Olen vasta 14vuotias ja viime syksynä ahmin ja oksentelin n. 3-4kertaa viikossa, mutta joulukuun aikoihin se yhtäkkiä vain loppui. Mutta nyt tän kuukauden sisällä oon oksentanu muutamia kertoja.
Koko ajan ajatukset vaan enemmän ja enemmän ruuassa ja syömisessä.. Nyt olen ruvennut katsomaan ruokien kaloreita ja määrään joka päivälle mitä saan syödä ja kuinka paljon. Pyrin syömään päivässä noin 500kcal. Tänään yritin myös kuntoilla vähän.. kävelin kaksi tuntia huonettani ympäri ja tein vatsoja 130. Ei se minusta kauheasti ole, mutta tarkoitan tuolla sitä, että olen jo muutamia päiviä jatkanut tuota samaa ja olo on ihan hirveä, mutta tuntuu etten pysty lopettamaan tätä vaikka haluaisinkin.. siis tarkoitan tätä koko asiaa siis että ajattelee koko ajan ruokaa yms
Olen käynyt syyskuusta lähtien koulupsykologilla, mutta ei siitä oikein ole ollut apua, eikä vanhempani tiedä mitään tästä.
Mitä minulle on tapahtumassa
3
286
Vastaukset
- yksäiti
Hei!
Olet saman ikäinen, kuin tyttäreni sairastuessaan anoreksiaan. Hän kertoi myöhemmin, että hän ei oikeasti tiennyt mitään elimistön toiminnasta sairastuessaan. Hän ei tiennyt, että ihmisen peruskulutus päivässä on n. 1500 kcal. Eli se määrä menee elintoimintoihin; siihen että sydän ja aivot toimii, veri kiertää, pysyt lämpimänä jne. Et liho siis vaikka makaisit koko ajan liikkumatta sängyssä. Jos liikut, kävelet kouluun, kuljet rappuja, urheilet jne ... saat syödä vielä enemmän. Hän luuli, että kun syö jotakin, niin se sama määrä on heti kulutettava jollakin tavalla. 500 Kcal on ihan sairaan vähän ja aiheuttaa sen, että elimistö joutuu shokkitilaan ja tajuaa olevansa vaarassa. Sydän alkaa lyödä hitaammiin, aivoihin ei riitä happea, verenkierto hidastuu ja sinua alkaa paleltaa tai ihollesi alkaa kasvaa hentoa karvaa lämmikkeeksi. Elimistö joutuu säästöliekille, se ei haluaisi noissa lukemissa kuluttaa yhtään rasvaa. Sillä elimistön kannalta rasvaa tarvitaan moneen tärkeään asiaan. Sitä tarvitaan sydämen suojaksi ja aivojen välittäjäaineissa. Se on tärkeää hormonien tuotannon kannalta. Kuukautiset loppuu, kun rasvaprosentti on liian alhainen jne. Elimistö alkaa kuluttaa selviytyäkseen lihasta, sillä se ei ole elämisen kannalta niin tärkeää. Et varmaan itse haluaisi, että lihaksesi kuihtuvat.
Minusta sinun pitäisi kertoa perheellesi tästä ongelmasta. Olet todella yksin, jos olet vain koulupsykologin varassa. Älä päästä tilannettasi yhtään pidemmälle. Tyttäreni käänne huonompaan tapahtui aivan yllättäen juuri mainitsemissasi lukemissa. Hän meni heikkoon kuntoon, alkoi pyörtyilla ja edessä oli pitkä sairaalajakso.- lkjjg
Kiitos todella paljon vastauksestasi. Tuo pisti kyllä miettimään.
- yksäiti
lkjjg kirjoitti:
Kiitos todella paljon vastauksestasi. Tuo pisti kyllä miettimään.
...jatkan vielä sen verran, että oma tyttöni sanoi, ettei olisi ikinä selvinnyt omin avuin. Häntä helpotti, kun joku otti vastuun syömisestä ( ravitsemusterapeutin tarkka lista) ja äiti sitten joka päivä ja jokaisella aterialla piti huolen siitä, että tarvittava määrä tuli syötyä. On tärkeää, että saat jutella psykologin kanssa, sillä syömishäiriö on yleensä seurausta jostakin "pahasta olosta", joka on tärkeä saada selvitettyä. Yhtä tärkeää on kuitenkin se, että joku auttaa sinua syömisessä. Kun uskaltaa tunnustaa, että tarvitsee siinä apua, on jo paljon pidemmällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882088Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361756- 1801316
- 237766
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
- 65699
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492