Kysymys abortin tehneille

en tuomitse ketään

Itse en aborttia tuomitse, sillä se on jokaisen naisen oma päätös, mutta mua kiinnostaisi tietää että mitkä asiat yleensä ajavat naisen siihen päätökseen? Oletteko heti tienneet mitä aiotte vai mietittekö pitkään?

Mulla ystävä tuli teininä ehkäisystä huolimatta raskaaksi, eikä vielä lasta halunnut. Hän kuitenki koki abortin henkisesti tosi raskaaksi vaikkaki tiesi että siinä tilanteessa oli oikea ratkaisu. Oletteko te kokeneet sen henkisesti kuinka vaikeana ja miten olette selvinneet siitä?

Ja tosiaan siis, en tuomitse ketään, haluaisin vaan tietää keskeytksen tehneiden kokemuksia, eikä vaan kuunnella niitä jotka syyttelee muita vaikkeivät ole sitä ite kokeneet..

93

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olihan se vaikeaa

Tein abortin 16 vuotiaana 80-luvulla. Vaikea asia oli siksi, koska olin täysin yksin asian kanssa ja koska siitä ei silloin puhuttu ja jos puhuttiinkin, niin tuomitsevasti.

• en tuomitse ketään

Minusta ihan ymmärrettävä ratkaisu sulla ja ikävää että ihmisillä edelleen monesti niin tuomitseva asenne. Toivottavasti ihmisten ymmärrys ja empatia lisääntyisi asiaa kohtaan. Oletko sen jälkeen saanut lapsia vai vaikuttiko abortti hedelmällisyyteen??

• vaikeeta näkyy oleva

Miksi vikiset poistoon tärkyysi annetun vastauksen? :)

"onhan se paljo
        turvallisempaa ja helpompaa laukoo eräille totuuksia täällä kun altistua
        kiihkofemakoiden väkivaltaselle raivolle jossain naamatusten.. :) ota
        sää vaan itse se kylttis ja mee huutaan pikkuihmisten murhaamisten ja
        "naisten oikeuksien" puolesta, kuinka ihanaa on kun saa tappaa vapaasti
        millon lystää... vai etkö kehtaa?"

• kovastippa uppos

kun juduti vinkuun tänkin vastauksen poistoon!!

"ja sekö sitte
        oikeuttas mukavuudenhaluseen lapsen tappamiseen?? No, varmaan
        sunkaltasten murhanhimoisten julmureiden mielestä... jotka hinkuaa viedä
        viattomien lasten hengen lisäksi nuorten tyttöjen mielenterveyden ja
        turmella heidän omantuntonsa."

Törkysi ilmoitetaan poistoon. Tietenkään se ei lähde vielä aikoihin, näkyyhän viimesimmissä poistoissakin taas ylläpidon umpipuolueellinen abortinsuosintalinja...

• Vastaan.
        vaikeeta näkyy oleva kirjoitti:

Miksi vikiset poistoon tärkyysi annetun vastauksen? :)

"onhan se paljo
        turvallisempaa ja helpompaa laukoo eräille totuuksia täällä kun altistua
        kiihkofemakoiden väkivaltaselle raivolle jossain naamatusten.. :) ota
        sää vaan itse se kylttis ja mee huutaan pikkuihmisten murhaamisten ja
        "naisten oikeuksien" puolesta, kuinka ihanaa on kun saa tappaa vapaasti
        millon lystää... vai etkö kehtaa?"

Minä myönnän että olin todella yllättynyt siitä että joku on nähnyt syytä pyytää kirjoituksesi poistoon.
        Minusta olisi ollut huomattavasti parempaa, jos tekstisi näkyisi kaikille, että myönnät että et uskalla puolustaa alkioiden elämää oikeassa elämässä.

Joten todellakin toivon että se joka on pyytänyt tekstiäsi poistoon tajuaa hetken edes hävetä, koska terrorisoi keskustelua.
        Sitä en kyllä ymmärrä, miksi heti kostoksi pyydät minun tekstini poistoon.
        Ei sekään nyt ainakaan auta saamaan keskustelu toimimaan, toisaalta näyttää kyllä minun kirjoitukset aika orvoilta kun sinun tekstisi puuttuu välistä.

• pitäs näkyä joo
        Vastaan. kirjoitti:

Minä myönnän että olin todella yllättynyt siitä että joku on nähnyt syytä pyytää kirjoituksesi poistoon.
        Minusta olisi ollut huomattavasti parempaa, jos tekstisi näkyisi kaikille, että myönnät että et uskalla puolustaa alkioiden elämää oikeassa elämässä.

Joten todellakin toivon että se joka on pyytänyt tekstiäsi poistoon tajuaa hetken edes hävetä, koska terrorisoi keskustelua.
        Sitä en kyllä ymmärrä, miksi heti kostoksi pyydät minun tekstini poistoon.
        Ei sekään nyt ainakaan auta saamaan keskustelu toimimaan, toisaalta näyttää kyllä minun kirjoitukset aika orvoilta kun sinun tekstisi puuttuu välistä.

että mitään tälläsiä
        "että myönnät että et uskalla puolustaa alkioiden elämää oikeassa elämässä."
        siitä ei mistään ilmenny :) Vai missähän sanoin etten vois osallistua vaikka Pro-lifen mielenosotuksiin? Siinä ois sentään muu ryhmä auttamassa jos joku raivokas femakko kävis päälle.
        Ja miten niin 'oikeessa elämässä'? Miksei täällä kirjottelu ois sellasta puolustusta joka auttas alkioita? Nämähän näkyy sentään ihan valtakunnallisesti ja ympäri maailmankin, kun taas torilla kävelis ohi hyvinkin rajottunu määrä kansaa...

• Paha.

"Tehän niitä murhaajia olette."

Ei tarvitse teititellä. Keiden murhaaja olen?

• ketään ei

oltas tapettu jos sua ei ois koskaan ollu olemassakaan :D voimme myös miettiä oisko se äitisi murhaama lapsi ollu jotain parempaa kuin se mitä myöhemmin tuli... sun takias siis se isosisaruksesi menetti koko ihmiselämänsä ja sä kehtaat tulla vielä hihkuun siitä. Hyi olkoon..

• ja edelleen,

olemattomia on hankalampi tappaa :DDD Olet sekaisin, ressukka. Et halua erottaa tappamista olemattomuudestakaan..

• usko pois.
        ja edelleen, kirjoitti:

olemattomia on hankalampi tappaa :DDD Olet sekaisin, ressukka. Et halua erottaa tappamista olemattomuudestakaan..

Minä todistettavasti olen olemassa.

• Mistäs asiatonta

(ja nälvintää) ylläolevassa viestissä oli?

• Random seuraaja

Kiva että palasit lyhyt perustelu, sinua ei olekkaan näkynyt. Meno vain paranee päivä päivältä, missasit kuule hyvät keskustelut normaaleista ihmisitä jotka kivittää raiskattuja 14 vuotiaita abortin tekijöitä ja aukovat anonyymeinä netissä 15 vuotiaille päätään. =) Niin ja nykyinen sääntö sitten on, että jos hänen törlynsä poistattaa niin lähtee koko ketju lätkimään. :)

Welcome back!

• OHHOH.
        usko pois. kirjoitti:

Minä todistettavasti olen olemassa.

Mikäs koskaan hedelmöittymätön sukusolu-"lapsi" se siellä kirjottelee? :DDDD

• sinähän..

syyttelet täysin valheellisia törkyjä muista!! Olet niin sekaisin, raukka parka..

• taas tätä.
        sinähän.. kirjoitti:

syyttelet täysin valheellisia törkyjä muista!! Olet niin sekaisin, raukka parka..

Ainakin tunnistit itsesi. Deedee

• no oho, kappas
        taas tätä. kirjoitti:

Ainakin tunnistit itsesi. Deedee

siis mä tunnistan itseni mukavuusabortteja vastustavaks..? ;D

• kuulepa poikaseni
        no oho, kappas kirjoitti:

siis mä tunnistan itseni mukavuusabortteja vastustavaks..? ;D

Ei abortit mitenkään mukavia ole.

• en tod.,

vaikka kuinka mielelläsi oisitkin haalinu vahvistuksia uskis-stereotypiallesi :)

Mitäs et osaa kirjottaa asiallisesti ja muita solvaamatta.
        Et siis kestä sitä ajatusta että jos sisaruksesi olisi saanut elää, ei sua ois koskaan ollukaan. Sisaruksesi ois mitä ilmeisimmin saanu kaiken sen mitä sinä nyt jos äitisi ei ois saanu tappaa häntä. Mielenkiintoista... no, kai se on sitä sisaruskateutta sitten. Vaikka outoa että tunnet sitä kuollutta sisarustasi kohtaan. Hänhän sentään joutui uhraan koko elämänsä sun takia. Etkä osaa olla edes kiitollinen..

Vastustat kai sitten samalla logiikalla ehkäisyjäkin? Olemassaoloa siis ei saa estää mutta tappaa saa.... joopa joo :)

• kestä mitä
        en tod., kirjoitti:

vaikka kuinka mielelläsi oisitkin haalinu vahvistuksia uskis-stereotypiallesi :)

Mitäs et osaa kirjottaa asiallisesti ja muita solvaamatta.
        Et siis kestä sitä ajatusta että jos sisaruksesi olisi saanut elää, ei sua ois koskaan ollukaan. Sisaruksesi ois mitä ilmeisimmin saanu kaiken sen mitä sinä nyt jos äitisi ei ois saanu tappaa häntä. Mielenkiintoista... no, kai se on sitä sisaruskateutta sitten. Vaikka outoa että tunnet sitä kuollutta sisarustasi kohtaan. Hänhän sentään joutui uhraan koko elämänsä sun takia. Etkä osaa olla edes kiitollinen..

Vastustat kai sitten samalla logiikalla ehkäisyjäkin? Olemassaoloa siis ei saa estää mutta tappaa saa.... joopa joo :)

Siinähän se sinun solvauksesi edelleen on, en ole sitä pyytänyt poistettavaksi. Äitini ei ole murhaaja, sillä alkio ei ole ihminen, paitsi kiihkoilijoiden mielestä. Mikäli äitini ei olisi tehnyt aborttia, niin tästä alkiosta olisi mahdollisesti syntynyt lapsi. Tällä lapsella olisi ollut teiniäiti, ei isää ja taloudelliset olot olisivat olleet erittäin heikot. Toisin kuin minulla. Otin tämän pointin esille, kun pakkosynnytysten kannattajat usein kyynelsilmissä esittävät kuinka olisi kamalaa ollut jos Minut Itseni olisi alkiona abortoitu. Näin saavat monet myös kiittää olemassaolostaan ja hyvistä olosuhteista sitä, että äitinsä joskus viisaudssaan teki abortin.

Haluan vielä tarkennuksen. Sinä et siis usko jumalan olemassaoloon, etkä sielun?

• lisään että
        kestä mitä kirjoitti:

Siinähän se sinun solvauksesi edelleen on, en ole sitä pyytänyt poistettavaksi. Äitini ei ole murhaaja, sillä alkio ei ole ihminen, paitsi kiihkoilijoiden mielestä. Mikäli äitini ei olisi tehnyt aborttia, niin tästä alkiosta olisi mahdollisesti syntynyt lapsi. Tällä lapsella olisi ollut teiniäiti, ei isää ja taloudelliset olot olisivat olleet erittäin heikot. Toisin kuin minulla. Otin tämän pointin esille, kun pakkosynnytysten kannattajat usein kyynelsilmissä esittävät kuinka olisi kamalaa ollut jos Minut Itseni olisi alkiona abortoitu. Näin saavat monet myös kiittää olemassaolostaan ja hyvistä olosuhteista sitä, että äitinsä joskus viisaudssaan teki abortin.

Haluan vielä tarkennuksen. Sinä et siis usko jumalan olemassaoloon, etkä sielun?

Tokihan minä olen kiitollinen siitä että äitini teki abortin :) Niin saa olla moni muukin.

• mutta niitä
        kuulepa poikaseni kirjoitti:

Ei abortit mitenkään mukavia ole.

tehdään mukavuudenhalusta eli kun kuvitellaan säilytettävän entisenlainen mukava elämä sillä.

Poikasesi? :D En kai sentään..

• ja miks se
        lisään että kirjoitti:

Tokihan minä olen kiitollinen siitä että äitini teki abortin :) Niin saa olla moni muukin.

ois parempi kun että sisarukses ois saanu jatkaa elämäänsä jossain muualla?

• Vastaa nyt

Kiertelit kysymykseni: uskotko jumalan olemassaoloon. Kyllä tai ei.

• ja..
        Vastaa nyt kirjoitti:

Tietenkään alkio ei ole ihminen, sama kuin väittäisi että siittiö on puolikas ihminen. Mutta tää keskustelu on niin nähty, vastaa tuohon ylempään kysymykseen.

• agnostikko.
        Vastaa nyt kirjoitti:

En kiellä enkä myönnä ;) kuten jo vastasin, ei todisteita olemassaoloon eikä olemattomuuteen, eli en tiedä.

• Minun..
        ja miks se kirjoitti:

ois parempi kun että sisarukses ois saanu jatkaa elämäänsä jossain muualla?

sisarus eli veli elää kyllä ja voi paksusti.

• ei ole mitään
        ja.. kirjoitti:

Tietenkään alkio ei ole ihminen, sama kuin väittäisi että siittiö on puolikas ihminen. Mutta tää keskustelu on niin nähty, vastaa tuohon ylempään kysymykseen.

loogisia saati tieteellisen faktallisia todisteita etteikö alkio ois ihan yhtä paljon ihminen kuin vanhempikin yksilö :) mutta joo, nähty on ettei abortinsuosijoilta tuu muuta kun mutuja selkeetä biologiaa vastaan.

• eli äitisi
        Minun.. kirjoitti:

sisarus eli veli elää kyllä ja voi paksusti.

ei tappanukaan abortilla ketään sisarusta ennen sua?

• ei tietenkään.
        eli äitisi kirjoitti:

ei tappanukaan abortilla ketään sisarusta ennen sua?

Ei abortilla voi mitään sisaruksia tappaa

• eli tappoi
        ei tietenkään. kirjoitti:

Ei abortilla voi mitään sisaruksia tappaa

kuitenkin :) uhri oli vain joku muu kuin elossa oleva veljesi.

• n

Kyllä abortin teko on naiselle aina raskas ja vaikea asia niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Itelleni kävi samoin että ehkäisy petti nuoruudessani pahan kerran ja aborttiin päädyin. En nähnyt mitään järkeä olla yksinhuoltaja- teini. Vaikka lapsia rakastankin, niin olen nyt vuosienki jälkeen edelleen sitä mieltä, että se oli siinä tilanteessa oikea ratkaisu. Vertaistuki on ollut tärkeää, sillä tätä tunnetta ja oloa voi ymmärtää kuin vain sellainen joka on kokenut sen itekki.

• ei myöskään tuomari
      • 1977*

Olopas tuo hyvä artikkeli.

Sieltä nostaisin yhden kohdan kuitenkin esiin:

"Läheiset päätöksenteon tukena
        Asiaa kannattaa pohtia myös yhdessä sellaisten läheisten kanssa, jotka nainen kokee turvallisiksi ja luotettaviksi. Hän voi myös hakea ammattiapua pohdintansa tueksi. Kukaan ei voi tehdä ratkaisua naisen puolesta, mutta omien mietteiden ääneen puhuminen usein selkiyttää, ja toisen tarjoamat näkökulmat voivat avartaa."

Tähän keskusteluun on nyt osallistunut paljon nuorena abortin tehneitä henkilöitä. Mielestäni tuossa edellisessä pätkässä on unohdettu ihan täysin se käytännön tuki, jota nuori ihminen tarvitsee, varmasti pohdintaankin ratkaisun suhteen tarvitaan apua, mutta mielestäni oleellista varsinkin nuorten on selvittää se millaista käytännön apua ja tukea on saatavilla, päätyi hän mihin ratkaisuun tahansa.

Viittaan siis siihen, kun joku täälläkin avautuu (nettisukupolven läheiset aikuiset jotka löytyvät netin keskustelupalstoilta...) tilanteestaan ja toivoo apua päätöksen tekoonsa, niin mitäpä ihmettä häntä auttaa se että joku kertoo hyväksyvänsä hänen aborttipäätöksen, joku taas ei hyväksy? Enemmän häntä auttaisi se että tarjotaan konkreettista apua, joku abortinvastustaja voi vaikka toimia varattoman isovanhemman korvikkeena ja luvata nuorelle perheelle kuukausittaissen taloudellisen avustuksen tai abortti oikeuden puolustaja voi luvata kädestä pitäen tulla saattamaan tukipalveluiden piiriin jos abortin jälkeen tuntuu että suru ei ota helpottaakseen...

Mä siis mietin sitä, että henkistä tyhjänpäivästä keskustelu seuraa ihmisillä on niin paljon, että ei siitä oikeasti minkäänlaista hyötyä ihmisille ole, mutta ihmisistä joilla on oikeasti halukkuus auttaa käytännössä tuntuu monilla olevan puutetta.

• hehheh...

Ne 'terveydenalan ammattilaiset' on yhtä kuin yksi ja ainoa (feministi?) psykoloogi, joka ei taida olla ihan puolueettomimmasta päästä ;D

Kirjan arviostakin jo voi päätellä mitä lässynläätä sekin on :))
        http://www.savonsanomat.fi/viihde/kirjat/viveka-kauranen-abortti-ja-siitä-selviytyminen/665068
        >on armollinen ja henkii hyväksyntää. >

Voi hellanduudeli ;DD

• 1977*
        hehheh... kirjoitti:

Ne 'terveydenalan ammattilaiset' on yhtä kuin yksi ja ainoa (feministi?) psykoloogi, joka ei taida olla ihan puolueettomimmasta päästä ;D

Kirjan arviostakin jo voi päätellä mitä lässynläätä sekin on :))
        http://www.savonsanomat.fi/viihde/kirjat/viveka-kauranen-abortti-ja-siitä-selviytyminen/665068
        >on armollinen ja henkii hyväksyntää. >

Voi hellanduudeli ;DD

Anteeksi muta olenko väärässä jos ihmettelen, että etkös sinä lutukka-mussukka ollut juuri se joka viljelee sanontoja:

"Kyllä elämä kantaa"

"Lapsi tuo leivän tullessaan"

"Kunnon mies suojelee naistaan ja lapsiaan"

Ja muuta ihanaa yhtä vaalenapunaisen höttöistä?

• olet.
        1977* kirjoitti:

Anteeksi muta olenko väärässä jos ihmettelen, että etkös sinä lutukka-mussukka ollut juuri se joka viljelee sanontoja:

"Kyllä elämä kantaa"

"Lapsi tuo leivän tullessaan"

"Kunnon mies suojelee naistaan ja lapsiaan"

Ja muuta ihanaa yhtä vaalenapunaisen höttöistä?

Katos kun täällä kirjottaa enemmän kun yks vastustaja ;)

Mutta mitäs höttöstä noissa on? Valheitako ne on?

• kerronpa minäkin

Minut ajoi aborttiin lapsista pitämättömyys. Heti kun tiesin olevani raskaana niin abortti oli ainoa vaihto ehto. Asiaa ei tarvinnut edes miettiä vaan päätös oli heti valmis. Asia ei ollut henkisesti raskas eikä vaikea. Olin 17- vuotias.

• 19, vaikea päätös..

Tein abortin 19-vuotiaana, vaikea päätös oli. Olin ihan sekaisin, sain tietää olevani raskaana vasta rv 9, eli päätös piti mieluiten tehdä viikon sisällä. Poikaystäväni ei halunnut lasta, ja en halunnut yksinhuoltaja äidiksi. Ei ollut töitä, rahaa, asuin kotona ja opinnot kesken. Sen lisäksi sairastan mielialahäiriötä johon liittyy ajoittain psykoosi-tilanteita sekä SVT rytmihäiriötä, joten kenenkään mielestä ei aika ollut oikea lapselle. Huomasin raskauden myös siitä että rytmihäiriöitä alkoi yhtäkkiä tulla TODELLA usein, ja olisivat varmaan lisääntyneet raskauden aikana. Silti en pystynyt ajattelemaan muuta kuin "mitä jos.." ja aloin kuvittelemaan miten kaikki maagisesti muuttuisi lapsen synymän jälkeen.. Eihän sitä koskaan tiedä. En silti ikinä enää tekisi aborttia, oli tilanne mikä hyvänsä

• Kaksi vuotta sitten

Meillä oli jo kaksi lasta, emmekä halunneet enempää. Parisuhdekaan ei ollut parhaassa tilassa silloin (ja olemmekin eronneet). Asia oli aika selvä saman tien, mitä tehdään. Pahinta oli odotella se 8 viikkoa, että se päästiin tekemään, olo oli kauhea ja yhden yön vietin tiputuksessakin kun mikään ei pysynyt sisällä moneen päivään. Se oli pelkästään helpotus, enkä ole jälkeenpäin sen kummemmin ajatellut asiaa.

• Eräs kokemus

Alkuperäisen kysymyksen esittäjälle tahtoisin kertoa. Aiemmin tänä vuonna jouduin tilanteeseen, jossa huomasin olevani raskaana. Olen elänyt avopuolisoni kanssa pitkässä seurustelusuhteessa ja kyseessä oli ehkäisyn pettäminen. Periaatteessa eväät lapsen saamiselle olisivat olleet kasassa, mutta paljon unelmia ja tavoitteita oli saavuttamatta, sekä suhde oli tällä hetkellä tilanteessa, jossa ei oltu varmoja sen jatkamisesta. Päätökseni abortista tuli vaistonomaisesti. Myös avopuolisoni oli samalla kannalla. Lähtökohdat lapsen saattamiselle tälläiseen tilanteeseen eivät olleet sellaiset, joiden koimme niiden hyvä olla. Lapsi ansaitsee turvallisen kasvuympäristön molempien vanhempien kasvattamana ja rakastamana. Myös taloudellisen puolen tulee olla kunnossa. Liian moni parisuhde kariutuu ensimmäisen vuoden aikana lapsen saannista ja mielestäni parisuhteen tulee olla vankalla pohjalla, että lapsi voidaan saada turvallisen elämän alkuun; ilman mielenterveys/päihde - ongelmia tai asennetta jossa lapsi on vain vanhempiensa jatke. Liian monta lasta olen saanut nähdä kasvavan ympäristössä, jossa vanhemmat kokevat lapsen "varastaneen nuoruuden" tai "rikkoneen avio/avoliiton". Tunnen toki syyllisyyttä, vihaa itseäni kohtaan, mutta olen myös tehnyt rauhan itseni kanssa sen suhteen, että tiedän ratkaisun olleen oikea. Kun haluan YHDESSÄ kumppanini kanssa lapsia, tulee elämän olla sellaisessa tilanteessa jossa LAPSI laitetaan aina etusijalle ja omat tarpeet tulevat sen jälkeen. Joten, tahdon lähettää voimia jokaiselle abortin kokeneelle ja toivon teidän ymmärtävän, että kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Niin abortin vastustajilla kuin sen kokeneilla. Kuitenkin on hyvä muistaa eräs asia: Yritä laittaa itsesi ensin toisen asemaan, ennenkuin avaat suusi. Me jokainen elämme täällä omaa elämäämme, emme naapurin, työkaverin, siskon, äidin, kaupantädin elämää. Omaa elämäämme; tehdään päätöksen sen mukaan.

• hohhoijjaa taas

mitä tekopyhää lässytystä ja slkan itsekkyyden väkisin vääntämistä "lapsen parhaaksi" ym. p*skaa.. kuvottavaa.

"mutta paljon unelmia ja tavoitteita oli saavuttamatta"

Oiskohan sun lapsellaskin ollu koko elämä unelmineen kaikkineen edessä, jollet sä ois riistäny itsekkyydelläs sitä kaikkee? Miltäs ne unelmat ja haaveet tuntuu toteuttaa nyt kun tiedät mitä niille oot uhrannu? Ja ihan mahdottomiako ne muka ois ollu lapsen kanssa.. tuskin.

"Lapsi ansaitsee turvallisen kasvuympäristön molempien vanhempien kasvattamana ja rakastamana."

Ja kun se ero voi tulla koska vaan myöhemminkin. Onko nekin lapset (jos niitö sitten saatkaan enää kun vihdoin haluisit..) sitten "parempi" lahdata vai kun ois niin kurjaa elää eroperheessä?

Miksi muuten "oikeasta ratkaisusta" tuntisi vihaa ja syyllisyyttä?

Saapa nähdä onko tässäkään taas todellisuudessa vastustajalla oikeutta mielipiteeseen, vai kuinka pikaseen tääkin vingahdetaan :)

• Mun..
        hohhoijjaa taas kirjoitti:

mitä tekopyhää lässytystä ja slkan itsekkyyden väkisin vääntämistä "lapsen parhaaksi" ym. p*skaa.. kuvottavaa.

Oiskohan sun lapsellaskin ollu koko elämä unelmineen kaikkineen edessä, jollet sä ois riistäny itsekkyydelläs sitä kaikkee? Miltäs ne unelmat ja haaveet tuntuu toteuttaa nyt kun tiedät mitä niille oot uhrannu? Ja ihan mahdottomiako ne muka ois ollu lapsen kanssa.. tuskin.

"Lapsi ansaitsee turvallisen kasvuympäristön molempien vanhempien kasvattamana ja rakastamana."

Ja kun se ero voi tulla koska vaan myöhemminkin. Onko nekin lapset (jos niitö sitten saatkaan enää kun vihdoin haluisit..) sitten "parempi" lahdata vai kun ois niin kurjaa elää eroperheessä?

Saapa nähdä onko tässäkään taas todellisuudessa vastustajalla oikeutta mielipiteeseen, vai kuinka pikaseen tääkin vingahdetaan :)

unelma on, että ei koskaan tarvitse olla jatkaa raskautta ja synnyttää. Se on pikkasen vaikee toteuttaa vahingon sattuessa muutoin kuin raskauden keskeytyksellä :D

• ei riskejä/vahinkoja
        Mun.. kirjoitti:

unelma on, että ei koskaan tarvitse olla jatkaa raskautta ja synnyttää. Se on pikkasen vaikee toteuttaa vahingon sattuessa muutoin kuin raskauden keskeytyksellä :D

Sitten on parempi olla myös paneksimatta.

• :D
        ei riskejä/vahinkoja kirjoitti:

Päinvastoin, olemme kuin puput!

• eläimetkin
        :D kirjoitti:

Päinvastoin, olemme kuin puput!

suojelee jälkeläisiään, ei tapa niitä (jollei sitten ole pahasti häiriintyneitä) .

• Eroja...
        ei riskejä/vahinkoja kirjoitti:

Jotkut paneskelee, joillekkin seksuaalinen kanssakäyminen kumppanin kanssa on rakastelua...

• ?
        hohhoijjaa taas kirjoitti:

Onko loppupeleissä itsekästä ajatella mitä on kykenevä lapselle antamaan ja tehdä ratkaisuja sen pohjalta?

• väärä lähtökohta
        ? kirjoitti:

Onko loppupeleissä itsekästä ajatella mitä on kykenevä lapselle antamaan ja tehdä ratkaisuja sen pohjalta?

On ajateltava tietenkin lapsen etua ja mitä lapsi ansaitsee. Oma kykenevyys ei ole merkittävä kun antaja voi olla joku muukin.

• En ole
        eläimetkin kirjoitti:

suojelee jälkeläisiään, ei tapa niitä (jollei sitten ole pahasti häiriintyneitä) .

vielä kuullut pupusta, joka osaisi vetää kumiukon heppiinsä.

• ei pidä
        eläimetkin kirjoitti:

paikkaansa. Eläinmaailmassa ei ole mitenkään luonnotonta tappaa omia jälkeläisiään tai muiden jälkeläisiä.

• niin,..
        ei pidä kirjoitti:

paikkaansa. Eläinmaailmassa ei ole mitenkään luonnotonta tappaa omia jälkeläisiään tai muiden jälkeläisiä.

miten "luonnollista" pahasti häiriintyny käytös nyt voikaan olla..

• kerronpa minäkin

"eräs kokemus" asiallinen kirjoitus. Mutta nimimerkki "hohhoijaa taas" ihan tyypillistä vastustajien tekstiä. Lapset pitäs vaan väkisin ottaa vastaan; mutta mielipiteet on mielipiteitä.

• kerronpa minäkin

...jatkoa; kyllä ne unelmat on lasten kanssa vaikea toteuttaa kun pitää aina ensin ajatella lasta.

• black and white.

Onneksi joidenkin ajatusmaailma ei ole mustavalkoinen. Tässä elämässä kun sitä kirjoa löytyy kaikissa väriskaalan sävyissä. Olkaamme kiitollisia omasta kyvystämme nähdä asiat eri prespektiiveistä.

• sanos muuta
        black and white. kirjoitti:

Onneksi joidenkin ajatusmaailma ei ole mustavalkoinen. Tässä elämässä kun sitä kirjoa löytyy kaikissa väriskaalan sävyissä. Olkaamme kiitollisia omasta kyvystämme nähdä asiat eri prespektiiveistä.

Onneksi sentään useimmilla siihen väriskaalaan ei kuuluu uhrauksen verenpunainen..

• Onneksi..
        sanos muuta kirjoitti:

Onneksi sentään useimmilla siihen väriskaalaan ei kuuluu uhrauksen verenpunainen..

ei, ja silti sinä jaksat kiukutella.

• kerronpa minäkin

"onneksi sentään useimmilla siihen väriskaalaan ei kuulu uhrauksen verenpunainen..".

Mitä välii vaikka kuuluukin.

• kerronpa minäkin

Niin tuntu itselleskin osuvan ja uppoovan kun piti kantaa ottaa.

• minkähän takia

se kehenkään aborttia vastustavaan uppois, kun ei sitä vernepunaakaan löydy omatuntoo tahraamasta?

• kuka..
        minkähän takia kirjoitti:

se kehenkään aborttia vastustavaan uppois, kun ei sitä vernepunaakaan löydy omatuntoo tahraamasta?

suakin uskoo, että ei löydy :D

• usko kuule
        kuka.. kirjoitti:

suakin uskoo, että ei löydy :D

ihan mitä lystäät, ketä kiinnostaa ..aivan sama! :DD

• senkun...

fantasioit niissä mutuharhoissas vaan :D

Ketjusta on poistettu 40 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe