyä koko ajan!
      suosittelen alppilaa kaikille, jotka haluavat lukiovuosiinsa sisältyvän jotain muutakin kuin opiskelua :)

    • 212

      rumia ihmisiä

    • ?

      jos alppilas on rumia ihmisiä nii missä sitten kaikki hyvännäköset on?

    • 2nd yr @ Alppl

      Tosiaan vaikka Alppilassa on hyvä yhteishenki, niin ei todellakaan jokainen tyyppi pääse siihen porukkaan messiin. Tiedän monia, jotka istuu välkät yksin penkillä, kun ei oteta mukaan juttuihin. Mutta onneksi sentään ketään ei kiusata alppilassa!

      • abinatäällä

        Ei sellaista kiusaamista, joka olisi näkyvää, esim. haukkumista - mutta sellaista on, ettei joitain ihmisiä huomioida. Jotkut kävelevät päivästä toiseen käytävillä, eikä kukaan huomaa heitä - katsotaan ohi. Millaisen tunteen se antaa ihmiselle, jos häntä ei edes huomata.

        Yhteishenki on kyllä joissain porukoissa huipussaan. Onneksi hiljaisia ei kuitenkaan suoranaisesti kiusata, mutta jotain pitäisi tehdä.

        Olen erimieltä hieman aiemmin kirjoittaneen henkilön kanssa, siitä ettei "alppilassa ei harrasteta minkäänlaista kiusaamista, ikinä".


      • että mitä?
        abinatäällä kirjoitti:

        Ei sellaista kiusaamista, joka olisi näkyvää, esim. haukkumista - mutta sellaista on, ettei joitain ihmisiä huomioida. Jotkut kävelevät päivästä toiseen käytävillä, eikä kukaan huomaa heitä - katsotaan ohi. Millaisen tunteen se antaa ihmiselle, jos häntä ei edes huomata.

        Yhteishenki on kyllä joissain porukoissa huipussaan. Onneksi hiljaisia ei kuitenkaan suoranaisesti kiusata, mutta jotain pitäisi tehdä.

        Olen erimieltä hieman aiemmin kirjoittaneen henkilön kanssa, siitä ettei "alppilassa ei harrasteta minkäänlaista kiusaamista, ikinä".

        Vaikka viestisi on vanha, ärsytti se sen verran, että piti kuitenkin vastata.

        Mistä lähtien se, ettei puhu ventovieraille ihmisille käytävillä on kiusaamista? Pointti on, että jos teet aloitteen, kavereita on Alppilassa mahdottoman helppo löytää. Kukaan ei kuitenkaan tule raahaamaan sinua pois nurkasta jos menet sinne yksin istumaan puhumatta kenellekään. Jos olet onnistunut valmistautumaan Alppilan lukiosta ilman kavereita, se on jo saavutus. Sen verran on porukka avointa ja kirjavaa, että luulisi kaikkien löytävän samanhenkisiä ihmisiä.

        Itsesäälissä rypemisen sijasta on joskus tervettä katsoa peiliin ja miettiä, voisikohan vika olla ihan itsessä.


    • T

      alppilaan menossa syksyl! kävin avoimis ovis ja se vaikutti tosi hyvält paikalt, joten sinne siis! :)

    • eess

      Kertokaa vielä lisää :-). Mitä vaan: opetuksesta, bileistä jne. Oma valinta vielä kiikunkaakun...

    • ...moi...........

      Niin sama täällä vaikea päättää mihin menisi mut alppila vaikutti avoimissa ovissa ja näissäkin viesteissä tosi kivalta. Mut joo ois kiva tietää vielä lisää esim kuinka suuri osa siellä on tyttöjä ja kuinka paljon poikia. Ja tietty opetuksesta ja sit ois kiva tietää mitä ne matkailun opintokokonaisuus- kurssit oikeen on. Ja kaikkee muutakin kouluun liittyvää :)

    • ellel

      Taitaa olla aika suuri osa tyttöjä, en kyl mitää prosenttia osaa heittää, mut reilusti yli puolet veikkaisin. Mut kyl tietty poikiakin on :----). Tietty sit ryhmissä esim. pitkässä matskussa on enemmän poikia tai et voi olla yli puolet ryhmästä poikia. Mut ne ryhmäthän tietty sit muis aineis sekottuu. Ehkä joku tietää tarkemmin.

    • Heryk

      Oon ite kasil mut ois kiva jo nyt tietää näist lukioista. :) nii kertokaapas muuta

    • hertta

      Lisää infoo! :)

      Mitkä on Alppilan 3 parasta asiaa jos pitäis sanoa vaan 3?

    • helphelp

      auttakaa nyt jo yhteishaku menos enkä tiiä yhtään mihin lukioon hakis alppila ois vaihtoehtona

    • äöääö

      sama auttakaa.. meenkö munkkiniemeen vai alppilaan?? kummassa on parempi ilmapiiri ja kumpi on arvostetumpi?? :)

    • koige

      Öööö mitä tarkotat "arvostetummalla"? Ei sillä varmaan oo mitää välii, mistä oot kirjottanu, jos tulokset on hyvät. Tai siis jos oot kirjottanu L:n paperit jostai maaseudun kämäsestä pikkulukiosta (enkä tarkota nyt siis yleistää et maaseudeun lukiot on kämäsii :)), on ne paremmat paperit ku M:n paperit vaikka Ressun lukiosta.

      Käsittääkseni kouluissa on suunnilleen sama sisäänpääsyraja, Munkkiniemessä kai vähän korkeempi ollu viime vuosina.

      Alppilan menoa vois sanoo aika rennoksi, Munkkiniemestä en tiedä. Ehkä joku munkkiniemeläinen vois kertoo. Varmaan vaikee ihan neutraalisti verrata ku harva varmaan on ollu molemmissa kouluissa et huhupuheiden perusteella mennää. Ilmapiiriin vaikuttaa aika paljon varmaan koulun ulkopuolisetkin jutut mutta tietty sit koulu itessäänkin, tapahtumat, maikat ym. Tarkenna vähän kysymystä :--).

    • tybybydyd

      Alppila täynnä kiusaamista ja suljettuja klikkejä.

      • laalaaaa

        eikä ole! päin vastoin


    • fe

      Onko näin?? :(((

    • alppilaoujiii

      Luin tän koko pirun keskustelun ja alko ottaa päähän tää että 'Mä olen kuullut että alppila on huono koulu, olen kalliosta ja alppilalaiset on luusereita'' Hei c'moon! Mikä meissä mättää mukamas? Ite oon nyt kakkosvuotta siellä ja voin vannoa että se on elämäni paras päätös, että sinne tulin! Sitä emmin vielä ja pelkäsin ekana päivänä että kaikki abit ja kakkoset kattoo meitä ykkösiä alaspäin ja nauraa, mutta sekin osottautui vääräksi! Alppilassa on aivan normaalia, että joku juoksee kireä (liianpieni) trikoopuku päällään ja afroperuukki päässä pitkin käytäviä ja ihmisten reaktio tähän on tyyliin ''aijaa.. taas'' . Siis koulun uskomaton yhteishenki on jotain niin käsittämätöntä! Olen ollut onnellisin ikinä tänä aikana kun olen ollut alppilassa.
      juhlimista ja hyvää menoa!

      Teemaviikot ja -päivät vielä lisäävät yhteisöllisyyden tunnetta ja tuntuu että alppila on ainut koulu jossa on voinut olla oma itsensä.

      Jos valitsit alppilan, ÄLÄ kadu! Tää palsta on ihan täyttä bull shittiä, niinkuin nää keskustelupalstat yleensäkkin...

      ps. ''alppilaan pääsee vaa aasit
      suurin osa alppilan lukion oppilaist on vitu ääliöit jotka pyrki Kallioon eikä päässy sinne ja ny on alppilas. Fakta.

      Siks alppilaiset on vitu katkerii meille kalliolaisille ;--)))

      noää emmätiiä. Alppila on joku iha normi lukio. Oon kuullu, et siel on iha hyvä yhteishenki. Tai no ainaki meno on vitu rajuu.''

      kiitos.

    • totuussattuu

      Se "vitun hieno yhteishenki" on vain pienen piirin kesken.

      • TruthHurtz

        Puhut vähän mutta asiaa.


    • 17

      Alppilassa on liikaa jengiä jota opiskelu ei kiinnosta pätkääkään. Tai jotka ei arvosta opiskelua tai kunnioita muiden opiskelua. Osa haluaa ja tottakai opiskella, mut sit se toinen puoli porukasta pitäs heittää luokasta. ******** niiden puolesta, jotka haluais opiskella ja sääliksi käy hyviä maikkoja, jotka näkee vaivaa oppituntien ja opetuksen eteen ja oikeesti panostaa mut sit niidenkin hyvä energia menee näiden "lasten" kurissa pitämiseen. Menee osaaminen hukkaan. Ei uskois, et keskiarvo on yli 8...No peruskoulun numeroilla nyt ei usein oo mitään katetta lukiossa. Ilmapiiri on tosiaan rento, mut joo...Edellinen kirjottaja sano sen, mitä moni ei sano.

    • 3ef3

      Alppilalla on vain sitä henkeä, ei muuta, jos edes sitäkään. Kasin keskiarvo koska se on "keskustassa", muuten olis itiksen ja vuokin kanssa samaa tasoa.

    • tytttttttttttö-nen

      mikä siel alppilassa nyt sit mättää? paljon on erilaisia näkemyksiä. alkaa epäilyttää sinne meno tai tulo, miten sen nyt ottaa...onkohan muualla samanlaisia ongelmia? oppiiko siellä koulussa kuitenki? edelliset kommentit hieman antaa epämääräsen kuvan...autss.

    • alppilalainen

      Voin sanoo, että Alppilan lukio on kyllä hyvä. Totta kai meillä on aika mielenkiintoisia opettajia, mutta kaikki panostavat opetukseen ihan täysillä. ja opettajat ymmärrävät oppilaitaan!

      • alppilalalinenkans

        Jep...niin tosiaan...Ei kyl. Jotku kyl, jotku ei kyl.


      • lolleriz

        mielenkiintoista...:)


    • piiri pieni

      sisäpiiri pyörii...

    • jepa

      En kyllä ole henk.koht. tavannut ketään Alppilan lukion käynyttä, joka katui valintaansa hetkeäkään. Muista kouluista ne on ne kateelliset huutelijat.

    • 96lrig

      jännittää pääsenkö sisään! :---)

    • sanokaa nyt joku että alppila on läpimätä koska sellasen vaikutelman mä siitä avoimissa sain....pelkkää bissen kittaamista ja feikki yhteishenki. kaikki oli niin "ilosia" ja se pinkki opo mua vasta pelottikin

    • pullapillimonni

      Kyllä täällä sitä bisseä kitataan. Mutta ei tietenkään oo pakko. Ite viihdyn, koska oon saanu oikeesti hyviä frendejä, jopa ystäviä, joita mulla yläasteella ei ihan kauheesti ollu. Ja maikoista jotkut on ihan supereita ja yleisesti sanoenki hyvää oppia oon saanu. :--)

    • onnentyttö

      Jee pääsin Alppilaan! :))

      • oldCoool

        onneaonnea hyvähyvä valinta!!!!


    • öoiåoih

      Aion hakea alppilaan ensi keväänä. ka nyt 7,8 se kyllä nousee tuosta ainakin siihen 8,4 tietämille

    • akke

      mun tutuil ainakin hyvii kokemuksii alppilast

    • 8.83

      No kertokaa vielä jotain? :)))

    • ölgtop

      Miteen ryhmät jaetaan, aakkosjärjestyksessä vai miten?

      • abi13

        Ekassa jaksossa opiskellaan "luokittain" ts. kaikki 1. jakson aineet samassa ryhmässä. Sit seuraavissa jaksoissa eri ryhmät sekottuu, paitsi esim. tietyt kielet ja ehkä pitkä matsku tai fysiikka on aika paljon samaa porukkaa.

        Ryhmät menee kai sillee, et A-ruotsin lukijat on yks ryhmä (yleensä kai a), sit pitkää matematiikka on b- ja c-ryhmis (ehkä d:skin?) ja sit loput lyhyttä matskua. Kai ne aika satunnaisesti muilta osin menee, eli ei kyl mitään aakkosjärjestystä. Eikä sillä ryhmällä oikeestaan oo mitään väliä, koska ro-ryhmäs ollaan n. 15 min. viikossa sen ekan jakson jälkeen.


    • into11

      Heeei! Osaisko joku kertoa, että miten/millon Alppilassa sit tehdään kurssivalinnat, kun ekan jakson lukujärjestykset tulee valmiiks tehtyinä? Onks heti kiire koulun alussa ja pitäiskö jo miettiä jotain? Onks mitään vinkkejä? :--)

    • huvipuistokoulu

      Alppilan lukion huono menestys saattaa johtua siitä että Linnanmäki on lähellä. Monet opiskelijat ramppaavat päivän aikana mm. kummitusjunassa ja vuoristoradassa joten he ovat paljon poissa oppitunneilta.

      • TurhaSaavutus

        Mikä huono menestys? Entinen oppilas on nykyisin Suomen kulttuuri- ja urheiluministeriksi, eräs avustanut NASAn avaruusohjemissa ja toinen yksi suomen kuuluisimmista räppäreistä. Kyllä, täysin turhia saavutuksia kaikki, mitään ei Alppilasta valmistunut tule saavuttamaan elämässään~

        (mutta ihan vakavasti puhuen 'huvipuistokoulu', pistä ensin faktat kuntoon kun tulet höpöjä puhelemaan ;) kommenttisi aiheutti alppilalaisissa suurta hilpeyttä, jos ei muuta)


      • kakko-n-e-n
        TurhaSaavutus kirjoitti:

        Mikä huono menestys? Entinen oppilas on nykyisin Suomen kulttuuri- ja urheiluministeriksi, eräs avustanut NASAn avaruusohjemissa ja toinen yksi suomen kuuluisimmista räppäreistä. Kyllä, täysin turhia saavutuksia kaikki, mitään ei Alppilasta valmistunut tule saavuttamaan elämässään~

        (mutta ihan vakavasti puhuen 'huvipuistokoulu', pistä ensin faktat kuntoon kun tulet höpöjä puhelemaan ;) kommenttisi aiheutti alppilalaisissa suurta hilpeyttä, jos ei muuta)

        Alppila on just jeejee!! Hyvää menoo sisällä ja ulkona!!


    • 12yo12

      Huono menestys? :)

    • Hanna-opo

      Alppilassa eka jakso on "luokallinen" ja silloin opiskellaan kaikki kurssit oman ryhmän kanssa. Myöhempien jaksojen valinnat tehdään kaikessa rauhassa opokurssilla.

      Alppilan lukio oli keväällä sijalla 84/404 päivälukioiden yo-vertailussa. http://www.hs.fi/kotimaa/Lukioiden menestys kevään 2012 ylioppilaskirjoituksissa /a1305572246236

      Ja ollaan tosiaan Linnanmäen kummikoulu. Alppilassa arkikin on juhlaa;)

    • ludde-97

      Mikä meno Alppilassssss?????? Pitää mennä kai tutkii nextgates...

    • frANK-KIS

      "Kaverit kertoivat että lukio on ruma ja ränsistynyt, väki on outoa ja järkyttävää, opettajat eivät opettaa ja henki on surkea."

      noeij ihan kaikilta osin mut...

    • beattt

      kannattaako mennä???? olin kyl nextgates, mut........:/.en tiiä.

      • deli9696

        KANNATTAA! :--------)))


    • tuleva ykkönen!

      Yhteishaku mielessääää!

      Onkos alppilan kuuluisa yhteishenki vielä hengissä?:D Sinne mä oon täs aikalail päättäny tulla ens syksynä. Ihan ilman kavereita ja huonoja kokemusi kaikista tän yläasteen idi..ihmisistä :o Alppila tuntuu just silt mitä tarviin mun elämään. Uusia ihmisiä joiden päässä liikkuukin jotain. Muutakin kun "ziis voiei(!!!) mul on tänäänki lökärit kouluz siis eikä farkkuja iiks!!!1"

      (jumala auta..)

      Pistetäänkö koulun nettisivuille seuraava avoimien ovien ajankohta? :) kun nyt siellä on ne tämän vuoden alussa olleet :o

      • Hanna-opo

        Avoimet ovet yseille Alppilan lukiossa
        ti 22.1.2013 klo 10-15 sekä
        vanhemmille klo 18! Tervetuloa!

        Terveisin Hanna-opo ( se "pinkki ja tosi pelottava" )


    • 5yy34y34

      Alppilaan jos haluaa kivat kolme seuraavaa vuotta, mutta rehellisesti sanottuna Alppilasta ei sitten muualle oikein jatketa.

      • terv.valtsikasta

        Joo mä en kans kyl tajuu tätä??? Alppilan E:t ja L:t on kai samaa settiä kuin muidenkin koulujen E:t ja L:t???


      • mummm

        "...rehellisesti sanottuna Alppilasta ei sitten muualle oikein jatketa."

        Voisitko perustella tämä jotenkin? Ootko ite ollu Alppilassa vai miten voit sanoa noin? Olis hyvä saada tuohon jotain faktaa.


    • zapasniki

      kuinka niin? :o Eikö se oo ihan itsestään kiinni mite hyvin kirjottaa?

    • professorikin huomas

      Kieltämättä se voisi johtua Linnanmäen läheisyydestä.

    • agga

      linnanmäki on tylsä paikka

    • 2012

      Alppilassa suosituimmilla tyypeillä on kivaa, muut on omissa klikeissään tai istuvat yksin penkeillä. Mee alppilaa jos haluut, mut alppilan valinneena kadun suuresti päätöstäni!

    • 9luokkalinen

      Huhui on kyl aika paljon siihe suuntaan et biletys ja juominen olis ykkönen suurimmal osal, onko näin? Joo ei mul oo mitää sitä vastaa mut haluun hoitaa lukion kumminki hyvin läpi :) Ja ylempi kommentti alko vähä pelottaa jos yksinäni menisin alppilaan ettei leimattais mitenkää jos haluu keskittyy kouluun ettei sit syrjääntyis niinku joillain on käyny lukiossa... Aijon kyl tulla avoimiin ovii kattoo vähä tunnelmaa :)

    • KSYK :D

      Kulikseen!! Voin sanoo et kannattaa, ite oon just 9 luokal ja itekki mietin täs et mihin lukioon meen. Kulosaares EI ole vaikeaa vaikka olis kuinka huono, opettajat on ihania ;) ja kivat koulukaverit ruoka on hyvvää:DD Ite olin kuliksen ala-asteel( joka siis ei ole kiinni yläasteessa ja lukiossa) ja sekin oli tosi hyvä!
      Suosittelen ihan koko sydämmestä!! :D

      • juuushhh

        Ksyk on hyvä mut keskiarvo on nii korkee....


    • Alppila4ever!

      Nyt oikeesti pakko oikoo näi alppilast puhuttui huhui.. Ensinnäki alppila ei ole pelkästään mikään bilekoulu. Siellä on erillaisia teemapäiviä/viikkoja jolloin vedetään rennosti ja chillaillaan, mutta siellä myös opiskellaan. Alppilaan hakee vaan parhaimmat tyypit, joten nirppanokkien ja kitisijöiden on ihan turha vaivaitua. Alppilassa kaikki on kaikkien kavereita eikä ketään jätetä yksin, ja jos joku jää yksin johtuu se vain ja ainoastaan omasta asenteestaan muita kohtaan! Jos itse käyttäytyy ärsyttävästi eikä halua mennä tutustumaan toisiin ihmisiin on se oma päätös.

      Itse olen nyt alppilassa ensimmäistä lukiovuotta ja voin sanoa etten ole katunut päätöstäni kertaakaan. Rakastan alppilan lukiota todella paljon ja kaikkia sen sisällä olevia mahtavia ihmisiä. Yhteishenki on siis paras mitä voi olla. Alppilassa ei ole kilpailua kuin esim. märskyssä.

      Ei kannata siis yhtään epäröidä vaan laittaa se alppila ykköseks! Mut jos on semmone tiukkapipo ni ei oikeesti kannata vaivautuu, teet vaa hallaa itselles (:

      • ehkä alppilaan?

        tänää oli avoimet ovet mut en päässy tulemaan. kaikki siellä olleet: millasta oli?


    • cool23

      mä olin tänää siel avoimis, vähänkö siistii oli! meille esiteltii sitä kouluu tai jotkut kierrätti meit siel, sit jossai salis alko jotai ohjelmaa ja siel näytettii videoit joit ne oppilaat oli kai tehy, sit siel oli joku poika pompottelemas palloo tai tekemäs siel jotai temppui ja jotku tytöt oli pukeutunu jvgeeks ja räppäs ;D todellaki laitan tän koulun ykköseks haus, mahtavaa! ;D

      • ehkä alppilaan?

        kuulostaa kivalta! millasilta oppilaat vaikutti?


      • Rakastuin alppilaan
        ehkä alppilaan? kirjoitti:

        kuulostaa kivalta! millasilta oppilaat vaikutti?

        Kaikki vaikutti tosi mukavilta, ykskään ei kattonu vinoon. Oon ite vähän kahen vaiheilla, et mihin lukioon haen. Keskiarvo riittäis muihinki lukioihin, mut alppila ehk vei mun sydämen :D kaikki oli ihanan ilosii ja nauravii ja uteliaita. Toivon, et jos pääsen sinne, nii et must tulis osa sitä ihan huikeeta porukkaa ! Alppilalaiset vaikutti kaikki nii mahtavilta ihmisiltä


      • Rakastuin alppilaan
        ehkä alppilaan? kirjoitti:

        kuulostaa kivalta! millasilta oppilaat vaikutti?

        tosi hyviltä tyypeiltä, kukaan ei kattonu vinoon ja muuteki rakastuin siihen porukkaan vaik en monen kaa ees puhunu xd ihmiset oli uteliaita ja avoimia. en oo ite ihan varma et mihin haluun mun kahesta vaihtoehosta, mut Alppila vei ehk mun sydämen. Alppilalaiset ootte asiaa !! (;


      • Rakastuin alppilaan
        Rakastuin alppilaan kirjoitti:

        tosi hyviltä tyypeiltä, kukaan ei kattonu vinoon ja muuteki rakastuin siihen porukkaan vaik en monen kaa ees puhunu xd ihmiset oli uteliaita ja avoimia. en oo ite ihan varma et mihin haluun mun kahesta vaihtoehosta, mut Alppila vei ehk mun sydämen. Alppilalaiset ootte asiaa !! (;

        oho eka meniki perille :D


    • Taistoonparas

      Hei kaikki pienet pallukat, mä todella toivo että haette kaaaaikki Alppilaan! Mä opiskelen nyt toista vuotta, ja ihan käsi sydämellä väitän että tää on ollu mun elämäni parhaita valintoja:) eikä alppila todellakaan oo pelkkää dokaamista ja bileitä. Eikä alppila ole kavereitakaan. Alppila paketti on ikuisia ystäviä (niin oppilaat kuin opettajatkin), oppimista ja hauskanpitoa sekoitettuna juuri sopivassa suhteessa.

      Olen puhunut.

      • hdhahdasuhd

        Ketjun otsikko on mitä todennäköisemmin totta.


    • <3 alppila

      Jokin aika sitten Alppilan lukiossa opiskelleena voin sanoa, että kyseisessä opinahjossa oli kyllä aika paljon sellaista porukkaa, jolle opiskelu on toissijaista. Onneksi motivoitunuttakin sakkia oli, ja lukiossahan tietysti jokainen on itse vastuussa opiskelustaan, eli kyllä tuossakin koulussa hyviin tuloksiin pääsee. Joskus joillain tunneilla oli melua, mutta jotkut opettajat kyllä saivat pidettyä "kuria" hyvin. Huvittavaa kyllä, että kuria tosiaan piti pitää.

      Koulussa on siis monia tosi hyviä opettajia, joita arvostin ja arvostan edelleen. Itselleni esimerkiksi yksi mahtava opettaja oli niin suuri innoittaja, että hänen oppiensa,innostavuutensa, palautteensa ja kannustuksensa ansiosta suuntaan nyt sinnikkäästi kohti toiveammattiani. Muutamat opettajista ovat siis todella asiantuntevia ja paneutuneita, ja koin, että he todella välittivät oppilaista. (Toiset sitten taas eivät yhtään mitään em asioista.)

      Oppilaiden kesken Alppilassa oli tosi hyvä yhteishenki, eli ei se mitenkään liioiteltua ole, että Alppilan "henkeä" mainostetaan. Opettajien ja oppilaiden välit olivat mukavat ja rennot. Muistelen lämmöllä!

    • binille

      En tiedä yhtään hyvää syytä mennä Alppilaan. Valitan. Kärsimystä.

      • joijjojjoiji

        Perustelut tietysti lisäis hieman vakuuttavuutta...vai? ;)


    • alppilawoo

      Ite hain Alppilaan kuulopuheista ja kavereiden kehuista, jotka kävi viime vuonna avoimissa. Noh yhteishaussa alppila oli ekana ja tänne myös pääsin! :)
      Kaikki puheet yhteishengestä on kyl _oikeesti_ totta, sen tajuu jo ekalla viikolla ku kouluun astuu. Vaikka ihmiset mainostaa alppilaa ns. bilekouluna, jossa ihmiset ei haluu panostaa opiskeluun nii ei todellakaan ole totta :D se riippuu siis ihan susta ittestäs haluutko opiskella vai et ja alppilassa kaikki on mahollista. Voit vetää lonkkaa, jos haluat tai sit voit suorittaa opinnot kunnialla loppuun eikä kukaan kato todellakaan vinoon jos haluaa opiskella!
      Lämpimästi suosittelen Alppilaa teille jotka haluutte lukioon, jossa saa oikeasti olla oma ittensä ja tehä niinku ite parhaakseen näkee. Tuutte hämmästyy ens vuoden ykköset miten paljon kaikkee siistiä tapahtumaa (myös koulun ulkopuolella) onkaan ;)

      T. Ylpeä ykkönen !!!!

    • iiduss

      Kannattaako hakee kun ka on alle kasi, 7,7 suunnilleen? Oon surkee matikas ja fysiikas ja se stressaa, että pääsisinkö ees läpi lukios. Äikkä ja hissa ja bilsa ym. kielet menee ihan ok, 7-8 ja joistain 9. Pärjäisikö ylipäätän tuolla?

    • lolaaaaa

      Onko teistä moni hakees Alppilaan? Millaisin perustein haette? :--)
      Ite haen koska:
      ei liian pitkä matka ja kumminki lähellä Stadia
      vaikutti kivoilt tuutorit avoimis ovis
      psyka vois kiinnostaa
      kuulemma railakasta menoa xd sitä ootan!!
      ei liian huono eikä liian hyvä keskiarvo mulle vaan just ok
      Arveluttaa koska:
      - semi ruma koulu
      - kuulemma joitai outoi maikkoja?? en sit tiiä

      Kiinnostais vielä tietää miten vanhemmat opiskelijat suhtautuu ykkkösiin? Ja onko tunneilla löysä vai tiukka kuri ja että oppiiko hyvin?

      • jööh

        Alppilassa yllättävintä oli että vanhemmat oppilaat suhtautuu ykkösiin kuin kaikkiin muihinkin opiskelijoihin! Harvassa lukiossa näkee sellaista, ainakin sen mukaan mitä olen kuullut :) Hyvin oppii jos itse siihen panostaa, näin on jokaisessa lukiossa sykit ja ressut mukaan lukien. Opet vaihtelevia, jotkut tosiaan outoja kuten mainitsit, jotenkut todella innostavia ja mahtavia!


    • alpakkaa

      Alppilassa biletetään ja opiskellaan kun jaksetaan.

    • 111

      Ookkkeee, vaikuttaa aika idioottijengiltä...

    • 22h

      Noo voin sanoo omasta kokemuksesta (kolmas vuosi menossa), että Alppilassa saa huippuhyvää opetusta, jos sitä osaa etsiä, ja hakeutuu tiettyjen opettajien kursseille, ja tietysti jos itsekin tekee jotain. Täällä ei varmaan viitsi julkisesti mainita asioita, mutta jokainen asianosainen kyllä tietää tämän...ja ne jotka eivät vielä tiedä, saavat tietää sen aika pian. Loppupäätelmä on, että hyvää opetusta.

      • viimeinen vko

        Mun sydän itkee jo nyt, kun ens viikko on viimeinen :-(. On ollu mahtavaa aikaa! Oon oppinu ihan mielettömästi kaikkea - sekä itestäni että kaikkia asioista.

        Kiitos Alppila ja kaikki ihanat ihmiset. Kiitos maikat! Tulee ikävä joitain teistä


    • stadadfadfad

      Meininki on niin kovin aivotonta. Onneksi pääsen pois. Kahta kolmea maikkaa arvostan, muuta hyvää en keksi.

    • yhteishaku alko tnä!

      uskaltaako tänne hakea?

    • Viime Vuonna

      No riippuu omasta asenteesta. Alppilassa on oikeasti hauskaa! :-) On vaan aika monille liian helppoo mennä sluibailuun mukaan. Jos ite haluu opiskella (ja jos vieläpä löytää porukan, jossa satsataan opiskeluun), voin melkein taata, et tulet pääsemään hyviin tuloksiin ja vieläpä hyvässä meinigissä!!

    • Hanna-öpo

      Kaikki lukiot mainostavat hyvää ilmapiiirä, mutta Alppilan lukiossa on tutkitusti hyvä henki:) Rohkeasti siis vaan Alppila ykköstoiveeksi. Sitä keskiarvoa kannattaa tsempata korkeammaksi, monta koetta on vielä edessä. Ja tänä keväänähän meillä on tarjous joka ei toistu eli 155 aloituspaikkaa!!

      Ja kannattaa liittyä fb:n wannaberyhmään. Saat kannustusta panostukseen

    • Hanna-opo

      Alppilan lukioon hakevien ryhmän nimi on siis "Alppilan lukioon 2013" ja se löytyy osoitteesta https://www.facebook.com/#!/groups/491245460933550/

    • alppilanyan9

      Yläaste on hengeltä ja porukalta paska jollet ihannoi erotyisoppilaita ja sun elämän number one juttu on dokaamine... tutustumis keino tääl on röökin poltto mikä ainaki yan oppilaan silmin näkyis olevan sama kans lukios. Viime vuoden abit oli hippei ja nää tän vuoden huuteli anarkiaa :D ykköset vaikuttaa ihan kivoilt :)

      Tää on bilelukio ja jos jossai ni alppilan lukios saa olla just sellanen ku haluu olla.
      Porukan ulkopuolelle jää vast sen jälkee jos osotat omaavas kusipään luonteen.
      Muthei menestyjä menestyy missä vaa, itellä alppila 3 vaihtoehto. Ekaks ogeli tai herykki, onnee kaikille yhteishakuu!

      • alepakinaapuris

        ihan nätti koulu tää on sisältä! Lukiol on vaa aika pienet tilat.


    • 20sdha

      Alppilassa ei kuulemani mukaan opi mitään........

    • gfasdad

      Faktoja kehiin nyt, kiitos!

      a) opetus? osataanko opettaa eli oppiiko tuolla?
      b) kiusaaminen?
      c) onko kivoja ihmisiä?

      Toivoisin vastauksia sellasilta jotka oikeasti tietää asioista eli on tuolla tai on ollu. Kiitosss! :----)))))

      • lammulover

        Oon alppilas ykkösel ni voisin omast puolestani ainaki vastaa näihin sun kysymyksiin :) ite oon kyl tykäny ja tääl saa olla täysin oma ittensä ilman et kukaan kattoo kieroon ja se on ollu mulle uutta!

        a) Alppilassa on ihan mahtiopeja, ja jokaisesta aineesta löytyy vähintään yks hyvö opettaja! Loppupeleissä kaikki on kuitenki kiinni siit sun omasta opiskelumotivaatiosta ja siitä miten jaksat tehä töitä menestyksen eteen. Mut kyllä täältä siihen opiskelumenestykseen saa hyvät lähtökohdat niin halutessaan! Ruotsinmaikoista suosittelen pepsiopea ;) Monesta opesta on tullu täällä niinku insideläppiä koska kaikilla on niin mahtavia luonteenpiirteitä ja sit ku oot täällä nii tajuut niiden mahtavuuden!!

        b c) en oo IKINÄ nähny ketään täällä kiusattavan. mua kiusattiin yläasteella et oon aika herkkä havaitsee tällaset asiat, mut oon ollu tosi positiivisesti yllättyny tästä ilmapiiristä! oo vaa oma ittes ja mee mukaan yhteisiin juttuihin, jos et tieten tahtoen jättäydy tahallasi ulkopuolelle niin varmasti löytyy kavereita, täällä on niin paljon erilaista porukkaa että kaikki löytää omansa!! Suvaitaan erilaisuutta :) Oo vaan kiltti muille nii muutki on sulle ja sulle tulee ihan mahtavat kolme vuotta!! TERVETULOA ALPPILAAN


    • gfasdad

      Kiitti vastauksest!!!! Vaikuttaa kivalta!!!

      Toi on just hyvä kuulla, et on valinnanvaraa maikois. Ite kyl tykkään sellasesta, et maikka osaa pitää järjestystä ja saa opiskeltua. Mut ei varmaa lukios nyt muutenkaa oo mitään sellast, et ei sais opiskeltua, kun on meteliä. Mut just jees, jos on hauskoja maikkoja silti!!

      Kiitti vielä! :))) Lisääkin saa kertoa eri näkökulmia, jos jollai on!

    • se vaan on niin

      Alppilaa kannattaa välttää.

      • logiikkkaa

        Miksi? Ei tuollainen väite ilman perusteluita puhu muuta kuin itseään vastaan. Ootko Alppilassa? Jos oot, kerro faktaa. Jos et oo, et tiedä, mistä puhut.


      • nii se vaan on nii
        logiikkkaa kirjoitti:

        Miksi? Ei tuollainen väite ilman perusteluita puhu muuta kuin itseään vastaan. Ootko Alppilassa? Jos oot, kerro faktaa. Jos et oo, et tiedä, mistä puhut.

        Niin no, faktaa ja faktaa, mutta...pointtinsa tuossakin.

        En ole ite Alppilassa, mutta moni kaveri on. Ja moni entinen kaveri. Noh, Alppilassa ei kuulemani mukaan ole enää sitä joskus vallinnutta "henkeä", josta jotkut avointen ovien opetyypit (kun avoimissa ovissa kävin pari vuotta sitten) hehkuttivat. En ite kyllä vakuuttunut sillonkaan. Alppilassa on kyllä monenlaista porukkaa, se on hyvä eli on siinä positiivistakin, mutta klikkejä kumminkin on ilmeisen paljon. Kuulemma myöskään maikkoja ei kauheesti kunnioiteta eikä opetusta arvosteta, paitsi joitain joo.

        Jos ennen oli jokin "kulttuurilukio" tai "vasemmistolukio" maineena (kuulin tämän vanhemmiltani) nyt sit on kyl joku muu maine. Ja tosiaan nää nyt on huhupuhetta, kun en itse kyseisessä koulussa vaikuta mut ystävieni puheisiin voin varmaan luottaa. Ja siihen että muutama tyyppi on nykyään entinen kaveri.


    • alasti alepaan?vois

      Siis jos ei alppilasta löydy sulle YHTÄÄN KAVERIA tai ketään sielunkumppania niin se ei kyllä ole alppilan vika. Siellä on niin paljon erilaista porukkaa huhhuh melkein heikottaa. Ite kun tulin alppilaan niin tunsin muutaman heppulin sieltä mutta eka jakso oli oman ryhmän kanssa mistä en tuntenut ketään niin voisi sanoa että aloitin ihan puhtaalta pöydältä. Alussahan se on vähän jännittävää kun muut saattavat tuntea toisiaan mutta rohkeasti kun vaan menee juttelemaan niin ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa kavereista sen jälkeen. Ja en ole ehkä sellainen "normaali" ihminen, tai ainakin niin moni sanoo että olen päästäni vialla ja jostakin syystä silloin alussa kun avasin suuni niin ensimmäinen vastaus on "mitä vittua?" ;DD Nyt ihmiset on jo tottunut siihen :D mutta silti on tullut tutustuttua todella todella todella moniin hienoisiin ihmisiin eikä kukaan kato pahalla oli ne sitten ykkösiä kakkosia tai abeja :D

    • koaaa

      Alppila...mitä porukkaa...huhhhhh.

    • Jakari_9

      Moi,

      Joskus Alppilan koulu oli Helsingin 1:n, kun Okko Kamu ja muut Anja Kauranen:kin (Snellman) ym. kävi sen, olin Anjan luokalla. Itse olin viimeinen kun
      pääsi sisään vuonna 1965 tai jotain. Hyviä muistoja kaikki, ainakin kun nyt
      muistelee vanhoja mittarissa 59 v. Kyllä uskon,että kuolu on edelleen maineensa
      väärtti.

      T. Jarmo_K

      • älä viitti pliis.

        Sori mut Alppila ei ole koskaan ollut Helsingin 1., ei edes joskus, ellei nyt puhuta henkilökohtaisista kokemuksista.

        Alppilaa ei tulla näkemään Helsingin parhaimpien lukioiden seurassa ennenkuin ollaan mainittu ressu, norssi, tyk ja syk. Jopa ksyk:kin on nykyää Alppilaa edellä vaikka ei kuulukaan näihin vanhoihin lukioihin, joiden keskiarvo on ysin alueella.


    • ex-Alppilalainen

      "OECD:n raportin mukaan koulukuri on laskenut Suomessa vertailumaista kolmanneksi huonoimmaksi. Taakse jäävät vain Argentiina ja Kreikka."

      Ja Alppila on aika korkealla tuossa

      • gagon

        Alppilan lukiossa on nolo meininki, liikaa päivähoidossa olevia joilla ei mitään hajua, miksi pitäs opiskella. Mölinää liikaa. Maikkoja käy sääliks kun tosi hyvii on. Abeista en tiedä kun en tunne, mut kakkosten ja ykkösten tunneilla liikaa häsää.


      • dania
        gagon kirjoitti:

        Alppilan lukiossa on nolo meininki, liikaa päivähoidossa olevia joilla ei mitään hajua, miksi pitäs opiskella. Mölinää liikaa. Maikkoja käy sääliks kun tosi hyvii on. Abeista en tiedä kun en tunne, mut kakkosten ja ykkösten tunneilla liikaa häsää.

        Samaa mieltä!!!!!!!


    • samanaikaisuutta..

      "Alppilan Yläaste on "monikulttuurisen samanaikaisopetuksen pilottikoulu"

      Rehtori Sari Aarniokoski on ollut keskeisesti mukana tähän pilottikokeiluun hakemisessa. Samanaikaisuus tarkoittaa tavallisten oppilaiden ja "erityistuen tarvitsijoiden" yhtäaikaista opiskelua siten, että luokassa toimii kaksi opettajaa (aineopettaja ja erityisopettaja) ja oppilaita voidaan jakaa myös tavallinen opiskelija tuen tarvitsija -pareiksi, jolloin myös tavallinen oppilas osallistuu "erityistuen tarvitsijan" opettamiseen. Tavoitteena on estää oppimisvaikeuksia ja ehkäistä erityistuensaajien syrjäytymistä yhteiskunnasta.
      Alppilan Yläasteen 340 oppilaasta 70 oppilasta on "erityistukipalveluiden saajia" (lue: vaikeasti oppimisongelmaisia maahanmuuttajia)."
      Siis suomalaisnuoret joutuvat avustamaan näiden häiriköiden opetuksessa.

      Opetusviraston Marjo Kyllönen muutama vuosi sitten:
      "Opetuspäällikkö Marjo Kyllönen arvioi (HS 29.10.), että Helsingin kouluihin voitaisiin palkata opettajia, jotka peittävät kasvonsa." …Tarkoitti tuossa musliminaisia täyskaavuissa ja hupuissa.

    • ffffasdlasdlasåldaps

      Ihan kiva, mut Alppilan yläaste EI OLE sama koulu kuin Alppilan LUKIO.

      • 32wsdfhg

        Sama rakennus.


      • aert1
        32wsdfhg kirjoitti:

        Sama rakennus.

        Eri aikaan välitunnit.


    • werqwer

      Opettajat eivät ole samoja. Opiskeiljat eivät ole samoja. Kaksi eri koulua. Yhteinen opehuone. Kaksi eri rehtoria.

    • halliiii

      Rakennus on sama, mutta hallinnollisesti koulut ovat täysin itsenäisiä: eri rehtorit, eri opettajat, eri tuntikaavio, eri välitunnit, eri ruokailuajat, erl luokkatilat.

    • enmenisvaikkamaksett

      Alppilassa puolet on niitä, jotka ei päässy Kallioon. Toinen puoli koostuu epämääräsestä hipster-massasta.

    • Oppilas1234

      Alppilan lukio ei ollut minulla 1. vaihtoehto ja en odottanut mitään ihmeellistä koulusta.

      Nyt oltuani Alppilassa vuoden olen erittäin iloinen, että arpa osui alppilan kohdalle. Koulussa oli aluksi vain pari tuttua, mutta ei mennyt kauaa, kun uusia kavereita oli iso läjä. Ehkä alppilan henki ei ole see maagisin, mutta yleisesti kaikkia kohdellaan kavereina, eli henki on siis hyvä.

      Monta mainiota opettajaa, omalle kohdalle ei ole sattunut vielä yhtään oikeasti huonoa, mutta niitä on kuulemma pari-kolme...

      Puhun mielummin vain omista kokemuksista enkä halua yleistää mittän, mutta enpä ole vielä tavannut ketään, joka ei viihtyisi koulussa!
      Alppilaa voisin suositella siis kenelle vain!!!

      Lisäksi: Jostain syystä Alppilaan (ilmeisesti) tulee hirveän monesta eri helsingin ja muidenkin kaupunkien kolkista, eikä miltään tietyltä alueelta muita enemmän.

    • audio12

      Kaikissa kouluissa on muutama huono maikka, tai ainaki sellanen, joka ei itelle sovi. Opetustyyli ja oppimistyyli ei välttämättä natsaa...

    • alppilan ykkönen

      uutena alppilalaisena voin sanoa jo yhden kouluviikon jälkeen, että tosi mukava koulu! Porukka on rentoa, mutta kuitenkin sellaisia jotka haluavat myös opisella. Löysin myös heti paljon mukavia ihmisiä omalta luokalta ja vanhemmatkin opiskelijat ovat ottaneet meidät hyvin vastaan!

      Alppilassa on iloisia ihmisiä

    • ygösel

      Erittäin hyvä meno!!!!!! Jeijeeee :DD. Hubaa on ollu! Kivoi tyyppei!!

    • Älkää menkö

      Ihan p*ska koulu

      • bonjov

        Miten niin? Oisko perusteluita???


    • asd

      Oon miettiny et hakisin keväällä yhteishaussa alppilaan, mut ku tuun stadin ulkopuolelta ja kukaa mun kavereista ei oo tulossa sinne ja joutusin siis tulee sinne yksin, tuntematta KETÄÄN, niin pelkään jääväni ihan ulkopuoliseks.. Mua on kiusattu päiväkodista yläasteen alkuun, sit helpotti ku piirit vähän hajos ja porukka kasvo pikkulapsista, mut oon kiusaamisen takii usjo ja varautunu ja tiedän et mulle tulis olee aika helvetin suuri kynnys mennä puhuu täysin ventovieraalle ihmiselle (ellei se sitten satu tekee alotetta) ni siks mua pelottaa...

      • Alppilahemuli

        Mun kaan kavereista kukaan ei tullu alppilaan mut sain sieltä heti kavereita kun porukka huomas etten ollu mikään sosiaasesti lahjakkain heebo ja tuli jutteleen mulle ! Nyt mulla on monta ihanaa ystävää! Alppilassa kaikilla on kaveri jonka kaa pelleillä ja olla oma ittensä


    • hariss

      Tiiän niiin hyvin, mistä puhut. Tulin ite kans yksin lukioon, mut hyvin meni! Pääsin heti yhteen porukkaan omas ro-ryhmäs, mut sit kakkosella tutustuin lisää uusiin ja vanhempiinki meiän koululaisiin ja löysin vielä omemman porukan. :))

    • Alppila on jees

      Oon ite alppilan lukiossa ensimmäistä vuotta, ja tämä mitä oon saanut kokemaan täällä muitten ihmisten kanssa on ollut huippua. Tulen ilonmielin joka päivä kouluun, koska täällä on huipputyyppejä ja kivoja tunteja. Kun tulin alppilan lukioon en tuntenut sieltä ketään, ja se on ollut minusta tosi hienoa tutustua uusiin ihmisiin. Ja muuten kaikki ihmiset ovat siellä ihan eri paikoista. Eri paikkakunnista ja eri Helsingin osista. Parasta täällä on, että saa olla oma itsensä eikä tarvitse koskaan esittää ketään. Kaikki ovat täysin erilaisia ja kaikki pitävät sen hyvänä. Minusta se on älyttömän tärkeää, koska vanhassa koulussani aina joutui miettimään miten pukeutuu miten puhuu yms. Tunneilla saa olla luova. Opettajat ovat todella kivoja, ja he opettavat todella hyvin. He kuuntelevat oppilaita ja tekevät parhaan mahdollisen oppimistavan

    • gybor

      Samaa mieltä!!! On tosi rentoa mutta silti oon oppinu sikana! Maikat on hauskoja persoonia ja hyvii kans! Mua aina naurattaa ,kun jotku sanoo, että tää on ihan tavallinen lukio. Niin tää sinällään onki. Mut just siks ei ihan tavallinen, kun ihmiset on niin ystävällisiä. Mulle se oli aika iso juttu, kun aina ei oo nii koulus ollu.

    • ALPPILAPARASTA

      Pakko itsekkin liittyä keskusteluun ja kertoa oma mielipiteeni Alppilasta! Olen täällä vasta ensimmäistä vuotta ja pääsin tänne ykkös vaihtoehtona. Miksi se oli ykkösvaihtoehto? Koska mistään muusta lukiosta ei jäänyt niin hyvä ''maku suuhun'' kuin Alppilasta! Tutoreitten pitämä esittelykierros ja tutustumistapahtuma olivat parhaita! Ihmiset olivat mukavia ja ystävällisiä, eikä kukaan katsonut pitkin nenänvartta. Olin myös kuullut Alppilan hyvästä yhteishengestä, eikä kuulopuheet olleet potaskaa. Nyt ollessani Alppilassa olen huomannut, että tämä on koulu missä voi olla täysin oma itsensä eikä tarvitse esittää muuta kuin oikeasti olet. Ketään ei kiusata eikä jätetä ulkopuoliseksi. Opettajat ovat päteviä ja opettavat hyvin! Saavat kiinnostumaan myös aineista mitkä ei ole yläasteella olleet mieleisiä, esim. minulla ruotsi... Nykyinen ope on paras ruotsinope ikinä ja tunneille kannattaa tuoda pepsiä niin plussaa varmasti tulee ;) Alppilassa pidetään yhtä myös kouluajan ulkopuolella. Jos olet itse tällä hetkellä miettimässä mihin lukioon kannattaisi hakea, voin lämpimästi suositella Alppilaa! Alppila on vielä parempi kuin osasin edes kuvitella joten kaikki tänne vaan ette tule pettymään!! :)

    • vcr

      Jeiajeaa, samaa sanon, vaikka ite oon jo parin vuoden takainen alppilalainen! Loistavat muistot jäi! Omanlaisensa sai olla aina. Ja porukka oli mahtavaa! Itellä myös just tiettyjen innostavien, motivoivien ja kannustavien maikkojen kautta nousi kiinnostus tiettyihin aineisiin ja löysin tulevan haaveammattinikin! Palaute, jota sain, auttoi kehittymään ja kannusti eteenpäin. Opin Alppilassa vaikka mitä! Yleisesti ottaen opetus on laadukasta, ja muutamat opettajat ovat todella paneutuneita asiaansa!

    • ylepäALPPILALAINEN

      Oon ite alppilassa ja oon tykänny tosi paljon! Mullakin on ollu ala-asteella koulukiusaamis taustaa ja yläasteellakin se oli vähän semmosta.. En hakenu ykkösenä alppilaan, ja oisin päässyt vielä varasijalta toiseen lukioon, muten enää halunnut vaihtaa!!! alppilassa on niin hyvä ilmapiiri, siitä se on tunnettu. Totta on että se koulurakennus ei oo kovin idyllinen mutta ihan hyvin toimii, vessat on siistit ja luokat tilavat, eli ei mitään valittamista. Oppettajistakin on suurimmaks osaks vaan hyvää sanottavaa!!! :)

    • PROUDALPPILA

      Alppila on nimenomaan sellasille tyypeille, jotka haluu tutustua monenlaisiin ihmisiin ja on avoinmielisiä. Meiän koulussa saa olla sellanen ku on. Opettajissa on huippuhyviä varsinkin matikassa! Koulurakennusta en sanois maailman kauneimmaksi, mutta luokat tilavat, wct siistit ja viihtyisä muutenkin. Eli sinuna hakisin tänne ykkösvaihtoehdolla jos hyvä koulu kiinnostaa! AINIIN ja Alppilassa on todella hyvä henki, en ois itekään uskonu sillon ku sinne ekaa kertaa astuin. Alppila sopii myös sellasille jotka ei jaksa liikaa stressata koulunkäynnistä

    • abiiiiiis

      "Alppila sopii myös sellasille jotka ei jaksa liikaa stressata koulunkäynnistä ..."

      VALITETTAVASTI. Täysin totta. Alppilaan ei kannata tulla, jos ei ole kovaa itsekuria opiskelun suhteen.

    • ...

      Jos se teitä pelottaa kun alppilassa on yläaste mukana, huoli pois, yläaste siirretään pois 2015 joten koulu jää vain lukiolle ;D

    • parhaatmuistot

      Kiitos Alppila, kiitos ihmiset siellä! Eilinen oli yks parhaista! Tulee ikävä!

    • yo alppilasta

      Olin muinoin alppilassa ja sain lukiossa tosi tasokasta opetusta.
      Opettajat oli tosi kivoja,

      • jww

        No millaista Alppilassa on NYT? Muinoin on muinoin. Kertokaahan! Oon harkitsemassa Alppilan ja parin muun välillä. Koulumatka olis ok. Entä muuten? Suosituksia? Miinuksia?


      • tervetuloa!
        jww kirjoitti:

        No millaista Alppilassa on NYT? Muinoin on muinoin. Kertokaahan! Oon harkitsemassa Alppilan ja parin muun välillä. Koulumatka olis ok. Entä muuten? Suosituksia? Miinuksia?

        Itse oon alppilan ykkönen ja suosittelen! Oon itse aikalailla ujo ja syrjäänvetääntyvä, mutta alppilassa oon löytänyt paljon kavereita ja pari sielunsiskoa! Opet on pääasiassa ihan kivoja mutta totuus on se, että jokaisesta lukiosta löytyy myös huonoja, epämukavia opettajia :D Koulu on aika pieni mutta yhteishenki on hyvä :-)

        Ja juhlia on säiden salliessa ihan mukavasti viikonloppuisin alppipuistossa :) Lähes jokainen ihminen, jonka oon tavannut alppilassa on ollut kiinnostunut opiskelusta eli sieltä löytyy niitä panostajia aika paljonkin, ja keskiarvokin sen kertoo ettei sinne mitään idiootteja tule :D

        Tervetuloa avoimiin oviin!! ;-)


    • ajdaas

      No Alppilas on porukkaa moneen junaan.

    • Ylpeä Alppilalainen

      Mä siis itse olen Alppilassa lukiossa ykkösellä just nyt. Voin sen verran sanoa, että vaikka en kaikkia opettajia ja oppilaita tunnekaan, on siellä kuitenkin todella hyvä ilmapiiri, opettajat ja oppilaat ovat tosi mukavia.

      Eikä se haittaa, että samassa rakennuksessa on myös yläaste, oikeastaan ainoa aika, jolloin yläastelaisia näen, on mun ainoa hypärini torstaisin, eikä sekään mua haittaa. Okei, ulkoapäin koulu muistuttaa ehkä jotakin laitosta, mutta ei pidä antaa sen hämätä, koulu on myöhemmin menossa remontiin.

      Itse vuosi sitten ajattelin myös, että "voi kettu miks edes hain tonne", mutta heti ekoina päivinä lukiossa mulle selvis, että ihan oikeeseen paikkaan olen tullut. Opettajat eivät aivan liikoja vaadi, ja opettajat ovat myös todella ymmärtäväisiä. Myös oppilaat ovat todella mukavia, eikä ketään kiusata. Itse olin peruskoulussa kiusattu, joten huomaan kyllä aika äkkiä jos jotakuta kiusattaisiin, tunnistan kiusaamisen aika hyvin.

      Alppilan henki ei ole oikeasti yhtään niin surkea kun väitetään. Toisaalta, kuka tykkää mistäkin. Tuu ite ottamaan selvää Alppilan lukiosta 21.1., meillä on silloin avoimet ovet!! :)

      • Alppilan ABI❤️

        Olen Alppilassa kolmatta vuotta ja valmistun nyt keväällä. Alppila ei ole sitä mitä huhutaan. Alppilassa on hyvä yhteishenki ja tulen kaipaamaan tätä koulua todella paljon! Hain Alppilaan, koska ystäväni suositteli enkä ole katunut päivääkään. Uusia ystäviä sain paljon jo ensimmäisen viikon aikana! Ihmiset ovat avoimia ja Alppilassa uskaltaa ja pystyy olemaan oma itsensä:) Koulurakennus ei ole parhaimmasta päästä, mutta asenne, ihmiset ja opetus ovat kohdallaan. Opot ovat aivan ihania ja auttavaisia ja totta kai jokaisesta koulusta löytyy huonoja opettajia tai sitten jonkun opettajan opetustyyli ei vain sovi jollekulle. Kurssitarjonta on laaja ja sieltä löytyy paljon kuvis kursseja, kulttuurikursseja ja vaikka mitä mielenkiintoista. Suosittelen Alppilaa lämpimästi ja ei siitä yläasteesta ole mitään haittaa. Joskus saattaa nähdä käytävällä, mutta pääosin yläaste ja lukio pysyvät ns. Omissa kerroksissaan. Alppila ei ole mikää bilekoulu niin kuin väitetään. Jokaikisessä koulussa on bileitä..... Alppilassa on paljon tapahtumia myös koulun viereisessä Ankkapuistossa:) Rakastan Alppilaa ja toivotan kaikki hakijat lämpimästi tervetulleiksi! Alppila for ever!❤️


      • Alppilan ABI❤️

        Olen Alppilassa kolmatta vuotta ja valmistun nyt keväällä. Alppila ei ole sitä mitä huhutaan. Alppilassa on hyvä yhteishenki ja tulen kaipaamaan tätä koulua todella paljon! Hain Alppilaan, koska ystäväni suositteli enkä ole katunut päivääkään. Uusia ystäviä sain paljon jo ensimmäisen viikon aikana! Ihmiset ovat avoimia ja Alppilassa uskaltaa ja pystyy olemaan oma itsensä:) Koulurakennus ei ole parhaimmasta päästä, mutta asenne, ihmiset ja opetus ovat kohdallaan. Opot ovat aivan ihania ja auttavaisia ja totta kai jokaisesta koulusta löytyy huonoja opettajia tai sitten jonkun opettajan opetustyyli ei vain sovi jollekulle. Kurssitarjonta on laaja ja sieltä löytyy paljon kuvis kursseja, kulttuurikursseja ja vaikka mitä mielenkiintoista. Suosittelen Alppilaa lämpimästi ja ei siitä yläasteesta ole mitään haittaa. Joskus saattaa nähdä käytävällä, mutta pääosin yläaste ja lukio pysyvät ns. Omissa kerroksissaan. Alppila ei ole mikää bilekoulu niin kuin väitetään. Jokaikisessä koulussa on bileitä..... Alppilassa on paljon tapahtumia myös koulun viereisessä Ankkapuistossa:) Rakastan Alppilaa ja toivotan kaikki hakijat lämpimästi tervetulleiksi! Alppila for ever!❤️


    • Alppilassa opiskelen

      Hyvät puolet:
      -Yleinen ilmapiiri pääosin ok, kaikille ollaan kavereita tai vähintäänkin mukavia. En ole havainnut kiusaamista.
      -Ei nyt mikään paska koulu, voit saada todella hyviä arvosanoja jos vaan jaksat panostaa. Jotkut opettajat hyvin kannustavia.
      -Paljon erilaisia ihmisiä. Varmasti löydät ainakin jonkun samanhenkisen sieluntoverin. Itse ainakin saanut erittäin hyviä ystäviä.
      -Yhteiset tapahtumat: risteilyt (niitä on paljon ja ovat parhautta), teemapäivät (jotka ovat tosin yllättäen poistuneet uuden opkh:n myötä??) alppicnic jne
      -Aula ja röökipaikka mukavia hengauspaikkoja
      -Kukaan ei katso vinoon sun tyyliä tms


      Huonot puolet:
      -Tunneilla usein liikaa hälinää, vaikea keskittyä ja monilta oppilaista puuttuu motivaatio. Sisäänpääsyn ka saattaa olla korkeahko, mutta se ei näykkään enää kirjoituksissa...
      -Porukasta suuri osa ylimielisiä. En tiedä mistä tämä johtuu, ihmiset vaan jotenkin muuttuu kun menee alppilaan. Olen kuullut tästä niin alppilalaisilta kuin ulkopuolisiltakin
      -Opettajat vaihtelevia, suurin osa tosin aika huonoja. Toki helmiäkin löytyy.
      -Porukat. Jos et kuulu ns kermaan, joka on täynnä kaksinaamaisia pyrkyreitä jotka käyttävät toisiaan hyväksi (not kidding), kuulut luultavasti johonkin pienempään klikkiin. Jotkut porukat on avoimia ja ottaa mukaan keskusteluihin, jotkut vähemmän.
      -Ruma rakennus ulkoa ja sisältäkin
      -Meukkaava yläaste

      /-:
      -Suurin osa oppilaista tyttöjä. Tietenkin tää voi olla pojille plussaa mutta women can be bitchy
      -Juominen monille etusijalla. Monet ovat kokeneet paineita että pakko juoda.


      Toivottavasti tästä on jollekkin apua :)

      • Alppilassa opiskelen

        Äh jäi jotenki huono maku suuhun tän mun viestin jälkeen... Eli siis en halunnut jättää alppilasta huonoa kuvaa, kirjotin vain asioista mitä olisin halunnut tietää ennen kuin itse hain sinne ja monesta näkökulmasta! Itse olen tyytyväinen että valitsin alppilan ja loppujen lopuksi olet itse vastuussa siitä miten sun lukiovuodet menee. Alppila on kiva koulu jonne on mukava joka aamu mennä! Kaikki siis alppilan avoimiin oviin, ette tule ainakaan siihen show'hun pettymään.


      • Hikari

        Hyvin sanottu noi hyvät ja huonot puolet!
        Kolmannen vuoden opiskelijana olen katsonut Alppilan menoa jo tovin. Itselläni on siellä hyviä ja huonoja päiviä. On päiviä kun en jaksa katsoa kenenkään naamaa, en opettajien enkä oppilaiden, ja on päiviä kun kaikki on ihan jees.
        Kouluun on muodostunut selvät klikit. Pahimpana ns eliitti. En olisi ikinä uskonut Alppilaan syntyvän sellaisia! Suuri pettymys.
        Pahinta kuitenkin koulussa on rakennus ja yläasteelaiset. Ei sitä yläastetta VOI olla huomaamatta! Hirveä meteli kaikista kakaroista. Hypäreillä ei todellakaan voi tehdä mitään koulujuttuja. Ellei ole kuullokkeet täysillä. Rakennuksen takia, ja metelin takia särkee joka päivä päätä ja muillakin on oireita HOMEESTA, kuten silmätulehduksia, flunssaa ym. En suosittele koulua kenellekkään ENNEN kuin se on remontoitu.
        Remontin jälkeen voi kaikkea varmasti katsoa uudesta näkökulmasta.


      • loleikiitosalppila
        Alppilassa opiskelen kirjoitti:

        Äh jäi jotenki huono maku suuhun tän mun viestin jälkeen... Eli siis en halunnut jättää alppilasta huonoa kuvaa, kirjotin vain asioista mitä olisin halunnut tietää ennen kuin itse hain sinne ja monesta näkökulmasta! Itse olen tyytyväinen että valitsin alppilan ja loppujen lopuksi olet itse vastuussa siitä miten sun lukiovuodet menee. Alppila on kiva koulu jonne on mukava joka aamu mennä! Kaikki siis alppilan avoimiin oviin, ette tule ainakaan siihen show'hun pettymään.

        Kävin Alppilan avoimissa ovissa v. 2011, ja se show oli täys kaaos! :D Ikinä nähny mitään nii paskaa!


    • semihigge

      "Huonot puolet:
      -Tunneilla usein liikaa hälinää, vaikea keskittyä ja monilta oppilaista puuttuu motivaatio. Sisäänpääsyn ka saattaa olla korkeahko, mutta se ei näykkään enää kirjoituksissa...
      -Porukasta suuri osa ylimielisiä. En tiedä mistä tämä johtuu, ihmiset vaan jotenkin muuttuu kun menee alppilaan. Olen kuullut tästä niin alppilalaisilta kuin ulkopuolisiltakin
      -Opettajat vaihtelevia, suurin osa tosin aika huonoja. Toki helmiäkin löytyy.
      -Porukat. Jos et kuulu ns kermaan, joka on täynnä kaksinaamaisia pyrkyreitä jotka käyttävät toisiaan hyväksi (not kidding), kuulut luultavasti johonkin pienempään klikkiin. Jotkut porukat on avoimia ja ottaa mukaan keskusteluihin, jotkut vähemmän."

      Hmmhnmmmmm....aika paljo tos on huonoi puolii...Oon kyl ite kuullu, et on hyviikin maikkoja. Eiks tunneilla opi?? Ja miten se ylimielisyys näkyy? On varmaan ihan tavallista, et syntyy porukoita, mut tietty paskaa, jos ovat ylimielisiä. Kertokaa lisää! Oon nimittäin vakavasti miettiny Alppilaa. Nytkin täs kipeenä etin just tietoo eri kouluista :DD.

    • mikäeliitti???

      Määäjhääh no ei kyl jaksais noita "maikat on huonoi", "ei oo teemapäivii". Mistä sä tiedät muiden koulujen maikoista? Kyl se on kuulkaa niin, et kyl sitä oppii, jos ite tekee ees jotain. Mut ku suurin osa koululaisist ei kauheesti jaksa liikaa panostella. Ja sit ei kyl niitä teemapäiviäkään tyhjästä synny, ei jakseta panostaa siihenkää.

    • 4 vsk. hum.

      OHO, onpa meininki sitten muuttunut 4 vuodessa! Voiko olla tottakaan?

      Itse kirjoitin 2010 ja arvostan edelleen todella paljon saamaani oppia ja sivistystä - unohtamatta tietenkään sosiaalisen elämän taitoja, hehee. Myös oppilaiden ja opettajien välit olivat todella hyvät.

      Mutta vakavasti: täältä yliopiston puolelta on aika helppo arvioida takautuvasti, että kyllä Alppilassa on eriomaisia ja hyviä, elleivät sitten kaikki ole vaihtaneet maisemaa. Toivottavasti ja uskoakseni eivät! Toki aina (kaikkiin kouluihin) mahtuu muutma elämäänsä ja oppilaisiinsa kyllästynyt mätäpaise, mutta ei niiden perusteella kannata koko koulua lytätä. Kannattaa nauttia nyt siellä tasosta, joka ei todellakaan välttämättä parane, kun siirtyy akateemiseen maailmaan. Uskokaa tämä.

      • samasama

        * erinomaisia ja hyviä opettajia


    • ens vuosi mietinnäss

      Hyvää informaatiota!! Harmi vaan, jos suurin osa opettajista on huonoja :(.

    • alppilan kakkonen <3

      Alppila on yks parhaista asioista mitä mulle on ikinä tapahtunut!! En osaa sanoo muista ikäluokista, mutta meillä on ihan supermahtavaa porukkaa! Ite lähin Alppilaan just sen takia, koska halusin ihan uusiin maisemiin ja uudet ihmiset ympärille. Ku tulin tänne en tuntenu ketään. Alppilasta oon löytäny ittelleni maailman tärkeimmät ihmiset

      • Hanna-opo

        Tervetuloa siis Alppilan lukion avoimiin oviin tiistaina 21.1. klo 10-15. Salissa ohjelmaa tunnin välein 10.30 - 13.30. Neljän shown lisäksi tutoropiskelijat esittelevät koulua. Tapahtumakutsu facebookiasa: https://www.facebook.com/#!/events/1378143462431380/?ref_dashboard_filter=upcoming


    • T-ö-l-ö

      Itseäni ei niin hirveästi kiinnosta biletys, mutta olisi kivaa, jos koulussa olis mukavaa ja hyvä ilmapiiri. Siksi oon aluksi miettinyt Alppilaa. Mutta kannattaako sinne tulla, jos ei halua bilettää ja dokata? Jääkö porukan ulkopuolelle? Tää on se kysymys mitä nyt mietin...

      Toinen vaihtoehto itellä olis Tyly (en halua käyttää koulumatkaan hirveesti aikaa). Keskustan muihin kouluihin keskiarvo ei valitettavasti riitä :(. Lukiossa olis tarkoitus skarpata ja yrittää opiskella. Oppiiko siellä...

      • Alppila <3

        Ei tosiaan jää ulkopuolelle! Alppilasta löytyy paljon porukkaa joita ei bilettäminen kiinnosta ollenkaan ja jokainen alppilalainen panostaa koulunkäyntiinsä niin paljon kuin itse pystyy :) Ja niitä jotka jaksaa panostaa, arvostetaan, ihan sama miten viikonloppunsa käyttää. Eritasoisia oppilaita kasin keskiarvosta melkein kymppiin asti. Koulussa menestyminen on loppujenlopuksi täysin omasta motivaatiosta ja ahkeruudesta kiinni mutta Alppilassa ei sille ainakaan ole esteitä!


      • kuulovamma
        Alppila <3 kirjoitti:

        Ei tosiaan jää ulkopuolelle! Alppilasta löytyy paljon porukkaa joita ei bilettäminen kiinnosta ollenkaan ja jokainen alppilalainen panostaa koulunkäyntiinsä niin paljon kuin itse pystyy :) Ja niitä jotka jaksaa panostaa, arvostetaan, ihan sama miten viikonloppunsa käyttää. Eritasoisia oppilaita kasin keskiarvosta melkein kymppiin asti. Koulussa menestyminen on loppujenlopuksi täysin omasta motivaatiosta ja ahkeruudesta kiinni mutta Alppilassa ei sille ainakaan ole esteitä!

        Oookoo, nice! :) Oon vaan kuullu, et tunneilla ei oo oikein työrauhaa...Onks se totta? Jotenkis oon luullu, et lukios ois opiskelurauha. Mut ku en haluis mihinkään superpanostajalukioonkaan, kun en haluais kilpailun tunteita. Mut pelkään, et sit ei oo rauhaa. :/


      • Alppila <3
        kuulovamma kirjoitti:

        Oookoo, nice! :) Oon vaan kuullu, et tunneilla ei oo oikein työrauhaa...Onks se totta? Jotenkis oon luullu, et lukios ois opiskelurauha. Mut ku en haluis mihinkään superpanostajalukioonkaan, kun en haluais kilpailun tunteita. Mut pelkään, et sit ei oo rauhaa. :/

        Ite en oo ainakaan yhdelläkään tunnilla Alppilassa kärsiny työrauhan puutteesta :) Kaikki tulee lukioon opiskelemaan ja jos jonkun tunnin aihe ei kiinnosta, niin jokainen kyllä ymmärtää silti antaa työrauhan muille


      • apinathäkkii
        Alppila <3 kirjoitti:

        Ite en oo ainakaan yhdelläkään tunnilla Alppilassa kärsiny työrauhan puutteesta :) Kaikki tulee lukioon opiskelemaan ja jos jonkun tunnin aihe ei kiinnosta, niin jokainen kyllä ymmärtää silti antaa työrauhan muille

        Niiiiin varmaan..:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD xdxdxdxdxd


      • Esboooo
        Alppila <3 kirjoitti:

        Ite en oo ainakaan yhdelläkään tunnilla Alppilassa kärsiny työrauhan puutteesta :) Kaikki tulee lukioon opiskelemaan ja jos jonkun tunnin aihe ei kiinnosta, niin jokainen kyllä ymmärtää silti antaa työrauhan muille

        Ootko tosissas? Tosi hyvä, jos meniniki on muuttunu. Ite vaihdoin Alppilasta pois, vaik harmittaa välillä, kun siellä oli pääasiassa tosi jees ja huippu kivoja tyyppejä, mut en vaan pystyny opiskelemaan niin hyvin kuin olisin halunnu. Nykyisessä lukiossa on motivoituneempaa opiskelua. Opettajissa ei ole eroa, hyviä ja huonoja on kaikkialla.


    • pettynyt alppilaan

      Nyt ovat kyllä kaverisi oikeassa tuon "surkeuden" suhteen. Alppilassa nimittäin on ihan ok viihtyisät luokat jne. Mutta mitä siihen yhteishenkeen tulee niin itse alppilassa jo vuoden viettäneenä voin sanoa, että hyvästä yhteishengestä ei ole alppilassa tietoakaan. Ihmiset ovat todella ryhmittymeitä omiin porukkoihinsa ja kyllä sitä on monia ilkeitä katseita saanut näiltä porukoilta itsekkin.

      • samaa mieltä

        Juu sama minulla. Ykkös syy miksi päätin lukiota vaihtaa oli juuri nämä ryhmittymät.


      • en suosittele
        samaa mieltä kirjoitti:

        Juu sama minulla. Ykkös syy miksi päätin lukiota vaihtaa oli juuri nämä ryhmittymät.

        Olin laittanu alppilan ykkösvaihtoehdoks yhteishaussa ku olin just lukenu näit keskustelui ja oltiin sanottu kaikkee hyvästä yhteishengestä biletykseen..... Joo bullshit! Varsinkin tuo hyvä yhteishenki on täyttä hevonpaskaa, että niinkun jos oot oikeesti laittamassa alppilan vaihtoehdoks nii kyllä harkitsisin tarkkaan.


      • ei lisättävää
        en suosittele kirjoitti:

        Olin laittanu alppilan ykkösvaihtoehdoks yhteishaussa ku olin just lukenu näit keskustelui ja oltiin sanottu kaikkee hyvästä yhteishengestä biletykseen..... Joo bullshit! Varsinkin tuo hyvä yhteishenki on täyttä hevonpaskaa, että niinkun jos oot oikeesti laittamassa alppilan vaihtoehdoks nii kyllä harkitsisin tarkkaan.

        Onnea vaan kaikille tuleville ykkösille (vuonna 1998 syntyneille) jotka on alppilaan menossa, pikkusiskoni nimittäin ainakin kertoi, että kaikki hänen luokkansa lissu ämmät ovat sinne menossa bileiden toivossa....


      • abuaa9
        ei lisättävää kirjoitti:

        Onnea vaan kaikille tuleville ykkösille (vuonna 1998 syntyneille) jotka on alppilaan menossa, pikkusiskoni nimittäin ainakin kertoi, että kaikki hänen luokkansa lissu ämmät ovat sinne menossa bileiden toivossa....

        Voiei...oon ajatellu mennä alppilaan, kun lyhyt matka. Mut ite haluun kyl opiskella. Eikö siellä pysty opiskeleen? Te jotka puhutte tosta huonosta yhteishengestä, niin onko jotain muuta miks kannattais tulla??


      • dggdf
        abuaa9 kirjoitti:

        Voiei...oon ajatellu mennä alppilaan, kun lyhyt matka. Mut ite haluun kyl opiskella. Eikö siellä pysty opiskeleen? Te jotka puhutte tosta huonosta yhteishengestä, niin onko jotain muuta miks kannattais tulla??

        En oo varma nykyisestä yhteishengestä, mutta kyl siellä voi opiskella ja ainakin parin vuoden takaiset oppilaat vaiuttivat pitivän koulusta. Bileitä tosiaan löytyy. Ja älä kuuntele sitä paskaa että rakennus olisi muka ihan kamala, mun mielestä hienoin lukio sisältä helsingissä... valoisa :) Yläaste ei myöskään oo mitenkään häiritsevä, vaikka onkin vallannut kaiken paitsi 3.kerroksen.


    • abinaalppilassa

      Kyllä tänne mahtuu panostajiakin!! :-)) Oma motivaatio on se ratkaisevin ja opetuksen laatukin tietysti vaikuttaa. Huhut Alppilasta on liioteltuja.

    • alppilasydämmessä

      Ensinnäkin kaikille: kyllä ihmiset jakautuu porukoihin. Mun näkökulmasta kyseessä on kuitenkin ystäväporukoita, joten eikö ole aika luonnollista, että hengaat koulussa omien kaverien kanssa. Näin on myös muissa kouluissa ja ihan mihin ikinä meetkään. Mun mielestä alppilassa on hyvä yhteishenki. En määrittele sitä niin, että "joo kaikki on kavereita keskenään jnejne" koska en usko että ihmisten ollessa niin erilaisi 3 vuotta riittäisiä siihen, et tulisit kaikkien elinikäisiksi ystäviksi. Miten mä sitten määrittelen sen hyvän yhteishengen. Kaikki löytää omat kaverinsa, enkä ole ainakakaan nähnyt kiusaamista. Opettajat on vähän niin kuin kaveeita oppilaiden kanssa ja mulla oli ainakin mmonesti todella hauskaa myös tunneilla. Alppilassa ei ole opiskelijoiden välillä kilpailua ja paineita, mutä sitten korkeemmilta keski-arvoiltalöytyy. Eri asia tietysti, vaikuttaako sekin sitten omaan opiskeluun. Toisin sanoen opiskelu sopii varmasti monelle, mutta jotkut ehkä kaipaavat sitä painostusta ja kilpailua menestyäkseen.

    • laiskapossu

      Mutta osaako ne opettajat opettaa????? Oon kuullu, että eivät...:((. Ite tarviin ainakin vähän tsemppausta et jaksan tehdä töitä...Ja jooo tiiä, et lukiossa vastuu opiskelusta on mulla itellä sit mut silti.

      • paska lukio

        Minua itseäni ainakin eniten ärsyttää se kun olen nyt alppilassa ollut että kun kävin siinä alppilan esittelyssä niin hehkutettiin kaikkea, mutta nyt oman kokemuksen kannalta voin sanoa että puoletkaan kehutuista asioista ei ollut totta.


      • kiinnostaaaakoska
        paska lukio kirjoitti:

        Minua itseäni ainakin eniten ärsyttää se kun olen nyt alppilassa ollut että kun kävin siinä alppilan esittelyssä niin hehkutettiin kaikkea, mutta nyt oman kokemuksen kannalta voin sanoa että puoletkaan kehutuista asioista ei ollut totta.

        Mitä sitten hehkutettiin ja mikä ei ollut tottta? Kerrokerrokerro!!


      • jjaajaa

        Kyllä ne osaa opettaa. Älä siitä huoli. Jos ite opiskelet, hyvin menee.


    • liian vähän poikia

      Alppila on ihan ok lukio... (En kyllä olisi laittanut ykkös vaihtoehdoksi jos saisin päättää) ja itse tyttönä voin sanoa että ottaa vähän päähän se että 80% oppilaista on tyttöjä...

      • hippilukio

        Ihan vaan vinkkinä alppilassa et tule ystäviä saamaan jos et ole:
        -supersosiaalinen
        -kaikkien kanssa toimeentuleva
        -hipsteri


      • liian vähän poikia
        hippilukio kirjoitti:

        Ihan vaan vinkkinä alppilassa et tule ystäviä saamaan jos et ole:
        -supersosiaalinen
        -kaikkien kanssa toimeentuleva
        -hipsteri

        Wanhojen tansseihin on ollut täysin helvetillistä löytää paria juuri sen takia että poikia on niin vähän ja kauniit suositut tytöt ottavat heidät. No pitää varmaan jotain ensi vuoden ykköstä pyytää pariksi (jos silloinkaan riittää poikia)


      • earlybirdy
        liian vähän poikia kirjoitti:

        Wanhojen tansseihin on ollut täysin helvetillistä löytää paria juuri sen takia että poikia on niin vähän ja kauniit suositut tytöt ottavat heidät. No pitää varmaan jotain ensi vuoden ykköstä pyytää pariksi (jos silloinkaan riittää poikia)

        Noo aika monis lukiois on sama tilanne ellei jopa pahempi. Esim. Tossus on vielä vähemmän poikia…Ja jos se nyt wanhojenparista on kiinni, niin sit vaan Lykkiin tms. "poikalukioon"


      • komppaaan
        earlybirdy kirjoitti:

        Noo aika monis lukiois on sama tilanne ellei jopa pahempi. Esim. Tossus on vielä vähemmän poikia…Ja jos se nyt wanhojenparista on kiinni, niin sit vaan Lykkiin tms. "poikalukioon"

        Näin on. Alppilan 8,3 keskiarvo on monille pojille liian kova - ja niille joille ei oo, ne menee sit koviin lukioihin..


    • A niinku Alppila

      Mulla ei ole alppilasta mitään negatiivista sanottavaa! Huippukoulu, parhaat maikat, upeet kaverit! Ne tulee alppilaan jotka uskaltaa; nössöt jääkää himaa itkemää.

      • no offence

        Ihan vaan sitä yritin tässä selittää että kyllä siellä katsotaan vinoon, vaikka moni väittääkin että ei. Ja tottahan tuokin on että on monia lukioita joissa on vähän poikia, mutta suurin osa alppilalaisista pojista on juuri sellaisia hippi baskeripäitä...


      • neveragainalppila

        ''Nössöt jääkää himaa itkemää'' tiivistää hienosti Alppilassa vallitsevan asenteen... Helvetin hyvä yhteishenki, hah ei ole.


      • toinen vuosi
        neveragainalppila kirjoitti:

        ''Nössöt jääkää himaa itkemää'' tiivistää hienosti Alppilassa vallitsevan asenteen... Helvetin hyvä yhteishenki, hah ei ole.

        Okei. Miten se yhteishenki sit paranis? Tai siis miten se ilmenee, ettei yhteishenkeä oo? Mun on vaikee sanoa, kun musta tuntuu, että yhteishenki on hyvä...Mut ois varmaan ihan hyvä kuulla missä niiku mättää?


    • hippityt

      "suurin osa alppilalaisista pojista on juuri sellaisia hippi baskeripäitä..."
      ??????

      Voi kun oliskin!! Missä on baskeripäät??? Ei kyl oo näkyny :DDD.

      • kysympä vaan

        No millaisiksi sinä sitten itse alppilalaisia poikia kuvailisit?


    • Realismi on mahtavaa

      Ihan perus lukio tää on. Totta kai nää asiat riippuu täysin keneltä kysyy, mut itse olen sitä mieltä (in the end), että Alppilaan tulo oli hyvä päätös.

      Avoimissa ovissa annetaan usein tää vaikutelma, et Alppilasta löytää kavereita vaikka vaan istuisi paikoillaan. Kaikki tämmönen "ollaan kaikkien kanssa kavereita"-hehkutus on täysin kuraa, jokainen on itse vastuussa löytääkö niitä ihmisiä ympärilleen vai ei. Täällä on paljon mahtavia ihmisiä, mutta ne täytyy nimenomaan itse löytää. Niin olen tehnyt, enkä kadu sosialisoitumisvalintojani yhtään.

      Ja siis ryhmittymiä on, kaikissa kouluissa on. Ongelmaahan siitäkään ei tarvitse tehdä, ne voidaan joko yksinkertasesti välttää ja ignoorata, tai tehdä päinvastoin.

      Opettajista sanon sen verran, että muutamaa tekis mieli mennä ravistelemaan opetustavastaan. Toisille haluaisi vaan heittää ylävitosia tehdessään opiskelusta tosissaan hauskaa.
      Toisaalta joka ikisessä koulussa on sekä hyvät että huonot maikkansa, joten niistäkin tehty häly on aika invalidia.

      Koulurakennus ja yläasteelaiset on... meh. Ei niihin nuorimmaisiin törmäile kuin max ruokalassa / hypärillä, eikä itselleni niistä ole tullut koskaan ongelmaa.
      Koulurakennuksemme ei ole erityisen kaunis, muttei se ole kenenkään ykkösprioriteetti, miksi ylipäätään mihinkään ollaan haettu.

    • enääyks19

      Täsmälleen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa: realismia realismia.

      Alppila on koulu muiden joukossa. Ei taivas mutta ei helvettikään. Kaukana siitä.

      Ketään ei väkisin kanneta bileisiin eikä kehenkään tutustu, jos ei ite tee mitään tai jos on perusnihkeä. Mut niinhän se nyt varmaan on elämässä muutenkin? Ja kaikissa kouluissa? Jos opiskelun eteen pitää tehdä ite jotain, niin pitää myös sosiaalistumisen eteen.

      Samaa mieltä maikoistakin. On sellaisia, jotka on täysin väärällä alalla. Piste. Ja sit niitä, joilla on sellaista paloa ja mahtavaa antaumusta hommaan. Siitä respectiä hulluna!!! Abina viimeistään (noloa myöntää, että meni näin kauan) oon tajunnu, että maikat on Ihmisiä ja joillain on vaan poikkeuksellisen iso sydän ja ne välittää meistä. Hassua sanoa, mut oon oppinu joiltain just aika paljon sitä ihmisenä olemista. Huumoria ja kaikkea siinä sivussa, kun kattoo niiden toimintaa. Aika hienoo kun ajattelee.

      Koulurakennuskin on hieno, kun tajuaa sen valon määrän, mikä ikkunoista tulee.

      • Abialppilasta

        Jooh.
        Ensinnäkin, mikään koulu ei ole sellainen tai tule olemaan sellainen, jossa ei olisi negatiivisia seikkoja yhtään ja siksi aiempia kompaten "Alppila on täydellinen" -ajattelutapa ja hypetys onkin turhaa ja epäuskottavaa. Mikään lukio ei ole sellainen, jossa jokainen opettaja ja oppilas miellyttäisiä toisiaan sataprosenttisesti.

        MUTTA voi herranjestas, tartteeko lukion ees olla sellainen? Ei, Alppila harmi kyllä, ei ole se kaikkien etsimä vaaleenpunanen täydellinen koulu. KUITENKIN väittäisin, että Alppila on ainakin helsingin ykkösiä siinä, kuinka hyvät MAHDOLLISUUDET sen puitteet tarjoaa hyville kolmelle vuodelle.

        1. YHTEISHENKI? Alppilan "klikit", "kerma" jne, ovat sanoisinps jopa loukkavia nimiä alppilan luonnollisille kaveriporukoille. Jos verrataan vaikka (no offence) tylyn vastaavia alppilan vastaaviin, ainoa sama asia esim. "Kermoissa" on se, että juuri niihin kuuluvat nämä huippusosiaaliset bilettäjätyypit, jotka nauttivat huomiosta kukin omalla tavallaan. Normaalia, eikö? En ole koskaan kuitenkaan törmännyt siihen, että eri porukat haukkuisivat toisiaan tai edes katsoisivat toisiaan vinoon. Jos et ole negispersoona ja et halua löytää kaikesta valitettavaa - tykästyisit alppilan yhteishenkeen.

        2.OPETUS JA LUKUMOTIVAATIO
        Alppilassa on hurjan hienoa se, että moni (about joka aineesta yks ope) ottaa sut enemmänkin vastaan yksilönä ja ihmisenä, eikä vain oppilaana. Oon saanu alppilassa henkilökohtaista palautetta ja neuvoja opettajilta mun tulevaisuuteenkin liittyen ihan tajuttomasti. Ja jos joku mua on joskus jossain opettajassa pänniny - opot on auttanu valitsemaan mulle juuri sellaisia tunteja joita kyseiset eivät vedä. Ja afterall, oon itseasiassa omalla tavallani oppinut ymmärtämään ja arvostamaan näitä paria "apuaa"- opettajia tän kolmen vuoden ihan hurjasti. Opettajatkin on hei vain ihmisiä.( edelleen et löydä yhtäkään koulua, missä kaikki opet ois jotain jumalia..)
        Ja se lukumotivaatio - itse olen nauttinut ja ehkä vähän liikaakin välillä alppilan biletunnelmasta(joka on rehellisesti sanottuna parasta), MUTTA olen saanu sosiaalisen hyväksynnän sille, että kun en halua dokaa - en myöskään dokaa. (Tunnen muuten monta alppilalaista jotka eivät dokaa mutta kyllä vaan niitä kavereita löytyy silti :D). Vaikka on tullu nautittua alpparista, kotibileistä, baareista, oon valmistumassa ylioppilaaksi 8.7 keskiarvolla ja eximian papereilla..(en siis ole mikään nero syntymältäni, vaan kiitos opetukselle ja ympäristön tuelle).

        3. ULKOISET PUITTEET
        Koulu on ulkoa ihan ok, joittenkin mielestä siis hirveän ruma. Mut siis mitä ******, onko sillä mitään väliä. Täydellinen sijainti, loistavat kulkuyhteydet ja Alppila on muuten ihanaa seutua varsinkin kesäisin.

        Ei, en väitä että Alppila olisi täydellinen.Ei, en hauku sen oppilaita, opettajia tai muuta jengiä siksi, koska kaikkien kemiat ei vaan voi aina kohtaa ja se on fine. Jos haluat löytää ystäviä ja menestyä koulussa ja vaikka samalla pitää myös vähän hauskaa - pienellä omalla työllä ja positiivisella asenteella se alppilassa on oikeasti, realistisesti, hyvinkin mahdollista.
        Jos jokut Alppilassa olleet eivät ole tykänneet koulusta: voisin ihan rehellisesti haastaa teidät kysymyksellä, minkälainen teidän asenne on muihin lähtökohtasesti ollut? Metsä vastaa, niinku sinne huutaa, youknow. Ihan vaan, tiedän pari tämmöstä "alppila on tyhmä nyyh" -tyyppiä koulustamme, ja voin kyllä sanoa että nämä ovat juurikin niitä nokkapystyssä-kävelijöitä, vaikka hyviä tyyppejä ovatkin..

        Uskoisin, että multa saa aika hyvän kuvan minkälaista Alppilassa oikeasti on. Oon aikamoinen seilaaja - kulkenut kaveriporukoista toisiin, nähnyt ja tutustunu alppilan omalaatuisiin ja ihaniin persooniin melko ennakkoluulottomasti. Cheeeers!


    • haaveettt

      Edelliset kirjoittajat tiivisti aika hyvin olennaisen.

      Täytyy silti sanoa, että ainakin Alppilassa on hieman liikaa porukkaa, jotka on siellä tuhlamassa aikaansa - lue: katse puhelimessa. Ruokalassakin kun katsoo ympärilleen, osa vaan liuttaa sormea näytöllä. Ja sama homma tunneilla. Vaikka maikat - ihan ystävällisesti - pyttää laittamaan puhelimet pois, ei kukaan tottele. Ei mistään asioista edes voi kiinnostua, jos on ihan muualla suurimman osan ajasta. Lähinnä hävettää välillä.

    • 3 vuotta edess!

      Heii! Nonniii, meikä on menossa Alppilaan! Onko hyviä neuvoja? Oon ihan hyvällä fiiliksellä menos opiskelemaan. Tavotteet on korkeella!! Kuulin ylioppilasjuhlasta kaverilta, oli ollu hienoo!

      • paras ryhmähenki vai

        Varaudu vittuiluun.


    • Alppila 1year

      HAHHAHA! Oon ite alppilas nyt ekaa vuotta.

      Ömm joo.. Rakennuksesta sen sanon että ulkoota ruma mut mun mielest sisält iha kiva. Yhteishenkion hyvä opettajat iha rentoi ja kivoi. Mut vittu siel on outoo porukkaa!! Siis srsly must tuntuu et kaikki on oudot on hakenu alppilaa XD


      Ja vessoi liian vähä. Nii saatanan vähä et vituttaa jaaaa ylä aste samas vittu ärsyttävii pikku kakaroit jotka juoksentelee siel käytävil. Hmmm vältä ketolaa ni tulee olee iha kivaa :)

      Ei muuta thanks

      • 328

        xddd no ei oo kauaa ku ite oltiin yläasteella xdddd

        Mut joo ihan hauskaa on mut oon kyl vähän kujalla joistain jutuista eli nyt saattaa koeviikko vähän mennä niin ja näin…Aika vaikeeta on ollu.


    • Alppila 1year

      Joo mut tarkotin niitä 7-8 luokkalaisia enemmän. :)

    • 2009valmistunut

      Mulla on aika jäätäviä muistoja Alppilasta vaikka en nyt koulua syytä kaikesta. Tuntu että kaikkeen muuhun keskityttiin liikaa ja kirjoituksista jauhettiin ykkösestä lähtien koko ajan. En kokenut myöskään saaneeni tarpeeksi tukea opettajilta - joistain jäi oikeasti huono maku suuhun (esimerkiksi ryhmänohjaajani joka keskittyi mollaamiiseen ja sanoi että minusta ei tule ikinä mitään) Toki hyviäkin opettajia oli paljon, mutta pari huonoa jäi erityisesti mieleen. Arvosanat laski aika pahasti kun motivaatio meni. Yhteishenki oli sitä että porukka oli tosi klikkeytynyt - en kyllä havainnut minkäänlaista kiusaamista mutta jotkut suositut ja wannabe-suositut katso meidän porukkaa ylimielisesti ja ei halunnu tutustua. Sain kyllä uusia kavereita ja tulikin lukioaika vietettyä tiiviissä porukassa. Eniten ärsytti juuri tuo että tietyt suositut "pyöritti koko koulua" ja varmasti näillä ihmisillä oli oikein ihana lukioaika. Olin kyllä todella onnellinen kun valmistuin ja pääsin pois - ei tullut ikävä. Plussaa että meininki oli rento ja erilaisia tapahtumia oli paljon.

    • zzXXzz

      Eiks tää lukio muuttanu jonnekki Haagaa?

    • Anonyymi

      Ite haen sinne 2021. Tuntuu oudolta lukee näitä kun nää kommentit on 11 vuotta vanhoja. Ehkä mäkin tuun tänne vuonna 2032 kattoo näit kommentteja.

    • Anonyymi

      Tilanne update. Pääsin sinne.

      • Anonyymi

        Moi haluisiks kertoo minkälaist siel nyt on ollu ku mul on kauhee hankala päättää haenks ens vuon sibiksee vai alppilaa


    • Anonyymi

      Moikka! Oon ollu tääl nyt 3 viikkoo ja suosittelen sulle ehdottomasti sitä sibistä. Tää rakennus on tosi sokkeloinen ja ilmastointikaan ei mikään paras mut toki maskit vaikuttaa. Tääl ei oo minkään laista ryhmä henkeä ja kaikki tosi hiljaisia. Nää opet tääl on kyl tosi supeita en kuitenkaan kaikista voi sanoa mut matikan ja fysiikan opet on tosi inhottavia ja ilkeiden oloisia. Iteä vaan vituttaa joka päivä mennä kouluun eikjä täst koulust tuu mitenkään hyvä fiilis. Oikeesti toivon et harkitset 2 kerta jos haet tänne. Omasta kokemuksesta en suosittele millään tavalla tätä koulu. Oon nyt ite miettiny myös lukion vaihtoa jonkin verran koska nää 3 viikkoa on ollu mulle yhtä suurta painajaista.

      • Anonyymi

        Heitä sun snäppi


    • Anonyymi

      Normaalit ihmiset älkää menkö Alppilan lukioon! Koulu täynnä sinnihiuksisia sukupuolenvaihtajia, ja muten vaan vaikeroivia oppilaita. Jos on tavallinen hetero, joka ei värjää hiuksiaan satenkaarenvärisiksi, niin kuuluu koulussa vähemmistöön.

    • Anonyymi

      Tilanne update tosta 31.8 | en oo vieläkään saanu mitään kavereita ja must tuntuu tosi pahalta et oon hakenu tänne. Kaikki on jotenkin tosi vaikeesti tavoteltavia yms. Mua ei oo ikinä kaduttanu mikään muu päätös ku tänne hakeminen. Kiitos olen puhunut.

      • Anonyymi

        Harmi, anna sun snäpchät ollaa kaks poikaa jotka miettii hakee sinne ens vuon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi, anna sun snäpchät ollaa kaks poikaa jotka miettii hakee sinne ens vuon.

        En viittii täällä heittää snäppiä mut tilanne on aikalailla samanlainen joo toki oon nyt tottunu mut aika samanlaiset fiilikset mut vaa huomattavasti lieventyneet


    • Anonyymi

      Hey aluks ku luin näin juttui alppilast nii tuli super hyvä fiilis siit koulust mut nyt en kyl enää tiiä. Jos ois viel joku joka on siel nyt ja haluis kertoo kokemuksistaan nii lukisin mielelläni :)

      Oon siis ajatellu et laittaisin alppilan ekaks tai tokaks tulevas yhteishaus.

      • Anonyymi

        moi, laitoitko alppilan lukion ekaks vai tokaks? mä nimittin laitoin ekaks ja nyt tän keskustelun luettua rupes ehkä vähän kaduttaa


    • Anonyymi

      Ite ollu alppilassa ny vuoden enkä kyl yhtää voi samaistua tän ketjun ilmapiiriin. Omasta mielestä tääl sika helppo tutustuu ihmisiin mut pitää toki uskaltaa ottaa muut vastaan jos ne yrittää ystävystyä sun kaa. Opettajista taas nii toki löytyy muutama huonompi opettaja mut omalla kokemuksella suurin osa opeista tosi mukavia ja auttaa jos niiltä kysyy apua. Tää on kuitenki lukio ja täällä pitää alkaa osata ottaa vastuuta ja jos ei pysty opiskeluun nii sit hakee apua koulun henkilökunnalta. Ei voi olettaa et tulee kouluun ja kaikki tykkää susta yms. Vaan pitää myös ite osallistua siihen ja sen kautta sit löytää oma porukka. Kaikki jotka tunnen alppilasta on kans löytäny paljon frendei ja kukaan niistä ei oo katunu tänne hakemista!

    • Anonyymi

      Moikka, uutena ykkösenä oon viihtynyt tosi hyvin Alppilassa, en kadu yhtään mun päätöstä. Oon saanut paljon uusii ystäviä. Sijainti hyvä. Koulun opet ja henkilökunnat todella mukavia. Suurin osa opeista ihan hyvii opettaa. Koulunruoka ja ruokala on ehk yks iso miinus. Liian pieni ruokala ei edes mahdu kaikki nykyiset ykköset syömään ja ruoka on mennyt vähän alasuuntaan, jos vertaa mitä se oli kun koulut alkoivat ja ruoka on suolasta usein, mut leivät ja salaatit on hyvii. yllätyin koulust kuinka paljon wc löytyy ja kuinka suurimmakseen ne on semi puhtaita. koulun toinen miinus on ehk istumapaikat (tuolit sohvat yms), mut loppujen lopuks ei niil kyl tuu istuttuu paljoo koko koulupäivän lol. Koulun lähellä on alepa ja lidl. kesällä koulu on kunnon sauna ja talvella päinvastoin. En suosittele hakee alppilaan jos kuntoo ei riitä kävellä melkein 3 kerrosta:)

      • Anonyymi

        Vitsi kun nää kaikki kommentit on niiin ristiriitaisia! Ite oon 07, ja hakemassa mahdollisesti alppilaan ekanavaihtoehtona. Jotkut kommentit saa mut haluamaan tonne niin paljon mutta paljon myös negatiivistä puhetta löytyy. Ja kun ketjun suurin osa viesteistä on +10v vanhoja… mikä tilanne nyt?
        Itellä keskiarvo 8.6, oon semi sosiaalinen ja yleisesti helppo tehdä kavereita. En tunne koulusta ketään. Miten luulet että pärjäisin siellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitsi kun nää kaikki kommentit on niiin ristiriitaisia! Ite oon 07, ja hakemassa mahdollisesti alppilaan ekanavaihtoehtona. Jotkut kommentit saa mut haluamaan tonne niin paljon mutta paljon myös negatiivistä puhetta löytyy. Ja kun ketjun suurin osa viesteistä on 10v vanhoja… mikä tilanne nyt?
        Itellä keskiarvo 8.6, oon semi sosiaalinen ja yleisesti helppo tehdä kavereita. En tunne koulusta ketään. Miten luulet että pärjäisin siellä?

        Joo sama! Siis voisin muuttaa Helsinkiin äitin luokse ja oon just aatellu Alppilan lukiota mutta en tiiä oisko parempi vaan jäädä iskän luokse. Ku en kumminkaa tiedä ketään Helsingistä ja en osaa tehdä kavereita. Itel keskiarvo 8,5


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo sama! Siis voisin muuttaa Helsinkiin äitin luokse ja oon just aatellu Alppilan lukiota mutta en tiiä oisko parempi vaan jäädä iskän luokse. Ku en kumminkaa tiedä ketään Helsingistä ja en osaa tehdä kavereita. Itel keskiarvo 8,5

        Mitä muuta vaihtoehtoo oot sit aatellu esim siellä iskän luona? Ja haluutko antaa sun snäpin jos vaikka juteltais tai muuta… ite mietin nyt tosissani tota alppilaa mut en oo varma onks worth it ku niin ristiriitaisia mielipiteitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuta vaihtoehtoo oot sit aatellu esim siellä iskän luona? Ja haluutko antaa sun snäpin jos vaikka juteltais tai muuta… ite mietin nyt tosissani tota alppilaa mut en oo varma onks worth it ku niin ristiriitaisia mielipiteitä

        Asun pienes paikkakunnas nii ei tääl oo muuta yks lukio 🥲 ja kaikki mun nykyset kaverit on menossa amikseen muutenki niin aattelin et Helsingis ois varmaa kivempaa ja saisin ehk paremmin kavereita. Ja siis mun snäppi on elvisanelma nii voi addaa


    • Anonyymi

      mis kaikki uuemmat kokemukset sigh....... hakemas 1 vaihtoehton tänä vuon en tunne ketää ä

    • Anonyymi

      Lukio on helppo, yo kirjoitukset vaikeat koska sisältö on oppirajat ylittävää. Pitäisi katsoa tv ohjelmia ja lukea jotain lehtiä että olisi enemmän tietoa ku kirjat antaa... Pitää tietää enemmän kuin lukio antaa = yo.

    • Anonyymi

      Girllll jos toi on sun mielest nii paha nii laitas ittes ja kaveris käymää kouvolan ainoassa oikeassa lukiossa, lyseon lukiossa ja kerro sit uuestaa et onko nii paha 💀

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      226
      1988
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      69
      1728
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1506
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1199
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1120
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      6
      1006
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe