Olen lähdössä Australiaan 6-12 kk (vaimon töiden perässä) ja työnantaja ei suostu vuorotteluvapaaseen niin täytyy sanoa itsensä irti. kysymys kuuluu että kun palaan Suomeen niin kaiketi olen oikeutettu ansiosidonnaiseen,tietenkin karenssi ajan jälkeen, olen painanut 15 vuotta täällä töitä putkeen, kysyy epätietoinen
ansiosidonnainen päiväraha?
3
304
Vastaukset
- tyottomyyskassat
Hei
Kiitos kysymyksestäsi. On erittäin hyvä, että tämä asia otetaan esille tällä palstalla.
Jos lähdet vaimosi työn perässä ulkomaille ja viivyt siellä yli 6 kuukautta, on mahdollista että olet ilman hyväksyttävää syytä poissa työmarkkinoilta ja menetät kertyneen työssäoloehtosi. Jotta saisit ansiopäivärahaoikeutesi takaisin, sinun tulee kerryttää 34 viikon työssäoloehto uudelleen Suomeen palattuasi. Jos kuitenkin sinulla on hyväksyttävä syy työmarkkinoilta poissaololle, et menetä ansiopäivärahaoikeuttasi.
Hyväksyttävä syy työmarkkinoilta poissaololle on esim. enintään 3-vuotiaan lapsen hoito, sairaus, asevelvollisuus, siviilipalvelus, opinnot, apurahakausi tms. näihin verrattava syy.
Ota yhteyttä työttömyyskassaasi ja kysy työssäoloehtosi voimassaolosta ennen kuin olet ulkomailla yli 6 kuukautta!
Ystävällisin terveisin,
Tiina työttömyyskassasta - ride64
olen työllistämistuella töissä ajalla 27.12.2010-26.6.2011 saanko ansiodinoinnaista päivärahaa?
- tyottomyyskassat
Hei nimimerkki ride64 ja kiitos kysymyksestäsi!
ajalla 27.12.10-26.6.11 on kalenterissa vain 26 viikkoa ja työssäoloehdon täyttymiseen tarvitaan 34 kalenteriviikkoa työssäoloehdon täyttävää työtä 28 kuukauden tarkastelujakson sisällä. Työssäoloehtosi ei siis voi täyttyä pelkästään tästä työsuhteesta.
Lisäksi jos kyseessä on ollut sellainen palkkatukityö, jonka palkkakustannuksiin työnantaja on samalta ajalta saanut työ- ja elinkeinokeskuksen myöntämää korkeinta korotettua palkkatukea, työssäoloehtoon voidaan lukea vain puolet työviikoista. Jos työnantaja on saanut muuta palkkatukea, työssäoloehtoon luetaan kaikki työssäoloehdon täyttävät viikot.
Mutta jos sinulla lisäksi on muita aikaisempia työsuhteita, joita ei vielä ole huomioitu työssäoloehdon täyttymistä tutkittaessa, työssäoloehtosi voi näistä työviikoista yhteenlaskettuna täyttyä. Sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan työttömyyskassaasi tilanteen tutkimiseksi.
Työttömyyskassojen yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=0&docid=1836
Lisää tietoa työssäolo- ja jäsenyysehdosta, jotka ovat ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan maksamisen edellytyksiä, löytyy tästä linkistä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=24
Ystävällisin terveisin,
Tiina työttömyyskassasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1757224
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes713012- 562228
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671425Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3681369- 561294
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l191239Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171040Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841008Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791000