Kameran valovoimasta

11

Olen harkinnut järjestelmäkameran hankkimista nykyisen pokkarini sijaan. Lähinnä tulee kuvattua sisällä ja tuo kuvien tummuus on syy miksi olen ajatellut hankkia järkkäriä. Olen ymmärtänyt että objektiivin valovoima siis se f luku on keskeisin valovoiman tekijä mutta että myös kennolla on vaikutuksensa. Olin ymmärtänyt että mitä isompi kenno sitä parempi valovoima mutta tuossa yksi tuttava väitti että kennon koko vaikuttaa valovoimaan toisin päin. Eli että pienempi kenno tarvitsee vähemmän valoa. Ensin ajattelin että tämä ei varmaan pidä paikkaansa mutta kysäisempä nyt täältä?

9

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimi merkki

      Kennon koolla ei ole merkitystä valovoimaan. Kennon jokainen pikseli, samoin kuin filmikameran filmi, valottuu kauttaaltaan yhtäaikaa, joten valovoima vaikuttaa vain valotusaikaan ja syväterävyysalueeseen, sekä tarvittavaan herkkyyteen. Voit siis käyttää kinokameran objektiivia myös aps-c kennoisessa kamerassa, samalla aukolla ja samalla herkkyydellä ja valotusaika pysyy samana, jos kuvattavan kohteen valoisuus pysyy samana. Kennon koko muuttaa kuitenkin kuvan rajausta, pienemmällä kennolla tulee kapeampi kuvakulma.

      Kuvittele että objektiivi on pultattu jalustaan tukevasti kiinni ja vaihdat sen taakse vain eri kamerarungon. Et muuta objektiivin asetuksia etkä paikkaa, ja kameroissa on sama herkkyys ja valotusaika. Silloin vain kuvakulma muuttuu jos kennokoko muuttuu.

      • canonEOS

        No ei se runko täsmällisesti ottaen vaikuta valovoimaan eli suurimpaan mahdolliseen aukkoon mitenkään.

        Mutta suurempi ISO arvo vaikuttaa tarvittavaan valotusaikaan ihan samalla tavalla kun suurempi aukko. Esimerkiksi ISO-arvon muuttaminen 800:sta 1600:aan vaikuttaa valotusaikaan samalla tavalla kun aukon suurentaminen 2.8:sta 2.0:aan, esim. 1/200 sijaaan tarvitaan vain 1/400.

        Ja kyllä noissa rungoissa on eroa suurilla ISO-arvoilla. Eroja alkaa olla välillä 1600...12800 aikalailla joten kyllä se runko vaikuttaa muuhunkin kun kuvakulmaan. Toisissa rungoissa voi oikeasti käyttää todella suuria ISOja ilman älytöntä kohinaa, toisissa ne on valittavissa mutta kuvat on aika pehmeitä kohinanpoiston jälkeen.

        Valotusaika, ISO ja aukko on ne parametrit millä valotusta säädellään ja jos noita suuria ISOja voi käyttää niin pärjää vähemmälläkin objektiivin valovoimalla.

        Oma juttunsa on sitten "bokehit" ja muut syväterävyyteen liittyvät jutut. Kirjoittakoon ken asiasta tietää.


      • kanon sekos
        canonEOS kirjoitti:

        No ei se runko täsmällisesti ottaen vaikuta valovoimaan eli suurimpaan mahdolliseen aukkoon mitenkään.

        Mutta suurempi ISO arvo vaikuttaa tarvittavaan valotusaikaan ihan samalla tavalla kun suurempi aukko. Esimerkiksi ISO-arvon muuttaminen 800:sta 1600:aan vaikuttaa valotusaikaan samalla tavalla kun aukon suurentaminen 2.8:sta 2.0:aan, esim. 1/200 sijaaan tarvitaan vain 1/400.

        Ja kyllä noissa rungoissa on eroa suurilla ISO-arvoilla. Eroja alkaa olla välillä 1600...12800 aikalailla joten kyllä se runko vaikuttaa muuhunkin kun kuvakulmaan. Toisissa rungoissa voi oikeasti käyttää todella suuria ISOja ilman älytöntä kohinaa, toisissa ne on valittavissa mutta kuvat on aika pehmeitä kohinanpoiston jälkeen.

        Valotusaika, ISO ja aukko on ne parametrit millä valotusta säädellään ja jos noita suuria ISOja voi käyttää niin pärjää vähemmälläkin objektiivin valovoimalla.

        Oma juttunsa on sitten "bokehit" ja muut syväterävyyteen liittyvät jutut. Kirjoittakoon ken asiasta tietää.

        Mutta aloittajahan kysyi onko pieni kenno valovoimaisempi kuin iso kenno. Ei ole kumpikaan valovoimaisempi. Kennolla ei ole valovoimaa. Valovoima on optiikan ominaisuus.


      • canonEOS
        kanon sekos kirjoitti:

        Mutta aloittajahan kysyi onko pieni kenno valovoimaisempi kuin iso kenno. Ei ole kumpikaan valovoimaisempi. Kennolla ei ole valovoimaa. Valovoima on optiikan ominaisuus.

        Tuo edellinen oli vaan tiedoksi yhteen parametriin tarttuville lyhyen matikan lukijoille. Se kuvan lopputulos on nyrkkisääntönä kolmen muuttujan funktio. Kuva=f(aukko, ISO, valotusaika)

        Ja voi siihen muutkin muuttujat hieman vaikutella...

        Mut se menee jo yliopiston puolelle...........


      • kumpi vs kampi
        canonEOS kirjoitti:

        Tuo edellinen oli vaan tiedoksi yhteen parametriin tarttuville lyhyen matikan lukijoille. Se kuvan lopputulos on nyrkkisääntönä kolmen muuttujan funktio. Kuva=f(aukko, ISO, valotusaika)

        Ja voi siihen muutkin muuttujat hieman vaikutella...

        Mut se menee jo yliopiston puolelle...........

        Ja tarkoittaako kysyjä aukolla aukkolukua vai aukon fyysistä läpimittaa millimetreinä? Jos verrataan pokkarin ja järkkärin 2.8 aukkoa samalla kinovastaavuudella, reiät on erikokoiset.


    • 22

      No kaverisi on kyllä tietyssä mielessä oikeassa. Mutta sitä täytyykin sitten tarkastella vähän laajemmin. Eli jos ajatellaan että valoherkkä kenno tarvitsee tietyn "määrän" valoa tietyssä ajassa valottuakseen oikein niin tätä taustaa vasten pienempi kenno on mahdollista valaista suhteellisesti vähemmällä valon määrällä oikein. Tosin tämä vaatii jo melkoista matematiikkaa että asian voi esittää oikein mutta tätä voi yksinkertaisesti ajatella siten että jos laitat suurennuslasin auringon eteen ja kohdistat auringonsäteet käteesi se polttaa hyvin nopeasti. Jos vastaavasti viet suurennoslasia kauemmas niin kohdistus levenee ja auringonvalo ei poltakaan.

      • suurennuslasi?

        Valoa tarvitaan pikseliä kohti. Pieni laskuharjoitus: Kaksi kameraa, molemmissa on 12 megapikseliä. Mikä paljon herkemmäksi 1/2.5" kennoinen pokkari (5,76mm x 4,29mm ~25mm^2 kenno) tulee säätää 35mm (36mm x 24mm = 864mm^2 kenno) järkkäriin verrattuna?

        Vastaus on helppo: Pokkarin ISO 100 tulee säätää 864/25 ~ 34,5 kertaa herkemmäksi kuin järkkärin. Eli yli viisi aukkoa. Kun otetaan kuva samasta kohteesta ja kummatkin kamerat käyttävät samaa aukkoa ja samaa polttovälivastaavuutta, pokkarilla tulee yhtä paljon kohinaa ISO 100, kuin järkkärillä ISO 3450 kennon tekniikan ollessa sama, koska pokkarin ISO 100 joudutaan säätämään järkkärin ISO 3450 vastaavalle vahvistukselle.

        Suurennuslasi polttaa kun se on fokuksessa, tarkennettuna. Kameroilla otetaan yleensä kuvia vain kun kohde on fokuksessa.


    • Periaate...

      Pokkarin herkkyys esim. ISO-arvolla 100 on täysin sama kuin järkkärinkin samalla ISO-arvolla eli molemmilla saa samalla aukolla ja valotusajalla yhtä kirkkaita kuvia. Pokkarin kuvasignaalia pitää vain vahvistaa paljon enemmän ja siksi kohina pukkaa pintaan.

      Kyllä sulla on säädöissä vikaa, jos tulee tummia kuvia.

    • on syy…

      Kuvien tummuus johtuu valotuksesta ja kuvansäädöstä.
      Objektiivin valovoima ja kennon koko eivät vaikuta vähäisimmässäkään määrin kuvan tummuuteen.
      Kenno voi vaikuttaa valon tarpeeseen, mutta ei valovoimaan, se on objektiiin ominaisuus.

      Valovoima vaikuttaa kameran tähtäimen tummuuteen ja suurempi valovoima helpottaa tarkennusta hämärässä.

      "…tuo kuvien tummuus on syy miksi"
      Jos kuvat ovat liian tummia niin voit korjata asian esim. EV-säädöllä. Kokeile esim. arvoja 1 EV ja 2 EV.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe