Minulla on tämän suuntaisia kokemuksia. On merkille pantavaa, että ei vain tule enää sellasta kivaa fiilistä
parin kaljan tai paukun jälkeen vaikka päässä tuntuisikin, mutta ei sillai niinkuin ennen.
Rapajuoppo en ole koskaan ollut, mutta aika rankalla kädellä olen ottanut silloin kun olen ottamaan
alkanut. Nytkin muuten selvinpäin ja rapulastakin jo useita viikkoja.
Neljänkympin rajapyykki on ylittynyt, että ihan poikanenkaan en enää ole.
Olisiko etyylialkoholi sulattamut aivojen "hyvänolon keskuksesta" jotain pois, että on kivat fiilikset mennyttä?
Oletko menettänyt nousuhumalan?
25
5448
Vastaukset
- Happoheppu
Sama täällä. On vain jo aloittaessa vähän ahdistunut olo ja pahenee koko ajan. Olen miettinyt samaa, että aivojen kemiassa on jotakin ehkä tapahtunut. Onkohan merkki että olisi ryyppäillyt tarpeeksi? Kun vain saisi lopettamispäätöksen tehdyksi.
- hippohappo
ensin olla talvi selvinpäin. Älä ajattele niin, ettet voi enää koskaan ottaa viinaa vaan jätä se mahdollisuus tehdä valinta. Jos ajattelee ettei enää koskaan voi ottaa niin se voi masentaa ja sen jälkeen sitä sortuu taas juopottelemaan.
Tosiasia voi silti olla, että se ainoa oikea valinta on, ettei enää koskaan, mutta ehkä sitä ei ihan aluksi ole hyvä ajatella niin.
Mene ja tiedä näistä kun on niin yksilöllistä mikä kellekkäkin sopii.
-
Olen kyllä vanhempikin, ja ennen tuli juotua paljon.
Nykyään aivan sama, vaikka ottaisi kohtuudella, aina samanlainen ahdistava, turtunut pöhnä, ja tapiksi kova krapula.
Viinakiintiö on jo juotu.
Samansuuntainen ilmiö on kaikilla tutuillakin, ja arvelen sen kiintiön täyttymisen alkavan siinä neljänkympin kieppeillä.
Juomistaan sinnikkäästi jatkavilla tyyli muuttuu pikkupaukuiksi joka päivä muutamaan kertaan, ja pelko pitää erossa kunnon humaltumisesta. Heilläkään ei ole mitään nousuhumalaa koskaan.
Itse lopetin jo pari vuotta sitten, ja takuulla olen paremmassa kunnossa, kuin em. kolleegat.- hippohappo
liittyy kun sitä viinaa tulee tintatuksi vaikka sen pahan olon tietää. Kai se on sitä menneiden kaipuuta siitä "hyvästä" nousuhumalasta.
Isävainaan kanssa juteltiin samasta asiasta ja hänkin sitä sanoi, että ei tule oikein humalaankaan vaan menee oikeastaan vain sekaisin. Hän otti siis viinaa nuorempana aikalailla, mutta "nautiskelu" väheni loppuakohti kunnes viimeisinä vuosina ei ottanut enää juuri mitään.
Rapulat on kanssa aika mittavat. Jos 2-3 päivää ottaa viinaa yhtäkyytiä niin 3-4 päivää saa parannella. Saamattomana maata punkanpohjalla ja huokailla. - Yualle
Ite tosin en ole oikeastaan koskaan juonut mitenkään paljoa, mutta muutama vuosi sitten tuli topicin kaltainen olotila, että ei sen vähänkään vertaa enää tehnyt viinaa mieli. Matkamuistoviinat (n. 50 pulloa) pilantuu baarikaappiin :) Jos pämppää, niin seuraava päivä menee ikään kuin pilalle ja se yhden illan pämppyy ei ole sen arvoista. Onkohan tälle olemassa ihan jokin lääketieteellinen nimitys...
- tasuriin
..juoda alkoholia? Itse juon miellyttävien ja hyvien vaikutusten takia. Huonoja vaikutuksia, mm.krapulaa, mahdollisia sairauksia yms. ei tee mieli. Tupakkaa en polta, koska ei tee mieli.
- Maroolofi
Silloin kun dokasin, niin nousuhumala tuli jo pelkästä ajatuksesta että kohta päästään ottamaan. Eli se on tosiaan totta, kun yhdessä lääkärikirjassa sanottiin että ''ihminen voi tuntea humaltuvansa jos luulee nauttineensa alkoholia''.
Eli taitaa olla enempi psyykkinen juttu.- hippohappo
sitäkin, että on jo huono omatunto aloittaessa niin ei sitte tule sitä hyvänolon tunnetta edes siinä eka ryypyjen jälkeen ...mene ja tiedä.
- Maroolofi
hippohappo kirjoitti:
sitäkin, että on jo huono omatunto aloittaessa niin ei sitte tule sitä hyvänolon tunnetta edes siinä eka ryypyjen jälkeen ...mene ja tiedä.
Ei mulla ole ikinä huono omatunto juomisen takia. Huono omatunto tulee asioiden sotkemisesta ja pahan tekemisestä.
Juominen on mukavata, mutta koska mulla on ongelma sen suhteen, niin vietän nyt humalatonta helmikuuta ja aion olla raittiina ainakin 22.03.2011. asti. Sitten voisi ehkä vähän ottaa. Kunhan yrittää vaan pitää järjen päässä ja ohjakset kireämmällä.
- Jeepuli
Saman huomasin itse ja nyt kesän jälkeen juominen vähentynyt ja nyt ei edes tee mieli juoda, kun jo valmiiksi miettii karmeaa darraa ja turhaa pöhnän tunnetta. Nukkuminen tuottaa vaikeuksia ja kun tietää, että parin päivän dokaus johtaa 3 päivän käpristelyyn ja masennukseen, niin jäänyt dokaamatta paria lipsahdusta lukuun ottamatta. Ennen oli kiva vetää pieni pöhnä päälle ja touhuilla jotain, mutta nyt rupeaa vain vituttamaan koko olotila... Ikää karvan alle 40.
- Kuppi nurin
Lauloi tapsa aikoinaan . Tuleeeko se kuoleman kautta tai alkaa miettimään olisko muutakin elämässä kun jatkuva viinan kanssa läträäminen . Ja se mieletön määrä rahaa joka siihen palaa voisi sen johonkin järkevämpään laittaa.
- 11+12
Itsellä nyt viimeisen putken aikana alkoi käydä niin, että alkoholi tehosi liian nopeasti. Tuli melkein sellainen teinifiilis sillä erotuksella, että aikuisena osaan lopettaa ennen oksentelu-örventely-vaihetta. Hommasta ei kuitenkaan ole samanlaista iloa kun sitä ehtii tyyliin ottamaan pari paukkua ja sitten huomaakin olevansa humalassa. Ei nousussa tai puheliaana tai mitään muutakaan positiivista (olen aina tykännyt myös pöhnästä) vaan yksinkertaisesti yhden liikaa ottaneena. Olen aina osannut tissutella ja pitää yllä sopivaa känniä tuntikausia, mutta nyt se on melkeinpä joko tai.
- ei paluuta
Valitettavasti ensimm'äinen merkki ns. veteen piirretyn viivan ylittämisestä on nousuhumalan puuttuminen. Se johtuu geeni perimästäsi. Kuulut valitettavasti alkoholisistiseen porukkaan ja vakava alkoholisoituminen on edessä.
Ja valitettavasti alkoholin haitat eivät vielä ole tarpeeksi isoja, että uskoisit asian ja tulet juomaan lisääntyvissä määrin ennen pohjalle pääsyä.
Nousuhumalan puuttuminen johtuu aivoissa tapahtuvista muutoksista joita ns. alkoholismi geenit aiheuttavat.
Nautintoa tuovat reseptorit ovat pysyvästi tuhoutuneet etkä enää pysty saamaan hyvää oloa alkoholista, koskaan.
Rankkaa asiaa, mutta valitettavasti totta. - dokaus dosentti
ei paluuta kirjoitti:
Valitettavasti ensimm'äinen merkki ns. veteen piirretyn viivan ylittämisestä on nousuhumalan puuttuminen. Se johtuu geeni perimästäsi. Kuulut valitettavasti alkoholisistiseen porukkaan ja vakava alkoholisoituminen on edessä.
Ja valitettavasti alkoholin haitat eivät vielä ole tarpeeksi isoja, että uskoisit asian ja tulet juomaan lisääntyvissä määrin ennen pohjalle pääsyä.
Nousuhumalan puuttuminen johtuu aivoissa tapahtuvista muutoksista joita ns. alkoholismi geenit aiheuttavat.
Nautintoa tuovat reseptorit ovat pysyvästi tuhoutuneet etkä enää pysty saamaan hyvää oloa alkoholista, koskaan.
Rankkaa asiaa, mutta valitettavasti totta."Se johtuu geeni perimästäsi.
Nousuhumalan puuttuminen johtuu aivoissa tapahtuvista muutoksista joita ns. alkoholismi geenit aiheuttavat."
Huuhaa höpinöitä nuo geeni teoriat.
Nyt on näemmä muotia selittää alkoholismia ja sen epämieluisia vaikutuksia geeniperimällä, ainakin siihen asti kunnes tulee uusi tutkimus joka kumoaa kaikki aikaisemmat teoriat alkoholismin syntymekanismeista. No, sittenpähän alkoholistit saavat taas uusia jutun juuria vanhojen tilalle tyyliin, "enhän minä muuten, mutta kun nuo geenit pakotti juomaan". :D - Pakota
dokaus dosentti kirjoitti:
"Se johtuu geeni perimästäsi.
Nousuhumalan puuttuminen johtuu aivoissa tapahtuvista muutoksista joita ns. alkoholismi geenit aiheuttavat."
Huuhaa höpinöitä nuo geeni teoriat.
Nyt on näemmä muotia selittää alkoholismia ja sen epämieluisia vaikutuksia geeniperimällä, ainakin siihen asti kunnes tulee uusi tutkimus joka kumoaa kaikki aikaisemmat teoriat alkoholismin syntymekanismeista. No, sittenpähän alkoholistit saavat taas uusia jutun juuria vanhojen tilalle tyyliin, "enhän minä muuten, mutta kun nuo geenit pakotti juomaan". :DKetään juomaan eikä ne vie vastuuta pois mitä ikinä on tehnytkään.
Se on vain valitettava tosiasia, että geenit aiheuttavat riippuvuuden synnyn alkoholiin ja keskushermostoon vaikuttaviin lääkkeisiin.
Valitettavasti muut aivät pysty saavuttamaan juomalla itselleen alkoholismisairautta.
Olisi hyvä jos alkoholi aiheuttaisi alkoholismia silloin se kiellettäisiin kokonaan. - alkoholi altistus
Pakota kirjoitti:
Ketään juomaan eikä ne vie vastuuta pois mitä ikinä on tehnytkään.
Se on vain valitettava tosiasia, että geenit aiheuttavat riippuvuuden synnyn alkoholiin ja keskushermostoon vaikuttaviin lääkkeisiin.
Valitettavasti muut aivät pysty saavuttamaan juomalla itselleen alkoholismisairautta.
Olisi hyvä jos alkoholi aiheuttaisi alkoholismia silloin se kiellettäisiin kokonaan."Olisi hyvä jos alkoholi aiheuttaisi alkoholismia silloin se kiellettäisiin kokonaan."
Vain juopottelemalla voi sairastua alkoholismiin, ei muuten.
On maita joissa alkoholin käyttö/myynti lailla kielletty, eikä niissä ymmärrettävästi alkoholismia pahemmin sairasteta. - tuu juomalla
alkoholi altistus kirjoitti:
"Olisi hyvä jos alkoholi aiheuttaisi alkoholismia silloin se kiellettäisiin kokonaan."
Vain juopottelemalla voi sairastua alkoholismiin, ei muuten.
On maita joissa alkoholin käyttö/myynti lailla kielletty, eikä niissä ymmärrettävästi alkoholismia pahemmin sairasteta.Perustelusi on erittäin ontuva, koska alkoholismia on kaikkialla.
Lisäksi lyötyy ihan supi suomalaisiakin tutkimuksia siitä, ettei ilman altistavia geenejä ihminen ei pysty juomaan itselleen kuin hermostollinen riippuvuuden.
Mikä taas menee ohi parissa päivässä.
Alkoholismi taas on ihan eri juttu.
- 4,7 %
Itsekin täs viimeisin vuoden aikana huomannut tuon nousuhumalan puuttumisen, tai ehkä jotain sinnepäin olevaa tapahtuu muutaman ekan bissen kohdalla, mutta ei todellakaan mitään sellaista mitä nuorempana. Samaten en myöskään tule sellaiseen "kunnon känniin", että paita lähtee päältä ja isketään jokaista naista...
Se alkoholin rohkaiseva vaikutus on kadonnut johonkin.
Toisaalta hyvä että ei tule sit hölmöiltyä, mutta juurikin tuossa naisten kans asioimisessa olen oikeastaan samanlainen, yhtä ujo, kuin selvinpäin, vaikka mäyräkoira olisi pohjilla :D
Tuossa aloituksessa huolestuin siitä kun itse olen vasta 24 vuotta, ja jotain samansuuntaista havaittavissa, kuin parikymmentä vuotta vanhemmilla miehillä... - kakakak
Mulle ei oo koskaan ollu hyvä fiilis nousuhumalassa. Yritän aina päästä siihen "ihanaan" tasoon ut en ole kertaakaan onnistunut.
Saa jäädä mun osalta toi alkoholilla läträäminen. En tajua mitä iloa siitä saa..tai mun kroppa vaan on jotenkin outo..ehkä hyvä niin sitten... :) - Kk
Kyseessä ei välttämättä ole toleranssin aiheuttama ongelma. Sun täytyy vaan juodessa oikeasti innostua jostain asiasta (ei pelkästään juomisesta).
Huomaat, että nousu onkin siten pirteä. Itse käytän Postal 2 nettipeliä ja tyhjää mahaa (heti herättyäni kahvin jälkeen nousu päälle ja jotain hauskaa tekemistä). - innokasottaja
kyllä se on nämä suomi24 jutut naurettavia. etenkin aloittajan viesti.
humalatilan saa kun juo.
eli tulet humalaan jos otat tarpeeksi.
asian ydin tuli selväksi? mistään nousuhumalista ole kuullutkaan.
viina ja olut käy päähän koska ne on sitä itseään.
en tiedä mitä lientä aloittaja juo.
t. 30 vuotta ottanut ja ikää 50v. - innokasottaja
"Saa jäädä mun osalta toi alkoholilla läträäminen. En tajua mitä iloa siitä saa..tai mun kroppa vaan on jotenkin outo..ehkä hyvä niin sitten... :)"
miten se olis mahdollista?
eli sä juot muttet tule humalaan? hahhah.
olet sitten melkoinen avaruusolento.
kannattaa :
A: juoda tarpeeksi
B: älä lotraa kaljaa jos olet syönyt perhepizzan ( se ei imeydy tarpeeksi nopeasti ja et jaksa edes juoda koska täytyt )
yksinkertaista! - Auttaiskos
Se on alkoholismin vaihe. Ettei tule enää hyvää oloa. Juominen kuitenkin jatkuu. Se kertoo jo riippuvuudesta. Juo vaikkei tule edes hyvä olo. Juo koska on pakko. Juo koska ilman juomista on vielä pahempi olo. Ja se vaan pahenee. Sen sijaan, kandeis kokeilla sitä pahaa oloa, sietämättömän pahaa oloa jonkun aikaa, kunnes helpottaa, eli raitistut. Toinen vaihtoehto on jatkaa juomista yhä pahenevassa olossa, kunnes homma loppuu, eli pidempi ja pahempi kärsimys tämä, kuin hetkellinen sika-paha-olo, jonka jälkeen koittaa helpotus ja elämä palaa hyväksi.
- Piipaapiipaapiipaa
Mutta luulen ettei alkoholisteilla tämä onnistu. He kun ovat hetkessä eläjiä. Tulevalla kärsimyksellä ei ole väliä, kunhan tässä hetkessä ei tarvitse kärsiä. Siksi alkkis juokin. Välittämättä siitä että huomenna kärsii enemmän. Ja sitä seuraavalla kerralla vielä enemmän, ja enemmän, ja enemmän... ---------------------------
- toIet.katossa
Aikoja sitten. Mäyräkoiran kun juo niin tulee vain sellainen tukkoinen pöhnä, se humala ei vain lähde mitenkään päälle. Mutta ei tarvitse kuin vähän viinaa kylkeen niin johan lähtee!
Muutenkin kirkkaan viinan juonti taitaa olla jopa terveellisempää kuin se järkyttävä kaljan litkiminen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2422040- 841228
- 901057
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701