Onko kenelläkään tuntunut amk:n alettua siltä, että kaikki on sekavaa, ei ole oikein kuvaa siitä mihin tässä käytännössä valmistutaan ja olenko ylipäätään ollenkaan oikeassa paikassa...
Itse olen juuri aloittanut opiskelut ja tuntuu juuri tuolta, kaikki on jotenki epämääräistä. Monella on selkeät urasuunnitelmat ja tähtäimet mielessä, minä taas koen jotenkin vaan meneväni virran mukana ja valuvani tunnilta toiselle ilman mitään varsinaista päämäärää tai kuvaa siitä mitä on tapahtumassa ja mihin olen päätymässä. Enkä edes tiedä olenko oikealla alallakaan... jotenkin on vaikeaa löytää motivaatiota tai tavallaan sitä tekemisen punaista lankaa. En oikein tunne olevani täysillä mukana, ihan kuin vaan tekisin tarvittavat tehtävät ja istuisin tunneilla ilman mitään mieltä.
En nyt koe että olisin jotenkin ihan totaalisen väärällä alalla, niinkin voisi olla, mutta kyllä minä selvästi koen että mitään tähtäintä tai sen suurempaa motivaatiota tässä ei kyllä ole. Mietin jatkuvasti muita vaihtoehtoja, ja olen jopa harkinnut että kävisin vaan syyslukukauden, ilmoittautuisin kevääksi poissaolevaksi ja aloittaisin esimerkiksi avoimen yliopiston opinnot tai jotain vastaavaa. Mutta pelkään tekeväni virheen siinäkin jos lopetan.
Mietityttää, että mitä oikein sanoa opettajien kanssa käydyissä henkilökohtaisissa keskusteluissa, joissa olisi tarkoitus tehdä suunnitelmia opintojen etenemisen suhteen ja käydä läpi niitä tavoitteita... kun minulla ei ole sellaisia. Minä "vaan olen". Jotenkin tuntuu kun opiskelussa ei olisi mitään mieltä eikä se tähtäisi kohdallani mihinkään. Pitäisikö tällaisen asian kanssa kääntyä jonkun puoleen koulussa, jos löytyy esimerkiksi opintoneuvojia tai vastaavia? Opiskeluintoa yleisesti kyllä löytyisi, mutta en osaa määritellä sen tarkemmin miksi tämä nyt tuntuu näin takkuiselta...
Onko kenelläkään muulla ollut yhtään tällaisia ajatuksia?
Sekavia ajatuksia
14
2547
Vastaukset
- _Samanlaista_
No ihan samoja ajatuksia! Olen pariin eri otteeseen kysynyt ensin koulutuspäälliköltä ja sitten opintotoimistosta erästä asiaa. Eivät osaa vastata. Olisin halunnut tietää, onko koulu mahdollisuus suorittaa nopeammassa ajassa. Mielestäni aika oleellinen juttu mm. motivaation ja jatkon kannalta. Sitten olen jo kahteen kertaan käynyt näyttämässä alkuperäiset todistukset opintotoimistossa, mutta vieläkin ne laittaa viestiä, että eivät ole nähneet muka kaikkia niistä. Hopsi laaditaan kuulemma vasta keväällä. Eikös se yleensä tehdä siinä opintojen alussa??
On kyllä tosiaan joka päivä sellainen olo, etten tiedä mitä ja miksi siellä koulussa käyn. Opiskeltavat aineet ei juuri kiinnosta eikä siellä tunnu olevan ketään samanhenkistä kuin minä. Olen ihan pihalla, voinko valita esim. 2.vuoden opintoja jo nyt, vai miten pitää edetä. Olen ollut jonkun aikaa myös toisessa amk:ssa aiemmin ja eipä siellä ollut paljon sen selkeämpää. Itse asiassa siellä asiat toimivat paljon huonommin ja alkeellisemmin. Tiedotus asioista oli ihan olematonta. Mullakin on mielessä ihan toisenlaiset asiat ja opinnot. Luultavasti niihin haenkin. En tiedä jaksanko olla tuolla edes tätä syksyä.- op./leht.
ei voi heti alkuun suorittaa viimeisen vuoden kursseja, koska opiskelu perustuu aiemmin opittuun.
Asiat selkiytyvät, kun alkaa perusteista, mutta jos ei ole alasta mitään hajua niin aikansa se vie. - _Samanlaista_
op./leht. kirjoitti:
ei voi heti alkuun suorittaa viimeisen vuoden kursseja, koska opiskelu perustuu aiemmin opittuun.
Asiat selkiytyvät, kun alkaa perusteista, mutta jos ei ole alasta mitään hajua niin aikansa se vie.Mulla on taustalla saman alan 2.asteen tutkinto. Nämä aineet ovat siis siinä mielessä tuttua asiaa. Aika tympeetä, jos on niin, että on 16 viikkotuntia ja mitään järkevää ei voi ottaa "tilalle". Siis niiden aineiden tilalle, missä oleminen on vapaaehtoista edeltävän tutkinnon vuoksi.
- Tuttuahuttua
Tekstisi voisi olla kirjoittamani!
Erosin juuri amk:sta, jonka kirjoilla olin kaksi vuotta (pidin koulusta vuoden välivuoden ja opiskelin vuoden.) Luojan kiitos olen nyt 22- vuotiaana löytänyt vihdoin sen oman juttuni! Olen nyt alan töissä, ja ensi syksynä uuteen kouluun (kyllä, aijon vain kävellä sisään ;)
Ehkäpä sinun kannattaisi vakavasti harkita juuri tuota avoimeen yliopistoon menemistä, ja jatkaa _sinnikkäästi_ sen oman juttusi etsimistä. Löydät sen kyllä vielä varmasti, älä luovuta! Ala jota opiskelet, tuskin on sinua varten, vaikka alalle ihan soveltuisitkin. Kun puuttuu se perimmäinen innostus ja mielenkiinto alaa kohtaan. Tottakai joka alaa opiskellessa on välillä kuolettavan tylsää istua koulussa, mutta... Oletko tutkinut laajalla skaalalla, mitä kaikkea sitä voikaan opiskella? Erikoisempia aloja?
Itse aijon valmistua alalle, jota opetetaan vain kymmenessä oppilaitoksessa Suomessa. Tajusin koko koulutuslinjan olemassaolon vasta nyt kesällä, ja se oli siinä!- Jepastus
Tässä juuri eropapereita virittelen AMKiin jossa vietin viime vuoden, paska laitos. :|
- asdfasdfadsfds
Opetetaan kymmenessä oppilaitoksessa Suomessa?
Mitä ainetta oikein kuvittelet opetettavan sadassa ja tämänkokoikessa maassa? - :P
asdfasdfadsfds kirjoitti:
Opetetaan kymmenessä oppilaitoksessa Suomessa?
Mitä ainetta oikein kuvittelet opetettavan sadassa ja tämänkokoikessa maassa?No sori kauheesti, ala todella on luokiteltu erikoisalaksi (vai mikä se sana olikaan) tässä piskuisessa Suomessamme. Ei ole mun vika. :P Tiedän kyllä että harvinaisempiakin koulutuslinjoja on!
P.S. Sanonpa jo nyt etten todellakaan aijo kertoa mikä ala on kyseessä.
- amk:sta valmistunut
Se vaan voi joistakin tuntua hankalalta aluksi, kun joutuu ihan omilla aivoilla ajttelemaan ja järjestämään opintoja. Samanlaista se on kaikille, mutta vain jotkut yksilöt valittavat. Itse aloitin AMK-opiskelun syksyllä 2000 ja valmistuin ajallaan joulukuussa 2003. Jouduin tekemään aluksi paljon töitä, että sain selkeän kuvan jo ihan pelistä käytännön asioista, mutta lopulta, kun opiskelua oli noin vuosi takana, alkoi kaikki hahmottua. Itselläni on kokemusta myös yliopistosta, jossa olen ollut tutkinto-opiskelijana (olen edelleen, mutta työt vievät välillä mennessään) ja kokemukseni on yo:sta hyvin samankaltaisia. Keskeyttämistä pohtiville laittaisin vielä jäitä hattuun ja asioiden laittamista tärkeysjärjestykseen. Valmistuminen on paljon tärkeämpää kuin se, että monesta eri koulutusalasta kesken jääneitä opintoja.
- Entinen haahuilia
"Valmistuminen on paljon tärkeämpää kuin se, että monesta eri koulutusalasta kesken jääneitä opintoja. "
Olen eri mieltä. Mielestäni on parempi valmistua "monen mutkan kautta" itseä todella kiinnostavalle alalle, kuin valmistua nopeasti, ilman "haahuilua" alalle, joka ei sitten kiinnostakaan. Tietysti jos rahan tahkoaminen on itselle kovin tärkeä arvo, niin sitten vaan työelämään mahdollisimmn nopeasti sitä tahkoamaan, opintotuki kun on niin säälittävän pieni.
Sitäpaitsi elämänkoulu on sekin aika tärkeä koulu. Mielestäni mikään saatu oppi ja kokemukset eivät ole turhia! - URALLA
Entinen haahuilia kirjoitti:
"Valmistuminen on paljon tärkeämpää kuin se, että monesta eri koulutusalasta kesken jääneitä opintoja. "
Olen eri mieltä. Mielestäni on parempi valmistua "monen mutkan kautta" itseä todella kiinnostavalle alalle, kuin valmistua nopeasti, ilman "haahuilua" alalle, joka ei sitten kiinnostakaan. Tietysti jos rahan tahkoaminen on itselle kovin tärkeä arvo, niin sitten vaan työelämään mahdollisimmn nopeasti sitä tahkoamaan, opintotuki kun on niin säälittävän pieni.
Sitäpaitsi elämänkoulu on sekin aika tärkeä koulu. Mielestäni mikään saatu oppi ja kokemukset eivät ole turhia!Entinen haahuilija kirjoitti 31.8.2010 22:29
"Valmistuminen on paljon tärkeämpää kuin se, että monesta eri koulutusalasta kesken jääneitä opintoja."
- tässä osut naulankantaan.
- minulla on aikoinaan uhannut jäädä noita kesken jääneitä opintoja, mutta jotenkin aina kovalla tsempillä ja tahdonvoimalla nekin on saatu suoritettua suhteellisen kunniakkaasti loppuun.
Esimerkiksi, jätin eilen ti iltana lopputyön [kirjoitelman] informaatioalalle (ammatillinen ylemmän keskiasteen erikoistutkinto - voi suorittaa vain muutamaan oppilaitokseen Suomessa)
- Olen korkeasti koulutettu, yliopistonkin kolunnut humanisti
- Nyt opiskelen AMK:ssa tietojenkäsittelyä. Tulen valmistumaan IT-tradenomiksi 30.6.2011. Suuntautumisvaihtoehtona ovat tietohallinto ja sen johtaminen, tietojärjestelmät.
- Saattaa olla, että päädyn kohta taas yliopistoon (opinto-oikeus on yhä voimassa Valtiotieteellisessä tiedekunnassa) takaisin tai sitten jokin hyvä firma imaisee sisään organisaationsa voimavaraksi ja tuloksentekijäksi.
- Olen sitä mieltä, että Teillä nuorilla 20-30 v. on lähes koko elämä edessänne. Matkalla tulee tehtyä virheellisiä valintoja, esimerkiksi uraputken suhteen. Ei ole syytä kuluttaa turhaan voimavaroja päivittelyyn ja turhautuneisuuteen. Motivaatiota voi esimerkiksi hakea omista harrastuksistaan. Tiedän henkilöitä, jotka ovat mm. valokuvaus-, digitaalinen media- ja uusmedia harrastustensa kautta löytäneet uusia uraputkia.
Tsemppiä!
- meikä vaan
Tarinasi kuulostaa lähestulkoon täysin samalta, kuin omat ajatukseni muutaman vuoden takaa.
Aloitin AMK:ssa alalla, jonne oli helppo päästä sisään, ja alunperin tämä olikin vain varavaihtoehtoni, mikäli en keksisi mielekkäämpää opiskelualaa itselleni. Seilailinkin vain tunnilta toiselle, eikä opetus kiinnostanut minua lainkaan. En edes viitsinyt hankkia kurssikirjoja, sillä koin rahan menevän vain hukkaan, koska tiesin, että en tulisi niitä juuri lukemaan. Pähkäilinkin sitten mitä teen, ja ajattelin jossain vaiheessa vieväni opinnot loppuun, koska uskoin, että osa opinnoista voi kuitenkin kiinnostaa minua.
Muutaman kuukauden jälkeen jätin koulun kuitenkin kesken, ja menin loppuvuodeksi töihin. Mietin tänä aikana mitä haluaisin oikeasti tehdä "isona", ja sainkin paremman siitä selkeämmän kuvan. Tein lukuvuoden ajan töitä ja valmistauduin samalla toisen alan pääsykokeisiin. Pääsinkin onnekseni sisään, ja yhden vuoden opiskelujen jälkeen voin todeta, että tein oikean päätöksen. Olen erittäin innostunut opiskelemastani alasta (AMK-tutkinto tämäkin) ja teen myös opintojeni ohella osa-aikaisena töitä, jotka tukevat opintojani.
Myös erot ihmisten kesken opintolinjoilla olivat suuret. Ensimmäisessä koulussani en millään saanut yhteyttä kurssitovereihini, ja olinkin siellä usein välitunneilla yksikseni. Jotenkin kemiat luokkalaisteni kanssa eivät vain kohdanneet. Yleinen kiinnostus tuolla koulutusohjelmassa kurssien sisältöön oli muutenkin matala, ja se tuntui tarttuvan minuun. Nykyisessä koulussani suurin osa luokasta on kuitenkin kiinnostunut opinnoista, ja on mukava itse tehdä töitä motivoituneiden ihmisten kanssa. Olen myös saanut uusia ystäviä aivan eri tavalla nykyisessä koulussani.
Kun jätin ensimmäisen kouluni kesken ajattelin tekeväni mahdollisesti suuren virheen, koska kyllä sieltäkin minulla olisi varmasti ollut mahdollisuus päästä mielenkiintoisiin töihin. Tällä hetkellä pidän kuitenkin päätöstäni yhtenä elämäni parhaista, ja uskon päätyvän töihin, joista oikeasti pidän. Tämä voi kuulostaa tyhmältä kliseeltä, mutta mielestäni sinun tulisi suuntautua alalle, joka oikeasti kiinnostaa. Itse olin vuosikausia täysin hukassa, ja pidän jopa pienenä ihmeenä, että päädyin alalle, joka kiinnostaa minua näin paljon. Nykyisin opiskelu maittaa ensimmäsitä kertaa elämässäni oikein kunnolla, eikä se ole vain samanlaista pakkopulla, niin kuin peruskoulussa ja lukiossa.
Tuli vähän turhan pitkä teksti, mutta toivottavasti saat edes jotain irti siitä :) - on the road again
Voi olla, että sinun ongelmasi opiskeluinnon löytymisessä ovat ohimeneviä. Joka tapauksessa on tärkeää pohtia, onko oma valinta oikea. Ja pyrkiä erottamaan erilaiset tekijät, jotka aiheuttavat epävarmuutta. Onko syy itse opiskelualassa vai jossain epäoleellisessa. Etsi hyviä kuuntelijoita ja neuvonantajia. Ja muista, että kaikkia ei kannata kuunnella. Viisaita on aika harvassa.
Itse tein vuosikymmeniä sitten väärän koulutusvalinnan. Tiesin oikeastaan hyvin pian, että olen väärällä alalla, mutta en keskeyttänyt opintojani. Opiskelin aika nopeasti yliopistotutkinnon. Mutta... koskaan en viihtynyt alani töissä. Lopulta opiskelin toisen ammatin. Jos olisin kuunnellut sisäistä ääntäni, olisin lopettanut heti opintojeni alussa ja säästänyt paljon vuosia, rahaa, elämää... - :D
halpoja opiskelukirjoja. itsekkin tilasin omani täälätä :D
- 1+6
rahoittaisit opinnot avoimessa yliopistossa? Opiskelu työn ohessa ei ole helppoa sekään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82748Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1642662- 1842511
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n122034Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari211987Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa541838Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691558Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http231162Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?691139Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta821036