Syyteessä väärä päivä

tarkkana

Sain haasteen, jossa minua syytetään, mutta tapahtumassa on väärä päivämäärä? Kaikki todistelutkin sen todistavat. Voiko syyte raueta tälläiseen mokaan?

Eli voinko kiistää kaikki asiat, koska tuona päivänä ei ole taphtunut mitään? Entä voiko syyttäjä nostaa samantien uuden syytteen oikealla päivämäärällä?

10

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4ewds

      Älä huoli, ei se syyte kirjoitusvirheeseen kaadu. Kyllä syyttäjä sen korjaa sitten oikeudenistunnossa.

      Vai meinaatko ihan tosissasi, että oikeusjärjestelmämme on sellainen, että rikoksen tehnyt pääsee kuin koira veräjästä, jos syytteseen on livahtanut kirjoitusvirhe?

    • Kuunvalon_laki

      Kerrot vain rehellisesti, minä päivänä teit sen rikoksen, niin kaikki menee hyvin!

      • valtaa

        eräs syyttäjä takavuosina ottatti poliisilla kiinni miehen ja syytti häntä mm.ratti juopudesta..syytetty oli iältään aivan eri luokkaa kuin syyttäjän syyttämä,etu ja suku nimi oli sama,,no syytetty koitti saada sanottua..ett ei hän ole tuon ikäinen eikä hän ole ajanut mitään autoakaan ja edes ollut suomessa tuolloin..jolloin syyttäjä totesi."siltikin ..onneksi tuomari kysyi..syytetyltä minkäs ikäinen te olette? jolloin asia ns.selvis..ja syyttäjä ilmoitti edelleen ajavansa syytettä,,,silloin tuomari totesi istunto päättyy ja syytetty vapautetaan näytön puuteessa ..tosi tapaus..yli kymenenvuoden takaa nyt tuo syyttäjä on itse tuomari...valkokaulus pykopaatihan..tuosta mieleen tulee eikä oo ainut kertainen...


      • t4erd
        valtaa kirjoitti:

        eräs syyttäjä takavuosina ottatti poliisilla kiinni miehen ja syytti häntä mm.ratti juopudesta..syytetty oli iältään aivan eri luokkaa kuin syyttäjän syyttämä,etu ja suku nimi oli sama,,no syytetty koitti saada sanottua..ett ei hän ole tuon ikäinen eikä hän ole ajanut mitään autoakaan ja edes ollut suomessa tuolloin..jolloin syyttäjä totesi."siltikin ..onneksi tuomari kysyi..syytetyltä minkäs ikäinen te olette? jolloin asia ns.selvis..ja syyttäjä ilmoitti edelleen ajavansa syytettä,,,silloin tuomari totesi istunto päättyy ja syytetty vapautetaan näytön puuteessa ..tosi tapaus..yli kymenenvuoden takaa nyt tuo syyttäjä on itse tuomari...valkokaulus pykopaatihan..tuosta mieleen tulee eikä oo ainut kertainen...

        Laitatko vielä vaikka diaarinumeron, tai edes käsittelypaikan tähän sinun tositarinasi?


    • riisireino

      Lähinnä kiinnostaa, miten oikeuden pj. tulee toimimaan tässä tapauksessa. Keskeyttääkö hän istunnon ja kehottaa syyttäjää korjaamaan päivämäärävirheen syytteestä ja toimittamaan asianosaiselle uuden haasteen, vai käskeekö sihteeriä vain kirjaamaan päivämäärän korjauksen, minkä jälkeen istunto jatkuu normaalisti?

      Vai voiko syytetty vastata kirjallisesti tuomioistuimelle osoittaen syytteessä olevan väärä päivämäärä ja vedota täten haasteen puutteellisuuteen?

      • 4ewds

        Joo, kyllähän se oikeudenistunto, jota varten siellä istuu ja aikaansa kuluttaa useampi veronmaksajien rahoilla palkattu kohtuullisen kovapalkkainen ihminen, keskeytetään kirjoitusvirheen vuoksi. Ja kyllä, kun ei nuo käräjäoikeudet oikein muuten ole tarpeeksi ruuhkaisia, niin kyllä siellä voidaan istuntoslotteja tuhlata kirjoitusvirheiden havaitsemiseen ja uuden käsittelyn määräämiseen.

        Nyt taas herätys ja tervetuloa oikeaan maailmaan.

        Eiköhän se syyttäjä ihan itse korjaa virheensä heti kun se hänelle osoitetaan, eikä sitä syytettä se kaada, jos siihen on lipsahtanut kirjoitusvirhe päivämäärään. Todisteetkin tapahtumista lienevät jokseenkin kiistattomat, jos sillä pitää yrittää venkoilla, että "no sinä päivänä kuin syyttäjä haasteeseen laittoi, ei kyllä ole tapahtunut mitään".


      • riisireino

        Niin katsos kun en tiedä asiasta, sen takia sanoinkin että kiinnostaa. Minulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten tarkkaan Suomen oikeusjärjestelmässä katsotaan syytetyn oikeusturvan perään. Yleensä kai asioikirjoissa sellaisilla asioilla kuin väärillä päivämäärillä on jotain merkitystä. Ymmärrän haastamista koskevan rikoslain pykälän niin, että jos haasteesta puuttuu tekoaika, haaste on puutteellinen. Jos käräjäoikeus saa puutteellisen haastehakemuksen, syyttäjää kehotetaan korjaamaan puute. Jos ei korjaa, asia jätetään tutkimatta. Edellisen valossa, voiko katsoa vastaajan tulleen nyt edes haastetuksi? Siinähän on väärä päivämäärä, minkä voisi ehkä katsoa rinnastuvan päivämäärän puuttumiseen kokonaan - "onko sillä nyt väliä milloin se on tapahtunut, laitetaan tähän nyt joku päivämäärä" - , milloin, jos kyseessä olisi ollut haastehakemus, hakemus olisi ollut puutteellinen, eikä asiassa olisi voitu edetä ennen puutteen korjaamista. Syytetyn syyllisyyttä en lähtenyt lainkaan spekuloimaan, mielestäni se on täysin epäoleellista.


    • korjaaja111

      Ei Suomi ole Amerikka eli ei ole yhtään syytettä kaatunut täällä muotovirheeseen vaan ne korjataan ja jatketaan asian käsittelyä normaalisti.Monella pikku kersalla vaan käsitys moisesta eli katsokaa vähemmän poliisisarjoja.

    • 125-56

      kyllä syyte kaatuu sillä muoto virhe on ilmeinen ja vastoin oikeusturvaasi,,muutoinhan asiakirjoihin vois merkintä mitä milloinkin maan tavan mukaan joten ole huoletta suomi on oikeusvaltio..hah haa...heh..hi..

      • 4refd43

        Ei tapahtumapäivämäärään livahtanut kirjoitusvirhe ole edes muotovirhe (kyllä, muotovirhe on yhdyssana). Kyllä sen haasteen muoto epäilemättä on silti ihan oikein, vaikka asiasisältöön olisikin pieni kirjoitusvirhe lipsahtanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe