Kun psykoterapiat keskeytyvät

titityy*

Olin tuossa 2-3 vuotta sitten yrittämässä psykoterapiaa pari kertaa ja kummatkin terapiat loppuivat puolen vuoden sisällä. Olen tuntenut itseni sen takia jotenkin vialliseksi ja huonoksi ihmiseksi, mutta oikeastaan minusta ei pitäisi sitä ihmistä syyllistää jolta keskeytyvät terapiat kuten nyt on tehty. Esim. että jos terapiat jatkuvasti keskeytyvät on vika siinä potilaassa.

Esim. ensimmäinen terapeuttini paljastui erilaiseksi ihmiseksi kuin minkä kuvitelman olin saanut tutustumiskäynneillä (2krt). Oli alussa hiljaisempi, mutta sitten kun terapia alkoi huomasin aika vankkumattomia ja omasta mielestäni jyrkkiä mielipiteitä ja tunsin olevani kuin joku jälki-istunnossa oleva oppilas. Joo sekin oli mun oma tunne, mutta en pysty uskoutumaan sellaiselle ihmiselle joka on jotenkin kova..

Toinen oli taas ns. vähän pehmeämpi luonteeltaan mutta sitten elämäntilanteeni muuttui ja tuli esille jotain ongelmakohtia ja terapeutti ei ymmärtänyt yhtä asiaa josta olin ahdistunut, ja koin sen pahana, että hän tavallaan vähätteli tuskaani, ja kun tähän lisäksi stressaava ajanjakso luovutin terapiassa. Sen suhteen en ole ihan 100% varma että oliko se oikea päätös, mutta mielestäni hänellä oli omituisia asenteita esim. työkyvyttömyyseläkkellä olevia kohtaan jota en voinut hyväksyä.

Niin että ehkä nyt viimein tajuan ettei se parin-kolmen kerran tutustuminen kerro tarpeeksi terapiaa etsivälle ja oikeasti niitä vääriä terapeuttivalintoja voi sattua ihan ilman että olisi jotenkin vaikea ihminen. Kun kuitenkin terapiassa käyvät ovat yleensä hyvinkin ahdistuneita niin sen terapeutin pitää olla sellainen joka osaa käsitellä sitä ahdistunutta ihmistä.

Tällä hetkellä en ole psykoterapiassa koska en tiedä saanko enää tukea maksuihin, vaikken Kelan kautta terapiassa ollutkaan. Mutta ainakin osaisin etsiä nyt oikeanlaisen terapeutin.

4

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huiöhiö

Mulla kävi niin että mä vaan ahdistuin koko ajan enemmän ja enemmän tästä terapeutista koska se ei vaan tajunnut mua ja oli siten kyvytön mua auttamaan. Oloni on parantunut koko ajan siitä saakka kun pääsin tästä ihmisestä eroon.

Rahat tälle jätkälle kelpas. Ei olisi mitenkään halunnut luopua minusta koska nähtävästi ei ollut asiakkaita riittävästi. En rikkonut sopimusta. Vuodesta oli puhe ja vuoden tälle kusipäälle rahojani vein. Omalla rahalla kävin

Otin kyllä opikseni. Jos on rahaa, sun rahoihin halutaan päästä käsiks. Jos oot hyvännäköinen (nuorena olin) oot ilmanen huora jos et tajua asioita. Jos on valtaa niin aina löytyy siivellä kulkijoita, Niin kova tämä maailma on. Aina löytyy hyväksikäyttäjiä jos ei itse pysty pitämään puoliansa. Sosiaali- ja terveys alalla jos missä on ihmisiä töissä joiden sisäinen skeema ei pohjaudu muuhun kuin toisen ihmisen hallitsemiseen ja oman egon pönkittämiseen.

• Mä oon käynyt kolmella eri ihmisellä psykoterapiassa,kaikkien luona käynnit keskeytyivät noin puolen vuoden jälkeen.Ensimmäisellä käydessäni olin nuori enkä pystynyt puhumaan ongelmistani kun pelkäsin että perheeni saisi tietää mitä olisin kertonut.Seuraavalla käydessäni olin 18 vuotias ja se tyyppi ei ymmärtänyt mua yhtään.Se vitsaili koko ajan eikä ottanut mua vakavasti.Lopetin sitte senkin luona käymisen kun siitä ei ollut mitään hyötyä.Kolmannen luona käymisen lopetin vähän aikaa sitten kun pelkään sitä niin paljon.Puhuin sille jonkin verran mutta se petti mut valittamalla kaikesta ja syyllistämällä omasta elämästäni enkä kestänyt sitä ja suutuin sille ja lakkasin puhumasta.Se yritti pakottaa mua puhumaan uhkailemalla eikä ymmärtänyt yhtään miltä musta tuntuu.Nyt se yrittää vieläkin että kävisin sen luona mutten todellakaan käy enää.Se on just niitä tyyppejä jotka haluaa vaan rahastaa.Koko projekti on vaan pahentanut mun oloa kun kukaan ei ota vakavasti,ei vaan ymmärrä.

• häiriöinen

Ei terapeutti teidän ajatuksia lue. Jos jotain on teidän mielestänne hänen käytöksessänne sellaista mistä ette pidä tai ette hyväksy. Voitte mainita tai sanoa tästä terapeutille. Terapiassa on tärkeää tuoda terapeutille esiin heti jos tuntuu, että terapeutti on esim. väheksynyt jotain asiaa tai loukannut jotenkin. Yleensä kyse on omista henk.koht tuntemuksista ja asiat selviävät kun ne vain ottavat puheeksi.

Kyseessä on aina kuitenkin kahden erilaisen ihmisen kohtaaminen vaikka terapeutti on ammatti-ihminen ei hänkään voi niin neutraali olla, että olisi täysin persoonaton. Ei sekään varmasti olisi hyvä. Joskus on myös niinkin, että terapeutin on myös nostettava ikäviäkin asioita esiin potilaan elämässä jotta terapiasta olisi jotain hyötyäkin. Terapian on tarkoitus olla muutakin kuin sitä, että joku vain kuuntelee. Muutenhan siihen tuskin tarvattaisiin edes kallista terapeuttia.

Uskon, että monia terapioita mene juuri sen takia pieleen, kun ei uskalleta kertoa suoraan terapeutille tuntemuksistaan. Onhan se nyt vittumaista käydä puhumassa ihmisille vuosi, jonka kokee vaikka väheksyvän itseään. Tälläisistä asioista pitäisi voida pystyä terapiassa puhumaan. Onnistuneen terapian edellytys on hyvintoimiva terapeuttisuhde, mutta ei sellaisia ole valmiiksi olemassa useinkaan. Vaan ne on itse luotava ajan kuluessa, joten sinänsä en näe järkeä luovuttaa kovinkaan nopeasti.

• samaa mieltö

Totta puhut häiriöinen! Ensin kannattaa keskustella terapeutin kanssa mikä mättää ja sitten vasta harkita vaihtoa jos asiat eivät muutu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe