subbarin rajataajuus?

ymmärrystä vailla

mitä tarkoitetaan ku subbarin jakotaajuus käsketään säätämään pääkaiuttimien alarajataajuuden mukaan? Pääkaiuttimina toimii Jamo426 ja subbarina Jamo250. subbarissa on säätövaraa 40Hz-150Hz:iin. ja ellen nyt ihan väärin oo ymmärtäny ni kaiuttiimen taajuus menee 48Hz per torni. korjatkaa ja selventäkää jos olen väärässä. mut miten toi subi pitäis nyt sit säätää??

50

6318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AVVitsaus

      Periaate on että jakotaajuus säädetään mahdollisimman alas jolloin subwoofer ei helposti paikannu yksittäiseksi äänilähteeksi. Jos noiden kaiuttimiesi alarajataajuus on tuo 48hz vaikka siten että silloin toisto on vaimentunut 6db (miten se alaraja useimmiten ilmoitetaankin) niin voit kokeilla sitä taajuutta. Taajuusvasteeseen jäävä "kuoppa" todennäköisesti kompensoituu pois itse toistossa.

      Tuohon subbarin säätämiseen vaikuttaa niin moni asia ettei siinä auta muuta kuin kokeileminen. Sijoitus, vaiheenkääntö, taso... Niin moni asia vaikuttaa lopputulokseen. Ei muuta kuin kokeilemaan.

    • Kudelski

      Mikä on kaiuttimiesi etäisyys lähimmistä seinistä? Et halua tilannetta, jossa kaiuttimien bassot syövät toistensa signaaleja samaan aikaan, kun seinäheijastukset vääristävät bassotoistoa vielä entisestään. Yleisimmin jako subbarille on toteutettu joko 80Hz:n tai 120Hz:n jakotaajuudella. Näin, vaikka pääkaiuttimet yltäisivät huomattavasti alle noiden taajuuksien. Pelkoa subbarin paikallistumisesta ei kummassakaan tapauksessa ole, koska aallonpituudet näillä taajuuksilla ovat sitä luokkaa, ettei ihminen niitä kykene suuntimaan.

      Jos enkku taittuu hyvin, kannattaa tutustua alla olevaan Dolbyn papruun, jossa on kerrottu kaikki oleellinen 5.1-toistosta:
      http://www.dolby.com/uploadedFiles/zz-_Shared_Assets/English_PDFs/Professional/L.mn.0002.5.1guide.pdf

      • AVVitsaus

        "Yleisimmin jako subbarille on toteutettu joko 80Hz:n tai 120Hz:n jakotaajuudella."

        Tuosta olen kyllä täysin eri mieltä. Olen lukenut ja käsittänyt, että jakotaajuus nimenomaan pyritään pitämään alhaalla, esim. alle 50 hertsin jos kaiuttimet vaan antavat myöden. Eli siis jakotaajuus pyritään pitämään MAHDOLLISIMMAN alhaalla. Siis eikö se nyt ole niinkin Kudelski hyvä että mitä ylempänänä tuo jakotaajuus on, vaikka nyt herrajumala jopa 120hz(???), niin eikö subwoorerin alarajataajuuskin samalla nouse?? Joku amatööri on kirjoittanut asiasta suomeksi esim. näin:

        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html

        Luulenpa, että jos asiaa kysytään vaikkapa erään nimeltämainitsemattoman hifilehden toimitukselta, niin he kehottavat itsestäänselvyytenä pitämään tuon jakotaajuuden alhaalla. Subwoorin tehtävänä on tietääkseni toistaa matalimmat taajuudet. Toivoisin nyt että tänne tulisi joku ns. hifisti paikalle myöskin kommentoimaan jolla on tuollainen ratkaisu kotonaan toteutettuna, eli siis 2 pääkaiutinta ja subwoofer.


      • AVVitsaus
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Yleisimmin jako subbarille on toteutettu joko 80Hz:n tai 120Hz:n jakotaajuudella."

        Tuosta olen kyllä täysin eri mieltä. Olen lukenut ja käsittänyt, että jakotaajuus nimenomaan pyritään pitämään alhaalla, esim. alle 50 hertsin jos kaiuttimet vaan antavat myöden. Eli siis jakotaajuus pyritään pitämään MAHDOLLISIMMAN alhaalla. Siis eikö se nyt ole niinkin Kudelski hyvä että mitä ylempänänä tuo jakotaajuus on, vaikka nyt herrajumala jopa 120hz(???), niin eikö subwoorerin alarajataajuuskin samalla nouse?? Joku amatööri on kirjoittanut asiasta suomeksi esim. näin:

        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html

        Luulenpa, että jos asiaa kysytään vaikkapa erään nimeltämainitsemattoman hifilehden toimitukselta, niin he kehottavat itsestäänselvyytenä pitämään tuon jakotaajuuden alhaalla. Subwoorin tehtävänä on tietääkseni toistaa matalimmat taajuudet. Toivoisin nyt että tänne tulisi joku ns. hifisti paikalle myöskin kommentoimaan jolla on tuollainen ratkaisu kotonaan toteutettuna, eli siis 2 pääkaiutinta ja subwoofer.

        Niin ja tässä luin lisäksi äsken erään suomalaisen pitkäaikaisen vaikuttajan kirjoittamasta oppaasta seuraavaa:

        "Äänialueiden KOHTUULLINEN sulautuminen toisiinsa edellyttää, ettei subwoofer toista 100:n hertsin yläpuolisia taajuuksia. VAATIVASSA käytössä jakotaajuuden tulisi olla noin 50 hertsiä."

        Kirjoittaja on muuten Pekka Tuomela, mutta hän on varmastikin väärässä. :)


      • tai ei
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Yleisimmin jako subbarille on toteutettu joko 80Hz:n tai 120Hz:n jakotaajuudella."

        Tuosta olen kyllä täysin eri mieltä. Olen lukenut ja käsittänyt, että jakotaajuus nimenomaan pyritään pitämään alhaalla, esim. alle 50 hertsin jos kaiuttimet vaan antavat myöden. Eli siis jakotaajuus pyritään pitämään MAHDOLLISIMMAN alhaalla. Siis eikö se nyt ole niinkin Kudelski hyvä että mitä ylempänänä tuo jakotaajuus on, vaikka nyt herrajumala jopa 120hz(???), niin eikö subwoorerin alarajataajuuskin samalla nouse?? Joku amatööri on kirjoittanut asiasta suomeksi esim. näin:

        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html

        Luulenpa, että jos asiaa kysytään vaikkapa erään nimeltämainitsemattoman hifilehden toimitukselta, niin he kehottavat itsestäänselvyytenä pitämään tuon jakotaajuuden alhaalla. Subwoorin tehtävänä on tietääkseni toistaa matalimmat taajuudet. Toivoisin nyt että tänne tulisi joku ns. hifisti paikalle myöskin kommentoimaan jolla on tuollainen ratkaisu kotonaan toteutettuna, eli siis 2 pääkaiutinta ja subwoofer.

        Hyvin suunnitellun subbarin alarajataajuus ei nouse jakotaajuuden noston myötä. Valitettavasti halvoissa ja keskihintaisissa subbareissa on vahvistimissa säästetty pari komponettia suotimissa ja seurauksena on säätöjen vaikuttaminen toisiinsa. Nimeltä mainitsemattomassa hifi-lehdessä oli äskettäin testattu äijäsubbareita. Hintaluokassa 700 euroa oli ainakin yksi tuote toimi niinkuin pitääkin eli jakotaajuus ei vaikuttanut alapään toistoon lainkaan.
        Alarajataajuuden laittaminen sen verran alas kuin pääkaiuttimet antavat myöten toimii varmasti kohtuu hyvin jos kaiuttimien sijoittelu huoneessa on sopiva. Toisaalta yhtä hyvään tai jopa toisinaan parempaankin tulokseen voi päästä leikkaamalla pääkaiuttimien bassot pois huomattavasti ylempää kuin ne pystyisivät. Yhden subbarin sopivalla sijoittelulla huoneeta aiheutuvat matalien äänien korostumat voivat ollakin paremmin vältettävissä.
        Pienten pääkaiuttimien kohdalla on pakko käyttää korkeaa jakotaajuutta ja silti tulos on parhaimmillaan erinmomainen. Subbari ei todellakaan erotu sijaintipaikaltaan. Matalien taajuuksien ylä-äänet jotka toistuvat pääkaiuttimista määräävät pitkälti sen mistä ääni kuulostaa tulevan.


      • AVVitsaus
        tai ei kirjoitti:

        Hyvin suunnitellun subbarin alarajataajuus ei nouse jakotaajuuden noston myötä. Valitettavasti halvoissa ja keskihintaisissa subbareissa on vahvistimissa säästetty pari komponettia suotimissa ja seurauksena on säätöjen vaikuttaminen toisiinsa. Nimeltä mainitsemattomassa hifi-lehdessä oli äskettäin testattu äijäsubbareita. Hintaluokassa 700 euroa oli ainakin yksi tuote toimi niinkuin pitääkin eli jakotaajuus ei vaikuttanut alapään toistoon lainkaan.
        Alarajataajuuden laittaminen sen verran alas kuin pääkaiuttimet antavat myöten toimii varmasti kohtuu hyvin jos kaiuttimien sijoittelu huoneessa on sopiva. Toisaalta yhtä hyvään tai jopa toisinaan parempaankin tulokseen voi päästä leikkaamalla pääkaiuttimien bassot pois huomattavasti ylempää kuin ne pystyisivät. Yhden subbarin sopivalla sijoittelulla huoneeta aiheutuvat matalien äänien korostumat voivat ollakin paremmin vältettävissä.
        Pienten pääkaiuttimien kohdalla on pakko käyttää korkeaa jakotaajuutta ja silti tulos on parhaimmillaan erinmomainen. Subbari ei todellakaan erotu sijaintipaikaltaan. Matalien taajuuksien ylä-äänet jotka toistuvat pääkaiuttimista määräävät pitkälti sen mistä ääni kuulostaa tulevan.

        "Pienten pääkaiuttimien kohdalla on pakko käyttää korkeaa jakotaajuutta"

        Niin, mikä on sitten pieni. Amphion Ion, kyllä se vaikkapa. Suuri osa laadukkaista jalustakaiuttimista toistaa silti kyllä mukisematta esim. alle 50 hertsin eikä niiden kanssa ole ollenkaan pakko käyttää turhan korkeaa jakotaajutta.

        "Alarajataajuuden laittaminen sen verran alas kuin pääkaiuttimet antavat myöten toimii varmasti kohtuu hyvin jos kaiuttimien sijoittelu huoneessa on sopiva."

        No se on hyvä sitten. Minä tunnen pari hifistiä mutta me elämme samassa harhaluulossa kuin tuo Tuomela, että jakotaajuus pitää olla alhaalla, ei ylhäällä. :) Hän puhui siis todellakin saumattomasta sovituksesta. No, kai ne on niitä makuasioita. :) Ja mikä lienee amatööri ollut tuo linkkini kirjoittajakin. Hänkin harhauskoisena ehdotti pääkaiuttimien alarajataajuutta jakotaajuudeksi. Mikä lie huuhaaheebo.


      • AVVitsaus
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Pienten pääkaiuttimien kohdalla on pakko käyttää korkeaa jakotaajuutta"

        Niin, mikä on sitten pieni. Amphion Ion, kyllä se vaikkapa. Suuri osa laadukkaista jalustakaiuttimista toistaa silti kyllä mukisematta esim. alle 50 hertsin eikä niiden kanssa ole ollenkaan pakko käyttää turhan korkeaa jakotaajutta.

        "Alarajataajuuden laittaminen sen verran alas kuin pääkaiuttimet antavat myöten toimii varmasti kohtuu hyvin jos kaiuttimien sijoittelu huoneessa on sopiva."

        No se on hyvä sitten. Minä tunnen pari hifistiä mutta me elämme samassa harhaluulossa kuin tuo Tuomela, että jakotaajuus pitää olla alhaalla, ei ylhäällä. :) Hän puhui siis todellakin saumattomasta sovituksesta. No, kai ne on niitä makuasioita. :) Ja mikä lienee amatööri ollut tuo linkkini kirjoittajakin. Hänkin harhauskoisena ehdotti pääkaiuttimien alarajataajuutta jakotaajuudeksi. Mikä lie huuhaaheebo.

        Niin se piti vielä sanoa että sitten JOS kaiuttimet toistaisivatkin todella matalle, eli vaikkapa 35 hz -6db mikä on jo melko harvinaista, niin silloin jakotaajuus on tietenkin ylempänä pelkästään jo usein sen suotimenkin takia. Eli vaikkapa se 50hz, poistaakseen turhaa kuormaa pääkaiuttimilta.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Yleisimmin jako subbarille on toteutettu joko 80Hz:n tai 120Hz:n jakotaajuudella."

        Tuosta olen kyllä täysin eri mieltä. Olen lukenut ja käsittänyt, että jakotaajuus nimenomaan pyritään pitämään alhaalla, esim. alle 50 hertsin jos kaiuttimet vaan antavat myöden. Eli siis jakotaajuus pyritään pitämään MAHDOLLISIMMAN alhaalla. Siis eikö se nyt ole niinkin Kudelski hyvä että mitä ylempänänä tuo jakotaajuus on, vaikka nyt herrajumala jopa 120hz(???), niin eikö subwoorerin alarajataajuuskin samalla nouse?? Joku amatööri on kirjoittanut asiasta suomeksi esim. näin:

        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html

        Luulenpa, että jos asiaa kysytään vaikkapa erään nimeltämainitsemattoman hifilehden toimitukselta, niin he kehottavat itsestäänselvyytenä pitämään tuon jakotaajuuden alhaalla. Subwoorin tehtävänä on tietääkseni toistaa matalimmat taajuudet. Toivoisin nyt että tänne tulisi joku ns. hifisti paikalle myöskin kommentoimaan jolla on tuollainen ratkaisu kotonaan toteutettuna, eli siis 2 pääkaiutinta ja subwoofer.

        >>Olen lukenut ja käsittänyt, että jakotaajuus nimenomaan pyritään pitämään alhaalla, esim. alle 50 hertsin jos kaiuttimet vaan antavat myöden.


    • Musa ja leffadiggari

      MUSIIKINTOISTOSSA ihan perussääntö on juurikin tuo, että subbarin jakotaajuus säädetään niin alhaiseksi kuin pääkaiuttimet sen vain sallivat. Kyse on siitä, ettei subbari paikallistuisi erillisenä ääntä toistavana kaiuttimena, vaan jatkaisi ainoastaan pääkaiuttimien toistokaistaa huomaamattomasti alaspäin. Oikein säädetyllä ja hyvälaatuisellakin subbarilla on myös taipumus sotkea hieman pääkaiuttimien toistaman äänen stereokuvaa eli ikäänkuin vetää pääkaiuttimien ääntä puoleensa. Yleistäen; jos subi on sijoitettu esim. ihan vasemman pääkaiuttimen viereen, niin vasen pääkaiutin tuntuu soivan tukkoisammin ja oikea pääkaiutin puolestaan ilmavammin. Kyseinen ongelma on sitä pienempi, mitä matalemmalle jakotaajuus voidaan säätää. Ongelmaa ei voida vättämättä korjata sijoittamalla subia täysin pääkaiuttimien keskellekään, sillä tuo sijoitus voi herättää huoneen seisovat aallot sotkemaan subin toistokaistaa, jolloin saadaan muita ongelmia toistoon. On vain etsittävä subille paras paikka kuuntelukokeiden (tai mittalaitteiden ja kuuntelukokeiden) avulla. MUSIIKILLA 120Hz:N JAKOTAAJUUS PALJASTAA OIKEINSÄÄDETYN JA HVYÄLAATUISENKIN SUBIN PAIKAN AIVAN VUORENVARMASTI, VÄITTIVÄTPÄ INSINÖÖRIT- JA AKUSTIIKKAKOOMIKOT MITÄ TAHANSA. Musiikilla suositus on säätää jakotaajuus mieluummin lähemmäksi 50Hz:iä kuin 100Hz:iä, juurikin noihin edellämainittuihin seikkoihin perustuen. Kannattaa myös huomioida, että aniharvassa subissa jakotaajuusasteikko pitää oikeasti kutinsa eli esim. se subin 40Hz jakotaajuus voi hyvinkin käytännössä ollakin vaikkapa 57Hz. Jos subin jakotaajuus hoidetaan kotiteatterivahvistimen avulla, niin kaikissa niissäkään ei ikävä kyllä ilmoitettu jakotaajuus pidä aina kutinsa käytännön kanssa. Jokin mittalaite, esim. desibelimittari on siis aina hyvä olla helpottamassa subin säätämistä, varmistamassa jakotaajuuksien oikeellisuus ja kertomassa huoneen vaikutukset valittun jakotaajuuden ympärillä.

      ELOKUVAÄÄNENTOISTOSSA tilanne hoidetaan käytännön syistä hieman eri tavalla. Kotiteatterivahvistimilla suoitellaan yleensä käytettäväksi 80Hz:n jakotaajuutta eli etukaiuttimilta (yleensäkin kaikilta kaiuttimilta) leikataan kaikki 80Hz:tä matalammat äänet subin toistettavaksi. Dynaamisella elokuvaäänellä 80Hz:n jakotaajuus on yleensä paras kompromissi pääkaiuttimien tehonkeston ja subin paikallistumisen välillä. Valmistajat voivat rakentaa näin myös niitä halvempia elokuvakaiuttimia, kun ei tarvitse pelätä, että ensimmäinen basson töräytys nakkaisi pihalle kaikkien pääkaiuttimien bassoelementit, vaan tuo bassoenergia voidaan ottaa vastaan subin avulla. Halpa subi "pieraisee" tosin voimakkailla bassoraidoilla tuolloin. Loudness War ei ainakaan vielä ole onneksi iskenyt täydellä teholla elokuvaäänentoistoon ja toivottavasti ei koskaan iskekään. Mikään ei tosin estä käyttämästä kotiteatterivahvistimen 60Hz:n tai 40Hz:n jakotaajuutta, jos pääkaiuttimien tehonkesto sen vain sallii ja ne VOIMALLISESTI noin alas toistavat, äänenlaadullisesti yleensä jopa suotavaa. Edellisen lisäksi subille ohjataan myös TÄYSIN ERILLISENÄ dvd ja blu-ray levyjen tehoste- eli bassoraita, joka on yleensä rajattu 20 - 140Hz välille. Toki alle 20Hz:n jyräyksiäkin elokuvaraidoilta yleensä löytyy, joten hyvälaatuisen elokuvasubin tulisi toistaa n. 15 - 140Hz:n välinen alue suht tasaisena, ettei se jätä mitään elokuvaääniä toistamatta. Tuollainen subi yleensä maksaa. Myös kuva vetää huomiota puoleensa, jolloin itse äänentoistollisien ongelmien pienimmät vivahteet jäävät katselijalta/kuuntelijalta yleensä huomioimatta, joten hieman ylempää jakotaajuuttakin voidaan tuolloin käyttää. Keskikaittimen käyttö pitää myös äänellistä stereokuvaa paremmin kasassa ja mahdollistaa korkeamman jakotaajuuden.

      Itse suosin oikein säädetyjen tuplasubien käyttöä, sekä musiikilla että elokuvilla. Musiikkitoistossa stereokuvalliset ongelmat saadaan tuolloin mahdollisimman hyvin piiloon ja elokuvatoistossakin saadaan myös riittävästi dynamiikkaa eli potkua ääneen. Tuplasubeja käytettäessä käytännön äänentoistosta tietämättömät insinööri-, akustiikka- ja mittarikoomikot heräävät tosin tuolloin varoittelemaan huonemoodien vaikutuksesta äänentoistoon. Kokeile itse ja päätä oma kantasi.

      • Musa ja leffadiggari

        Tarkennan vielä hieman, että musiikintoistolla tarkoitin tuossa edellisessä viestissä stereokaiutinparia subbaria ja elokuvaäänentoistolla puolestaan 5.1 - 7.2 kanavaista äänentoistojärjestelmää kokonaisuudessaan.


      • uskonkiihkoilija

        Tulipahan tekstiä aivan kuin uskonkiihkoilijan suusta. Subbarin, ei subin, paikantaminen ei ole vuorenvarmaa edes kriittisin korvin kuultuna, vaikka jakotaajuus olisikin aika ylhäällä. Subi on sanana täysin munaton, subbarissa on jo potkua. Subi kuulostaa kuin h*ntin vinkaisulta.


      • AVVitsaus
        uskonkiihkoilija kirjoitti:

        Tulipahan tekstiä aivan kuin uskonkiihkoilijan suusta. Subbarin, ei subin, paikantaminen ei ole vuorenvarmaa edes kriittisin korvin kuultuna, vaikka jakotaajuus olisikin aika ylhäällä. Subi on sanana täysin munaton, subbarissa on jo potkua. Subi kuulostaa kuin h*ntin vinkaisulta.

        "Subbarin, ei subin, paikantaminen ei ole vuorenvarmaa edes kriittisin korvin kuultuna"

        Niin taikka toinen vaihtoehto on se, että jotkut tosiaankin kuulevat tuollaiset seikat. En usko, tai no usko ja usko koska olen täysin varma, etteivät nämät Tuomelat ja muut tietäjät houri moisia asioita ihan vaan lämpimikseen. Se kuulostaa huomattavasti todennäköisemmältä. Tuntemani harrastajat ovat myöskin samaa mieltä, eli tinkimättömässä sovituksessa kaiuttimiin, pitää jakotaajuuden olla alhaalla, siis juurikin musiikin kuuntelussa.

        Tästä on turha edes sen enempää puhua koska kaikki saavat luonnollisesti säätää laitteensa omien korviensa mukaan. :) Esimerkkini olivat nyt vaan ns. mustaa valkoisella ja pätevältä taholta musiikin toistossa, ja kotiteatterissa voivat puolestaan päteä mitkä "lait" tahansa.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Subbarin, ei subin, paikantaminen ei ole vuorenvarmaa edes kriittisin korvin kuultuna"

        Niin taikka toinen vaihtoehto on se, että jotkut tosiaankin kuulevat tuollaiset seikat. En usko, tai no usko ja usko koska olen täysin varma, etteivät nämät Tuomelat ja muut tietäjät houri moisia asioita ihan vaan lämpimikseen. Se kuulostaa huomattavasti todennäköisemmältä. Tuntemani harrastajat ovat myöskin samaa mieltä, eli tinkimättömässä sovituksessa kaiuttimiin, pitää jakotaajuuden olla alhaalla, siis juurikin musiikin kuuntelussa.

        Tästä on turha edes sen enempää puhua koska kaikki saavat luonnollisesti säätää laitteensa omien korviensa mukaan. :) Esimerkkini olivat nyt vaan ns. mustaa valkoisella ja pätevältä taholta musiikin toistossa, ja kotiteatterissa voivat puolestaan päteä mitkä "lait" tahansa.

        Vetoaminen auktoriteetteihin on yleisintä silloin, kun eri itse tiedetä mistä puhutaan. Itseäni ei kiinnosta paskaakaan mainitsemasi auktoriteetit niin kauan, kun konteksti puuttuu eli suomeksi: irrotat kerrotun asiayhteydestään. Tästä syystä olen liittänyt omiin kommenteihini lähteet kokonaisuudessaan. Sinun logiikkaasi seuraten mitä ilmeisimmin koko 5.1-järjestelmän kehittäneet ja standardisoineet tahot ITU:sta AES:n kautta Dolbyyn ja THX:ään ovat sitten väärässä? Kuten myös akustikot, laitesuunnittelijat, äänittäjät ja kognitiotieteilijät?

        >>koska olen täysin varma, etteivät nämät Tuomelat ja muut tietäjät houri moisia asioita ihan vaan lämpimikseen.>Tuntemani harrastajat ovat myöskin samaa mieltä, eli tinkimättömässä sovituksessa kaiuttimiin, pitää jakotaajuuden olla alhaalla, siis juurikin musiikin kuuntelussa.>Tästä on turha edes sen enempää puhua koska kaikki saavat luonnollisesti säätää laitteensa omien korviensa mukaan. :)>kotiteatterissa voivat puolestaan päteä mitkä "lait" tahansa


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Vetoaminen auktoriteetteihin on yleisintä silloin, kun eri itse tiedetä mistä puhutaan. Itseäni ei kiinnosta paskaakaan mainitsemasi auktoriteetit niin kauan, kun konteksti puuttuu eli suomeksi: irrotat kerrotun asiayhteydestään. Tästä syystä olen liittänyt omiin kommenteihini lähteet kokonaisuudessaan. Sinun logiikkaasi seuraten mitä ilmeisimmin koko 5.1-järjestelmän kehittäneet ja standardisoineet tahot ITU:sta AES:n kautta Dolbyyn ja THX:ään ovat sitten väärässä? Kuten myös akustikot, laitesuunnittelijat, äänittäjät ja kognitiotieteilijät?

        >>koska olen täysin varma, etteivät nämät Tuomelat ja muut tietäjät houri moisia asioita ihan vaan lämpimikseen.>Tuntemani harrastajat ovat myöskin samaa mieltä, eli tinkimättömässä sovituksessa kaiuttimiin, pitää jakotaajuuden olla alhaalla, siis juurikin musiikin kuuntelussa.>Tästä on turha edes sen enempää puhua koska kaikki saavat luonnollisesti säätää laitteensa omien korviensa mukaan. :)>kotiteatterissa voivat puolestaan päteä mitkä "lait" tahansa

        "Vetoaminen auktoriteetteihin on yleisintä silloin, kun eri itse tiedetä mistä puhutaan."

        Totesin tuolla ylhäällä juurikin sinuun viitaten, että Pekka tuomela on varmaan väärässä kertoessaan subwooferin jakotaajuudesta, kun kysytään sinun mielipidettäsi ja näinhän siinä kävi. Mitä tulee minun "tietooni", niin minulle se riittää.

        Tiedoksi sinulle, että minä uskon ennemmin tuota "auktoriteettia"(hih), kuin sinua, ja samaa suosittelen 99% lukijoista. Ja täällä on sana vapaa, joten anna painaa vaan.

        Jälleen tiedoksi, etten TODELLAKAAN ole irroittanut kyseisen henkilön sanomaa MISTÄÄN IHMEEN ASIAYHTEYDESTÄ, VAAN HÄNEN KIRJOITTAMASTAAN KAPPALEESTA MISSÄ KÄSITELTIIN PELKÄSTÄÄN SUBWOOFEREITA, joten se siitä aiheesta. JA MILLÄÄN MUULLA TAVALLA KUKAAN SUOMALAINEN EI KYKENE NOITA HÄNEN LAUSEITAAN YMMÄRTÄMÄÄN. Lainaukseni olivat siis lisäksi ihan suoria suoria. Sovitaanko että halukkaat saavat elää siinä mailmassa ja toiset taas sinun maailmassasi? Harva ihminen pystyy pokkana mitätöimään tuollaisen vaikuttajan suoran sanoman, mutta yhtään vähempää en odottanut "Kudelskilta". :)

        Ja lisäselvyydeksi todettakoon, että minä olen puhunut ja puhun, 2-kanavaisesta äänentoistosta eikä minua kiinnosta kotiteatteri tällä kertaa. Eli dolbyistä ja teehooäksistä voit jankuttaa myöskin mielin määrin jollekin muulle ihmiselle.


      • AVVitsaus
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Vetoaminen auktoriteetteihin on yleisintä silloin, kun eri itse tiedetä mistä puhutaan."

        Totesin tuolla ylhäällä juurikin sinuun viitaten, että Pekka tuomela on varmaan väärässä kertoessaan subwooferin jakotaajuudesta, kun kysytään sinun mielipidettäsi ja näinhän siinä kävi. Mitä tulee minun "tietooni", niin minulle se riittää.

        Tiedoksi sinulle, että minä uskon ennemmin tuota "auktoriteettia"(hih), kuin sinua, ja samaa suosittelen 99% lukijoista. Ja täällä on sana vapaa, joten anna painaa vaan.

        Jälleen tiedoksi, etten TODELLAKAAN ole irroittanut kyseisen henkilön sanomaa MISTÄÄN IHMEEN ASIAYHTEYDESTÄ, VAAN HÄNEN KIRJOITTAMASTAAN KAPPALEESTA MISSÄ KÄSITELTIIN PELKÄSTÄÄN SUBWOOFEREITA, joten se siitä aiheesta. JA MILLÄÄN MUULLA TAVALLA KUKAAN SUOMALAINEN EI KYKENE NOITA HÄNEN LAUSEITAAN YMMÄRTÄMÄÄN. Lainaukseni olivat siis lisäksi ihan suoria suoria. Sovitaanko että halukkaat saavat elää siinä mailmassa ja toiset taas sinun maailmassasi? Harva ihminen pystyy pokkana mitätöimään tuollaisen vaikuttajan suoran sanoman, mutta yhtään vähempää en odottanut "Kudelskilta". :)

        Ja lisäselvyydeksi todettakoon, että minä olen puhunut ja puhun, 2-kanavaisesta äänentoistosta eikä minua kiinnosta kotiteatteri tällä kertaa. Eli dolbyistä ja teehooäksistä voit jankuttaa myöskin mielin määrin jollekin muulle ihmiselle.

        Tilanne on nyt siis tällä hetkellä 4 vastaan Kudelsi tässä viestiketjussa jos neljäksi lasketaan minut, tuo edellinen tyyppi, lainaus hifiopuksesta sekä tuo linkittämäni artikkeli. Muut ovat siis väärässä jakotaajuuden suhteen musiikin kuuntelussa, ja Kudelsi ainoana oikeassa niin kuin aina. Jess.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Vetoaminen auktoriteetteihin on yleisintä silloin, kun eri itse tiedetä mistä puhutaan."

        Totesin tuolla ylhäällä juurikin sinuun viitaten, että Pekka tuomela on varmaan väärässä kertoessaan subwooferin jakotaajuudesta, kun kysytään sinun mielipidettäsi ja näinhän siinä kävi. Mitä tulee minun "tietooni", niin minulle se riittää.

        Tiedoksi sinulle, että minä uskon ennemmin tuota "auktoriteettia"(hih), kuin sinua, ja samaa suosittelen 99% lukijoista. Ja täällä on sana vapaa, joten anna painaa vaan.

        Jälleen tiedoksi, etten TODELLAKAAN ole irroittanut kyseisen henkilön sanomaa MISTÄÄN IHMEEN ASIAYHTEYDESTÄ, VAAN HÄNEN KIRJOITTAMASTAAN KAPPALEESTA MISSÄ KÄSITELTIIN PELKÄSTÄÄN SUBWOOFEREITA, joten se siitä aiheesta. JA MILLÄÄN MUULLA TAVALLA KUKAAN SUOMALAINEN EI KYKENE NOITA HÄNEN LAUSEITAAN YMMÄRTÄMÄÄN. Lainaukseni olivat siis lisäksi ihan suoria suoria. Sovitaanko että halukkaat saavat elää siinä mailmassa ja toiset taas sinun maailmassasi? Harva ihminen pystyy pokkana mitätöimään tuollaisen vaikuttajan suoran sanoman, mutta yhtään vähempää en odottanut "Kudelskilta". :)

        Ja lisäselvyydeksi todettakoon, että minä olen puhunut ja puhun, 2-kanavaisesta äänentoistosta eikä minua kiinnosta kotiteatteri tällä kertaa. Eli dolbyistä ja teehooäksistä voit jankuttaa myöskin mielin määrin jollekin muulle ihmiselle.

        Ei sinun eikä kenenkään muunkaan tarvitse minua uskoa. Olen linkittänyt ihan ihka aidot ja alkuperäiset Dolby laboratorioitten suositukset kommentteihini. PDF-tiedostoissa juurta jaksain kerrotaan MITEN ja ennenkaikkea MIKSI subbari asennetaan ja säädetään siten kuten säädetään. Kaikki muu on kotihifistelijöiden mielipiteitä ja sellaisina pysyvät siihen saakka kunnes ne perustellen oikeiksi osoitetaan.

        Subbarin asentamiseen liittyy niin monia eri näkökulmia, ettei mitään yksiselitteistä "jaetaan aina mahdollisimman alhaalta" voida sanoa. Jos näin toimitaan, niin aika usein metsään mennään.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        Tilanne on nyt siis tällä hetkellä 4 vastaan Kudelsi tässä viestiketjussa jos neljäksi lasketaan minut, tuo edellinen tyyppi, lainaus hifiopuksesta sekä tuo linkittämäni artikkeli. Muut ovat siis väärässä jakotaajuuden suhteen musiikin kuuntelussa, ja Kudelsi ainoana oikeassa niin kuin aina. Jess.

        >>jos neljäksi lasketaan minut, tuo edellinen tyyppi, lainaus hifiopuksesta sekä tuo linkittämäni artikkeli.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Ei sinun eikä kenenkään muunkaan tarvitse minua uskoa. Olen linkittänyt ihan ihka aidot ja alkuperäiset Dolby laboratorioitten suositukset kommentteihini. PDF-tiedostoissa juurta jaksain kerrotaan MITEN ja ennenkaikkea MIKSI subbari asennetaan ja säädetään siten kuten säädetään. Kaikki muu on kotihifistelijöiden mielipiteitä ja sellaisina pysyvät siihen saakka kunnes ne perustellen oikeiksi osoitetaan.

        Subbarin asentamiseen liittyy niin monia eri näkökulmia, ettei mitään yksiselitteistä "jaetaan aina mahdollisimman alhaalta" voida sanoa. Jos näin toimitaan, niin aika usein metsään mennään.

        Eli siis esimerkiksi PekkaTuomela ja tuo linkkini kirjoittaja ovat "kotihifistelijöitä, niinkö? Kyllä sinä nyt kuule vitsin murjaisit, ei voi muuta sanoa. Mutta ominaistahan sinulle on se, että kaikki muut ovat väärässä.

        Jokainen päättäkööt itse ketä uskoo. :) Olisi silti hauska kuulla mitä tuo siteeraamani henkilö tuumisi jälleen asiasta, mutta luulenpa että hänellä on hieman muutakin tekemistä.

        Jälleen selvyydeksi mainittakoon että minä ja aloittaja puhumme 2-kanavaisesta äänentoistosta. Niin asian ymmärsin. Ihminen kuka tarvitsee jotain helvetin Dolbya(hih), txx:ää mitälienee kertomaan miten subbari pitää säätää kotioloissa stereokuuntelussa, niin on jokseenkin väärän harrastuksen parissa.

        Halusin pistää nuo lainaukset kotimaisella kielellä niin selvästi, että jokainen ymmärtää missä mennään. Vaativassa käytössä 2-kanavaisella järjestelmällä musiikkia kuunnellen, subwooerin jakotaajuus pyritään siis asettamaan ALAS, ei YLÖS. :) Tuo käy ilmi noista lainauksista.

        Lisätietoa haluavat voivat käydä vaikkapa visiitillä parissa kotimaisessa alan liikkeessä, eli tl-audiossa ja hifi gurulla, kysymässä niitä pyörittäviltä "kotihifistelijöiltä"(hih), että ovatko samoilla linjoilla. :)


      • Musa ja leffadiggari
        AVVitsaus kirjoitti:

        Eli siis esimerkiksi PekkaTuomela ja tuo linkkini kirjoittaja ovat "kotihifistelijöitä, niinkö? Kyllä sinä nyt kuule vitsin murjaisit, ei voi muuta sanoa. Mutta ominaistahan sinulle on se, että kaikki muut ovat väärässä.

        Jokainen päättäkööt itse ketä uskoo. :) Olisi silti hauska kuulla mitä tuo siteeraamani henkilö tuumisi jälleen asiasta, mutta luulenpa että hänellä on hieman muutakin tekemistä.

        Jälleen selvyydeksi mainittakoon että minä ja aloittaja puhumme 2-kanavaisesta äänentoistosta. Niin asian ymmärsin. Ihminen kuka tarvitsee jotain helvetin Dolbya(hih), txx:ää mitälienee kertomaan miten subbari pitää säätää kotioloissa stereokuuntelussa, niin on jokseenkin väärän harrastuksen parissa.

        Halusin pistää nuo lainaukset kotimaisella kielellä niin selvästi, että jokainen ymmärtää missä mennään. Vaativassa käytössä 2-kanavaisella järjestelmällä musiikkia kuunnellen, subwooerin jakotaajuus pyritään siis asettamaan ALAS, ei YLÖS. :) Tuo käy ilmi noista lainauksista.

        Lisätietoa haluavat voivat käydä vaikkapa visiitillä parissa kotimaisessa alan liikkeessä, eli tl-audiossa ja hifi gurulla, kysymässä niitä pyörittäviltä "kotihifistelijöiltä"(hih), että ovatko samoilla linjoilla. :)

        AVVitsaus turhaan sä hakkaat kilpaa päätäs seinään noitten umpiluupäisten hemmojen kanssa.

        Myös minä tuolla aiemmin pyrin erottelemaan mahdollisimman hyvin eri kappaleisiin puhunko kaksikanavatoistosta vaiko monikanavatoistosta, mutta se ei auttanut näemmä pätkääkään näitä puupäitä sekoittamasta eri kappaleiden sisältöjä keskenään. Mitä siitä siis seurasi; Heti ensimmäinen vastine rupesi huutelemaan, että kirjoitan tekstiä kuin joku uskonkiihkoilija, vaikka annoin tekstini lopussa kehoituksen kokeilla itse asioita ja päättää näin kokeilemalla oma kanta asioihin. Harva uskonkiihkoilija antaa toiselle ihmiselle vapautta päättää itse omaa kantaansa. Tämän jälkeen tuli vielä kommenttia, että sanana subi on ihan munaton ja kuulostaa h*ntin vinkaisulta. Luetunymmärtäminen oli varmaankin vastineen kirjoittaneella kaverilla nollissa, amis kesken ja pari vuotta vielä menenee puberteetin kourissa, että luonto saa korjattua sen lippiksen oikein päin päähän ja partakoneen osto tulee ajankohtaiseksi.

        Mitä sitten tuota Kudelskin kirjoittelua tullut seurattua sivusilmällä, niin kaveri puhuu "seipäästä", linkittelee linkkejä "aidasta" ja polkee lyttyyn siinä ohimennen yhden Suomen arvostetuimman hifipioneerin kannan jakotaajuuteen liittyen ja haukkuu hifistiparankin siinä samalla auktoriteetteihin takertujaksi, jos hän on Tuomelan kirjoitusten kanssa samaa mieltä. Maalaa kuvaa, että Tuomelan tekstien sisällöstä ei saa kuin aloittelijatasoista tietoa. Samalla tyyppi ylentää myös itsensä Dolby laboratorioiden, THX:n, Genelecin ja televisioliittojen konsensukseksi ja niiden ajatuksien ehdottomaksi oikeentulkkaajaksi ja käytännön kaikkitietäväksi hifijumalaksi. Ei hyvää päivää.

        "Taajuusalueen 200 - 1600Hz suunnan aistiminen tapahtuu ITD:n eli korvienväliseen aikaeroon perustuen."

        Mistä taas revit noita hassuja lukuja Kudelski? Voisitko hieman avata, että mihin sitten perustuu taajuusalueiden 20 - 199Hz, sekä 1601 - 20 000Hz välinen suunnan aistiminen? Minä ainakin väitän, että äänen suunta aistitaan ihmisen koko kuuloalueella samalla tavalla, eikä vain tuolla 200 - 1600Hz:n välisellä alueella. Tosin keskialueella korva on kaikille äänenmuutoksille herkimmillään ja suunnan aistiminen tapahtuu juurikin tuon selittämäsi aikaeron avulla, mutta kylläkin KOKO IHMISEN KUULOALUEELLA. On myös totta, että mitä alemmille taajuuksille siirrytään, niin sitä hankalampi äänen tulosuuntaa on paikallistaa.

        Myös ihan käytännössä tekemieni testien mukaan MUSIIKINTOISTOSSA oikiensäädetty ja sijoiteltu 120Hz:n jaolla oleva laadukaskin monosubi on kyllä paikannettavissa stereokuvasta, kyljessä on pariinkin otteeseen lukenut ihan G:llä alkava sana, joten ihan huonoimmasta ja säröisimmästä tömisiästä ei ole tuolloinkaan ollut kyse.

        Ja sitten hieman sarkastinen kysymys äänien elokuvatoistoon liittyen; Arvaapas miksi esim. Dolby lab ja THX suosittelevat noita korkeita jakotaajuuksia? Voisiko olla mitenkään kyseessä se, että he markkinoivat omaa systeemiään? Kuinka usein tulee puolueeton totuus omaa systeemiään markkinoivan tahon suusta, omaa systeemiään markkinoivan jenkkifirman suusta? Työllänsä he leipänsä ansaitsevat ja oman systeemin heikkouksien paljastaminen olisi strategisesti sama kuin ampuisi itseä polveen. 80Hz:n jako on kompromissi tehon ja äänenlaadun välillä, erittäin hyvä sellainen elokuvaäänentoistossa. Voidaan rakentaa myös edullisempiakin kohtuullisen hyvin soivia kotiteatterikattauksia, ilman että tarvitsee pelätä pääkaiuttimien vioittumista dynaamisella leffaäänellä. Voisiko suureen konsensukseen ottaa osaa G-firmakin, koska myös sen pitää myydä kyseiselle sektorille tuotteitaan?


      • Kudelski
        Musa ja leffadiggari kirjoitti:

        AVVitsaus turhaan sä hakkaat kilpaa päätäs seinään noitten umpiluupäisten hemmojen kanssa.

        Myös minä tuolla aiemmin pyrin erottelemaan mahdollisimman hyvin eri kappaleisiin puhunko kaksikanavatoistosta vaiko monikanavatoistosta, mutta se ei auttanut näemmä pätkääkään näitä puupäitä sekoittamasta eri kappaleiden sisältöjä keskenään. Mitä siitä siis seurasi; Heti ensimmäinen vastine rupesi huutelemaan, että kirjoitan tekstiä kuin joku uskonkiihkoilija, vaikka annoin tekstini lopussa kehoituksen kokeilla itse asioita ja päättää näin kokeilemalla oma kanta asioihin. Harva uskonkiihkoilija antaa toiselle ihmiselle vapautta päättää itse omaa kantaansa. Tämän jälkeen tuli vielä kommenttia, että sanana subi on ihan munaton ja kuulostaa h*ntin vinkaisulta. Luetunymmärtäminen oli varmaankin vastineen kirjoittaneella kaverilla nollissa, amis kesken ja pari vuotta vielä menenee puberteetin kourissa, että luonto saa korjattua sen lippiksen oikein päin päähän ja partakoneen osto tulee ajankohtaiseksi.

        Mitä sitten tuota Kudelskin kirjoittelua tullut seurattua sivusilmällä, niin kaveri puhuu "seipäästä", linkittelee linkkejä "aidasta" ja polkee lyttyyn siinä ohimennen yhden Suomen arvostetuimman hifipioneerin kannan jakotaajuuteen liittyen ja haukkuu hifistiparankin siinä samalla auktoriteetteihin takertujaksi, jos hän on Tuomelan kirjoitusten kanssa samaa mieltä. Maalaa kuvaa, että Tuomelan tekstien sisällöstä ei saa kuin aloittelijatasoista tietoa. Samalla tyyppi ylentää myös itsensä Dolby laboratorioiden, THX:n, Genelecin ja televisioliittojen konsensukseksi ja niiden ajatuksien ehdottomaksi oikeentulkkaajaksi ja käytännön kaikkitietäväksi hifijumalaksi. Ei hyvää päivää.

        "Taajuusalueen 200 - 1600Hz suunnan aistiminen tapahtuu ITD:n eli korvienväliseen aikaeroon perustuen."

        Mistä taas revit noita hassuja lukuja Kudelski? Voisitko hieman avata, että mihin sitten perustuu taajuusalueiden 20 - 199Hz, sekä 1601 - 20 000Hz välinen suunnan aistiminen? Minä ainakin väitän, että äänen suunta aistitaan ihmisen koko kuuloalueella samalla tavalla, eikä vain tuolla 200 - 1600Hz:n välisellä alueella. Tosin keskialueella korva on kaikille äänenmuutoksille herkimmillään ja suunnan aistiminen tapahtuu juurikin tuon selittämäsi aikaeron avulla, mutta kylläkin KOKO IHMISEN KUULOALUEELLA. On myös totta, että mitä alemmille taajuuksille siirrytään, niin sitä hankalampi äänen tulosuuntaa on paikallistaa.

        Myös ihan käytännössä tekemieni testien mukaan MUSIIKINTOISTOSSA oikiensäädetty ja sijoiteltu 120Hz:n jaolla oleva laadukaskin monosubi on kyllä paikannettavissa stereokuvasta, kyljessä on pariinkin otteeseen lukenut ihan G:llä alkava sana, joten ihan huonoimmasta ja säröisimmästä tömisiästä ei ole tuolloinkaan ollut kyse.

        Ja sitten hieman sarkastinen kysymys äänien elokuvatoistoon liittyen; Arvaapas miksi esim. Dolby lab ja THX suosittelevat noita korkeita jakotaajuuksia? Voisiko olla mitenkään kyseessä se, että he markkinoivat omaa systeemiään? Kuinka usein tulee puolueeton totuus omaa systeemiään markkinoivan tahon suusta, omaa systeemiään markkinoivan jenkkifirman suusta? Työllänsä he leipänsä ansaitsevat ja oman systeemin heikkouksien paljastaminen olisi strategisesti sama kuin ampuisi itseä polveen. 80Hz:n jako on kompromissi tehon ja äänenlaadun välillä, erittäin hyvä sellainen elokuvaäänentoistossa. Voidaan rakentaa myös edullisempiakin kohtuullisen hyvin soivia kotiteatterikattauksia, ilman että tarvitsee pelätä pääkaiuttimien vioittumista dynaamisella leffaäänellä. Voisiko suureen konsensukseen ottaa osaa G-firmakin, koska myös sen pitää myydä kyseiselle sektorille tuotteitaan?

        >>"Taajuusalueen 200 - 1600Hz suunnan aistiminen tapahtuu ITD:n eli korvienväliseen aikaeroon perustuen."
        Mistä taas revit noita hassuja lukuja Kudelski?>Voisitko hieman avata, että mihin sitten perustuu taajuusalueiden 20 - 199Hz, sekä 1601 - 20 000Hz välinen suunnan aistiminen?>Minä ainakin väitän, että äänen suunta aistitaan ihmisen koko kuuloalueella samalla tavalla, eikä vain tuolla 200 - 1600Hz:n välisellä alueella.>Myös ihan käytännössä tekemieni testien mukaan MUSIIKINTOISTOSSA oikiensäädetty ja sijoiteltu 120Hz:n jaolla oleva laadukaskin monosubi on kyllä paikannettavissa stereokuvasta>Arvaapas miksi esim. Dolby lab ja THX suosittelevat noita korkeita jakotaajuuksia?


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        Eli siis esimerkiksi PekkaTuomela ja tuo linkkini kirjoittaja ovat "kotihifistelijöitä, niinkö? Kyllä sinä nyt kuule vitsin murjaisit, ei voi muuta sanoa. Mutta ominaistahan sinulle on se, että kaikki muut ovat väärässä.

        Jokainen päättäkööt itse ketä uskoo. :) Olisi silti hauska kuulla mitä tuo siteeraamani henkilö tuumisi jälleen asiasta, mutta luulenpa että hänellä on hieman muutakin tekemistä.

        Jälleen selvyydeksi mainittakoon että minä ja aloittaja puhumme 2-kanavaisesta äänentoistosta. Niin asian ymmärsin. Ihminen kuka tarvitsee jotain helvetin Dolbya(hih), txx:ää mitälienee kertomaan miten subbari pitää säätää kotioloissa stereokuuntelussa, niin on jokseenkin väärän harrastuksen parissa.

        Halusin pistää nuo lainaukset kotimaisella kielellä niin selvästi, että jokainen ymmärtää missä mennään. Vaativassa käytössä 2-kanavaisella järjestelmällä musiikkia kuunnellen, subwooerin jakotaajuus pyritään siis asettamaan ALAS, ei YLÖS. :) Tuo käy ilmi noista lainauksista.

        Lisätietoa haluavat voivat käydä vaikkapa visiitillä parissa kotimaisessa alan liikkeessä, eli tl-audiossa ja hifi gurulla, kysymässä niitä pyörittäviltä "kotihifistelijöiltä"(hih), että ovatko samoilla linjoilla. :)

        Ennen lisää höyryämistäsi, lukisitko ystävällisesti uudelleen aiemmin kirjoittamani lauseen:

        "Subbarin asentamiseen liittyy niin monia eri näkökulmia, ettei mitään yksiselitteistä "jaetaan aina mahdollisimman alhaalta" voida sanoa. Jos näin toimitaan, niin aika usein metsään mennään."

        Kiitos.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        >>"Taajuusalueen 200 - 1600Hz suunnan aistiminen tapahtuu ITD:n eli korvienväliseen aikaeroon perustuen."
        Mistä taas revit noita hassuja lukuja Kudelski?>Voisitko hieman avata, että mihin sitten perustuu taajuusalueiden 20 - 199Hz, sekä 1601 - 20 000Hz välinen suunnan aistiminen?>Minä ainakin väitän, että äänen suunta aistitaan ihmisen koko kuuloalueella samalla tavalla, eikä vain tuolla 200 - 1600Hz:n välisellä alueella.>Myös ihan käytännössä tekemieni testien mukaan MUSIIKINTOISTOSSA oikiensäädetty ja sijoiteltu 120Hz:n jaolla oleva laadukaskin monosubi on kyllä paikannettavissa stereokuvasta>Arvaapas miksi esim. Dolby lab ja THX suosittelevat noita korkeita jakotaajuuksia?

        "Mitä sitten tuota Kudelskin kirjoittelua tullut seurattua sivusilmällä, niin kaveri puhuu "seipäästä", linkittelee linkkejä "aidasta" ja polkee lyttyyn siinä ohimennen yhden Suomen arvostetuimman hifipioneerin kannan jakotaajuuteen liittyen ja haukkuu hifistiparankin siinä samalla auktoriteetteihin takertujaksi, jos hän on Tuomelan kirjoitusten kanssa samaa mieltä. Maalaa kuvaa, että Tuomelan tekstien sisällöstä ei saa kuin aloittelijatasoista tietoa. Samalla tyyppi ylentää myös itsensä Dolby laboratorioiden, THX:n, Genelecin ja televisioliittojen konsensukseksi ja niiden ajatuksien ehdottomaksi oikeentulkkaajaksi ja käytännön kaikkitietäväksi hifijumalaksi. Ei hyvää päivää"

        Tuohon "musa ja leffadiggarin" kirjoittamaan kappaleeseen kiteytyy KAIKKI oleellinen kun puhutaan ilmiöstä nimeltä "Kudelski". Hän pystyy mitätöimään minkä tahansa hänen omaa kantaansa uhkaavan tahon sanoman, vastaamalla jättimäisellä määrällä linkkejä ja nippelitietoa ja lopuksi toteamalla, että muut ovat "kotihifistelijöitä". Minäkin sanon, että ei hyvää päivää.

        Mutta tässä kohtaa jälleen kehotan mahdollisia lukijoita testamaan ehdottomasti asioita itse, niin kuin tuo toinen kaverikin sanoi, ja lisäksi miettimään että mikä näistä mainituista ulkopuolisista "tahoista" onkaan se, jolla on eniten uskottavuutta. Nimimerkin varassa kirjoitteleva John Doe ei näet välttämättä aina ole sellainen. Lisäksi kehotan niin kuin aina, vierailemaan näissä todellisissa hifiliikkeissä (niitä on vain muutamia Suomessa), kuten vaikkapa noissa aikaisemmin mainitsemissani, kuulemassa käsittämättömän hyvää ääntä ja saamassa vaikkapa siinä ohessa jotain infoa subwooferin jakotaajuudesta. :)

        Kuten kiistelty blogisti MEH toteaisi, että jos nyt olisi joulu, niin sanoisin että Kudelski on muita ihmisiä kunnioittava ja laajakatseinen mies, mutta koska nyt ei ole joulu niin totean että Kudelski on melkoisen omahyväinen, egoaan paisuttava paskiainen.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Ennen lisää höyryämistäsi, lukisitko ystävällisesti uudelleen aiemmin kirjoittamani lauseen:

        "Subbarin asentamiseen liittyy niin monia eri näkökulmia, ettei mitään yksiselitteistä "jaetaan aina mahdollisimman alhaalta" voida sanoa. Jos näin toimitaan, niin aika usein metsään mennään."

        Kiitos.

        "ettei mitään yksiselitteistä "jaetaan aina mahdollisimman alhaalta" voida sanoa"

        SINÄ et voi siis sanoa, mutta esim. kotimainen alan pitkäaikainen vaikuttaja toteaa, että vaativassa 2-kanavaisessa musiikinkuuntelussa jakotaajuuden pitää olla ALHAALLA, vaikkapa noin 50 hz.

        Kiitos.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "ettei mitään yksiselitteistä "jaetaan aina mahdollisimman alhaalta" voida sanoa"

        SINÄ et voi siis sanoa, mutta esim. kotimainen alan pitkäaikainen vaikuttaja toteaa, että vaativassa 2-kanavaisessa musiikinkuuntelussa jakotaajuuden pitää olla ALHAALLA, vaikkapa noin 50 hz.

        Kiitos.

        Tässä on suora lainaus itse aiemmin antamastasi linkistä. Käytännössä tässä kerrotaan useammin sanoin täysin sama asia, jonka yllä tiivistin. Oleppa hyvä:

        "On huomattava, että jokainen säätö vaikuttaa moniin asioihin. Esimerkiksi jakotaajuuden säätö sekä vaiheistus vaikuttavat tasoon jakotaajuuden ympäristössä. Siten, jos esimerkiksi jakotaajuuden asettamisen jälkeen käännetään vaihe vastakkaiseksi, toisto jakotaajuudella vaimenee ja jakotaajuus on hienosäädettävä uudelleen.

        Kun sijoituspaikka on löydetty ja kaikki säädöt tehty, todetaan saavutettu lopputulos. Jos tulos ei tyydytä eikä pelkillä säädöillä päästä toivottuun tulokseen, voidaan muuttaa sijoitusta tai kuuntelupaikkaa. Tällöin tietenkin myös säädöt joudutaan tekemään alusta.

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että täysin tasapainoista toistoa ei voida normaalissa huoneessa saavuttaa. Sen sijaan paras kompromissi yleensä löytyy. Kokeilu on joskus vaivalloista ja aikaavievää mutta se on kuitenkin ainoa oikea tie onnistuneeseen lopputulokseen."


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Tässä on suora lainaus itse aiemmin antamastasi linkistä. Käytännössä tässä kerrotaan useammin sanoin täysin sama asia, jonka yllä tiivistin. Oleppa hyvä:

        "On huomattava, että jokainen säätö vaikuttaa moniin asioihin. Esimerkiksi jakotaajuuden säätö sekä vaiheistus vaikuttavat tasoon jakotaajuuden ympäristössä. Siten, jos esimerkiksi jakotaajuuden asettamisen jälkeen käännetään vaihe vastakkaiseksi, toisto jakotaajuudella vaimenee ja jakotaajuus on hienosäädettävä uudelleen.

        Kun sijoituspaikka on löydetty ja kaikki säädöt tehty, todetaan saavutettu lopputulos. Jos tulos ei tyydytä eikä pelkillä säädöillä päästä toivottuun tulokseen, voidaan muuttaa sijoitusta tai kuuntelupaikkaa. Tällöin tietenkin myös säädöt joudutaan tekemään alusta.

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että täysin tasapainoista toistoa ei voida normaalissa huoneessa saavuttaa. Sen sijaan paras kompromissi yleensä löytyy. Kokeilu on joskus vaivalloista ja aikaavievää mutta se on kuitenkin ainoa oikea tie onnistuneeseen lopputulokseen."

        So??? Tuosta ei lukutaitoinen ihminen löydä mitään mikä sotii sanomaani vastaan. Siinä puhutaan jakotaajuuden hienosäädöstä, vaiheenkäännöstä, sijoituksesta tms.

        Totesin tuolla aiemmin selvin sanoin, ja samoin kuin tuossa LINKIN TEKSTISSÄKIN TODETTIIN, että jos kaiuttimien alarajataajuus on vaikkpa 48Hz -6db, niin se asetetaan jakotaajuudeksi, ja sen alarajataajuuden voi itsekin hakea jos testimateriaalia sattuu löytymään pistetaajuuksien osalta.

        Sanoin myös että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monellako tapaa sen voi sitten ymmärtää, niin on lukijasta kiinni. Lopputulos on silti aina se yksi ja sama, eli jakotaajuus on alhaalla, ei ylhäällä. Se ilmenee sekä Tuomelan tekstiä koskeneesta sitaatistani sekä tuosta linkistä. Luepa uudelleen jos haluat.:)


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Mitä sitten tuota Kudelskin kirjoittelua tullut seurattua sivusilmällä, niin kaveri puhuu "seipäästä", linkittelee linkkejä "aidasta" ja polkee lyttyyn siinä ohimennen yhden Suomen arvostetuimman hifipioneerin kannan jakotaajuuteen liittyen ja haukkuu hifistiparankin siinä samalla auktoriteetteihin takertujaksi, jos hän on Tuomelan kirjoitusten kanssa samaa mieltä. Maalaa kuvaa, että Tuomelan tekstien sisällöstä ei saa kuin aloittelijatasoista tietoa. Samalla tyyppi ylentää myös itsensä Dolby laboratorioiden, THX:n, Genelecin ja televisioliittojen konsensukseksi ja niiden ajatuksien ehdottomaksi oikeentulkkaajaksi ja käytännön kaikkitietäväksi hifijumalaksi. Ei hyvää päivää"

        Tuohon "musa ja leffadiggarin" kirjoittamaan kappaleeseen kiteytyy KAIKKI oleellinen kun puhutaan ilmiöstä nimeltä "Kudelski". Hän pystyy mitätöimään minkä tahansa hänen omaa kantaansa uhkaavan tahon sanoman, vastaamalla jättimäisellä määrällä linkkejä ja nippelitietoa ja lopuksi toteamalla, että muut ovat "kotihifistelijöitä". Minäkin sanon, että ei hyvää päivää.

        Mutta tässä kohtaa jälleen kehotan mahdollisia lukijoita testamaan ehdottomasti asioita itse, niin kuin tuo toinen kaverikin sanoi, ja lisäksi miettimään että mikä näistä mainituista ulkopuolisista "tahoista" onkaan se, jolla on eniten uskottavuutta. Nimimerkin varassa kirjoitteleva John Doe ei näet välttämättä aina ole sellainen. Lisäksi kehotan niin kuin aina, vierailemaan näissä todellisissa hifiliikkeissä (niitä on vain muutamia Suomessa), kuten vaikkapa noissa aikaisemmin mainitsemissani, kuulemassa käsittämättömän hyvää ääntä ja saamassa vaikkapa siinä ohessa jotain infoa subwooferin jakotaajuudesta. :)

        Kuten kiistelty blogisti MEH toteaisi, että jos nyt olisi joulu, niin sanoisin että Kudelski on muita ihmisiä kunnioittava ja laajakatseinen mies, mutta koska nyt ei ole joulu niin totean että Kudelski on melkoisen omahyväinen, egoaan paisuttava paskiainen.

        >>mutta koska nyt ei ole joulu niin totean että Kudelski on melkoisen omahyväinen, egoaan paisuttava paskiainen.


      • AVVitsaus
        AVVitsaus kirjoitti:

        So??? Tuosta ei lukutaitoinen ihminen löydä mitään mikä sotii sanomaani vastaan. Siinä puhutaan jakotaajuuden hienosäädöstä, vaiheenkäännöstä, sijoituksesta tms.

        Totesin tuolla aiemmin selvin sanoin, ja samoin kuin tuossa LINKIN TEKSTISSÄKIN TODETTIIN, että jos kaiuttimien alarajataajuus on vaikkpa 48Hz -6db, niin se asetetaan jakotaajuudeksi, ja sen alarajataajuuden voi itsekin hakea jos testimateriaalia sattuu löytymään pistetaajuuksien osalta.

        Sanoin myös että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monellako tapaa sen voi sitten ymmärtää, niin on lukijasta kiinni. Lopputulos on silti aina se yksi ja sama, eli jakotaajuus on alhaalla, ei ylhäällä. Se ilmenee sekä Tuomelan tekstiä koskeneesta sitaatistani sekä tuosta linkistä. Luepa uudelleen jos haluat.:)

        Ja vielä tuhannen kerran, että MINÄ PUHUN 2-KANAVAISESTA ÄÄNENTOISTOSTA JA MUSIIKISTA NAUTTIMISESTA, EN 5.1, 7.1 THX DOLBYHELVETISTÄ.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        >>mutta koska nyt ei ole joulu niin totean että Kudelski on melkoisen omahyväinen, egoaan paisuttava paskiainen.

        "jota sinä tuon ystäväsi kanssa mutu-tuntumalta tälle palstalle suollatte?"

        Höpö höpö Kudelski hyvä. Siteerasin vain ja ainoastaan todellisen tietäjän kertomaa tästä aiheesta, mutta se nyt ei tietenkään sovi sinun "tietoosi".

        Minä uskon kyllä ennemmin sellaista "auktoriteettia"(hih) kuin Pekka Tuomela, ja samaa suosittelen hyvin vakavasti muillekin. Musiikinkuuntelussa subwooferin jakotaajuus pyritään siis saamaan alas, ei ylös. :) Se on siis subwoofer se laite, ja se toistaa siis ne matalimmat taajuudet, jos se nyt on jollekin vielä epäselvää. :)))


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "jota sinä tuon ystäväsi kanssa mutu-tuntumalta tälle palstalle suollatte?"

        Höpö höpö Kudelski hyvä. Siteerasin vain ja ainoastaan todellisen tietäjän kertomaa tästä aiheesta, mutta se nyt ei tietenkään sovi sinun "tietoosi".

        Minä uskon kyllä ennemmin sellaista "auktoriteettia"(hih) kuin Pekka Tuomela, ja samaa suosittelen hyvin vakavasti muillekin. Musiikinkuuntelussa subwooferin jakotaajuus pyritään siis saamaan alas, ei ylös. :) Se on siis subwoofer se laite, ja se toistaa siis ne matalimmat taajuudet, jos se nyt on jollekin vielä epäselvää. :)))

        >>Minä uskon kyllä ennemmin sellaista "auktoriteettia"(hih) kuin Pekka Tuomela>Musiikinkuuntelussa subwooferin jakotaajuus pyritään siis saamaan alas, ei ylös.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        >>Minä uskon kyllä ennemmin sellaista "auktoriteettia"(hih) kuin Pekka Tuomela>Musiikinkuuntelussa subwooferin jakotaajuus pyritään siis saamaan alas, ei ylös.

        "Jätät sitten mukavasti sinulle sopimattomammat lauseet lukematta kuten kunnon populisti konsanaan."

        Höpö höpö. Nyt oli kyse subwooferin jakotaajuudesta ja siitä erittäin arvostettu suomalainen tekijä kertoo seuraavaa, ilman mitään poimintoja sieltä täältä:

        "Vaativassa käytössä jakotaajuuden tulee olla noin 50Hz"

        Eli siis suomeksi sanottuna jakotaajuus on alhaalla. Voit linkittää vaikka tuhat sivua mitä tahansa ulkomaalaista liibalaabaa, mutta minä suosittelen ennemmin:

        a: luottamaan kotimaisiin alan pioneereihin, high-end liikkeiden pitäjiin, tuon minun linkin kirjoittajaan, minuun ja "leffafriikkiin".

        b: kokeilemaan itse.


    • ketjua...

      Kirjoitan tahallani tähän ensimmäiseen viestiin vastauksen, vaikka ketju on jo tolkuton joka suhteessa.
      Tekstejä lukiessa tule väistämättä mieleen juttu jossa kerrotaan kaiken hallitsevasta himo-hifististä. Kotona oli viilattu ties mitä, jopa pahan hellasärön uhallakin. Lopulta vaimo tuskaantuneena tilanteeseen kysäisi mieheltään koska tämä on käynyt kuuntelemassa elävää musiikkia. "En koskaan, minulla on täydelliset laitteet ja täydellinen tietämys äänentoistosta".
      Lopulta mies sitten kuitenkin suostui lähtemään peräti oopperaan. Jälkeenpäin vaimo kysyi miehen mielipidettä. "Melkoisen voimaton bassotoisto, eikä soittimia pystynyt paikantamaan".
      Että silleen.

      • Kudelski

        Himohifistit käyvät tuskin koskaan konserteissa, että tajuaisivat miltä aito värittymätön ja luonnollinen äänentoisto kuulostaa. Siitä kuitenkin koko hifi-ajattelussa on lähtökohdiltaan kyse, tavoitteesta päästä luonnolliseen ja aitoon äänentoistoon. Sen sijaan täälläkin yhä enemmän on alkanut näkyä kommentteja, joissa "kukin säätää vermeensä juuri sellaisiksi kun itse tahtoo". Just.

        Tähän onkin hyvä heittää hieman teknistä faktaa. Malhaimin tutkimusten mukaan aitoon tilaääneen sen toistamiseksi juuri sellaisena kuin se esiintyy konserttitilanteessa tarvitaan kuuntelutilaksi pallon muotoinen tila, johon ääni johdetaan noin 400 000:lla täyttä kaistaa toistavalla kaiuttimella. Etteivät vaatimukset kävisi liian pieniksi, todettakoon, että ihmisen kuulon dynamiikka on noin 140 desibeliä. Koska yksi bitti vastaa noin 6 desibeliä, vähimmäisvaatimus laadukkaalle äänentoistolle on 24 bittiä, jolla saavutetaan siis 144 desibelin dynamiikka.

        Ihminen aistii ääniä huomattavasti laajemmalla spektrillä kuin usein totuutena esitetty 20-20 000 Hz. Matalat infraäänet aistitaan vartalossa tuntoaistilla ja kuuloalueen yläpuolelle menevät ultraäänet luujohtumisen kautta. Riippuen signaalimuodosta ihminen aistii eri aistipiirein ääniä noin 0- 40 000 Hz. Käytännössä vähimmäisvaatimukset "luonnolliselle äänentoistolle" ovat nousseet huomattavasti sitten 1960-luvulla luodun DIN 45500 -normin, johon koko hifiajattelu edelleenkin tuntuu perustuvan.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Himohifistit käyvät tuskin koskaan konserteissa, että tajuaisivat miltä aito värittymätön ja luonnollinen äänentoisto kuulostaa. Siitä kuitenkin koko hifi-ajattelussa on lähtökohdiltaan kyse, tavoitteesta päästä luonnolliseen ja aitoon äänentoistoon. Sen sijaan täälläkin yhä enemmän on alkanut näkyä kommentteja, joissa "kukin säätää vermeensä juuri sellaisiksi kun itse tahtoo". Just.

        Tähän onkin hyvä heittää hieman teknistä faktaa. Malhaimin tutkimusten mukaan aitoon tilaääneen sen toistamiseksi juuri sellaisena kuin se esiintyy konserttitilanteessa tarvitaan kuuntelutilaksi pallon muotoinen tila, johon ääni johdetaan noin 400 000:lla täyttä kaistaa toistavalla kaiuttimella. Etteivät vaatimukset kävisi liian pieniksi, todettakoon, että ihmisen kuulon dynamiikka on noin 140 desibeliä. Koska yksi bitti vastaa noin 6 desibeliä, vähimmäisvaatimus laadukkaalle äänentoistolle on 24 bittiä, jolla saavutetaan siis 144 desibelin dynamiikka.

        Ihminen aistii ääniä huomattavasti laajemmalla spektrillä kuin usein totuutena esitetty 20-20 000 Hz. Matalat infraäänet aistitaan vartalossa tuntoaistilla ja kuuloalueen yläpuolelle menevät ultraäänet luujohtumisen kautta. Riippuen signaalimuodosta ihminen aistii eri aistipiirein ääniä noin 0- 40 000 Hz. Käytännössä vähimmäisvaatimukset "luonnolliselle äänentoistolle" ovat nousseet huomattavasti sitten 1960-luvulla luodun DIN 45500 -normin, johon koko hifiajattelu edelleenkin tuntuu perustuvan.

        "Himohifistit käyvät tuskin koskaan konserteissa, että tajuaisivat miltä aito värittymätön ja luonnollinen äänentoisto kuulostaa."

        AIVAN täyttä tuubaa tuherrat, ei voi muuta sanoa. Jälleen kerran tulee esiin se Kudelski minkä minä kuvailin aiemmin. Toisia väheksyvä, ylimielinen linkittäjä ja egonsa pönkittäjä.

        HIFISTI näet rakastaa musiikkia, ja sen ehdoilla mennään AINA. Ja kyllä, hifistit käyvät konserteissa. :) Taitaa kaveripiiriisi kuulua melko vähän tuota ihmisryhmää.

        "Siitä kuitenkin koko hifi-ajattelussa on lähtökohdiltaan kyse, tavoitteesta päästä luonnolliseen ja aitoon äänentoistoon. Sen sijaan täälläkin yhä enemmän on alkanut näkyä kommentteja, joissa "kukin säätää vermeensä juuri sellaisiksi kun itse tahtoo". Just."

        Taitaa olla miehellä ymmärryksessä vikaa jollei käsitä, että perimmiltään jokainen ihminen kuuntelee omilla korvillaan, eikä elä elämäänsä jonkun dolbyn whatever määritelmien mukaan, ja hän säätää laitteensa juuri niin kuin säätää. Ihminen kuka käy edes kerrankin tuonkaltaisissa liikkeissä mitä minä mainitsin, niin mykistyy takuuvarmasti sen äänenlaadun edessä. SE, ei sinulle sovi, koska sinun määritelmäsi ovat jotain muuta, ja sinulla on toki siihen oikeus.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Himohifistit käyvät tuskin koskaan konserteissa, että tajuaisivat miltä aito värittymätön ja luonnollinen äänentoisto kuulostaa."

        AIVAN täyttä tuubaa tuherrat, ei voi muuta sanoa. Jälleen kerran tulee esiin se Kudelski minkä minä kuvailin aiemmin. Toisia väheksyvä, ylimielinen linkittäjä ja egonsa pönkittäjä.

        HIFISTI näet rakastaa musiikkia, ja sen ehdoilla mennään AINA. Ja kyllä, hifistit käyvät konserteissa. :) Taitaa kaveripiiriisi kuulua melko vähän tuota ihmisryhmää.

        "Siitä kuitenkin koko hifi-ajattelussa on lähtökohdiltaan kyse, tavoitteesta päästä luonnolliseen ja aitoon äänentoistoon. Sen sijaan täälläkin yhä enemmän on alkanut näkyä kommentteja, joissa "kukin säätää vermeensä juuri sellaisiksi kun itse tahtoo". Just."

        Taitaa olla miehellä ymmärryksessä vikaa jollei käsitä, että perimmiltään jokainen ihminen kuuntelee omilla korvillaan, eikä elä elämäänsä jonkun dolbyn whatever määritelmien mukaan, ja hän säätää laitteensa juuri niin kuin säätää. Ihminen kuka käy edes kerrankin tuonkaltaisissa liikkeissä mitä minä mainitsin, niin mykistyy takuuvarmasti sen äänenlaadun edessä. SE, ei sinulle sovi, koska sinun määritelmäsi ovat jotain muuta, ja sinulla on toki siihen oikeus.

        Millä laitteilla itse kuuntelet musiikkia? Vai käytkö pelkästään noissa mainostamiesi hifiliikeiden demohuoneissa vatkaamassa?


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Millä laitteilla itse kuuntelet musiikkia? Vai käytkö pelkästään noissa mainostamiesi hifiliikeiden demohuoneissa vatkaamassa?

        Tämä keskustelu käytiin jo aiemmin, enkä aio edelleenkään kertoa.

        Kertauksen vuoksi: Internetissä kuka tahansa voi puhua mitä tahansa, omistaa mitä tahansa, olla mitä tahansa, jne. En koe sitä ollenkaan hyödylliseksi. Toki myönnän että minulla ei ole varaa ihan kaikkiin niihin himoitsemiini laitteisiin joita olen käynyt kuuntelemassa. No, en sentään ole itseäni siellä tyydyttänyt, vaikka ääni olisikin miten hekumallinen, ja subwoorer täydellisesti säädettykin mataline jakotaajuuksineen.

        Täytyypä ensi kerralla oikein itse kysäistä kotihifistelijöiden mielipidettä siinä sohvalla istuessa. Siellä ei tosin tarvita dolbya, thx:ää ja ties mitä määrittelemään että miten ne laitteet sijoitetaan ja asennetaan. Kummallista kyllä että ne periaatteet ovat varsin samoja kuin tuolla Tuomelalla ja muulla porukalla. :) Roviolle moiset höppänät!


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        Tämä keskustelu käytiin jo aiemmin, enkä aio edelleenkään kertoa.

        Kertauksen vuoksi: Internetissä kuka tahansa voi puhua mitä tahansa, omistaa mitä tahansa, olla mitä tahansa, jne. En koe sitä ollenkaan hyödylliseksi. Toki myönnän että minulla ei ole varaa ihan kaikkiin niihin himoitsemiini laitteisiin joita olen käynyt kuuntelemassa. No, en sentään ole itseäni siellä tyydyttänyt, vaikka ääni olisikin miten hekumallinen, ja subwoorer täydellisesti säädettykin mataline jakotaajuuksineen.

        Täytyypä ensi kerralla oikein itse kysäistä kotihifistelijöiden mielipidettä siinä sohvalla istuessa. Siellä ei tosin tarvita dolbya, thx:ää ja ties mitä määrittelemään että miten ne laitteet sijoitetaan ja asennetaan. Kummallista kyllä että ne periaatteet ovat varsin samoja kuin tuolla Tuomelalla ja muulla porukalla. :) Roviolle moiset höppänät!

        Kysyin samaa aiemminkin, joo-o, etkä silloinkaan uskaltanut vastata. Sama homma kuin kaverillasi, joka väittää kokeilleensa ja testanneensa milloin mitäkin, mutta jolla ei ole koskaan antaa mitään tarkempaa tietoa aiheesta, kun sitä joskus kysyy. Kovasti pojilta löytyy "käytännön kokemusta", mutta kun tarkemmin kysäisee, niin vastaaminen menee aina ihme venkuiluksi.

        Odottelen edelleen myöskin niitä perusteluita, joilla osoitatte esittämäni faktat paskaksi.


      • porrastus
        Kudelski kirjoitti:

        Himohifistit käyvät tuskin koskaan konserteissa, että tajuaisivat miltä aito värittymätön ja luonnollinen äänentoisto kuulostaa. Siitä kuitenkin koko hifi-ajattelussa on lähtökohdiltaan kyse, tavoitteesta päästä luonnolliseen ja aitoon äänentoistoon. Sen sijaan täälläkin yhä enemmän on alkanut näkyä kommentteja, joissa "kukin säätää vermeensä juuri sellaisiksi kun itse tahtoo". Just.

        Tähän onkin hyvä heittää hieman teknistä faktaa. Malhaimin tutkimusten mukaan aitoon tilaääneen sen toistamiseksi juuri sellaisena kuin se esiintyy konserttitilanteessa tarvitaan kuuntelutilaksi pallon muotoinen tila, johon ääni johdetaan noin 400 000:lla täyttä kaistaa toistavalla kaiuttimella. Etteivät vaatimukset kävisi liian pieniksi, todettakoon, että ihmisen kuulon dynamiikka on noin 140 desibeliä. Koska yksi bitti vastaa noin 6 desibeliä, vähimmäisvaatimus laadukkaalle äänentoistolle on 24 bittiä, jolla saavutetaan siis 144 desibelin dynamiikka.

        Ihminen aistii ääniä huomattavasti laajemmalla spektrillä kuin usein totuutena esitetty 20-20 000 Hz. Matalat infraäänet aistitaan vartalossa tuntoaistilla ja kuuloalueen yläpuolelle menevät ultraäänet luujohtumisen kautta. Riippuen signaalimuodosta ihminen aistii eri aistipiirein ääniä noin 0- 40 000 Hz. Käytännössä vähimmäisvaatimukset "luonnolliselle äänentoistolle" ovat nousseet huomattavasti sitten 1960-luvulla luodun DIN 45500 -normin, johon koko hifiajattelu edelleenkin tuntuu perustuvan.

        "Koska yksi bitti vastaa noin 6 desibeliä, vähimmäisvaatimus laadukkaalle äänentoistolle on 24 bittiä, jolla saavutetaan siis 144 desibelin dynamiikka."

        Tuo siis on tarkoittavinaan että digitaalisesti saatava pienin äänentasojen ero on 6 dB. Tuohan ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Bitti ei ole jännitetaso. Bitille voidaan määritellä mikä tahansa jännitetaso jos sovellus niin vaatii.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Kysyin samaa aiemminkin, joo-o, etkä silloinkaan uskaltanut vastata. Sama homma kuin kaverillasi, joka väittää kokeilleensa ja testanneensa milloin mitäkin, mutta jolla ei ole koskaan antaa mitään tarkempaa tietoa aiheesta, kun sitä joskus kysyy. Kovasti pojilta löytyy "käytännön kokemusta", mutta kun tarkemmin kysäisee, niin vastaaminen menee aina ihme venkuiluksi.

        Odottelen edelleen myöskin niitä perusteluita, joilla osoitatte esittämäni faktat paskaksi.

        "Odottelen edelleen myöskin niitä perusteluita, joilla osoitatte esittämäni faktat paskaksi"

        Sanoin jo että voit jankuttaa thx:stäsi ja dolbyista ja baffeleista ihan niin paljon kuin huvittaa, koska se on sinun uskontosi. Linkkini ja sitaattini osoittavat että en höpäjä tässä ihan yksikseni. En tiedä että onko tuo Tuomelan nimikään sinulle tuttu, mutta oikeille harrastajille se on. Jos tuollainen kaveri toteaa että jakotaajuus pitää olla alhaalla musiikkikäytössä täydellisen sovituksen aikaansaamiseksi, niin ensinnäkin uskon häntä, ja toisekseen olen tyytyväinen koska olen elänyt tuossa uskossa jo varmaan 15 vuotta.

        Se on ihan sama mitä sinä minulle puhut, mutta kannattaako aloittelijoille kertoa 120HZ jakotaajuuksista sterokäytössä..????. Mielestäni ei missään nimessä, vaikkakin sitten em. heebojen sanomisien vuoksi, mikä on jo hyvä lähtökohta.


      • AVVitsaus
        porrastus kirjoitti:

        "Koska yksi bitti vastaa noin 6 desibeliä, vähimmäisvaatimus laadukkaalle äänentoistolle on 24 bittiä, jolla saavutetaan siis 144 desibelin dynamiikka."

        Tuo siis on tarkoittavinaan että digitaalisesti saatava pienin äänentasojen ero on 6 dB. Tuohan ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Bitti ei ole jännitetaso. Bitille voidaan määritellä mikä tahansa jännitetaso jos sovellus niin vaatii.

        Vaikka olisit oikeassakin niin älä hyvä ihminen kuvittele että ylijumala-Kudelski sitä tulee myöntämään milloinkaan. Se on turha luulo.


      • hifisti69
        porrastus kirjoitti:

        "Koska yksi bitti vastaa noin 6 desibeliä, vähimmäisvaatimus laadukkaalle äänentoistolle on 24 bittiä, jolla saavutetaan siis 144 desibelin dynamiikka."

        Tuo siis on tarkoittavinaan että digitaalisesti saatava pienin äänentasojen ero on 6 dB. Tuohan ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Bitti ei ole jännitetaso. Bitille voidaan määritellä mikä tahansa jännitetaso jos sovellus niin vaatii.

        Eihän se nyt sitä tarkoita.

        Jos meillä on 16 bitin koodaus, antaa tämä 65536 mahdollista eri signaalitasoa. Maksimidynamiikka, tason 1 ja 65535 välillä on 96 dB. Jos koodaukseen lisätään yksi bitti, eli bittejä on 17, eri signaalitasoja on tällöin kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin, 131072 kpl. Dynamiikka tason 1 ja 131701 välillä on 102 dB, eli 6dB enemmän kuin aiemmin.

        Huomaatko, että noista uusista lisätyistä signaalitasoista puolet on välillä 96 dB ja 102 dB? Äänenpainekin tuplaantui tuon 6 dB matkalla. Jokainen signaalitaso on siis yhtä iso nousu äänenpaineessa, ja signaalitasojen määrän kaksinkertaistamiseen vaaditaan aina 1 bitti lisää, mikä äänenpaineessa tarkoittaa 6 dB nousua.

        24 bitillä signaalitasoja on 16777216 ja dynamiikka 144 dB.


      • hifisti69
        hifisti69 kirjoitti:

        Eihän se nyt sitä tarkoita.

        Jos meillä on 16 bitin koodaus, antaa tämä 65536 mahdollista eri signaalitasoa. Maksimidynamiikka, tason 1 ja 65535 välillä on 96 dB. Jos koodaukseen lisätään yksi bitti, eli bittejä on 17, eri signaalitasoja on tällöin kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin, 131072 kpl. Dynamiikka tason 1 ja 131701 välillä on 102 dB, eli 6dB enemmän kuin aiemmin.

        Huomaatko, että noista uusista lisätyistä signaalitasoista puolet on välillä 96 dB ja 102 dB? Äänenpainekin tuplaantui tuon 6 dB matkalla. Jokainen signaalitaso on siis yhtä iso nousu äänenpaineessa, ja signaalitasojen määrän kaksinkertaistamiseen vaaditaan aina 1 bitti lisää, mikä äänenpaineessa tarkoittaa 6 dB nousua.

        24 bitillä signaalitasoja on 16777216 ja dynamiikka 144 dB.

        Kirjoitin:

        "Huomaatko, että noista uusista lisätyistä signaalitasoista puolet on välillä 96 dB ja 102 dB? "

        tarkoitin tietenkin:

        "Huomaatko, että noista uusista lisätyistä signaalitasoista KAIKKI on välillä 96 dB ja 102 dB? "

        Eli siis puolet kokonaissignaalitasoista on aina sillä ylimmällä 6 dB:llä, koska se vastaa logaritmisella äänenpaineasteikolla puolta kokonaisäänenpaineesta.


      • Kudelski
        porrastus kirjoitti:

        "Koska yksi bitti vastaa noin 6 desibeliä, vähimmäisvaatimus laadukkaalle äänentoistolle on 24 bittiä, jolla saavutetaan siis 144 desibelin dynamiikka."

        Tuo siis on tarkoittavinaan että digitaalisesti saatava pienin äänentasojen ero on 6 dB. Tuohan ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Bitti ei ole jännitetaso. Bitille voidaan määritellä mikä tahansa jännitetaso jos sovellus niin vaatii.

        Kyseessä on nyrkkisääntö, jonka mukaan dynamiikka lasketaan. Vastaavasti normaalin cd-levyn dynamiikka vastaa 16 bittiä kertaa 6 desibeliä, jolloin dynamikaksi tulee sellaiset 96 dB. Desibeli on suhteellinen mittayksikkö, joten puhumme todellakin ohjeellisesta nyrkkisäännöstä, emme mistään tarkasta matemaattisesta kaavasta. Äänen voimakkuuden (äänekkyyden) kaksinkertaistamiseen riittää 6 dB:n nosto, kun taas esimerkiksi tehoissa se tarkoittaa kymmenkertaista wattimäärää.

        Myös dynamiikan suhteen puhutaan desibeleistä. Normaali 16-bittinen cd-levy yltää dynamiikaltaan suurin piirtein samaan kuin vanha analoginen magnetofoninauha 76 cm/s nopeudella tai muutaman vuoden takainen "hifi-vhs", jossa analogista äänisignaalia luettiin nauhalta kuvarummun tapaan pyörivällä äänipäällä. Kahdeksan bitin lisäys on tuonut merkittävän lisän tuohon takavuosien heikkoon dynamiikkaan. Ikävä kyllä valtaosa tämän päivän tallenteista on edelleenkin 16-bittisiä. Tässä suhteessa dvd ja blu-ray ovat kuluttajarintamalla askel parempaan.


      • Mr. Loudness War
        Kudelski kirjoitti:

        Kyseessä on nyrkkisääntö, jonka mukaan dynamiikka lasketaan. Vastaavasti normaalin cd-levyn dynamiikka vastaa 16 bittiä kertaa 6 desibeliä, jolloin dynamikaksi tulee sellaiset 96 dB. Desibeli on suhteellinen mittayksikkö, joten puhumme todellakin ohjeellisesta nyrkkisäännöstä, emme mistään tarkasta matemaattisesta kaavasta. Äänen voimakkuuden (äänekkyyden) kaksinkertaistamiseen riittää 6 dB:n nosto, kun taas esimerkiksi tehoissa se tarkoittaa kymmenkertaista wattimäärää.

        Myös dynamiikan suhteen puhutaan desibeleistä. Normaali 16-bittinen cd-levy yltää dynamiikaltaan suurin piirtein samaan kuin vanha analoginen magnetofoninauha 76 cm/s nopeudella tai muutaman vuoden takainen "hifi-vhs", jossa analogista äänisignaalia luettiin nauhalta kuvarummun tapaan pyörivällä äänipäällä. Kahdeksan bitin lisäys on tuonut merkittävän lisän tuohon takavuosien heikkoon dynamiikkaan. Ikävä kyllä valtaosa tämän päivän tallenteista on edelleenkin 16-bittisiä. Tässä suhteessa dvd ja blu-ray ovat kuluttajarintamalla askel parempaan.

        "Ikävä kyllä valtaosa tämän päivän tallenteista on edelleenkin 16-bittisiä."

        Kyllä se ongelma on jossain muualla kuin 16-bittisyydessä, jos cd ei soi hyvin tai dynaamisesti. Kertokaa ihmeessä mitä käytännöniloa musiikinkuuntelijalle tuosta laskennallisesti mahtavasta dynamiisesta skaalasta on, jos se kuitenkin cd:n masterointivaiheessa kitistetään muutamaan desibeliin? Ei se 16-bittisyys ole tuolloin se pullonkaula tai este hyvälle äänelle.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Kyseessä on nyrkkisääntö, jonka mukaan dynamiikka lasketaan. Vastaavasti normaalin cd-levyn dynamiikka vastaa 16 bittiä kertaa 6 desibeliä, jolloin dynamikaksi tulee sellaiset 96 dB. Desibeli on suhteellinen mittayksikkö, joten puhumme todellakin ohjeellisesta nyrkkisäännöstä, emme mistään tarkasta matemaattisesta kaavasta. Äänen voimakkuuden (äänekkyyden) kaksinkertaistamiseen riittää 6 dB:n nosto, kun taas esimerkiksi tehoissa se tarkoittaa kymmenkertaista wattimäärää.

        Myös dynamiikan suhteen puhutaan desibeleistä. Normaali 16-bittinen cd-levy yltää dynamiikaltaan suurin piirtein samaan kuin vanha analoginen magnetofoninauha 76 cm/s nopeudella tai muutaman vuoden takainen "hifi-vhs", jossa analogista äänisignaalia luettiin nauhalta kuvarummun tapaan pyörivällä äänipäällä. Kahdeksan bitin lisäys on tuonut merkittävän lisän tuohon takavuosien heikkoon dynamiikkaan. Ikävä kyllä valtaosa tämän päivän tallenteista on edelleenkin 16-bittisiä. Tässä suhteessa dvd ja blu-ray ovat kuluttajarintamalla askel parempaan.

        Hyvää uutta vuotta 2011 toivottaa AVVitsaus, nimimerkeille "Kudelski" ja
        "Leffafriikki"! Siis todellakin ihan vilpittömästi!

        Happy New Year and let the goog times roll!


      • AVVitsaus
        AVVitsaus kirjoitti:

        Hyvää uutta vuotta 2011 toivottaa AVVitsaus, nimimerkeille "Kudelski" ja
        "Leffafriikki"! Siis todellakin ihan vilpittömästi!

        Happy New Year and let the goog times roll!

        Oho, siis let the GOOD times roll.


      • Musa ja leffadiggari
        AVVitsaus kirjoitti:

        Oho, siis let the GOOD times roll.

        Kyllä, kyllä, hyvät uudet vuodet myös AVVitsaukselle ja Kudelskille. Kudelskille tiedoksi, että arvostan myös sinun kommenttejasi ja mielipiteitäsi hyvinkin paljon, vaikka ne eroavatkin aika pitkälle omista vastaavistani.

        Ehkä tästä minäkin selviän iloiseen uuteen vuoteen, kunhan saan tämän jättikrapulani hoidettua pois päiväjärjestyksestä...


      • raitis mies
        Musa ja leffadiggari kirjoitti:

        Kyllä, kyllä, hyvät uudet vuodet myös AVVitsaukselle ja Kudelskille. Kudelskille tiedoksi, että arvostan myös sinun kommenttejasi ja mielipiteitäsi hyvinkin paljon, vaikka ne eroavatkin aika pitkälle omista vastaavistani.

        Ehkä tästä minäkin selviän iloiseen uuteen vuoteen, kunhan saan tämän jättikrapulani hoidettua pois päiväjärjestyksestä...

        Itse elin siinä uskossa että musiikki- ja leffaharrastajat olisivat sivistynyttä sakkia, mutta juoppoja kaikki.. :(


      • Musa ja leffadiggari
        raitis mies kirjoitti:

        Itse elin siinä uskossa että musiikki- ja leffaharrastajat olisivat sivistynyttä sakkia, mutta juoppoja kaikki.. :(

        Äläs nyt vihti raitis mies mesota. Olen itsekin toki lähes raitis, mutta mun harrastuksiin kuuluu myös bassonpeukutus ja tuo rakas harrastus vetää jollain selittämättömällä tavalla sellaisiin tilanteisiin, että sitä on välillä edustettava, eikä aina pelkkä syljeskelykään sinne pullonpohjalle onnistu. Nythän oli sitäpaitsi uusi vuosi, jos et huomannut.

        Bassonrämisyttely ehkä myös aukaisee hieman noita aiempia kriittisiäkin kommenttejani subin rajataajuuden säätämistä kohtaan, jos musiikilla osa bassonkielistä hyppää eri paikkaan soimaan ja ne vieläpä toistetaan erimäärällä bassokartioita.

        Mutta anyway nyt näyttäisi pahasti siltä, että ainakin tipaton tammikuu on mennyt v***iksi.


      • AVVitsaus
        Musa ja leffadiggari kirjoitti:

        Äläs nyt vihti raitis mies mesota. Olen itsekin toki lähes raitis, mutta mun harrastuksiin kuuluu myös bassonpeukutus ja tuo rakas harrastus vetää jollain selittämättömällä tavalla sellaisiin tilanteisiin, että sitä on välillä edustettava, eikä aina pelkkä syljeskelykään sinne pullonpohjalle onnistu. Nythän oli sitäpaitsi uusi vuosi, jos et huomannut.

        Bassonrämisyttely ehkä myös aukaisee hieman noita aiempia kriittisiäkin kommenttejani subin rajataajuuden säätämistä kohtaan, jos musiikilla osa bassonkielistä hyppää eri paikkaan soimaan ja ne vieläpä toistetaan erimäärällä bassokartioita.

        Mutta anyway nyt näyttäisi pahasti siltä, että ainakin tipaton tammikuu on mennyt v***iksi.

        On todella harmillista kuulla krapulastasi. Minä näet tein taktisen liikkeen ja siirsin sen huomiseksi joten ei ole hädän päivääkään. Ja kyllä, pidän tipattoman tammikuun MUTTA sovein itseni kanssa jo hyvissä ajoin että tämänpäiväistä lauantailoiventelua ei siihen lasketa ollenkaan. Loppu hyvin kaikki hyvin!


    • .......

      "Desibeli on suhteellinen mittayksikkö, joten puhumme todellakin ohjeellisesta nyrkkisäännöstä, emme mistään tarkasta matemaattisesta kaavasta."

      Desibeli on samalla tavalla suhteellinen mittayksikkö kuin prosentti. Omasta mielestä se on suhteellisen tarkka matemaattinen kaava

      Helpottaakseni hieman niitä, jotka etsii vastausta tohon alkuperäiseen kysymykseen eikä jaksa lukea tätä kaikkea. 80hz on hyvä lähtöarvo, sen jälkeen kannattaa vaa itse kuunnella ja testa. Pääasia on aina se että omasta mielestä kuulostaa hyvältä. jos subbari toistaa sinne 200hz:iin asti ja se kuulostaa omaan korvaan hyvältä antaa subbarin toistaa sinne asti niin antaa mennä. Ja jos haluaa säätää rajan mahdollisimman alas, niin varsinkin, jos kyseessä on edullise kaiuttimet, älkää luottako valmistajien spekseihin vaan ihan omaan korvaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      388
      3763
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2639
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1855
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1300
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1172
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      166
      1162
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1157
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      63
      1104
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      50
      922
    Aihe