Ex-muijat on sekopäitä!

Kyllä ottaa päähän

Erosin ex-vaimosta 2 v sitten ja olen etäisä kahdelle pojalle. Pojat on mulla joka toinen viikko. Aluksi yhteishuoltajuus ja yleensäkkin kaikki sujui hyvin, kunnes ex sai päähänsä ruveta terrorisoimaan. Ja se tapahtui tarkalleen silloin kun pojat kertoivat äidilleen että mulla on uusi tyttöystävä, joka on muuttamassa yhteen mun ja poikien kanssa. Pojat ja uusi naiseni tulevat toimeen hyvin ja teemme yhdessä paljon kivaa.
Kaikki rullais hienosti jos ex ei ois seonnut tästä tiedosta. Nyt se soittelee ja tekstailee päivittäin, tulee joskus ovenkin taakse muka jotain poikien tavaroita hakemaan, todellisuudessa vain häiriköimään ja huorittelemaan. Urputtaa ja valittaa kaikesta, puhuu pojille paskaa musta ja naisestani, peruu tapaamisia, uhkailee etten nää poikiani enää ikinä. Tiedän et ne on vain uhkailuja ja ettei se lain mukaan voi tehdä niin, mutta kyllähän tollanen käytös vituttaa.
Ex on myös haukkunut mua yhteisille tuttavillemme, sanonut että olen paska isä enkä välitä lapsistani. Välitän ihan helvetisti, mutta kai jokaisella on oikeus uuteen suhteeseen! Jos ex löytäs jonku uuden, en välittäis paskan vertaa!
Ja voin kyllä vähän yleistää et ex-muijat on sekopäitä. Kaveriporukassa on useampiki eronnu isä, ja melkein kaikilla ongelmia exän sekoilun kanssa. Muijat vaan käyttää lapsia pelinappuloinaan niitten omassa sairaassa pelissä eikä kestä sitä jos entinen mies löytää uuden naisen. Minkä v****n takia ei voi antaa sen entisen elää omaa elämää ja keskittyä ite omaansa?? En mä lapsiani oo unohtanu vaikka jatkaisinkin elämää!
Jättäkää muijat vaan ne entiset miehet rauhaan. Eihän ne miehetkään teitä kiusaa. Saatte ihan rauhassa hommata uusia miehiä, ei meitä kiinnosta, kunhan vain lapsilla kaikki hyvin.

73

1367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumma homma

Nainen on naiselle susi. Piste.

• naismies???

Ja nainen kun kirjoittaa miehenä... niin se on sekopää!

• Kyllä ottaa päähän

Kyllä mulla ainaki viime vessareissulla näky olevan vielä miesten vehkeet jalkovälissä.

Ihme keskustelupalsta. Jos mies ottaa tällasen asian esille nii heti väitetään naiseks. Ex-naiset ei kestä kuulla totuutta miesten suusta.

• arjalainen

Eihän tänne mitkään täyspäiset miehet kirjoita, jos oikeesti olet mies niin hameen saat päällesi pukea, ole sitte mies äläkä täällä kitise.....................

• wilma60

Taas se tuli todistettua että kyllä maailma olisi hyvä paikka elää jos ei olisi ex-vaimoja eikä äitejä. Täytyy kyllä ihmetellä miesten makua; miten ovat jossain vaiheessa voineet sotkeenuta niin ärysttävään naisihmiseen. Pitäisi ajatella jo seurustelun alkuvaiheessa minkänlainen naisesta tulee sitten kun hän on ex.

Itse olen ex ja missään vaiheessa en ole terrorisoinnut ex-miehen elämää. En edes silloin kun asuimme vielä yhdessä ja tiesin hänen viettävän aikaa naisystävän luona. Mutta ehkä minä jollain talvalla olen ollut häiriöksi koska ex-vaimot ovat aina ilkeitä ja inhottavia. Ja eihän etävisä lapsiaan unohda vaikka ei tapaisikaan heitä kuin silloin tällöin. Mielessä ovat varmaan aina mutta kun on parempaa tekemistä niin minkäs sille voi.

• Kyllä ottaa päähän

Lapset on mulla joka toinen viikko. Koskaan en oo tästä sopimuksesta luistanu eikä tulis mieleenkään.Voisin olla lasten kans vaikka joka päivä loppuelämän mut sehän ei oo mahdollista.
        Mut miks ihmeessä kaikki meni sitten aluks hyvin eron jälkeen? Koskaan ei ollu mitään selkkauksia eikä uhkailuja.Oli asialliset välit ja poikien asioista puhuminen onnistu paremmin kuin hyvin.jne.
        Vasta nyt kun ex kuuli mun uudesta tyttöystävästä se muuttu hirviöksi. Siis ihan oikeasti hirviöksi. Se saattaa puhelimessaki yhtäkkiä vaan kilahtaa ja alkaa kiljumaan ja tulee semmosta tekstiä että huh huh. Pojille selittää että ei isää enää kiinnosta. Kavereille satuilee etten ole enää ottanu poikia mun luo ja etten haluais niitä enää ollenkaan. Siis mitä v****a!!
        Normaalia??

• .................
        Kyllä ottaa päähän kirjoitti:

Lapset on mulla joka toinen viikko. Koskaan en oo tästä sopimuksesta luistanu eikä tulis mieleenkään.Voisin olla lasten kans vaikka joka päivä loppuelämän mut sehän ei oo mahdollista.
        Mut miks ihmeessä kaikki meni sitten aluks hyvin eron jälkeen? Koskaan ei ollu mitään selkkauksia eikä uhkailuja.Oli asialliset välit ja poikien asioista puhuminen onnistu paremmin kuin hyvin.jne.
        Vasta nyt kun ex kuuli mun uudesta tyttöystävästä se muuttu hirviöksi. Siis ihan oikeasti hirviöksi. Se saattaa puhelimessaki yhtäkkiä vaan kilahtaa ja alkaa kiljumaan ja tulee semmosta tekstiä että huh huh. Pojille selittää että ei isää enää kiinnosta. Kavereille satuilee etten ole enää ottanu poikia mun luo ja etten haluais niitä enää ollenkaan. Siis mitä v****a!!
        Normaalia??

"Isin" kielenkäyttö ei ole lapsille sopivaa kuultavaa ollenkaan. Todennäköisesti uusi nainen on samaa luokkaa joten ex-vaimo on syystäkin huolissaan. Minä en antaisi lapsiani ollenkaan tuollaista kiroilua kuuntelemaan.

• wilma60

Normaalia??

Liekö provoja vai mutta noinko huonosti tunnette ex-puolisoitanne? Jos eletään pitkään yhdessä niin en jaksa uskoa että toinen muuttuu hirviöksi noin vain. Minulle ex sanoi että tiesin sinun selviän tästä kaikesta sillä olet niin vahva ihminen. Ja jos sinä olisit tehnyt saman minulle niin siitä en olisi koskaan selvinnyt. Eli näinhän se tasan tarkkaan olin. Minä kestin sen että ex löysi uuden jo avioliiton aikana mutta jos minä olisin sen tehnyt niin ex ei olisi siitä selvinnyt. Tämän kaiken saa selville kun jakaa elämänsä toisen kanssa pitempään kuin 5 tai 10 vuotta.... Eli uskon, että kukaan ei muutu noin vaan yhtä äkkiä yllättäen vaan kyllä siellä on merkkejä näkyvissä jo aikaisemmin. Mutta niitä ei haluta nähdä tai niitä ei todellakaan nähdä.

• joopa joo
        ................. kirjoitti:

"Isin" kielenkäyttö ei ole lapsille sopivaa kuultavaa ollenkaan. Todennäköisesti uusi nainen on samaa luokkaa joten ex-vaimo on syystäkin huolissaan. Minä en antaisi lapsiani ollenkaan tuollaista kiroilua kuuntelemaan.

Tuo "isi" on selvästi nainen....heh.. sen verran hyvä ihmistuntija oon, että erotan koska nainen puhuu miehen suulla..!

• AkaTeeMikko54
        ................. kirjoitti:

Se miten kirjoittaa suomi24 tai miten puhuu oikeasti lapsilleen, on kaksi täysin eri asiaa. Täällä käytetystä kirjoitustyylistä ei voi päätellä mitään ihmisestä itsestään. Jokainen meistä muokkaa käytöstään ja puhettaan kulloisenkin ympäristön mukaan.

• jiibee
        wilma60 kirjoitti:

Liekö provoja vai mutta noinko huonosti tunnette ex-puolisoitanne? Jos eletään pitkään yhdessä niin en jaksa uskoa että toinen muuttuu hirviöksi noin vain. Minulle ex sanoi että tiesin sinun selviän tästä kaikesta sillä olet niin vahva ihminen. Ja jos sinä olisit tehnyt saman minulle niin siitä en olisi koskaan selvinnyt. Eli näinhän se tasan tarkkaan olin. Minä kestin sen että ex löysi uuden jo avioliiton aikana mutta jos minä olisin sen tehnyt niin ex ei olisi siitä selvinnyt. Tämän kaiken saa selville kun jakaa elämänsä toisen kanssa pitempään kuin 5 tai 10 vuotta.... Eli uskon, että kukaan ei muutu noin vaan yhtä äkkiä yllättäen vaan kyllä siellä on merkkejä näkyvissä jo aikaisemmin. Mutta niitä ei haluta nähdä tai niitä ei todellakaan nähdä.

kyllä mäkin sanon et nainen voi muuttua"hirviöksi"kuullessaan exsänsä uudesta naisesta...oltiin n.5v yhdessä ja kun erosimme saimme asiat sovittua ja kaikki ok kunnes löysin uuden naisen niin siitä alkoi exäni vittuilu,riehuminen,kieroilu,mustamaalaaminen ja kaikenlainen kiusenteko....vaikka exällä oli/on itelläänkin uus mies ni silti joku päässä vissiin naksahti.

• yxmuzi

Kyllä minuakin ottaisi, jos sekoaisin niin, että luulisin itseäni miehekseni.

• onnekas ex vaimo

Näitä täällä tehtaillaan! Ex vaimoja haukutaan mielinmärin. Ja joku vielä sanoo ettei oo huomannu!!!! heh..

• haukkuva mies puree

Juuri kuulin exän uudesta suhteesta. Lapset tapaavat isänsä 2 viikon välein ja sekin 12h hereillä pitää nyt jakaa uuden ja hänen kahden lapsensa kanssa, vaikka puoli vuotta ovat tunteneet. Siitä sanoin, että hänen tulisi sitten lisätä toinen arkitapaaminen, mutta ei, hänellä ei kuulemma tosiaankaan ole aikaa tälläiseen eikä tule, kun yksi on jo (2h). Olisihan se 14h 2 viikossa liikaa aikaa kahden pienen lapsen kanssa. No, enpä minä asialle mitään voi. Kuulemma olen kateellinen hänen suhteestaan, kun haluan että viettää edelleen aikaa omien lastensa kanssa.

• exäxäxä

Erohan on aina miehen vika, oli syy oikeasti missä vain. Nainen kuvittelee voivansa hallita ja kostaa exmiehellensä hänen aiheuttamansa mielipahan,oli syy oikeasti hänen tai ei. Mieshän näissä asioissa on kuintenkin suurimissa osissa tapauksista joissa jää yksin asumaan, ja rakentamaan uutta elämää. Oli itse täys paska exnainen ja rakastin hyppyyttää exääni. Millon mitäkin kummallisuuksia. Tein tätä niin kauan, kunnes menin uuteen suhteeseen ja siellä miehen takana olikin toinen samanlainen! Sillon vasta heräsin omaan käyttäytymiseen ja täytyy sanoo et kyl on exmiehellä ollut kestäminen. Ei muuta kuin hattu nöyrästi käteen ja anteeksi pyytelemään. Onneksi ex ei ole pitkävihaista tyyppiä ja saatiin asiat sovittua. Itse en välttämättä olisi käyttäytymistäni niin helposti anteeksi antanut, olin kyl niin perseenreikä.
      Eli nainen ei aina välttämättä huomaa omaa käyttäytymistä, ennenkuin joku kongreettisesti sen hänelle esiin tuo ja naamaan sitä vielä varmuudeksi hieroo!!!

• wilma60

Eihän avioliitto ole kunnossa jos ero tulee. On monenlaisia ongelmia ja se ex-eukko voi olla todella vaikea tapaus. Mutta miksi niistä asioista ei puhuta ja sanota toiselle suoraan että mietippä nyt vähän omaa käyttäytymistäsi? Puhumattomuus on varmaan monen avioliiton loppu. Kun loppuu puhuminen niin loppuu kaikki muukin ja siitä on sitten helppo lähteä lätkimään kun tulee uutta ja parempaa tiallelle. Ja vaikka ei tulisikaan niin uskon, että monta turhaa eroa koetaan pelkän puhumattomuuden takia. Asiat pitäisi käydä läpi, selvittää kaikki mahdollinen ja tehdä kaikki mahdollinen ennen eroa. Jos yhteiselämästä ei kuitenkaan tule mitään niin sitten ero. Uskon että näitä katkeria ex:ä olisi huomattavasti vähemmän jos erottaisiin niin että asiat on käyty läpi jo ennen eroa. Tiedettäisiin todella taustat ja syyt jotka on johtaneet eroon.

Paljon olen minäkin omaa käytöstäni läpikäynyt eron jälkeen ja en todellakaan ole viaton eroon. Mutta yhtä syyllinen siihen on myös ex-mies. Olisin todella kaivannut selitystä mutta sama puhumattomuus on jatkunut eron jälkeenkin. Mutta sama se, jokainen taaplaa tyylillään. Toivottavasti ex on oppinut uudessa suhteessaan puhumaan eikä jatkaisi samaa kierrettä joka meidän liitossa vallitsi.

• exäxäxä
        wilma60 kirjoitti:

Eihän avioliitto ole kunnossa jos ero tulee. On monenlaisia ongelmia ja se ex-eukko voi olla todella vaikea tapaus. Mutta miksi niistä asioista ei puhuta ja sanota toiselle suoraan että mietippä nyt vähän omaa käyttäytymistäsi? Puhumattomuus on varmaan monen avioliiton loppu. Kun loppuu puhuminen niin loppuu kaikki muukin ja siitä on sitten helppo lähteä lätkimään kun tulee uutta ja parempaa tiallelle. Ja vaikka ei tulisikaan niin uskon, että monta turhaa eroa koetaan pelkän puhumattomuuden takia. Asiat pitäisi käydä läpi, selvittää kaikki mahdollinen ja tehdä kaikki mahdollinen ennen eroa. Jos yhteiselämästä ei kuitenkaan tule mitään niin sitten ero. Uskon että näitä katkeria ex:ä olisi huomattavasti vähemmän jos erottaisiin niin että asiat on käyty läpi jo ennen eroa. Tiedettäisiin todella taustat ja syyt jotka on johtaneet eroon.

Paljon olen minäkin omaa käytöstäni läpikäynyt eron jälkeen ja en todellakaan ole viaton eroon. Mutta yhtä syyllinen siihen on myös ex-mies. Olisin todella kaivannut selitystä mutta sama puhumattomuus on jatkunut eron jälkeenkin. Mutta sama se, jokainen taaplaa tyylillään. Toivottavasti ex on oppinut uudessa suhteessaan puhumaan eikä jatkaisi samaa kierrettä joka meidän liitossa vallitsi.

Ei tässä ole tarkoitus etsiä syyllistä jo tapahtuneille asioille, vaan sille miksi ex kiusaa vaikka suhde on jo loppu.
        Ja meidän välillä ollut mitään puhumattomuutta exmiehen kanssa.
        Siispä jatkan nyt...
        Eli kun nainen on ollut se "vahvempi" suhteessa ja kantanut omasta mielestään suurimman osan vastuusta suhteessa jää vaihde niin sanotusti päälle.
        Kun ero tulee päälle, mies muuttaa yleenä yksi ja nainen jää vanhaan asuntoon lasten kanssa kun se on se "järkevin" vaihtoehto. MUTTA nainen jää myös yksin niiden hyvien ja huonojen muistojen kanssa. Ja niitähän me naiset rakastetaan vatvoa ylikaiken, eikösniin??
        Mieheen kun ollaan yhteydesä, kuullostaa kaveri siltä että hän toipuu tilanteesta nopeammin kuin sinä, ja sehän on ehdottomasti kielletty eikö niin?
        Itsellä on paha olla,mutta sitä ei suostuta ääneen sanomaan vaan hyökätään miehen kimppuun ja syytetään hänestä omasta pahasta olosta. Olisiko naisille suhteestä ylipääseminen helpompaa jos hänkin muuttaisi lasten kanssa yhteisestä asunnosta pois ja aloittaisi lasten kanssa uudelta pohjalta??
        Tässä vaiheessa, älähdetään että helvetissä ei, miksi repisin lapsen juurilta ja tää on hyvä paikka asua, on tarha ja koulu ja kaverit ja ja ja ..... Syitä riittä.
        Itse tein sen virheen, etten lähtenyt yhteisestä kodista vaan piinasin itseäni vuodesta toiseen ja mikäs sen parempi pahan olon purkamisen kohde kuin lasten isä.
        Mutta huomatkaa että lapset kärsivät aina, tapahtuu asiat heidän silmien edessä tai ei. Lapset lukevat meitä paremmin, kuin me heitä koskaan.
        Onneksi tapasin nykyisen aviomieheni ja hänen exnaisensa, koska
        muuten olisin tuskin koskaan herännyt omaan kostonhimoiseen käyttätymiseeni.

• PaHa äitipuoli

Olen samaa mieltä! Mieheni ex ei ole päässyt eroon miehestäni, vaikka hän oli se joka lähti. Itselläni ex-mieheni lähti uuden naisen mukaan ja totta aluksi oli paha olla, mutta aika teki tehtävänsä. Mieheni ex ei osaa elää omaa elämää, vaikka on oma uusi perhe.

Saa lapsilisät, mutta eipähän lapsilla näy uusia vaatteita koskaan päällä, mieheni maksaa kiltisti... =( ja lisäksi me maksamme minun ja mieheni lasten kulut. Minä käytän omienkin lapseieni lapsilisät mieheni lapsiin, tiukkaa se on, mutta kunnon vaatteet pitää olla (ei sieltä kalleimmasta päästä).

Minä, "paha" äitipuoli käytän lapset lääkärissä, en voi katsoa vain vierestä, että lapsia ei hoideta, ja aina sairaana tulivat meille, siihen saatiin stoppi, koska meillä on yhteinenkin lapsi ja mikä järki tuoda lapsia sairaana, muuten kuin kiusaksi. Selitys ei ole, että lapset haluavat, koska lapset saavat muuten tulla milloin vain haluavat.

Toivottavasti exäsi lasten vuoksi osaa päästä irti ja antaa lasten olla lapsia!

• Äiti omilleni

Meillä on ollut kuvaamasi kaltainen tilanne mieheni tyttären osalta. 12 vuotta olen hoitanut lasta, että äiti on päässyt menoihinsa, lomille, poikaystävän kanssa laatuaikaa viettämään ym. (isän tehdessä reissutyötä). Nyt tilanne on se että tyttö on 14, eikä enää mielellään tule meille, haluaa olla viikonloppuina kavereiden kanssa, poikaystäväkin on kuvioissa. Tämä ei tytön äidille sovi, hän haluaisi edelleen koulujen vapaa-ajat viettää ilman tyttöä. Joten äiti on ratkaissut asian niin, että lähettelee minulle textareita joissa haukkuu minua ja kotiamme. Syyttää siitä, että tyttö ei halua olla meillä. Niinhän se menee, kun ei enää lapsenvahdiksi tarvita voi hakkua vaikka lutkaksi.

• --KK--

Toivottavasti olet löytänyt uuden tyttöystäväsi suoraan ylä-asteelta,ettei vaan ole erehtynyt seurustelemaan kenenkään kanssa ennen sinua..ettei ole itse jonkun toisen kamala ex-muija :D
      Vertasin joskus vastaavanlaiseen yleistykseen autoja.Jos yksi honda ruostuu,niin kaikki hondat ovat ruosteisia paskoja.Entäs uudet ja vähänajetut hondat,ruostuvatko ne,jos niitä ei huolla?

• exxexexexex

Kylläpä jaksat olla hassun hauska.....

• --KK--
        exxexexexex kirjoitti:

Kylläpä jaksat olla hassun hauska.....

En hassunhauska,vaan autokauppias :D Ja ihan tottahan puhun!

• entinen ex

Exien on vain vaikea sietää sitä, että etteivät he ole korvaamattomia. Se pistää kiukkumaan ja tekemään kiusaa. Ei se sen ihmeellisempää ole. Surullista toki, mutta niin inhimillistä.

• miehet ovat avuttomi

Me ollaan korvaamattomia. Mihin se mies ressu joutuisi lastensa kanssa, ellei me äidit pidettäis huolta lapsista, kun mies ei osaa eikä taho. Kukapa sitä ilmaseksi hoitelee muut kuin äidit lapsiaan.

Sietäs miehenkin maksaa exälle hoitorahaa, kun itse ei lapsiaan osaa hoitaa.

Miehet on niin avuttomia, ettei pärjää ees ilman uusia naisikaan, heti pitää olla kotiapu asumassa kun ei osaa siivota tai pestä pyykkiä. Siivoojaksi kelpaa nainen kuin nainen, ei sitä kauaa etitä, viikko niin jo on uusi kotiapu saapunu. Tuskin muuta tietää kun nimen, senkin unotaa monesti päivässä.

• Upea, uusi, äiti,
        miehet ovat avuttomi kirjoitti:

Me ollaan korvaamattomia. Mihin se mies ressu joutuisi lastensa kanssa, ellei me äidit pidettäis huolta lapsista, kun mies ei osaa eikä taho. Kukapa sitä ilmaseksi hoitelee muut kuin äidit lapsiaan.

Miehet on niin avuttomia, ettei pärjää ees ilman uusia naisikaan, heti pitää olla kotiapu asumassa kun ei osaa siivota tai pestä pyykkiä. Siivoojaksi kelpaa nainen kuin nainen, ei sitä kauaa etitä, viikko niin jo on uusi kotiapu saapunu. Tuskin muuta tietää kun nimen, senkin unotaa monesti päivässä.

Minä olen sitten kolme kolme kertaa korvaamattomampi kuin sinä, koska olen
        1) exä
        2) äiti
        3) uusi vaimo

Ihanaa kun on toooooosi korvaamaton!

• exä on ykkönen!!
        Upea, uusi, äiti, kirjoitti:

1) exä
        2) äiti
        3) uusi vaimo

Totta, oot se kolmas ja exä on ykkönen, juuri näin! Hih...

• Hih ja Huh vai oliko
        exä on ykkönen!! kirjoitti:

Voi toista, sulla ei näköjään ole luetun ymmäräminen kohdallaan....No Hih...

• pahimus

Jaa-a, pyhimys-äiti-legenda elää ja voi hyvin. Hienoa että on sentään yksi hyvä ja virheetön ihmisjoukko: Äidit

• --KK--
        Upea, uusi, äiti, kirjoitti:

1) exä
        2) äiti
        3) uusi vaimo

Suurin osa uusperheen naisista on noita kaikkia,minäkin. Korvaamaton tuskin muuten kuin lapselleni.
        Rakkaus ja suhteet saattavat ajansaatossa muuttaa muotoaan ja loppua,mutta vanhemmuus pysyy muuttuessaankin!

• Lisää kahvia
        exä on ykkönen!! kirjoitti:

1) exä
        2) äiti
        3) uusi vaimo
        koska olen
        koska olen

....koska OLEN.....mitä et ymmärtänyt tästä?
        Vittu että Olet idari....

• haukkuva mies puree

Niinpä, oikeastaan on ihan hyvä, että lasten kanssa on joku järkevä (nainen), kun lapset ovat isällään. Tulee ehkä tunteet ja siisteyskin huomioiduksi sielläkin sitten. Ja varsinkin näin alussa hyvä, kun ex esittää hyvää isää ja uusi hyvää äitipuolta, niin mitäs huolta siinä. Mies on aina osannut valita kunnollisia naisia, joten varmaan tämä uusikin on hyvä ihminen, ainakaan lapset eivät ole oireilleet. Slle nyt ei voi mitään, että se mies näyttää edelleen olevan sitä mitä on...

• Nosf. ei kirj.

niin...exäsi vissiin koki että tuon luokan mullistus kuten uusi tyttöystävä ja yhteenmuutto olisi ollut vanhempien kesken keskustelun arvoinen juttu, mutta sinäkin teit niinkuin moni muu "vellihousu" että laitoit lapset kertomaan. Katsos kun niin tai näin, niin yhteishuollossa voisi vanhemmat keskustella tulevista ratkaisuistaan jotka vaikuttavat lastenkin elämään. Tokkopa sinäkään vain hymähtäisit tiedolle että exä ottaisi lapset ja muuttaisi 500kilsan päähän keksustelematta siitä kanssasi, ja kuulisit tästä muutosta omilta lapsiltasi vasta muuton jälkeen. Mutta niinhän se menee, että monen miehen empatiakyky on sangen rajoittunutta ja on turha odottaa että mies eron jälkeen kykenisi ajattelemaan asiaa lastensa kannalta tai edes ymmärtäisi, että jokainen ratkaisu jonka teet vanhempana myös vaikuttaa lasten elämään, tavalla tai toisella.

Täälläkin huudetaan jatkuvalla syötöllä että kumpikaan ei ole tilivelvollinen ex-puolisolleen tekemisistään ja kaikkien pitää elää omaa elämäänsä eron jälkeen. Tällä asenteella saa vaan lokaa niskaan ja tällaisen systeemin purkuun tarvitaan vain ja ainoastaan se, että ne ex-kumppanit edelleen keskustelevat avoimesti lastensa asioista ja myös niistä omista henk.koht.ratkaisuistaan, jotka vaikuttavat yhteisten lasten elämään. Ero tuli, mutta vanhemmuus jatkuu, ja jotta tuo vanhemmuus edelleen saadaan hoidettua yhteisymmärryksessä avoin keskustelu on se ainoa oikea tie minimoida ongelmia.

Mit'ä luulet, että exäsi olisi sinulle sanonut, jos olisit itse kertonut tuosta tyttöystävästä? -Odota vielä hetki, lapset eivät ole vielä valmiita uusiin muutoksiin. Olisit siis tavannut tyttöystävääsi muutaman kuukauden pidempään ja esitellyt sitten. Tai exäsi olisi suoraan kysynyt sinulta, miten tämä tulee vaikuttamaan vallitseviin kuvioihin, tarkoittaako tämä sitä, että aikasi ei enää riitä lapsille. Exäsi kokee sinun tehneen suuren päätöksen joka vaikuttaa lasten elämään, ja hän olisi halunnut puhua asiasta. Taustalla voi olla pelko, että mihin tämä johtaa ja mikä muuttuu lasten osalta. Lisäksi hän nyt jäi miettimään että mikäli teet tuon luokan ratkaisuja ilman avointa keskustelua, tulet tekemään saman uudestaan ja lapsia sanansaattajina käyttäen.

Exät harvemmin kovinkaan hulluja on, mutta tuppaavat kyllä ajattelemaan lasten näkökulmaa asiaan kuin asiaan, siinä missä monelle miehelle tämä toisen kenkiin, eli omien lastensa kenkiin,asettuminen ei oikein onnistu. Toki jokaisella on oikeus elää omaa elämäänsä ja tämähän onnistuu myös sitä kautta että sen vanhemmuuden edelleen hoitaa sen exän kanssa yhdessä toista vanhempaa kunnioittaen. Yhteinen intressi kun pitäisi molemmilla erovanhemmalla edelleen olla ne omat lapset.

Kirosanojen saattelemana syytät exiä siitä, että lapsia käytetään pelinappuloina. Mun mielestä tuollainen lasten sanansaattajakäyttö on nimenomaan sitä pelinappulatouhua. Kyse ei ole etteikö se exä kestäisi sitä, että olet uuden löytänyt. Lienette toki kovinkin eri mieltä siitä, miten nopeasti lasten eteen tuodaan lisää muutoksia ja mikä se lasten etu on eron jälkeen..Tästä voisi ihan keskustella niinkuin vanhemmat yleensä keskustelevat yhteisistä lapsistaan ja siitä, mikä se lasten etu on. Ero ja uusi kumppani on hemmetin huono syy unohtaa vanhemmuus ja yhteishuolto, ja miten vanhemmat yhdessä kasvattavat lapsia myös eron jälkeen.

Lienet edennyt hitusen nopeasti jos exäsi veti noin pahasti herneet nokkaansa. Eli kauan ehditte seurustella ennen tätä yhteenmuuttoa? Muutaman kuukauden, jolloin et edes itse vielä tunne naista joka on muuttamassa kanssasi saman katon alle? Tällainen nopeaakin nopeampi eteneminen ei kovinkaan monen ihmisen mielestä ole viisasta. Varsinkaan siinä vaiheessa kun on jo yksi liitto kaatunut ja lapsiakin on...

• *huoh*

Muuten hyvä, mutta ilman toisen vanhemman lupaa ei lasta saa muuttaa paikkakunnalta toiselle, varsinkin jos se hankaloittaa etävanhemman tapaamista lapseen/siin. Tarkista ensin faktat ennekuin alat kirjoittaa fiktiota :)

• Nosf. ei kirj.
        *huoh* kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta ilman toisen vanhemman lupaa ei lasta saa muuttaa paikkakunnalta toiselle, varsinkin jos se hankaloittaa etävanhemman tapaamista lapseen/siin. Tarkista ensin faktat ennekuin alat kirjoittaa fiktiota :)

Muuten ihan hyvä toi sinunkin juttusi, mutta lähivanhempi saa muuttaa just niin kauas kun haluaa vaikka yhteishuolto olisikin kunhan perustelut on kohdillaan. Etävanhempi ei voi muuttoa estää muuten kuin riitauttamalla asian käräjäoikeudessa, ja käräjäoikeus meidän maassamme ei "tuomitse" lapsia vuoroviikkohuolton. Eli vaikka etä riitauttaa asian, ei mitään takuita ole sille, että lapsen etu on jäädä vanhalle paikkakunnalle. Käräjäoikeus tosin ottaa sitten kantaa siihen, että miten matkakustannukset jatkossa menevät.

Maassamme asuu tuhansittain yhteishuollossa olevia erolapsia joiden vanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä toisistaan eron jälkeen. Luuletko tosiaan, että kaikki nämä tapaukset on käräjäoikeuden kautta ja etävanhemman luvalla tapahtuneet? Ainakaan ns. viikonloppuisät eivät kenenkään lähivanhemman muuttoa voi estää, oli lupa tai ei. On myös lukuisia etävanhempia jotka muuttavat toiselle paikkakunnalle ja hankaloittavat itse lasten tapaamisia lupia keneltäkään kysymättä...

Eli mitään fiktiotahan en kirjoittanut vaan kysyin miltä se alkuperäiseltä tuntuisi mikäli lähivanhempi ottaisi ja muuttaisi lasten kanssa ja ap. kuulisi tästä myöhemmin lapsiltaan? Yksinhuoltajaltahan tämä onnistuisi, yhtälailla lähivanhemmalta, jonka lapset harvoin tapaavat isäänsä. Kysehän oli nimenomaan empatiakykyä vaativasta kysymyksestä, eli kykeneekö ap. asettumaan toisen kenkiin. Ap- repuutti kun vastausta ei tullut, ja niin taisit sinäkin, kun vaadit faktaa fiktion sijaan... Eli edelleen pointtini oli se, että suurista muutoksista jotka vaikuttavat lasten elämään tulisi vanhempien aina keskustella keskenään. Ja tämä ainoastaan siitä syystä, että konfliktitilanteet voidaan välttää. Ap.n tilanne ei olisi niin tukala tällä hetkellä jos hänellä olsi ollut munaa keskustella asiasta sen toisen vanhemman kanssa ennen kuin lapset kertoivat uutiset äidilleen. Tästä olen 100% varma.

• Kyllä ottaa päähän
        Nosf. ei kirj. kirjoitti:

Muuten ihan hyvä toi sinunkin juttusi, mutta lähivanhempi saa muuttaa just niin kauas kun haluaa vaikka yhteishuolto olisikin kunhan perustelut on kohdillaan. Etävanhempi ei voi muuttoa estää muuten kuin riitauttamalla asian käräjäoikeudessa, ja käräjäoikeus meidän maassamme ei "tuomitse" lapsia vuoroviikkohuolton. Eli vaikka etä riitauttaa asian, ei mitään takuita ole sille, että lapsen etu on jäädä vanhalle paikkakunnalle. Käräjäoikeus tosin ottaa sitten kantaa siihen, että miten matkakustannukset jatkossa menevät.

Maassamme asuu tuhansittain yhteishuollossa olevia erolapsia joiden vanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä toisistaan eron jälkeen. Luuletko tosiaan, että kaikki nämä tapaukset on käräjäoikeuden kautta ja etävanhemman luvalla tapahtuneet? Ainakaan ns. viikonloppuisät eivät kenenkään lähivanhemman muuttoa voi estää, oli lupa tai ei. On myös lukuisia etävanhempia jotka muuttavat toiselle paikkakunnalle ja hankaloittavat itse lasten tapaamisia lupia keneltäkään kysymättä...

Eli mitään fiktiotahan en kirjoittanut vaan kysyin miltä se alkuperäiseltä tuntuisi mikäli lähivanhempi ottaisi ja muuttaisi lasten kanssa ja ap. kuulisi tästä myöhemmin lapsiltaan? Yksinhuoltajaltahan tämä onnistuisi, yhtälailla lähivanhemmalta, jonka lapset harvoin tapaavat isäänsä. Kysehän oli nimenomaan empatiakykyä vaativasta kysymyksestä, eli kykeneekö ap. asettumaan toisen kenkiin. Ap- repuutti kun vastausta ei tullut, ja niin taisit sinäkin, kun vaadit faktaa fiktion sijaan... Eli edelleen pointtini oli se, että suurista muutoksista jotka vaikuttavat lasten elämään tulisi vanhempien aina keskustella keskenään. Ja tämä ainoastaan siitä syystä, että konfliktitilanteet voidaan välttää. Ap.n tilanne ei olisi niin tukala tällä hetkellä jos hänellä olsi ollut munaa keskustella asiasta sen toisen vanhemman kanssa ennen kuin lapset kertoivat uutiset äidilleen. Tästä olen 100% varma.

Ehei, en reputtanut, ei vain ole hetkeen ollut aikaa tälle keskustelupalstalle.

Elikkäs, omasta mielestäni en tosiaan oo tilivelvollinen entiselleni. Tietty jos oisin oikeasti muuttamassa 500 km päähän, asia ois eri. Mut en koe että mun pitäs kysyä entiseltäni lupaa uusiin ihmissuhteisiini ja yhteenmuuttoon. En koe että se vahingoittaisi poikiani millään lailla. Entistäni se näköjään jostain syystä vahingoittaa, mut en sille mitään voi. Itse oon erosta jo yli päässyt, en voi sille mitään jos toinen ei oo.
        Entisen ja mun erosta on 2 vuotta. Mun mielestä ollaan oltu aika kauan keskenämme poikien kans ja oon antanu aikaa sopeutua eroon. Uuden tyttöystävän kans ollaan seukattu yli puol vuotta, ja ei olla muuttamassa yhteen huomenna ja tuskin vielä ylihuomennakaan, mutta puhetta asiasta on ollu, ja koska pojat niin kovasti on tykästyny uuteen tyttöystävään, oon siitä jo pojillekkin puhunu ja asiaa pohjustanu. Sanansaattajina en oo poikia pitäny, en oo vaan kokenu tarpeelliseks enää kahden vuoden jälkeen kysellä exältä lupia mihinkään.
        Pojat on ollu aivan innoissaan. Tarkotuksena ois hankkia tästä lähistöltä isompi kämppä. Nyt elellään aika ahtaasti. Samalta alueelta siis uusiki kämppä, eli poikien koulu ja kaverit säilyy, ja äidin luo sama matka ku ennenki. Pojat tulee mahdollisesti saamaan omat huoneet, tai ainaki yhteisen isomman huoneen. Kämpän hakuunhan menee aina aikaa, eli kyllä täs pojat ja uusi tyttöystävä ehtii tutustua vielä lisääki. Pojat on kertonu kovasti tykkäävänsä uudesta tyttöystävästäni. Me käydään porukalla uimahallissa, kirjastossa, jne. Tyttöystäväni kunnioittaa poikien äitiä eikä yritä olla uus äiti, vaan lähinnä pojille kaveri ja uusi aikuinen.
        Ja ymmärrän kyllä ton pointin nyt, et ehkä exäni ois sit halunnu et olisin informoinut tästä tilanteesta ja tulevasta yhteenmuutosta. Mut miks ihmeessä se ei voinu suoraan sanoa mulle et ois halunnu kuulla asiasta multa eikä pojilta, ja et sitä huolettaa, ja voitasko keskustella et miten tää vaikuttaa poikien elämään?? Näin se ei siis todellakaan oo sanonu. Vaan kuten aiemmin jo kerroin, jutut ja teot on ollu aivan uskomattomia. Pari päivää sitte kuulin yhteiseltä tuttavalta, et ex oli haukkunu mua paskaks isäks ja etten kuulemma aio enää tavata poikia ikinä. Huh huh. Mistäköhän hatusta se näitä juttuja repii? Mä en oo missään vaiheessa puhunu et tää viikko-viikko-systeemi muuttuis. Mä haluan edelleenki nähä poikia niin paljon ku mahdollista, ei uus parisuhde sitä asiaa muuta.
        Entisellä tuntuu nyt vaan olevan joku ongelma sen asian kans, et en oo jääny märehtimään ja murehtimaan sen perään, vaan oon jatkanu elämääni ja rakastunu uudelleen. Se ei siis ollukkaan korvaamaton. Sellasta tekstiä tulee välillä että ihan hirvittää. Toivottavasti ei puhu niitä poikien kuullen.
        Eli pointti on se, että on ok jos haluaa lasten parasta, mut millä lailla se on lasten parasta, et alkaa tolleen sekoilemaan ja mustamaalaamaan lasten isää?

• Kyllä ottaa päähän

Elikkäs, omasta mielestäni en tosiaan oo tilivelvollinen entiselleni. Tietty jos oisin oikeasti muuttamassa 500 km päähän, asia ois eri. Mut en koe että mun pitäs kysyä entiseltäni lupaa uusiin ihmissuhteisiini ja yhteenmuuttoon. En koe että se vahingoittaisi poikiani millään lailla. Entistäni se näköjään jostain syystä vahingoittaa, mut en sille mitään voi. Itse oon erosta jo yli päässyt, en voi sille mitään jos toinen ei oo.
        Entisen ja mun erosta on 2 vuotta. Mun mielestä ollaan oltu aika kauan keskenämme poikien kans ja oon antanu aikaa sopeutua eroon. Uuden tyttöystävän kans ollaan seukattu yli puol vuotta, ja ei olla muuttamassa yhteen huomenna ja tuskin vielä ylihuomennakaan, mutta puhetta asiasta on ollu, ja koska pojat niin kovasti on tykästyny uuteen tyttöystävään, oon siitä jo pojillekkin puhunu ja asiaa pohjustanu. Sanansaattajina en oo poikia pitäny, en oo vaan kokenu tarpeelliseks enää kahden vuoden jälkeen kysellä exältä lupia mihinkään.
        Pojat on ollu aivan innoissaan. Tarkotuksena ois hankkia tästä lähistöltä isompi kämppä. Nyt elellään aika ahtaasti. Samalta alueelta siis uusiki kämppä, eli poikien koulu ja kaverit säilyy, ja äidin luo sama matka ku ennenki. Pojat tulee mahdollisesti saamaan omat huoneet, tai ainaki yhteisen isomman huoneen. Kämpän hakuunhan menee aina aikaa, eli kyllä täs pojat ja uusi tyttöystävä ehtii tutustua vielä lisääki. Pojat on kertonu kovasti tykkäävänsä uudesta tyttöystävästäni. Me käydään porukalla uimahallissa, kirjastossa, jne. Tyttöystäväni kunnioittaa poikien äitiä eikä yritä olla uus äiti, vaan lähinnä pojille kaveri ja uusi aikuinen.
        Ja ymmärrän kyllä ton pointin nyt, et ehkä exäni ois sit halunnu et olisin informoinut tästä tilanteesta ja tulevasta yhteenmuutosta. Mut miks ihmeessä se ei voinu suoraan sanoa mulle et ois halunnu kuulla asiasta multa eikä pojilta, ja et sitä huolettaa, ja voitasko keskustella et miten tää vaikuttaa poikien elämään?? Näin se ei siis todellakaan oo sanonu. Vaan kuten aiemmin jo kerroin, jutut ja teot on ollu aivan uskomattomia. Pari päivää sitte kuulin yhteiseltä tuttavalta, et ex oli haukkunu mua paskaks isäks ja etten kuulemma aio enää tavata poikia ikinä. Huh huh. Mistäköhän hatusta se näitä juttuja repii? Mä en oo missään vaiheessa puhunu et tää viikko-viikko-systeemi muuttuis. Mä haluan edelleenki nähä poikia niin paljon ku mahdollista, ei uus parisuhde sitä asiaa muuta.
        Entisellä tuntuu nyt vaan olevan joku ongelma sen asian kans, et en oo jääny märehtimään ja murehtimaan sen perään, vaan oon jatkanu elämääni ja rakastunu uudelleen. Se ei siis ollukkaan korvaamaton. Sellasta tekstiä tulee välillä että ihan hirvittää. Toivottavasti ei puhu niitä poikien kuullen.
        Eli pointti on se, että on ok jos haluaa lasten parasta, mut millä lailla se on lasten parasta, et alkaa tolleen sekoilemaan ja mustamaalaamaan lasten isää?

Vielä sulle, Nosf. ei kirj:

Yhdessä viestissäsi oli tällainen kohta:
        "Ero ja uusi kumppani on hemmetin huono syy unohtaa vanhemmuus ja yhteishuolto, ja miten vanhemmat yhdessä kasvattavat lapsia myös eron jälkeen."

Kirjassa nimeltä Huonetta vai sukua - Elämää uusperheessä (kirj. Kaisa Raittila ja Päivi Sutinen, 2008) tähän asiaan sanotaan näin:

"Koska vanhemmuus ja parisuhde ovat irronneet toisistaan huoltajuuslainsäädännön muutosten vuoksi sekä prosesseina että käsitteinä, eron jälkeisestä vanhemmuudesta ei pitäisi puhua entisten puolisoiden yhteisenä projektina. Vain huoltajuus on jaettavissa, vanhemmuus ei."

Että näin.

• Nosf.ei kirj.

Vielä sulle, Nosf. ei kirj:

Yhdessä viestissäsi oli tällainen kohta:
        "Ero ja uusi kumppani on hemmetin huono syy unohtaa vanhemmuus ja yhteishuolto, ja miten vanhemmat yhdessä kasvattavat lapsia myös eron jälkeen."

Kirjassa nimeltä Huonetta vai sukua - Elämää uusperheessä (kirj. Kaisa Raittila ja Päivi Sutinen, 2008) tähän asiaan sanotaan näin:

"Koska vanhemmuus ja parisuhde ovat irronneet toisistaan huoltajuuslainsäädännön muutosten vuoksi sekä prosesseina että käsitteinä, eron jälkeisestä vanhemmuudesta ei pitäisi puhua entisten puolisoiden yhteisenä projektina. Vain huoltajuus on jaettavissa, vanhemmuus ei."

Että näin.

Näin siis uusperheen näkökulmasta. Lasten näkökulmasta asioihin lainaamasi teksti ei kerro mitään. Luuletko että tuo samainen teksti esiintyisi tutkimuksessa jossa selvitetään lasten mielipiteitä siitä, mikä olisi ihanneratkaisu eron jälkeen? Mitä lapset haluavat eron jälkeen? Vuorohuollossa olevista lapsista sangen moni on sitä mieltä aikuisena että ratkaisu oli loistava, ja vuorohuolto on nimenomaan vanhemmuuden jakamista yhteisen arjen elämisen myötä. Kykenevätkö kaksi sinkuksi jäänyttä vanhempaa edelleen jakamaan myös vanhemmuuden, vai meneekö se niin, että uusperheen perustamisen jälkeen toisella vanhemmalla ei riitä enää voimavaroja kahden perheen lasten vanhempana toimimiseen? Tässä puhun nyt tapauksista joissa edellisen liiton lasten tapaamiset hiipuvat ajan saatossa sen uusperheellisen vanhemman omasta halusta/kyvyttömyydestä toimia vanhempana myös edellisen liiton lapsille.

Uusperheelliset pitävät luonnollisesti uusperheyttä loistoratkaisuna lapsilleen. Minun mielestäni moni etälapsi menettää toisen vanhempansa tämän perustettua uusperheen. Heikoimmassa asemassa ovat nimenomaan etälapset, jotka eivät kuulu uusperheeseen kuin aniharvoin käytännössä, mutta teoriassa kuuluvat sitten kuitenkin. Vai kuuluvatko? Jos kuuluvat, miksi heihin ei pidetä yhteyttä uusperheestä muutenkin kuin tapaamisten aikana? Huomioidaanko heidän tarpeensa niin ajallisesti kuin rahallisesti siellä uusperheen keittiön pöydän ääressä, jossa suuret päätökset tehdään?

Ja älä ymmärrä väärin. tunnen myös uusperheitä jotka on perustettu lapsia kuunnellen, ajan kanssa, ja joissa kaikki lapset huomioidaan kummassakin perheessä.

Jos vanhemmuutta ei kerran voi jakaa, niin kasvatusvastuuhan jää vain yhdelle vanhemmalle. Huoltajuushan on vain paperinpalanen. Vanhemmuuttahan ne siellä käräjillä miettii ottaessaan kantaa, missä lasten tulisi asua ja kumpi vanhempi kykenee toimimaan vanhempana. Lastensuojelu tekee nimenomaan vanhemmuuden arvioinnin...Jos allekirjoittaisin tuon väittämän että vanhemmuutta ei voi jakaa eron jälkeen joutuisin myös samalla pohtimaan sitä, että mikä merkitys lapsen tapaamisoikeudella eron jälkeen loppupeleissä on, jos vanhempia on vain yksi eron jälkeen....

• Nosf. ei kirj.

Tekstisi perusteella exäsi käytöksen taustalla on nimenomaan pelko mitä yhteenmuutto tuo tullessaan. Kysehän ei ole siitä, että lupaa tarvitsee ex-vaimolta pyytää mutta jos haluat sopan nyt äkkiä kuntoon, mene hänen juttusille ja kerro sen, minkä jo kerroit: Ette muuta vielä yhteen ja pahoittele sitä että lapset toivat tiedon etkä sinä. Exäsi lienee kauhusta kankea, sillä ei olisi ensimmäinen kerta kuin poikalapset haluavat jossain vaiheessa vartuttuaan asua nimenomaan sen isän kanssa. Ex-vaimosi tietää tämän ja pelkää "kaappaatko" lapset nyt luoksesi. Pieni vakuuttelu sinulta siitä, että vuorohuolto jatkuu vaikka muutatte yhteen jne. toisi varmasti rauhan myös exäsi sieluun. Kokeile! Me naiset ollaan pöhköjä et me halutaan puhua kaikesta juurta jaksain. Kyse ei ole siitä, että haluamme jyrätä exän tahdon tai pompottaa exää. Aikuiset ihmiset voivat olla kovinkin eri mieltä asioista mutta aikuisina pystyvät myös hyväksymään toisen näkökulman ja kunnioittamaan hänen päätöksiään mutta jos ei mistään puhuta, toista ei voi ymmärtää.

Tsemppiä sinne sen exän kanssa. Saat kyllä homman rauhoittumaan jos haluat. Kaikkien etu lienee kuitenkin se, että tulisitte toimeen ja jos hitusen nyt joustat ja tulet vähän vastaan voit estää "sodan". Lue täältä näitä kauhukertomuksia siitä, kuinka uusperhe ja exä on sotajalalla vielä vuosienkin jälkeen kun kukaan ei ole valmis joustamaan hitustakaan. Mietippä mikä helvetti se lapsille on joutua tappelevien aikuisten keskelle. Pieni uhraus sinulta, ja ylpeytesikään ei liene sen arvoinen, että et voisi sitä tehdä lastesi tähden. Jos exä on luupää, niin annan olla, mutta yritä itse korjata se, missä pieleen meni, ja teidän tapauksessa ainoa mikä meni alunperin pieleen oli se, että tyttöystävästä ja yhteenmuutosta kertoi lapset etkä sinä.

• *huoh*

Tekstisi perusteella exäsi käytöksen taustalla on nimenomaan pelko mitä yhteenmuutto tuo tullessaan. Kysehän ei ole siitä, että lupaa tarvitsee ex-vaimolta pyytää mutta jos haluat sopan nyt äkkiä kuntoon, mene hänen juttusille ja kerro sen, minkä jo kerroit: Ette muuta vielä yhteen ja pahoittele sitä että lapset toivat tiedon etkä sinä. Exäsi lienee kauhusta kankea, sillä ei olisi ensimmäinen kerta kuin poikalapset haluavat jossain vaiheessa vartuttuaan asua nimenomaan sen isän kanssa. Ex-vaimosi tietää tämän ja pelkää "kaappaatko" lapset nyt luoksesi. Pieni vakuuttelu sinulta siitä, että vuorohuolto jatkuu vaikka muutatte yhteen jne. toisi varmasti rauhan myös exäsi sieluun. Kokeile! Me naiset ollaan pöhköjä et me halutaan puhua kaikesta juurta jaksain. Kyse ei ole siitä, että haluamme jyrätä exän tahdon tai pompottaa exää. Aikuiset ihmiset voivat olla kovinkin eri mieltä asioista mutta aikuisina pystyvät myös hyväksymään toisen näkökulman ja kunnioittamaan hänen päätöksiään mutta jos ei mistään puhuta, toista ei voi ymmärtää.

Tsemppiä sinne sen exän kanssa. Saat kyllä homman rauhoittumaan jos haluat. Kaikkien etu lienee kuitenkin se, että tulisitte toimeen ja jos hitusen nyt joustat ja tulet vähän vastaan voit estää "sodan". Lue täältä näitä kauhukertomuksia siitä, kuinka uusperhe ja exä on sotajalalla vielä vuosienkin jälkeen kun kukaan ei ole valmis joustamaan hitustakaan. Mietippä mikä helvetti se lapsille on joutua tappelevien aikuisten keskelle. Pieni uhraus sinulta, ja ylpeytesikään ei liene sen arvoinen, että et voisi sitä tehdä lastesi tähden. Jos exä on luupää, niin annan olla, mutta yritä itse korjata se, missä pieleen meni, ja teidän tapauksessa ainoa mikä meni alunperin pieleen oli se, että tyttöystävästä ja yhteenmuutosta kertoi lapset etkä sinä.

Siis voi hyvää päivää sun kirjoituksia. Poosaat ja poosaat aina vaan. Ja sit kaiken huipuksi ehdotat kaverille tosissas, että menis hattu kourassa nöyrästi pyytään armoa exältä. En ihmettele yhtään, että sun exmiehes ei puhunut sulle suhteen aikana. Niin hyvin nimittäin käänsit kaikki asiat mihen kantilta negatiivisiksi. Onneksi me kaikki naiset ei olla kuin sinä, muuten meillä ei olis elossa enää yhtään miestä koko maassa.
        Ketjun aloittajalle toivotan tsemppiä ja VOIMAA!! Tee päätökset juuri sen mukaan kuin itse parhaaksesi( lasten ja naisesi) näet. Muista isot päätköset vaativat aina rohkeutta ja oman pään pitämistä.

• Nosf. ei kirj.
        *huoh* kirjoitti:

Siis voi hyvää päivää sun kirjoituksia. Poosaat ja poosaat aina vaan. Ja sit kaiken huipuksi ehdotat kaverille tosissas, että menis hattu kourassa nöyrästi pyytään armoa exältä. En ihmettele yhtään, että sun exmiehes ei puhunut sulle suhteen aikana. Niin hyvin nimittäin käänsit kaikki asiat mihen kantilta negatiivisiksi. Onneksi me kaikki naiset ei olla kuin sinä, muuten meillä ei olis elossa enää yhtään miestä koko maassa.
        Ketjun aloittajalle toivotan tsemppiä ja VOIMAA!! Tee päätökset juuri sen mukaan kuin itse parhaaksesi( lasten ja naisesi) näet. Muista isot päätköset vaativat aina rohkeutta ja oman pään pitämistä.

Ja lasten edun takia nimenomaan pitäisi siihen rauhaan pyrkiä, keinolla millä hyvänsä, mutta ihmisten välinen vuorovaikutus taitaa olla sinulle silkkaa hepreaa kommenttisi perusteella.

Oikeassa olet, että se todella vaatii suurta rohkeutta olla se aikuisempi osapuoli ja toimia sen mukaan, että suuremmat raastavat riidat jotka saa kaikki voimaan pahoin, niin uusperheessä kuin eroperheessäkin, vältetään, ja nimenomaan lasten takia. Toiset toki haluavat pitää päänsä ja ylläpitää sotatilaa vuosikaudet.

Ja ole toki onnellinen siitä, ettet ole kuin minä joka olen vierestä seurannut lasteni tuskaa meidän erokiistojen takia. Voisit vaikka vahingossa siirtyä samalle puolelle aitaa kanssani ja neuvomaan muitakin uusperheellisiä ja erovanhempia pyrkimään sopuratkaisuun ja vastaantulemiseen ennenkuin tilanne lähtee lapasesta ihan totaalisesti. Mutta tottakai se on tärkeämpää että me aikuiset pidetään päämme ja kiinni siitä, kuka on oikeassa ja väärässä. Mitäpä niillä lapsilla on väliä, jotka sen keskellä joutuvat kärsimään, eiks juuuu???????

Kiitos arvauksistasi exäni puhumattomuudesta ja minusta. Meni nyt vähän pieleen ja osaat varmaan jatkossa keskittyä alkuperäisen kirjoittajan neuvomiseen ja auttamiseen ja kykenet esittämään eriävät mielipiteesi jättäen minut vähemmälle huomiolle. Kerron toki heti, jos mielipiteitä tai analyysejä itsestäni sinulta kaipaan.

• *huoh*

Ja lasten edun takia nimenomaan pitäisi siihen rauhaan pyrkiä, keinolla millä hyvänsä, mutta ihmisten välinen vuorovaikutus taitaa olla sinulle silkkaa hepreaa kommenttisi perusteella.

Oikeassa olet, että se todella vaatii suurta rohkeutta olla se aikuisempi osapuoli ja toimia sen mukaan, että suuremmat raastavat riidat jotka saa kaikki voimaan pahoin, niin uusperheessä kuin eroperheessäkin, vältetään, ja nimenomaan lasten takia. Toiset toki haluavat pitää päänsä ja ylläpitää sotatilaa vuosikaudet.

Ja ole toki onnellinen siitä, ettet ole kuin minä joka olen vierestä seurannut lasteni tuskaa meidän erokiistojen takia. Voisit vaikka vahingossa siirtyä samalle puolelle aitaa kanssani ja neuvomaan muitakin uusperheellisiä ja erovanhempia pyrkimään sopuratkaisuun ja vastaantulemiseen ennenkuin tilanne lähtee lapasesta ihan totaalisesti. Mutta tottakai se on tärkeämpää että me aikuiset pidetään päämme ja kiinni siitä, kuka on oikeassa ja väärässä. Mitäpä niillä lapsilla on väliä, jotka sen keskellä joutuvat kärsimään, eiks juuuu???????

Kiitos arvauksistasi exäni puhumattomuudesta ja minusta. Meni nyt vähän pieleen ja osaat varmaan jatkossa keskittyä alkuperäisen kirjoittajan neuvomiseen ja auttamiseen ja kykenet esittämään eriävät mielipiteesi jättäen minut vähemmälle huomiolle. Kerron toki heti, jos mielipiteitä tai analyysejä itsestäni sinulta kaipaan.

Erikoisen tästä keskustelusta tekee se, että luulet olevasi aino jolla on ollut vaikea ero takanaan. Ja näin ollen myös oletat selkeästi , että tarjoamasi neuvot ovat ainoat oikeat.
        Olen pahoillani puolestasi, että erosi on ollut vaikea ja nyt purat katkeruuttasi täällä "auttamalla" uusioperheitä ratkomaan ongelmia.
        Mutta kun jokainen ero on erilainen, ja siihen liityvät ratkaisut hyvinkin toisistaan poikkeavia(me kaikki kun olemme erillaisia). Ja olen pahoillani, etten näe asioita samalta kannalta kuin sinä(tai toisaalta, en olekkaan) ja se selkeästi ärsyttää sinua.
        Mielestäni ap:n ei tarvitse perustella uuden elämänsä vaiheitä exälle millään muodoin, ja tuo lapsiin vetoaminen ja pelko lasten " kaappaamisesta" ei todellakaan tee asioista uskottavampaa tai hyväksyttävämpää millään tavalla.
        Edelleenkin toivotan ap:lle kaikkea hyvää ja olisi kiva tietää miten hänellä asiat ovat lähteneet sujumaan.

• Nosf.ei kirj.
        *huoh* kirjoitti:

Erikoisen tästä keskustelusta tekee se, että luulet olevasi aino jolla on ollut vaikea ero takanaan. Ja näin ollen myös oletat selkeästi , että tarjoamasi neuvot ovat ainoat oikeat.
        Olen pahoillani puolestasi, että erosi on ollut vaikea ja nyt purat katkeruuttasi täällä "auttamalla" uusioperheitä ratkomaan ongelmia.
        Mutta kun jokainen ero on erilainen, ja siihen liityvät ratkaisut hyvinkin toisistaan poikkeavia(me kaikki kun olemme erillaisia). Ja olen pahoillani, etten näe asioita samalta kannalta kuin sinä(tai toisaalta, en olekkaan) ja se selkeästi ärsyttää sinua.
        Mielestäni ap:n ei tarvitse perustella uuden elämänsä vaiheitä exälle millään muodoin, ja tuo lapsiin vetoaminen ja pelko lasten " kaappaamisesta" ei todellakaan tee asioista uskottavampaa tai hyväksyttävämpää millään tavalla.
        Edelleenkin toivotan ap:lle kaikkea hyvää ja olisi kiva tietää miten hänellä asiat ovat lähteneet sujumaan.

Päinvastoin, ystäväiseni, sinua taitaa ärsyttää minun kirjoitukseni huomattavasti enemmän kun siirryit henk.kohtaiseen analyysiin minusta ja erostani. Sinun kirjoituksesei ei ärsytä, eikä herätä mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen, suomessa kun todellakin on se sananvapaus. Edelleen tuputat minulle diagnoosia katkeruus ja väität minun luulevan että oma mielipiteeni ja kokemukseni on ainoa oikea. Osaisitko jostain poimia sellaisen kohdan jossa tämä mahdollisesti ilmenisi? Olen vain esittänyt oman teoriani miten ap. voisi toimia, ja jonka uskon tuottavan rauhan exän sieluun ja suurempi konflikti jää syntymättä. Usko sinä omaasi, ja jätäthän nyt minun analysoimiseni niille ammattilaisille, kiitos!

• *huoh*
        Nosf.ei kirj. kirjoitti:

Päinvastoin, ystäväiseni, sinua taitaa ärsyttää minun kirjoitukseni huomattavasti enemmän kun siirryit henk.kohtaiseen analyysiin minusta ja erostani. Sinun kirjoituksesei ei ärsytä, eikä herätä mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen, suomessa kun todellakin on se sananvapaus. Edelleen tuputat minulle diagnoosia katkeruus ja väität minun luulevan että oma mielipiteeni ja kokemukseni on ainoa oikea. Osaisitko jostain poimia sellaisen kohdan jossa tämä mahdollisesti ilmenisi? Olen vain esittänyt oman teoriani miten ap. voisi toimia, ja jonka uskon tuottavan rauhan exän sieluun ja suurempi konflikti jää syntymättä. Usko sinä omaasi, ja jätäthän nyt minun analysoimiseni niille ammattilaisille, kiitos!

Ei itseasiassa ärsytä, huvittaa kylläkin. Olin nimittäin lisäämässä tuohon edelliseen tekstiini, että ap kirjoitti siitä kuin ex haukkuu häntä paskaksi ja huonoksi isäksi.
        Sinä vastaat hänelle ensimmäisessä vastauksessasi
        nimittämällä häntä "vellihousuksi". Onko tämä tukemista uusioperheelle?
        Seuraavaksi oletkin neuvomassa häntä myötämieliseksi exäänsä kohtaan, välttääkseen suuremman sodan.
        Ja lasten äitiä puolustelet juuri sillä, että hän pelkää menettävänsä lapset mihelle, kun hän rakentaa uutta ilman vanhan hyväksyntää. Jos hän oikeasti pelkäisi menettävänsä lapset, ap:n uuden elämän takia, ei kai hän haukkuisi ap:ta huonoksi isäksi ja puhuisi paskaa selän takana minkä ehtisi? Eikö jokainen järkevä ihminen olisi soittanut ensin ja kysynyt onko lasten puheissa perää.
        Et ole mielestäni johdonmukainen, mutta sen onkin vain minun mielipiteeni.

Meidän välillä näyttää olevan sen verran vahva näkemysero asiasta, että jätän tämän aiheen tähän ja toivotan analysoinnin täyteistä kevättä.

• Nosf. ei kirj.
        *huoh* kirjoitti:

Ei itseasiassa ärsytä, huvittaa kylläkin. Olin nimittäin lisäämässä tuohon edelliseen tekstiini, että ap kirjoitti siitä kuin ex haukkuu häntä paskaksi ja huonoksi isäksi.
        Sinä vastaat hänelle ensimmäisessä vastauksessasi
        nimittämällä häntä "vellihousuksi". Onko tämä tukemista uusioperheelle?
        Seuraavaksi oletkin neuvomassa häntä myötämieliseksi exäänsä kohtaan, välttääkseen suuremman sodan.
        Ja lasten äitiä puolustelet juuri sillä, että hän pelkää menettävänsä lapset mihelle, kun hän rakentaa uutta ilman vanhan hyväksyntää. Jos hän oikeasti pelkäisi menettävänsä lapset, ap:n uuden elämän takia, ei kai hän haukkuisi ap:ta huonoksi isäksi ja puhuisi paskaa selän takana minkä ehtisi? Eikö jokainen järkevä ihminen olisi soittanut ensin ja kysynyt onko lasten puheissa perää.
        Et ole mielestäni johdonmukainen, mutta sen onkin vain minun mielipiteeni.

Meidän välillä näyttää olevan sen verran vahva näkemysero asiasta, että jätän tämän aiheen tähän ja toivotan analysoinnin täyteistä kevättä.

Ihminen joka kokee olevansa uhattu jonka turvallisuus järkkyy käyttäytyy usein ap. exän tavoin eikä tässä tilassa kovinkaan moni rationaalisesti käyttäydy. Kyllä, minä pidän sellaisia ihmisiä vellihousuina jotka eivät kykene keskustelemaan asioista suoraan, vaan laittavat muut asialle, tässä tapauksessa lapset olivat sanansaattajina. Ap:n tarkotus ei liene ollut käyttää lapsiaan sanansaattajina, mutta vanhempana häneltä olisi voinut odottaa sellaista tilannetajua, että tietäisi, että lapset kyllä kertovat sille toiselle vanhemmalle, ennemmin tai myöhemmin.

Jos koet kirjoitukseni huvittavina, olisit varmaan murjaisuut jonkun mojovan vitsin sen sijaan että rupesin arvuuttelemaan minun luonnettani ja mennyttä suhdettani saadaksesi tukea omalle teoriallesi.

Ja juu, näkemyseromme on tosiaan ilmiselvä, enkä jaksa minäkään tätä sen enempää vatvoa. Ap:hän sen exänsä tuntee ja kykenee sen pohjalta päättämään mikä on paras ratkaisu siihen omaan tilanteeseen ja mistä narusta kannattaa nykiä. Analysoinnin täytteistä kevättä myös sinulle.

• ????????????????????

Ihminen joka kokee olevansa uhattu jonka turvallisuus järkkyy käyttäytyy usein ap. exän tavoin eikä tässä tilassa kovinkaan moni rationaalisesti käyttäydy. Kyllä, minä pidän sellaisia ihmisiä vellihousuina jotka eivät kykene keskustelemaan asioista suoraan, vaan laittavat muut asialle, tässä tapauksessa lapset olivat sanansaattajina. Ap:n tarkotus ei liene ollut käyttää lapsiaan sanansaattajina, mutta vanhempana häneltä olisi voinut odottaa sellaista tilannetajua, että tietäisi, että lapset kyllä kertovat sille toiselle vanhemmalle, ennemmin tai myöhemmin.

Jos koet kirjoitukseni huvittavina, olisit varmaan murjaisuut jonkun mojovan vitsin sen sijaan että rupesin arvuuttelemaan minun luonnettani ja mennyttä suhdettani saadaksesi tukea omalle teoriallesi.

Ja juu, näkemyseromme on tosiaan ilmiselvä, enkä jaksa minäkään tätä sen enempää vatvoa. Ap:hän sen exänsä tuntee ja kykenee sen pohjalta päättämään mikä on paras ratkaisu siihen omaan tilanteeseen ja mistä narusta kannattaa nykiä. Analysoinnin täytteistä kevättä myös sinulle.

Aivan sama sinun on väitellä ja selittää,ex on aina se kaikista pahin :)

• luottamuspula tulee

Nof. ei kirj. taisi kirjoittaa asian juuri niinkuin se on. Lapset usein etäisiltä unohtuvat ja asiat saa lapsilta kuulla, kun "unohtuu"

• huoh itsellesi
        *huoh* kirjoitti:

Ihmeellistä kannustaa lasten vanhempia riitelemään keskenään. Kenenkähän elämää se helpottaa?

• jk

vai niin

• ei kirjan orja

Useat kirjat nyt sanoo mitä sanoo, monet kirjoittajat eivät edes tiedämitä on vanhemmutts. Kuka kattoo kirjasta miten joku asia pitää hoitaa? En minä ainakaan, teen niinkuin itsetä tuntuu parhaalta ja lapsista.

Ei elämää eletä kuin kirjoissa, vaan elämä eletään tässä ja jokaisen ihmisen omalla tavalla.

Kummallista kun jotkut elää kirjojen oppien mukaan.
      Jos kirjassa sanotaan että sun pitää tiistaina syödä perunoita ja tosrtaina kaalia, niin teetkö niin?

Ja mitä tulee lastenhoito kirjoihin, ne on munm ielestä niin puppua että, lapsettomat ihmiset niitä kirjottaa ja kuvittelee mitä pitää tehdä. Käytännössä yksikään kirjanohje ei päde. Ei kukaan voi tulla sanoo miten sun pitää tehdä, joakinen tekee sen niinkuin on parasta.

• JH

tiedämitä
        vanhemmutts
        itsetä
        munm
        ielestä
        kirjanohje

Lissu olet ääliö ja taas kerran todistit sen.

• voi lissu...

Äidinkielen kirjan voisit ottaa esille ja opiskella sitä, ja myös nykysuomen sanakirjan voisit lukaista.
        Oikeenkirjoitusta voit myös harjoitella.

• lapsen kasvatusta

Maalaisjärki monelta puuttuukin mutta ei nuo lastenhoitokirjat ole mitään satua,monikin niistä kirjoittajista on itse vanhempi eivätkä kirjat ole sitä varten että NÄIN PITÄÄ elää vaan että vanhemmat voivat kokeilla eri toimintatapoja oman lapsensa kohdalla. Kaikilla kun ei ole kokemusta lapsista ennen sitä oman lapsen maailmaan tuloa,tuskin se sitä tarkoittaa että joku eläisi kirjan mukaan.

"Käytännössä yksikään kirjanohje ei päde." Kerro esimerkki?

• lissu ry

Tuota...eiks kukaan muu tee vihreitä kuin lissu?? Miks jotain ärsyttää hänessä kaikki alkaa mennä jo yli hilseen toi lissu hysteria...

• blaaaaa,,

lissuuuuuuuuuuuuuu

• Siski että

Ai miski, no siski, että jo riittää se lässytys.

• gvubnkl

Tee vihreitä BUA-HAH-HAAAAAAAAAAAAAAA

• Eteen päin

Täällä yx ex-Lissu Lissu ry:stä. Ei tarvitse olla v-mäinen, kun ei ole asioita, miksi joutuisi olemaan tekemisissä entisen kanssa. Pyrkikää tähän. Oma elämä ilman turhia jaaritteluja uusista ja entisistä.

• lissu ry

Mukava kuulla, ett' öossu ry kasvaa uudella jäsenellä. Meitä on jo paljon jotka ajattelemme itsenäiseti. Muutos kestää kauan, ennenkuin ymmärretään yhteinen sävel. Emme ole kieroon kasvaneita, vaan vaan ajattelemme järjellä.

• lissu ry
        lissu ry kirjoitti:

Mukava kuulla, ett' öossu ry kasvaa uudella jäsenellä. Meitä on jo paljon jotka ajattelemme itsenäiseti. Muutos kestää kauan, ennenkuin ymmärretään yhteinen sävel. Emme ole kieroon kasvaneita, vaan vaan ajattelemme järjellä.

korjaus edelliseen

siis lissu ry

• exä minäkin

Alkuperäiselle tosiaan tsemppiä "koitoksessasi"!! Tätä palsataa lukiessa on kyllä huomannut että sekopäisiä exiä todellakin löytyy. Tarinaasi lukiessa voisin kuvitella että puhut mieheni elämästä. Ja älä todellakaan lähde hattu kourassa anomaan armoa exältäsi vaan anna mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Teidänkin erosta on jo 2 vuotta en tosiaan ymmärrä mitä sun tekemiset exälle kuuluu kun kerran lapsitasikin olet huolehtinut. Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa että ikävä kyllä mieheni lapsista on tullut kiistakapulat ja siitä mieheni exä on pitänyt huolen. Lapset ovat joutuneet kuuntelemaan äidin tuskan ja nimittelyt isästään joten varmasti on arvet jättänyt heidän lapsiin. Ja ketä siitä syytetään isää tietenkin! Vaikka isä kuuntelee kun toinen huutaa lasten edessä. Ja siinäkin äiti taas ajattelee lastensa parasta. Sanonta aika parantaa haavat ei ole pitänyt monessakaan tapauksessa jossa exä tosiaan on sekopää. Tsemppiä ja jaksamisia.

• exänyxä

Rakas nyxä, odota muutama vuosi, niin saat saman kohtelun miehen nykyinen exä. Itse en ottaisi miestä, jolla on "sekopääexä", kyllä siinä on miehellä sormensa pelissä.

• Oletko itse nähnyt?

Näinkin voi käydä: soitin exälle että "ok, en vaadi enempää tapaamisia ja ymmärrän, ettei hän vaan ehdi. Eihän asia minulle kuulu". Taustalla kuului naisen ääni ja ex alkoi esittää riitaa ja sen ratkaisemista. Ja minä toisessa päässä, että anteeksi mitä? Kun en edes sanonut mitään enkä varsinkaan huutanut, kun lapset nukkuivat viereisessä huoneessa (eivätkö heränneetkään kyllä). Uudelle piti esittää, että ex sekosi... Kiva pohja yhteistyölle tosiaan. Toisaalta on tosi helpottunut olo, ettei ole itse enää vedätettävänä siinä...

• vastailee ittelleens

lissu taas pätee.......

• vaikeaaaa

Itse lähdin toisen miehen mukaan. Kaikki oli ok, sain selvitettyä exmiehen kanssa kaikki asiat. Sitten tuli uusi naine exän kuvioihin, kilahdin jostain syystä. Tai no, meillä ei toiminut parisuhde ja mies vuosi toisensa jälkeen puhui mut ympäri kun kuulemma rakasti niin kovin. JOs rakasti niin kovin, miksi uusi tuli kuvioihin heti? Tuli uunotettu olo. Käsittelin hetken asiaa ja tulin siihen tulokseen että on onnensa ansainnut kuten minäkin. Ollaan kaikki nelikymppisiä ja lapsia on puolin ja toisin.
      Sitten uuden miehen exä kuuli minusta ja sekoili. Hän on itsemurhaa yrittänyt ja paniikkihäiriötä sairastava ja kaikkea muutakin vissiin. Ilmeisesti jatkuva masennut ja työkyvyttömyyskin uhkaa. Hän myös lähtenyt toisen miehen mukaan ja nyt itkee takas kotio kun kuuli minusta. Onko tässä jokin kaava havaittavissa. Mulla kiukuttelu johtui siitä, että mies oli väärin perustein pitäny mua kotona, ei rakkaudesta vaan pelosta omaisuuden osittamiseen. Se harmitti, että olis voinut myöntää että ei välitä enää ja päästää menemään. Hän on nyt kanssa niin onnellinen. Ja totesikin taannoin, että olis pitänyt tehdä jo pari vuotta aikaisemmin siirto johonkin suuntaan ja samaa mieltä. Mutta tämä nykyiseni exä on roikkunut mieheni perässä jo 10 kk:ta vaikka koko ajan seurustelee toisaalla. Ja meno vaan pahenee kun muutan mieheni luokse. Nooh, talosta hänet on ostettu pois ja pian irtain on omaa ja huoltajuusasiat onkin sovittu. KUn kaikki on selvää, laitetaan se nainen ulos elämästä.

• Annike78

Kuulostaa niin tutulta! Itse olen vaan sen uuden naisen asemassa. Miehelläni ja exällään myös yhteishuoltajuus ja vuoroviikoin poika on äidillään ja isällään. Tällä ex-naisella kyllä on jo uus mies (tosin ihan seköpää), mutta jotenkin tuntuu niinkun hän tahalleen ärsyttäisi minua jatkuvalla textailulla ja soittelullaan miehelleni, jotka aina koskevat muka heidän yhteistä lastaan, mut silti.

Tuntuu, että pieninkin ja yksinkertaisin asia pitää mieheltä kysyä/teettää. Esim. ku poika on äidillään ja kun hän menee jonkun kaverinsa luokse, niin tää exä käskee mieheni soittaa poikansa kaverin vanhemmille, milloin hänen pitää lähteä pois sieltä!!! Ihan niinku ei itse osaisi asiaa päättää vai kehtaamisestako tässä onkin kyse?!?

• Naisen kosto.

N

• Nainen?

• exänyxä

Sinuna olisin tyytyväinen, jos miehesi suostuu tuohon ja tekee noin. Siten hän on lapsen elämässä mukana vuoroviikoillakin eli ajattele askel pidemmälle:
        todennäköisesti hyvin osallistuva isä teidänkin lapsillenne!
        (vertaa mies joka unohtaa edellisen liiton lapset)

• samma här

Alkuperäisen exä kuulostaa aivan minun exältä, ex-mieheltä. Ei kai tuo niin sukupuolikysymys ole kenellä kilahtaa.

• terve epäilys

Vai kilahtaako ollenkaan ja ex vaan selittää asian niin, jotta ex ei kertoisi mitään miehestä nyxälle..

• kitke katkeruus

KAUHEEN KATKERA TÄÄ AP!! Hih

• ex-nainen

Meillä toisinpäin - ex-mies eli lasten isä on sekopää :-( ......samoin kuin monen kaverini ex-mies - en silti yleistä. Kaikki miehet ei ole sekopäivät.

• kaikenlaisia sekopäi

Meillä ex miehen naiset on ekopäitä. Estivät aikanaan isän tapaamasta lapsiaan, ja mies on ikävissään. Lapset ovat hyt isän jättänet joten siitä mies sai.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      13
      2797
    2. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      168
      2703
    3. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      185
      2537
    4. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      17
      2064
    5. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      23
      2010
    6. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      54
      1848
    7. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      70
      1582
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      99
      1235
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      12
      1200
    10. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      23
      1182
    Aihe