Henk.koht. avustaja = kotisiivooja?

Moppi & Rätti

Voiko henkilökohtaisen avustajan työtunnit käyttää ainoastaan kodin jynssäämiseen ja kiillottamiseen että siivoushullun autettavan pohjaton siisteydenjano tyydyttyisi?

Avustettavalla on diagnooseja, mutta hän pystyy itse suoriutumaan asioimisistaan. Avustajaa käytetään vain kodin siivouksessa ja ruoanlaitossa.

Millä perusteilla henkilökohtaisen avustajan saa? Eikö olisi reilumpaa ottaa siivousfirmasta siivooja kun kerran työ on vain kodin jynssäämistä? Usein siivouksen lopputuloksesta vielä tulee valittamista ja taas jynssätään uudestaan.

Voiko sellainen henkilö saada henkilökohtaisen avustajan - jolla ei ole tarvetta avustajaan? Käytetäänköhän tällaista mahdollisuutta paljon hyödyksi?

156

14253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Window*

      Ainakaan ikkunoiden peseminen ei kuulu henkilökohtaisen avustajan tehtäviin - ellei erikseen sovita ja myös erikseen makseta.

      Kyllä varmaan väärinkäytetään mahdollisuutta saada henkilökohtainen avustaja. Työtehtävät määritellään joka paikassa erittäin epämääräisesti joten avustajan on tosi hankalaa puolustautua mielivaltaa kohtaan. Mustaa valkoisella kaivataan siitä mikä oikeasti kuuluu henkilökohtaiselle avustajalle ja mikä ei.

      Toki on niitä ihan todella asiallisiakin työnantajia olemassa, olen jopa itsekin joskus tällaisiin törmännyt.

      • Moppi & Rätti

        Olen samaa mieltä siinä kun sanot että "Mustaa valkoisella kaivataan siitä mikä oikeasti kuuluu henkilökohtaiselle avustajalle ja mikä ei". Avustettava ei helposti usko jos avustaja sanoo että joku tietty asia ei kuulu avustajan tehtäviin. Eikä tuo varmaan ole kovin helppo asia ottaa puheeksi jos joutuu puolustautumaan sitä vastaan että yritetään teettää kaikenlaista ylimääräistä tehtävää.


      • avustettava

        Tiedoksi, että henk.koht.avustajan tehtäviin kuuluu teoriassa kaikki, mitä avustettava ei itse pysty tekemään. Tietenkin jos työ on pelkkää siivousta, jossain on vikaa. Tässä voi tietenkin tulla se vastaan, että avustajan maksaa kunta ja siivoja pitäisi maksaa itse. En ole kuullut kenestäkään, joka maksaisi erikseen avustajilleen ikkunoiden pesusta.

        Itse elän täysin avustajien varassa. He pyykkäävät, kokkaavat, siivoavat, pesevät ikkunoita ja pyyhkivät jopa pölyjä ja vaihtavat lamppuja varsinaisen avustuksen lomassa, koska siihen heidät on palkattu. En ole sen tarkemmin määritelly heidän toimenkuvaansa, koska siihen kuuluu vähän kaikkea.


      • 1.1.2009 lukien
        avustettava kirjoitti:

        Tiedoksi, että henk.koht.avustajan tehtäviin kuuluu teoriassa kaikki, mitä avustettava ei itse pysty tekemään. Tietenkin jos työ on pelkkää siivousta, jossain on vikaa. Tässä voi tietenkin tulla se vastaan, että avustajan maksaa kunta ja siivoja pitäisi maksaa itse. En ole kuullut kenestäkään, joka maksaisi erikseen avustajilleen ikkunoiden pesusta.

        Itse elän täysin avustajien varassa. He pyykkäävät, kokkaavat, siivoavat, pesevät ikkunoita ja pyyhkivät jopa pölyjä ja vaihtavat lamppuja varsinaisen avustuksen lomassa, koska siihen heidät on palkattu. En ole sen tarkemmin määritelly heidän toimenkuvaansa, koska siihen kuuluu vähän kaikkea.

        Henkilökohtaisen avun sisällöt ja määrät
        Henkilökohtainen apu kohdistuu niihin toimiin, jotka henkilö tekisi itse, mutta ei niistä vamman tai sairauden vuoksi selviä. Henkilökohtaisen avun tarkoitus (8 c §) on auttaa vaikeavammaista henkilöä omien valintojensa toteuttamisessa niin kotona kuin kodin ulkopuolella

        ■päivittäisissä toimissa
        ■työssä ja opiskelussa
        ■harrastuksissa
        ■yhteiskunnallisessa osallistumisessa
        ■sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä.

        Päivittäisiä toimia, työtä ja opiskelua varten henkilökohtaista apua on järjestettävä kunkin vaikeavammaisen henkilön välttämättä tarvitsemassa laajuudessa. Avun määrän arviointi on sidoksissa perustuslaissa säädettyyn jokaisen oikeuteen välttämättömään huolenpitoon eli ihmisarvoisen elämän edellyttämään turvaan (19 § 1) sekä riittävien palvelujen turvaamiseen jokaiselle (19 § 3). Palvelujen riittävyyttä arvioitaessa lähtökohtana pidetään sellaista palvelujen tasoa, joka luo jokaiselle ihmiselle edellytykset toimia yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä. Koska ihmisarvoisen elämän edellytysten täyttyminen edellyttää myös muiden inhimillisten tarpeiden kuin perustarpeiden tyydyttämistä, on huomiota kiinnitettävä myös erilaisiin sosiaalisiin tarpeisiin vastaamiseen sekä vaikeavammaisen henkilön mahdollisuuksiin toteuttaa itseään.

        Päivittäiset toimet ovat yleisesti elämässä tapahtuvia asioita kuten liikkuminen, pukeutuminen, hygieniasta huolehtiminen, vaate- ja ruokahuolto, kodin siivous sekä asiointi. Niihin luetaan myös vaikeavammaisen henkilön huollossa tai hoidossa olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen. Palveluasumisen tai asumispalvelujen piirissä oleville vaikeavammaisille henkilöille henkilökohtaista apua on järjestettävä myös kodin ulkopuolisiin päivittäisiin toimiin heidän välttämätöntä avuntarvettaan vastaavalla tavalla.

        Henkilökohtainen apu työhön ja opiskeluun määritellään samoista lähtökohdista käsin kuin vammaispalvelulain mukaisissa kuljetuspalveluissa niitä koskeva oikeuskäytäntö mukaan lukien. Työllä tarkoitetaan työsuhteeseen perustuvan toiminnan lisäksi yritystoimintaa. Opiskeluna pidetään vastaavasti jonkin tutkinnon tai ammatin saavuttamiseen tähtäävää opiskelua tai sellaista opiskelua, joka vahvistaa vaikeavammaisen henkilön ammattitaitoa ja työllistymisedellytyksiä. Tällaiseksi opiskeluksi on katsottava myös vammaisten opiskelijoiden valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus. Koululaiselle annettava apu voi kattaa esimerkiksi kotitehtävissä avustamisen kouluajan jälkeen. Henkilökohtaista apua voi olla tarpeen järjestää myös ulkomaille suuntautuvien loma- ja työmatkojen ajaksi.

        Harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen kuten ystävyys- ja sukulaisuussuhteiden ylläpitämiseen kodin ulkopuolella on järjestettävä henkilökohtaista apua vähintään 10 tuntia kuukaudessa vuosina 2009-2010. On tärkeää huomioida palvelusuunnitelmaan sisältyvä arvio vaikeavammaisen henkilön yksilöllisen elämäntilanteen ja avuntarpeen kokonaisuuteen vastaavasta henkilökohtaisen avun määrästä tuntimäärää mitoitettaessa. Laissa säädetty vähimmäistuntimäärä ei ole ehdoton, vaan henkilökohtaista apua voidaan järjestää edellä mainittuihin tarkoituksiin myös alle 10 tuntia kuukaudessa, jos avun tarve ei ole sitä suurempi. Vuodesta 2011 vähimmäistuntimäärä on 30 tuntia kuukaudessa, ellei vähäisempi määrä turvaa välttämätöntä avun tarvetta näissä toiminnoissa.

        http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1418362


      • ent. avustaja
        avustettava kirjoitti:

        Tiedoksi, että henk.koht.avustajan tehtäviin kuuluu teoriassa kaikki, mitä avustettava ei itse pysty tekemään. Tietenkin jos työ on pelkkää siivousta, jossain on vikaa. Tässä voi tietenkin tulla se vastaan, että avustajan maksaa kunta ja siivoja pitäisi maksaa itse. En ole kuullut kenestäkään, joka maksaisi erikseen avustajilleen ikkunoiden pesusta.

        Itse elän täysin avustajien varassa. He pyykkäävät, kokkaavat, siivoavat, pesevät ikkunoita ja pyyhkivät jopa pölyjä ja vaihtavat lamppuja varsinaisen avustuksen lomassa, koska siihen heidät on palkattu. En ole sen tarkemmin määritelly heidän toimenkuvaansa, koska siihen kuuluu vähän kaikkea.

        Kyllä avustajan töihin kuuluu nimenomaan kaikki se työ, jonka avustettava hänelle osoittaa, myös se ikkunoiden pesu. Poislukien kohtuuttomaksi katsottavat esim. remonttihommat tms.
        Avustajana ollessani minun työhöni kuului: koko perheen pyykkien pesu, koko talon imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhkiminen, ikkunoiden pesu, koirien ulkoiluttaminen, syöttäminen ja lääkärissä käyttäminen, pihatyöt (talvella lumityöt ja syksyllä haravointi), välillä ruuanlaitto. Elikkä siis kaikki mahdollinen työ, mitä kodissa yleensäkin pitää tehdä. Ja avustettava oli neliraajahalvaantunut, joka asui vanhempiensa ja kolmen sisaruksensa kanssa. Eli kotitöiden tekijöitä olisi ollut muitakin kuin avustajat.


      • Natalian1
        Moppi & Rätti kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siinä kun sanot että "Mustaa valkoisella kaivataan siitä mikä oikeasti kuuluu henkilökohtaiselle avustajalle ja mikä ei". Avustettava ei helposti usko jos avustaja sanoo että joku tietty asia ei kuulu avustajan tehtäviin. Eikä tuo varmaan ole kovin helppo asia ottaa puheeksi jos joutuu puolustautumaan sitä vastaan että yritetään teettää kaikenlaista ylimääräistä tehtävää.

        Kuinkahan usein se on niin, että avustaja pyrkii sanelemaan oman työaikansa, että ehtii olla 3 tai 4 tuntia tänään, kun on lääkäri, mutta haluaa täydet tunnit. Entä kun avustaja tuo töihin lapsensa mukaan riesaksi? Siinähän sitä saa siivottua. Eiköhän sitä vammainen saa venyä aika paljon saadakseen edes jotain apua.


      • avustaja yli 22 vuot
        ent. avustaja kirjoitti:

        Kyllä avustajan töihin kuuluu nimenomaan kaikki se työ, jonka avustettava hänelle osoittaa, myös se ikkunoiden pesu. Poislukien kohtuuttomaksi katsottavat esim. remonttihommat tms.
        Avustajana ollessani minun työhöni kuului: koko perheen pyykkien pesu, koko talon imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhkiminen, ikkunoiden pesu, koirien ulkoiluttaminen, syöttäminen ja lääkärissä käyttäminen, pihatyöt (talvella lumityöt ja syksyllä haravointi), välillä ruuanlaitto. Elikkä siis kaikki mahdollinen työ, mitä kodissa yleensäkin pitää tehdä. Ja avustettava oli neliraajahalvaantunut, joka asui vanhempiensa ja kolmen sisaruksensa kanssa. Eli kotitöiden tekijöitä olisi ollut muitakin kuin avustajat.

        Ei olisi kuulunut kaikki sinulle.
        Harrastukset ja vammaisenhoito omatarve.
        Työsopimukseen sovitaan mitkä työt kuuluu, sen sopimuksen voi tehdä vammaispalvelun kanssa yhdessä, jos ei ole varma mitkä kuuluu.
        tai sieltä voi kysyä neuvoa!


      • Anonyymi
        ent. avustaja kirjoitti:

        Kyllä avustajan töihin kuuluu nimenomaan kaikki se työ, jonka avustettava hänelle osoittaa, myös se ikkunoiden pesu. Poislukien kohtuuttomaksi katsottavat esim. remonttihommat tms.
        Avustajana ollessani minun työhöni kuului: koko perheen pyykkien pesu, koko talon imurointi, lattioiden pesu, pölyjen pyyhkiminen, ikkunoiden pesu, koirien ulkoiluttaminen, syöttäminen ja lääkärissä käyttäminen, pihatyöt (talvella lumityöt ja syksyllä haravointi), välillä ruuanlaitto. Elikkä siis kaikki mahdollinen työ, mitä kodissa yleensäkin pitää tehdä. Ja avustettava oli neliraajahalvaantunut, joka asui vanhempiensa ja kolmen sisaruksensa kanssa. Eli kotitöiden tekijöitä olisi ollut muitakin kuin avustajat.

        Ei kuulu koko perheen pyykkien pesu!


      • Anonyymi
        Natalian1 kirjoitti:

        Kuinkahan usein se on niin, että avustaja pyrkii sanelemaan oman työaikansa, että ehtii olla 3 tai 4 tuntia tänään, kun on lääkäri, mutta haluaa täydet tunnit. Entä kun avustaja tuo töihin lapsensa mukaan riesaksi? Siinähän sitä saa siivottua. Eiköhän sitä vammainen saa venyä aika paljon saadakseen edes jotain apua.

        Vittu kyllä avustajat joutuu venymään näiden vitun vajakkien takia. Hermot jo mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulu koko perheen pyykkien pesu!

        Ei kuulukaan. En olisi tehnyt noita kaikkia. Vaikka olis sanoneet että lähe menee. Mulla on monta avustettavaa,joten työ ei lopu. Olen sanonut yhdelle suoraan että jos ei lopu irvistely niin lopetan ja keskityn muihin avustettaviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vittu kyllä avustajat joutuu venymään näiden vitun vajakkien takia. Hermot jo mennyt.

        Totta. Täällä kidun tälläkin hetkellä.


    • Sellaiset ihmiset, joiden elämä pyörii vamman takia neljän seinän sisällä häiriintyvät pienestäkin pölyhiukkasesta.

      • Moppi & Rätti

        Ko. avustettava on kyllä sen verran hyväkuntoinen että liikkuu itsenäisesti omin jaloin kodin ulkopuolella, eli aivan konkreettisesti ei elämä pyöri neljän seinän sisällä, mutta ehkä se onkin mielen ongelma?

        Näyttää olevan kovin epämääräinen käsitys siitä mikä kuuluu henkilökohtaisen avustajan töihin ja mikä taas ei. Välillä keskusteluissa tulee esille, että on sellaisiakin töitä joita henkilökohtaisen avustajan ei automaattisesti kuulu tehdä. Avustettavat eivät jostakin syystä tunnu aina olevan näistä tietoisia vai eivätkö vain ole tietävinään?


      • linkkivinkkaus
        Moppi & Rätti kirjoitti:

        Ko. avustettava on kyllä sen verran hyväkuntoinen että liikkuu itsenäisesti omin jaloin kodin ulkopuolella, eli aivan konkreettisesti ei elämä pyöri neljän seinän sisällä, mutta ehkä se onkin mielen ongelma?

        Näyttää olevan kovin epämääräinen käsitys siitä mikä kuuluu henkilökohtaisen avustajan töihin ja mikä taas ei. Välillä keskusteluissa tulee esille, että on sellaisiakin töitä joita henkilökohtaisen avustajan ei automaattisesti kuulu tehdä. Avustettavat eivät jostakin syystä tunnu aina olevan näistä tietoisia vai eivätkö vain ole tietävinään?

        >Mielikuvaan henkilökohtaisen avustajan työstä vaikuttaa myös se, miten me työnantajat hoidamme omat hommamme. Heta auttaa jäseniään hyvän työnantajuuden toteuttamisessa.<

        Tuon kopioin täältä, ihan vain siksi koska avustettava on työnantaja ja työnantajankin on tiedettävä työlainsäädäntö, niin kuin avustajankin ettei ihan mihin vain tietämättään suostu.
        http://www.heta-liitto.fi/

        Uskoisin että jokaisen kaupungin/kunnan nettisivuilta löytyy myös infoa vammaispalvelun perusteista/palkkauksesta.

        Mitä enemmän kummallakin osapuolella (avustettava/avustaja) on tietoa sen paremmat edellytykset on saada työsuhteesta toimiva ja kumpaakin osapuolta tyydyttävä.


      • linkkivinkkaus kirjoitti:

        >Mielikuvaan henkilökohtaisen avustajan työstä vaikuttaa myös se, miten me työnantajat hoidamme omat hommamme. Heta auttaa jäseniään hyvän työnantajuuden toteuttamisessa.<

        Tuon kopioin täältä, ihan vain siksi koska avustettava on työnantaja ja työnantajankin on tiedettävä työlainsäädäntö, niin kuin avustajankin ettei ihan mihin vain tietämättään suostu.
        http://www.heta-liitto.fi/

        Uskoisin että jokaisen kaupungin/kunnan nettisivuilta löytyy myös infoa vammaispalvelun perusteista/palkkauksesta.

        Mitä enemmän kummallakin osapuolella (avustettava/avustaja) on tietoa sen paremmat edellytykset on saada työsuhteesta toimiva ja kumpaakin osapuolta tyydyttävä.

        Lähinnä Oulun kaupungin sivuilta löytyy, mutta siitäkään ei tiedä, onko se vanhentunutta: http://www.ouka.fi/sote/vammaisuus/avustajat.htm
        Esimerkiksi Helsingissä tuntilistojen palauttamispäivämäärä on ilmeisen salainen tieto. Sen takia palkat tulevat miten sattuu, tulevat kuitenkin.
        On ihan utopiaa, että tuntilistat laadittaisiin kahta viikkoa ennen. Käytännössä ei ikinä tiedä, milloin työpäivä päättyy. Se voi johtua esimerkiksi siitä, ettei avustettava saa kyytiä.
        Työterveyshuoltoa Helsingissä ei tunnu olevan lainkaan, Espoossa kuulemma on.

        On se ihan perseestä, että Heta-liitto joutuu ajamaan työntekijänkin oikeuksia, kun JHL on sellainen veltto paska ettei saa mitään aikaan!


      • Myös..
        Moppi & Rätti kirjoitti:

        Ko. avustettava on kyllä sen verran hyväkuntoinen että liikkuu itsenäisesti omin jaloin kodin ulkopuolella, eli aivan konkreettisesti ei elämä pyöri neljän seinän sisällä, mutta ehkä se onkin mielen ongelma?

        Näyttää olevan kovin epämääräinen käsitys siitä mikä kuuluu henkilökohtaisen avustajan töihin ja mikä taas ei. Välillä keskusteluissa tulee esille, että on sellaisiakin töitä joita henkilökohtaisen avustajan ei automaattisesti kuulu tehdä. Avustettavat eivät jostakin syystä tunnu aina olevan näistä tietoisia vai eivätkö vain ole tietävinään?

        ..vammaisella/sairaalla on oikeus henkilökohtaiseen elämään. Ei niin että kaikki toimintakyky on käytettävä kodin askareisiin. Vammaisuus on voi olla muutakin kuin vain liikuntarajoite. Mukana voi olla kipua, väsymystä, pahoinvointia, mitä tahansa. Joku ei voi kivun vuoksi siivota, mutta pystyy käymään elokuvissa tai kävelyllä jne.

        Henkilökohtainen avustaja ei ole se, joka päättä millainen vamma tai sairaus on ja mihin vammainen pystyy ja mihin ei.


      • 4 seinää

        Näin on, todistan tätä itsekin viitenä päivänä viikossa. Jos matto on puoli senttiä vinossa, siitä tulee sanomista.


      • Anonyymi
        4 seinää kirjoitti:

        Näin on, todistan tätä itsekin viitenä päivänä viikossa. Jos matto on puoli senttiä vinossa, siitä tulee sanomista.

        Jätä se,on muitakin avustettavia jotka ei ole tollasia.


    • Musta tuntuu

      Siltä että joku (jos kerran on hyväkuntonen) on suurennellut vaivojaan ja saanut näitä varten henkilökohtaista apua. Mutta ainakin minun mielestä tuo ei tunnu oikeelta siivouttamalla siivouttaa ihmisellä jota mukamas tarvii henkilökohtaisena apuna.

      • Splituttaa!

        Itse selkävamman takia eläköityneenä yritin takavuosina saada kotiapua siivoukseen, joka minulle on kaikkein raskain työ (kauppamatkat pystyn hoitamaan taksilla). Pitkä prosessi päättyi siihen toteamukseen, että ainakin tässä H:n kaupungissa siivous on se johon nimenomaan EI SAA kunnallista kotiapua.


      • Monamamma

        Kuka on suurennellut vaivojaan, ellei kyseinen henkilökohtainen avustaja ?
        Täysin sopimaton turhan valittaja , jolla ei edellytyksiä toimeen.

        Avustettavan elämään kuuluu kaikki mahdollinen, jota ei itse pysty tekemään, ja näitä avustajia myönnetään hyvin harvalle henkilölle, vain siis sellaiselle, joka vammansa puolesta ei itse työstä selviä.

        Ei pidä ryhtyä, jos ei normielämä kiinnosta, sillä sellaista siellä vammaisen kotona vietetään, ei mitään ihme hohdokasta luksuselämää ! millaiseksi työn oikein kuvittelit ?


      • A_vustaja
        Splituttaa! kirjoitti:

        Itse selkävamman takia eläköityneenä yritin takavuosina saada kotiapua siivoukseen, joka minulle on kaikkein raskain työ (kauppamatkat pystyn hoitamaan taksilla). Pitkä prosessi päättyi siihen toteamukseen, että ainakin tässä H:n kaupungissa siivous on se johon nimenomaan EI SAA kunnallista kotiapua.

        Kunnallinen kotiapu on ihan eri juttu kuin henkilökohtainen avustaja. Kotiapu ei siivoa, vaan auttaa muuten ja käy tietyn tuntimäärän viikossa.
        Henkilökohtaiseen avustajaan tulee puolestaan päätös kunnasta. Siinä kunta myöntää tietyn summan tähän tarkoitukseen. Autettava sitten palkkaa itse itselleen avustajan. Kunnan maksama korvaus ei kata avustajan koko palkkaa. Se on sen verran pieni ettei sillä saa ketään töihin. Täten avustettava tekee avustajan kanssa työsopimuksen ja maksaa palkan ja avustuksen eron itse. Siten hänellä on mahdollisuus myös sopia mitkä työt avustajalle kuuluvat ja valita toimeen sellainen henkilö. kenen kanssa asiat pystyy luonnikkaasti sopimaan.


      • Splituttaa!
        A_vustaja kirjoitti:

        Kunnallinen kotiapu on ihan eri juttu kuin henkilökohtainen avustaja. Kotiapu ei siivoa, vaan auttaa muuten ja käy tietyn tuntimäärän viikossa.
        Henkilökohtaiseen avustajaan tulee puolestaan päätös kunnasta. Siinä kunta myöntää tietyn summan tähän tarkoitukseen. Autettava sitten palkkaa itse itselleen avustajan. Kunnan maksama korvaus ei kata avustajan koko palkkaa. Se on sen verran pieni ettei sillä saa ketään töihin. Täten avustettava tekee avustajan kanssa työsopimuksen ja maksaa palkan ja avustuksen eron itse. Siten hänellä on mahdollisuus myös sopia mitkä työt avustajalle kuuluvat ja valita toimeen sellainen henkilö. kenen kanssa asiat pystyy luonnikkaasti sopimaan.

        Eihän minimieläkeläinen pysty sitten siivoojaa palkkaamaan millään jos ei joku tuttava talkoisiin lupaudu. Loistavaa.


      • ex avustaja
        A_vustaja kirjoitti:

        Kunnallinen kotiapu on ihan eri juttu kuin henkilökohtainen avustaja. Kotiapu ei siivoa, vaan auttaa muuten ja käy tietyn tuntimäärän viikossa.
        Henkilökohtaiseen avustajaan tulee puolestaan päätös kunnasta. Siinä kunta myöntää tietyn summan tähän tarkoitukseen. Autettava sitten palkkaa itse itselleen avustajan. Kunnan maksama korvaus ei kata avustajan koko palkkaa. Se on sen verran pieni ettei sillä saa ketään töihin. Täten avustettava tekee avustajan kanssa työsopimuksen ja maksaa palkan ja avustuksen eron itse. Siten hänellä on mahdollisuus myös sopia mitkä työt avustajalle kuuluvat ja valita toimeen sellainen henkilö. kenen kanssa asiat pystyy luonnikkaasti sopimaan.

        ei aina maksa. Olen ollut kunnan maksamalla palkalla töissä.


      • eeewrrrwwg
        Splituttaa! kirjoitti:

        Itse selkävamman takia eläköityneenä yritin takavuosina saada kotiapua siivoukseen, joka minulle on kaikkein raskain työ (kauppamatkat pystyn hoitamaan taksilla). Pitkä prosessi päättyi siihen toteamukseen, että ainakin tässä H:n kaupungissa siivous on se johon nimenomaan EI SAA kunnallista kotiapua.

        ""Itse selkävamman takia eläköityneenä yritin takavuosina saada kotiapua siivoukseen, joka minulle on kaikkein raskain työ (kauppamatkat pystyn hoitamaan taksilla). Pitkä prosessi päättyi siihen toteamukseen, että ainakin tässä H:n kaupungissa siivous on se johon nimenomaan EI SAA kunnallista kotiapua. ""

        No just samoin!
        Ainoa tässä sairauden vaiheessa on se että en pysty siivoomaan vaikka ennen itse siivosin, muuta apua en vielä tarvitse.


      • Anonyymi
        Monamamma kirjoitti:

        Kuka on suurennellut vaivojaan, ellei kyseinen henkilökohtainen avustaja ?
        Täysin sopimaton turhan valittaja , jolla ei edellytyksiä toimeen.

        Avustettavan elämään kuuluu kaikki mahdollinen, jota ei itse pysty tekemään, ja näitä avustajia myönnetään hyvin harvalle henkilölle, vain siis sellaiselle, joka vammansa puolesta ei itse työstä selviä.

        Ei pidä ryhtyä, jos ei normielämä kiinnosta, sillä sellaista siellä vammaisen kotona vietetään, ei mitään ihme hohdokasta luksuselämää ! millaiseksi työn oikein kuvittelit ?

        Haen kaljaa avustettavalle. Joka päivä menee parikymmentä. Ihan normia selkä vääränä kannan. Kuka saa alkkarin leiman?


    • nimimerkkimerkki

      Kun rupeaa kansanedustajaksi niin saa henkilökohtaisen avustajan vaikka on täysin terve ja työkykyinen.

      • :)

        Loistavaa...joku sanoo ääneen sen mitä muut ajattelevat!!!! Hyvää viikon jatketta!


    • työsoppari

      Kirjallisen työsopimuksen tai selvityksen vähimmäissisältö:

      •Työnantajan ja työntekijän koti- tai liikepaikka
      •Työnteon alkamisajankohta
      •Määrräaikaisen sopimuksen kesto ja määräaikaisuuden peruste
      •Koeajan pituus (jos koeajasta sovitaan)
      •Työntekopaikka; jos ei pääasiallista tekopaikkaa, selvitys periaatteista joiden mukaan työntekijä työskentelee eri kohteissa
      •Työntekijän pääasialliset työtehtävät
      •Työhön sovelletava työehtosopimus
      •Palkan määräytymisperusteet ja palkanmaksukausi
      •Säännöllinen työaika
      •Vuosiloman määräytyminen
      •Irtisanomisaika tai sen määräytymisperuste

      http://www.avustaja.fi/mallit.html
      http://www.avustaja.fi/index.html

      • kellokalleko?

        Eli siis kaikki mitä kuuluu työntekijän oikeuksiin.Kas kun ei vielä kultaista kädenpuristusta.Olet väärässä paikassa työssä,joten tässä työssä pitää hoitaa vammaisen asioita eikä itseään.


      • Valmari1

        Pitäisi myös ymmärtää työsopparin toinen puoli. 30 t viikko tarkoittaa, että avustaja tekee tuon ajan töitä. Hän on tuon ajan paikalla. Hänellä ei ole silloin kampaaja, oman lapsen hoitoa, neuvola jne.

        Entä kun avustaja valjastaa lähipiirinsä soittamaan koko ajan, jotta voi vastata, en pääse vielä, on vielä 4 tuntia, joo täällä oon vielä, kun tulin tunti sitten, en saa vapaaksi puolta päivää jne. Väliin voi huikata avustettavalle, voinko lähteä aikaisemmin tänään, kun eilenkin pääsin ja toissa päivänä oli ihan 3 tuntia ja huomenna tulen 3 tuntia myöhässä kun unohdan ladata herätyksen.


    • Jotain nähnyt..

      Kun itse tein muutaman vuoden aikanaan kys. hommia, niin sekä kaupungin että yksityisen firman ohjeet olivat varsin yhteneväiset: "Se mikä menee mielestäsi jo hyvin runsaasti jonkun toisen ammattiryhmän alueelle ja jollekulle TOISELLE siitä jo maksetaan, niin suodata maalaisjärjen mukaan tällaisia asioita ja kysy työnjohdolta miten kannattaa suhtautua ja miten asiassa edetään". -> Toisin sanoen siis jos jotain ihan hommaan kuulumatonta alettiin nakittamaan, niin sitten vähän keskusteltiin missä mennään ja mikä homman kuva on. Pääpainohan on, että IHMISTÄ ITSEÄÄN autetaan välttämättömissä arkisissa asioissa mitä hän tarvitsee, eikä mitään suursiivouksia aleta suorittamaan siksi, että on tulossa vieraita ja halutaan pitää kulissit kunnossa...

      Mutta nämäkin tietysti jo ihmisestä kiinni olevia juttuja ja miten itse suhtautuu. Jos joku on surkutellut ettei saa mitään muuta apua kuin muutaman tunnin kotiapua (ja on ihan tosissaan) sekä pyytää melkein tippa silmässä, että "eihän tämä sinulle taida kuulua mutta voisitko...?" Tai ei edes pyydä mutta itse näet jonkin hommaan kuulumattoman pikkujutun olevan iso ongelma/asia avustettavalle niin eihän nyt ihan mustavalkoisesti voi ajatella. Sitten taas on paikkoja jotka ovat kuin kauppiaat siivoojille ja vartijoille, että kaikki kaikki kaikki kuuluu ja näin on (aina useimmiten joku, jota ei voi nimetä edes tittelinsä puoleen) luvattu. Tällaisissa paikoissa sitten sai itsekin joskus tehdä hyvinkin tarkkoja ranskalaisia viivoja ja keskutella, että hei nämä kuuluu ja nämä ei, piste. Tosin aika veteenpiirretty viiva monesti avustaja-asiassa, että mikä työtehtävän nimen mukaisesti oikeastikin menee toimenpiteiden piiriin, vaikka ei sitten olekaan ihan mikään yleinen juttu. Jokainenhan on yksilö ja elämäntilanne erilainen.

      Toisille tietty on aika perinteistä, että jokainen avustaja (joidenkin kohdalla vaihtuvat usein...tai ei mennä koskaan yksin...) koitetaan saada tekemään kaikki mahdollinen valehtelemalla jo suoranaisesti mitä kuuluu hommaan ja mitä ovat aiemmat tehneet. Totuushan usein kun kuitenkin tuppaa olemaan, että kohtelu on asiakkaan puolelta ollut niin kestotylyä, jotta Mollin sivuillakin on joitakin hommia auki on-line. Suunnilleen vaikka joku saadaankin, niin tiedetään ettei kauaa viihdy ja parempi pitää ilmoitus voimassa poistamatta edes välillä.

      • hempppavvn

        ¤ Pääpainohan on, että IHMISTÄ ITSEÄÄN autetaan välttämättömissä arkisissa asioissa mitä hän tarvitsee, eikä mitään suursiivouksia aleta suorittamaan siksi, että on tulossa vieraita ja halutaan pitää kulissit kunnossa...¤
        no ei tietysti suursiivouksia, vaan normi siivousta!
        Avustaja tekee sen, mitä itse ennen teit, ja enää et pysty!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • EI ENÄÄ, KIITOS!

      Lopetin henkilökohtaisen avustajan hommat siihen kun avustettavani ei ollut koskaan tyytyväinen työhöni. Hän oli pedantti niin millin tarkkuudella että huhhuh! Nainen toki oli MS-potilas, mies päivät menestyneessä asemassa. Avustettavani laittoi minut niin kitkemään kasvimaan, silittämään ukkonsa kalsarit, tekemään syksyn hillot, leipomaan uskovaisten tapahtumaansa ym ym ja kuittasi kaiken sillä, että avustettava on velvollinen tekemään kaiken mitä hän itse tekisi jos pystyisi. Lisäksi hän käytti kiltteyttäni hyväksi, vaikka työaika oli loppumaisillaan ja juuri käyty wc:ssä, oli vielä mentävä "varmuuden" vuoksi ja aina meni työaika umpeen. Lopulta minun olisi pitänyt lähteä etelään sen kanssa viikoks, siinä vaiheessa sanoin että morjens!!!ihan hullua hommaa!!!

      • Ykstyttelivaan

        Kyllä nyt on niin, että kyseiset tehtävät ovat henkilökohtaisen avustajan työtä, olipa sinut nyt palkattu mistä syystä tahansa, ja tarkoitus on, että teet ne tehtävät, joihin hän ei vammansa takia pysty !
        On ollut oikeassa kuitatessaan, että avustaja on velvollinen, kun ei ole pyytänyt sua menemään esim. sänkyyn ukkonsa kanssa, vaan vain silittämään kalsarit.
        Kasvimaa on kitkettävä, jos mielii satoa siitä saada. Onko sulla ollenkaan järkeä, vai oletko vain nuori ja elämää kokematon ?

        Lisäksi henkilökohtainen avustaja avustaa vapaa-aikaan kuuluvissa tehtävissä, vaikka vapaamuurarien kokouksessa, jos avustettava itse niin tahtoo.
        Taitaa olla avustettavan onneksi, ettet enää tee tahtomattasi työtä. Tuntuu varmasti vammaisesta pahalta kun omaat noin huteran käsityksen vammaisen arjesta.
        Onneksi älysit lopettaa.
        Mitähän mukavaa työtä olet sen jälkeen saanut, tuolla asenteella kaikki työ leipäännyttää sinut nopeasti.
        Ainoa joka todella oli hullua hommaa, oli se ,että olisit päässyt etelään ilmaiseks, vaan tyhmyyttäsi et mennyt. Onneksi tälle avustettavalle sekin.


      • kamalaa

        kanssa samanaisia kokemuksia henkilökohtaisen avustajan työstä.Olin puolitoista vuotta avustajana
        ja ahdisti mennä töihin melkeimpä joka aamu.Mut on niitä ihaniakin sairaita ihmisiä(syövät paljon lääkeitä)
        Meinasin jo vaihtaa silloin semmoiseen paikkaan,mut en viittinyt.Oisin päässyt heti seuraavana päivänä
        hänelle toihin.Ja sitten se palkka mikä on piian työstä,on tosi surkea.


      • Voi Ziisus !
        kamalaa kirjoitti:

        kanssa samanaisia kokemuksia henkilökohtaisen avustajan työstä.Olin puolitoista vuotta avustajana
        ja ahdisti mennä töihin melkeimpä joka aamu.Mut on niitä ihaniakin sairaita ihmisiä(syövät paljon lääkeitä)
        Meinasin jo vaihtaa silloin semmoiseen paikkaan,mut en viittinyt.Oisin päässyt heti seuraavana päivänä
        hänelle toihin.Ja sitten se palkka mikä on piian työstä,on tosi surkea.

        Että sairaat ihmiset syövät paljon lääkkeitä, voi ***tu !
        huolestu sitten jos terveet syö paljon lääkkeitä..

        tajua sinäkin, ettei piian työstä missään koskaan mitään erityistä palkkaa makseta.
        Missä ihmeen pöllöplaneetalla sä olet oikein kasvanut ?
        kuka on kieltänyt sulta koulutuksen, ja sitä myoten paremman duunin ?
        ihan oikeasti hei, on sulla kummalliset odotukset, miten suurin osa tienaa ja mistä työstä.


      • hirvitti

        kyllä kuulosti aivn hurjalta tuo miten sinua ja monia muita on hyppyytetty...
        Ajattelisin että henkilökohtainen avustaja avustaa just niissä henkilökohtaisissa asioissa - siis mitä ihmisen omaan hyvinvointiin kuuluu. Sanotaan nyt vaikka hygienia, kylvetykset, auttaa ruoan kanssa, tekee ruokaa, siistii kohtuullisesti (ei siis ole tosiaankaan mikää siivooja!), lääkitykset, asiointi yhdessä jne.

        Mutta eihän siihen mitenkään voi kuulua kasvimaa, silittäminen, leipominen.

        henkilökohtainen apu! joku raja pitää tosiaan olla, kohtuullisuus


      • tuttelit
        Ykstyttelivaan kirjoitti:

        Kyllä nyt on niin, että kyseiset tehtävät ovat henkilökohtaisen avustajan työtä, olipa sinut nyt palkattu mistä syystä tahansa, ja tarkoitus on, että teet ne tehtävät, joihin hän ei vammansa takia pysty !
        On ollut oikeassa kuitatessaan, että avustaja on velvollinen, kun ei ole pyytänyt sua menemään esim. sänkyyn ukkonsa kanssa, vaan vain silittämään kalsarit.
        Kasvimaa on kitkettävä, jos mielii satoa siitä saada. Onko sulla ollenkaan järkeä, vai oletko vain nuori ja elämää kokematon ?

        Lisäksi henkilökohtainen avustaja avustaa vapaa-aikaan kuuluvissa tehtävissä, vaikka vapaamuurarien kokouksessa, jos avustettava itse niin tahtoo.
        Taitaa olla avustettavan onneksi, ettet enää tee tahtomattasi työtä. Tuntuu varmasti vammaisesta pahalta kun omaat noin huteran käsityksen vammaisen arjesta.
        Onneksi älysit lopettaa.
        Mitähän mukavaa työtä olet sen jälkeen saanut, tuolla asenteella kaikki työ leipäännyttää sinut nopeasti.
        Ainoa joka todella oli hullua hommaa, oli se ,että olisit päässyt etelään ilmaiseks, vaan tyhmyyttäsi et mennyt. Onneksi tälle avustettavalle sekin.

        olen kyllä eri mieltä kanssasi. Turhaanpa räkytät edelliselle kirjoittajalle. Minunkin mielestäni hänellä teetetyt työt menivät rankasti ohitse henkilökohtaisen avustajan toimialueesta. Tarvittiin leipuria, puutarhuria, ties mitä.
        Tarkistapa omaa asennettasi niin ehkä huomaat jotain korjaamista.


      • ex avustaja
        tuttelit kirjoitti:

        olen kyllä eri mieltä kanssasi. Turhaanpa räkytät edelliselle kirjoittajalle. Minunkin mielestäni hänellä teetetyt työt menivät rankasti ohitse henkilökohtaisen avustajan toimialueesta. Tarvittiin leipuria, puutarhuria, ties mitä.
        Tarkistapa omaa asennettasi niin ehkä huomaat jotain korjaamista.

        sinua edellinen kirjoittaja oli oikeassa. Valitettavasti


      • Itsekin avustaja
        Ykstyttelivaan kirjoitti:

        Kyllä nyt on niin, että kyseiset tehtävät ovat henkilökohtaisen avustajan työtä, olipa sinut nyt palkattu mistä syystä tahansa, ja tarkoitus on, että teet ne tehtävät, joihin hän ei vammansa takia pysty !
        On ollut oikeassa kuitatessaan, että avustaja on velvollinen, kun ei ole pyytänyt sua menemään esim. sänkyyn ukkonsa kanssa, vaan vain silittämään kalsarit.
        Kasvimaa on kitkettävä, jos mielii satoa siitä saada. Onko sulla ollenkaan järkeä, vai oletko vain nuori ja elämää kokematon ?

        Lisäksi henkilökohtainen avustaja avustaa vapaa-aikaan kuuluvissa tehtävissä, vaikka vapaamuurarien kokouksessa, jos avustettava itse niin tahtoo.
        Taitaa olla avustettavan onneksi, ettet enää tee tahtomattasi työtä. Tuntuu varmasti vammaisesta pahalta kun omaat noin huteran käsityksen vammaisen arjesta.
        Onneksi älysit lopettaa.
        Mitähän mukavaa työtä olet sen jälkeen saanut, tuolla asenteella kaikki työ leipäännyttää sinut nopeasti.
        Ainoa joka todella oli hullua hommaa, oli se ,että olisit päässyt etelään ilmaiseks, vaan tyhmyyttäsi et mennyt. Onneksi tälle avustettavalle sekin.

        Kuules ykstyttelivaan. Lähdepä itse viikoksi etelään jonkun toisen hyppyytettäväksi, omaa aikaa ei sinulla ole muutoin kuin silloin, kun nukut. Valveillaoloajan toteutat toisen ihmisen käskyjä ja komennuksia. Kuulostaapa huippukivalle.
        " Avustettavani laittoi minut niin kitkemään kasvimaan, silittämään ukkonsa kalsarit, tekemään syksyn hillot, leipomaan uskovaisten tapahtumaansa ym ym"
        Ja sinun mielestäsi tytteli, avustajan kuuluu silittää avustettavan ukon kalsarit?! Ukko silittäkööt itse kalsarinsa! Avustaja EI OLE avustettavan aviomiehen kalsarien silittäjä,puutarhuri, hillon tekijä eikä leipuri! Avustajan ei tosiaankaan tarvitse osata esim. leipoa. Kiitos ja kumarrus.


    • Tarkista työsuhde!
      • Omaishoitaja on siis yleensä OMAINEN (siitä nimi) eli yleensä vanhempi, puoliso jne. Eli mitä luulit tehtävänkuvaan liittyvän. Kai sitä jokainen on kotonaan siivoja, remppamies, talonmies ja yleensä omaishoitaja myös "sairaanhoitaja"


      • 12v

        jos on omaishoitaja niin mitä kuuluu avustajan työnkuvaan arki päivinä 6 tuntii päivä eli kaksi tekijää


    • mm

      On varmaan aina ihmisiä, jotka käyttävät joitain etuuksia väärin. Mutta on varmasti raskasta sekin, että on tottunut aina itse tekemään kaiken ja hoitamaan kotinsa tarkasti ja sitten ei enää pysty. Jotkut ihmiset ovat vaativia koko elämänsä ajan eivätkä siitä miksikään muutu.

      Sen kuitenkin ymmärrän, että jos on rajalliset fyysiset voimat niin mieluummin sen päivittäisen liikuntamäärän käyttää esimerkiksi ulkona kävelemiseen ja itse syömiseen. Jos sitten täytyisi imuroida, niin ei enää jaksakaan itse syödä sen jälkeen tai nousta vessanpöntöltä koska voimat on loppu. Miettikää miltä se tuntuu.

      • Suivaantunut

        Yleinen, koko maata koskeva käytäntö on ,että henkilökohtainen avustaja hoitaa ne työt , jotka vamman perusteella on todettu vammaiselle vaikeiksi tai kohtuuttomasti aikaa vieviksi tehtäviksi. Tämä on taas todettu Suomen Valtion perustuslaissa, ensimmäisessä pykälässä, ns. samanarvoisuuspykälä.
        On siis fiksua miettiä mihin ryhtyy, kun pestin ottaa.

        Vammainen ihminen tarvitsee, kuka minkäkin ongelmiensa takia ihan samoja perusasioita kuin sinäkin: meillä se on ruuan laittoa, siivousta ym. koska hän ei itse VAMMANSA takia suoriudu tästä.

        Koska vammainen itse toimii työnantajana ,ja työnkuva tulee mäöäritellä tarkoin kirjallisesti paperille, jonka allekirjoitat kun otat työn vastaan, varmasti olet ollut tietoinen,mitä tulet tekemään.
        Jos taas et ole k.o paperia lukenut, siitä ei voi syyttää muita kuin itseään, ja vain itseään.

        Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin.
        Hyödyt lisäksi vapaa-aikaan liittyvistä tilanteista: käynnit huveissa, leffassa, museoissa, ylipäänsä jossain , saat kaiken ilmaiseksi, kulut maksaa vammainen itse. Etelänmatka, ja siellä tapahtuva avustaminen ovat vammaisen ihmisen itsensä kustannettava, ja avustaja pääsee ilmaiseksi mukaan matkalle, nauttien kaikista lomamatkan tuomista eduista sinä aikana kun hänen läsnäolonsa ei kuulu tuntitaksassa laskettavan työn piiriin.
        Käytännössä: etelänmatkan maksaa vammainen tai hänen läheisensä, mutta lomakohteessa avustaja työskentelee samat tunnit kuin kotimaassa. Joten suurin osa lomasta on tämän henkilön vapaa-aikaa, jonka vammainen maksaa !
        turhaa kitinää ! RÄYH !


      • tai vaikka näin
        Suivaantunut kirjoitti:

        Yleinen, koko maata koskeva käytäntö on ,että henkilökohtainen avustaja hoitaa ne työt , jotka vamman perusteella on todettu vammaiselle vaikeiksi tai kohtuuttomasti aikaa vieviksi tehtäviksi. Tämä on taas todettu Suomen Valtion perustuslaissa, ensimmäisessä pykälässä, ns. samanarvoisuuspykälä.
        On siis fiksua miettiä mihin ryhtyy, kun pestin ottaa.

        Vammainen ihminen tarvitsee, kuka minkäkin ongelmiensa takia ihan samoja perusasioita kuin sinäkin: meillä se on ruuan laittoa, siivousta ym. koska hän ei itse VAMMANSA takia suoriudu tästä.

        Koska vammainen itse toimii työnantajana ,ja työnkuva tulee mäöäritellä tarkoin kirjallisesti paperille, jonka allekirjoitat kun otat työn vastaan, varmasti olet ollut tietoinen,mitä tulet tekemään.
        Jos taas et ole k.o paperia lukenut, siitä ei voi syyttää muita kuin itseään, ja vain itseään.

        Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin.
        Hyödyt lisäksi vapaa-aikaan liittyvistä tilanteista: käynnit huveissa, leffassa, museoissa, ylipäänsä jossain , saat kaiken ilmaiseksi, kulut maksaa vammainen itse. Etelänmatka, ja siellä tapahtuva avustaminen ovat vammaisen ihmisen itsensä kustannettava, ja avustaja pääsee ilmaiseksi mukaan matkalle, nauttien kaikista lomamatkan tuomista eduista sinä aikana kun hänen läsnäolonsa ei kuulu tuntitaksassa laskettavan työn piiriin.
        Käytännössä: etelänmatkan maksaa vammainen tai hänen läheisensä, mutta lomakohteessa avustaja työskentelee samat tunnit kuin kotimaassa. Joten suurin osa lomasta on tämän henkilön vapaa-aikaa, jonka vammainen maksaa !
        turhaa kitinää ! RÄYH !

        nimimerkki "suivaantunut" ei tainnut ihan ymmärtää sitä seikkaa,että vaikka avustaja tulisikin mukana mm.leffaan,jääkiekkomatseuihin,museoihin,työmatkoille,etelänmatkoille yms... on hän silti TÖISSÄ siellä. eli tämä ei ole mitään huvia silloin. mietipä esim tota etelänmatka hommaa. itselläni ko.tilanne ei tulisi sopimaan koska minulla on huollettavia kotona,omassa elämässäni(lapsi ja koira) mites heidän olotilansa sitten hoidetytaisiin "loman" ajaksi? hoitopaikat kun maksavat enkä todellakaan haluaisi olla heistä erossa,mukaankaan en voisi ottaa koska ei ole rahaa. niin...mietipä,onko se sitten niin siunaus etelänmatka töiden puolesta.ja mitä muihin "harrastuksien" mukana kulkemisiin tulee niin huviksi niitä ei voi työaikana laskea.siinä kun on koko ajan kuitenkin vastuussa hoidokistaan.


      • Arvot korkealla

        Joo ei!! Ensinnäkin työ on henkisesti ja fyysisesti erittäin raskasta, VAIKKAKIN TÄRKEÄÄ! Toisekseen se on erittäin huonosti palkattua. Niin vähän siis kyseistä ammattia arvostetaan tässä yhteiskunnassa, että tuntipalkka on vain 8- 10 euroa tunti. Tuo 10 euroakin on jo "huippu". TÖRKEÄÄ!
        valitettava tosiasia on se että kaikenmaailman hyödyttömistä (en viitsi edes luetella) töistä saa huppupalkkaa, mutta kun on kyseessä ihmisen auttaminen, siit ei tarvi sitten enää maksaakaan! Ja siivota kyllä saa ja kuunnella kaikki valitukset "roskapönttönä". Entäs sitten jos henkilökemiat ei oikein pelakaan? Tuloksena on jokapäiväinen kädenvääntöhelvetti tai se että nielet kaiken ja painat itkien kotiin!

        Kaiken tämän lisäksi avustettavilla on hyvin usein myös lemmikkejä, avustajahan nekin toki hoitaa ja lenkittää sun muuta. (olen itse allerginen eläimille)

        Olen työtön, mutta luontoni ei anna periksi edes hakea kyseiseen ammattiin (enää), jossa tärkeästä ja raskaasta työstä palkka on vaivaiset 8 euroa tunti! Niin paljon mätää on tässä yhteiskunnassa. Kun asiat pitäisi olla ihan päinvastoin, toisen ihmisen auttaminen pitäisi olla oikeasti arvostusasteikolla kärkipäässä ja palkka sen mukainen. Sillä avustajat ne on niitä todellisia elämän sankareita, pyyteettömiä auttajia joilla on useimiten arvot kohdallaan!

        Pitkä matka on vielä siihen että asiat muuttuu, jos edes koskaan?! Kyllä se niin vaan on, että toiset ne täällä vaan "köyhänä" joutuu puurtamaan, ja toiset ne mässäilee ja loistaa!

        Niin, aikanaan kouluttauduin koulunkäyntiavustajaksi ja niitä rankkoja töitä painoin paskapalkalla vuositolkulla pätkäsopimuksineen ja menetin lopulta hermoni. Todella kantapään kautta sisäistin, että tämä systeemihän on yhtä suurta huijausta jossa "tyhmää" työntekijää käytetään vain kumipallona törkeästi hyväksi. Ja oivalsin senkin että herkkä ihminen ei tässä työssä pärjää. Hyppäsin pois tästä oravanpyörästä johon en enää ikinä palaa! Olen vaikka työtön , mutta onnellinen, ainakin enimmäkseen...


      • haloo....
        tai vaikka näin kirjoitti:

        nimimerkki "suivaantunut" ei tainnut ihan ymmärtää sitä seikkaa,että vaikka avustaja tulisikin mukana mm.leffaan,jääkiekkomatseuihin,museoihin,työmatkoille,etelänmatkoille yms... on hän silti TÖISSÄ siellä. eli tämä ei ole mitään huvia silloin. mietipä esim tota etelänmatka hommaa. itselläni ko.tilanne ei tulisi sopimaan koska minulla on huollettavia kotona,omassa elämässäni(lapsi ja koira) mites heidän olotilansa sitten hoidetytaisiin "loman" ajaksi? hoitopaikat kun maksavat enkä todellakaan haluaisi olla heistä erossa,mukaankaan en voisi ottaa koska ei ole rahaa. niin...mietipä,onko se sitten niin siunaus etelänmatka töiden puolesta.ja mitä muihin "harrastuksien" mukana kulkemisiin tulee niin huviksi niitä ei voi työaikana laskea.siinä kun on koko ajan kuitenkin vastuussa hoidokistaan.

        Työsopparissa määritellään onko avustettavalla avustajan tarvetta työ- tai lomamatkoille.
        Jos niistä ei sopparissa ole mainintaa, ei sinun tarvitse suostua esim. lomamatkoille jos ne eivät syystä tai toisesta sinua kiinnosta.
        Jos olet halukas ja pystyt matkoille osallistumaan, kuuluvat ne työaikaan ja saat niistä palkan, vaikka niitä ei erikseen sopparissa olisikaan mainittu.

        Tottakai vapaa-ajan toimetkin kuuluvat työaikaan ja saat niistä palkan, ei niiden tarvitse eikä pidäkkään olla sinun huvitustesi mukaisia vaan avustettavan kiinnostusten kohteita.


      • toheloinen
        Arvot korkealla kirjoitti:

        Joo ei!! Ensinnäkin työ on henkisesti ja fyysisesti erittäin raskasta, VAIKKAKIN TÄRKEÄÄ! Toisekseen se on erittäin huonosti palkattua. Niin vähän siis kyseistä ammattia arvostetaan tässä yhteiskunnassa, että tuntipalkka on vain 8- 10 euroa tunti. Tuo 10 euroakin on jo "huippu". TÖRKEÄÄ!
        valitettava tosiasia on se että kaikenmaailman hyödyttömistä (en viitsi edes luetella) töistä saa huppupalkkaa, mutta kun on kyseessä ihmisen auttaminen, siit ei tarvi sitten enää maksaakaan! Ja siivota kyllä saa ja kuunnella kaikki valitukset "roskapönttönä". Entäs sitten jos henkilökemiat ei oikein pelakaan? Tuloksena on jokapäiväinen kädenvääntöhelvetti tai se että nielet kaiken ja painat itkien kotiin!

        Kaiken tämän lisäksi avustettavilla on hyvin usein myös lemmikkejä, avustajahan nekin toki hoitaa ja lenkittää sun muuta. (olen itse allerginen eläimille)

        Olen työtön, mutta luontoni ei anna periksi edes hakea kyseiseen ammattiin (enää), jossa tärkeästä ja raskaasta työstä palkka on vaivaiset 8 euroa tunti! Niin paljon mätää on tässä yhteiskunnassa. Kun asiat pitäisi olla ihan päinvastoin, toisen ihmisen auttaminen pitäisi olla oikeasti arvostusasteikolla kärkipäässä ja palkka sen mukainen. Sillä avustajat ne on niitä todellisia elämän sankareita, pyyteettömiä auttajia joilla on useimiten arvot kohdallaan!

        Pitkä matka on vielä siihen että asiat muuttuu, jos edes koskaan?! Kyllä se niin vaan on, että toiset ne täällä vaan "köyhänä" joutuu puurtamaan, ja toiset ne mässäilee ja loistaa!

        Niin, aikanaan kouluttauduin koulunkäyntiavustajaksi ja niitä rankkoja töitä painoin paskapalkalla vuositolkulla pätkäsopimuksineen ja menetin lopulta hermoni. Todella kantapään kautta sisäistin, että tämä systeemihän on yhtä suurta huijausta jossa "tyhmää" työntekijää käytetään vain kumipallona törkeästi hyväksi. Ja oivalsin senkin että herkkä ihminen ei tässä työssä pärjää. Hyppäsin pois tästä oravanpyörästä johon en enää ikinä palaa! Olen vaikka työtön , mutta onnellinen, ainakin enimmäkseen...

        Miksei 10 euroa/ tunti ole riittävä sulle ?
        Tietysti avustettavalla on lemmikkeja, miksei saisi olla ?
        lue suomen perustuslain samanarvoisuuspykälä !
        Mitä ihmettä ne ovat , ne ihmeduunit, joissa heti loistopalkka, olisit lukenut akateemiseksi, ja valmistunut työttömäksi , niin tiedät, mitä on paskaduunit, ja miten opintolainat pitää silti maksaa.

        vai arvostat muka korkealle ? paskat, arvostat enemmän työttömyyskorvausta joka on kyseinen summa- verot ja matkat.
        samoille menee. Minäkin taidan fiksusti menettää hermot.. tulee yhteiskunnalle halvemmaksi siten.
        ja on Tärkeää ja Törkeää !
        ja arvonikin ovat niin kohdallaan että...

        koulunkäyntiavustaja ei ole sama kuin henkilökohtainen avustaja.
        koulunkäyntiavustajalla on tietysti pätkätyö, koska ei avustajaa tarvita esim. lomilla tai kesäloman aikana, ja silloinkin avustetaan yleensä enemmän kuin yhtä lasta/ luokka.
        Tyhmä tässä on vain sun katsantokantasi, jossa arvostat omat arvosi korkealle ja puhut aivan asian sivusta


      • Hei haloo
        Suivaantunut kirjoitti:

        Yleinen, koko maata koskeva käytäntö on ,että henkilökohtainen avustaja hoitaa ne työt , jotka vamman perusteella on todettu vammaiselle vaikeiksi tai kohtuuttomasti aikaa vieviksi tehtäviksi. Tämä on taas todettu Suomen Valtion perustuslaissa, ensimmäisessä pykälässä, ns. samanarvoisuuspykälä.
        On siis fiksua miettiä mihin ryhtyy, kun pestin ottaa.

        Vammainen ihminen tarvitsee, kuka minkäkin ongelmiensa takia ihan samoja perusasioita kuin sinäkin: meillä se on ruuan laittoa, siivousta ym. koska hän ei itse VAMMANSA takia suoriudu tästä.

        Koska vammainen itse toimii työnantajana ,ja työnkuva tulee mäöäritellä tarkoin kirjallisesti paperille, jonka allekirjoitat kun otat työn vastaan, varmasti olet ollut tietoinen,mitä tulet tekemään.
        Jos taas et ole k.o paperia lukenut, siitä ei voi syyttää muita kuin itseään, ja vain itseään.

        Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin.
        Hyödyt lisäksi vapaa-aikaan liittyvistä tilanteista: käynnit huveissa, leffassa, museoissa, ylipäänsä jossain , saat kaiken ilmaiseksi, kulut maksaa vammainen itse. Etelänmatka, ja siellä tapahtuva avustaminen ovat vammaisen ihmisen itsensä kustannettava, ja avustaja pääsee ilmaiseksi mukaan matkalle, nauttien kaikista lomamatkan tuomista eduista sinä aikana kun hänen läsnäolonsa ei kuulu tuntitaksassa laskettavan työn piiriin.
        Käytännössä: etelänmatkan maksaa vammainen tai hänen läheisensä, mutta lomakohteessa avustaja työskentelee samat tunnit kuin kotimaassa. Joten suurin osa lomasta on tämän henkilön vapaa-aikaa, jonka vammainen maksaa !
        turhaa kitinää ! RÄYH !

        "Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin"
        ...Jaa siis mistähän tuntimääristä olisi mielestäsi kyse? Tuota TYÖTÄkö ei siis mielestäsi voi verrata palkkatyöhön siinä määrin, ettei tarvitsisi oikeaa tuntipalkkaa? Ihan nimellisesti,vaikkapa 500e/kk, "olis ihan kiva", vai???
        Milläs luulet että sillä rahalla avustajasi elisi? Nääs jos tekee TYÖTÄ, pitää kait sillä palkalla itsensäkin (ja perhe) elättää?? Vai onko se vaan harrastus....
        Käääk....


      • omituinen höpöttäjä
        Hei haloo kirjoitti:

        "Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin"
        ...Jaa siis mistähän tuntimääristä olisi mielestäsi kyse? Tuota TYÖTÄkö ei siis mielestäsi voi verrata palkkatyöhön siinä määrin, ettei tarvitsisi oikeaa tuntipalkkaa? Ihan nimellisesti,vaikkapa 500e/kk, "olis ihan kiva", vai???
        Milläs luulet että sillä rahalla avustajasi elisi? Nääs jos tekee TYÖTÄ, pitää kait sillä palkalla itsensäkin (ja perhe) elättää?? Vai onko se vaan harrastus....
        Käääk....

        kyllä muutaman tunnin työstä viikottain , n. 4 h, kolmena pvänä viikossa, tuo on ihan käypänen liksa hoitotyöstä, johon ei vaadita erityistä koulutusta, vaan ainoastaan oikea asenne.

        kukin henkilökohtainen avustaja yleensä käy monen avustettavan luona, joten yhdeltä vammaiselta, a 500 e ne muilta tulevat - verot ja matkat, on siinä rapiat 2000 e/ kk noilla tuntimäärillä laskien.
        Kohtalainen palkka.

        Autuaita ovat tietämättömät, mutta heitäkin autuaampia ovat taitamattomat, puhumattakaan tyhmemmistä...
        Jos ei viitsi/ halua/älyä ottaa muita avustettavia vastaan, en sille niin yhtään mitään voi.

        Niitä on sellaisiakin avustajia, joita pyytämällä pyydetään avustamaan, ettei vähemmän motivoituneet joudu pakolla paikkoihin, joissa eivät viihdy, vaan marisevat. yleensä turhasta.


      • 1+16
        Hei haloo kirjoitti:

        "Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin"
        ...Jaa siis mistähän tuntimääristä olisi mielestäsi kyse? Tuota TYÖTÄkö ei siis mielestäsi voi verrata palkkatyöhön siinä määrin, ettei tarvitsisi oikeaa tuntipalkkaa? Ihan nimellisesti,vaikkapa 500e/kk, "olis ihan kiva", vai???
        Milläs luulet että sillä rahalla avustajasi elisi? Nääs jos tekee TYÖTÄ, pitää kait sillä palkalla itsensäkin (ja perhe) elättää?? Vai onko se vaan harrastus....
        Käääk....

        Ei tuntipalkka sinällään mikään huono ole, keskimäärin 9.26 tunti. Ihan kiva lisä vakiduunin lisäksi.
        Keskimääräinen työaika on 15h/vko, 60h/kk, riippuen avustettavan tarpeesta. Ja tarpeen määrittelee sosiaalihuolto/vammaispalvelu yhdessä avun tarvitsijan kanssa.

        Luuletko että joku osa-aikainen puotipuksu tienaa tuon enempää ?!

        Alempana "yksinkertainen laskutoimitus" kertoi kattavasti miten pääsee kohtuullisen hyviin kk tuloihin jos tekee pelkästään avustajan hommia. Mahdolliset yö-, ilta- ja sunnuntailisät kartuttavat myös ansioita.



        Eri järjestöjen kautta voi myös vapaaehtoisena avustajana toimia, että kyllä niitä töitä palkattakin tehdään.


      • näkijäkokija
        Arvot korkealla kirjoitti:

        Joo ei!! Ensinnäkin työ on henkisesti ja fyysisesti erittäin raskasta, VAIKKAKIN TÄRKEÄÄ! Toisekseen se on erittäin huonosti palkattua. Niin vähän siis kyseistä ammattia arvostetaan tässä yhteiskunnassa, että tuntipalkka on vain 8- 10 euroa tunti. Tuo 10 euroakin on jo "huippu". TÖRKEÄÄ!
        valitettava tosiasia on se että kaikenmaailman hyödyttömistä (en viitsi edes luetella) töistä saa huppupalkkaa, mutta kun on kyseessä ihmisen auttaminen, siit ei tarvi sitten enää maksaakaan! Ja siivota kyllä saa ja kuunnella kaikki valitukset "roskapönttönä". Entäs sitten jos henkilökemiat ei oikein pelakaan? Tuloksena on jokapäiväinen kädenvääntöhelvetti tai se että nielet kaiken ja painat itkien kotiin!

        Kaiken tämän lisäksi avustettavilla on hyvin usein myös lemmikkejä, avustajahan nekin toki hoitaa ja lenkittää sun muuta. (olen itse allerginen eläimille)

        Olen työtön, mutta luontoni ei anna periksi edes hakea kyseiseen ammattiin (enää), jossa tärkeästä ja raskaasta työstä palkka on vaivaiset 8 euroa tunti! Niin paljon mätää on tässä yhteiskunnassa. Kun asiat pitäisi olla ihan päinvastoin, toisen ihmisen auttaminen pitäisi olla oikeasti arvostusasteikolla kärkipäässä ja palkka sen mukainen. Sillä avustajat ne on niitä todellisia elämän sankareita, pyyteettömiä auttajia joilla on useimiten arvot kohdallaan!

        Pitkä matka on vielä siihen että asiat muuttuu, jos edes koskaan?! Kyllä se niin vaan on, että toiset ne täällä vaan "köyhänä" joutuu puurtamaan, ja toiset ne mässäilee ja loistaa!

        Niin, aikanaan kouluttauduin koulunkäyntiavustajaksi ja niitä rankkoja töitä painoin paskapalkalla vuositolkulla pätkäsopimuksineen ja menetin lopulta hermoni. Todella kantapään kautta sisäistin, että tämä systeemihän on yhtä suurta huijausta jossa "tyhmää" työntekijää käytetään vain kumipallona törkeästi hyväksi. Ja oivalsin senkin että herkkä ihminen ei tässä työssä pärjää. Hyppäsin pois tästä oravanpyörästä johon en enää ikinä palaa! Olen vaikka työtön , mutta onnellinen, ainakin enimmäkseen...

        Sinulle "Arvot korkealla": Kirjoitit pääosin asiallista asiaa. Se on totta, että hk avustajalle maksetaan huonosti. Suurella osalla siihen hakeutuvista ei kylläkään ole minkäänlaista koulutusta. Hk avustajaksi koulutetuilla taas suurimmalla osalla on vahva näkemys siitä, mitä avustettava oikeasti tarvistee.
        Työ on raskasta, koska avuntarvitsija todella tarvitsee avustamista moninaisissa asioissa. Työ on myös kovin henkilökohtaista ihmisen kanssa likellä olemista, se vaatii (ja kuluttaakin) avustajaa. Vain vahvat jaksavat - tai ne väliaikaset. Mutta niin on omaishoitajankin työ sitä samaa kamaa, ympärivuorokautisena kylläkin. Se se vasta alipalkattua on. Hoitoala yleensäkin on matalapalkkaista.
        Glamouri ei sittenkään ole korkealla muuta kuin ehkä unnelmissa ja harhaodotuksissa.

        Kiitän sydämestäni kaikkia niitä avustajia, jotka jaksavat ja ovat kestäneet olla avustajina ihmiselle ihmisinä. Lähes kaikki heistä ovat olleet pystymetsästä joko opiskelijoita tai välivuotta pitäviä nuoria - kovin oppimiskykyisiä ja energisiä:)

        Ihanne avustettavalle olisi suht ikätasoinen ja tervepäinen oman elämänsä vahva kulkija...


      • Apulias aatu
        Hei haloo kirjoitti:

        "Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin"
        ...Jaa siis mistähän tuntimääristä olisi mielestäsi kyse? Tuota TYÖTÄkö ei siis mielestäsi voi verrata palkkatyöhön siinä määrin, ettei tarvitsisi oikeaa tuntipalkkaa? Ihan nimellisesti,vaikkapa 500e/kk, "olis ihan kiva", vai???
        Milläs luulet että sillä rahalla avustajasi elisi? Nääs jos tekee TYÖTÄ, pitää kait sillä palkalla itsensäkin (ja perhe) elättää?? Vai onko se vaan harrastus....
        Käääk....

        Monet tekevät tuota työtä vapaaehtoisesti , palkatta.
        Esim. SPR, seurakuntien vapaaehtoiset, suku, omaiset.
        Ei pennin pyörylää makseta siitä.
        ja se tekee olon niin hyväks, että.
        turhaan ryppyilet.

        joten siinä mielessä olisit tyytyväinen TYÖHÖSI, sulle maksetaan siitä jopa palkkaa... =)


      • Maksanko liikaa?
        Arvot korkealla kirjoitti:

        Joo ei!! Ensinnäkin työ on henkisesti ja fyysisesti erittäin raskasta, VAIKKAKIN TÄRKEÄÄ! Toisekseen se on erittäin huonosti palkattua. Niin vähän siis kyseistä ammattia arvostetaan tässä yhteiskunnassa, että tuntipalkka on vain 8- 10 euroa tunti. Tuo 10 euroakin on jo "huippu". TÖRKEÄÄ!
        valitettava tosiasia on se että kaikenmaailman hyödyttömistä (en viitsi edes luetella) töistä saa huppupalkkaa, mutta kun on kyseessä ihmisen auttaminen, siit ei tarvi sitten enää maksaakaan! Ja siivota kyllä saa ja kuunnella kaikki valitukset "roskapönttönä". Entäs sitten jos henkilökemiat ei oikein pelakaan? Tuloksena on jokapäiväinen kädenvääntöhelvetti tai se että nielet kaiken ja painat itkien kotiin!

        Kaiken tämän lisäksi avustettavilla on hyvin usein myös lemmikkejä, avustajahan nekin toki hoitaa ja lenkittää sun muuta. (olen itse allerginen eläimille)

        Olen työtön, mutta luontoni ei anna periksi edes hakea kyseiseen ammattiin (enää), jossa tärkeästä ja raskaasta työstä palkka on vaivaiset 8 euroa tunti! Niin paljon mätää on tässä yhteiskunnassa. Kun asiat pitäisi olla ihan päinvastoin, toisen ihmisen auttaminen pitäisi olla oikeasti arvostusasteikolla kärkipäässä ja palkka sen mukainen. Sillä avustajat ne on niitä todellisia elämän sankareita, pyyteettömiä auttajia joilla on useimiten arvot kohdallaan!

        Pitkä matka on vielä siihen että asiat muuttuu, jos edes koskaan?! Kyllä se niin vaan on, että toiset ne täällä vaan "köyhänä" joutuu puurtamaan, ja toiset ne mässäilee ja loistaa!

        Niin, aikanaan kouluttauduin koulunkäyntiavustajaksi ja niitä rankkoja töitä painoin paskapalkalla vuositolkulla pätkäsopimuksineen ja menetin lopulta hermoni. Todella kantapään kautta sisäistin, että tämä systeemihän on yhtä suurta huijausta jossa "tyhmää" työntekijää käytetään vain kumipallona törkeästi hyväksi. Ja oivalsin senkin että herkkä ihminen ei tässä työssä pärjää. Hyppäsin pois tästä oravanpyörästä johon en enää ikinä palaa! Olen vaikka työtön , mutta onnellinen, ainakin enimmäkseen...

        Mistä sinä tuollaisen palkan repäisit? Kunnan avustuskinhan on jo tuota luokkaa. Ainakin vaarini avustajan kanssa on soppari jossa avustajan palkka on 14,50€/h. En ole kuullut, että kukaan avustaja työskentelisi pelkän kunnan osuuden varassa. Olisihan se toki hienoa jos yhteiskunta maksaisi avustajan kustannukset kokonaan, mutta ei taitais kunnan kassa kestää.


      • Edelleen samaa mielt
        toheloinen kirjoitti:

        Miksei 10 euroa/ tunti ole riittävä sulle ?
        Tietysti avustettavalla on lemmikkeja, miksei saisi olla ?
        lue suomen perustuslain samanarvoisuuspykälä !
        Mitä ihmettä ne ovat , ne ihmeduunit, joissa heti loistopalkka, olisit lukenut akateemiseksi, ja valmistunut työttömäksi , niin tiedät, mitä on paskaduunit, ja miten opintolainat pitää silti maksaa.

        vai arvostat muka korkealle ? paskat, arvostat enemmän työttömyyskorvausta joka on kyseinen summa- verot ja matkat.
        samoille menee. Minäkin taidan fiksusti menettää hermot.. tulee yhteiskunnalle halvemmaksi siten.
        ja on Tärkeää ja Törkeää !
        ja arvonikin ovat niin kohdallaan että...

        koulunkäyntiavustaja ei ole sama kuin henkilökohtainen avustaja.
        koulunkäyntiavustajalla on tietysti pätkätyö, koska ei avustajaa tarvita esim. lomilla tai kesäloman aikana, ja silloinkin avustetaan yleensä enemmän kuin yhtä lasta/ luokka.
        Tyhmä tässä on vain sun katsantokantasi, jossa arvostat omat arvosi korkealle ja puhut aivan asian sivusta

        Et selvästikään ymmärtänyt kirjoitukseni sanomaa ja viestiä. NOOH ongelmahan on yksin sinun. Kirjoitin kokemuksestani, mielipiteeni. Et osaa lukea rivien välistä! Voih!

        Kirjoitukseni puoltaa avustajia eikä ollut tarkoitus mollata avustettavia. KK-avustaja ja henk.koht avustaja esi nimike, samat työt periaatteessa


      • 10 e
        Maksanko liikaa? kirjoitti:

        Mistä sinä tuollaisen palkan repäisit? Kunnan avustuskinhan on jo tuota luokkaa. Ainakin vaarini avustajan kanssa on soppari jossa avustajan palkka on 14,50€/h. En ole kuullut, että kukaan avustaja työskentelisi pelkän kunnan osuuden varassa. Olisihan se toki hienoa jos yhteiskunta maksaisi avustajan kustannukset kokonaan, mutta ei taitais kunnan kassa kestää.

        Tuon palkan mol:lin sivuita. Avoimista työpaikoista. Katso sieltä palkat!


      • EI mielivallalle!
        Suivaantunut kirjoitti:

        Yleinen, koko maata koskeva käytäntö on ,että henkilökohtainen avustaja hoitaa ne työt , jotka vamman perusteella on todettu vammaiselle vaikeiksi tai kohtuuttomasti aikaa vieviksi tehtäviksi. Tämä on taas todettu Suomen Valtion perustuslaissa, ensimmäisessä pykälässä, ns. samanarvoisuuspykälä.
        On siis fiksua miettiä mihin ryhtyy, kun pestin ottaa.

        Vammainen ihminen tarvitsee, kuka minkäkin ongelmiensa takia ihan samoja perusasioita kuin sinäkin: meillä se on ruuan laittoa, siivousta ym. koska hän ei itse VAMMANSA takia suoriudu tästä.

        Koska vammainen itse toimii työnantajana ,ja työnkuva tulee mäöäritellä tarkoin kirjallisesti paperille, jonka allekirjoitat kun otat työn vastaan, varmasti olet ollut tietoinen,mitä tulet tekemään.
        Jos taas et ole k.o paperia lukenut, siitä ei voi syyttää muita kuin itseään, ja vain itseään.

        Olisin henk.koht. oikein tyytyväinen, jos vähästä työstä = yhden ihmisen ruuanlaitto ja siivous , pikku asioita, saisin 500 e / kk !
        Tekisin tuohon summaan jo rutkasti muutakin.
        Hyödyt lisäksi vapaa-aikaan liittyvistä tilanteista: käynnit huveissa, leffassa, museoissa, ylipäänsä jossain , saat kaiken ilmaiseksi, kulut maksaa vammainen itse. Etelänmatka, ja siellä tapahtuva avustaminen ovat vammaisen ihmisen itsensä kustannettava, ja avustaja pääsee ilmaiseksi mukaan matkalle, nauttien kaikista lomamatkan tuomista eduista sinä aikana kun hänen läsnäolonsa ei kuulu tuntitaksassa laskettavan työn piiriin.
        Käytännössä: etelänmatkan maksaa vammainen tai hänen läheisensä, mutta lomakohteessa avustaja työskentelee samat tunnit kuin kotimaassa. Joten suurin osa lomasta on tämän henkilön vapaa-aikaa, jonka vammainen maksaa !
        turhaa kitinää ! RÄYH !

        "Hyödyt lisäksi vapaa-aikaan liittyvistä tilanteista: käynnit huveissa, leffassa, museoissa, ylipäänsä jossain , saat kaiken ilmaiseksi, kulut maksaa vammainen itse".

        Ihanko totta? Työnantaja halusi minut mukaan hampurilaiselle työajalla, mutta ei tarjonnut minulle kahviakaan, vaan itse sen maksoin. Varmaan hän katsoi tympeänä että olenpa huonoa seuraa kun en hänen seuraksi syönyt hampurilaistakin (rahat oli vähissä eikä ollut varaa kun olin varannut eväät töihin mukaan).

        Työt mitä tein olivat siivousta, siivousta ja siivousta. Kun pesin ikkunat, kysyin ovatko ne hyvät - hän sanoi että ovat. Seuraavalla kerralla hän oli löytänyt ikkunoista ulkopuolelta jonkun pienen pienen viirun ja ikkunat piti pestä uudelleen ulkopuolelta! Tuo on mielestäni pilkun nussimista eikä mitenkään hyvää käytöstä työnantajalta. Pölyallergiaankaan tuskin voi vedota jos ikkunassa on pieni viiru ulkopuolella?

        Työnantajan käytös meni sellaiseksi nalkuttamiseksi, että katsoin mielekkäämmäksi vaihtoehdoksi lopettaa koeajalla kuin jatkuvasti pahoittaa mieleni työnantajan huonon käytöksen vuoksi.


      • Anonyymi

        Minulla juuri noin saan hyvin tunteja 60h viikko nyt mut en halua enään ketään auttamaan olen ollu ystävällinen avustajille kiitos jokaiselle joka ollu minulla töissä olen kiitollinen. Viimeisin valehteli meni usko avustaviin ihmisiin joksikin aikaa jospa taas joskus uskaltaa päästää elämääni olen ollu autokolarissa joten kivut pahat tottunu hoitaa asiani yksin. Kun tuntuu että tämä ammatti huono kun menen espanjan asunnolle kun korona rokotteet saadaan siel muutaman tunnin palkkaan jonkun paikallisen (ovat innoissaan suomalaisen avustajan palkastaan )


    • Sulla on töitä!!

      Jos ei vittu työ maistu niin ota loparit. Jos tällä ihmisellä on vammaispalvelulain edellyttämä vamma niin että tarvitsee henk.koht.avustajan niin sun asia ei ole valittaa homman laadusta.

    • fghfghh

      Mitä tarkoitat henkilökohtaisella avustajalla? Jos ihminen maksaa itse avustajan palkan, niin totta kai hänellä on silloin oikeus vaikka kymmeneen avustajaan. Kaupunki taas ei maksa avustajaa sellaiselle ihmiselle, joka tarvitsee vain siivousapua.

      • avustettava

        Itselläni on kunnan maksama henkilökohtainen avustaja. Olen erittäin kiitollinen siitä, että hän on elämässäni mukana auttamassa ja jaksaa tehdä työtä vaikkei palkka olekaan maan mainioin. Itselläni ei ole perhettä tai sukulaisia, joita kiinnostaisi se että ole sairas ja avun tarpeessa. Avustajani on minulle tästä syystä jo korvaamaton. Meillä on keskenämme hyvä suhde myös avustusasoiden lisäksi ja tiedän että hän välittää hyvinvoinnistani aidosti. Avustajani siivoaa, laittaa ruokaa, tekee niitä tavallisia kodin arkiaskareita, joista itse en pysty selviämään tai jotka rasittavat liikaa. Ja auttaa myös kodin ulkopuolella silloin kun pystyn jonnekin lähtemään. Hän on turvanani mukana siloinkin kun saatan ihan hyvin selvitä omin nokkineni, mutta sairauteni takia apua voi tarvita yllättäen.

        En koskaan kritisoi avustajaani, enkä vaadi kohtuuttomia. Itselleni sillä ei ole niin väliä hoituuko asiat aina niin pilkun päälle oikein. Avustajani muistuttelee minua toistuvasti siitä, että sanon jos haluan asioiden tulevan hoidetuksi jollain muulla tavalla. Minulle niillä pikkuasioilla ei ole niin merkitystä. Mutta on hyvä tietää, että asioista saa sanoa silloin kun niihin on syytä puuttua.


      • ap.

        "Kaupunki taas ei maksa avustajaa sellaiselle ihmiselle, joka tarvitsee vain siivousapua".

        Tuossa aloituksessahan juuri mainittiin että siinä käytettiin henk.koht. avustajaa ainoastaan siivoustyöhön. Kaupunki maksoi palkan.


    • ??????????

      Onkohan kyseessä sama avustettava jonka luona allekirjoittanut on ollut työssä. Joka päivä siivottiin jotain paikkaa (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta). Mutta joka tapauksessa siivottiin niin paljon että missään muualla normaaleissa perheissä ei vastaavanlaista käytäntöä ole ollut (siis tarkoitan esim. tuttavien ja sukulaisten luona). Jos oli pieni sormenjälki ovessa niin heti rätti käteen yms. Ja silti oli aina jotain valittamista tällä avustettavalla. Ja kaupunki maksoi. Ei tällainen avustettava anna arvoa avustajalleen ja siinä sitten onkin seurauksena huono työilmapiiri, ja siitä ei tietenkään hyvää seuraa jatkossakaan. Kyllä kai tällaisessakin työssä jotkut rajat pitäisi olla.

    • klim

      Kyllä avustajat ovat orjan asemassa usein .Raskasta työtä ja palkka aivan onneton. Lakkoon vaan kaikki avustajat,eiköhän palkka ja olot ala parantua. Muutoinkin hoiva-alan ihmiset tekevät niin raskasta työtä,että siitä pitäisi maksaa enemmän,monet eivät fyysisesti selviydy eläkeikään saakka. Ja kun eläkeikä koittaa ,eläke jää jonnekin 600-700 euron hujakoille ainakin avustajan hommissa. Kannattaako tehdä noita hommia? Eläkkeellä sitten todella kituutetaan. Avustajat ovat usein uhreja ,jos katsotaan tuosta elanto näkökulmasta.

      • Muuten hyvä idea toi lakko mutta henkilökohtaisilla avustajilla ei ole liittoa mihin kuulua. Ja eikä taida olla näin ollen tessiäkään. Ja ainut mihin se negatiivisesti vaikuttaa on avustettava joka ei pysty vaikuttamaan asiaan millään lailla. Vai että raskas työ, itsehän saapi valita kenelle menee töihin, avustettaviakin on eri tasoisia. Toki onhan se raskaampaa kuin sohvalla makoilu ja odottaa työtömyys päivärahoja.


    • Orjaksi hallituksell

      orja ja orjaksi jään. Elä sinä huoli ja vaalit tulossa et muuttuu. ( Raipaniskut selässä vieläkin ja käteen ei mitään jääny) Irtisanottu paska oon. Löytäis ees paskakuskin homman niin hymyilisin jos siitä ei maksaa paljon tartte ku töitä teen.

      • tätä mieltä

        kotiapulaisen vähimmäispalkka ole laissa määritelty? Sen päälle pitäisi maksaa varsinaiseen henkilökohtaiseen avustamiseen kuuluvasta työstä. Onhan se törkeää, että yhdelle henkilölle palkattu avustaja tekee ruuat monelle perheenjäsenelle, siivoaa kaikkien sotkut ja hoitaa vielä pyykkäyksen ja silitykset niidenkin puolesta, jotka siihen itsekin kykenisivät. Itsekin olen tällaisessa virassa ollut. Hengityslaitteessa oleva neliraajahalvaantunut hoidettava, päivittäinen pesu, kakatus hanskat käsissä ja sormet peräsuolessa auttamassa sitä itteeään ulos, rasvausta ja talkin laittoa, petivaatteiden ja vaatteiden vaihtoa, liman imemistä hengitysteistä ja seurustelua. Potilas oli kyllä ihana ihminen, mutta muu perhe vaati (kaikki aikuisia ja tytär sh), että ruoka oli ajallaan pöydässä ja huusholli kiilsi ja pyykit tuli pestyksi. Palkkaa sain huoneen lisäksi 550mk/kk. Aikaahan tuosta jo on, mutta joku roti se pitää silläkin olla, mitä avustajan tehtäviin kuuluu.


    • jugguu

      no joo mielestäni kyllä jos on henkilökohtainen avustaja ei sen hommiin tulisi kuulua koko perheen pyykkihuolto tai ruuanlaitto esimerkiksi. Vaikka kuinka olisi kyse samanavoisesta kohtelusta vammasta huolimatta, niin kyllä se minun taviksenkin perheessä on niin, että jos minä en johonkin hommaan kykene sairauteni tai olotilani vuoksi niin sitten se on puoliso joka tekee niitä hommia.
      Suomi on pullollaan esim vanhuksia, jotka eivät kykene itse huolehtimaan siivouksesta tai kaupankäynnistä, mutta eipä heille saa henkilökohtaista avustajaa, vaan asioissa auttelevat omaiset tai ihan siivoojan tai kotiapulaisen nimellä palkatut työntekijät, jonka he maksavat itse ilman yhteiskunnan tukea.
      Jos kyse on esim neliraajahalvauspotilaasta joka asuu perheen kanssa, niin mielestäni henkilökohtaisen avustajan homma on huolehtia hänestä ja esim sen huoneen siisteydestä jossa hän päivänsä viettää. Muu perhe hoitakoon sitten muiden tilojen siivoukset, ja omat ruuanlaittonsa ja pyykinpesunsa.

      • Avustajana ollut

        Kyllä noissa avustajahommissa on otettava maalaisjärki käteen. Kaikenlaisia hommia siihen toki sisältyy mitä ei avustettava pysty tekemään, mutta kenenkään rokapönttö ja orja ei tarvi olla, rajansa kaikella.

        Ihmissuhdetyötähän se on, eipä ole helppoa ei, palkka on liian pieni, se on selvä!


      • kukin voisi vaatia
        Avustajana ollut kirjoitti:

        Kyllä noissa avustajahommissa on otettava maalaisjärki käteen. Kaikenlaisia hommia siihen toki sisältyy mitä ei avustettava pysty tekemään, mutta kenenkään rokapönttö ja orja ei tarvi olla, rajansa kaikella.

        Ihmissuhdetyötähän se on, eipä ole helppoa ei, palkka on liian pieni, se on selvä!

        Jos julkisista varoista jollekulle vammaiselle maksetaan ihan kaikki kodin nyyläys niin jo on... Miksi helkutissa tässä toiset käy töissä, maksaa veroja ja sitten lisäksi vielä palkkaa siivoojalle?

        Jos on vammainen niin on hänenkin sentään jotain tässä elämän reunaehdoista ymmärrettävä. Vaikka kaipa se on pian niin että suotkin asvaltoidaan ja korkeat kalliot varustetaan pyörätuoliluiskoilla koska kaikkien pitää päästä kaikkialle...

        Itse en ole ikinä saanut mitään korkealta koska olen lyhyt. Haloo jakkarat on onneksi keksitty. Vuosiin en nähnyt mitään ennen kuin hamuilin rillini jostakin... jotka kaikki ostin ihan omalla kalliilla rahalla, eipä tukenut yhteiskunta. Joku raja se pitäisi olla vammaistenkin ahneudella. Vastikkeetonta etua ei pitäisi olla, ei edes vammaisella, koska siitä seuraa justiin tollainen toisen (terveen) kateellinen orjana höykytys.


      • voi elämä
        kukin voisi vaatia kirjoitti:

        Jos julkisista varoista jollekulle vammaiselle maksetaan ihan kaikki kodin nyyläys niin jo on... Miksi helkutissa tässä toiset käy töissä, maksaa veroja ja sitten lisäksi vielä palkkaa siivoojalle?

        Jos on vammainen niin on hänenkin sentään jotain tässä elämän reunaehdoista ymmärrettävä. Vaikka kaipa se on pian niin että suotkin asvaltoidaan ja korkeat kalliot varustetaan pyörätuoliluiskoilla koska kaikkien pitää päästä kaikkialle...

        Itse en ole ikinä saanut mitään korkealta koska olen lyhyt. Haloo jakkarat on onneksi keksitty. Vuosiin en nähnyt mitään ennen kuin hamuilin rillini jostakin... jotka kaikki ostin ihan omalla kalliilla rahalla, eipä tukenut yhteiskunta. Joku raja se pitäisi olla vammaistenkin ahneudella. Vastikkeetonta etua ei pitäisi olla, ei edes vammaisella, koska siitä seuraa justiin tollainen toisen (terveen) kateellinen orjana höykytys.

        Kannattaisiko joskus ajatella vähän sitä minkälaista on olla vammainen. Helppoahan sitä on terveen arvostella. Avustajalla on aina valinnanvaraa. Jos työ ei kiinnosta eikä kantti kestä, voi siirtyä toiseen työhön. Nykyaikan uuden työnsaanti ei ihan helppoa ole, mutta kuitenkin. Vammaisella sitä valinnan varaa ei ole. Omaa vammaa ei voi taikoa pois silloin kun sen kanssa ei enää jaksa tai avustaja ei siitä tykkää.

        Töykeä kohtelu avustajaa kohtaan on ehdottomasti jotakin mitä en hyväksy, samoin kuin turha orjuuttaminen. Mutta ei kaikki vammaiset sellaisia ole. Jotkin asiat ovat vammaisellekin ihan yhtä tärkeitä kuin terveillekin. Avustaja voi työpäivän jälkeen mennä omaan kotiinsa, tehdä ihan mitä lystää. Vammainen jää odottamaan sitä että apua tulee seuraavan kerran.

        Vammaisen elämä on hyvin rankkaa, rippuu tietysti myös paljon vamman laadusta ja sairaudesta. Mutta vaikeavammaisena ei ole mukavaa elää! Sitä jotuu luopumaan niin paljosta sellaisestakin mitä terveiden ei tarvitse koskaan edes ajatella. Eikä se ole herkkua olla riippuvainen toisen ihmisen avusta yksinkertaisissakin asioissa. Ei sitä jaksa olla aina yhtä aurinkoa ja palvoa maata avustajan jalkojen alla.

        Itse maksaisin ihanalle ja empaattiselle avustajalleni extraa omasta pussista jos se olisi mahdollista. Mutta kun ei ole. Kelan tuet riittää nippanappa elinkustannuksiin. Töitä ei ole koskaan voinut vamman takia tekemään, eikä se ole mahdollista tulevaisuudessakaan.

        Kuka tahansa voi vammautua milloin vain.


      • moni voisi vaatia
        voi elämä kirjoitti:

        Kannattaisiko joskus ajatella vähän sitä minkälaista on olla vammainen. Helppoahan sitä on terveen arvostella. Avustajalla on aina valinnanvaraa. Jos työ ei kiinnosta eikä kantti kestä, voi siirtyä toiseen työhön. Nykyaikan uuden työnsaanti ei ihan helppoa ole, mutta kuitenkin. Vammaisella sitä valinnan varaa ei ole. Omaa vammaa ei voi taikoa pois silloin kun sen kanssa ei enää jaksa tai avustaja ei siitä tykkää.

        Töykeä kohtelu avustajaa kohtaan on ehdottomasti jotakin mitä en hyväksy, samoin kuin turha orjuuttaminen. Mutta ei kaikki vammaiset sellaisia ole. Jotkin asiat ovat vammaisellekin ihan yhtä tärkeitä kuin terveillekin. Avustaja voi työpäivän jälkeen mennä omaan kotiinsa, tehdä ihan mitä lystää. Vammainen jää odottamaan sitä että apua tulee seuraavan kerran.

        Vammaisen elämä on hyvin rankkaa, rippuu tietysti myös paljon vamman laadusta ja sairaudesta. Mutta vaikeavammaisena ei ole mukavaa elää! Sitä jotuu luopumaan niin paljosta sellaisestakin mitä terveiden ei tarvitse koskaan edes ajatella. Eikä se ole herkkua olla riippuvainen toisen ihmisen avusta yksinkertaisissakin asioissa. Ei sitä jaksa olla aina yhtä aurinkoa ja palvoa maata avustajan jalkojen alla.

        Itse maksaisin ihanalle ja empaattiselle avustajalleni extraa omasta pussista jos se olisi mahdollista. Mutta kun ei ole. Kelan tuet riittää nippanappa elinkustannuksiin. Töitä ei ole koskaan voinut vamman takia tekemään, eikä se ole mahdollista tulevaisuudessakaan.

        Kuka tahansa voi vammautua milloin vain.

        Mainitset viestissäsi että jopa sinullakin on vammastasi huolimatta periaatteita, joista pidät kiinni avustajiesi kohtelussa...

        Minua ei ole luokiteltu koskaan vammaiseksi, vaikka olen hyvin pienikokoinen, ja näköni on erittäin huono. Avustajia ja avustuksia ei ole haettu eikä myönnetty. Opiskelu on ollut minulle aina helppoa, samoin tutkimus ja koulutus, ja varallisuus on sallinut muita järjestelyjä.

        Olen huomannut, että monet vammaisluokituksen saaneet ja sitä käyttävät eivät ole oikeastaan paljon sairaampia ja esteellisempiä kuin itsekään olen. Toki jotkut ovat paljon sairaampiakin. Mutta monille hyvin vammaisille on yhteistä se, että kokemus elämän kolhimisesta on hyvin itsekeskeinen, empatiakyky terveitä kohtaan puuttuu täysin, ja sijalla on vain osattomuudesta johtuva, kahlitseva ja kateudentäytteinen "ei ole kivaa olla vammainen" -kokemus.

        Myös vammaisilta ihmisiltä pitää olla oikeus vaatia inhimillisyyttä toisia kohtaan, suhteellisuudentajua ja käyttäytymistä. Myös yksittäisiä huonosti käyttäytyviä tai etuja kalastelevia sairaita pitää voida kritisoida, ihan jo tasa-arvon nimissä. Se että on vammainen, ei tee ihmisestä pyhää.


      • Wammainen?
        moni voisi vaatia kirjoitti:

        Mainitset viestissäsi että jopa sinullakin on vammastasi huolimatta periaatteita, joista pidät kiinni avustajiesi kohtelussa...

        Minua ei ole luokiteltu koskaan vammaiseksi, vaikka olen hyvin pienikokoinen, ja näköni on erittäin huono. Avustajia ja avustuksia ei ole haettu eikä myönnetty. Opiskelu on ollut minulle aina helppoa, samoin tutkimus ja koulutus, ja varallisuus on sallinut muita järjestelyjä.

        Olen huomannut, että monet vammaisluokituksen saaneet ja sitä käyttävät eivät ole oikeastaan paljon sairaampia ja esteellisempiä kuin itsekään olen. Toki jotkut ovat paljon sairaampiakin. Mutta monille hyvin vammaisille on yhteistä se, että kokemus elämän kolhimisesta on hyvin itsekeskeinen, empatiakyky terveitä kohtaan puuttuu täysin, ja sijalla on vain osattomuudesta johtuva, kahlitseva ja kateudentäytteinen "ei ole kivaa olla vammainen" -kokemus.

        Myös vammaisilta ihmisiltä pitää olla oikeus vaatia inhimillisyyttä toisia kohtaan, suhteellisuudentajua ja käyttäytymistä. Myös yksittäisiä huonosti käyttäytyviä tai etuja kalastelevia sairaita pitää voida kritisoida, ihan jo tasa-arvon nimissä. Se että on vammainen, ei tee ihmisestä pyhää.

        "Me ollaan vammaisia kaikki, kun oikein silmin katsotaan..."

        Näkövammainen, liikuntavammainen, rahavammainen, läheisriippuvainen, psyykkisesti vammainen, päihdevammainen, addikti mikä lie... tarkkaavaisuushäiriöinen ja sopeutumaton...

        Kaikki me tarvittasiin oma avustaja, hoitaja ja lääkäri. Mutta mistä ihmeestä löytyis tarpeeksi niitä terveitä jotka jaksaa hoitaa meitä kaikkia vammaisia. Ei löydykään! Ei niitä ole... katsomme kaikki itseämme ja sanomme että olen kipeä ja tarvitse apua, minäminä juuri...

        Eipä ihme, ettei sosiaali- ja terveysalan työt ole kovin suosittuja nykyään.


      • ex-avustajatar
        moni voisi vaatia kirjoitti:

        Mainitset viestissäsi että jopa sinullakin on vammastasi huolimatta periaatteita, joista pidät kiinni avustajiesi kohtelussa...

        Minua ei ole luokiteltu koskaan vammaiseksi, vaikka olen hyvin pienikokoinen, ja näköni on erittäin huono. Avustajia ja avustuksia ei ole haettu eikä myönnetty. Opiskelu on ollut minulle aina helppoa, samoin tutkimus ja koulutus, ja varallisuus on sallinut muita järjestelyjä.

        Olen huomannut, että monet vammaisluokituksen saaneet ja sitä käyttävät eivät ole oikeastaan paljon sairaampia ja esteellisempiä kuin itsekään olen. Toki jotkut ovat paljon sairaampiakin. Mutta monille hyvin vammaisille on yhteistä se, että kokemus elämän kolhimisesta on hyvin itsekeskeinen, empatiakyky terveitä kohtaan puuttuu täysin, ja sijalla on vain osattomuudesta johtuva, kahlitseva ja kateudentäytteinen "ei ole kivaa olla vammainen" -kokemus.

        Myös vammaisilta ihmisiltä pitää olla oikeus vaatia inhimillisyyttä toisia kohtaan, suhteellisuudentajua ja käyttäytymistä. Myös yksittäisiä huonosti käyttäytyviä tai etuja kalastelevia sairaita pitää voida kritisoida, ihan jo tasa-arvon nimissä. Se että on vammainen, ei tee ihmisestä pyhää.

        Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Kirjoitit sen mitä itsekin ajattelen vammaisista. Olen ollut useilla vammaisilla avustajana, on muutama asiallinen työnantaja eksynyt kohdalle, mutta valitettavan paljon myös sellaisia, joita kuvaat kirjoituksessasi: "Mutta monille hyvin vammaisille on yhteistä se, että kokemus elämän kolhimisesta on hyvin itsekeskeinen, empatiakyky terveitä kohtaan puuttuu täysin, ja sijalla on vain osattomuudesta johtuva, kahlitseva ja kateudentäytteinen "ei ole kivaa olla vammainen" -kokemus".


    • kjhkjhk

      viikkosiivous kuuluu tietysti avustajan tehtävään, mutta jos siivoat joka päivä jotain paikkaa, etkä tee mitään muuta, niin olet selvästikin siivooja etkä avustaja. Käypä kysymässä liittosi lakimieheltä - kai kuulut liittoon? Tai sinut palkanneelta taholta.

      • 72 v.

        Eikö ole ihan sama peseekö lattiaa vai ihmistä, pyyhkiikö pölyjä vai kampaako toisen hiuksia. Mitä väliä sillä on mitä tekee, kun työt ovat sekä tekotavaltaan että kestoltaan suunnilleen samanlaisia.
        Näiden perustellee tuntuu kuin siivoaminen olisi jotenkin halpa-arvoisempaa kuin joku muu työ. Tosin ei ole selvinnyt, mikä olisi sitten arvokkaampaa. Siivous työnä on itsenäistä ja kun sen tekee kunnolla myös tuloksellista. - Vai pitäisikö avustajan saada pelkästään istua ja juoruilla omiaan ja avustettavan olla kuuntelijana?. Sellaistakin tapahtuu. tarkoitus ei kuitenkaan ole se. Toisaalta tulee myös mieleen, ettei avustajalla saisi teettää mitään eikä mitään tekemistä tarvitsisi olla. Silloin ei olisi myös vailittamisen aihetta.
        Mikä mahtaa olla totuus?


      • oikea apu
        72 v. kirjoitti:

        Eikö ole ihan sama peseekö lattiaa vai ihmistä, pyyhkiikö pölyjä vai kampaako toisen hiuksia. Mitä väliä sillä on mitä tekee, kun työt ovat sekä tekotavaltaan että kestoltaan suunnilleen samanlaisia.
        Näiden perustellee tuntuu kuin siivoaminen olisi jotenkin halpa-arvoisempaa kuin joku muu työ. Tosin ei ole selvinnyt, mikä olisi sitten arvokkaampaa. Siivous työnä on itsenäistä ja kun sen tekee kunnolla myös tuloksellista. - Vai pitäisikö avustajan saada pelkästään istua ja juoruilla omiaan ja avustettavan olla kuuntelijana?. Sellaistakin tapahtuu. tarkoitus ei kuitenkaan ole se. Toisaalta tulee myös mieleen, ettei avustajalla saisi teettää mitään eikä mitään tekemistä tarvitsisi olla. Silloin ei olisi myös vailittamisen aihetta.
        Mikä mahtaa olla totuus?

        Jos siivoojaa halutaan, niin silloin pitäisi hakea SIIVOOJAA. Kyllä itse ainakin haluan tietää työhön mennessäni mitä työ sisältää.
        Ehkä kyse on siitä, että tukea saa henkilökohtaisen avustajan tittelillä, siivoojan ei. Jos avustajaa ei tarvitse muuten, niin sitten pitää miettiä tarvitaanko yleensä koko avustajaa.
        Kalskahti vähän henkilökohtaisen avustajan työn aliarvioimiselta nimimerkin 72v kirjoitus (.....Vai pitäisikö avustajan saada pelkästään istua ja juoruilla omiaan ja avustettavan olla kuuntelijana...)???


      • Mollukk
        oikea apu kirjoitti:

        Jos siivoojaa halutaan, niin silloin pitäisi hakea SIIVOOJAA. Kyllä itse ainakin haluan tietää työhön mennessäni mitä työ sisältää.
        Ehkä kyse on siitä, että tukea saa henkilökohtaisen avustajan tittelillä, siivoojan ei. Jos avustajaa ei tarvitse muuten, niin sitten pitää miettiä tarvitaanko yleensä koko avustajaa.
        Kalskahti vähän henkilökohtaisen avustajan työn aliarvioimiselta nimimerkin 72v kirjoitus (.....Vai pitäisikö avustajan saada pelkästään istua ja juoruilla omiaan ja avustettavan olla kuuntelijana...)???

        Kävin fysioterapiaa antavassa firmassa hoidoissa vuosi sitten. Usein siellä oli samaan aikaan hoidettavana pyörätuolimies, joka lemusi kuin spurgu. Haju kulki ilmaistoinnin kautta jokaiseen hoitohuoneeseen, joten se oli kanssaihmisille todella kauheaa. En ota kantaa siihen, mitä avustajien työhön kuuluu, en tiedä mitään siitä puolesta. Ihmettelen vain, kuinka tuon kaltainen on mahdollista?!


      • _möykky_
        Mollukk kirjoitti:

        Kävin fysioterapiaa antavassa firmassa hoidoissa vuosi sitten. Usein siellä oli samaan aikaan hoidettavana pyörätuolimies, joka lemusi kuin spurgu. Haju kulki ilmaistoinnin kautta jokaiseen hoitohuoneeseen, joten se oli kanssaihmisille todella kauheaa. En ota kantaa siihen, mitä avustajien työhön kuuluu, en tiedä mitään siitä puolesta. Ihmettelen vain, kuinka tuon kaltainen on mahdollista?!

        Eihän se ole (yksinomaan) avustettavan vastuulla ja syytä, jos avustustyöstä ei tule niin miellyttävää ja mukavaa. Vastuuta ja velvollisuuksia on myös työntekijällä eli avustajalla. Ennen työsuhteen sopimista kannattaa keskustella kunnolla. Sopia siitä mitä työtehtäviin kuuluu ja avustaja voi myös itse sanoa, mitä suostuu tekemään ja mitä ei. Kokeiluajasta on myös hyvä sopia. Jos kumpaakin miellyttävään tilanteeseen ei päästä, ei työsuhdetta ole pakko solmia. Avustustyössä on kyse kuitenkin avustettava tarpeista, ei siitä että avustajalla on mahdollisimman kivaa. On myös avustajia, jotka eivät sovellu kyseiseen työhön ollenkaan, ja avustettava joutuu siitä kärsimään.

        On olemassa vammaisia, jotka orjuuttavat, jotka ovat katkeria, kiukkuavat ja valittavat kaikesta. Mutta kyllä tällaisia ihmisiä on myös terveidenkin keskuudessa.

        Se jos mikä on väärin, että joku ulkopuolinen alkaa arvioimaan sitä mihin vammainen pystyy tai ei pysty. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää. On sairauksia ja vammoja, jotka eivät näy päällepäin. Toimintakyky voi olla myös eri päivinä erilaista.

        Ei se niin ole että vammaiset saavat kaiken mitä haluavat. Harvoin henkilökohtaista apua myönnetään ihmiselle, joka sitä ei tarvitse. Kyllä sitä arvioidaan tarkasti. Paljon on myös niitä vammaisia, joille apua ei myönnetä, vaikka avun tarve on suuri, tai sitä ei myönnetä tarpeeksi.


      • maik+++
        _möykky_ kirjoitti:

        Eihän se ole (yksinomaan) avustettavan vastuulla ja syytä, jos avustustyöstä ei tule niin miellyttävää ja mukavaa. Vastuuta ja velvollisuuksia on myös työntekijällä eli avustajalla. Ennen työsuhteen sopimista kannattaa keskustella kunnolla. Sopia siitä mitä työtehtäviin kuuluu ja avustaja voi myös itse sanoa, mitä suostuu tekemään ja mitä ei. Kokeiluajasta on myös hyvä sopia. Jos kumpaakin miellyttävään tilanteeseen ei päästä, ei työsuhdetta ole pakko solmia. Avustustyössä on kyse kuitenkin avustettava tarpeista, ei siitä että avustajalla on mahdollisimman kivaa. On myös avustajia, jotka eivät sovellu kyseiseen työhön ollenkaan, ja avustettava joutuu siitä kärsimään.

        On olemassa vammaisia, jotka orjuuttavat, jotka ovat katkeria, kiukkuavat ja valittavat kaikesta. Mutta kyllä tällaisia ihmisiä on myös terveidenkin keskuudessa.

        Se jos mikä on väärin, että joku ulkopuolinen alkaa arvioimaan sitä mihin vammainen pystyy tai ei pysty. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää. On sairauksia ja vammoja, jotka eivät näy päällepäin. Toimintakyky voi olla myös eri päivinä erilaista.

        Ei se niin ole että vammaiset saavat kaiken mitä haluavat. Harvoin henkilökohtaista apua myönnetään ihmiselle, joka sitä ei tarvitse. Kyllä sitä arvioidaan tarkasti. Paljon on myös niitä vammaisia, joille apua ei myönnetä, vaikka avun tarve on suuri, tai sitä ei myönnetä tarpeeksi.

        Kun ryhtyy henk.koht avustajaksi, ja kirjoittaa työsopimusta, niin työsopimukseen kirjoitetaan kaikki työtehtävät mahdollisemman tarkasti. Mitään mikä ei ole sopimukseen kirjattu, ei tarvitse tehdä. Tämä on faktatietoa.


      • Valmariini1
        maik+++ kirjoitti:

        Kun ryhtyy henk.koht avustajaksi, ja kirjoittaa työsopimusta, niin työsopimukseen kirjoitetaan kaikki työtehtävät mahdollisemman tarkasti. Mitään mikä ei ole sopimukseen kirjattu, ei tarvitse tehdä. Tämä on faktatietoa.

        AVUSTAJA TEKEE JUURI NE TYÖT, JOTKA TÄLLE OSOITETAAN. Oli sopimuksessa sitten enemmän tai vähemmän. Hän todella tekee ne tai saa potkut.


      • pyykkipoika nenään
        Mollukk kirjoitti:

        Kävin fysioterapiaa antavassa firmassa hoidoissa vuosi sitten. Usein siellä oli samaan aikaan hoidettavana pyörätuolimies, joka lemusi kuin spurgu. Haju kulki ilmaistoinnin kautta jokaiseen hoitohuoneeseen, joten se oli kanssaihmisille todella kauheaa. En ota kantaa siihen, mitä avustajien työhön kuuluu, en tiedä mitään siitä puolesta. Ihmettelen vain, kuinka tuon kaltainen on mahdollista?!

        Noissa avustajan hommissa se taitaa olla pääsääntöistä että avustettava päättää millaista apua hän tarvitsee. Jos avustettava ei halua peseytyä niin ei siinä avustaja voi alkaa häntä suihkuun pakottaa.

        Eihän avustaja voi edes puuttua siihen jos avustettava käyttää lääkkeitä väärin.


      • varoitus!
        Valmariini1 kirjoitti:

        AVUSTAJA TEKEE JUURI NE TYÖT, JOTKA TÄLLE OSOITETAAN. Oli sopimuksessa sitten enemmän tai vähemmän. Hän todella tekee ne tai saa potkut.

        "AVUSTAJA TEKEE JUURI NE TYÖT, JOTKA TÄLLE OSOITETAAN. Oli sopimuksessa sitten enemmän tai vähemmän. Hän todella tekee ne tai saa potkut".

        - Muistathan Tyranni, että koeajan jälkeen et voi antaa potkuja ilman irtisanomisaikaa tai voit joutua maksamaan avustajan palkat muutamaksi kuukaudeksi ihan omasta pussistasi.


      • avustaja mies
        varoitus! kirjoitti:

        "AVUSTAJA TEKEE JUURI NE TYÖT, JOTKA TÄLLE OSOITETAAN. Oli sopimuksessa sitten enemmän tai vähemmän. Hän todella tekee ne tai saa potkut".

        - Muistathan Tyranni, että koeajan jälkeen et voi antaa potkuja ilman irtisanomisaikaa tai voit joutua maksamaan avustajan palkat muutamaksi kuukaudeksi ihan omasta pussistasi.

        Jos kaupunki palkan maksaja niin ei avustettavan tarvitse huolehtia palkan maksusta, pyhätunnit ym tod.näk tarvitsee ilmoittaa, jos potkut antaa niin ei tarvi katella toisen pärstää sekunttiakaan sen jälkeen.. Käytännössä asiat menee näin.. Avustettavina on niin paljon varsinkin Helsingissä että valitsee itselleen sopivat jos tuota työtä haluaa tehdä ja sehän on vapaaehtoista,muistakaa se...


    • pian entinen myös

      Avustaja se täälläkin
      Ja juuri selvitellyt mm. siivous -asiaa. Avustaja EI OLE SIIVOOJA! Hän tekee siivoustyönä vain pintapuolista siivoustyötä, ei ole suursiivoja, ei ikkunanpesua, tai muuta exrtatyötä. Näin juuri kaupungin sos.työntekijä kertoi, kun yritimme muutamaa lisäylityötuntia että ehtisimme siivota siivousfirman kanssa yhdessä, jotta meilläkin olisi helpompaa olla siistissä kodissa. Tämä siis kiellettiin. Onneksi omassa sopparissani ei olekaan kodinhoitoa ruksattu. Lisäksi jokainen avustaja vaadi sopimukseen lisäselvitystä joka kohtaan, mitä otsikko pitää sisällään. Silloin ei ainakaan teetetä työtä, josta ei ole sopimuksessa mainittu.

      Ei näihin töihin ole tulijoita, ellei järki ole mukana myös avustettavalla! Palkka on kehno esim. 30 tuntia per viikko, tuntip. 9,15e, sillä sillä ei elä, ellei ole lisätöitä päälle, tai muitakin maksamassa laskuja. Sitä on kenenkään turha muuta väittää. Jo työmatkoihin monella kuluu rahaa ja kuitenkaan veron alaraja jää ylittymättä. Kyllä palkallaan pitää kyetä maksamaan normaalit laskunsa ja sitä ei alle 10 e tuntipalkka vajaatunneilla tee.

      • hoita1

        Uskomatonta tuo avustajien valitus. Sairaan- ja lähihoitajat hoitavat samat työt hoitolaitoksissa mutta hoidettavia on n. 6/hoitaja. Monissa yksityisissä hoitajat siivoaa ja tekee ruuat. Pyykkihuolto on ihan perus hommia. Näiden päälle tietty lääkkeet ja haavat. Ja hoidettavia ei todellakaan ole vain yksi.


      • vali vali vali
        hoita1 kirjoitti:

        Uskomatonta tuo avustajien valitus. Sairaan- ja lähihoitajat hoitavat samat työt hoitolaitoksissa mutta hoidettavia on n. 6/hoitaja. Monissa yksityisissä hoitajat siivoaa ja tekee ruuat. Pyykkihuolto on ihan perus hommia. Näiden päälle tietty lääkkeet ja haavat. Ja hoidettavia ei todellakaan ole vain yksi.

        Onko sinulta ehkä jäänyt kokeilematta tuo henkilökohtaisen avustajan työ, jos pidät sitä paljon parempana kuin sitä työtä mitä nyt ilmeisesti teet? Vai esitätkö arvosteluja hoitotyötä ulkopuolelta katselevana? Minä olen tehnyt sekä henk.koht. avustajan töitä että olen ollut hoitajana. Luin kaikki tämän ketjun viestit ja täytyy sanoa, että on kokemusta paljonkin avustajan töistä ja kokemusta on myös samantapaisista asioista kuin keskusteluketjun kirjoittajilla. Jos pidät avustajan töitä niin paljon parempina niin mikä estää sinua rupeamasta avustajaksi?

        Noita hoitoalan töitä ja henk.koht. avustajan töitä et voi ihan suoraan vertailla keskenään. Olen ollut hoitajana palvelutalossa ja siellä tosiaan pyykättiin ja tehtiin tiest mitä juttuja ja palkkakin oli isompi kuin avustajalla. Ehkä hoitoalalla yksi suurimpia erilaisuuksia on se, että hoidettava ei samalla tavalla pysty pompottamaan hoitajiaan (tietty voi olla joku poikkeustapaus väliaikaisesti). Avustajan hommissahan tuo on ihan tuurista kiinni, saako asiallista kohtelua vai ei avustettavan taholta. Hoitoalan työpaikassa yleensä pystyy toisten kanssa keskustelemaan hankalista jutuista vaitiolovelvolliisuus huomioiden, mutta avustajalla harvoin on ketään kenen kanssa vaihtaa ajatuksiaan.

        Vammainen ei välttämättä osaa olla työnantaja, tietysti on sitten myös niitä vammaisia jotka osaavat ja haluavat olla hyviä työnantajia. Joillakin se voi olla jo ihan sairauden tai ongelmien laadusta johtuen vaikeaa ymmärtää mitä työnantajana olemiseen kuuluu ja mitä siihen ei kuulu.

        Tuskin sinullekaan siellä hoitoalan työpaikassa tullaan jotakin ihan työhösi kuulumatonta tehtävää osoittamaan (sellaisiakin töitä varmaan on, et ehkä lypsä lehmiä tai teurasta sikoja tms.). Mutta hyvänä työntekijänä sinä varmaan mukisematta nämäkin tekisit siinä sivussa muiden töiden ohella?


    • hoit1

      Miten niin pidän avustajan työtä parempana? Sanoin että hoidettavia ON vähemmän. Eikö olekin? Yleensä niitä on yksi. Joskus voi olla kaksi, mutta ei varmaan kovinkaan usein. Kuika usein olet työssäsi lypsänyt lehmiä tai teurastanut sikoja? Olisi kiva kuulla tiesitkö lehmien hoidosta jo etukäteen vai tuliko lehmät taloon työsuhteen aikana? Ja kyllä hoitolaitoksissa on hyvinkin vaativia asukkaita ja usein monta samalla osastolla. Heidät silti hoidetaan hyvin ja juostaa kun pyyntöjä tulee. siitä meille maksetaan palkkaa. Siitä että teemme työtä sen 8 tuntia minkä työpaikalla olemme. Palkkaahan tulee kaikille koulutuksen mukaan.
      Mielestäni mikään työ ei ole halveksittavaa. Että ihmiset ovat mielummin työttömiä kun tekevät kotityötä toiselle. Itse teen sitä työtä mihin olen kouluttautunut pienen palkkaeron vuoksi. Olen työni lisäksi myös omaishoitaja ja hoidan kotona myös avustajan työt, sillä en halua ketään kotiini valittamaan. Näitä lukiessa tyytyväistä avustajaa olisi vaikea löytää.

      • vali vali vali

        "Miten niin pidän avustajan työtä parempana?" Se kuultaa läpi kirjoituksestasi.

        Laitoin vain esimerkin vuoksi lehmien lypsyn ja sikojen teurastuksen. Tuskinpa (toivottavasti) kukaan noita avustettavan töihin sisällyttää.

        Ei minunkaan mielestäni työt sinänsä ole halveksuttavia, mutta toisella voidaan teettää töitä hyvin halveksuvasti kohdellen. Jokaisella ihmisellä on kuitenkin ihmisarvo ja jokaista ihmistä pitäisi kohdella asiallisesti.

        Vaikutat hyvin katkeralle? Ehkä olet ylirasittunut, minkä ymmärrän jos vielä omaishoitajan työt yrität tehdä hoitotyön ohella. On sinulla rankkaa varmaan. Onko sinun pakko jaksaa olla sekä hoitotyössä että omaishoitajana?

        Ylirasittuneen ja vihaisen työntekijän kanssa on rasittavaa tehdä töitä. Työntekijä ei välttämättä itse enää huomaa omaa katkeruuttaan ja pahantuulisuuttaan, näille tulee usein sokeaksi. Hoitoalan työpaikoissa on usein kauhean huono henki, en ole ainoa joka on tämän havainnon tehnyt.


    • hoit1

      Olen jo ennen omaishoitajuutta seurannut tätä avustajien ainaista valitusta siivouksesta. Mielestäni olisi outoa että avustettavan pitäisi palkata siivooja erikseen. Esim. kun avustettava katselee tv.:tä, on tietokoneella tai muuten vaan ei tarvitse avustajaa, niin miksi avustaja ei voi tehdä sen ajan töitä? Katselisiko hän kun siivooja siivoaa? Ja mistä avustajat luulevat että eläkeläisillä on rahaa moiseen? Asiakas on voinut olla eläkkeellä koko aikuisikänsä ja silloin tulot on hyvin pienet. Tiedän kyllä mitä avustuksia on anottavissa, mutta pitäisi sairaiden saada tulla sen verran toimeen että voisivat elää laadukasta elämää.
      Suomessa on paljon matalapalkka töitä missä työtä tehdään koko työssä olo aika ja usein yksin esim. tämä siivooja ja myyjät sekä vaikka puistotyöntekijät. Eivät he valita että työtä pitää tehdä koko työajan..
      Ja en todellakaan ole katkera. Olen tottunut tekemään työtä ja työssä minut tunnetaan ahkerana ja positiivisena työkaverina. Työssä meillä on aivan ihana tiimi. Minun ei todellakaan tarvitsisi hoitaa työtäni ja omaishoitajuutta, vaan haluan hoitaa ne. Harrastukset tasapainottavat elämää. Ihmetyttää vaan tämä avustajien ainainen katkeruus työstään. Totuus on että Suomessa ei kovin kevyitä hommia ole tarjolla pienellä koulutuksella tai ilman koulutusta.

      • vali vali vali

        Olen itsekin joskus kysynyt joltakin avustettavalta, että olisiko syytä siivota? Eli en nyt ole sitä tarkoittanut etteikö avustajakin voi joskus myös siivota. Mutta jos luet tuon aloituksen uudelleen, niin siinähän olikin kyse siitä että hyväkuntoinen avustettava oli ottanut itselleen henkilökohtaisen avustajan vain ja pelkästään jatkuvaan siivoukseen ja jynssäykseen ja ikkunoiden pesettämiseen myös uudelleen jonkun pienen viirun takia jota ei ensimmäisen ikkunanpesun jälkeen huomannut, mutta seuraavalla kerralla huomasi ja sitten jynssättiin uudelleen. Kohtelu ei ollut erityisen asiallista.

        Jos kuitenkin tunnet että raadat liikaa kun teet sekä 8h/pv hoitajan töitä ja vielä olet omaishoitajana niin kokeilepa henk.koht. avustajan, saatat yllättyä. Olen kyllä eri mieltä kanssasi siitä kun väität ettet ole katkera. Minusta vaikutat katkeralle, mutta useinhan sitä ei itse huomaa. Helposti jotkut puurtaa töitä vaan ikään kuin ei väsyisikään ja sivuuttaa kaikkien tärkeiden asioiden käsittelyt kun vaan hampaat irvessä pitää suorittaa koko ajan.

        Jos vierailet muiden ammattialojen keskustelupalstoilla, niin saatat löytää sieltäkin valittamista. Ehkä yksi syy siihen että henk.koht. avustajien valituksia voit usein täältä lukea, on se, että heillä ei ole yleensä palavereja työpaikalla eikä ketään keltä kysyä asioita. Sehän varmaan vähentäisi näiden keskustelupalstojen kirjoittelua jos asioista voitaisiin keskustella työpaikalla tai jossakin muussa sallitussa ympäristössä. Jos et kestä näitä keskusteluja niin eihän näitä ole pakko lukea. Jollekin niistä voi olla jopa hyötyäkin.


    • hoi1

      Juuri tuosta avustajan työteosta ja varsinkin siivoamisesta tässä keskustellaan. Aloittaja kirjoitti että avustaja on otettu nimenomaan kotitöitä tekemään ja tämä ei ole vuosien saatossa todellakaan esimmäinen keskustelu missä avustajat valittaa kotitöistä. Kertokaa sitten mitä avustajien pitäisi tehdä se aika milloin asiakas viettää ilman avuntarvetta? Silloinhan avustaja on kuitenkin palkkatyössä?

      En tunne että teen liikaa vaikka teen työtä työnanjajalleni 8h-10h päivässä ja omat työt päälle. Työnantajani ostaa minulta työpanoksen. Olen koko ikäni ollut eri aloilla töissä yksityisellä ja suvussani on paljon yrittäjiä siksi ymmärrän työteon aikana mistä saadaan työtä vastaan korvaus. Siinä ei ole mitään ihmeelistä.

      Ja minua todella naurattaa tuo katkeruus juttu. Kummastuttaa vaan tuo ainainen valitys kun ihmiset joutuu tekemään työtä. Kukaan vieras ei voi alkaa arvostelemaan toisen mielen liikkeitä. Onneksi itsetuntoni on niin vahva ja tiedän työkavereideni ja ystävieni tuntevan minun oikeasti ja antavan aina aitoa palautetta.

      • vali vali vali

        Tiedätkö että hengityshalvauspotilaan hoitajat saavat työvuoron aikana vaikka lukea romaania, kunhan siinä vaan päivystävät ja imevät limaa ym.? Saavat vielä suht hyvää palkkaakin verrattuna avustajiin.

        Sinua tuntuu harmittavan se, että avustajilla on joskus joku hetki kun eivät voi tehdä mitään. Miksihän se sinua harmittaa, kadehditko avustajien palkkaa? Esim. joskus oli sellainen avustettava jonka piti nukkua vähän aikaa päivällä ja sinä aikana ei saanut alkaa mitään kovaäänistä kolistella. Minä tosin käytin noita hetkiä mm. siten että neuloin avustettavalleni sukkia ja sormikkaita joita hän siellä vetoisessa asunnossaan käytti.

        Laitoksessa työskennellessä on ehkä jossain määrin helpompi määritellä ne työt jotka kuuluu tehdä.

        Mielestäni se varsinainen syy valitukseen ei tässä ketjussa ole ollut se, että ihmisillä teetätetään työtä. Vaan työntekijän huono kohtelu.

        Ehkä sinun ei pitäisi nauraa sille katkeruus-jutulle vaan tutkia sisintäsi. Työtoverit ja ystävät eivät välttämättä kaikki aina ole ihan rehellisiä sen palautteensa antamisessa. Näin itse sanot vastauksessasi: "Kukaan vieras ei voi alkaa arvostelemaan toisen mielen liikkeitä". - Etkös sinä itse ole arvostellut kaiken aikaa henk.koht. avustajia ja heidän mielen liikkeitään (valitusta)? Joskus asioita voidaan parantaa myös sillä kun joku aukaisee suunsa ja ehdottaa jotakin muuta, ei kaikesta voi aina vaieta. Epäoikeudenmukaisesta käyttäytymisestä ei pidä vaieta eikä kiusaamista saa hyväksyä. Eikä sinun ole pakko lukea näitä juttuja.


    • hoi1

      Tidän kyllä mitä hengityshalvauspotilaiden tiimi tekee. Heidät on palkattu siihen työhön. Mutta tässä ketjussa ei varmaan siitä puhuttu eikä siitä pitääkö asiakkaalle antaa lepo hetki, vaan siitä tekeekö avustaja niitä töitä mitä asiakas tarvitsee eli ne kotityöt. Ja kuten olet varmaan työssäsi huomannut myös laitoksissa hoitajat tekee ne kotityöt. Ketju taisi olla: Henk.koht. avustaja = kotisiivooja ja aloittaja kummastelee kotitöiden tekoa. ketjussa taidettiin ihan ääneen puhu näistä töistä eikä vain ajatella.

      Itsekin saan työssäni ihan ääneen kuulla että kanssani on kiva tehdä työtä kun olen aina hyvällä tuulella ja reipas. mitä pahaa sinä on jos työssä on mukavaa? Pitääkö sitä heti ulkopuolisten olla epäilemässä, jos ihminen on tyytyväinen elämäänsä?

    • hoi1

      Kerroin vain mitä saan kuulla, kun niin kovin epäilet. Jo nimimerkistäsi huomaa että elämäänsä ei ole sallittu olla tyytyväinen :D

    • hoi1

      Hoi1 on nimimerkki mitä suomi24:n ohjelma tarjosi :D Varmaankin liittyy tähän palstaan. Keskustelu taisi osua arkaan paikkaan, kun et osannut pysyä asiallisesti aiheessa.

      • vali vali vali

        Vai suomi24 tarjosi, eihän sitä ole pakko ottaa vastaan kaikkea mitä tarjotaan. Sinä halusit olla hoi1 - ole sitten.

        Oletko itse pysytellyt asiallisesti aiheessa? Mielestäni et.

        Sait sitä mitä tilasit, ole hyvä ja iloitse siitä mitä sait: kivasta keskustelusta ja aiheellisesta palautteesta.


    • hoit1

      Missä vaiheessa poikkesin aiheesta? Kenties siinä kun uppo-outo ihminen alkaa väittämään katkeraksi, kun kehtaan olla erimieltä hänen kanssaan avustajan työnkuvasta. Erehdyn luulemaan tätä palstaksi missä saa kertoa mielipiteen, eriävänkin, keskustelun aiheesta.
      Koitapa itse kirjoittaa nimimerkiksi hoitaja, niin näet mitä tarjotaan. Itselleni ei omalla nimimerkillä ole mitään merkitystä enkä ilmaisesillä mitään mielipidettä. Toisin kuin itse olet varmaankin omasi itse keksinyt :D :D :D

    • hoi1

      Toisessa viestissäsi aloit arvostelemaan minua henkilökohtaisella tasolla ja vain siksi kun olin eri mieltä avustajan työnkuvasta joska avustajat ovat katkeria. Aloit väittämään katkeraksi ja nyt ehdotat terapiaa vaikka et tunne minua. Taidat itse todellakin olla terapian tarpeessa kun noin luonnon päälle ottaa eriävä mielipide :D :D

      Tässä ja myös muissa ketjuissa avustajat valittavat siivoamisesta joka on työtä siinä missä muukin. Ja hyvin tärkeää työtä onkin. Siis VALITTAVAT! Esim.: Avustaja EI OLE SIIVOOJA! ja Jos siivoojaa halutaan, niin silloin pitäisi hakea SIIVOOJAA.

      En todellakaan jatka keskustulua noin epäkypsän ihmisen kanssa.

      • yx mielipide vaan

        Minä kävisin terapiassa ihan mielelläni jos vain joku maksaisi terapiakäynnit ihan vaan puhumassa terapeutin kanssa. Ei kai terapiassa käyntiin mitään kauheita ongelmia tarvita, voisi toimia ihan hyvin ennalta ehkäisevästi. Sinä tunnut pitävän terapiaa jonakin mörkönä vaikka ilmeisesti hoitoalalla toimitkin. Ihme asenne sinulla.
        Jos hoitaa toisia ihmisiä ja vielä toimii omaishoitajana niin pitää hoitaa myös itseään ja esim. terapia voisi toimia tuossa kohden, tietysti vain jos itse vapaaehtoisesti sinne menet.


    • hoi1

      Yx mielipide :D Yksihän niitä onkin vaan ollut :D
      Pointti oli se että joku tuntematon netissä ei ala ohjaamaan minua terapiaa, jos olen sitä mieltä että avustajien pitää myös siivota. Aika erikoinen ajatuksen kulku. Jos kaikki joilla on eriävä mielipide on terapian tarpeessa, pitäisi Suomeen palkata tuhansia uusia terapeutteja.

      • olepa hyvä

        Eihän sinua kukaan sen takia terapiaan ohjaa, että avustajien tulee myös joskus siivota.

        Sinulle suositellaan terapiaa sen takia, että vaikka toimit hoitoalalla ja omaishoitajana - pidät terapiaa jonakin kauheana asiana johon et millään itse haluaisi. Huolestuttavaa! Ennakkoluulojesi takia ota selvää eri terapioista. Itseään kannattaa hoitaa ennen kuin mahdollisesti sinut viedään pakkopaidassa suljetulle osastolle. Ei kannata polttaa itseään loppuun. Äläkä jankkaa enää avustajien siivoamisesta - edellä jo todettiin että kyllä avustajat voivat joskus myös siivota, mutta pelkkä siivoustarve ei yleensä ole peruste hankkia henkilökohtainen avustaja.


    • hoi1

      En pidä kauheana terapiaa , vaan sitä että joku tuntematon alkaa netissä leikkimään lääkärihoitajaa ja ehdottamaan ja jakkaamaan vieraalle terapiaan menoa. Sinusta omaishoitajuus on jotain kamalaa ja ahdistavaa ja jos sitä hoitaa niin on terapian tarpeessa.
      Eikö sinulle mitenkään voi tulla mieleen että elämämme on nyt paljon leppoisampaa, kun puoliso ei enää liidä ympäri eurooppaa töissä, vaan vietämme laatuaikaa perheen kanssa. Ehkä silloin kun omahoitajuus on uutta tai vierasta se on pelottavaa, mutta vuosien saatossa ymmärtää että se voi olla myös mahdollisuus. Taidat itse olla niin negatiivinen ihminen että et voi ymmärtää että joku voi olla myös ihan onnellinen elämäänsä.

      Ja mitä terapian tarpeeseen tulee on minun tukena hiukan ammattitaitoisempi työryhmä arvioimassa ja tukemassa jaksamista. Turvaverkkoni on aikalailla tiivis. Työterveydessä lääkäri ja terveydenhoitaja huoletivat jaksamisestani, niinkuin myös työpaikan oma lääkäri ja hoitajat. puhumattakaan puolison lääkäristä. koutoutusohjaaja ja muusta sairaalan tiimistä ja sosiaalityöntekijästä jotka aina huomioivat aina sairatuneen lisäksi hänen koko perheen, mutta senhän sinä hoitaja tiesitkin. Nämä samat ihmiset ovat olleet tukenamme jo vuosi kausia ja varmasti osaavat homman paremmin kuin joka nettikirjoittelija.

      Ja mitä avustajien työhön tulee sen tarpeen määrittelee sairaan lääkäri, kuntoutusohjaaja, fysioterapeutti ja kaupungin sosiaalityöntekijä. Heillä on pitkä tuntemus asiakkaastaan ja kaupungeilta ei mitään heru ihan heppoisin perustein.

      • interventio.

        Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä kuuluu tällä hetkellä nimimerkille hoi1? Onko edelleen samaa mieltä väitteidensä kanssa ja onko huomannut olevansa katkera?


    • utelias9

      Mielenkiintoinen keskustelu. Hyvin esiintyi molempien avustettavien ja avustajien mielipidettä asiasta. :D

    • Avustajtyttö -80

      Niin, periaatteessahan avustaja tekee kaiken mitä avustettava käskee. Käytännössä eria asia toimiiko se miten hyvin. Olen omassa avustussuhteessani huomannut, että työnantajasi ja sinun väliin tulee vaikka miten monta "sopan keittäjää", vaikka oikeasti vain teidän kahden tulisi päättää miten aikanne käytätte. Minun työtäni ainakin säätelee mm. avustettavani poika, avustettavani sisarukset, ja jopa kotihoitajatkin yrittävät sanella mitä millloinkin tehdä. Siihen en kyllä lähde. Heille ei kuulu se, jos avustettavani esim. haluaa viedä minut kahville, ennemmin kuin että laittaa minut siivoamaan jääkaappiaan. Tää nyt vaan esimerkkinä. Enkä mitenkään kammoa oikeaa työtä, ja teen sitä paljon, mutta on avustettavan asia miten avustusaikansa käyttää. En kyllä oikein ymmärrä noita siivoushulluja! Kuka haluaa käyttää avustajaansa pelkkänä siivousorjana?! Onhan molempien etu, jos joskus edes hetkeksi irrottautuu arkirutiineista. Onneksi oma avustettavani ei ole noin sekaisin, vaikka saakin joskus outoja päähänpistoja. Ihmettelen vain kotihoitajien asennetta, jotka ilmeisesti ajattelevat avustajan olevan pelkkä työkone, tai sitten ovat katkeria siitä, että minulla on (vähän) aikaa muuhunkin kuin pelkkiin rutiinihommiin. Minusta heillä ei kyllä olisi oikeutta puuttua töihini noin paljon. Avustettavani on kova keskustelemaan, ja olen huomannut hänen kaipaavan myös juttukaveria. Emme koskaan vietä pitkiä aikoja keskustellen, (ehkä pitäisi, koska olen huomannut sen piristävän avustettavaani), mutta vaikka viettäisimme, ei sen pitäisi kuulua muille! Avustustehtäviin kuuluu myös virkistyskäynnit sun muut asiakkaan vireyttä ylläpitävät tekijät.

      Kyllä tuntuu, että monenlaisia taitoja pitäisi avustajan osata. En olisi aikoinani arvannutkaan kuinka monia. Monia lankoja täytyy osata pitää käsissä samanaikaisesti. Olen sitä mieltä, että jokaiselle, joka tarvitsee liikkumisessa apua, tulisi myöntää väh. 7h/päivässä avustusta, jotta avustaja pystyy suoriutumaan tehtävistä kunniakkaasti. Itselläni tunteja on vain 6/pv, ja se ei oikein riitä, vaikka minulla onkin (samassa taloudessa) kaksi avustettavaa, mutta kuitenkin...Kun miettii mitä kaikkea sisältyy avustajan hommiin mm.ruoanlaitosta, siivouksesta, arkistoinnista, pyykin pesusta ja jääkaapin kunnossapidosta, aina fysioterapiaan, wc-apuun, ulkoilutukseen, asiointeihin ja seurana oloon, niin hyvä jos se 7h/pv edes riittäisi. Hommia kotitaloudessa kun riittäisi loputtomiin, ja itse ihminenkin tarvitsee hoitoa, että avustusmääriä pitäisi nostaa roimasti. Sekin auttaisi kumpaakin osapuolta jaksamaan paremmin. Avustajan ei tarvitsisi tehdä liikaa liian lyhyessä ajassa, ja avustettava saisi virikkeellistä toimintaa ja yhdessäoloa enemmän. Se nimittäin jää mielestäni aivan liian vähälle!

      • sinja123

        On totta et noita avustustunteja myönnetään aika nihkeesti.. mut mikäli avustettava niitä tarvitsee kyllä niitä saa tarpeellisen määrän, kunhan vain osaa hyvin perustella tarpeen.
        Mutta fakta on se et niitä tunteja ei myönnetä siihen seurusteluun ja yhdessäoloon, vaikka se avustettavalle hyvää tekisikin. Tunnit myönnetään vain tarpeen mukaan, eli kuinka paljon sitä konkreettista apua tarvitsee päivittäin.
        avustettavalla ollaan kuitenkin töissä ja työaika pitäisi koostua juuri ruoanlaitosta, terapiaan viemisistä, kaupassa/asioilla käymisestä, hygienia asioista jne.. mitä nyt kenelläkin soppariin kuuluu.
        Nää viriketoiminta tunnit voi toki sitten hakea lisäksi, jos tuntuu ettei myönnetyt tunnit riitä.
        Kiva että sulla on mukava suhde avustettavasi kanssa ja viestistä voi päätellä että viihdyt työssäsi :)


    • Avustaja -80

      No me saatiinkin juuri tunti lisää avustusta, mutta kuitenkin oltiin haettu kahta tuntia, eli ihan ei toive täyttynyt, mutta parempi tuokin kuin ei mitään. Jos tunnit todella menisi täysin tarpeen mukaan, oltaisiin saatu se kaksi tuntia. Tietysti aina ei ole yhtä kiire, mutta useimmiten kyllä, kun kaikenlaista ylimäärästä nippelihommaakin tulee usein. En oo varmaan ihan joka ikistä tehtävää huomannut mainita hakiessa, kun niitä on niin paljon, ja ne vähän vaihtelee...
      Jouluna oli muuten tosi kiire. Vois edes sillon tulla ylimääräsiä tunteja. Minähän se heidän kahden lahjat pakkasin, ja niitä oli todella paljon. Tuntui, ettei lopu ikinä. Myöskin tein lahjatilauksen kuvastosta vanhemman rouvan kanssa, ja sekin vei paljon aikaa. Lista oli niin pitkä, ettei edes sille varattu tila riittänyt, vaan tarvitsin ylimääräisen paperin. Myös joulukortit laitoin, ja osoitteita selvittelin. Vanhoilla ihmisillä on sekin, että he miettivät pitkään asioita. Jotenkin kuitenkin löysin jonkin ylimääräisen turbovaihteen itsestäni, ja siitäkin selvittiin. Luulen, että moni olisi luovuttanut, mutta minä en halunnut. Halusin saada kaiken tehtyä...

      Kyllä muuten mun tietääkseni tunneista osa on tarkoitettu yhteisen ajan viettoon, ja/tai virkistyskäynteihin. Ainakin sitä kaikki tahot on tuntunut peräänkuuluttavan, etenkin kotihoitajat.

      Joo, kyllä viihdyn työssäni ihan hyvin, vaikka välillä liika kiire harmittaa, ja eniten harmittaa, kun en ehdi aina kuuntelemaan tai tukemaan kunnolla, jos avustettavani haluaisi purkaa sydäntään (se nuorempi yleensä). Minä vain paahdan usein kuin höyryveturi eteenpäin. Sit kun näkee toisen pettymyksen...Tässä olis ehkä muuten helpompi joustaa, mut kun tosiaan avustan hänen äitiäänkin, niin siinä tulee hypittyä huoneesta toiseen. Silti tässä työssä on paljon sellaisia hyviä puolia, joita ei monessa muussa työssä ole. Sitäpaitsi oon tutustunut moniin mukaviin ihmisiin, ja vieraillut ihanissa paikoissa, kuten suvun kesäpaikalla!

    • santtu.

      Kyllä ainakin eräässä länsi-suomessa olevassa kaupungissa tunteja annetaan ihan liikaa...itsellä tuttava niissä hommissa eikä kuulemma koskaan mitään tekemistä ja 8h pvä..jotkut taas eivät saa millään

      • ei enää ikinä avustajaks

        Paska duuni on minustakin. Palkattomia jaksoja tulee jatkuvasti kun avustettava reissaa sukulaisillaan jne. Työ on raatamista ilman taukoja. Uskonpa että pian ei ole kukaan halukas avustajaksi ja siitä saavat ns. "työnantajat" syyttää vain ja ainoastaan itseään. Onneksi pääsin pois orjatöistä! Ei ikinä enää tuonkaltaiseen täysin ala-arvoiseen käskytysduuniin. Miettikää avustajat oletteko valmiita "matoiksi" vailla ihmisarvoa. Vammaiset pilaavat itse oman avustajansa kiinnostuksen työhön.


    • Stressitönkesäloma

      Kyllähän se välillä on oikeasti sitä raatamista. itse työskentelen 4 henkisessä perheessä. Kerran viikossa on siivouspäivä ja kaikki matot, peitot, viltit, pöytäliinat, tyynyt ja siis aivan kaikki mahdolliset kankaalla päällystetyt asia kannetaan pihalle tuulettumaan, vaihdetaan lakanat, pyyhitään pölyt, imuroidaan ja mopataan lisänä kodinhoitohuoneen kuuraaminen. Siihen lisänä ruuanlaitto, mahdolliset kauppa-asiat, terapiat, yms.. 8h ei meinaa riittää mitenkään tähän kaikkeen. Lapset sotkee sen minkä kerkee ja omia jälkiään he eivät siivoa, vaikka ovat jo molemmat yli 10-vuotiaita. Muutenkin tämä aivan mahdoton jokapäiväinen siivoaminen siellä talossa. Ei ole päivää etteikö olisi jotain paikkaa mitä pitäisi siivota rätin kanssa. Ennen joulua avustettava sai minut ensimmäisen kerran itkemään, kun oli kiire lahjojen paketoinnin, siivoamisen, koko talon verhojen, mattojen ja sisäpuolen ikkunoidenpesun takia. Minulle sanottiin, että lahjapaperit on varastossa, joten mene etsimään sieltä. En löytänyt. Kysyin uudestaan, että onko ne varmasti siellä ja sain vastauksen, että kyllä. Jatkoin penkomista enkä löytänyt, joten katoin parhaaksi soittaa puolisolle ja kysyä tietääkö hän missä ne on, kun en löydä sieltä missä niiden pitäisi olla. Tästä avustettava sai kamalan raivokohtauksen, kun pyysin apua. Sitä huudon määrää (mitä nyt saakaan sanotuksi) Noh, lopetin puhelun ja siinä samassa hän veikin minut makuuhuoneeseen ja näytti missä ne paperit oli! Minä etsin aivan turhaan sieltä minne minut käskettiin ja sain vielä huudot päälle, kun pyysin apua!!! Omaan todella hyvät hermot, mutta silloin mulla vaan tuli itku, kun tunsit itseni niin paskaksi ja hyödyttömäksi, vaikken tietääkseni mitään väärää tehnyt. Avustettava kyllä tajusi, kun pyyti myöhemmin anteeksi, mutta silti tämä välikohtaus ei ikinä unohdu. Oli se sen verran kamala tilanne. Vaikea kirjoittamalla sitä saada sille kuulostamaan. Ja nyt kun kesä tulee, niin "siivoaminen" siirtyy pihalle. Jokainen oksa ja keltainen heinänkorsi siivotaan pois, levitetään mullat kukkapenkkeihin, pensaiden leikkaamista, yms. Olen muutenkin tosi huono puutarhahommissa, enkä osaa leikata puskia oikein. Sitten saan kyllä kuulla kunniani, kun yksi oksa on leikattu väärin, koska neuvoja ei ole annettu tarpeeksi, johtuen avustettavasta jonka puheentuotto on huono. Ja jos hetken pihalla katselen kukkapenkkien loistetta, avustettava ärähtää että "SIIVOA".. Niin siivoan mistä, kun ei ole yksinkertaisesti siivoamista. Olemme aina avustettavan kotona, emmekä käy missään muualla kuin kaupassa ja mahdolliset terveyskesuskäynnit. Olen ehdottanut yhteistä tekemistä, mutta mikään ei käy ja sanonutkin, että jos haluaa jotain tehdä niin kertoo minulle, jotta voitaisi järjestää jotain yhteistä mukavaa tekemistä, johon voitaisiin lapsetkin ottaa vaikka mukaan. Avustettava on kuntoutunut hyvin, joten tuntuu että en ole enää avustaja, vaan kodinhoitaja. Ja kun työhaastattelussa painotettiin, että pitää olla kuntoutuksellinen työote. Kyllä. Minusta olisi mukava tehdäkin kaikkea kuntoutukseen liittyvää hänen kanssaan, mutta kun ei niin ei. Sitten aina saa hävetä, kun terapeutit kysyy, että oletteko tehneet ns."kotiläksyt" ja joo ei olla tehty, kun ei muka keretä kokopäivänä vaikka aikaa on 8h ja mahdolliset tekemiset veisi maksimissaan tunnin. Avustettava ei itse niitä illallakaan kotonaan tee puolisonsa avustuksella, eikä itsenäisesti vaikka siihen kykenee. Välillä tuntuu, että avustettava luulee, että minun pitäisi korvata hänet siellä kotonaan. En osaa leikata edes kurkkua oikean paksuisiksi viipaleiksi, kirjoittaa korttiin oikean kokosilla kirjaimilla ja perunankuorimistakin hän vahtii vieressä. Tästäkin olen maininnut, että en voi korvata sitä ihmistä mitenkään ja työtapani on erilainen, mutta lopputulos on kuitenkin sama, niin eikö se ole pääasia. Kiitos, jos jaksoit lukea tämän sekavan tekstin, mutta jos työ ei aina ole fyysisesti raskasta, niin henkisesti ainakin ja se näkyy motivaation puutteena töissä. Hälytyskellojen olisi pitänyt soida jo sillon kun kävin työhaastattelussa ja minulle kerrottiin miten monta työntekijää täällä on vähänajan sisällä ollut. Hyvää kesää ja jaksamista muillekin avustajille :)

      • ex-ex-avustaja

        Yritä pitää huolta itsestäsi, sinä onneton kotiorja!

        Teittekö kirjallista työsopimusta kun aloitit työn? Miten kauan olet tuolla ollut? Vaikuttaa suoranaiselta työpaikkakiusaamiselta tuollainen kyttääminen, vaikka tuskinpa työnantaja itse sitä myöntäisi. Se on niin helppo vaatia, että "töihisi kuuluu kaikki mitä minä tekisin jos pystyisin..." Mutta luulisi jotain rajaa olevan. Ei kuulosta asialliselle jos joka kurkun viipaloimiset moititaan tai oksan leikkaamiset arvostellaan. Tietysti asioista voidaan asiallisesti keskustella, sehän on ihan eri asia kuin rumasti räksyttää. Onko hänellä pölyallergia tai astma vai minkä takia siivotaan niin kauheasti? Onko siihen syy vai onko hän vain niin siivousintoinen?

        Olen itse tätä hommaa kokeillut muutamia kertoja ja ymmärrän miten vaikeaa on olla toisen ihmisen kotona töissä. Vaikka olisit alkuun ollut hänen mielestään ihan OK työntekijä, niin helposti sitä ajan mittaan alkaa ärsyttämään ihminen joka käy omassa kodissa töissä ja on koko päivän siinä katseltavana. Jos sinulla on koeaika mennyt - tai vaikka ei olisikaan. Joskus kun avustettava kyllästyy avustajaansa niin alkaa hyvin ilkeäksi että pääsisi tästä eroon joutumatta itse irtisanomaan. Tai sitten muuten vaan pyörätuolista tulee valtaistuin. Jokainen työntekijäkin on ihminen, vahinkoja ja virheitä sattuu töitä tekevälle, vaikka haluaisi kuinka hyvin työnsä hoitaa.

        Olisiko mitään sellaista sosiaalipuolen virkailijaa tms. jonka kanssa voisit keskustella vaitiolovelvollisuuden huomioiden? Tuo työ kuulostaa sellaiselta, että se imee kaikki mehut tekijästään. Voimia sinulle työhösi.

        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/keskustelu/?groupId=e5203874-aaaf-4a3d-a69a-71afa6390d3c#.UZS63pyaTKc http://hiy-fi-bin.directo.fi/@Bin/bf597130cd978d970fad3109e27f96d3/1368701909/application/pdf/175357/avustajan_abc.pdf


    • Stressitönkesäloma

      Kiva kun vastailit :) Kyllä kirjallinen sopimus on tehty ja kunta on myöntänyt kyseiselle henkilölle avustajan 8h/päivä.

      Asiallisesti keskusteleminen hänen kanssaan tuottaa kyllä hankaluuksia, kun ei pysty keskustelemaan kunnolla, mutta ymmärtää kuitenkin tosi hyvin mitä hänelle puhutaan. Olen kuitenkin ollut tuolla työpaikassa jo reilusti yli vuoden ja siltikkään en työnantajan mielestä tee vieläkään asioita oikein, joita olen jo vuoden tehnyt. Aina keksii jotain mistä pääsee sanomaan. Nykyään minua jännittää tehdä "uusia" asioita sen pelossa, että saan taas huudot niskaani sen takia, kun en sitä heti osannut sen mielestä oikein tehdä.

      Hänellä ei ole mitään allergioita tms, minkä takia pitäisi kaiken pitäisi kiiltää. Ehkä hän vain tykkää, että kokoajan on siistä, vaikka se on mahdottomuus, koska talossa on kissa ja koira lapset. Tässä siisteysasiassa ei ole muuten hyvä sekään, että minulla on pitkät hiukset, koska minulta tippuu hiuksia lattialle. Kerran se lattialle tippunut hius on tuotu minun naaman eteen ja sanottu, että "ei hyvä" tarkoittaen, että ei oo hyvä, kun hiuksia tippuu lattialle.

      Olen miettinyt monia kertoja, että keneen voisin ottaa yhteyden ja puhua asiasta, mutta en ole keksinyt ketään, jolta voisi saada jonkinlaisia neuvoja asian suhteen :/ Vilkaisen tuon laittamasi linkin vielä tarkemmin. Nämä kertomani voivat kuulostaa uskomattomalle valivalivalitukselle, mutta jokainen sana on kuitenkin täysin totta.

      • ex-ex-avustaja

      • Avustaja itsekin

        Ota lopputili! Ei sinun tarvitse tuollaista kestää. Tuossahan menee jo mielenterveys. Löydät varmasti toisen avustettavan, jonkun kuka on mukavampi ja inhimillisempi tai sitten kokonaan toisenlaista työtä.
        Tsemppiä sinulle ja hyvää kesää :)


    • Vammautunut 2012/11

      Hei!
      Olin autokolarissa jonka aiheutti rattijuoppo nyt minulla on paha kaularankavamma.Minulla on avustaja pystyn kävelee mikä on kuulemma ihme mutta en voi siivota olkapää vaurio oikea käsi ei kunnolla toimi mutta ihana avustajani auttaa hiusteni harjauksessa kun on paha päivä (kivut kun estää jopa hiusteni harjaukseni) oikeesti älkää terveet herjatko yksi rysäys liikentees ja kaikki muuttuu. Minäkin kävin töissä maksoin veroja nyt sitten en saa edes astianpesukoneestani astioita tajua menettämättä. Minusta avustajalle maksetaan liian vähän kun avustajan työ on oikeesti tärkeää ja arvokasta. Nyt minun hyvä avustaja muuttaa toiselle paikkakunnalle kesäkuussa pelkään miten pärjään jos en löydä toista avustajaa. Toivon kaikille vammautuneilla voimia ja ihanille avustajalle jotka ei valita turhista myös voimia. Itse vein useasti esim.leffateatteriin avustajani kun hän pääsi minun lipulla ilmaiseksi ja sai kahvilassa kahvin ja pullan ihan ilmaiseksi kun itselleni ostin kerroin että minun avustaja on mukana kaikki vammautuneet kertokaa saatte yllättävän monessa paikassa myös avustajalle samaan hintaan.anteeksi jos kirj. Virheitä minulla oikea käsi niin kipeänä nyt.

    • Tuomenkukka8

      Kuulostat ihanalle avustettavalle,, enkä epäile ettetkö saisi uutta yhtä hyvää avustajaa vanhan tilalle. Toivon ainakin niin... En valita turhasta, vaikka omalla kohdallani tämä työ onkin henkisesti kovin raskasta ja monta kertaa työpäivän jälkeen on saanut lähteä silmät kosteina kotiin kun avustettavalla ollut huono päivä. Yksineläjä joten keneen muuhunkaan se kiukku purkaantuisi? näidenkin asioiden kanssa pitää vain elää yksin kun on vaitiolovelvollisuus ja ei ole työkavereita kenen kanssa voisi jutella. Hyvää kesää sinulle ja avustajille myös.

    • kajoko1

      Sain juuri 14 vuotiaalle cp-vammaiselle pojalleni avustajan, sanoin suoraan että poika pärjää kotona, kun ei hänen täällä tarvi mitään tehdä, minä teen ruuat ja pesen pyykit. Mielestäni siis luki erittäin fiksusti päätöksessä, siinä luki kodinulkopuoliseen toimintaan. Luin tuossa keskustelun alussa neliraajahalvauksen omaavasta avustettavasta, joka asui vanhempiensa ja kolmen sisaruksen kanssa samassa osoitteessa. mielestäni tuossakin kotityöt kuuluu perheelle ja avustaja voisi viedä vaikka ulkoilemaan tuon halvaantuneen. Kunnan päättäjät, miettikää tarkemmin mitä kirjoitatte avustajapäätöksiin, mielestäni avustaja ei ole koko perheen orja, vaan nimenomaan hänen pitäisi tehdä jotain avustettavan kanssa, en usko perheen kovin usein tätä halvaantunutta ulkoiluttavan. asia on tietenkin eri sitten kun nuori muuttaa omaan asuntoon ja tarvii oikeasti sen siivoojan jne.

    • kuutamolla...

      Mielestäni palvelusopimukseen kirjataan missä avustettava tarvitsee apua. Avustaja ei saa todellakaan olla mikään kotiorja. Tosin siihenkin vaikuttaa tuntimäärä, jos saa vaikka 7 h viikossa niin siinä ajassa pitää tehdä ne mitä avustettava ei itse kykene tekemään. Aina ei silloin jää aikaan ulkoiluun vaikka avustettava itse haluaisi.

      Mutta en sitten avustaja ? Eivät hekään aina ole täydellisiä. Alalla liikkuu kuulemma varsinaisia "lusmuja". Palkka kyllä kelpaa mutta mitään ei haluttaisi tehdä sen eteen. Mielestäni vammaisen hyväksikäyttäminen on halpamaista. Vammainen itse ei aina pysty huolehtimaan oikeuksistaan, eikä kaikilla ole sellaista joka pitäisi hänen puolta ja katsoisi että hommat sujuvat ja työt mitä on sovittu tehdään.

    • himikka

      en lähtisi tekemään tuota työtä enää ikinä mistään hinnasta vanhoille avustettavilleni, mikään raha ei korvaa sitä, että menettää mielenterveytensä. Jos vastaan tulisi mukava avustettava, joka ei huuda, karju, hauku niin voisin harkita sopivaa palkkaa vastaan. Ja minua ei todellakaan haittaa siivota ja tehdä ruokaa, kunhan minua kohdellaan hyvin. En tiedä mitään muuta työtä kuin hoitoala (tai vanginvartijat yms?), jossa ihmisten päälle saa suurinpiirtein sylkeä ja kohdella kuin jätesäkkiä..

    • personalSUURSIIVOOJA

      Huh kyllä tosiaan levinnyt käsistä tämä homma, jos jo syljetäänki avustajan päälle?
      Väitän, että tuen väärinkäyttäjät ovat juuri näitä suursiivouttajia/ pihan hoidattajia, autolla kuskattavia jne. (oikee inva kun saa taksikyydit) Avustajalle ei oikeasti tarvetta, mutta heillä "on oikeus" saada avustaja. Tietysti avustajalle kuuluu myös kevyt siivous, mutta ei missään nimessä ole mikään päivittäinen suursiivooja. Normaali ihminen tilaa suursiivouksensa muualta, eikä käytä avustajaansa hyväksi . Työnantajia/ avustettavia pitäs valvoa. Tällä hetkellä kukaan ei valvo heitä. Kyykyttäjiltä vietäs oikeus avustajaan ensin määräajaksi sitten kokonaan, jos käytös ei parane.Syljeksijät ja muut avustajiaan huonosti kohtelevat eivät missään nimessä ansaitse avustajaa.

    • butterflyeffect801

      Älkää rakkaat kanssasisaret jääkö yksin näiden avustettavien kanssa, jotka käyttäytyvät teitä kohtaan huonosti ja käskyttävät kuin koiraa!

      Aikani kuuntelin ja nielin kaiken huutamisen, valituksen, pompottamisen, syytökset, yms, kunnes minulla katkesi piuha. Ruokatauon aikana olisi pitänyt rueta tekemään asiaa, joka ei todellakaan ollut millään tavalla kiireellinen ja sanoin nätisti, että syön ensin loppuun. Tämä oli kai jotenkin väärin ja sainkin siinä sitten uhkaukset, että ei tarvitse enää tulla töihin sen päivän jälkeen ja blaa blaa blaa. Enpä jäänyt miettimään enää hetkeksikään, vaan otin yhteyttä muualle ja sain apua. Ennen tätä yritin aina ratkoa asiat työnantajani kanssa kaksin ja kertoa, että meillä avustajillakin on tietyt jutut, jotka kuuluvat työpäivään ja kunnioitus työnantajaa/työntekijää kohtaa täytyy muistaa. Nämä kaikki meni kuuroille korville.

      Tukihenkilöitä on olemassa, joiden kanssa vaikeat asiat voi ottaa puheeksi ja he tulevat tarvittaessa paikanpäälle juttelemaan puolueettomasti, kertomaan työehtosopimuksta, työntekijän oikeukeuksista yms. Kun kerroin tästä tilanteesta, he ottivat sen todella vakavasti, koska asia meni jo työsuojelun puolelle, vaikkei se fyysistä ollutkaan.

      Oli todella helpottavaa, kun tämä ns. tukihenkilö saapui paikalle ja päästiin ratkomaan niitä ongelmakohtia kolmestaan. Kerroinkin, kuinka kamalaa on riidellä työnantajan kanssa, koska tuntuu, että on jotenkin alakynnessä kokoajan, vaikka tietää olevansa oikeassa. Kerroin kaikki ikävät tapahtumat ja ongelmat, joihin törmäsin töissä ja niihin saatiin ratkaisut. Hienoa! Kerrankin tuntui niin vapauttavalle, kun joku kertoi, että olen ollut niissä asioissa ihan oikeassa, mistä olen yrittänyt avustettavani kanssa aiemmin jo keskustella. Avustettavanikin alkoi ymmärtää pikkuhiljaa, kun oli se kolmas ihminen paikalla.

      Noh, olen edelleen samassa paikassa ja tämän kyseisen keskustelutuokion jälkeen olemme olleet todella hyvässä sovussa avustettani kanssa ja huomaan tietynlaista nöyrtymistä hänen käyttäytymisessä.

      Jos siis tunnette, että teitä kaltoinkohdellaan työssänne, niin aina on ihmisiä kehen ottaa yhteyttä ja kysyä, että miten se asia oikeastaan menikään. Tämä on hyvin arvokasta työtä mitä teemme, joten älkää polttako itseänne loppuun, kun apuakin voi saada.

      Hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille! (Vielä 7 päivää ja sitten koittaa kesäloma!) :)

    • Tosi asiaa

      Meillä muutamalla avustettavalla on yhteinen käsitys ja kokemus monista avustajista.Istuvat kyllä mielellään työaikansa vaan kahvilla seurustelemassa.
      Sitten vääntyy heti naama jos pyytäkin nousemaan siitä tuolista ja tekemään ns.kotitöitä, johon ei itse avustettavana pysty.Tuttu avustajan reaktio on tämä.
      Nuo ei oikeastaan kuulu minun tehtäviin.Lue, nämä on niitä (hommia, josta en pidä)
      Joskus kuulee myös loukkaavia toteamuksia siitä, miten vammaiset pystyisivät itsekin tekemään näitä töitä.Itse en ikimaailmassa haluaisi vierasta tekemään kotitöitäni.Kuinka mielelläni tekisinkään ne kaikki itse, jos pystyisin!
      Mutta sairauden takia on pakko pyytää apua muilta, tosin turhaan.
      Kyllä pitäisi kuntien tarjota vammaisille erikseen, henkilöt, jotka hoitaa kotiakin.
      Nämä seuraneiti/avustaja palveluthan meillä jo on.
      Ettei tarvitsisi laitokseen sen takia lähteä, ettei pysty kotiaan hoitamaan.
      Joten, mitä hyötyä tälläisistä yhteiskunnan tarjoamista avustajista, jotka kieltäyvät näistä töistä?Mukaanlukien nämä kotiavustajat.

      • työnantaja

        Minun on vaikeavammaisena avustajan työnantajana vaikea ymmärtää kuvailemaasi käytöstä avustajilta, jos olet jo työhaastattelussa tehnyt selväksi, mitä työ sisältää ja kirjannut tehtävät työsopimukseen ja työsuhteissasi on aina riittävän pitkä koeaika, jonka aikana mahdollisen "työnvieroksujan" voi irtisanoa. Myöskään mollaaminen puolin ja toisin ei kuulu hyvään työsuhteeseen.

        Ymmärrän kyllä, että tilanne voi helposti luisua kahvitteluksi, jos et ole varautunut antamaan avustajalle riittävästi työtehtäviä tai pidä kiinni siitä, että ne tulevat tehdyksi. Harvemminhan paikalla on useampia avustajia samaan aikaan, joten useimmiten avustaja seurustelee työnantajan kanssa :)


    • TIetämätön?

      Hei!
      Olen ollut tämän kesän töissä henkilökohtaisena avustajana. Haluaisin kysyä, kuuluuko minun tappaa kyykäärmeitä ja myrkyttää ampiaispesiä(eivät ole asiakkaan lähellä, mutta silti heidän tontilla)? Siis tietenkin kaiken muun pihanhoidon ja kotihoidon lisäksi?
      Minulle ei mainittu haastattelussa mistään tälläisistä työtehtävistä.
      Pitäääkö minun tosiaan vaarantaa henkeni 10e tuntipalkasta?

      • Lähde pois

        Lähde pois töistä heti kun seuraavan kerran näet. On 10x parempia työpaikkoja kun vain hakee ja etsii. Mielummin työttömänä kun avustajana niin kauan ennen kuin se homma toimii esim. kunnan kautta, eikä niin. että työnantaja on itse vammainen ja sättii miten haluaa.

        Oletko muuten Kuopiosta? Jos olet, saatan tunnistaa sinut.


    • ei<näilläsäännöillä

      MIELUMMIN TYÖTTÖMÄNÄ LUIN AVUSTAJANA TODELLAKIN . HEIDÄN O:M:A VALINTANSA: MUISTAKA SE!!!!!!

      • turhautunuthuoh

        Tämä ketju auttoi kyllä paljon kun luki. Olen tehnyt nyt henk. koht. avustajan hommia useamman vuoden ja kaikkea on kyllä tullut vastaan. Haukkumista, huutoa, tavaroiden kääntelyä millin tarkasti paikalleen. Ja jos et laita tismalleen niin kuin avustettava haluaa hän saattaa repiä kaiken lattialle. On ollut ihania avustettavia ja sitten myös niitä ihmishirviöitä. Ärsyttävintä on että karjutaan päin naamaa jos ei kuule mitä avustettava sanoi ja että päivän aikana ei pääse hetkeksikään pois samasta tilasta.

        Jonkin aikaa sitten tuli viimeinen niitti. Avustettava tilasi kyydin ja sanoi että menemme hänen lähiomaistaan tervehtimään. No eihän kyseisessä asunnossa ollut edes mitään omaista paikalla vaan sen päivän projekti oli että siivoan kyseisen ihmisen asunnon ja pesen pyykit. Sanoin että tämä ei kyllä enää kuulu minun toimenkuvaani siivottuani jonkun aikaa. Tästä avustettava suuttui ja loppupäivä oli pelkkää kiukuttelua ja tavaroiden paiskomista.

        Olisihan se tietty mukavaa ja halvempaa teetättää omalla avustajallaan myös sukulaisten siivoukset/taloushommat, mutta ei se oma HENKILÖKOHTAINENavustaja ole sitä varten. Tämänkin perustelu oli "kyllä minä itsekin tekisin"...

        Aina olen tullut töihin ajoissa, jutellut mukavia ja koittanut keksiä kaikkea uuttakin touhua jos avustettavalla on tylsää. Kohtelias osaan olla ja siivota tavarat paikalleen. Mutta nyt saa riittää haen johonkin kouluun tai töihin mistä saan paremman ammatin tai on edes työkavereita turvana. Älkää suostuko henkiseen väkivaltaan tai orjuutukseen.


    • lendaiiii

      Oikeiden sääntöjen mukaan henkilökohtaista apua myönnetään siihen, että asioita tehdään yhdessä. Jos toimintakyky ei riitä mitenkään osallistumaan itse, silloin sosiaalityöntekijä on tehnyt väärän päätöksen. Samaa mieltä edellisen kanssa, ei saa suostua orjuuttamiseen, olisi hyvä, jos voisi kysyä sieltä sossusta, minkä lakipykälän perusteella he ovat päätöksen tehneet. Jos tehtäisiin jotain tilastoja tai tarkempia tutkimuksia, löytyisi varmaankin tosi paljon tapauksia, joille kotihoito ja tai siivousfirman palvelu olisi parempi apuvaihtoehto. En usko, että kukaan avustaja haluaa mennä työpaikalle kahvittelemaan ja seurustelemaan, sitä voi tehdä omassakin kodissa ihan rauhassa.

    • Huolestunutystävä

      Ystäväni on henkilökohtainen avustaja. Samassa taloudessa asuu avustettavan puoliso ja täysi-ikäinen lapsi. Tämä lapsi opiskelee, mutta pariskunta on kotona. Hän käy kolmena- neljänä päivänä viikossa noin viisi tuntia kerrallaan.
      Käy kaupassa omalla autollaan, kantaa koko perheen viikottaiset ruuat ja juomat. Valmistaa koko perheelle ruuat, myös vapaapäiviensä ajaksi. Hän on ainoa ihminen, joka tyhjentää ja täyttää tiskikonetta. Vapaapäivien tiskit odottavat kasoina tiskialtaassa avustajan tuloa.
      Hän on ainoa henkilö, joka siivoaa isossa talossa.
      Hänen työnantajansa sanoo, että hänen pitää nämä tehdä, koska hän ei pysty. Mutta pitääkö henkilökohtaisen avustajan todella olla koko perheen palvelija ?
      Puoliso tai aikuinen lapsi eivät auta avustettavaa missään asioissa, joten heidän jaksamisestaan ei ole kiinni tämä työnjako.
      Avustajakeskus ei ota kantaa, avustettavahan on työnantaja.
      Viidessä tunnissa täytyy pystyä ihmeisiin. Ystäväni tekee työtään suurella sydämellä, mutta kuinka kauan hän jaksaa.
      Hän ei työtä kaihda, mutta avustettavia piti olla vain yksi. Viriketunnit menevät mopin varressa.

      • tuleapuunanja

        Jos on neljän ihmisen avustaja, pitäisi saada nelinkertainen palkkakin, tai tunteja nelinkertainen määrä. Minä taas olen joutunut koiran avustajaksi. Ei siinä muuten mitään, ellei se olisi jäänyt vaille koulutusta. Siivosti kävelevän koiran kanssa tekisi mielellään pitkiäkin lenkkejä tietä pitkin. Tämä turri pystyy kulkemaan vain umpimetsässä, koska autojen perään pitää syöksyä ja toisten koirien ja vastaantulijoiden kanssa on leikittävä ja haukuskeltava. Minusta ihmisellä ei ole oikeutta vaatia kunnan maksamaa eläinkohtaista avustajaa lemmikilleen. Eri asia sitten, jos itse maksaa eläimen aiheuttaman lisätyön. Sääli sellaista isännätöntä eläintäkin.

        Jos joutuu tekemään mielestään asiatonta työtä, toimiva keino saattaa olla tehdä minuuttilistaa tehtävistään parin viikon ajan ja lähettää siitä kopion kuntaan (tai kuka sitten se oikea työnantaja ja maksaja onkin) ja tietysti avustettavalle itselleen. Mukaan kysymys, onko puuha heidän mielestään asiallista.

        Minulta ei ole vaadittu tehtäviä, jotka mielestäni eivät avustajille kuuluisi (paitsi tuo kurittoman koiran koulutus amatöörina), mutta työssä on muita asioita, jotka eivät mielestäni kuulu normaaliin työhön. Ajattelin tehdä asiasta pienen rasti ruutuun -kyselyn työsopimuksen liitteeksi. Kyseessä ovat seuraavanlaiset asiat: Jatkuva passiivinen tupakointi, lemmikkieläimestä aiheutuva tapaturmavaara, humalassa vittuilevan avustettavan käyttäytymisen sietäminen (muuten ihan fiksu, mukava ihminen), työpäivän jakaminen aamu- ja iltatunneiksi, välissä ajomatka, jota ei korvata (kuten ei työmatkoja muutenkaan), työhön pyytäminen vapaapäivänä olemattomalla varoitusajalla, ja se, että vakuutukset eivät ole voimassa. Noista osa on sietämättömiä asioita, osa neuvoteltavissa olevia, mutta minusta ne kaikki olisi hyvä sopia kirjallisesti, tai ainakin saada mustaa valkoiselle, mitä kukin kolmesta osapuolesta noista ajattelee.


    • Asiakkaan.näkemys

      Avustettavan näkökulmasta voin sanoa kokemuksesta, ettei kaikilla avustajilla edes ole kodinhoidolliset hommat hallussa. Joskus ihmettelee, mitenhän nämä osaamattomat naiset hoitavat omat kotinsa ja taloutensa. Ehkä tässä kyvyttömyydestä suoriutua ko.töistä on se syy miksi he eivät niitä mielellään tekisi. Nehän ei ole niin miellyttäviä hommia, ei etenkään
      toisten huusholleissa.
      Monet avustajat mielummin kulkisivat avustettavansa kanssa mm. viihteellä, tai sairaala ja lääkärireissuilla, ulkoilisivat ja toimittelisivat muita asioita. Ehkä monilla avustajilla on tälläinen käsitys avustustyön tarpeesta ja laadusta.

      Mutta tosisairaat avuntarvitsijat eivät suoriudu enää itse kaikista kodinhoidollista
      tehtävistä. Siksi on todella tärkeää, että avustaja hallitsee nämäkin hommat.
      Mitä paremmin ne osaa, sitä helpompaa se on niin asiakkaalle, kuin avustajalle.
      Sairaana, monien ongelmien kuormittamana ei välttämättä jaksa loputtomiin opastaa ja neuvoa, jotain kodinhoidollisissa tehtävissä täysin avutonta ja osaamatonta, tai passiivista avustajaa.
      Asiakkaan on myös, aika kiusallista huomata, näiden kotitöiden olevan vastenmielisiä työntekijälle. Tai jos avustaja suorastaan osoittaa mieltä, joutuessaan tekemään niitä.
      Usein se jälkikin on sitten sellaista, huolimatonta hutilointia. Siinä ei kyllä sitten avuntarve täyty.

      Mielestäni avustajan on sopimatonta haukkua asiakastaan "siivoushulluksi" Koska kaikilla
      on omat tapansa. Pitäisikö niistäkin tavoista luopua, jos menettää kykynsä hoitaa ne itsenäisesti? Joillekkin riittää pintapuolinen ja vähä siivoilu vuodesta toiseen, toiset
      haluavat perusteellisempaa siivoamista. Se miten se hoidetaan, sehän on vain organisointikysymys.
      Eikö avustuspalvelut olemassa, muun avustuksen lisäksi, juuri tälläistäkin avuntarvetta varten?
      Mikäli jonkun avustajan tehtäviin ei tälläiset kodinhoidolliset työt kuulu.
      Tämähän pitää tehdä asiakkaille täysin selväksi, heti jo palvelusuunnitelmaa tehdessä. Silloin asiakas tietää palkata erillisen kodinhoitajan. Näin vältytään vastaisuudessa avustajien happamilta ilmeiltä ja rätti ja moppikammoilta.

      • seksisti.oot

        Joskus ihmettelee, mitenhän nämä osaamattomat naiset hoitavat omat kotinsa ja taloutensa.

        Ehkä heillä on miehet sitä varten, heko heko ! Olet seksistinen muija!

        Luin juuri avustajien tes:a. Avustajat eivät sen mukaan ole hoiva- tai hoitoihmisiä! Ja hah! Ainakin tässä kylässä avustajat ovat juuri sitä varten. Liikuntavammaisia ja iäkkäitä avustaa juuri henkilökoht. avustajat, joilla ei ole mitään koulutusta hommaansa. Ei kai sitä puseronpukemiskursseja kaivatakaan. Annetaan lääkkeet ja rasvataan selkää ym. Ja joku avustaja laittaa dosettiinkin napit odottamaan.

        Itse viihdyn kyllä kotosalla avustettavan kanssa. On iso stressi lähteä minnekään hänen kanssaan, kun istuminen on vaikeaa. Kävely on vaikeaa ja keskussairaalassa on käytäviä kilometrikaupalla.

        Voihan sitä yrittää sanoa, että eri siivooja ja eri avustaja.. mutta sitten kuitenkin palkataan vain se avustaja, uskon.


    • Laiminlyötyä.apua

      Avustaja, jonka tehtäviin kuuluu myös siivoaminen. Voiko työntekijä todellakin sanoa näin. kuten aloittaja?
      "Voiko henkilökohtaisen avustajan työtunnit käyttää ainoastaan kodin jynssäämiseen ja kiillottamiseen että siivoushullun autettavan pohjaton siisteydenjano tyydyttyisi?"

      Kyllä voi. Aloittaja on kirjoittanut tästä vain palstalle, mutta minulle on sanonut oma avustaja näin päin naamaa. Tai ainakin tälläinen samansuuntainen ajatus hänellä oli, kuten aloittajallakin. Minä olen hänen mielestään kai "siivoushullu" vaikka en saisi olla.
      Hän sanoi, että olen liian tarkka, enkä osaa katsella mitään sormien läpi.
      Hän olisi varmasti halunnut täydentää tätä toteamustaan sanomalla vielä, että koska olet vammautunut, etkä pysty itse enää siivoamaan. Tyydy jo vähempään siivoustasoon.
      Tyydy siihen mitä on tarjolla. Mutta sitä hän ei enää kehdannut sanoa.

      Mutta, pitääkö ihmisen todella pudottaa totuttua siisteystasoaan, liittyen kotinsa siisteyteen, tai itsensä hygieniasta huolehtimisen suhteen?
      Vain sillä perusteella, ettei vammansa takia itse pysty enää huolehtimaan näistä asioista?
      Kuulostaa aika julmalta.
      Vai onko tämän peruste se, että ihmisillä on niin erilaisia käsityksiä siitä, mikä on vammaiselle avuntarvitsijoille riittävää siivousta ja mikä on liiallista ns."siivoushulluutta"
      Mielestäni jokaisen käsitys siisteydestä on yksilöllinen. Etenkin silloin, jos joutuu työkseen siivoamaan muiden koteja. Silloin tämä yksilöllisyys korostuu ja molempien osapuolten käsitykset siisteydestä nousee esille. Ei päästä helposti yksimielisyyteen,
      siitä, mikä siisteystaso on riittävää ja mikä liiallista.

      On hyvin vaikea löytää toimivaa ratkaisua silloin, jos avustajan mielestä riittää joku hätäinen keskilattian imurointi. Jos jonkun mielestään näin voi siivoilla vuodesta toiseen.
      Ei tälläisiä ihmisiä haittaa yhtään, ne paskapesät, mitä jonkun kotiin kertyy tälläisen seurauksena.
      Tälläinen siisteystaso riittää joillekkin avustajille, heidän omissa kodeissaankin.
      Niinpä he olettavat saman tason riittävän myös muille.
      Ylimalkainen taso saattaa riittää myös muutamille muille avustettavillekin.
      Etenkin niille, jotka eivät edes itse pysty tarkistamaan avustajan työntuloksia.

      Siitä huolimatta, kannattaa huomioida sellainen tosi asia, että ihan kaikille tälläinen siivoustaso ei kuitenkaan riitä.
      Ehkä tämä kodin siisteys on yksi tärkeä peruste, sille minkä vuoksi on hankittu se avustaja. Juuri siksi, että sairaudestaan huolimatta, ihmiset voisivat huolehtia siisteystasostaan, eikä suinkaan alkaa siitä sen vuoksi tinkimään. Ei kai ole väärin, tai "siivoushulluutta"vaatia huolellisempaa siivoamisjälkeä, siinä ympäristössä, missä paljon aikaasi vietät? Eli siellä omassa kodissasi.
      Tälläisissä kodeissa asuu usein sairaita ihmisiä. Ihan yhtä kliinisen puhdasta ei tarvitse olla kuten sairaaloissa. Mutta sairaan ihmisen kodissakaan, ei pitäisi liikaa alkaa laiminlyömään sitä siisteyden tasoa. Sillä onhan koti joillekkin, tavallaan jonkinlainen kotisairaala.

      • djksgfgfh

        Tuokin on ihan hyvä mielipide, mutta kuten tajuatkin, moni pitää sitä kohtuuttomana. Kyllähän se niin on, että kun joutuu toisten avun varaan, joutuu tyytymään toisten apuun. Taiteilija ei voi odottaa, että avustaja alkaa maalata hänen taulujaan, eikä muusikko, että avustaja musisoisi hänen puolestaan. Pitäisi jo työpaikkailmoituksessa selittää omat omituisuutensa, jotta työhön löytyisi joku toinen siivoushullu tai likakammoinen.

        Tämä työ antaa laajalti mahdollisuuksia, ja voi toimia hyvin, jos luonteet ja taipimukset kohtaavat. Vääränlaisen avustettavan kynsistä kun ei voi vapautua, ellei löydä parempaa paikkaa. Kolmen kuukauden karenssi on kohtuuton, mutta monen kohdalla ikävää faktaa, kun joutuu jättämään sietämättömän työn. Kuvitelkaapa vaikka vammainen, joka koko ajan tiuskii, äksyilee, huutaa, pilkkaa, arvostelee. Kuka sellaista edes haluaisi auttaa?


      • Diplomatiaa.tarvitaan
        djksgfgfh kirjoitti:

        Tuokin on ihan hyvä mielipide, mutta kuten tajuatkin, moni pitää sitä kohtuuttomana. Kyllähän se niin on, että kun joutuu toisten avun varaan, joutuu tyytymään toisten apuun. Taiteilija ei voi odottaa, että avustaja alkaa maalata hänen taulujaan, eikä muusikko, että avustaja musisoisi hänen puolestaan. Pitäisi jo työpaikkailmoituksessa selittää omat omituisuutensa, jotta työhön löytyisi joku toinen siivoushullu tai likakammoinen.

        Tämä työ antaa laajalti mahdollisuuksia, ja voi toimia hyvin, jos luonteet ja taipimukset kohtaavat. Vääränlaisen avustettavan kynsistä kun ei voi vapautua, ellei löydä parempaa paikkaa. Kolmen kuukauden karenssi on kohtuuton, mutta monen kohdalla ikävää faktaa, kun joutuu jättämään sietämättömän työn. Kuvitelkaapa vaikka vammainen, joka koko ajan tiuskii, äksyilee, huutaa, pilkkaa, arvostelee. Kuka sellaista edes haluaisi auttaa?

        On päivän selvää, että tälläisessä työsuhteessa on molempien käyttäydyttävä toisiaan kohtaan asiallisesti. Mielestäni avustajien asiakkailla ei ole mitään oikeutta kiukutella ja huutaa työntekijälle.Siltikään, vaikka avustaminen ei sujuisi ongelmitta.
        Eikä avustajankaan pidä tälläisten ongelmien vuoksi purkaa mitään turhautumistaan, tai kiukkuaan avustettavaan.

        Jos työsuhde ei toimi molempaan suuntaan suht´koht sujuvasti. On selvää, että siitä tulee ongelmia avustettavalle ja avustajalle.
        Tälläinen ongelma pitäisi osata hoitaa, rakentavasti ja riitelemättä, kenenkään mieliä pahoittamatta.

        On kyllä hyvin vaikeaa löytää sellainen avustaja, jonka kanssa hommat sujuu.
        Tarkoitan sitä, että tullaan molemminpuolisesti toimeen, tilanteessa, kuin tilanteessa.
        Tälläinen vaatii ehdottomasti sen, että avustajana on pysynyt vuosien ajan sama henkilö. Jolla on ollut aikaa oppia tuntemaan avustettavansa tarpeet ja tavat.

        Henkilökohtaisen avustajan kanssa hoitosuhde on todellakin hyvin henkilökohtainen.
        Avustettaville tälläinen suhde ei ole helppo, jos avustajat vaihtuvat uusiin jatkuvasti, tai jos tutulla avustajalla on tiuhaan tahtiin vaihtuvia sijaisia. Eihän tälläinen voi olla helppoa työntekijöillekkään. Opetella mahdollisimman nopeasti aina uusien, vieraiden avustettavien tarpeet ja tulla toimeen heidän kanssaan.


      • ghgjghjk
        Diplomatiaa.tarvitaan kirjoitti:

        On päivän selvää, että tälläisessä työsuhteessa on molempien käyttäydyttävä toisiaan kohtaan asiallisesti. Mielestäni avustajien asiakkailla ei ole mitään oikeutta kiukutella ja huutaa työntekijälle.Siltikään, vaikka avustaminen ei sujuisi ongelmitta.
        Eikä avustajankaan pidä tälläisten ongelmien vuoksi purkaa mitään turhautumistaan, tai kiukkuaan avustettavaan.

        Jos työsuhde ei toimi molempaan suuntaan suht´koht sujuvasti. On selvää, että siitä tulee ongelmia avustettavalle ja avustajalle.
        Tälläinen ongelma pitäisi osata hoitaa, rakentavasti ja riitelemättä, kenenkään mieliä pahoittamatta.

        On kyllä hyvin vaikeaa löytää sellainen avustaja, jonka kanssa hommat sujuu.
        Tarkoitan sitä, että tullaan molemminpuolisesti toimeen, tilanteessa, kuin tilanteessa.
        Tälläinen vaatii ehdottomasti sen, että avustajana on pysynyt vuosien ajan sama henkilö. Jolla on ollut aikaa oppia tuntemaan avustettavansa tarpeet ja tavat.

        Henkilökohtaisen avustajan kanssa hoitosuhde on todellakin hyvin henkilökohtainen.
        Avustettaville tälläinen suhde ei ole helppo, jos avustajat vaihtuvat uusiin jatkuvasti, tai jos tutulla avustajalla on tiuhaan tahtiin vaihtuvia sijaisia. Eihän tälläinen voi olla helppoa työntekijöillekkään. Opetella mahdollisimman nopeasti aina uusien, vieraiden avustettavien tarpeet ja tulla toimeen heidän kanssaan.

        Hyvä, siinähän oli jo hiukan molempien osapuolien ymmärtämistä. Ei tällainen vammainen 'työnantaja' - amatööriavustaja -juttu tosiaan oikein sovi kenellekään. Onneksi joillekin sattuu avustettava tai avustaja, jonka kanssa tulee ihmisenä juttuun. Työtehtävät on silloin helpompi järjestää kuin silloin, jos on molemminpuolista vihamielisyyttä tai epäystävällisyyttä. Vammainen tietysti joutuu 'työnantajana' ohjaamaan työtä. Hän ei voi istua lösottää nojatuolissa telkkaria töllöttäen, kessua käryyttäen ja kaljaa juoden ja odottaa, että hänen elämänsä laitetaan järjestykseen. Ei se ole avustajan tehtävä! Avustaja ei ole edunvalvoja eikä holhooja. Tietysti joku avustaja voi olla erityisen taitava jossakin ja ilahtua, jos voi käyttää taitojaan juuri siihen. Jos on vaikka oikein järjestelykykyinen, mielellään ehkä laatii aikatauluja, pitää huolen lomakkeista ja kirjeenvaihdosta ja arkistoinnista ja hakemuksista. Jos rakastaa ruoanlaittoa, voi ilahduttaa avustettavaa erityisen hyvillä aterioilla, tavallisen amatöörimuonan sijaan. Tärkeää olisi osata asettaa itsensä toisen osaan ja pyrkiä yhdessä saavuttamaan paras tulos yhteiskunnan vaikeuttamassa tilanteessa.


    • Suosittelen_empatiaa

      Empatia toimii tässäkin työssä. Molempien osapuolten pitäisi osata ajatella itsensän ongelmatilanteissa toisen asemaan. Se auttaa ymmärtämään monia asioita ja ajattelemaan epäitsekkäästi.

    • Avustamisenraja

      Jos olisin hlo.kohtainen avustaja. Ei minulta ainakaan tälläinen homma taitaisi onnistua.

      Dokumenttiprojekti: Apua seksiin
      YLE TV1 Ma 27.11.2017 klo 21.30

      Avusteinen seksi on Suomessa yhä tabu. Monelle se on kuitenkin ainoa tapa saada koskettelua ja hellyyttä. Mutta keneltä apua saa ja voi pyytää?

    • Normikotielämää

      Ikkunoita pestään ehkä kerran vuodessa tai tarpeen mukaan. Kyllä on vaikeeta :)

    • tällaista

      Olen nähnyt läheltä tapauksen, jossa avustettavalla on tyttöystävä, joka asuu avustettavan luona. Avustaja/avustajat joutuvat tekemään heille ruoan, tarjoilemaan, tiskaamaan, pyykkäämään, petaamaan tyttöystävän sängyn, lajittelemaan hänen pyykkinsä, jota hän ei ole itse pessyt jne. Olisi mielenkiintoista olla katossa kärpäsenä katossa, jos heille tulee lapsia. Monet avustettavat käyttävät törkeästi hyväkseen avustajiaan. Sen lisäksi törkeää käytöstä, oikuttelua jne. Ei käy kateeksi tällaiset avustajat

    • ex-avustaja

      Jotkut avustettavat luulevat, että voivat käyttää avustustuntejaan aivan mihin tykkäävät. Parasta kai olisi, jos työtehtävät lueteltaisiin selkeästi kirjallisessa työsopimuksessa. Itse törmäsin kerran ilmoitukseen, missä avustajan tehtävänä olisi ollut työnantajan avustamisen lisäksi hänen lastensa hoito, koiriensa hoito, puutarhan hoito ja ties mitä kaikkea muuta. Tämä kaikki n. kympin tuntipalkalla. Töihin haettiin siis koko perheelle hoitajaa, joka hoitaa siinä sivussa myös puutarhan ja talon. Jonkun pitäisi kyllä noihinkin väärinkäytöksiin puuttua.

      Entäs sitten tapaus, missä esim. avustaja on entinen kondiittori tai hieroja. Laitetaan hieroja tekemään hierontaa, pientä avustajan tuntipalkkaa vastaan. Tai laitetaan kondiittori toteuttamaan kakkuja avustettavan suunnitelmien pohjalta, jotka sitten avustettava myy kovaan hintaan eteenpäin, kondiittorin saamatta penniäkään tekeleistään.

    • MUUMAMMA

      Missä on tarkasti kerrottu mitä henkilökohtainen avustaja tekee? Yritin etsiä listaa kielletyistä ja sopivista töistä ja kuitenkin tämä on määritelty sitten työsopimuksessa ja jokaisen henkilökohtaisen avustettavan mukaan, eli....jos työt menee mutu tuntumalla niin en nyt ehkä lähtisi maalaamaan taloa, vaikka olen tälläisestäkin kuullut tapauksen. Tämä työ on mielestäni tarkoitettu henkilölle, joka nauttii toisen auttamisesta ja palvelemisesta ja tekee sitä sydämmellään. Avustettavia on joka junaa, on ihania ja taas ei. Itse olin vaikeavammaisen miehen avustaja ja mies kuoli äskettäin. Voin kertoa,että kaipaan häntä, koska hän oli ihana ihminen. Hänen kanssaan oli mukavaa ja aina työ ei tuntunut työltä.

      • fsdgshsfg

        Ihanaa, että sait auttaa mukavaa ihmistä. Jospa itsekin osaisi olla ystävällinen ja helppo autettava, jos se aika tulee.

        Meidän pitäisi yhdessä laatia jonkinlainen suositus, työtehtävälista, ja virallistuttaa se jotenkin. Tämä nyt vain tällainen summittainen ehdotus. Voisi aloittaa sillä, että laatisi tehtävälistan ihmiselle, joka auttaisi sinua sinun kotonasi. Yritin miettiä sitä omalta kohdaltani. Ei se ole helppoa listata tehtäviä. Joka päivä on erilainen. Jokaisen koti on omanlainen. Silti ei liene haitaksi pohtia asiaa ja yrittää yhdessä luoda jotain suuntaviivoja.


    • Yksavustaja

      Kuuluuko henkilökohtaisen avustajan jumpata avustettavaa monta tuntia päivässä?

      • Anonyymi

        Ei.


    • Anonyymi

      Luettuani tämänkin viestiketjun, en voi kuin kauhistella. Minulla on yksi kokemus tästä työstä ja se riitti. Kaikki lähipiirini ihmiset ihmettelivät suuresti, kun päätin kokeilla henkilökohtaisen avustajan työtä. Kaikki muut tuntuivat tietävän (paitsi minä), että työ on huonosti palkattua ja työ mitä sattuu. Oman alani töitä on erittäin vaikea löytää ja työttömänäkään ei ole kiva olla, siksi päätin yrittää.
      Avustettavani oli ilkeä. Hän haukkui kaikkia kiroili ja huusi. Hän yritti teettää töitä, jotka olivat avustajalta kiellettyjä. Myöskin asioita, jotka olivat jo maalaisjärjelläkin ajateltuna jopa vaarallisia tai ainakin järjettömiä. Hän oli hyväksikäyttäjä! Välillä säälin häntä, koska fyysisen vammansa lisäksi hän oli varmasti henkisestikin hyvin sairas. Juttelin toisen hänen luonaan käyvän avustajan kanssa. Avustaja oli kiltti ihminen, jota tämä avustettava käytti julkeasti hyväkseen. Hän teki paljon ylimääräisiä tunteja, joista ei maksettu, hoiti avustettavan asioita työnsä ulkopuolella, käytti omia rahojaan avustettavan tarpeisiin.. Onneksi pääsin pois ilman karenssia.

    • Anonyymi

      Olen ollut useampaan otteeseen erään liikuntaongelmaisen naisen avustajana. Ekalla kertaa oli ihan kivaa, Naureskeltiin vanhoille jutuille tässä kylässä, jossa molemmat ollaann enimmäkseen asuttu 50v. Joskus tein hänelle kaveripäivänkin ja sovittiin, että hän tekee erään käsityön siitä korvauksena. Sen hän oli täysin unohtanut, kun jokin aika sitten tein pari päivää hänen avustajanaan.
      Aamusta hän ensin haukkui nuoret avustajat, jotka olivat tehneet päivän kaksi ja sitten lopettaneet. Miksiköhän? Sitten piti haukkua joku aikuisempi avustajaehdokas, jonka terveysongelmista piti keskustella jumpparin kanssa. Tosin nimeä ei mulle sanonut, muttei hän kovin hyvin muista vaitiolovelvoitettaan.

      On kai pitkäaikaissairaus pahentunut ja oliko tuolloin jotain muutakin. Joka tapauksessa puhui tiuskien ja kiukkusi aika tavalla. Ongelma sekin, että hän oli jo kyllästynyt ohjeistamaan avustajia. En kuitenkaan muista vuosien takaa hänen ruoka-aikojaan enkä muitakaan aikatauluja enkä osaa ajatuksia lukea. Illalla hän ei apua juuri kaivannut vaan lähinnä turhaan silloin istuin. Aamulla ei huomenta toivotettu vaan marisi taas jostain. Miten tallaisille sanoisi, että kannattaisi parantaa käytöstään, jos kaipaa avustajia?

      • Anonyymi

        Tämä hakee koko ajan avustajia, nyt kahtakin. Oli soittanut työkkäriin, muttei sieltä ketään löytynyt. Jollekin entiselle avustajalleen oli kai järjestänyt karenssin työkkäristä?


    • Anonyymi

      Nää vajakit ei edes tajua avustajan työaikaa. Oletetaan että avustaja voi olla aamusta iltaan. Ei saatana.

    • Anonyymi

      Olin sairaslomalla ja siitähän nousi iso haloo, kun avustettavaa ei hyväksynyt sairaslomaani vaikka oli lääkärintodistukset kaikista. Sitten alkoi syyttely, milloin olin muka jättänyt sitä ja tätä tekemättä ja viestejä laittoi lähes yötä päivää. Siihen väsyin ja sanoin itseni irti ja kun vein tu tilatun vammaispalveluun, niin siellä selvisi ettei mun sairaslomaa voi hallita asiakas. Nyt on helppo olla ja uusi asiakas tulossa, toivottavasti on mieleltään normaali, en halua muuta kun olla avuksi.

    • Anonyymi

      Siivoojat on erikseen ja siihen vaaditaan koulutus. Henk. avustajan hommiin taas ei, asiakas valitsee, ja duunin kuva vaihtelee sen mukaan.

    • Anonyymi

      on suuri nautinto joutilaana seurata kun toinen ahkeroi. Siinä menee kulkaa monta kupillista kahvia avustajan puuhastelua ja huiskintaa kattellessa. Välillä voi ja kannattaakin kommentoida "Sängyn alla näkyy olevan pölykoiria. Moppaappas vähän tarkemmin." .

      • Anonyymi

        Joo. Periaatteessa tarkoitus on tehdä yhdessä, ei puolesta. Osallistaa avustettavaa edes hitusen tilanteen huomioon ottaen.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe