Mistä oire, kosketuksen inho

lapsella.

Hieman huolissani olen tyttäreni(7v.) käytöksestä. Hän ei voi sietää toisen ihmisen kosketusta. Esimerkiksi ruokapöydässä pitää olla pieni hajurako sisaruksiin tai muihin lapsiin.
Olen järjestäny joskus hänelle yksityispöydän" keittiössä, jolloin kaikki sujuu hyvin..

Suvussamme on monella ongelmia mielenterveyden kanssa, siksi olen hiljaa huolissani siitä voisko tämä olla oire jostain pahemmasta.

13

3292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • larethi

Voisiko olla esimerkiksi kipua kosketuksesta? Aivan fyysisesti?

Itselläni henk koht on aikoja jolloin kosketus tuntuu kipuna, esim kipeänä, tai joskus ihan muutenkin, ja sitä kautta tytär ei pidä kosketuksesta enää ollenkaan?

• kristiinaman

Kannattasko tota kysyä joltain asiantutijalta, lääkäriltä, neuvolasta, kouluterveydenhoitajalta .......

• 9+12
        kristiinaman kirjoitti:

Kannattasko tota kysyä joltain asiantutijalta, lääkäriltä, neuvolasta, kouluterveydenhoitajalta .......

kandeisko ehkä antaa likan vaan olla????

• Avaaja.

Sitä en tiedä tunteeko hän kosketuksesta kipua, mutta hän sanoo ennemminkin hyi kuin ai, jos vaikka olkapaat kohtaavat sisaren kanssa.
        Toisaalta jos tuntee kipua ihmisen kosketuksesta mutta ei esimerkiksi seinän kosketuksesta, niin ei kai kyse voi olla mistään fyysisestä?

• poapoadi

Ei kai se välttämättä ole oire mistään sen kummemmasta (esim jokin vaihe vain, ottaa etäisyyttä ja erillisyyttä muihin?).

Ei varmaan kannata ainakaan alkaa suoraan miettiä mitään mahdollisia diagnooseja (siis että käytöksen syy olisi jokin piilevä mielen sairaus), mutta voihan sitä silti miettiä voisiko siihen löytyä jotain ratkaisuja. Esim onko lapsi saanut riittävästi omaa tilaa? En tarkoita, että tuon ikäisen pitäisi olla mikään itsenäinen ihminen mutta tarkoitan sitä, että häntä ei esim oteta väkisin syliin tai muuten kosketeta, jos hän ei näytä sitä haluavan. Tai yksi vaihtoehto on se, että ei ole pienempänä kosketettu tarpeeksi, ja nyt se tuntuu oudolta ja vieraalta. Tunnistan nimittäin itsessäni noita piirteitä. Vaikka kotini ihan suht hyvä olikin, niin läheisyyttä siellä ei oikein osattu ilmaista oikein.

Toinen vanhemmista hyvin pidättyväinen tunteen- ja läheisyydenilmausten kanssa, toinen taas ei osannut kunnioittaa rajoja, eli ei välttämättä antanut huomiota silloin kun sitä näytin tarvitsevan (silloin tuntui olevan usein jotain tärkeämpää, oli myös jonkin verran masentunut), ja toisaalta sitten taas välillä tuli "lääppimään" ns väkisin vaikka minun olemuksestani olisi voinut huomata etten halua läheisyyttä. Ts en oikein saanut muodostaa itse omia rajojani suhteessa muihin. Yleisesti ottaen koskettaminen ja läheisyys olivat perheessäni aika vieraita asioita, mikä luonnollisesti sai nuo asiat sitten minustakin tuntumaan oudoilta. En tietenkään tiedä teidän perheen/suvun kulttuurista mitään, joten kerron vain omaa kokemustani, jos siitä vaikka jotain hyötyä olisi.

Tämä ei liity pelkästään koskemiseen, vaan myös siihen että lapsi voi ilmaista tunteitaan vapaasti ja sitä kautta saa selkeät omat rajat. Minun mielestäni (olen siis ihan maallikko, jonkin verran kyllä opiskellutkin ja vielä enemmän asioita pohtinut) tuo voisi liittyä juuri siihen omien rajojen hakemiseen, mikä ei sinällään ole mikään huono juttu (jos siis on sitä). Luulen, että tärkeintä olisi ainakin kunnioittaa lapsen tarpeita sikäli, että ei ainakaan yritä väkisin saada häntä pitämään kosketuksesta ja toisaalta tarttua tilaisuuteen silloin, jos hän näyttää olevan halukas koskettamiseen. Onko mitään kosketusta, josta hän pitää? Esim hiusten laittaminen tms? Sellaisia varmaan sitten taas kannattaisi vahvistaa ja tavallaan totuttaa häntä kosketukseen sitä kautta. Nämä ovat siis vain minun pohdintojani, voi mennä ihan metsäänkin :) Kannattaa tietysti kysyä neuvolasta tms myös, jos se tuntuu jatkuvan ja menevän jotenkin "yli"... Tuo, että on mukava olla vain jos syö eri ruokapöydässä, kuulostaa kyllä jo vähän erikoiselta, mutta onhan lapsilla toisaalta mitä ihmeellisimpiä vaiheita joskus, ja ne voivat lopulta mennä ohi ilman sen kummempia kommervenkkejä.

• mummoke

jäitä hattuun vähäksi aikaa ja katse muualle.Eikä ainakaan mitään ylenmääräistä huomiota.
      Äläkä vaan suunnittele häntä lenkiksi sukusi ketjuun(mielenterveysongelmat)
      Varmaan harmiton ohimenevä "oikku"

• Dr. Tollo

Ikävä sanoa ääneen mutta yksi mahdollisuus on tietty että on kokenut jonkin sortin seksuaalista hyäksikäyttöä joltain läheiseltä ihmiseltä? Kannattaa pohtia läpi, lapsi ei varmasti sitää itse osaa kertoa.

• xym

Miten tytär sietää vanhempiensa kosketusta? Itselläni on kolme temperamenttista lasta enkä pidä seitsenvuotiaasi käytöstä mitenkään ihmeellisenä. Kyllä tuossa iässä pikemminkin ollaan tukkanuottasilla siskosten välillä kuin halaillaan ja kaulaillaan. Jos koulussa menee ihan kivasti, on kavereita jne. niin lopeta huolestuminen. Epäilemisellä ja kyttäämisellä, siinä hypoteesissä elämisellä että tytössä on jotakin pielessä, on varmaan tuhoisampi vaikutus. Ts. tyyntä hyväksyntää ehdottaisin hänen osalleen. Eikä pidä tehdä suurta numeroa siitä, että hän ei halua koskea sisaruksia. Voi mennä ohikin tämä.
        Ajattelepa, jos hänellä ei olisi sisaruksia, et olisi huolestunut mistään!

• outo hullu

sietämään kosketusta, on heti ensimmäisenä kosketuksesta tullu mieleen tilanne ku mua ollaan lyöty, joten haluan välttää kosketuksen, että lyöminen ei enää tulisi mieleen.

• ...

En itse olisi tilanteesta huolissani. Työskentelen koulunkäyntiavustajana ja tällaiseenkin olen törmännyt, ei ole koskaan selittynyt mielenterveyden ongelmilla. Mutta heitän tässä vaihtoehtoja:

-Varmasti suurimmalla osalla on kehityksessään muistikuvana tilanne, että alkaa hahmottaa omaa kehoaan ja on vielä sen verran ihmeissään sen kanssa, ettei muiden kosketus tunnu kivalta.
      -Onko koulussa sattunut jotain, joku oppilas esim. koskettanut häntä epämiellyttävällä tavalla (muista, että kolmannen asteen kuulustelu voi saada hänet sulkeutumaan entisestään)
      -Onko tilanteesta haittaa tytölle itselleen, häpeääkö hän sitä?
      -Seksuaalinen hyväksikäyttö. Saattaa lievänä olla jo että koulussa joku poika on koskettanut häntä epämiellyttävällä tavalla. Tällä selittyisi, miksi vanhemmat saavat koskea. Jotkut lapset ovat niin idiootteja jo pienestä, että saattavat kommentoida esim. eppuluokkalaisen tytön rintoja. (Kyllä!).
      -Sensorisen integraation häiriö, lievänä? (http://www.sity.fi/hairio.html)
      -Koulukiusaaminen, eristäytyminen muista lapsista

Tilanne selviää varmasti seuraamalla. Voit esimerkiksi halata häntä jossain sopivassa tilanteessa. (Nimpparit, synttärit, koe mennyt hyvin...). Sitten joku sisarus halaa. Miten reagoi?

Jos tilanne jatkuu, niin voit ottaa yhteyttä kouluterveydenhoitajaan ja keskustella asiasta.

• nyt jo nuori vanhus

Minulla ja sisarellani on aina ollut sellainen homma että kumpaaki on ällöttäny toistemme kosketus.

Hyi älä hiplaa!!!!! oli vakio ruokapöytä kommentti toisillemme.

Sisarellani on viileä ja kuiva iho minulla lämmin ja ei-niin-kuiva iho. Siinä se vaan on.

Kun sisareni kosketti minua se oli inhottavan kylmä ja karkea kosketus mielestäni. Uskon että sisareni reagoi minun kosketukseen juuri tuon ihon eroavaisuuden takia.

• nyt jo nuori vanhus

No yksi ehdotus oli että lapsesi olisi voinut tullut hyväksi käytetyksi jonkun läheisen taholta, mikä tietenkin aina on mahdollista.

Itse vaan sanoisin että aika lievä reaktio sellaiseen tuo kuitenkin...

Ja kehottaisin olemaan rauhallinen sillä jos vanhempana reagoit tuohon niin lapsi saattaa kehittää siittä vain tavan kerjätä huomiota ja erikoiskohtelua.

Itse olen ollut perheterapeutilla 8 vuotiaana mielestäni mitättömästä syystä ja se tuntuu vieläkin inhottavalta että minua on lapsena pidetty jotenkin ei-terveenä yksilönä ilman mitään kunnon perusteluja. Vaikka eihän kukaan sillä mitään pahaa varmasti tarkoittanut.

Eli rauhallisesti. Ja luulen että vanhempana tunnet lapsesi ja tiedät milloin jokin on oikeasti vialla. Luota itseesi.

• Elonkeinu

Minkäs ihmeen hinku teillä on pientä tyttöä päästä koskettelemaan? Hyi hävetkää!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      81
      2611
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      51
      2580
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      68
      2533
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      74
      2443
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      41
      1960
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      29
      1816
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1779
    8. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1297
    9. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      14
      1295
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      18
      1092
    Aihe