Enkä käytä, ikää on nyt 26-vuotta ja autoilla olen ajellut jo 16-vuotta. Aina oon onnistunut itse korjaamaan ja huoltamaan autoni. Lukuisia perien ja vaihdelaatikoiden vaihtoja, mottorien purkamisia ja kokoamisia. Korin korjauksia hitsaamalla ym. Autojen oireisiin olen saanut ohjeita netistä ja ne ovat helpoittaneet paljon ongelmien selvittämistä. Osan ollessa tiukasti kiinni, aina se on kaasupillejä uskonut. Luulempa että olen säästänyt rahaa tuhansia euroja ja hermoni ovat kasvaneet kestämään paremmin vastoinkäymisiä. Aikani ei todellakaan ole mennyt hukkaan remontteja tehdessä.
En ole ikinä käyttänyt autoa korjaamolla ja huollossa
13
228
Vastaukset
- hymmer
Onnitelen omatoimisuudestasi. Itse ole korjannut autoni 50-vuotta. Nyt taitaa tulla stoppi. Erehdyin ostamaan auton jossa on kaikki nykyaikaiset vimpaimet ja ei pysty enää itse vaihtamaan edes ohjauspyörää.
- Dipl.Ins.28v
Sama homma täällä, korjaamolla ei ole tarvinnut autoja käyttää vaikka ovatkin yli 20 vuotiaita olleet. Sivistystähän on meikäläisen päähän pumpattu ihan korkeakoulutasolla, jotta sen puolesta pitäis olla peukalo melko keskellä kämmentä. Kyllä remontit onnistuu kun on vaan viitseliäisyyttä aloittaa ja rohkeutta purkaa, tutkia toimintaperiaatetta ja kokeilla. Kyllä vähän duunarit katto viimeviikolla kun valvojan autosta ratkes syylari työmaalla, nappasin sen heti irti siinä savipellolla, kävin lähimmästä tarvikeliikkeestä hakemassa juoksutetta ja tinaa ja tinasin bilteman pienellä kaasutoholla syylarin ehjäksi ja vedet sisään. Parin tunnin päästä oli auto taas kunnossa, muuten olisi saanut mennä pirssillä kotiin ja miettiä millä töihin huomenna kun auto seisoo korjaamon pihalla odottamassa uutta 500 euron syylaria.
- Netti kunniaan
Netti on erittäin näppärä vikamahdollisuuksien kartoitus keino varsinkin silloin kun vikaa ei ole löydetty korjaamoillakaan.
Aina auttaa tämä perinteinen päättelykin, kun ei vika ole vikakoodien ilmoittamassa osassa.
Esim. Opel herjasi kampiakselin asento tunnistinta ja sen vaihdon ja vikakoodin kuittauksen jälkeen vaihtoi ilmamassamittariin. Vika löytyi kuitenkin puolasta kun otti tulpat irti ja vaihtoi tulpat ja tarkasti tulpan johdot.
Tuon viallisen puolan epäilyksen aiheutti pariviikkoa ennen korjattu maxima jossa oli samanlainen käyntihäiriö, maximassa vain ei ole tulpanjohtoja ja jokaisella pytyllä on oma puola.
Itse korjaaminen säästää autoilussa aivan helvetisti. Alussa tietenkin voi tulla pieniä vahinkoja. - voi olla
todennäköisesti joudut asioimaan autokorjaamolla ainakin rengasasioilla.
Renkaita kun on paha mennä tasapainottamaan ilman asianmukaisia laitteita. Voihan sitä tietenkin ajaa ilman tasapainoitusta, mutta loppupeleissä se tulee kalliimmaksi kun joutuu vaihtamaan niveliä, puslia, laakereita ja hammastankoja vähän väliä. Eikä se ajaminenkaan mitään kovin herkkua ole kun ratti vispaa edestakas.
On toki mahdollista hankkia oma tasapainotuskone mutta sen investoinnin kuolettamiseksi joutuu ajelemaan aika monta vuotta. - kokemusta on
Ja varsinkin täältä Suoli24 palstalta saa erinomaisia ohjeita ja neuvoja, eikä maksa mitään. Ei niin vaikeata probleemaa ole etteikö se tällä palstalla hoituisi.
Ihmettelen edelleen kun jotkut vievät kaaransa johonkin valtuutettuun liikkeeseen valohoitoon maksaen maltaita kun palstan ohjeilla ja neuvoilla laitat kuntoon tosi edullisesti, osat vaan jostain ovat maksullisia. - uussavuton
Monet ovat menneet halpaan, kun uskovat autokorjaamojen ja lehtien vakuutteluja siitä, ettei nykyautoille voi itse tehdä "mitään". Perustaltaan tekniikka on samaa kuin 70-luvulla autojen ropailua aloittaessani.
Eivät jarrut tai moottorit ole sen kummempia ole kuin aikaisemminkaan, vaikka uutta kehuvat mainosmiehet muuta väittävät. Oikeastaan itse huoltaminen on helpompaa kuin aikaisemmin: ei tarvitse temppuilla katkojankärkien tai kaasuttimien kanssa, pakoputkia ei joudu korjailemaan vuosittain. Autojen rakenteet ovat aiempaa järkevämpiä ja siten huoltoystävällisempiä.
Eniten säästää tekemällä säännölliset huollot itse. Öljyjen ja suodattimien vaihto on helppoa. Sitä paitsi merkkikorjaamot eivät tee kaikkia huolto-ohjelmien mukaisia töitä, fuskaavat missä pystyvät. Itse tekemällä on hyvin perillä autonsa kunnosta!
Viime talvena kiinnitti huomiota "yksisilmäisten" autojen määrä. Ilmeisesti useimmat autonomistajat kuvittelevat, että polttimonvaihto vaatii yli-inhimillisiä kykyjä, siihen pystyy vain merkkiliikkeen erikoiskoulutettu automekaanikko, joka perii työstään vähintään 300 euroa. Itse asiassa useimmissa autoissa tuo työ on todella helppo, vaikka laskun summasta muuta voisikin päätellä.- joONJORMA
. Perustaltaan tekniikka on samaa kuin 70-luvulla autojen ropailua aloittaessani.
herää pahvi! - joONJORMA
KYLLÄ SE ON HELPPOO...HEH HEH
- waler
No nyt päästiin asiaan.Oon muutaman kerran katsonut nykyautojen
konehuoneeseen,ei helppoa,ei kannata koskea,vaikka haluaisikin koskea,
ei kannata.
Siis totuus on tämä.Autot ovat tarkoituksella rakennettu silleen,ettei normaali
lampunvaihtokaan onnistu,ilman (pätevää mekaanikkoa).
Mielestäni jopa tämä on ihmishengillä leikkimistä.
varapolttimo ja fikkari varalta mukana kun ollaan reissussa keskellä ei
mitään,ja on pimeetä,ja toinen valoista lähtee.......
Vaihtaisin,mutta...joku on keksinyt laittaa konehuoneen täyteen muovihärdeliä,
Tunkilla kun irroitan etupuörän,niin sieltä löytyy kotelo,josta sen voin keskellä
tietä vaihtaa ??? Tosin joka tien varrella on AD. - 26-16=10
se olisikin ollut näky jos olisit 10 vuotiaana vienyt peltoautosi merkkikorjaamolle huoltoon :D
- ott sä proo
kiva harrastushan tuo on jos on aikaa ja paikka, eikä tarvitse autolla joka päivä liikenteeseen päästä ja vanhoilla romullahan ajaminen on halpaa.
Itse haluan ajaa uudehkolla ja hyvällä autolla päivittäin, ei aika riitä ropaamiseen. - ....................
Nykyajan mies ei edes osaa vetää käteen.
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
juu eikä osaa käyttää edes päätää kirjoituksesta päätellen......................
Asiaakin tosi paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917610Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236334Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1624452Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353071Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh391964- 1291561
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971534Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo46839Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21792