Opiskelu englanniksi

Why not?

Jaahas, taas on se aika vuodesta (todella aikainen!), jolloin haku englanninkielisiin AMK ohjelmiin on alkanut. Kaikki kiinnostuneet, käykääpä siis tsekkaamassa www.admissions.fi sivusto, josta ohjelmat löytyvät. Samoilta sivuilta voi ja itseasiassa pitää sitten myös hakeakin.

Ja hakuaika umpeutuu jo 15.2.2011.

18

3951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bachelor20111

      Teen itse opinnäytetyötä juurin englanninkielisellä linjalla ja täytyy sanoa, että olen kyllä tykännyt. Itse kirjoitin E:n enkusta, joten opiskelu ei ole tuottanut vaikeuksia (C:n arvosana taitaa olla alhaisin, millä voidaan valita, eli hyvin pärjää kaikki C-L-kirjoittaneet).

      Plussia:
      - Kansainvälinen ryhmä (omassa ryhmässä vain minä 3 suomalaista, loput ulkomailta)
      - Paljon vaihtareita (meidän ryhmässä on joka lukukausi vähintään 3 vaihtaria ollut)
      - Pieni opetusryhmä (meillä yhteensä n.20)
      - Jos haluaa ulkomaille töihin, niin totta kai plussaa osata asiat enkuksi

      Miinuksia:
      - Työetiikka vaihtelee PALJON (en sano, etteikö suomalaiset yrittäisi laistaa, mutta kyllä omasta kokemuksesta varsinkin afrikkalaiset opiskelijat (nigeria, ghana) eivät ilmaannu tunneille, yrittävät keplotella tiensä ryhmätöistä yms. Tosin tiedän myös useita afrikkalaisia monista maista, joilla on TODELLA hyvä työmoraali (esim. sambia, zimbabwe, botswana, kamerun...)
      - Opiskelu on usein aika pintapuolista, suomenkielisellä puolella opiskelijoiden kurssit ovat jotenkin paljon laajempia yms.
      - Opettajat harvoin natiiveja (ja vaikka suomenkielisen puolen opettajat varmasti osaavat asiansa suomeksi, se ei tarkoita, että he olisivat myös kykeneviä opettamaan englanniksi...)

      • 6

        "(C:n arvosana taitaa olla alhaisin, millä voidaan valita, eli hyvin pärjää kaikki C-L-kirjoittaneet). "

        Häh, ihanko oikeasti englanninkieliselle linjalle pääsy on yo-arvosanasta kiinni? Ei voi olla totta?


      • botswana
        6 kirjoitti:

        "(C:n arvosana taitaa olla alhaisin, millä voidaan valita, eli hyvin pärjää kaikki C-L-kirjoittaneet). "

        Häh, ihanko oikeasti englanninkieliselle linjalle pääsy on yo-arvosanasta kiinni? Ei voi olla totta?

        Ei ookkaa, ihihihihi


      • bachelor20111
        6 kirjoitti:

        "(C:n arvosana taitaa olla alhaisin, millä voidaan valita, eli hyvin pärjää kaikki C-L-kirjoittaneet). "

        Häh, ihanko oikeasti englanninkieliselle linjalle pääsy on yo-arvosanasta kiinni? Ei voi olla totta?

        En muista, kun hausta on niin paljon aikaa, mutta tottakai amiksestakin on mahdollista päästä sisään. Mutta ei ole kyllä mitään järkeä mennä lukemaan englanniksi, jos enkusta on kirjoittanut A-B tai opinnot on suoritettu alhaisin arvosanoin (esim. tradena luvassa on monisatasivuisia akateemisia opuksia koskien lakia yms.). Olikohan tuo C sitten suositus silloin kun itse hain kolme vuotta sitten...


      • Eräs täti-ihminen
        6 kirjoitti:

        "(C:n arvosana taitaa olla alhaisin, millä voidaan valita, eli hyvin pärjää kaikki C-L-kirjoittaneet). "

        Häh, ihanko oikeasti englanninkieliselle linjalle pääsy on yo-arvosanasta kiinni? Ei voi olla totta?

        Mikäli on kirjoittanut englannin pitkänä kielenä (eli aloittanut peruskoulun 3. luokalla) ja kirjoittanut vähintään C:n on vapautettu valintakokeen kielikokeesta, paitsi IB:ssä, jossa kaikkien tulee suorittaa valintakokeessa pakollinen kielikoe.

        Tuo C ei ole siis pakollinen, mutta suureen osaan hakukohteita riittävä osoitus kielitaidosta.


      • bachelor20111
        Eräs täti-ihminen kirjoitti:

        Mikäli on kirjoittanut englannin pitkänä kielenä (eli aloittanut peruskoulun 3. luokalla) ja kirjoittanut vähintään C:n on vapautettu valintakokeen kielikokeesta, paitsi IB:ssä, jossa kaikkien tulee suorittaa valintakokeessa pakollinen kielikoe.

        Tuo C ei ole siis pakollinen, mutta suureen osaan hakukohteita riittävä osoitus kielitaidosta.

        Näin sitten :) Muistin kyllä, että joku idea silla C:llä oli :D


      • Bohohoo

        Hyviä pointteja, mutta ilmeisesti aika isoja eroja eri ammattikorkeakoulujen välillä. Meillä on pieni ryhmä (20-25 opiskelijaa) ja suurin osa opettajista muistaa opiskelijat nimeltä. Suurin osa meidän opettajista puhuu englantia äidinkielenään, joka on kyllä ihan ehdoton juttu. Olen kuullut muissa amkeissa opiskelevilta kavereilta, että heidän ryhmissään on paljon Aasia/Afrikka opiskelijoita, mutta meillä näin ei ole vaan ulkomaalaisia on tasaisesti eri puolilta maailmaa.

        Meillä teetetään paljon töitä, todella paljon. Varsinkin eka vuosi oli tosi työläs, mutta nyt huomaa että maksaa itsensä takaisin. Väittäisin, että suomenkieliseen tradenomiopiskeluun verrattuna meidän tasomme on huomattavasti korkeampaa.

        Itse kirjoitin B:n ylioppilaskirjoituksissa, mutta innostuin lukion jälkeen englannin kielestä ja olen selvinnyt erinomaisesti opinnoista kielen puolesta. Englantia äidinkielenään puhuvat opettajat auttavat todella paljon, samoin englanninkielinen ympäristö.


      • Nanna nanna
        Bohohoo kirjoitti:

        Hyviä pointteja, mutta ilmeisesti aika isoja eroja eri ammattikorkeakoulujen välillä. Meillä on pieni ryhmä (20-25 opiskelijaa) ja suurin osa opettajista muistaa opiskelijat nimeltä. Suurin osa meidän opettajista puhuu englantia äidinkielenään, joka on kyllä ihan ehdoton juttu. Olen kuullut muissa amkeissa opiskelevilta kavereilta, että heidän ryhmissään on paljon Aasia/Afrikka opiskelijoita, mutta meillä näin ei ole vaan ulkomaalaisia on tasaisesti eri puolilta maailmaa.

        Meillä teetetään paljon töitä, todella paljon. Varsinkin eka vuosi oli tosi työläs, mutta nyt huomaa että maksaa itsensä takaisin. Väittäisin, että suomenkieliseen tradenomiopiskeluun verrattuna meidän tasomme on huomattavasti korkeampaa.

        Itse kirjoitin B:n ylioppilaskirjoituksissa, mutta innostuin lukion jälkeen englannin kielestä ja olen selvinnyt erinomaisesti opinnoista kielen puolesta. Englantia äidinkielenään puhuvat opettajat auttavat todella paljon, samoin englanninkielinen ympäristö.

        Hei Bohohoo, missä opiskelet? Vaikutti hyvältä paikalta, jos suurin osa opettajista puhuu englantia äidinkielenään ja opiskelijat on tasaisesti eri puolilta maailmaa. Just johonki tuollaiseen systeemiin haluaisin päästä mukaan.

        Olisi aika kamalaa huomata joutuneensa mukaan johonkin heikkotasoiseen afrikkalais- ja aasialaisryhmään ...


      • Bohohoo
        Nanna nanna kirjoitti:

        Hei Bohohoo, missä opiskelet? Vaikutti hyvältä paikalta, jos suurin osa opettajista puhuu englantia äidinkielenään ja opiskelijat on tasaisesti eri puolilta maailmaa. Just johonki tuollaiseen systeemiin haluaisin päästä mukaan.

        Olisi aika kamalaa huomata joutuneensa mukaan johonkin heikkotasoiseen afrikkalais- ja aasialaisryhmään ...

        Opiskelen Metropolia Business Schoolissa. Suosittelen paikkaa lämpimästi kaikille, jotka eivät pelkää tehdä töitä. Ryhmätöitä yms. on paljon, läsnäolopakko tunneilla (80%) ja tietty sosiaalisuuden taso vaaditaan (muutama yksin mielummin töitä tekevä on lähtenyt), mutta jos nuo eivät ole ongelmia, niin ei muuta kuin hakemaan...


      • kysynpävaan
        Bohohoo kirjoitti:

        Opiskelen Metropolia Business Schoolissa. Suosittelen paikkaa lämpimästi kaikille, jotka eivät pelkää tehdä töitä. Ryhmätöitä yms. on paljon, läsnäolopakko tunneilla (80%) ja tietty sosiaalisuuden taso vaaditaan (muutama yksin mielummin töitä tekevä on lähtenyt), mutta jos nuo eivät ole ongelmia, niin ei muuta kuin hakemaan...

        Onko siis tosiaan niin, että pääsykokeeseen ei ole mitään luettavaa ennakkomateriaalia?


      • xyyxx
        kysynpävaan kirjoitti:

        Onko siis tosiaan niin, että pääsykokeeseen ei ole mitään luettavaa ennakkomateriaalia?

        Ainakaan viime vuonna Metropoliassa ei ollut ennakkomateriaalia ja luulisin, ettei tänäkään vuonna. Kannattaa kuitenkin tarkistaa nettisivuilta.

        Viime vuoden European Management (ja European Business Administration) kokeessa piti yhdessä osiossa muuten listata kaikki EU maat, joten kannattaa varmaan varautua johonkin tuollaiseen yleistietokysymykseen kans :)


      • Metropolia EM!
        Bohohoo kirjoitti:

        Opiskelen Metropolia Business Schoolissa. Suosittelen paikkaa lämpimästi kaikille, jotka eivät pelkää tehdä töitä. Ryhmätöitä yms. on paljon, läsnäolopakko tunneilla (80%) ja tietty sosiaalisuuden taso vaaditaan (muutama yksin mielummin töitä tekevä on lähtenyt), mutta jos nuo eivät ole ongelmia, niin ei muuta kuin hakemaan...

        Bohohoo tai muut Metropolian European Management/vast-linjalla opiskelijat!

        Tilanne meikäläisellä se, että olen sisällä tuolla EM-linjalla ja pohdiskelen tässä, että vieläkö pitäisi lukea kauppikseen vai mennä tuolle linjalle. Opiskelu alkaisi ensi syksynä. Jos haluat jeesiä, antaa infoa ja vähän kertoa linjasta niin minulle kullan arvoista! Oman linjan markkinointi sallittua ja suotavaa! Ota yhteyttä tai pistä vapaavalintaisia yhteystietoja esmes: samuli.salo(ät)elisanet(piste)fi. Kiitos!


      • MBSEM
        Metropolia EM! kirjoitti:

        Bohohoo tai muut Metropolian European Management/vast-linjalla opiskelijat!

        Tilanne meikäläisellä se, että olen sisällä tuolla EM-linjalla ja pohdiskelen tässä, että vieläkö pitäisi lukea kauppikseen vai mennä tuolle linjalle. Opiskelu alkaisi ensi syksynä. Jos haluat jeesiä, antaa infoa ja vähän kertoa linjasta niin minulle kullan arvoista! Oman linjan markkinointi sallittua ja suotavaa! Ota yhteyttä tai pistä vapaavalintaisia yhteystietoja esmes: samuli.salo(ät)elisanet(piste)fi. Kiitos!

        Hei!

        Harmikseni huomasin viestisi vasta nyt. Opiskelen EM-linjalla Metropolia Business Schoolissa ja itselläni ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa kyseisestä koulutusohjelmasta! Vieläkö kaipaat jeesiä?


    • Idscu1989l

      Nostoa vähän tänne, huomenna pääsykoe, okei, EU-nippelitietoa. Kannattaako opiskella? Ilmeisesti on tykätty. Taidanpa lukea tän tutkinnon kans.....

    • mirjam12

      Voisko joku joka pääsykokeen käynyt kertoa vähän millainen oli?
      Eli ilmeisesti joku englannin kielen testi ja joku haastattelutilaisuus joku 100p arvoinen koe.

      Joku joka käynyt EBA/EM pääsykokeessa voisi vähän valaista että millainen oli :)

      • EM12

        Moikka!

        EM/EBA pääsykoe oli hauska kokemus! Kokeessa on kirjallinen osuus (essee, helppoja matikkatehtäviä, ja yksi nippelitietokysymys EU:sta). Sitten on 10min yksilöhaastattelu ja kaksi ryhmätyötehtävää missä opettajat arvioivat sosiaalisuutta, aloitekysyä, ryhmätyötaitoja yms. Näin siis ainakin viime vusoina. Varsinaista englanninkielen testiä ei ole, oletetaan että hakijoiden englanti on sujuvaa että sillä pystyy opiskelemaan, koulu kun on TÄYSIN englanninkielinen. Pääsykoepäivä on pitkä mutta hauska, ja kuvastaa todellisuudessakin sitä mitä se koulunkäynti MBS:ssa on :) Itse opiskelen kyseisessä koulussa joten vastaan mielelläni jos on jotain jatkokysymyksiä!


      • mirjam12
        EM12 kirjoitti:

        Moikka!

        EM/EBA pääsykoe oli hauska kokemus! Kokeessa on kirjallinen osuus (essee, helppoja matikkatehtäviä, ja yksi nippelitietokysymys EU:sta). Sitten on 10min yksilöhaastattelu ja kaksi ryhmätyötehtävää missä opettajat arvioivat sosiaalisuutta, aloitekysyä, ryhmätyötaitoja yms. Näin siis ainakin viime vusoina. Varsinaista englanninkielen testiä ei ole, oletetaan että hakijoiden englanti on sujuvaa että sillä pystyy opiskelemaan, koulu kun on TÄYSIN englanninkielinen. Pääsykoepäivä on pitkä mutta hauska, ja kuvastaa todellisuudessakin sitä mitä se koulunkäynti MBS:ssa on :) Itse opiskelen kyseisessä koulussa joten vastaan mielelläni jos on jotain jatkokysymyksiä!

        Millanen yksilöhaastattelu? Joku työhaastattelun tapanen ja selvitetään motivaatiota ja opiskeluhistoriaa vai? Huomenna ois koe :) Saa nähä millanen on.


    • wivi

      Mäki oon tulossa huomenna kokeeseen! Vähän jännittää, että mitä itse kokeessa kysytään, kuinka paljon jotain EU-kysymyksiä tms ja minkälaisia ryhmätehtävät ovat!:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe