Jos minä toivotan kevyesti toiselle kristitylle rauhaa niin mitä minä sillä itse asiassa toivotan? Toivotanko minä ”että relaa hetki” vai toivotanko että ”lopeta jo tuo sotimisesi”?
Kurkataas karttaa:
”Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.” se oli Galattalaiskirje 5:22. Ahaa siis on mahdollista, että me toivotamme vastapuolelle hengenhedelmää, no sehän on sinäänsä somaa, yllämainitun hengenhedelmäluettelon mukaan rauha on eräs hengenhedelmä ja sitä me siis toivotamme.
Mistä tällainen hengenhedelmä sitten mahtaa olla peräisin, kuinka sellainen saavutetaan? Eräs viittaus on Jesajassa. Jes.32:17 ”Silloin vanhurskauden hedelmä on rauha, vanhurskauden vaikutus lepo ja turvallisuus iankaikkisesti.” Nyt sai jo hieman lisää valoa tämä mystinen rauhaa-sana.
Siis vanhantestamentin vanhurskauden hedelmä ja uudentestamentin hengenhedelmä ovat siis sama asia. Sanaan vanhurskaus on helpompi tarttua kuin sanaan henki. Miten me sitten löytäisimme tämän vanhurskauden että me saisimme sen hedelmän rauhan? Mitä on vanhurskaus?
Lainaus eräältä netti sivustolta:
”Vanhurskauttaa-termiä on käytetty alkukielessä eli hepreassa se tarkoittamaan mm. tapahtumaa, jossa tuomioistuimen edessä oleva syyllinen julistetaan syyttömäksi.”
Haa, siis vanhurskaus, jonka hedelmä on rauha onkin syyttömäksi julistamista, siitäkin huolimatta, että todellisuudessa onkin syyllinen. Hmmm… miten sellainen on mahdollista? Jos minä tiedän että olen murhaaja tai varas myöskin tuomari sen tietää, niin miten on mahdollista ettei hän posauta minulle tuomiota, vaan antaa minulle vapauttavan tuomion. Ei tapahtunut köyhälle.
Millaiset ovat syyllisen mielialat?
Jos et saa millään rauhaa, jalkasi ei löydä lepopaikkaa, sinulla on vapiseva sydän ja kuin rauenneet silmät, sinulla on sellainen tunne kuin sielusi nääntyisi ja sinulla käsittämätön pelontunne päivisin ja öisin.
Sinun elämässäsi on silloin sellainen käsittämätön pahaolo, syyllisen mieliala. Et osaa sanoa edes sitä että mistä se johtuu. Kun tuon oloiseksi elämä menee onkin syyllisyys silloin hengellisellä puolella. Sanonta että paholainen valmistaa saunaansa, sopii erittäin hyvin tuohon oloon.
Siihen kun tempasee itsensä kirkasotsainen uskovainen ja sanoo että rauhaa sinulle Jumalanlapsi, niin uskon että saattaa pian kontti heilahtaa ja uskonsiskon veli muuttua hyvin vauhdikkaaksi väistäjäksi. ”Mikä p….. se sellainen rauhaa on, niin on tässä nyt rauhaa juu rauhaa että kaikille jaetaan vaan hippikukkia ja rauhaa. Uskovaisten hörhötystä että ne jaksaa mokomat pimahtaneet pellet, minulle ei ainakaan tarvitse tulla mitään rauhojaan toivottamaan.”
Ja tiedätkö mitä oikeasti pitäisi tehdä jos ei olisi tuon saunanlämmittäjän kiusattavana? Pitäisi polvistua ja pyytää ”Jeesus voisitko sinä antaa minulle kaikki minun syntini anteeksi, että pääsisin tästä syyllisyydestäni, sinun veresi on ainoa joka pesee minut puhtaaksi.”
Merkillistä millainen on tämän maapallon ja ihmisen valmistaja. Hän näkee tekeleensä viallisuuden ja haluaa tehdä tästä kättensätyöstä parannetun painoksen. ”Hyvä on, teit hyvin kun tulit varikolle. Minä puhdistan sinut kaikesta sinun synnistäsi, syyllisyydestäsi, saat anteeksi kaiken millä olet minun lakiani rikkonut, tule minun luokseni minä annan sinulle vanhurskautuksen ja sen hedelmänä sinä saat rauhan, jonka vaikutus lepo Herrassasi Jeesuksessa.”
Mitä nyt? Kaikki putosi pois harteiltani, joku toinen otti ne pois ja mihin lie hukannut, mutta minä olen vapaa, viimeinkin minä olen vapaa kaikesta pelosta ja ahdistuksesta.
Jesajassa on hieno kohta joka kuvaa hyvin tilannetta kun Jumala on saanut kohdata ihmisen.
”Sillä Herra on meidän tuomarimme, Herra on johtajamme, Herra on meidän kuninkaamme hän pelastaa meidät.
Eikä yksikään asukas sano: ”Minä olen vaivanalainen. Kansa joka siellä asuu on saanut syntinsä anteeksi.”
Kun tuntee sen suuren rauhan jonka Herra yksin voi ihmiselle antaa, sen voi sitten toivottaa toisellekin, siis sinulle lukijani :” Rauhaa ”.
Sydämen maisema johon kannatta päästä (hengenparatiisi)
Armo ja totuus tapaavat toisensa täällä, vanhurskaus ja rauha antavat suuta toisillensa (ps 85:10)
Rukoillaan hengenhedelmää
0
116
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1484733- 1061698
- 901559
Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma371232- 1081050
Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka261003- 55995
- 74874
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46795- 47773