+2500 kcal ---->

just thinking

http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/14/do-i-need-2500-calories.html

Lukekaa toi.

(1.) Mitä mieltä ootte siitä, että tän sivuston mukaan anorektikkojen täytyy syödä 2500-3500 kcal eikä liikkua lainkaan, jotta aineenvaihdunta pääsis normaaliks ja menkat alkais ja kaikki muukin kehossa parantuis normaaliin?

Mä oon lukenu paljon tosta kyseisestä asiasta amerikkalaisilta sivustoilta ja alkanu miettiin, että onko asia oikeesti noin. Hmm.

Itselläni on nyt käytössä vähän alle 2500 kcal ateriasuunnitelma enkä sais liikkua yhtään, mutta silti mun on vaan psyykkeen kannalta pakko ees vähän tehdä joka päivä..
Pelottaa kyllä välillä että turpoon ihan liikaa tällä suunnitelmalla.. :(

P.s.
(2.) Paljonko kaloreita te syötte ja saatteko liikkua?
(3.) Kuinka nopeaa painonnousu on?

30

3846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heeeiiii

      haloo! onko täällä kukaan? haluun vastauksia :(

    • noworries

      mulle ruvettii tuppaamaan ruokaa joka tuutista sisään heti kun osastolle jouduin.. päivät meni kokonaisuudessaan pelkästään syömiseen, eikä liikuntaa ollenkaan.
      tarkkoja kalorimääriä en muista, mutta paljon sitä ruokaa oli.. meniköhän se jotenkin näin:

      aamupala: 2 leipää täytteineen, mehua, kahvia
      lounas: 2 perunaa/2dl pastaa riisiä esm. 3 kaalikäärylettä kastikkeet leipä maito.
      välipala: sama ku aamulla
      päivällinen: 3dl keittoa kaks leipää maito
      iltapala: sama ku aamulla

      ensimmäisen kuukauden aikana paino laski 5kg, toisen kuukauden aikana sain takaisin 3kg.. seuraavan vuoden aikana 5kg jatkuvalla syömisellä.. ei enää noi määrät riittäny.
      se paino ei nouse mitenkään räjähdysmäisesti, etkä sä tuu näyttämään barbilta joka on dipattu rasvaan. anna mennä vaan, syö nyt ko oot vielä laiha.

      • just thinking

        Kiitos vastauksestas! :)
        Siis mitä ihmettä. Ilman liikuntaa ja paino laski ja nousi vaan vähän. :O
        Okei, mä koitan syödä mitä pitääkin ja olla liikkumatta. Kokeilemalla se vaan selviää...:)

        Onko muita kokemuksia muilla??? Kertokaaaa :D


    • kkertokaa-vaan

      muita?
      mäki haluun tietää kokemuksii! :D

      • 2000 ei riirä

        Minä saan päälle 3000kcal päivässä ja paino sen kuin laskee. :o Liiku en paljoa (täysi liikuntakielto vaarallisen alipainoin vuoksi), mutta onhan mulla aina ollut hyvä aineenvaihdunta ja pituutta melkein 180.


    • lydia

      Heeei joku muukin on löytäny Youreatopian!:D ite oon toipumassa sillä, syön min. 3000 kaloria päivässä ja en oikeastaan edes voi harrastaa liikuntaa kivun vuoksi ja sen olen jo hyväksynyt. Tuntuu että tolla ruokamäärällä aivotkin pystyy toipumaan ja näkee kaiken ihan erilailla, sairaat ajatukset vähenee jne. Tämä on oma kokemus.

      • just thinking

        jee ihanaa kun vastasit!


      • lydia
        just thinking kirjoitti:

        jee ihanaa kun vastasit!

        hei! Oon jo ite vähän pidemmällä, yli vuoden olen tällä suunnitelmalla syönyt ja itseäni parannellut. Vaikea muistaa ihan kunnolla tuota painonnousu tahtia kun en paljoa vaa'alla käynyt (onneksi) mutta alussa kun nestettä tulee kehoon se voi nousta nopeastikin. Se on kuitenkin luonnollista ja hyvä merkki :) nyt olen ilmeisesti pysynyt samassa painossa jo jonkin aikaa ja luultavasti hieman "overshootannut" biologisen normaalipainoni, näin joillekin käy. tämä on siis toinen kerta kun olen paranemassa, ensimmäisellä kerralla kävi samoin, paino nousi aluksi hieman yli normaalipainoni mutta tuli sitten itsestään alas, tekemättä kummempia ja siis syömällä 3000 kaloria päivittäin. Toivottavasti tästä on yhtään apua ja älä pelkää painonnousua, suurimmalla osalla se nousu päättyy siihen kehon omaan ihannepainoon mutta meitä on joitakin joilla se alussa voi mennä yli, sekin on normaalia. Tsemppiä!


      • lydia
        just thinking kirjoitti:

        jee ihanaa kun vastasit!

        hei! Oon jo ite vähän pidemmällä, yli vuoden olen tällä suunnitelmalla syönyt ja itseäni parannellut. Vaikea muistaa ihan kunnolla tuota painonnousu tahtia kun en paljoa vaa'alla käynyt (onneksi) mutta alussa kun nestettä tulee kehoon se voi nousta nopeastikin. Se on kuitenkin luonnollista ja hyvä merkki :) nyt olen ilmeisesti pysynyt samassa painossa jo jonkin aikaa ja luultavasti hieman "overshootannut" biologisen normaalipainoni, näin joillekin käy. tämä on siis toinen kerta kun olen paranemassa, ensimmäisellä kerralla kävi samoin, paino nousi aluksi hieman yli normaalipainoni mutta tuli sitten itsestään alas, tekemättä kummempia ja siis syömällä 3000 kaloria päivittäin. Toivottavasti tästä on yhtään apua ja älä pelkää painonnousua, suurimmalla osalla se nousu päättyy siihen kehon omaan ihannepainoon mutta meitä on joitakin joilla se alussa voi mennä yli, sekin on normaalia. Tsemppiä!


      • just thinking
        lydia kirjoitti:

        hei! Oon jo ite vähän pidemmällä, yli vuoden olen tällä suunnitelmalla syönyt ja itseäni parannellut. Vaikea muistaa ihan kunnolla tuota painonnousu tahtia kun en paljoa vaa'alla käynyt (onneksi) mutta alussa kun nestettä tulee kehoon se voi nousta nopeastikin. Se on kuitenkin luonnollista ja hyvä merkki :) nyt olen ilmeisesti pysynyt samassa painossa jo jonkin aikaa ja luultavasti hieman "overshootannut" biologisen normaalipainoni, näin joillekin käy. tämä on siis toinen kerta kun olen paranemassa, ensimmäisellä kerralla kävi samoin, paino nousi aluksi hieman yli normaalipainoni mutta tuli sitten itsestään alas, tekemättä kummempia ja siis syömällä 3000 kaloria päivittäin. Toivottavasti tästä on yhtään apua ja älä pelkää painonnousua, suurimmalla osalla se nousu päättyy siihen kehon omaan ihannepainoon mutta meitä on joitakin joilla se alussa voi mennä yli, sekin on normaalia. Tsemppiä!

        kiitos kiitos tosi paljon!!


      • ja ainiin!
        lydia kirjoitti:

        hei! Oon jo ite vähän pidemmällä, yli vuoden olen tällä suunnitelmalla syönyt ja itseäni parannellut. Vaikea muistaa ihan kunnolla tuota painonnousu tahtia kun en paljoa vaa'alla käynyt (onneksi) mutta alussa kun nestettä tulee kehoon se voi nousta nopeastikin. Se on kuitenkin luonnollista ja hyvä merkki :) nyt olen ilmeisesti pysynyt samassa painossa jo jonkin aikaa ja luultavasti hieman "overshootannut" biologisen normaalipainoni, näin joillekin käy. tämä on siis toinen kerta kun olen paranemassa, ensimmäisellä kerralla kävi samoin, paino nousi aluksi hieman yli normaalipainoni mutta tuli sitten itsestään alas, tekemättä kummempia ja siis syömällä 3000 kaloria päivittäin. Toivottavasti tästä on yhtään apua ja älä pelkää painonnousua, suurimmalla osalla se nousu päättyy siihen kehon omaan ihannepainoon mutta meitä on joitakin joilla se alussa voi mennä yli, sekin on normaalia. Tsemppiä!

        unohdin kysyä, että minkä ikänen olet? :)


      • lydia
        just thinking kirjoitti:

        kiitos kiitos tosi paljon!!

        Hei anteeksi, en ole oikein päässyt koneelle! toivottavasti käyt vielä täällä :) mutta siis ihan perus koulunkäynnistä/töissä olemisessa ja kavereiden kanssa oleskelusta tulee liikuntani, tosin olen tällä hetkellä sairaslomalla, itselläni on muitakin kroonisia sairauksia jotka vetää sängynpohjalle välillä :/ mutta suosittelen todellakin lepoa, alkuvaiheessa voit huomata lihasheikkoutta ja että väsyt tosi nopeesti normaaleissakin askareissa mutta se on normaalia ja paranee ajan kanssa :) niin ja olen 20! :)


    • läskii

      Mä lihoin 20 kg puolessa vuodessa syöden max 1500.
      Joten lihott possuksi, jos syöt edes 2000!

      • Kyllä kyllä!

        Harmi kun et korjannut aineenvaihduntaas..:(
        Mä uskon tohon, että kun parantuessa syö paljon, niin aineenvaihduntakin kiivastuu eikä tartte kiduttaa omaa loppuelämäänsä alhaisilla kaloreilla!
        Kyl reippaasti kannattaa syödä yli 2500 kaloria, parantuessa siihen on täys oikeus ja paraneekin KUNNOLLA!


      • lydia

        Ei ole totta. Keho kyllä korjaa aineenvaihdunnan kun sille antaa rakennusaineet eli juuri mitä joku tuohon kommentoikin, 2500-3000 kalorilla normalisoituu useimmiten. Jos englanti sujuu uosittelen tutustumaan Youreatopia-sivustoon, sieltä postaukset "I need how many calories?" ja "Phases of recovery" ovat erityisen hyviä. Muista että aineenvaihduntasi ei ole pilalla, se on vain hidastunut liian vähäisen energiansaannin johdosta. 1500 kaloria ei ole läheskään tarpeeksi.


      • läskii
        Kyllä kyllä! kirjoitti:

        Harmi kun et korjannut aineenvaihduntaas..:(
        Mä uskon tohon, että kun parantuessa syö paljon, niin aineenvaihduntakin kiivastuu eikä tartte kiduttaa omaa loppuelämäänsä alhaisilla kaloreilla!
        Kyl reippaasti kannattaa syödä yli 2500 kaloria, parantuessa siihen on täys oikeus ja paraneekin KUNNOLLA!

        No mitö mun tytyis nyt muka tehdä?
        Syödä enemmän, vaikka lihon?!


      • kyllä kyllä!
        läskii kirjoitti:

        No mitö mun tytyis nyt muka tehdä?
        Syödä enemmän, vaikka lihon?!

        kyllä!
        sit sun aineenvaihduntas alkaa taas toimiin etkä pian enää liho vaikka söisit enemmän. usko pois.


      • läskii
        kyllä kyllä! kirjoitti:

        kyllä!
        sit sun aineenvaihduntas alkaa taas toimiin etkä pian enää liho vaikka söisit enemmän. usko pois.

        :o Huh huh!
        Vaikutat viisaalta. Onko sulla tyyliin blogia, jota vois seurata? :)


      • syömistä vaan
        läskii kirjoitti:

        :o Huh huh!
        Vaikutat viisaalta. Onko sulla tyyliin blogia, jota vois seurata? :)

        ei oo blogia :)
        mutta tosiaan tiedän paljon anoreksiasta, sen hoidosta, kaloritarpeista yms..
        oon etsinyt tietoa netistä ihan himona. kaikkee sitä oppii kun on kiinnostunut!! :)


      • läskii
        syömistä vaan kirjoitti:

        ei oo blogia :)
        mutta tosiaan tiedän paljon anoreksiasta, sen hoidosta, kaloritarpeista yms..
        oon etsinyt tietoa netistä ihan himona. kaikkee sitä oppii kun on kiinnostunut!! :)

        Okei.
        Oon nyt syönyt 1500. Mihi mun täytyisi nostaa tota ruokamärää (vai täytyykö ylipäätään)?


      • syömistä vaan
        läskii kirjoitti:

        Okei.
        Oon nyt syönyt 1500. Mihi mun täytyisi nostaa tota ruokamärää (vai täytyykö ylipäätään)?

        luulisin että tarttet yli 2000 kaloria ylläpitoon (varsinkin jos oot nuori). ja jos liikut niin jopa vähän enemmänkin :)

        voit toki myös koittaa kattoo paria laskuria, että mitä ne sanoo.
        täs on esimerkiks tällänen peruslaskuri: http://www.cancer.org/healthy/toolsandcalculators/calculators/app/calorie-counter-calculator

        ja sit vähän tarkempi: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced


        itselleni oli iso juttu tajuta että ihminen tosiaankin tarttee aika paljon kaloreita pysyäkseen painossaan. nuoret varsinkin tarttee hurjan määrän, koska energiaa kuluu pelkkään kasvamiseen niin kovasti!

        sillon kun olin sairaampi, niin en vaan voinut hyväksyä tota faktaa vaan tyhmänä luulin että mun keho ei tartte kun ehkä maksimissaan 1500 kaloria. olin niin väärässä!

        nykyään syön 2500 kaloria ihan joka päivä, mutta silti painonnousu on tosi tiukassa. liikun kohtuullisesti, eli n. 30 min kävelylenkki päivittäin :)


      • läskii
        syömistä vaan kirjoitti:

        luulisin että tarttet yli 2000 kaloria ylläpitoon (varsinkin jos oot nuori). ja jos liikut niin jopa vähän enemmänkin :)

        voit toki myös koittaa kattoo paria laskuria, että mitä ne sanoo.
        täs on esimerkiks tällänen peruslaskuri: http://www.cancer.org/healthy/toolsandcalculators/calculators/app/calorie-counter-calculator

        ja sit vähän tarkempi: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced


        itselleni oli iso juttu tajuta että ihminen tosiaankin tarttee aika paljon kaloreita pysyäkseen painossaan. nuoret varsinkin tarttee hurjan määrän, koska energiaa kuluu pelkkään kasvamiseen niin kovasti!

        sillon kun olin sairaampi, niin en vaan voinut hyväksyä tota faktaa vaan tyhmänä luulin että mun keho ei tartte kun ehkä maksimissaan 1500 kaloria. olin niin väärässä!

        nykyään syön 2500 kaloria ihan joka päivä, mutta silti painonnousu on tosi tiukassa. liikun kohtuullisesti, eli n. 30 min kävelylenkki päivittäin :)

        Joo, nyt laskin.
        Se oli aika lailla se 2000.
        Kiitos!!
        Onko sulla vielä jotain 2000 kalorin ehdotusta?


      • syömistä vaan
        läskii kirjoitti:

        Joo, nyt laskin.
        Se oli aika lailla se 2000.
        Kiitos!!
        Onko sulla vielä jotain 2000 kalorin ehdotusta?

        täs on esimerkki, jossa on yhteensä 2000 kcal:

        aamupala:
        - annos kaurapuuroa
        - leipä voi, kinkku/juusto
        - jogurtti

        lounas: (koulussa luulisin?)
        lautasmallin mukaan, eli:
        - puolet lautasesta kasviksia
        - neljäsosa perunaa/pastaa/riisiä tms.
        - neljäsosa lihaa/kalaa/kanaa/kastiketta tms.
        - leipä voi
        - lasi maitoa

        välipala:
        - myslipatukka
        - hedelmä

        päivällinen:
        - sama kuin lounas

        iltapala:
        - leipä voi, kinkku/juusto
        - jogurtti (tai jos et iltaisin pysty syömään paljoa, niin tässä voisi olla esim. kuppi kaakaota maidolla?)
        - hedelmä


        suunnitelmassa maitotuotteet EI ole rasvattomia!
        mutta jos haluat käyttää rasvattomia, niin voisit lisätä aamu- tai iltapalalle yhden leivän lisää tai muuta vastaavaa! :)

        yhtä leipää vastaa: annos puuroa/myslipatukka/pieni proteiinipatukka/1 dl mysliä



        miltä suunnitelma kuulostaa? vai onko jotain erityistä mitä haluaisit siinä olevan?

        on ilo auttaa ja opastaa oikein syömiseen :)


      • läskii
        syömistä vaan kirjoitti:

        täs on esimerkki, jossa on yhteensä 2000 kcal:

        aamupala:
        - annos kaurapuuroa
        - leipä voi, kinkku/juusto
        - jogurtti

        lounas: (koulussa luulisin?)
        lautasmallin mukaan, eli:
        - puolet lautasesta kasviksia
        - neljäsosa perunaa/pastaa/riisiä tms.
        - neljäsosa lihaa/kalaa/kanaa/kastiketta tms.
        - leipä voi
        - lasi maitoa

        välipala:
        - myslipatukka
        - hedelmä

        päivällinen:
        - sama kuin lounas

        iltapala:
        - leipä voi, kinkku/juusto
        - jogurtti (tai jos et iltaisin pysty syömään paljoa, niin tässä voisi olla esim. kuppi kaakaota maidolla?)
        - hedelmä


        suunnitelmassa maitotuotteet EI ole rasvattomia!
        mutta jos haluat käyttää rasvattomia, niin voisit lisätä aamu- tai iltapalalle yhden leivän lisää tai muuta vastaavaa! :)

        yhtä leipää vastaa: annos puuroa/myslipatukka/pieni proteiinipatukka/1 dl mysliä



        miltä suunnitelma kuulostaa? vai onko jotain erityistä mitä haluaisit siinä olevan?

        on ilo auttaa ja opastaa oikein syömiseen :)

        Kiitos! :)
        Täytyy nyt katsoa, jos rohkeus riittäisi kaloreiden nostamiseen. Mutta se pelko lihomiesta on toosi suuri, kun pärjään pienemmilläkin määrillä.. :(


    • Viljami333

      Oon poika ja 14 v oon ollu 7 viikkoo 15 min ulkoilulla ja välillä kävelyä ja syön noin 3000kca. Alkuun söin aivan liikaa maha oli kiipee koska en kotona noudattanut ja ravitsemus terapeutti isonsi sen johonki 3400kca ja täys liikunta kielto. Miettikää?

      • uteliashh

        kuinka nopsaa sun painos nousee tolla 3400 kalorilla?


      • Viljami33
        uteliashh kirjoitti:

        kuinka nopsaa sun painos nousee tolla 3400 kalorilla?

        En tiiä kun ne ei kerro mut veikkaan et 500 grammaa viikko kun jumpasin tosi paljon salaa. Mutta ei tarvinnut noudattaa kun pari päivää.


      • uteliashh
        Viljami33 kirjoitti:

        En tiiä kun ne ei kerro mut veikkaan et 500 grammaa viikko kun jumpasin tosi paljon salaa. Mutta ei tarvinnut noudattaa kun pari päivää.

        okei, kiitti.
        ja hei kuule, kunnolla syöminen kasvattaa susta hyvän kokosen miehen! syö vaan kiltisti, tuut huomaan kuinka tytötkin alkaa kiinnostuun enemmän ja enemmän :)

        "kyllä mies syö!"


    • jännäjuttu

      Noh oon 13v ja mulla oli käytössä 3000-3500 kcal ruokavalio kun olin 160cm ja 38kg. Herkkuja piti syödä joka päivä normisyömisten päälle. Olin kokoajan ähkyssä ja paino nousi 3 kg 5 päivässä! En tiiä onko puolet siitä nesteitä mut ihsm :D

    • Joomoikka

      Ite oon nyt osastolla ja on noussut n. 1,5 kg 2 viikon aikana
      Energiamäärä n.2800-3000kcal

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe