Onko vinkkejä miten vakuuttaa nykyinen työnantaja, että minusta on esimiestehtäviin? Suht pitkä työhistoria takana ko. firmassa ja nyt haastattelu kutsu tuli, sinänsä kutsuvat yleensä aina kaikki ketä firman sisältä paikkaa hakevat. Joten en yhtään osaa ajatella, että olenko heidän mielestä edes yhtään potentiaalinen hakija vai nolaanko vain itseni..tiedän, että lähiesimieheni mukaan olen ammattitaitoinen jne. mutta myös liian "äänekäs, iloinen yms" ja jos esimiestehtävistä haaveilen, niin pitää osata ottaa etäisyyttä muihin työkavereihin jne. Kyse on palvelualan yrityksestä.
Kaikki vinkit tervetulleita!
Esimieheksi?
1
400
Vastaukset
- Ninanina
Esimiehiä on monenlaisia. Kuka on etäinen mutta pätevä ja uskottava, kuka positiivinen ihmisläheinen hengenluoja, kuka jotain siltä väliltä. Mieti, mitkä sinun ominaisuuksistasi tekevät sinusta hyvän esimiehen. Ja nimenomaan tähän tehtävään. Ei ole olemassa vain yhdenlaista hyvää pomoa, ja paljon riippuu myös työn luonteesta. Näytätkö omalla tekemiselläsi esimerkkiä muille työnteossa vai pyöritteletkö toimistossa papereita? Mikä olisi roolisi ja mitä siihen rooliin vaaditaan?
Itse olen nuori nainen esimiestehtävässä palvelualalla, suoria alaisia 25. Olen aina ollut mm. iloinen ja äänekäs, kuten sinäkin itseäsi kuvailit. Kyllä pomokin saa olla iloinen. Minun valttini on ihmisläheisyys, välitän aidosti siitä että muut viihtyvät, minua on helppo lähestyä ja minulle voi puhua mistä vaan. En esimerkiksi ota nokkiini, jos alainen haluaa antaa jostain palautetta, vaan pyrin ottamaan onkeeni, jotta kaikilla olisi paremmat oltavat. Auktoriteettini ei perustu pelottavuuteen vaan tasapuolisuuteen, reiluuteen ja siihen, että ihmiset tietävät, että hoidan tehtäväni kuten kuuluu. Oletko sinäkin tällainen?
Kaikki riippuu siitä mitä haetaan. Älä kuitenkaan lähde muuttamaan hyviä puolia itsessäsi, vaan ole uskollinen sille mitä olet. En olisi ottanut nykyistä paikkaa vastaan, mikäli minun olisi pitänyt hillitä iloisuuttani ja pitää etäisyyttä työntekijöihin. Mikä toimii kelläkin. Minä käytän sosiaalisuuttani hyväksi, olen hyvää pataa työntekijöiden kanssa ja luon hyvää henkeä omalla olemuksellani ja käytökselläni. Kuitenkin, kun on tarve sanoa jostain, sanon. En ole jokapäiväinen nipottaja, joten kun on asiaa josta pitää sanoa, minua uskotaan. Auktoriteetti ei katoa siitä, että olet hyvä ihmisten kanssa, päinvastoin. Toki tulee muistaa, ettei työntekijöiden kanssa saa niin kaveri olla, ettei pystyisi sanomaan negatiivisista asioista tai että kaverisuhteet tekisivät työnteosta vaikeaa! Tasapaino kaikessa. Toinen ääripää on taas henkilö, joka muuttuu täysin päästessään esimiestehtäviin. Nousee niin sanotusti kusi päähän, ennen niin hyvä tyyppi onkin omasta mielestään kaikkien yläpuolella. Sen huomaa kaikki ja auktoriteetti tässäkin tapauksessa karisee.
Toki on hyvä, jos osaat sanoa myös mahdollisia kehityskohteita itsessäsi, mutta käännä mm. iloisuutesi voimavaraksi tehtävään. Mikäli ei tärppää, vaan hakevat tähän tehtävään etäistä auktoriteettia, löydät kyllä itsellesi sopivan paikan jostain muualta. Esimiestyössäkin on toki hyvät puolensa, mutta välillä suuri vastuu ja mahdollinen kiire ja vaikeat tilanteet mm. henkilöstöasioissa tuovat paineita ja stressiä. Sitä en minä jaksaisi, jos en saisi olla sellainen kuin olen.
Yksi vinkki: Vakuuta itsesi ensin, sitten voit vakuuttaa työnantajasikin. Kun voit sanoa itsellesi, että olisit oikea henkilö tehtävään, voit sanoa sen myös työnantajallesi. Mikäli eivät etsi sinunlaistasi henkilöä, ei homma ole sinulle sopiva. Älä lähde esittämään mitään, mitä et ole. Ja muista, että lähiesimiehesi mielipide äänekkyydestäsi ja iloisuudestasi on yhden ihmisen subjektiivinen mielipide, jota ei tule ottaa totuutena. Arvioi itse itsesi. Minä olen työelämässä nähnyt esimiehenä jos jonkinlaista hapannaamaa, ja vähän virtaa ja positiivisuutta olisi muutaman kohdalla kaivattu kipeästi. Tsemppiä, itsevarmuutta ja muista seistä taitojesi ja vahvuuksiesi takana!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama997810Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1466562Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1804679Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2423207Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta972717Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh622144- 1471818
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari121816Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa231675Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971604