Eli tuleeko siitä minkalaisia haittoja? Saako leikkauksessa olla hereillä? Entä alkoholi tälläisen operaation jälkeen?
Huomasin että täällä puhutaan ärtyneestä suolesta, ajattelin kokeilla hypnoosihoitoa muttei jos se tehoa niin sitten uusi elämä varmasti noinkin keinoin.
Paksusuolen poisto.
17
3841
Vastaukset
- diverti..--
Onko tähystetty,dignoosi?
Oletko puhunut lääkärisi kanssa? - nurse.........2
kaiketi ole tuota sairautta vielä virallisesti edes diagnosoitu, eikös se niin ollut?
Ei sitä suolta lähdetä poistamaan, ärtyneessä s.oireyhtymässä ei käytetä leikkaushoitoa. Ja jos käytettäisiin niin narkoosissa siinä tietysti ollaan....
Mietihän mitä tapahtuu jos paksusuooli poistetaan....ö- leikkauspelko
en pysty kun itkemään............................. oon niin nuori että mulla ois vasta ollu elämä edessä haaveilin yhdestä ihanasta pojasta, juhlimisesta ja perheestä! nyt tieto siitä ettei tuu ikinä olemaan terve ei helpota elämää. en tajua mistä se ois puhjennu mutta mua onk iusattu kaks vuotta koulussaki ja tästä pojastaki haaveilin jo toista vuotta ja aattelin että meillä varmasti onnistuu mutta tämä pilas kaiken. kärsin niin kovasta henkisestä tuskassta että miksei lääkärit voi suostua parantamaan minua... !!!
ei sitä oo sen kummemmin tähystytty eikä mitään mutta kaikki oireet on niin viittaavia siihen kirjotin mitä tahansa niin aina tulee vastaukses ärtynyt suoli...
jos kuolisin niin pelko jäis siitä että en kun pysty ikinä tänne palaamaan ja saa tietää mitä mulla ja jonilla ois voinu olla ja surisinko aina taivaassaki että kun en pääse enää jonin luokse... !!!! :(
kenenkään on turha alkaa haukkumaan minua mutta kun minä en enää jaksa.......... enkä halua joutua mihinkään julkulaan tai muuallekkaan jos masennun niin pahasti...... MIKS NE LÄÄKÄRIT ANTAA VAAN MUN KÄRSIÄ EIKÄ ANNA MUN NORMAALIA ELÄMÄÄ TAKASIN ! jos oisin tienny että tämmönen on olemassa ja tätä vois estää niin oisin tehny ihan kaiken...............
ja jos mä saisin vaan uuden elämän niin varjelisin sitä aivan varmasti......... - *sirppis*
leikkauspelko kirjoitti:
en pysty kun itkemään............................. oon niin nuori että mulla ois vasta ollu elämä edessä haaveilin yhdestä ihanasta pojasta, juhlimisesta ja perheestä! nyt tieto siitä ettei tuu ikinä olemaan terve ei helpota elämää. en tajua mistä se ois puhjennu mutta mua onk iusattu kaks vuotta koulussaki ja tästä pojastaki haaveilin jo toista vuotta ja aattelin että meillä varmasti onnistuu mutta tämä pilas kaiken. kärsin niin kovasta henkisestä tuskassta että miksei lääkärit voi suostua parantamaan minua... !!!
ei sitä oo sen kummemmin tähystytty eikä mitään mutta kaikki oireet on niin viittaavia siihen kirjotin mitä tahansa niin aina tulee vastaukses ärtynyt suoli...
jos kuolisin niin pelko jäis siitä että en kun pysty ikinä tänne palaamaan ja saa tietää mitä mulla ja jonilla ois voinu olla ja surisinko aina taivaassaki että kun en pääse enää jonin luokse... !!!! :(
kenenkään on turha alkaa haukkumaan minua mutta kun minä en enää jaksa.......... enkä halua joutua mihinkään julkulaan tai muuallekkaan jos masennun niin pahasti...... MIKS NE LÄÄKÄRIT ANTAA VAAN MUN KÄRSIÄ EIKÄ ANNA MUN NORMAALIA ELÄMÄÄ TAKASIN ! jos oisin tienny että tämmönen on olemassa ja tätä vois estää niin oisin tehny ihan kaiken...............
ja jos mä saisin vaan uuden elämän niin varjelisin sitä aivan varmasti.........Sinulla on selvästi nyt hyvin paha olla tämän ongelman kannsa. En tiedä minkä ikäinen olet, aika nuori kuitenkin? Entä jos menisit vaikka koulussa terkkarille ja puhuisit huolistasi? Suolisto-ongelmat ovat kurjia, mutta eivät mikään maailmanloppu. Itsekin niistä kärsin, kuin myös paljon vakavammista sairauksista, joiden myötä suolisto-ongelmat ovat alkaneet tuntua pikkujutuilta. En missään tapauksessa vähättele ongelmaasi, mutta kaiken kanssa oppii elämään. Aikaa se toki vie että pystyy hyväksymään tilanteensa. Kyllä voit edelleen seurustella, perustaa perheen, ja tehdä muitakin normaaleja asioita, vaikka suoliston-ongelmista kärsitkin.
Ärtynyttä suolta lääkärit eivät pysty parantamaan eikä sitä hoideta leikkauksilla. Mutta oikeanlaisen ruokavalion löytymisestä voi olla paljonkin apua. Apteekista saa ilman respetiä Vi-siblin nimistä tuotetta, joka itselläni ainakin rauhoittaa suolisto-ongelmia. Sitä on ihan turvallista kokeilla. - leikkauspelko
*sirppis* kirjoitti:
Sinulla on selvästi nyt hyvin paha olla tämän ongelman kannsa. En tiedä minkä ikäinen olet, aika nuori kuitenkin? Entä jos menisit vaikka koulussa terkkarille ja puhuisit huolistasi? Suolisto-ongelmat ovat kurjia, mutta eivät mikään maailmanloppu. Itsekin niistä kärsin, kuin myös paljon vakavammista sairauksista, joiden myötä suolisto-ongelmat ovat alkaneet tuntua pikkujutuilta. En missään tapauksessa vähättele ongelmaasi, mutta kaiken kanssa oppii elämään. Aikaa se toki vie että pystyy hyväksymään tilanteensa. Kyllä voit edelleen seurustella, perustaa perheen, ja tehdä muitakin normaaleja asioita, vaikka suoliston-ongelmista kärsitkin.
Ärtynyttä suolta lääkärit eivät pysty parantamaan eikä sitä hoideta leikkauksilla. Mutta oikeanlaisen ruokavalion löytymisestä voi olla paljonkin apua. Apteekista saa ilman respetiä Vi-siblin nimistä tuotetta, joka itselläni ainakin rauhoittaa suolisto-ongelmia. Sitä on ihan turvallista kokeilla.ne lääkärit pystyy tämän perkele parantamaan jos vaan haluaavat mutta onko tää nyt jotenki itseaiheutettua että ne haluaa vaan että kun et terveydestäs huolehtinu tuut kärsimään.
ELINSIIRTO TUO NORMAALIN ELÄMÄN MIKSEI SITÄ TEHDÄ.. !!
haaveilen maistaa normaalia elämää.
miksei paksusuolta voida poistaa,, sehän on oma valintani................
tämä ajaa mut vielä itsemurhaan mutta pelkään tehdä sitä koska sattuuko se. - leikkauspelko
leikkauspelko kirjoitti:
ne lääkärit pystyy tämän perkele parantamaan jos vaan haluaavat mutta onko tää nyt jotenki itseaiheutettua että ne haluaa vaan että kun et terveydestäs huolehtinu tuut kärsimään.
ELINSIIRTO TUO NORMAALIN ELÄMÄN MIKSEI SITÄ TEHDÄ.. !!
haaveilen maistaa normaalia elämää.
miksei paksusuolta voida poistaa,, sehän on oma valintani................
tämä ajaa mut vielä itsemurhaan mutta pelkään tehdä sitä koska sattuuko se.hei jos on ärtynyt paksusuoli niin ärtyykö se kokonaan vai osa siitä? sillä on jos osa paksusuolesta vaan poistettas sen ei pitäs kummemmin elämään vaikuttaa. en vaan löydä mistään niitä haittoja paksusuolen poistosta! ja jos elinsiirrossa on vaikeeta löytää sopivaa luovuttajaa eikö isä olisi?
- leikkauspelko
leikkauspelko kirjoitti:
hei jos on ärtynyt paksusuoli niin ärtyykö se kokonaan vai osa siitä? sillä on jos osa paksusuolesta vaan poistettas sen ei pitäs kummemmin elämään vaikuttaa. en vaan löydä mistään niitä haittoja paksusuolen poistosta! ja jos elinsiirrossa on vaikeeta löytää sopivaa luovuttajaa eikö isä olisi?
jos hypnoosi ei oo höpö puhetta vai sanokaa onko? niin suolen pitäs leppyä viideks vuodeks ainaki....... eli tarkottaako se että se on sitten terve ja joskus ne oireet voi palata takasi?
- esh.
leikkauspelko kirjoitti:
hei jos on ärtynyt paksusuoli niin ärtyykö se kokonaan vai osa siitä? sillä on jos osa paksusuolesta vaan poistettas sen ei pitäs kummemmin elämään vaikuttaa. en vaan löydä mistään niitä haittoja paksusuolen poistosta! ja jos elinsiirrossa on vaikeeta löytää sopivaa luovuttajaa eikö isä olisi?
miksi et voi uskoa että mitään suolistonsiirtoja ei tehdä, ei missään päin maailma. Eikä tuossa sairaudessa leikata muutoinkaan.
Siis onko sinulle tehty diagnoosi sairaudesta vai itsekö netin avulla teet itse itsellesi diagnooseja?!
Etkös sinä ollut 15 v tai 16 v?
Ymmärrät kaiketi mihin se hypnoosihoito perustuu? Sen jälkeenkin pitää olla tarkkana ruokavalion ym. suhteen. Se hypnoosi auttaa siihen psykosomaattiseen puoleen....Ja totta kai ne oireet voivat palata ja palaavatkin, niinhän siinä tekstissäkin sanottiin (jonka linkitit toisaalle)
KAIKKI IHMISET HALUAVAT OLLA TERVEITÄ MUTTA KAIKKIA SAIRAUKSIA EI VOI PARANTAA!! Niin se vain on=) Ja mainitsemaasi sairauteen ei ole parantavaa hoitoa olemassa. Piste.
Ajattele asiaa vaikka siltä kantilta että tälläkin hetkellä sadat lapset taistelevat hengestään, taistelevat mm. syöpää vastaan ja osa valitettavasti häviää sen taistelun.
Olen nähnyt yhtä ja toista työssäni, mm. lasten teho-osastolla tämän liki 20 vuotisen urani aikana.
Sinuna kääntyisin nyt keskustelemaan asioista jonnekin ammattiauttajan luokse. Ja keskustelisit vanhempiesi kanssa asioista. - leikkauspelko
esh. kirjoitti:
miksi et voi uskoa että mitään suolistonsiirtoja ei tehdä, ei missään päin maailma. Eikä tuossa sairaudessa leikata muutoinkaan.
Siis onko sinulle tehty diagnoosi sairaudesta vai itsekö netin avulla teet itse itsellesi diagnooseja?!
Etkös sinä ollut 15 v tai 16 v?
Ymmärrät kaiketi mihin se hypnoosihoito perustuu? Sen jälkeenkin pitää olla tarkkana ruokavalion ym. suhteen. Se hypnoosi auttaa siihen psykosomaattiseen puoleen....Ja totta kai ne oireet voivat palata ja palaavatkin, niinhän siinä tekstissäkin sanottiin (jonka linkitit toisaalle)
KAIKKI IHMISET HALUAVAT OLLA TERVEITÄ MUTTA KAIKKIA SAIRAUKSIA EI VOI PARANTAA!! Niin se vain on=) Ja mainitsemaasi sairauteen ei ole parantavaa hoitoa olemassa. Piste.
Ajattele asiaa vaikka siltä kantilta että tälläkin hetkellä sadat lapset taistelevat hengestään, taistelevat mm. syöpää vastaan ja osa valitettavasti häviää sen taistelun.
Olen nähnyt yhtä ja toista työssäni, mm. lasten teho-osastolla tämän liki 20 vuotisen urani aikana.
Sinuna kääntyisin nyt keskustelemaan asioista jonnekin ammattiauttajan luokse. Ja keskustelisit vanhempiesi kanssa asioista.NO JOS SYÖPÄÄNKI ON HOITO NIIN MIKSEI TÄHÄN VOI OLLA !
kerro mulle yksinkertasesti miksei lääkärit suostu leikkaamaan? - esh.
leikkauspelko kirjoitti:
NO JOS SYÖPÄÄNKI ON HOITO NIIN MIKSEI TÄHÄN VOI OLLA !
kerro mulle yksinkertasesti miksei lääkärit suostu leikkaamaan?sairauksia hoideta leikkaushoidolla ja sairaus josta sinä kirjoitat on yksi sellainen sairaus jota ei koskaan hoideta leikkaushoidolla.
"NO JOS SYÖPÄÄNKI ON HOITO NIIN MIKSEI TÄHÄN VOI OLLA ! " Kun kaikkiin sairauksiin EI ole hoitoa! Otetaan nyt vaikka esimerkiksi AIDS, siihen ei ole olemassa parantavaa hoitoa. Eivätkä kaikki syövätkään parane.
Jos sinulla on ärt.suolen oireyhtymä niin sitä ei tulla leikkaamaan koska sen sairauden hoitomuoto ei ole leikkaushoito.
Olen nyt vastannut sinulle useammalle palstalle, nyt alkaa tuntua sille että provoat joten toivottelen hyvää loppukesää, kantaa en enää ota. Jos kerran olet 15-16 vuotias niin luulisi sinun ymmärtävän selkeiden viestien sisältö.
Kuten aiemmin jo totesin, kaikki ihmiset haluaisivat olla terveitä, ei kukaan kuule halua sairastua esim. reumaan tahi leukemiaan 2 vuotiaana, usko pois. Elämä nyt vain sattumoisin on sellaista että kaikkea ei voi itse päättää.
Tulee mieleen noista sinun "huutorepliikeistäsi" pieni uhmaikäinen lapsi joka kiukuttelee kaupassa kun äiti ei osta karkkia. "Mä haluun, mä haluun..."
"kerro mulle yksinkertasesti miksei lääkärit suostu leikkaamaan? kerro mulle yksinkertasesti miksei lääkärit suostu leikkaamaan? "
Kun ärt.suolen oireyhtymää EI hoideta leikkaamalla, lääkärit eivät leikkaa KETÄÄN joka sitä sairastaa, koska leikkaus ei ole tuon sairauden hoitomuoto. Piste.
Voisi tosiaan olla hyvä ajatus mennä vaikka koulupsykologin luokse juttelemaan.
Koetahan jaksella. - leikkauspelko
esh. kirjoitti:
sairauksia hoideta leikkaushoidolla ja sairaus josta sinä kirjoitat on yksi sellainen sairaus jota ei koskaan hoideta leikkaushoidolla.
"NO JOS SYÖPÄÄNKI ON HOITO NIIN MIKSEI TÄHÄN VOI OLLA ! " Kun kaikkiin sairauksiin EI ole hoitoa! Otetaan nyt vaikka esimerkiksi AIDS, siihen ei ole olemassa parantavaa hoitoa. Eivätkä kaikki syövätkään parane.
Jos sinulla on ärt.suolen oireyhtymä niin sitä ei tulla leikkaamaan koska sen sairauden hoitomuoto ei ole leikkaushoito.
Olen nyt vastannut sinulle useammalle palstalle, nyt alkaa tuntua sille että provoat joten toivottelen hyvää loppukesää, kantaa en enää ota. Jos kerran olet 15-16 vuotias niin luulisi sinun ymmärtävän selkeiden viestien sisältö.
Kuten aiemmin jo totesin, kaikki ihmiset haluaisivat olla terveitä, ei kukaan kuule halua sairastua esim. reumaan tahi leukemiaan 2 vuotiaana, usko pois. Elämä nyt vain sattumoisin on sellaista että kaikkea ei voi itse päättää.
Tulee mieleen noista sinun "huutorepliikeistäsi" pieni uhmaikäinen lapsi joka kiukuttelee kaupassa kun äiti ei osta karkkia. "Mä haluun, mä haluun..."
"kerro mulle yksinkertasesti miksei lääkärit suostu leikkaamaan? kerro mulle yksinkertasesti miksei lääkärit suostu leikkaamaan? "
Kun ärt.suolen oireyhtymää EI hoideta leikkaamalla, lääkärit eivät leikkaa KETÄÄN joka sitä sairastaa, koska leikkaus ei ole tuon sairauden hoitomuoto. Piste.
Voisi tosiaan olla hyvä ajatus mennä vaikka koulupsykologin luokse juttelemaan.
Koetahan jaksella.hyvä sun sanoo kun sulla ei vatsavaivoja ole tolvana! mutta onko ärtyneessä suolessa siis ne limakalvot ärtyny vai mitä ihmettä?
mutta leikkauksella se vaiva katoasi niin voitko perustella että miksei se ole hoitomuoto??? onko tämä jotenki niinku minun vika. enkä ole hullu että tarviin psykologia!! - ,
leikkauspelko kirjoitti:
hyvä sun sanoo kun sulla ei vatsavaivoja ole tolvana! mutta onko ärtyneessä suolessa siis ne limakalvot ärtyny vai mitä ihmettä?
mutta leikkauksella se vaiva katoasi niin voitko perustella että miksei se ole hoitomuoto??? onko tämä jotenki niinku minun vika. enkä ole hullu että tarviin psykologia!!Sisällysluettelo | Palaute | Tulosta | Lähetä artikkeli
Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.
Lisää Terveyskirjasto suosikkeihisi
Ärtyvän suolen oireyhtymä
Lääkärikirja Duodecim
10.7.2009
Pertti Mustajoki
* Oireet
* Syyt
* Itsehoito
* Milloin tutkimuksiin
* Sairauden toteaminen
* Hoito
* Ehkäisy
Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, sitä esiintyy 3–4 naisella ja 1–3 miehellä kymmenestä. Vaiva on monelle kiusallinen, mutta ei onneksi vaarallinen. Siihen ei liity vaikeita sairauksia, eikä se lyhennä elinikää. Aikaisemmin tilaa kutsuttiin ärtyneeksi paksusuoleksi, mutta nimi on muutettu, koska myös ohutsuolen on todettu olevan osallisena oireisiin.
Oireet
Ärtyvän suolen oireyhtymä ilmenee vatsan turvotteluna ja eri puolilla vatsaa tuntuvana kipuna. Usein kipu paikallistuu vasemmalle tai oikealle ylävatsan seutuun, jossa paksusuoli tekee jyrkän mutkan. Suolen toiminnassa on yleensä muutoksia: joillakin löysät ulosteet useita kertoja päivässä ja ummetus vuorottelevat eri päivinä, toisilla on pääasiassa jompaakumpaa. Ulosteet voivat olla papanamaisia tai pieniä ja limamaisia. Usein tuntuu siltä, että suoli ei tyhjene kunnolla ulostaessa. Vatsakivut voivat helpottua ulostamisen yhteydessä.
Oireille on tyypillistä vaihtelu. Päivän kuluessa ne voivat olla välillä poissa, välillä vaivaavat tavallista enemmän. Joinakin viikkoina vaivat saattavat olla kiusallisia, muina aikoina niitä on huomattavasti vähemmän.
Syyt
Ärtyneen suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen suolistovaiva. Perusteellisissakaan tutkimuksissa suolessa ei löydy mitään nähtävää vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. Häiriintyneen toiminnan syytä ei tarkoin tiedetä. On kuitenkin todettu, että vaivasta kärsivillä suoli on herkempi supistelemaan ja reagoi muita voimakkaammin ärsytyksille, kuten suolen seinämän venytykseen.
Psyykkisillä tekijöillä on vaikutusta oireisiin. Suoli reagoi jännittyneisyyteen ja hermostuneisuuteen. Myös masennus vaikuttaa suolen toimintaan.
Itsehoito
Ärtyvä suoli on pikemminkin ominaisuus kuin sairaus. Siihen ei ole parantavaa hoitoa. Hoidon tavoitteena on vähentää vaivoja siinä määrin, että elämä tulee siedettävämmäksi. Omin konstein on mahdollista vaikuttaa paljon oireisiin.
Mitään yleistä kaikille sopivaa ruokavaliota ei ole. Ruokalajien suhteen kannattaa turvautua omaan kokemukseen. Jos jokin ruoka aiheuttaa toistuvasti vaivoja, sitä luonnollisesti vältetään.
Jos oireena on usein toistuva ripuli, on syytä tarkistaa ruokavalioon liittyviä seikkoja, jotka voivat aiheuttaa löysiä ulosteita. Ksylitolia tai sorbitolia sisältävien makeisten tai muiden tuotteiden nauttiminen voi aiheuttaa ripulia. Joskus ärtyvää suolta muistuttavien oireiden syynä voi olla laktoosi-intoleranssi (ks. «Laktoosi-intoleranssi»1).
Selvään ummetukseen voidaan vaikuttaa kuitua lisäämällä. Kuitua on kokojyväviljatuotteissa ja kasviksissa. Kuidun määrää voidaan lisätä leseillä, esimerkiksi vehnäleseitä 10–30 g päivässä runsaan veden kanssa. Leseitä on syytä lisätä vähitellen, että vatsa tottuu niihin. Voidaan käyttää myös ummetukseen tarkoitettuja apteekista hankittavia pellavan tai muiden kasvien siemeniä sisältäviä ummetuslääkkeitä. Kuitujen vaikutus ei näy heti, hoitokokeilun tulee kestää 2–3 kuukautta (ks. «Ummetus»2).
Jos haittaavaa ummetusta ei ole, joidenkin tutkimusten mukaan runsas kuitu saattaa vain pahentaa oireita. Tällöin voi kokeilla, mitä kuidun vähentäminen vaikuttaa oireisiin.
Turvotteluun ja ilmavaivoihin voi kokeilla ilman reseptiä saatavaa dimetikoni- tai simetikonilääkettä. Ne alentavat suolen nesteiden pintajännitystä, minkä seurauksen isot kaasukuplat pilkkoutuvat pienemmiksi. Ripulia hillitsemään voi käyttää väliaikaisesti loperamidi-lääkettä, jota saa pieniä määriä ilman reseptiä. - ,
, kirjoitti:
Sisällysluettelo | Palaute | Tulosta | Lähetä artikkeli
Terveyskirjastossa on yli 10 000 asiantuntijoiden laatimaa artikkelia.
Lisää Terveyskirjasto suosikkeihisi
Ärtyvän suolen oireyhtymä
Lääkärikirja Duodecim
10.7.2009
Pertti Mustajoki
* Oireet
* Syyt
* Itsehoito
* Milloin tutkimuksiin
* Sairauden toteaminen
* Hoito
* Ehkäisy
Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, sitä esiintyy 3–4 naisella ja 1–3 miehellä kymmenestä. Vaiva on monelle kiusallinen, mutta ei onneksi vaarallinen. Siihen ei liity vaikeita sairauksia, eikä se lyhennä elinikää. Aikaisemmin tilaa kutsuttiin ärtyneeksi paksusuoleksi, mutta nimi on muutettu, koska myös ohutsuolen on todettu olevan osallisena oireisiin.
Oireet
Ärtyvän suolen oireyhtymä ilmenee vatsan turvotteluna ja eri puolilla vatsaa tuntuvana kipuna. Usein kipu paikallistuu vasemmalle tai oikealle ylävatsan seutuun, jossa paksusuoli tekee jyrkän mutkan. Suolen toiminnassa on yleensä muutoksia: joillakin löysät ulosteet useita kertoja päivässä ja ummetus vuorottelevat eri päivinä, toisilla on pääasiassa jompaakumpaa. Ulosteet voivat olla papanamaisia tai pieniä ja limamaisia. Usein tuntuu siltä, että suoli ei tyhjene kunnolla ulostaessa. Vatsakivut voivat helpottua ulostamisen yhteydessä.
Oireille on tyypillistä vaihtelu. Päivän kuluessa ne voivat olla välillä poissa, välillä vaivaavat tavallista enemmän. Joinakin viikkoina vaivat saattavat olla kiusallisia, muina aikoina niitä on huomattavasti vähemmän.
Syyt
Ärtyneen suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen suolistovaiva. Perusteellisissakaan tutkimuksissa suolessa ei löydy mitään nähtävää vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt. Häiriintyneen toiminnan syytä ei tarkoin tiedetä. On kuitenkin todettu, että vaivasta kärsivillä suoli on herkempi supistelemaan ja reagoi muita voimakkaammin ärsytyksille, kuten suolen seinämän venytykseen.
Psyykkisillä tekijöillä on vaikutusta oireisiin. Suoli reagoi jännittyneisyyteen ja hermostuneisuuteen. Myös masennus vaikuttaa suolen toimintaan.
Itsehoito
Ärtyvä suoli on pikemminkin ominaisuus kuin sairaus. Siihen ei ole parantavaa hoitoa. Hoidon tavoitteena on vähentää vaivoja siinä määrin, että elämä tulee siedettävämmäksi. Omin konstein on mahdollista vaikuttaa paljon oireisiin.
Mitään yleistä kaikille sopivaa ruokavaliota ei ole. Ruokalajien suhteen kannattaa turvautua omaan kokemukseen. Jos jokin ruoka aiheuttaa toistuvasti vaivoja, sitä luonnollisesti vältetään.
Jos oireena on usein toistuva ripuli, on syytä tarkistaa ruokavalioon liittyviä seikkoja, jotka voivat aiheuttaa löysiä ulosteita. Ksylitolia tai sorbitolia sisältävien makeisten tai muiden tuotteiden nauttiminen voi aiheuttaa ripulia. Joskus ärtyvää suolta muistuttavien oireiden syynä voi olla laktoosi-intoleranssi (ks. «Laktoosi-intoleranssi»1).
Selvään ummetukseen voidaan vaikuttaa kuitua lisäämällä. Kuitua on kokojyväviljatuotteissa ja kasviksissa. Kuidun määrää voidaan lisätä leseillä, esimerkiksi vehnäleseitä 10–30 g päivässä runsaan veden kanssa. Leseitä on syytä lisätä vähitellen, että vatsa tottuu niihin. Voidaan käyttää myös ummetukseen tarkoitettuja apteekista hankittavia pellavan tai muiden kasvien siemeniä sisältäviä ummetuslääkkeitä. Kuitujen vaikutus ei näy heti, hoitokokeilun tulee kestää 2–3 kuukautta (ks. «Ummetus»2).
Jos haittaavaa ummetusta ei ole, joidenkin tutkimusten mukaan runsas kuitu saattaa vain pahentaa oireita. Tällöin voi kokeilla, mitä kuidun vähentäminen vaikuttaa oireisiin.
Turvotteluun ja ilmavaivoihin voi kokeilla ilman reseptiä saatavaa dimetikoni- tai simetikonilääkettä. Ne alentavat suolen nesteiden pintajännitystä, minkä seurauksen isot kaasukuplat pilkkoutuvat pienemmiksi. Ripulia hillitsemään voi käyttää väliaikaisesti loperamidi-lääkettä, jota saa pieniä määriä ilman reseptiä.Milloin tutkimuksiin
Tarkkoja ohjeita ei ole mahdollista antaa, mutta seuraavissa tilanteissa on syytä hakeutua tutkimuksiin:
* Esiintyy myös muita oireita, esimerkiksi laihtumista ja väsymystä.
* Ulosteessa on verta
* Suolen toiminta on hiljan muuttunut (ripulitaipumusta tai ummetusta) ja jatkunut useita viikkoja
* Suvussa esiintyy paksusuolen tai munasarjojen syöpää
* Vaivat jatkuvat hankalina omahoidosta huolimatta.
Sairauden toteaminen
Ärtyneen suolen oireyhtymän toteamiseksi ei ole olemassa mitään tutkimusta. Diagnoosi tehdään sen jälkeen, kun on varmistettu, että oireiden syynä ei ole muita sairauksia. Kun lääkäri haastattelee ja tutkii vatsavaivoja valittavan potilaan, hän käy mielessään läpi lukuisan joukon sairauksia, jotka voisivat aiheuttaa samantapaisia oireita. Diagnoosi voidaan tehdä ilman tähystys- tai ultraäänitutkimuksia. Epäselvissä tapauksissa tehdään laboratorio- tai muita tutkimuksia. Jos muuhun sairauteen viittaavaa ei todeta, ja oireet sopivat ärtyvän suolen oireyhtymään, tämä jää diagnoosiksi.
Hoito
Lääkärillä on käytössä keinoja ärtyvän suolen hoitoon, mikäli omahoito ei tuo riittävää apua. Ummetuksen hoitoa voidaan tehostaa lääkärin antamilla lääkkeillä. Suoliston kouristelutaipumukseen voidaan kokeilla niin sanottuja antikolinergisiä lääkkeitä, joilla valitettavasti on haittavaikutuksina ummetusta ja suun kuivumista.
Ärtyvän suolen oireisiin vaikuttavat samat lääkkeet, joita käytetään masennuksen hoitoon. Amitriptyliinin on todettu monilla potilailla vähentävän etenkin kipuja ja ripulitaipumusta. Myös uudemmilla masennuslääkkeet voivat auttaa. Psykologisilla hoidoilla (esimerkiksi ns. kognitiivinen oppimisterapia) on voitu oireita merkittävästi lievittää. Mylös oikein suunnattu hypnoosihoito saattaa tuoda lievitystä.
Refleksologia-hoitojen (eräänlaisia vyöhyketerapioita), akupunktuurin tai aloe vera -tuotteiden ei ole todettu vaikuttavan oireisiin.
Ehkäisy
Ärtyneen suolen oireiden ehkäisyyn käytetään samoja toimenpiteitä kuin itsehoidossa.
Muita suolistovaivoihin liittyviä artikkeleita
Lääkärikirja Duodecimin artikkelit:
* «Pitkittynyt (krooninen) ripuli»3
* «Suolistotulehdukset aikuisilla»4
* «Ummetus»2
* «Ilmavaivat»5
Käytettyjä lähteitä
Tarpila S. Vatsan kipu ja turvottelu - ärtyvä suoli. Lääkärin tietokannat/Lääkärin käsikirja [online]. Helsinki. Kustannus Oy Duodecim.
Dalrymple J, Bullock I. Dianosis and management of irritable bowel syndrome in adults in primary care: summary of NICE guidance. BMJ 2008;336:556-559.
Hayee B, Forgacs I. Psychological approach to managing irritable bowel syndrome. BMJ 2007;334:1105-1109.
Artikkeli on tarkastettu 10.7.2009
Artikkelin tunnus: dlk00068 (005.217)
© 2010 Kustannus Oy Duodecim
Artikkelin kuvat ja linkit toimivat sähköisessä versiossa osoitteessa:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068 - .
, kirjoitti:
Milloin tutkimuksiin
Tarkkoja ohjeita ei ole mahdollista antaa, mutta seuraavissa tilanteissa on syytä hakeutua tutkimuksiin:
* Esiintyy myös muita oireita, esimerkiksi laihtumista ja väsymystä.
* Ulosteessa on verta
* Suolen toiminta on hiljan muuttunut (ripulitaipumusta tai ummetusta) ja jatkunut useita viikkoja
* Suvussa esiintyy paksusuolen tai munasarjojen syöpää
* Vaivat jatkuvat hankalina omahoidosta huolimatta.
Sairauden toteaminen
Ärtyneen suolen oireyhtymän toteamiseksi ei ole olemassa mitään tutkimusta. Diagnoosi tehdään sen jälkeen, kun on varmistettu, että oireiden syynä ei ole muita sairauksia. Kun lääkäri haastattelee ja tutkii vatsavaivoja valittavan potilaan, hän käy mielessään läpi lukuisan joukon sairauksia, jotka voisivat aiheuttaa samantapaisia oireita. Diagnoosi voidaan tehdä ilman tähystys- tai ultraäänitutkimuksia. Epäselvissä tapauksissa tehdään laboratorio- tai muita tutkimuksia. Jos muuhun sairauteen viittaavaa ei todeta, ja oireet sopivat ärtyvän suolen oireyhtymään, tämä jää diagnoosiksi.
Hoito
Lääkärillä on käytössä keinoja ärtyvän suolen hoitoon, mikäli omahoito ei tuo riittävää apua. Ummetuksen hoitoa voidaan tehostaa lääkärin antamilla lääkkeillä. Suoliston kouristelutaipumukseen voidaan kokeilla niin sanottuja antikolinergisiä lääkkeitä, joilla valitettavasti on haittavaikutuksina ummetusta ja suun kuivumista.
Ärtyvän suolen oireisiin vaikuttavat samat lääkkeet, joita käytetään masennuksen hoitoon. Amitriptyliinin on todettu monilla potilailla vähentävän etenkin kipuja ja ripulitaipumusta. Myös uudemmilla masennuslääkkeet voivat auttaa. Psykologisilla hoidoilla (esimerkiksi ns. kognitiivinen oppimisterapia) on voitu oireita merkittävästi lievittää. Mylös oikein suunnattu hypnoosihoito saattaa tuoda lievitystä.
Refleksologia-hoitojen (eräänlaisia vyöhyketerapioita), akupunktuurin tai aloe vera -tuotteiden ei ole todettu vaikuttavan oireisiin.
Ehkäisy
Ärtyneen suolen oireiden ehkäisyyn käytetään samoja toimenpiteitä kuin itsehoidossa.
Muita suolistovaivoihin liittyviä artikkeleita
Lääkärikirja Duodecimin artikkelit:
* «Pitkittynyt (krooninen) ripuli»3
* «Suolistotulehdukset aikuisilla»4
* «Ummetus»2
* «Ilmavaivat»5
Käytettyjä lähteitä
Tarpila S. Vatsan kipu ja turvottelu - ärtyvä suoli. Lääkärin tietokannat/Lääkärin käsikirja [online]. Helsinki. Kustannus Oy Duodecim.
Dalrymple J, Bullock I. Dianosis and management of irritable bowel syndrome in adults in primary care: summary of NICE guidance. BMJ 2008;336:556-559.
Hayee B, Forgacs I. Psychological approach to managing irritable bowel syndrome. BMJ 2007;334:1105-1109.
Artikkeli on tarkastettu 10.7.2009
Artikkelin tunnus: dlk00068 (005.217)
© 2010 Kustannus Oy Duodecim
Artikkelin kuvat ja linkit toimivat sähköisessä versiossa osoitteessa:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068Ärtynyt suoli
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS, Irritable Bowel Syndroma) on hyvänlaatuinen suolisto-oireisto, josta käytettiin aiemmin nimeä ärtyvä paksusuoli (colon irritabile). Vatsakipu, ulostamishäiriöt ja turvotuksen tunne ovat ärtyvä suoli -oireyhtymän pääoireita. Ärtyvä suoli -oireyhtymään sopivat oireet ovat väestössä yleisiä: jopa 22 % kokee siihen sopivia oireita.
Vaikka ärtyvän suolen oireiden perimmäistä syytä ei tunneta, oireiston taustalta vaikuttaisi löytyvän suoliston säätelyjärjestelmän oireita selittäviä poikkeavuuksia. Ärtyneestä suolesta kärsivät aistivat normaalin kaasunmuodostuksen, kouristustilan ja paineennousun missä tahansa ruoansulatuskanavan osassa kipuna tai turvotusoireena tai molempina muita ihmisiä herkemmin. Ärtyvä suoli ei aiheuta laboratorio- tai suolentähystystutkimuksissa nähtäviä poikkeavuuksia, lukuun ottamatta siitä kärsivien potilaiden suurempaa kivuliaisuutta reaktiona suoliston tähystyksen aiheuttamaan suolen venytykseen. Oireyhtymästä kärsivät epäilevät usein ruoka-aineiden olevan suolisto-oireiden syynä. Kunnon osoitusta minkään ruoka-aineen osuudesta vaivaan ei kuitenkaan ole olemassa.
Monet tekijät voivat pahentaa oireita. Niihin kuuluvat esimerkiksi alkoholi[1] ja stressi[2].
Ärtynyt suoli -oireyhtymään ei liity mitään vakavaa, henkeä uhkaava sairautta, eikä se lisää tällaisen sairauden riskiä. Oireyhtymään ei tunneta hyvää, kaikille tehoavaa hoitoa. Perinteisesti ärtynyttä suolta on pyritty hoitamaan kuituvalmisteilla. Näyttö niiden tehosta vaivan hoidossa on melko vähäinen. Ärtyvän suolen oireyhtymää hoidetaan myös monenlaisilla lääkkeillä, mutta tutkimukseen perustuva näyttö niiden tehosta on huono. Lumelääkkeelläkin saadaan ärtyvän suolen oireistoon lievitystä 40-70 %:lle potilaista. Useat uudet lääkkeet ärtyneeseen suoleen ovat tällä hetkellä (2005) tutkimusvaiheessa.
Hyvänlaatuisuudestaan huolimatta ärtyvän suolen oireet vaikuttavat potilaiden elämänlaatuun yhtä paljon kuin monet sairaudet, joilla on huonompi ennuste. Ärtyvän suolen hoidossa ei turvauduta leikkauksiin[3].
Ärtyvän suolen oireista kärsivillä potilailla esiintyy enemmän masennusta ja ahdistuneisuutta kuin muulla väestöllä. Psyykkisten tekijöiden osuutta oireistoon onkin syytä pyrkiä arvioimaan ja niiden hoito voi merkittävästi helpottaa myös potilaan suolisto-oireita. - 1+1
. kirjoitti:
Ärtynyt suoli
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS, Irritable Bowel Syndroma) on hyvänlaatuinen suolisto-oireisto, josta käytettiin aiemmin nimeä ärtyvä paksusuoli (colon irritabile). Vatsakipu, ulostamishäiriöt ja turvotuksen tunne ovat ärtyvä suoli -oireyhtymän pääoireita. Ärtyvä suoli -oireyhtymään sopivat oireet ovat väestössä yleisiä: jopa 22 % kokee siihen sopivia oireita.
Vaikka ärtyvän suolen oireiden perimmäistä syytä ei tunneta, oireiston taustalta vaikuttaisi löytyvän suoliston säätelyjärjestelmän oireita selittäviä poikkeavuuksia. Ärtyneestä suolesta kärsivät aistivat normaalin kaasunmuodostuksen, kouristustilan ja paineennousun missä tahansa ruoansulatuskanavan osassa kipuna tai turvotusoireena tai molempina muita ihmisiä herkemmin. Ärtyvä suoli ei aiheuta laboratorio- tai suolentähystystutkimuksissa nähtäviä poikkeavuuksia, lukuun ottamatta siitä kärsivien potilaiden suurempaa kivuliaisuutta reaktiona suoliston tähystyksen aiheuttamaan suolen venytykseen. Oireyhtymästä kärsivät epäilevät usein ruoka-aineiden olevan suolisto-oireiden syynä. Kunnon osoitusta minkään ruoka-aineen osuudesta vaivaan ei kuitenkaan ole olemassa.
Monet tekijät voivat pahentaa oireita. Niihin kuuluvat esimerkiksi alkoholi[1] ja stressi[2].
Ärtynyt suoli -oireyhtymään ei liity mitään vakavaa, henkeä uhkaava sairautta, eikä se lisää tällaisen sairauden riskiä. Oireyhtymään ei tunneta hyvää, kaikille tehoavaa hoitoa. Perinteisesti ärtynyttä suolta on pyritty hoitamaan kuituvalmisteilla. Näyttö niiden tehosta vaivan hoidossa on melko vähäinen. Ärtyvän suolen oireyhtymää hoidetaan myös monenlaisilla lääkkeillä, mutta tutkimukseen perustuva näyttö niiden tehosta on huono. Lumelääkkeelläkin saadaan ärtyvän suolen oireistoon lievitystä 40-70 %:lle potilaista. Useat uudet lääkkeet ärtyneeseen suoleen ovat tällä hetkellä (2005) tutkimusvaiheessa.
Hyvänlaatuisuudestaan huolimatta ärtyvän suolen oireet vaikuttavat potilaiden elämänlaatuun yhtä paljon kuin monet sairaudet, joilla on huonompi ennuste. Ärtyvän suolen hoidossa ei turvauduta leikkauksiin[3].
Ärtyvän suolen oireista kärsivillä potilailla esiintyy enemmän masennusta ja ahdistuneisuutta kuin muulla väestöllä. Psyykkisten tekijöiden osuutta oireistoon onkin syytä pyrkiä arvioimaan ja niiden hoito voi merkittävästi helpottaa myös potilaan suolisto-oireita.tarkkaan viim.viestin kohta 3:
. "Ärtyvän suolen hoidossa ei turvauduta leikkauksiin[3]. "
Kuten joku ystävällisesti on sinua jaksanut valaista, tässä sairaudessa ei käytetä leikkaushoitoa, ei koskaan, ei kellään, ei missään.
Nimittelit niin rumasti, tolvanaksi, ed.kirjoittajaa että ajattelin etten vastaa mitään, mutta tuossa sinulle nyt ensi alkuun fakta-tietoa sairaudesta jota sinulle nähdäkseni ei ole edes sisätautilääkäri edes diagnosoinut.
Etkä sinä voi tietää mitä sairauksia kelläkin on.
t. avannepotilas - H
leikkauspelko kirjoitti:
hyvä sun sanoo kun sulla ei vatsavaivoja ole tolvana! mutta onko ärtyneessä suolessa siis ne limakalvot ärtyny vai mitä ihmettä?
mutta leikkauksella se vaiva katoasi niin voitko perustella että miksei se ole hoitomuoto??? onko tämä jotenki niinku minun vika. enkä ole hullu että tarviin psykologia!!Tajuatko edes, mitä tapahtuu jos paksusuoli poistetaan? Sun vatsaan tehdään reikä, johon ommellaan suolen pätkä josta uloste valuu ulos omaan tahtiin. Joudut lopunikäsi pitämään siinä pussia, johon uloste kerääntyy. Niin googlaapa ohutsuoliavanne ja tiedä mistä puhut, ennen ku alat täällä tuollaista toimenpidettä vinkumaan. Todella loukkaavaa!!!
- niina
hmmm itseasiassa, olen 15-vuotias ja minulta on poistettu paksusuoli! avanne oli tuo pussi minne uloste tuli oli 2kk ja sen jälkeen tehtiin j-pussi mahan sisälle ja SITÄ PUSSIA EI TARVITSE KOKOELÄMÄÄ PITÄÄ jos paksusuolen poisto tehdään.älä sekoita sitä ohutsuoliavanteeseen.se on eri avanne,kuin paksusuoli avanne. älä puhu asioista jos et tiedä niistä :D mulle tehtiiin sen takia tuo poista kun 2 vuotta taisteltu ja mikään lääke ei auta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.364394Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151609Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481576- 391569
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2311471Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ881108Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain481093Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331087Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2671041- 631020