Astianpesukone vuokra-asunnossa

Tiskari 25 päivää

Kun muutimme vuokra-asuntoomme, oli asunnossa toimiva astianpesukone. Nyt tuo 15 vuotta vanha kone teki tenän eli meni rikki. Sen verta osasimme, että selvitimme huoltoyhtiön ja vuokranantajan pyynnöstä onko vika vesihanassa. Huoltoyhtiöstä sanottiin, että asia ei kuulu heille jos vettä tulee. No vettä tuli ja tulee edelleen, eli vika on koneen päässä. Asia on siten omistajan vastuulla, eli vuokranantajan. Ongelma on nyt se, että vuokranantajan kommentti vikailmoitukseen oli jotain seuraavaa: kone on 15 vuotta vanha, hyvin se on toiminut tähänkin asti. Tästä saa käsityksen, että hän syyttää meitä. Vastasin että niinhän se on ja varmaan se siinä ajassa voi jo alkaa hajota. Lisäksi mainitsin huoltoyhtiön kannan asiaan. Vuokranantajasta ei ole sen jälkeen kuulunut pihaustakaan. Hän asuu ulkomailla eikä hänelle voi soittaa. Sähköpostiin hän ei vastaa lukuisista kyselyistämme huolimatta.

Lienee selvää, että 15 vuotta vanha kone voi hajota ihan ikänsä puolesta. Eikö ole vuokranantajan velvollisuus korjata se/hommata uusi, kun tänne muuttaessamme meillä oli toimiva kone??? Ja ennen kaikkea, mitä hittoa voi tehdä tässä tilanteessa että saa vuokranantajaan yhteyden/hänet vastuuseen.

14

8971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TMM-

      Käsitykseni mukaan vuokranantajalla ei ole velvollisuutta hommata uutta tiskikonetta. Jääkaappi ja hella on ainoat pakolliset jotka tulee asunnoista löytyä. Tiskikone on vain ylimääräistä luksusta. En sitten tiedä onko tilanne toinen jos asuntoa on "myyty" ihmisille sillä että siinä on tiskikone. Mainittiinko tiskikoneen kuuluvan keittiön varusteluun vai teittekö havainnon tiskikoneen olemassa olosta itse paikan päällä?
      Vuokranantajan tulisi kylläkin mielestäni hoitaa hajonnut tiskikone pois asunnosta.

      Tiedän näitä tapauksia, että joku vanha asukas jättää asuntoon oman tiskikoneensa, tai vuokranantaja on saanut käytetyn uloskantohintaan siskon veljen kummin kaimalta ja raahannut sen vuokralaistensa iloksi.
      Jokainen varmaan ymmärtää, että tämmöisissä tapauksissa tiskikone porskuttaa niin pitkään kuin jaksaa ja se siitä sitten :)

      • huhhahhei...

        Hetkonen..Jos muuttaessanne asunnossa on ollut toimiva tiskikone niin se kuuluu asunnon varusteluun.
        Asuntohan vuokrataan yleensä siinä kunnossa kuin se on ja mitä se pitää sisällään, jotenka kyllä uuden hankkiminen/vanhan huoltaminen kuuluu vuokranantajan velvollisuuksiin.
        Vuokralaisen velvollisuuksiin kuuluu näissä tapauksissa pitää huolta asunnon kodinkoneista ja ilmoittaa heti mahd. vioista vuokranantajalle!

        Jos ette saa asunnon omistajaa vastuuseen tästä asiasta teillä on vaihtoehtona todennäköisesti vaan seuraavat asiat:
        1. Säilyttäkää jokin dokumentti siitä että olette pyytäneet uutta tiskikonetta/tai huoltoa edelliseen, tosin 15v. vanhaa konetta on aivan turha huoltaa enään(myös vuokranantajan mahd. vastaus)
        2. Raahaatte vanhan kaatopaikalle ja lähetätte tästä voimassaolevan käsittelymaksun vuokranantajalle
        3. Ostatte uuden ja viette sen mennessänne seur. asuntoon pois muuttaessanne..
        4. Annatte koneen jäädä paikoilleen ja tiskaatte käsin..

        Joissain tapauksissa vuokranantajille on käynyt se, että ostatte itse uuden ja vuokranantaja maksaa sen teille takaisin, mutta tekstistäsi päätellen luulen että mahdottomuus jos vuokranantajan kanta on noin vähäpätöinen

        Toiv. asianne selviää ilman ongelmia!


      • omatoimisuus...
        huhhahhei... kirjoitti:

        Hetkonen..Jos muuttaessanne asunnossa on ollut toimiva tiskikone niin se kuuluu asunnon varusteluun.
        Asuntohan vuokrataan yleensä siinä kunnossa kuin se on ja mitä se pitää sisällään, jotenka kyllä uuden hankkiminen/vanhan huoltaminen kuuluu vuokranantajan velvollisuuksiin.
        Vuokralaisen velvollisuuksiin kuuluu näissä tapauksissa pitää huolta asunnon kodinkoneista ja ilmoittaa heti mahd. vioista vuokranantajalle!

        Jos ette saa asunnon omistajaa vastuuseen tästä asiasta teillä on vaihtoehtona todennäköisesti vaan seuraavat asiat:
        1. Säilyttäkää jokin dokumentti siitä että olette pyytäneet uutta tiskikonetta/tai huoltoa edelliseen, tosin 15v. vanhaa konetta on aivan turha huoltaa enään(myös vuokranantajan mahd. vastaus)
        2. Raahaatte vanhan kaatopaikalle ja lähetätte tästä voimassaolevan käsittelymaksun vuokranantajalle
        3. Ostatte uuden ja viette sen mennessänne seur. asuntoon pois muuttaessanne..
        4. Annatte koneen jäädä paikoilleen ja tiskaatte käsin..

        Joissain tapauksissa vuokranantajille on käynyt se, että ostatte itse uuden ja vuokranantaja maksaa sen teille takaisin, mutta tekstistäsi päätellen luulen että mahdottomuus jos vuokranantajan kanta on noin vähäpätöinen

        Toiv. asianne selviää ilman ongelmia!

        Muuten meni aika nappiin edellisen vastaus, mutta se suomalaisen mieltä aina kutkuttava vaihtoehto asioiden teettämisestä tai tilaamisesta toisen piikkiin, se kun vaan ei onnistu, jos tiukka paikka tulee.

        Eli jos ap. raahaa vanhan koneen kaatopaikalle, niin käsittelymaksut menevät ap:lle, plus tietysti, että ap. on roudannut kaatikselle vuokranantajan omaisuutta. Eri asia sitten, jos ap. saa vuokranantajalta sähköpostitse tai muuten kirjallisesti lupauksen kyseisen kulun maksamisesta, vaikkapa oikeutena vähentää seuraavan kuun vuokrasta vastaava summa.

        Itse ehdottaisin vaihtoehtoa 3 tai 4, riippuen siitä, kuinka kauan ap. suunnittelee kyseisessä asunnossa asua. Jos ap. hankkii uuden koneen omaan piikkiinsä, eikä saa vuokranantajalta mitään vastausta, kannattaa vanha kone viedä vaikka johonkin kellarivarastoon, josta pihi vuokranantaja sen tarvittaessa aikanaan löytää. Kaikesta kannattaa hankalasti tavoitettavan vuokranantajan tapauksessa sopia ja ilmoittaa vain kirjallisesti eli säästää lähettämänsä sähköpostiviestit tai lähettää vallan kirje, jonka kopioi. Mutta yleisesti ottaen ap:lle, oliko vuokranantaja ulkomailla jo asuntoon muuttaessanne? Kuka siinä tapauksessa hoiti asunnon vuokrauksen eli olisiko kotimaassa ketään, jonka puoleen olisi nyt helpompi kääntyä?


      • huhhahhei...
        omatoimisuus... kirjoitti:

        Muuten meni aika nappiin edellisen vastaus, mutta se suomalaisen mieltä aina kutkuttava vaihtoehto asioiden teettämisestä tai tilaamisesta toisen piikkiin, se kun vaan ei onnistu, jos tiukka paikka tulee.

        Eli jos ap. raahaa vanhan koneen kaatopaikalle, niin käsittelymaksut menevät ap:lle, plus tietysti, että ap. on roudannut kaatikselle vuokranantajan omaisuutta. Eri asia sitten, jos ap. saa vuokranantajalta sähköpostitse tai muuten kirjallisesti lupauksen kyseisen kulun maksamisesta, vaikkapa oikeutena vähentää seuraavan kuun vuokrasta vastaava summa.

        Itse ehdottaisin vaihtoehtoa 3 tai 4, riippuen siitä, kuinka kauan ap. suunnittelee kyseisessä asunnossa asua. Jos ap. hankkii uuden koneen omaan piikkiinsä, eikä saa vuokranantajalta mitään vastausta, kannattaa vanha kone viedä vaikka johonkin kellarivarastoon, josta pihi vuokranantaja sen tarvittaessa aikanaan löytää. Kaikesta kannattaa hankalasti tavoitettavan vuokranantajan tapauksessa sopia ja ilmoittaa vain kirjallisesti eli säästää lähettämänsä sähköpostiviestit tai lähettää vallan kirje, jonka kopioi. Mutta yleisesti ottaen ap:lle, oliko vuokranantaja ulkomailla jo asuntoon muuttaessanne? Kuka siinä tapauksessa hoiti asunnon vuokrauksen eli olisiko kotimaassa ketään, jonka puoleen olisi nyt helpompi kääntyä?

        Niin siis en todellakaan kyllä tarkoittanut että se kone pitäisi ilman suostumusta sieltä raahata kaatopaikalle, luulin että jokainen ihminen kyllä sen verta ymmärtää ettei toisen omaisuutta saa ilman lupaa hävittää..
        Anteeksi jos en tuonut asiaani tarpeeks hyvin esille :)


      • tiskari 25 päivää
        omatoimisuus... kirjoitti:

        Muuten meni aika nappiin edellisen vastaus, mutta se suomalaisen mieltä aina kutkuttava vaihtoehto asioiden teettämisestä tai tilaamisesta toisen piikkiin, se kun vaan ei onnistu, jos tiukka paikka tulee.

        Eli jos ap. raahaa vanhan koneen kaatopaikalle, niin käsittelymaksut menevät ap:lle, plus tietysti, että ap. on roudannut kaatikselle vuokranantajan omaisuutta. Eri asia sitten, jos ap. saa vuokranantajalta sähköpostitse tai muuten kirjallisesti lupauksen kyseisen kulun maksamisesta, vaikkapa oikeutena vähentää seuraavan kuun vuokrasta vastaava summa.

        Itse ehdottaisin vaihtoehtoa 3 tai 4, riippuen siitä, kuinka kauan ap. suunnittelee kyseisessä asunnossa asua. Jos ap. hankkii uuden koneen omaan piikkiinsä, eikä saa vuokranantajalta mitään vastausta, kannattaa vanha kone viedä vaikka johonkin kellarivarastoon, josta pihi vuokranantaja sen tarvittaessa aikanaan löytää. Kaikesta kannattaa hankalasti tavoitettavan vuokranantajan tapauksessa sopia ja ilmoittaa vain kirjallisesti eli säästää lähettämänsä sähköpostiviestit tai lähettää vallan kirje, jonka kopioi. Mutta yleisesti ottaen ap:lle, oliko vuokranantaja ulkomailla jo asuntoon muuttaessanne? Kuka siinä tapauksessa hoiti asunnon vuokrauksen eli olisiko kotimaassa ketään, jonka puoleen olisi nyt helpompi kääntyä?

        Kiitos kaikille kommenteista. Vuokranantaja asui ulkomailla jo kun muutimme asuntoon. Hänen veljensä hoiti vuokra-asioita siten että kutsui muutamat haastatteluun ja sitten valittujen piti lähettää vapaamuotoinen hakemus sähköpostilla vuokranantajalle. Ollaan kyllä mietitty, että otettaisiin veljeen yhteyttä, tuntuu vaan niin naurettavalta kun tähän asti on kaikki pystytty vuokranantajan kanssa ihan keskenään sopimaan. Ei uskoisi että aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen!

        Vuokrasopimuksessa tosiaan lukee, että asunto vuokrataan tässä kunnossa. Itsekin olen sitä mieltä että vuokranantajan vastuulla on uusi kone hommata. Tuota 15 vuoden ihmettä ei tosiaan kannata korjata. Ei huvita tiskata käsin, joten se vaihtoehto on pois suljettu. Enkä rahtaa itse tuota romua mihinkään. Kyllä ottaa päähän! Eihän sitä tosiaan edes uskalla siirtää, saa vielä syytteen varkaudesta. Niin kun ei tuonne varastoonkaan mahdu mitään ylimääräistä.

        Mitä sanotte, olisikohan liian uskaliasta vähän venyttää vuokranmaksua? Alkaiskohan vuokranantajaa sitten kiinnostaa...tai jos laittaisin postia, että " Oho, vesivahinko tuli".


      • Laupias.
        tiskari 25 päivää kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommenteista. Vuokranantaja asui ulkomailla jo kun muutimme asuntoon. Hänen veljensä hoiti vuokra-asioita siten että kutsui muutamat haastatteluun ja sitten valittujen piti lähettää vapaamuotoinen hakemus sähköpostilla vuokranantajalle. Ollaan kyllä mietitty, että otettaisiin veljeen yhteyttä, tuntuu vaan niin naurettavalta kun tähän asti on kaikki pystytty vuokranantajan kanssa ihan keskenään sopimaan. Ei uskoisi että aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen!

        Vuokrasopimuksessa tosiaan lukee, että asunto vuokrataan tässä kunnossa. Itsekin olen sitä mieltä että vuokranantajan vastuulla on uusi kone hommata. Tuota 15 vuoden ihmettä ei tosiaan kannata korjata. Ei huvita tiskata käsin, joten se vaihtoehto on pois suljettu. Enkä rahtaa itse tuota romua mihinkään. Kyllä ottaa päähän! Eihän sitä tosiaan edes uskalla siirtää, saa vielä syytteen varkaudesta. Niin kun ei tuonne varastoonkaan mahdu mitään ylimääräistä.

        Mitä sanotte, olisikohan liian uskaliasta vähän venyttää vuokranmaksua? Alkaiskohan vuokranantajaa sitten kiinnostaa...tai jos laittaisin postia, että " Oho, vesivahinko tuli".

        Kun kerran asunto vuokrattiin toimivalla tiskarilla , niin se kuuluu siinä olla. Onko tämä seikka kirjattu ylös?

        Kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä että: " Ei uskoisi että aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen! "

        Ei uskoisi että aikuinen ihminen on niin tyhmä että maksaa läskin isännän lainanlyhennystä ennemmin kuin omaansa , ja lisäksi joutuu vielä taistelemaan perusoikeuksista.


      • Ok niin kaikki on ok
        tiskari 25 päivää kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommenteista. Vuokranantaja asui ulkomailla jo kun muutimme asuntoon. Hänen veljensä hoiti vuokra-asioita siten että kutsui muutamat haastatteluun ja sitten valittujen piti lähettää vapaamuotoinen hakemus sähköpostilla vuokranantajalle. Ollaan kyllä mietitty, että otettaisiin veljeen yhteyttä, tuntuu vaan niin naurettavalta kun tähän asti on kaikki pystytty vuokranantajan kanssa ihan keskenään sopimaan. Ei uskoisi että aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen!

        Vuokrasopimuksessa tosiaan lukee, että asunto vuokrataan tässä kunnossa. Itsekin olen sitä mieltä että vuokranantajan vastuulla on uusi kone hommata. Tuota 15 vuoden ihmettä ei tosiaan kannata korjata. Ei huvita tiskata käsin, joten se vaihtoehto on pois suljettu. Enkä rahtaa itse tuota romua mihinkään. Kyllä ottaa päähän! Eihän sitä tosiaan edes uskalla siirtää, saa vielä syytteen varkaudesta. Niin kun ei tuonne varastoonkaan mahdu mitään ylimääräistä.

        Mitä sanotte, olisikohan liian uskaliasta vähän venyttää vuokranmaksua? Alkaiskohan vuokranantajaa sitten kiinnostaa...tai jos laittaisin postia, että " Oho, vesivahinko tuli".

        Tässä on yksi syy, miksi suosin omistusasumista ok-talossa. Toisaalta onko sillä nyt suurta väliä jostakin 500E astianpesukoneesta, vaikka ostaisi sen itse. Ei minulle ainakaan, toisaalta olenkin omistusasuja pehtoori jo neljännessä polvessa.


      • tiskari 25 päivää kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommenteista. Vuokranantaja asui ulkomailla jo kun muutimme asuntoon. Hänen veljensä hoiti vuokra-asioita siten että kutsui muutamat haastatteluun ja sitten valittujen piti lähettää vapaamuotoinen hakemus sähköpostilla vuokranantajalle. Ollaan kyllä mietitty, että otettaisiin veljeen yhteyttä, tuntuu vaan niin naurettavalta kun tähän asti on kaikki pystytty vuokranantajan kanssa ihan keskenään sopimaan. Ei uskoisi että aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen!

        Vuokrasopimuksessa tosiaan lukee, että asunto vuokrataan tässä kunnossa. Itsekin olen sitä mieltä että vuokranantajan vastuulla on uusi kone hommata. Tuota 15 vuoden ihmettä ei tosiaan kannata korjata. Ei huvita tiskata käsin, joten se vaihtoehto on pois suljettu. Enkä rahtaa itse tuota romua mihinkään. Kyllä ottaa päähän! Eihän sitä tosiaan edes uskalla siirtää, saa vielä syytteen varkaudesta. Niin kun ei tuonne varastoonkaan mahdu mitään ylimääräistä.

        Mitä sanotte, olisikohan liian uskaliasta vähän venyttää vuokranmaksua? Alkaiskohan vuokranantajaa sitten kiinnostaa...tai jos laittaisin postia, että " Oho, vesivahinko tuli".

        Kirjoituksesta paistaa läpi jonkinlainen asennevamma, eli "Ei huvita tiskata käsin, joten se vaihtoehto on pois suljettu". Onko sulla miten paljon perhettä? Yhden ja kahden hengen talouksista voitaisiin kieltää astianpesukoneet ihan ympäristösyistä, ensin kulutat vettä astioiden esipesuun, ja sitten vettä ja sähköä itse pesuun. Lisäksi astianpesukoneissa käytettävät pesuaineet ovat myrkyllisempiä kuin normaalit "tiskiaineet".

        Ja itse asiaan, jos missään ei mainita että asunnossa on toimiva astianpesukone, niin oikeuden kautta joudut uuden hankkimaan, ellei vuokranantaja vapaaehtoisesti hanki uutta.


      • kuuluu varusteluun
        tiskari 25 päivää kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommenteista. Vuokranantaja asui ulkomailla jo kun muutimme asuntoon. Hänen veljensä hoiti vuokra-asioita siten että kutsui muutamat haastatteluun ja sitten valittujen piti lähettää vapaamuotoinen hakemus sähköpostilla vuokranantajalle. Ollaan kyllä mietitty, että otettaisiin veljeen yhteyttä, tuntuu vaan niin naurettavalta kun tähän asti on kaikki pystytty vuokranantajan kanssa ihan keskenään sopimaan. Ei uskoisi että aikuinen ihminen voi olla noin lapsellinen!

        Vuokrasopimuksessa tosiaan lukee, että asunto vuokrataan tässä kunnossa. Itsekin olen sitä mieltä että vuokranantajan vastuulla on uusi kone hommata. Tuota 15 vuoden ihmettä ei tosiaan kannata korjata. Ei huvita tiskata käsin, joten se vaihtoehto on pois suljettu. Enkä rahtaa itse tuota romua mihinkään. Kyllä ottaa päähän! Eihän sitä tosiaan edes uskalla siirtää, saa vielä syytteen varkaudesta. Niin kun ei tuonne varastoonkaan mahdu mitään ylimääräistä.

        Mitä sanotte, olisikohan liian uskaliasta vähän venyttää vuokranmaksua? Alkaiskohan vuokranantajaa sitten kiinnostaa...tai jos laittaisin postia, että " Oho, vesivahinko tuli".

        Jos kerran asunto vuokrattiin siinä kunnossa kuin se on ja tiskari oli silloin asunnossa toimintakuntoisena, eikä vuokrasopimuksessa ole erikseen mainittu että tiskari ei kuuluisi varusteluun, niin silloin vuokranantajan tulee korjata se tai hankkia tilalle uusi tai vaikka käytetty, mutta toimiva.

        Olen samaa mieltä että vuokrantaja on lapsellinen, kannattaa varautua siihen että asuntoonne roudataan joku vanha romu.


      • älä taas höpötä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kirjoituksesta paistaa läpi jonkinlainen asennevamma, eli "Ei huvita tiskata käsin, joten se vaihtoehto on pois suljettu". Onko sulla miten paljon perhettä? Yhden ja kahden hengen talouksista voitaisiin kieltää astianpesukoneet ihan ympäristösyistä, ensin kulutat vettä astioiden esipesuun, ja sitten vettä ja sähköä itse pesuun. Lisäksi astianpesukoneissa käytettävät pesuaineet ovat myrkyllisempiä kuin normaalit "tiskiaineet".

        Ja itse asiaan, jos missään ei mainita että asunnossa on toimiva astianpesukone, niin oikeuden kautta joudut uuden hankkimaan, ellei vuokranantaja vapaaehtoisesti hanki uutta.

        Ei astioita tarvi esipestä, riittää että kaapii ruuan jämät pois. Konetiskissä kuluu vähemmän vettä ja energiaa kuin käsintiskatessa (edellyttäen että pestään täysiä koneellisia).


      • deeeel
        kuuluu varusteluun kirjoitti:

        Jos kerran asunto vuokrattiin siinä kunnossa kuin se on ja tiskari oli silloin asunnossa toimintakuntoisena, eikä vuokrasopimuksessa ole erikseen mainittu että tiskari ei kuuluisi varusteluun, niin silloin vuokranantajan tulee korjata se tai hankkia tilalle uusi tai vaikka käytetty, mutta toimiva.

        Olen samaa mieltä että vuokrantaja on lapsellinen, kannattaa varautua siihen että asuntoonne roudataan joku vanha romu.

        Mun kaverilla hajos tiskikone vuokrakämpässä, ja ei ollu yksityisen vaa yrityksen kämppä. Hän ei saanu uutta konetta koska se ei periaatteessa kuulu niihin pakollisiin tavaroihin, ois pitäny itse ostaa.


    • Oma kone

      Ainakaan kunnan vuokra-asunnoissa ei tiskikonetta automaattisesti ole, jokaisella vuokralaisella on oma, jos on.
      Itsekin "jouduin" tiskaamaan siis käsin jonkin aikaa ennenkuin tilasin uuden koneen. Näin kahden hengen taloudessa ei ollut isokaan homma.

    • Näin meillä

      Vuokrattiin meidän kämppä sillain, että sinne jäi asitanpesukone, pyykinpesukone ja kuivausrumpu sekä ilmalämpöpumppu. Sovittiin, että saavat käyttää koneita niin kauan kuin ne kestävät. Jos hajoavat, niin maksavat korjaukset / ostavat sitten uudet - tai ovat ostamatta.
      Ilpin korjaukset luvattiin maksaa, mutta kuitenkaan uutta ilppiä ei hankita, jos ja kun nykyinen hajoaa korjauskelvottomaksi. Meidän vastuulle jäi luonnollisesti myös jääkaappipakastin, liesi ja liesituuletin.

    • vuokranantaja1

      Vuokranantajan velvollisuus korvata määräytyy käsittääkseni sen mukaan, mitä vuokrasopimuksessa lukee.

      Itselläni on viisi vuokra-asuntoa, joissa on astianpesukone. Sen olemassaolosta on merkintä vuokrasopimuksessa, joten vuokranantajana olen siitä vastuussa siinä missä esimerkiksi jää-/pakastinkaapista. Jos se menee rikki, maksan korjaamisen tai hankin tilalle uuden asennettuna paikalleen ja vastaan vanhan poisviennistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe