Puutalo pitkästä tavarasta

Taloa väsäämään...

Mikä ihme noissa omakotitaloissa oikein maksaa? Olen laskeskellut "platform"-tekniikkaa hyödyntävän omakotitalon materiaalikustannuksia ja en kyllä yli 60.000 euron pääse oikein mitenkään. Päälle 30.000 - 40.000 rakennuslupiin, maanrakennukseen, porakaivoon ja jätevesisysteemiin (sakokaivot).

Kooltaan siis noin 120m2 ja yhteen tasoon. Perustuksena sorapatjan päälle harkkomuottiin valettu antura, harkko sokkeli, puinen tuulettuva rossipohja, 270cm huonekorkeus, harjakatto, päälle pelti.

Väliseinät puusta, lattiaan ja seiniin niin paksu eristys, ettei lattialämmitystä tarvitse ("passiiviluokkaan"). Talon lämmitys ilmalämmityksenä huonekohtaisilla kanavalämmittimillä. Sähkövaraaja käyttövedelle. Muurattu varaava takka.

Uskoisin tekeväni tuon vuodessa jos täysipäiväisenä jäisin IT-alan töistä pois. Tulonmenetys ~35.000 euroa nettona.

Eli koko talon budjetti: 60.000 materiaalit, 40.000 sekalainen sälä, 35.000 ansiotulonmenetys 20.000 sähläämiseen ja säätämiseen == 155.000 euroa. Siihen tontti tuosta Kehä III:n ulkopuolelta hintaan hintaan 60-70.000 euroa. Koko roska siis noin 220.000 - 230.000 euroa.

Miksi maksaisi 300.000 - 400.000 valmiista talosta? Ei järjenhäivää.

63

11627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jåå-o

      Kyllä tolla hinnalla talon rakentaakin jos jää vuodeksi pois töistä ja tekee itse.

      Harva vaan siihen kykene että itsekuri ja parisuhde sen kestää. Ja huonolla tuurilla mokaat jossain tärkeässä joka vaikuttaa moneen asiaan ja kustannukset nousee hallitsemattomasti, vaikkapa kymmeniä tuhansia...

      Sen lisäks sä tossa lasket nyt oman työsi arvon sen mukaan mikä sun työtulo on.
      Jos on palkatut timpurit töissä sun pitää maksaa kaikki lakisääteiset maksut kanssa, eli avaimet käteen ostaessa kustannusta on aika paljon niissä työporukan tunneissa.
      Jos ostat tehdasvalmiin, luonnollisesti maksat samasta vaikka elementit onkin tehty pitkälle jo tehtaalla. Puurakentaminen on kumminkin käsityötä, ollaan sitten ulkosalla raksalla tai sitten sisällä hallissa.

      Avaimet käteen rakentamisen idea on (tai sen ainakin pitäisi olla) sen vaivattomuus tilaajalle sekä minimaaliset riskit.
      Eli lähes kaikki työt kuuluvat talotoimittajalle ja lähes kaikista riskeistä vastuun ja erityisesti taloudellisen vastuun kantaa talotoimittaja.

      Tohon sun laskemaan hintaasi ei pysty muut kuin Älvsbytalo toimittamaan tehdasvalmistetta. Mutta jos laittaa 30-50 tuhatta lisää, niin varmaan kaikilla valmistalotoimittajilla löytyy jo ratkaisua.
      Kun Älvsbytalo ei kaikkia miellytä, niin melkein sanoisin että kannattaisi tutustua ainakin Helmitaloon ja Oravaistaloon kanssa.

      Ja jos rahkeet, into ja uskallus todella riittää, niin ei muuta kuin "Anna palaa, Frank". Opit samalla varmasti paljon rakentamisesta ja myös itsestäsi (tarkoitan siis positiivisessa mielessä).

      • kpl on halpa

        Usean talon vertailulaskelmat tehneenä voin kertoa,että kpl-tavarasta talopakettiin
        saa materiaalit noin 20 % halvemmalla


    • Taloa väsäämään...

      Kiitos kommentista. Taidan ruveta suunnittelemaan hanketta. Vielä kun saisi puhuttua itselleen vuorotteluvapaan, niin tuo ansiotulonmenetys puolittuisi suunnilleen.

      Kyllä minä sen pitkästä teen. Tuo Platform -rakenne vaikuttaa niin idioottihelpolta, että jopa tämmöinen IT-alan ihminen tuon osannee kasata. Ammattilaiset sitten tekemään LVI hommat. Itse toki putkitukset ja johdotukset siihen asti, että joku saa käydä ne kytkemässä.

      Ja tosiaan panostan talon eristämiseen niin, että en tarvitse tuonne mitään monimutkaisia lämmitysjärjestelmiä. Märkätiloihin lattialämmitys kaapeleilla kyllä, mutta muuten ilmanvaihtolämmitys. Lämminvesivaraaja sähköllä, mutta pitänee ottaa sellainen malli jossa on optiot aurinkolämmölle olemassa.

    • Kykysi menevät

      hukkaan nykyisessä IT-alan työssäsi. Jos olet noin pätevä sälli että osaat vastaavan mestarin, kirvesmiehen, putkimiehen, ilmastointiasentajan, maalarin, sähkömiehen, lattiaasentajan jne hommat itse, sun kannattaa perustaa rakennusliike ja tehdä noita taloja ja myydä pois. Kuten itsekin totesit voisit kertoa valmiiksi tehdyn talon kustannukset lähes kakkosella ja tienata moninkertaisesti.

      Tekisitkö meille tuollaisen talon ja pannaan hinnaksi 300 000 kehä kolmosen pintaan ?

      • positiivariasennetta

        Ehkei kannata lannistaa kaveria, vielä -70-80-luvulla lähes kaikki talot tehtiin itse.

        Nyt tuntuu että niitä tehdään itse enää täällä maaseudulla, mutta täällä onkin talkootyö vielä arvossaan.

        Rakentaminen ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, jos on sopiva tuttavapiiri joka allekirjoittaa ja kytkee, teknistä ymmärrystä ja vähän kädentaitoja niin kuka tahansa pystyy talonsa rakentamaan.

        Hartiapankkirakentaminen on kumminkin se perinteisin tapa rakentaa !

        Ja hei, moni timpuriporukka on lähtenyt ihan siitä kun vaikka veljekset tai naapurit kaverukset on rakennettuaan omat talonsa jääneet rakennusalalle työhön.
        Kaikki ei siis oo tullut ammattikoulun tuutista.


      • Taloa väsäämään...

        En minä kenellekkään muulle rupea tekemään. Mutta yksinkertaisesti olen aikalailla täysin perillä mitä rakentamiseen sisältyy myös. sähkötöiden, ilmanvaihtotöiden ja muun sälbän osalta. Kaksi kämppää olen rempannut, joten pintatyöt ainakin onnistuu.

        Olen hieman sitä mieltä, että jos ei ole kiire muuttaa, niin kyllä talon tekee. Mutta jos ostan sen joltain firmalta, niin teen ainakin 5 vuotta siihen erotukseen töitä ja silti sen talon nikkaroi kasa virolaisia duunareita, joita ei kiinnosta laadun tekeminen pätkääkään.


      • kaartano
        Taloa väsäämään... kirjoitti:

        En minä kenellekkään muulle rupea tekemään. Mutta yksinkertaisesti olen aikalailla täysin perillä mitä rakentamiseen sisältyy myös. sähkötöiden, ilmanvaihtotöiden ja muun sälbän osalta. Kaksi kämppää olen rempannut, joten pintatyöt ainakin onnistuu.

        Olen hieman sitä mieltä, että jos ei ole kiire muuttaa, niin kyllä talon tekee. Mutta jos ostan sen joltain firmalta, niin teen ainakin 5 vuotta siihen erotukseen töitä ja silti sen talon nikkaroi kasa virolaisia duunareita, joita ei kiinnosta laadun tekeminen pätkääkään.

        Jos sinua kiinnosta tosissa laatu? niin ainut paikka mistä vielä ammattilaisi löyty on viro. Silloin kun virossa rakennetti komeita taloja asuivat suomalaiset vielä majoissa ja maan kuopissa.


      • ngrgnrgnregregeneg

        Oletko ihan tosissasi että esimerkiksi ok-talon tekemiseen tarvitaan "ihan oikea" maalari?

        Kuka tahansa osaa maalata, laittaa laminaattia lattiaan, vetää yläpohjaan ilmastointiputkea ja eristää niitä sekä vedellä kaapelia pisteestä a pistteeseen b. Putkimiehenkin apuna voi olla...tai myös laitella paikkoja valmiiksi ja putkimies sitten tekee "viimeistelyt" vähän sama homma kuin sähköasennuksissakin.

        Tai ehkä sinä et pysty, mutta myös minun IT-alalla työskentelevä tyttöihminenkin pystyi nuo asiat tekemään....


      • Anonyymi
        positiivariasennetta kirjoitti:

        Ehkei kannata lannistaa kaveria, vielä -70-80-luvulla lähes kaikki talot tehtiin itse.

        Nyt tuntuu että niitä tehdään itse enää täällä maaseudulla, mutta täällä onkin talkootyö vielä arvossaan.

        Rakentaminen ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, jos on sopiva tuttavapiiri joka allekirjoittaa ja kytkee, teknistä ymmärrystä ja vähän kädentaitoja niin kuka tahansa pystyy talonsa rakentamaan.

        Hartiapankkirakentaminen on kumminkin se perinteisin tapa rakentaa !

        Ja hei, moni timpuriporukka on lähtenyt ihan siitä kun vaikka veljekset tai naapurit kaverukset on rakennettuaan omat talonsa jääneet rakennusalalle työhön.
        Kaikki ei siis oo tullut ammattikoulun tuutista.

        Ei saa talkooporukkaa enää..


    • 5+11

      Oletko ottanut huomioon, että yksin rakentamalla et pysty fyysisesti kaikkea tekemään? Okei, puljaamalla ja ähertämällä saa tavaran siirtymään oikeaan paikkaan, mutta siinä helposti syntyy sitten vaurioita (levytavara erityisesti, kattotuolit, suuret palkit) joko materiaaliin tai yksin vänkäävään rakentajaan. Oletko laskenut mukaan sen, että joissain työvaihessa on järkevää käyttää apulaista, jo ihan rakenteiden laadun varmistamiseksi?

      Rakentaminen ei ole rakettitiedettä, perusmallisen (älä missään nimessä ryhdy väsäämään erkkereitä ja katettuja terasseja ja moneen tasoon tiloja!) yksinkertaisen puurunkoisen tai harkkotalon pystyy täysjärkinen rakentamaan, kunhan käytössä on riittävästi rahaa ja aikaa ja fyysiset ominaisuudet sen mahdollistavat. Rahaa tarvitaan kunnon työvälineisiin ja tarvittaviin ostopalveluihin, esim. valuihin (betoniauton/pumppuauton kustannukset, nosturikustannukset jos kattotuoleja nostaa katolle jne).
      Fysiikka täytyy olla kunnossa, jos on tyyliin sydänvika, sokea, neliraajahalvaantunut tai kärsii pahasta epilepsiasta, niin ei ehkä ole mahdollista saada taloa rakennettua omin käsin ainakaan.

      Nykyinen rakentamista säätelevä lainsäädäntö on pyritty tekemään sellaiseksi, että yksittäinen ihminen ei rakennushanketta kunnialla pystyisi viemään läpi. Tulevaisuudessa vaatimukset kasvavat (asuinmukavuuden ja asumisterveyden kustannuksellakin), ja lopputulos on se, että koska joka ikiseen asiaan vaaditaan Inspectan sertifikaatti, niin yksityishenkilö ei pysty enää taloa itselleen rakentamaan. Kyllä kohta vaaditaan sertifikaatti tai pätevyys naulojen naulaamiseen vasaralla, ja impulssinaulaimen käyttöön täytyy käydä maahantuojan koulutus ja toimittaa voimassa oleva todistus rakennusvalvontaan puolen vuoden välein. Avustavia siivoustöitä voi rakennuksella tehdä sen valmistumisen jälkeen, kun on ensin hankkinut itselleen täysturvavakuutuksen kyseiseen asiaan.

      Että jos haluat itsellesi talon rakentaa, tee se nyt, kun se on vielä käytännössä mahdollista!

      • Taloa väsäämään...

        Kiitos viestistä. Joo fyysisesti ei kaikkea pysty tekemään. Mutta aika pitkälti tuon Platform tekniikan idea on siinä, että melko paljon pystyy tekemään.

        Kattotuolit on asia erikseen. Tottakai ne nostetaan nosturilla paikalleen. Ja ei tuntitöillä timpurin palkkaaminen osaan hommista poissuljettua tietenkään ole.


      • kokemusta on
        Taloa väsäämään... kirjoitti:

        Kiitos viestistä. Joo fyysisesti ei kaikkea pysty tekemään. Mutta aika pitkälti tuon Platform tekniikan idea on siinä, että melko paljon pystyy tekemään.

        Kattotuolit on asia erikseen. Tottakai ne nostetaan nosturilla paikalleen. Ja ei tuntitöillä timpurin palkkaaminen osaan hommista poissuljettua tietenkään ole.

        Vieläkö rakentaminen on suunitelmissa,kysyn uteliaisuuttani koska olen
        käynyt tuon läpi muutama vuosi sitten.


    • Tsemiä

      Sanoisin tuohon että mitä olet laskenut mm. maa-aineksille hintaa? Meinaan yhtäkkiä voikin olla niin että sitä meneekin tasamaatontillekin 6000-8000 euron edestä...

      Entäs rakennuttajan kustanukset, sellaiset joista ei tule mitään näkyvää? Toisin sanoen siis: Tarvitset ainakin sellaisen pääsuunnittelijan ja vastaavan mestarin joka kelpaa rakennusvalvonnalle. Sen lisäksi yleensä vaaditaan 3 sarjaa kuvia, perustussuunnitelmat, iv ja vesi/viemärisuunnitelmat että saa yleensäkin luvan josta sitten joutuu taas maksamaan... Oletettavasti enemmän kuin 1000€ jo pelkkä rak.lupa.

      Ilmastointi ja putket (vesijohdot, viemärit, kaivot, salaojat, sadevesi, kattoläpiviennit..) maksavat tarvikkeineen jo todella monta tuhatta euroa eikä noista oikein itselle jää kuin ehkä iv putkien asentaminen ja eristys. Aika harva ivv/kvv oikeudet omaava, jos ei nyt ihan perhetuttu satu olemaan, antaa kokemattoman tuntemattoman tehdä työt joista ottaa sitten vastuun. Sama koskee sähköalaa, ja nykytarvikehinnoilla pelkästään sähkötarvikkeet ovat taatusti yli 5000 euron vaikka ei olisi sähkölämmitystäkään.

      Aika paljon saa kyllä töitä tehdä kun itse tekee kaiken työn rungosta alkaen, kattoristikoiden asennukset, lattiavalut jne....

      En silti sano etteikö itsekin paljon voi tehdä, mutta helposti noista "unohtuu" moni tarvikekustannus sekä se että työt eivät ensi kertalaiselle ainakaan olekaan ihan niin nopeita ja edes mahdollisia tehdä, ainakaan jos meinaa laatua saada aikaan.

      • Vastuu

        Taitavat kaikki toimia näin, vain pakolliset käynnit. Ei ne työtä siellä johda tai edes valvo.

        Aika harva ivv/kvv oikeudet omaava, jos ei nyt ihan perhetuttu satu olemaan, antaa kokemattoman tuntemattoman tehdä työt joista ottaa sitten vastuun


      • rak-salla

        Höpöjä pukkaa. Ei vesipuolella mitään vastuuta tule, kun suojaputkissa ja koeponnistus lopuksi.

        Kyllä koneet ne vesivahingot tekee.


      • Vituton

        Vesijohdot ne vuotaa liitoksista.


    • ja hallavalla pääsee

      minä teen kaikki itse pohjatöistä kattoon
      ja halvalla pääsen ja ilman pankkilainaa
      rakennusaika 2-5v

      • harkoista helpompaa

        Minäkin rakensin päätoimisena vuonna 2005 2 krs. muuttovalmiin betoniharkkotalon vuodessa yhdessä vaimon (palkkatöissä) kanssa. Vaimon mukaan esim puutarha ei ole koskaan valmis, joten sillä tiellä ollaan edelleen:-)


      • Anonyymi

        Samoin, tein itse kaiken.

        Kyllä mittaus/painekokeet saat tilattua erikseen.

        Sähköt kannattaa kyllä piirrättää ja antaa kytkeä.
        Itse vedin kaapelit
        Putkityöt ei vaadi lupia eikä iv.

        Kannattaa ottaa kyllä joku kokenut timpuri mukaan ja maksaa sile, säästää kyllä palkkansa...


    • Talotoimittajien ansaintalogiikka on aika yksinkertainen. Ostetaan tavaraa ja työtä ja paketoidaan ne asiakkaalle tarjottavaksi. Kun vertaillaan ostohintoja talofirmojen ja satunnaisen pientalorakentajan kesken, on erotus useimmiten vain murto-osa siitä minkä talotoimittaja kuvittelee oikeutetuksi myyntikatteekseen.
      Omatoimirakentajan säästöpotentiaali koostuu seuraavista eristä:
      * Materiaaleista ja alihankintapalveluista (suunnittelut yms.) tuollaiset 15...20%
      * Työpanoksista säästää itse tehden talotoimittajan katteen, arvonlisäveron ja jopa palkan sivukulut ja palkatulla työvoimallakin teetettynä arvonlisäveron ja talotoimittajan katteet
      Jos omatoimirakentaja ei pääse 20 % alle talotoimittajan tarjoaman hinnan, puhuisin epäonistumisesta. Paljon yli 25 % säästöön ei pääse ilman laadun heikennyksiä, mutta aika ajoin raportoivat pitkästä tekijät suurempiakin säästöjä.

    • sdfs87sfd

      Kyllä sitä laadukastakin tavaraa löytää edullisesti mutta kyllä se vaivaa vaatii ja saattaa tulla kalliiksi kun hakee niitä kauempaa.

      Itse myin muutama vuosi sitten eristeharkkoja 6 lavaa sopuhintaan kun tiesin ettei niille ole käyttöä pitkiin aikoihin ja tarvitsi tilaa, kaveri säästi niissäkin 30-40% hinnasta.
      Eipä sillä 6 lavalla nyt pitkälle pötki mutta alku se on sekin.

    • Talomaakari

      Nimimerkille "Taloa väsäämään" ja muillekin ! Olen myynyt useita erilaisia taloja:
      Hirsitaloja, rankarunkotaloja, pakettitaloja. Kaikkiaan v. 2004 lähtien tähän päivään noin sata taloa.

      Eräs tuttavani pyysi minua laskemaan hänelle tarjouksen 135 m2 1- kerroksi-nentalo autokatos/varasto . Talo rakennetaan Turun lähettyville !

      Kilpailutus lähti rakennuslupakuvista, maankaivuista ja maarakentamisesta ja päättyi paikkamaalauksiin. ( Kaikki höylätavara valmiiksi sävyyn maalattuina ) .

      Kaikkiaan tavarantoimittajia on 32 kpl. Asennettuna nykyisillä eristysvaatimuk-
      silla kaikki yhteensä 160.000 € . Lämmöntuottajana Varaava takka ja Poistoil-malämpöpumppu.

      Olen sitä mieltä, että palkkatyössä kannattaa olla ja antaa ammattilaisten hoitaa nuo talonrakentamiset. Tämä ihan matemaattisesti laskettuna.

      Voin antaa tarkempaa tietoa, jos jotain kiinnostaa sp. os: kilpailutan.taloni@
      gmail.com

    • 0öök,m332

      "Olen sitä mieltä, että palkkatyössä kannattaa olla ja antaa ammattilaisten hoitaa nuo talonrakentamiset. Tämä ihan matemaattisesti laskettuna."

      Niinpä tietysti, koska oma leipä on kyseessä. Paljon helpommalla pääsee jos itse tekee, ei tarvitse kytätä ja reklamoida kuin itseään.

      Ja jos itse tekee, tuntee talon joka sopen perinpohjin. Moinen tieto nopeuttaa ja helpottaa talon ylläpitoa ja korjauksia.

      Ja palkkatöissä pitäsi tientä yli 7000 eur/kk, jotta olisi varaa palkata raksamies 40 eur/tunti. Että kyllä hartiapankkirakentaja aina kivan tilin tekee. Vuoden ahertaa ja säästää/tienaa 100-200keur.

    • Talomaakari

      Oma leipä hyvinkin näissä talokaupoissa aina on kyseessä. Sen verran jäi tuossa epäselvää mitä kaikkia oikeesti pystyt itse tekemään. Kirvesmies-, putkimies-, sähkömies-, jne..jne.. -työt ! Muutama mainitakseni.

      Ja jos voit laittaa budjettia esim. n. 140 m2 talo , yksikerroksinen simppeli malli.
      isot terassit kahdella sivulla, autotalli /-katos tekninen tila erillisenä. Millaista loppusummaa saat. Täysin valmiina, maalaukset ja tapetoinnit kunnossa.

      Moni minullekin on sanonut pystyvänsä tekemään, mutta tosipaikan tullen "sormi on mennyt suuhun". Sekin osoittaa miehisyyttä, että kehtaa sanoa, ettei
      tästä nyt kyllä tule mitään.

      Oikeat timpurit ovat asia erikseen tietenkin !

      Aina vain varmemmin olen sitä mieltä, että suutari pysyköön lestissään.

    • kustannukset

      Ööök on pitkälle oikeassa,itse tekee niin hyvän saa ja tilin tekee.
      Tämä ei tietenkään ole kaikille mahdollista,monille kylläkin vaikkei ole
      ammattilainen.Puhun kokemuksesta koska olen käytännössä talon
      tehnyt aivan alusta loppuun itse.Pistin tiedot tänne palstallekkin
      tarkkoine kustannuksineen.Asuinneliö hinta tuli n.870e.Myyntihinta
      lähemmäs 2000e asuinneliö.En missään nimessä kehu itseäni koska
      työ oli todella kova ja raastava,mutta kuitenkin se kannatti mielestäni tehdä.
      Talon tekeminen on mielestäni tehty liian vaikeaksi nykyaikana.

    • Rakennustark. INS

      Jos tekee työt talkoilla ja saa materiaalit ilmaiseksi ei talo maksa mitään.

      Ei mitään järkeä maksaa enempää.

      • 14+1

        ei oo inssillä mennyt koulutus hukkaan.


    • Pinnoite on kallein

      ja epätervellisin turhake! Mieti haluatko rakentaa talosi mahdollisimman terveelliseksi ja pitkäikäiseksi.
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/tr-palataan-vanhaan-kosteusvaurio-homeettomaan-aikaan/

      http://pappasmurffi.nettisivu.org/tr-palataan-vanhaan-kosteusvaurio-homeettomaan-aikaan/tr-rakenna-hengittava-talo-kappaletavarasta/


      Jos päädyt kalliiseen ja epäterveelliseen turhaan pinnoittamiseen niin jännitystä ei elämästäsi tule puuttumaan:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kv-kosteusvauriot-mista-johtuu/

    • nimetön,.

      Onko tuo rossipohja halvempi rakentaa kuin betonilaattapohja? Ajattelin vain noiden tarvikkeiden hintaa mitä menee rossipohjaan. Tarviiko muuten rossipohjallinen talo radon poisto järjestelmän?

    • Rossipohja ei tarvi radon poistoa vaan tuulettuva alapohja hoitaa sen ja pitää muutenkin alapohjan paremmassa kunnossa. (tämä oma mielipiteeni, läpihengittävän talon itse rakentaneena).

      Rossipohjalle taitaa tulla hieman enempi hintaa.

    • zrro

      Niin sellaista mietin, että mitä saa tehdä ja mitä ei saada, kun rakentaa omaa ok-taloa täytyykö olla kirvesmiehen ammattitutkinto, että sa itse rakentaa?. Mikä on vastaavan mestarin tehtävä? kuuluuko hänen neuvoa..
      Mitenkähän ennen, kun tehtiin ns. talkoo töillä mitenkä silloin olihan silloin kaikki virallisia kirvesmiehiä?.

    • eikunjoo

      Niin toi on juts hyvä kun vain tietäis mitä saa itse rakentaa ja mitä ei? jos paljon rakentaa niin varmaan säästääkin. Itse kans laskin joskus, että rakentaakohan 100m2 100 000eur:olla, mutta laskut jäi kesken kun ei ollut tarpeeksi tietoa.

      Tietyjä asioita olen miettinyt, että voisiko niillä säästää esim. vaikka kyseessä olisi vaikka rossi pohja eli sisäpuolinen lattia rakenne mahtaisiko saada halvemmalla lattian, jos tekisi suoraan Niskojen, eristeiden ja höyrynsulun/ilmansulun päälle"puupintalattian,lankku" kun laittaisi lattialastulevyn ja sen päälle vielä muovimaton ei sekään halpaa ole

      entäs jos keittiön ostaisi vaikka ikeasta ja tai ikkunat ovet ja kattopellit virosta

    • timber78

      kyllä 1000€ neliö riittää jos omantyön osuus suuri ja pohjatyöt saa halvalla.
      oon itselleni rakentanut 3 okt. niin 1000€ neliö riittää hyvin. omistan myös rakennusliikkeen niin halvimmillaan ollaan urakoitu perus okt. n. 1500-1800€m2 avaimet käteen.
      kannattaa tehdä pitkästä tavarasta. jos perus laatikkotalo niin ammatti timpuri 2-3 viikoks tontille runkotyöhön ni on sit helppo jatkaa kun runko tehty hyvin ja säältä suojassa.
      talopakettifirmat ryöstävät ihan kohtuuttomia hintoja muutamasta seinän palasta ja parista lippiksestä.

      • nimetön,.

        Niin Kyllähän siinä taitaa talofirmat ottaa omansa , jos vaikka ajattelee, jos vaikka teidän firma ottaa sen 1500eur/m2-> ja mitähän tuollainen halvin talopaketti olis? (kokonais neliöt).. Niin jos laskis vaikka 120m2 jos sen sais 150000 euroon? niin se mun laskuilla olis sen 1250eur/m2, eli ei siis mahottumuus?
        Onko totta, että materiaalit joita taloihin laitetaan vaikkuttaa huommattavasti loppu hintaan, jos vaikka puhutaan kalusteista, pinnoista mm. muovimatosta...
        Voikohan noilla puun ja eristeiden hinnoilla paljon pelata onko niissä huommattavia eroja jos ajattelee tuon kokoista taloà?


    • rakentaja

      talopaketeista en ole tehnyt kuin kastellia ja puutalo 10 taloja. kastelli oli precut talo ja puutalo 10 suurelementti. Kastellista jäi aika huono kuva kokohommasta mm. ikkunatoimitus viivästyi 8vk. ja korvaus oli muhkeat 550€. pidin myös kastellin pakettia kalliina työmäärään nähden. sama kuin rakentaisi pitkästä tavarasta menee vaan paljon enempi aikaa etsiessä kasoista oikeaa palikkaa.

      puutalo 10 oli aika edullinen ja suurelementin nopeus miellytti. esim. ma, seinät ja kattotuolit, TI reivaus ja ruoteet, Ke kattopellit tai tiilet. TO räystään aluset yms.
      PE. ulkoapäin valmis.

    • .,mnb

      Mitäkähän laki "määrää" talon rakentamisen nykypäivänä, eli voiko edes käyttää kaikein halvinta rakennusmateriaalia. esim pesutiloissa tai voisiko nykyaikana rakentaa suoran sähkölämmityksen tai sisäpintojen materiaalit ohuita kuten kipsilevyt tai lastulevyt?? niin ja ne ikkunat? voiko laittaa ihan mitä on markkinoilla ja tai ulkomaan tuontia? siis asioita joilla voisi säästää neliöhintaa..

    • IT- rakentajille

      Olen nähnyt vuosien varrella useita kohteita, joissa suomalaiskansalliseen tapaan on huomattu, että rakennusalan ammattilaiset vetävät välistä ja pantu budjetti 20% alle tarjouksen. Usein perhe hajoaa, kun ollaan hieman tarjousta kalliimmalla puolivalmiissa talossa.

      Mutta maailmahan menisikin eteenpäin, jos otettaisiin oppia muiden virheistä.

      Muistakaa radio työmaalle, Leevillä on aiheeseen loistava kappale.

    • suurelementti

      Rakentaminen on itselläkin suunnitteilla ja mitä olen kierrellyt noita rakenteilla olevia taloja katselemassa niin en ikinä ottais pitkästä tavarasta tehtyä taloa. Muutamat ovat viikkokausia ihan täysin säiden armolla ja läpimärkiä, villat läpimärät ja siihen päälle lyödään cyproc. Kuinka moni osaa sanoa märän villan eristyskyvyn ja milloin se on kuiva? Nyt kun tuota villaakin alkaa olemaan aika paksusti niin sehän jäätyä kopsahtaa talvella. Siinäpä sitä on mukava mökkiä lämmittää ja sulattaa.
      Olen kallistumassa johonkin suurelementtitoimittajaan, odotellaan nyt ensin luonnoskuvat arkkitehdiltä kuntoon. Noissa talotehtaissa on se hyvä puoli, että ulkoseinät on rakennettu kuovasta tavarasta kuivissa sisätiloissa. Ennemmin maksan vaikka vähän ekstraa kuin että saan monivammaisen ongelmatalon, jota ei ole osattu rakentaa. Tietenkin jos sen teltan sisällä naputtelis

    • naakija

      Lueskelin tuota sarjaa noista kommenteista ja kyllä edelleen olen huomaavinani rivien välistä että " kyllä jokainen Suomalainen MIES ainakin yhden talon tekee"
      vaikkakin olisi millä alalla on se niin helppoa. En kuitenkaan menisi suosittelemaan vaikka saisi kuinka halvalla, jos ei ole yhtään kokemusta ei ole edes ollut kesätöissä raksalla niin ei kannata. Suutarit pysykööt lestissään.

      • 20+17

        Ei varmaan jokainen osaa taloa rakentaa,onneksi kuitenkin lähes
        jokainen tietää taitonsa ja valitsee sopivimman tekotavan.


      • 60v Rakennusmestari

        Voimakkaana elää käsitys, että jokainen talon rakentaa. Sehän on niin alkeellista tekniikkaa. Rakentaa, mutta minkälaisen? Millä seuraamuksilla? Jokainen joka ei ole alan KOKENUT ammattilainen yliarvioi mahdollisuutensa. Osaamattoman ei kannata omakotihankkeeseen ryhtyä itse. Kertokaa sitten rehellisesti KOKO totuus jos niin teette.


    • Bumba

      Siinähän sitä voi samalla opetella kun tulee tenkkapoo ja taas on vähän viisaampi.

    • Sol

      Hirsi tulee aika edulliseksi, kun hintoja vertaa. Ja siis puhun nyt käsinveistetystä, en mistään höylähirrenpaskasta. Onhan noita firmoja, joilla on nimeä ja hinnat kohdallaan. Niitä mökkejä ja taloja sitten korjaillaan muutaman vuoden päästä, kun on kasaajat olleet täysin ammattitaidottomia.
      Osaavia tekijöitä vielä löytyy, jotka tekevät käsityönä hirrestä melkein mitä vaan. Saat suunnitella talosi juuri sellaiseksi kuin haluat, eikä ole pakko tyytyä valmiisiin ratkaisuihin. Hirsi on terve, hengittävä materiaali joka kestää erittäin hyvin aikaa.
      Vertailun vuoksi; veiston metrihinta noin 25-30€. Noin 50 neliön mökille ja erilliselle saunarakennukselle veiston osuus on noin 25.000€ puut (mahdollisesti omasta metsästä). Lisäksi tietenkin tontin hinta, pohjatyöt, LVI, kattomateriaalit, ovet, ikkunat, pesutilat, jne. mutta esimerkiksi kaikenlaiset sisätyöt ja eristäminen jäävät pois. Valmista seinää tulee sitä mukaa kun veistää.
      Kyllä kai (melkein) jokainen mies jonkunlaisen talon rakentaa. Minäkin kykenen tekemään hirsitaloja. Ja olen nainen.

      • Raksa Äijä

        Kykenen tekemään hirsitaloja...kunhan joku veistää.
        Tein ja teetin....Rakensin monesti rakennutin.
        Mitenkähän alkuperäinen talo valmistu ?


      • Puutaloja tehnyt

        Miten höylähirsi voi olla pas kaa?? Eihän se puu siitä höyläämisestä muutu, helpommalla vaan tulee koneesta ulos. Ja voihan niitä pelkkoja sahata kenttäsirkkelillä, joista veistää sitten piilukirveellä pinnan piilutun näköiseksi.
        Nurkathan ne sitten vuotaa, jos ne huonosti tehdään moottorisahalla, siihenkin kunnollinen kone tekee tiukat nurkat.
        Hintaa tulee hirsitalollekin, jos tuolla 25-30€/metri veistetään. No 50neliön koppi ei vielä paljoa kustanna, mutta kuka nyt sellaisessa asuu. Talot alkaa 100neliötä>


    • mkkkkhghg21

      Millaisen ihmisen teidän mielestä kannattaa lähteä rakentaa pitkästä?, entä on mitään nyrkki sääntöä siihen, että kannattaako pien vai iso talo tehdä pitkästä?...

      • Omatoimisesta tai omajohtoisesta rakentamisesta etua tavoitellaan yleensä pitkästä tekemällä. Eli pitää joko osata rakentaa tai vähintäänkin rakennushanketta tehokkaasti junailla, jos aikoo pitkään päätyä.


      • Hölmökusti

        Miksi, koska sahalta saa myös määrämittaa.


    • 13-15

      Itse tein pari sukulaista osittain apuna.
      sähkäri ja putkari luvan varaisissa hommissa.
      200 neliötä taloa 140 neliötä ulko rakennusta
      250000 € suurin piirtein tasan. Aikaa kului 5 vuotta.

      Neuvon annan
      Yliarviot omia kykyjä.

      Niin sitä äkkiä kuvittelee huomenna raudoitan perustukset että ensi viikolla saa valaa..... oho eipä niitä rautoja ihan illassa vääntänytkään.
      Huomenna levytän yläkerran.
      ai hitsi ne levyt pitääkin ensin kantaa autotallista talon yläkertaan väliaikaisrappusia pitkin.

      vuorottelu vapaa hyvä ajatus!

      8 tuntia töissä ja puolitoista tuntia matkoihin niin eipä siinä illassa paljoo rakenna! Viikonloput parempaa aikaa!
      Mutta kun joskus pitää käydä rautakaupassa kun ei sinne työpäivän jälkeen ehdi, niin siinä tuhraantuu puoli päivää. Sitten tulee häitä ja hautajaisia johon on "pakko mennä"
      vuodessa ehtii elämän tilanne muttua aika radikaalisti. ....itselläni perheen koko tuplaantui projektin aikana... ...työpaikka vaihtui....
      niitä juttuja ei kustannusarvioissa eikä aikatauluissa osaa huomioida!

      Ja sitten kun vois laittaa sitä 5 euron tarjouslaattaa mutta kun itelleen rakentaa niin oisko kuitenkin se 50 euron laatta kuitenkin parempi....
      ja kustannus arviossahan unohtuu aina pikku juttuja. Pari piipun pellitystä ja hatut päälle ja taas heitellään 500 euron seteleitä lompakosta.


      summa summarun.... onnistuu kyllä!
      mutta varmasti jossain vaiheessa saattaa alkaa varmasti hiukan kiristää...

      • zcsdf

        Sinä rakentelit siis 340m2 yhteensä tuolla 250.000 eurolla. Ei paha. Ei paha todellakaan.

        Aloittaja meinasi tehdä sillä rahalla 120m2, joten ehkä siihen budjettiin jo mahtuu vähän palkattua duuniakin.


      • niin totta..

        Tuo itsekseen touhuaminen tontilla on pidemmän päällle kyllä puuduttavaa. Juurikin se hitaus. Kyllähän varsinainen rakentaminen vielä on ihan ok, ainakin kun pääsee siihen vaiheeseen, ettei aina oteta "miehestä mittaa" kun johonkin ryhtyy. Tavaroita liikuttelemalla paikasta a paikkaan b talo ei rakennu vielä yhtään, mutta tuota riittää. Ja siivoamista. Ja väliaikaisten rakenteiden ja telineiden tekemistä. Yksin kun touhuaa niin tuohon kaikkeen menee aikaa niin hemmetisti. Ja kun talvi tulee niin lämmittämistä, sulattamista jnejne. Ja noiden hommien aikana, itse rakennuksessahan ei mikään etene. Joskus tuntuu, että kun saa lämmöt, valot, telineet, tarvikkeet, työkalut kannettua ja eväät syötyä, niin saakin ruveta purkamaan ja pistämään hommaa pakettiin seuraavaa päivää varten. No, mutta tsemppistä vaan urakkaan.


    • Heitä haaveet

      Noin 15 talon kokemuksella voin sanoa. Ei onnistu tuolla hinnalla. Tein ensimmäisen talon 98 vuonna ja se maksoi 600 000 markkaa. Nyt olen rakennuttanut taloja 1-2 vuodessa ja aina maksaneet 250 000 ilman tonttia. Ilman työkustannuksia siis n 200 000 liittymineen ilman puutarhan tekoa. Väität siis tekeväsi 120 000 tonnilla talon? Tee minulle heti talleineen talo-saat 200 000 eur! Tulen valvomaan laatua ja valitsen materiaalit, jotka tietenkin ihan järkevää hintatasoa, eli ei mitään kullattuja.

    • timpurit hah hah

      Mitä ihmettä????
      perustalon runkotyöt "ammattitimpuri" asennusaika 2-3 viikkoa. Mihin se aika oikein käytetään???

      Tein yksin pitkästä tavarasta 100 m2 rungon katto päälle. Aikataulu yksin tehden
      ma seinien sahaus mittaan toinen sivu asennettuna
      ti takaseinä ja toinen sivu asenettuna
      ke kattotuolit nosto ja kiinnitys etuseinä
      to-pe kattotuolien aluskate ja rimoitus
      La kaveri tuli mukaan nostettiin pellit katolle ja kiinnitys
      Maksoin kaverille kaljat ja kunnon pihvit hinta 50 eur

      huom työpäivä päättyi monesti jo klo 15.00, kokonaistyöaika 6 pv

      • tehty on

        Näin menee,en ymmärrä tuota omantyön aliarvostusta,sellaisen joka ei ole käsillään mitään tehnyt niin ottakoon avaimetkäteen talon.Mutta joka on vähänkin perillä rakentamisesta niin säästää paljon jos itse tekee,aikataulua ei kannata laittaa kireäksi,siinä polttaa itsensä loppuun.Jos ottaa kaksi kirvesmiestä urakalla runkontekoon niin he ottavat 20000e,mutta jos teet runkon joka on kaikkein helpoin tehdä niin laske siitä säästö.Täälläkin jotka pelottelee pitkästä tekemistä on näitä urakkavillejä.


      • runkotimpuri
        tehty on kirjoitti:

        Näin menee,en ymmärrä tuota omantyön aliarvostusta,sellaisen joka ei ole käsillään mitään tehnyt niin ottakoon avaimetkäteen talon.Mutta joka on vähänkin perillä rakentamisesta niin säästää paljon jos itse tekee,aikataulua ei kannata laittaa kireäksi,siinä polttaa itsensä loppuun.Jos ottaa kaksi kirvesmiestä urakalla runkontekoon niin he ottavat 20000e,mutta jos teet runkon joka on kaikkein helpoin tehdä niin laske siitä säästö.Täälläkin jotka pelottelee pitkästä tekemistä on näitä urakkavillejä.

        Siis homma menee minulla näin,kun katselen rakennuttajan kuvia niin voivoittelen homman hankaluutta tontin paikkaa,piirustuksien epäselvyyttä,omaa kiirettä mutta jos oikein yritän niin voin ottaa runkosta urakan,ja koska nykyään on tekijöistä puutetta niin kyllä minun hintani on 20000e,mutta jos tulee jotain vaikeuksia kun näyttää niin epäselviltä nää kuvat niin erillis korvaus virheistä ""jotka teen"..


      • pikästä vaan
        runkotimpuri kirjoitti:

        Siis homma menee minulla näin,kun katselen rakennuttajan kuvia niin voivoittelen homman hankaluutta tontin paikkaa,piirustuksien epäselvyyttä,omaa kiirettä mutta jos oikein yritän niin voin ottaa runkosta urakan,ja koska nykyään on tekijöistä puutetta niin kyllä minun hintani on 20000e,mutta jos tulee jotain vaikeuksia kun näyttää niin epäselviltä nää kuvat niin erillis korvaus virheistä ""jotka teen"..

        Tutulta kuulostaa,olitko meidän talotyömaalla Nastolassa?


    • pertsi3

      Tässä hintavertailua pitkästä rakentaen ja talopaketin välillä

    • Nyt tai ensi vuonna

      Mökki tekeillä. Kiirettä ei ole. Rakennusluvat on. Työmaasähkö ja vesi on. Tie tontille on. Lähimpään rautakauppaan ja puutavaraliikkeeseen n. 10 km.
      Paikalla on jo saunamökki, joten päämökkiin tulee tupakeittiö, makuuhuone ja vessa.
      Ihan perusmökki ulkovuori laudasta ja sisälle levytys ja tietysti takka. Laminaattilattiat.
      Ei siis mitään hienouksia. Neliöitä on n. 60.
      Mitäpä arvelette maksavan? Eräs kirvesmies lupaili kasaavansa talon n. 10 000e, ei sisustustöitä. Ikkunafirma laittaa ovet ja ikkunat alle 4000€.
      Eli ulkoseinää n. 100 neliötä, kattoa n. 80 neliötä, perustamiset tasamaa ei kalliota, yksi kevythormi...peltikatto.
      Mikä on hinta mökkirakennukselle. Sähkö- ja putkityöt omana työnä.

    • 60 000 euroa

      Rakennusluvissa saa ison säätön kun tekee vanhan mökin päälle. Ei haja-asutusalueelle mitään lupia tarvitse, jos vähän vanhaa korjaa, eli rakentaa sellaisella paikalle missä on ennekin ollut talo. 120 neliön talo tulee ja kustannukset jää noin 60 000 euroon. Itse tehdään kun aikaa on, irtisanotulla, mutta rahaa on vähemmän.

      • raksamielessä

        Minä olen kans miettinyt pystyykö rakentaa edullisesti, jos ajatellaan ihan perustalo alle100m2 vaikka älvsbyytä vastaavaa. Jos täällä lukee näitä juttuja niin toiset sanoo että halvemmalla saa tehtyä suorasta kun paketista ja toiset, että ei kannata alkaa tekemään kun on vain pieni säästö, mutta kuinka tämä nyt sitten menee??


    • rakentajarane123
    • Anonyymi

      Olen rakentanut 6 taloa ja myynyt ne . Talojen rakentaminen maksoi 170 -240 000 euroa. Sain jokaisesta talosta 70 000 euroa voittoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe