Varomattomasti suojatielle

UncleBen

89

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junnu671

      Tuttava sai kirjallisen huomautuksen kun oli lenkillä ja juoksi suojatielle.
      Varmaan tarkottaa sitä että suin päin koohotetaan sinne suojatielle kattomatta ympärilleen.

    • liikennemerkki

      autoilijoille yli 200 rikettä samaan aikaan
      oppikaa ajamaan liikenteessä

      • Just_joo

        Valtakunnallinen. Viikko. Vähän yli 300 seuraamusta. Eipä ole paljon nähty vaivaa.

        Jos ajatellaan, että tuohon on oikein kunnolla panostettu, partioita on ollut ehkä jopa 10 liikkeellä yhtä aikaa. Jos valvontaa on tehty pääasiassa päiväsaikaan, valvontatunteja voi olla noin 12 päivässä. Tästä nopeasti laskien partiota kohti yksi rapsu joka toinen tunti, kun jätetään kuitenkin viikonloppu pois laskelmasta. Ja tämä siis koko Suomessa.

        Jalankulkijoiden saamista huomautuksista ei voi päätellä mitään, jos samassa ryhmässä ovat sekä suojatien käyttämisestä että sen käyttämättä jättämisestä annettuja. Autoilijoiden saamista muistutuksista voi päätellä sen, että niitä on jaettu vain kaikkein törkeimmistä jutuista. Tuon verran yksi poliisipartio pystyisi tuottamaan Helsingin seudulla viikossa jos vähänkin haluaisi.


    • 12e21e12

      Varsinkin kaupungeissa jalakulkijat ja pyöräilijät "hyppivät" tielle miten sattuu. Jalankulkijat yleensä räpläävät koko ajan puhelintaan eivätkä ole tietoisia ympäröivästä maailmasta. Pyöräilijät taas ajelevat muuten vain täysin päättömästi.

      • khhjjjj

        Autoilijat kaksi kertaa päättömämmin.


      • kuinkas
        khhjjjj kirjoitti:

        Autoilijat kaksi kertaa päättömämmin.

        Mutta tyhmyydestä sakotetaan terveydellä tai elämällä!


      • khvjugkh
        kuinkas kirjoitti:

        Mutta tyhmyydestä sakotetaan terveydellä tai elämällä!

        Valitettavasti ei, muuten olisit jo haudassa.


      • kuinkas
        khvjugkh kirjoitti:

        Valitettavasti ei, muuten olisit jo haudassa.

        Ei, kun osaan mennä ajoradan yli niinkuin kuuluukin mennä; ripeästi ja auton jälkeen!


      • hhjjhg
        kuinkas kirjoitti:

        Ei, kun osaan mennä ajoradan yli niinkuin kuuluukin mennä; ripeästi ja auton jälkeen!

        Niin se kuuluukin tehdä paikoissa joissa ei ole suojatietä.


      • kuinkas
        hhjjhg kirjoitti:

        Niin se kuuluukin tehdä paikoissa joissa ei ole suojatietä.

        Luuletko minua yhtä tyhmäksi kuin itsesi? En minä syöksy ajoradalle myöskään "suojatien" kohdalta! Jos olen lähstymässä kyseistä ylityspaikkaa, kännän selkäni, että ainoa lähestyvä auto voi mennä ohi panikoimatta, ja kävelen sen jälkeen yli livakasti. Suosittelen sullekkin!
        Huolehdin itse omasta turvallisuudestani, enkä kuvittele jonkun julkistetun säännön pitävän minusta huolta! Vain idiootti tekee sen!


      • kvhykk
        kuinkas kirjoitti:

        Luuletko minua yhtä tyhmäksi kuin itsesi? En minä syöksy ajoradalle myöskään "suojatien" kohdalta! Jos olen lähstymässä kyseistä ylityspaikkaa, kännän selkäni, että ainoa lähestyvä auto voi mennä ohi panikoimatta, ja kävelen sen jälkeen yli livakasti. Suosittelen sullekkin!
        Huolehdin itse omasta turvallisuudestani, enkä kuvittele jonkun julkistetun säännön pitävän minusta huolta! Vain idiootti tekee sen!

        Ei minun tarvitse luulla, olet osoittanut vajavaisuutesi kirjoituksellasi.


      • liikennesäännöt
        kuinkas kirjoitti:

        Luuletko minua yhtä tyhmäksi kuin itsesi? En minä syöksy ajoradalle myöskään "suojatien" kohdalta! Jos olen lähstymässä kyseistä ylityspaikkaa, kännän selkäni, että ainoa lähestyvä auto voi mennä ohi panikoimatta, ja kävelen sen jälkeen yli livakasti. Suosittelen sullekkin!
        Huolehdin itse omasta turvallisuudestani, enkä kuvittele jonkun julkistetun säännön pitävän minusta huolta! Vain idiootti tekee sen!

        Maantiellä vastaantuleva rekka vaihtaa edessäsi äkisti kaistaa ja jäät alle. Se ei siis ollut rekan vika vaikka "tyhmän" säännön mukaan niin olisi.


      • kunkas
        kvhykk kirjoitti:

        Ei minun tarvitse luulla, olet osoittanut vajavaisuutesi kirjoituksellasi.

        Kyllä se olet sinä joka jää auton alle vajavaisuutensa tähden!
        Kuinkas sitten alat "viisastelemaan"? Vajaita ovat ne aivoiltaan, joitka eivät keksi muuta, kuin alkaa nimittelemään toisia nimerkkejä ja väkättämään asian vierestä!


      • kuinkas
        liikennesäännöt kirjoitti:

        Maantiellä vastaantuleva rekka vaihtaa edessäsi äkisti kaistaa ja jäät alle. Se ei siis ollut rekan vika vaikka "tyhmän" säännön mukaan niin olisi.

        Taitaa olla niin, että minä en ole se, joka tuollaiseen tilanteeseen joutuu, vaan joku muu!


      • autoilijat-pässejä

        Suojatie on nimenomaan se paikka jossa yli mennään. Ei voi tulla yhdellekkään autoilijalle yllätyksenä että suojatien kohalla joku kävelee yli.


      • liikennesäännöt
        kunkas kirjoitti:

        Kyllä se olet sinä joka jää auton alle vajavaisuutensa tähden!
        Kuinkas sitten alat "viisastelemaan"? Vajaita ovat ne aivoiltaan, joitka eivät keksi muuta, kuin alkaa nimittelemään toisia nimerkkejä ja väkättämään asian vierestä!

        Juuri noin sinä teit. Todistit taad itse olevasi sitä mitä muista väität.


      • liikennesäännöt
        kuinkas kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että minä en ole se, joka tuollaiseen tilanteeseen joutuu, vaan joku muu!

        Mistä tiedät mikä vastaantuleva autoilija ajaakin täysin yllätyäen päälle? Et voi ennakolta tietää sitä. Mutta jos et koskaan poistu ulos niin et voi tuollaiseen tilanteeseen joutuakkaan.


      • kuinkas
        liikennesäännöt kirjoitti:

        Juuri noin sinä teit. Todistit taad itse olevasi sitä mitä muista väität.

        Itse väitit niin, minä senjälkeen totesin sinusta sen. Keroin aluksi mikä suojaa jalankulkijaa!
        Ennen oli sanonta, että "hullun vasikan kanssa ei kannata lepikossa juosta"! En siis jatka.


      • liikennesäännöt
        kuinkas kirjoitti:

        Itse väitit niin, minä senjälkeen totesin sinusta sen. Keroin aluksi mikä suojaa jalankulkijaa!
        Ennen oli sanonta, että "hullun vasikan kanssa ei kannata lepikossa juosta"! En siis jatka.

        Sinut on talutettu narussa niin syvälle lepikkoon ettet tajua milloin paskot ja kummasta päästä se tulee.


      • ZuggisHeebo
        autoilijat-pässejä kirjoitti:

        Suojatie on nimenomaan se paikka jossa yli mennään. Ei voi tulla yhdellekkään autoilijalle yllätyksenä että suojatien kohalla joku kävelee yli.

        Ennen kun kävelen suojatielle, katson vaivihkaa kumpaankin suuntaan, varmistuakseni että tien ylitys on turvallista. En paljasta lähestyvän auton kuljettajalle että olen havainnut hänet, Näin saan autoilijat jopa pysähtymään ennen suojatietä.


      • miem
        khhjjjj kirjoitti:

        Autoilijat kaksi kertaa päättömämmin.

        ei kyllä pyöräilijä on piittaamattomin eläin liikenteessä esim. vaikka olisi millainen kevyeenliikenteen väylä niin silti löytyy vaavista vaariin pyöräilijöit jotka ei ymmärrä mennä kevyenliikenteen väylälle vaikka poliisi kädestä pitäen ohjaa sinne. ja sit nämä jalkakäytävällä ajajt vaikka saavat sakkolapun käteen niin silti jatkavat jalkakäytvällä ajoa (vaikka poliisi sanoo suoraan älä aja tai saat toisen sakkolapun)


      • heeheeeeee
        miem kirjoitti:

        ei kyllä pyöräilijä on piittaamattomin eläin liikenteessä esim. vaikka olisi millainen kevyeenliikenteen väylä niin silti löytyy vaavista vaariin pyöräilijöit jotka ei ymmärrä mennä kevyenliikenteen väylälle vaikka poliisi kädestä pitäen ohjaa sinne. ja sit nämä jalkakäytävällä ajajt vaikka saavat sakkolapun käteen niin silti jatkavat jalkakäytvällä ajoa (vaikka poliisi sanoo suoraan älä aja tai saat toisen sakkolapun)

        Sirkuksessa olen nähnyt eläinten pyöräilevän, en muualla. Kirjoituksestasi päätellen elämäsi rajoittuu sirkukseen, joten on ymmärrettävää että uskot asioiden olevan näin häkin ulkopuolellakin.


      • heeheeeeee kirjoitti:

        Sirkuksessa olen nähnyt eläinten pyöräilevän, en muualla. Kirjoituksestasi päätellen elämäsi rajoittuu sirkukseen, joten on ymmärrettävää että uskot asioiden olevan näin häkin ulkopuolellakin.

        kyllä pyöräilijä on eläin niin kauan kun käyttäytyy kuin eläin ja on piittaamaton liikenne säännöistä


      • heheeeheee
        jukni69 kirjoitti:

        kyllä pyöräilijä on eläin niin kauan kun käyttäytyy kuin eläin ja on piittaamaton liikenne säännöistä

        Siinä tapauksessa pari eläintarhaa täyttäisi penkin ja ratin välistä löytyvistä eläimistä.


      • heheeeheee kirjoitti:

        Siinä tapauksessa pari eläintarhaa täyttäisi penkin ja ratin välistä löytyvistä eläimistä.

        suhteutettuna kulkimien määrään niin fillaristi on se sika liikenteessä


      • hehheeere
        jukni69 kirjoitti:

        suhteutettuna kulkimien määrään niin fillaristi on se sika liikenteessä

        Poliisin tilastojen mukaan tilanne on päinvastoin.


      • hehheeere kirjoitti:

        Poliisin tilastojen mukaan tilanne on päinvastoin.

        niin töissä näke ihan sen todellisuuden mitä fillaristit tietää ensinnäkin 2/3osaa on valottomia puolet ajaa sellaisilla paikoilla miissä ei pyörällä kuulu ajaa tullaan sivutieltä eteen einoudateta liikennevaloja,kärkikolioita ym.väistämis vlvollisuutta ajetaan bussista tulijoiden päälle


      • hehheeeeehe
        jukni69 kirjoitti:

        niin töissä näke ihan sen todellisuuden mitä fillaristit tietää ensinnäkin 2/3osaa on valottomia puolet ajaa sellaisilla paikoilla miissä ei pyörällä kuulu ajaa tullaan sivutieltä eteen einoudateta liikennevaloja,kärkikolioita ym.väistämis vlvollisuutta ajetaan bussista tulijoiden päälle

        Mutua.


      • hehheeeeehe kirjoitti:

        Mutua.

        Ei ole se on käytännössä nähtyä


      • hehheeeehheee
        jukni69 kirjoitti:

        Ei ole se on käytännössä nähtyä

        Siis 100% mutua.


      • hehheeeehheee kirjoitti:

        Siis 100% mutua.

        no kun et näe niin oot ollu suljetulla


      • hehhheeeeee
        jukni69 kirjoitti:

        no kun et näe niin oot ollu suljetulla

        Minulla ei ole sitä kokemusta, mutta jos haluat kerta omista kokemuksistasi niin ole hyvä vaan.

        Tässä sinulle lisää totuutta:

        http://www.hs.fi/kaupunki/a1430801811579


      • hehhheeeeee kirjoitti:

        Minulla ei ole sitä kokemusta, mutta jos haluat kerta omista kokemuksistasi niin ole hyvä vaan.

        Tässä sinulle lisää totuutta:

        http://www.hs.fi/kaupunki/a1430801811579

        Niin tämä kertoo vain tapahtuneista mutta ei mitään väistetyistä


      • hehhheeeeeeee
        jukni69 kirjoitti:

        Niin tämä kertoo vain tapahtuneista mutta ei mitään väistetyistä

        Väistämisiä tapahtuu molemmin puolin ja niitä ei tilastoida. Niistä voi heittää minkälaista mutua tahaansa. Osassa tapauksista väistämistä ei tapahdukkaan ja syntyy kolari. Näistä osa on päässyt tuohon tilastoon. Silti tilasto osoittaa selkeästi kuinka paljon autoilijat syyllistyvät väistämisvelvollisuuden rikkomiseen pyöräilijöihin nähden.

        Autoilijan ei tarvitse pelätä henkeään jättäessään väistämättä pyöräilijää, mutta pyöräilijä saattaa pienessäkin hipaisussa loukkaantua. Siksi pyöräilijät ovat valppaampia ja väistävät useammin, vaikka heidän kuuluisi mennä ensin.

        Siis tarinasi on edelleen pelkkää mutua.


    • Juju68

      Tänään juuri tuli eteen rullaluistelija juoksurattaiden kanssa ja ei kyllä ollut hänellä yhtään itsesuojeluvaistoa kun syöksyi n.20km/h siihen suojatielle lapsi edellä.
      Luotti varmaan siihen että ei kukaan rattaiden päälle aja.

      • kuinkas

        Ihmiset ovat hulluja, ja haluavat vain siirtää vastuun toiselle sekä syyttää muita jos jotain sattuu! Pätee melkein mihin tahansa; paitsi lottovoiton osumisesta!


      • kjggft
        kuinkas kirjoitti:

        Ihmiset ovat hulluja, ja haluavat vain siirtää vastuun toiselle sekä syyttää muita jos jotain sattuu! Pätee melkein mihin tahansa; paitsi lottovoiton osumisesta!

        Todella usein vastuu ja velvollisuudet ajoneuvon kuljettamisesta yritetään siirtää tuulilasin ulkopuolelle.


      • kuinkas

        Niin, haluavat siirtää vastuun massiiviselle keskimäärin kymmenen kertaa nopeammin liikkuvalle tekniselle laitteelle monon sijaan!


      • fdgdfgfd

        Kuvittelin että sitä laitetta ohjaa aivoilla varustettu olento mutta osoitit asian olevan toisin.


      • myykökukaann

        oliko se usain bolt kuin noin lujaa meni
        aattele ny vähä 20km/ on kuule kova juoksemaan


      • UncleBen
        myykökukaann kirjoitti:

        oliko se usain bolt kuin noin lujaa meni
        aattele ny vähä 20km/ on kuule kova juoksemaan

        Usain Bolt on juossut satasen 9,72 sekkaa on 37 km/t. Viimeksi on kouluaikaan kellotettu satanen ja luokan kundien keskiarvo muistaakseni oli 15 sekkaa satasella on 24 km/t. Tuohon aikaan ei ollut tietokoneita ja kaikki kundit harrastivat liikuntaa. Tuo keskiarvo saattaisi olla kilpailukykyinen vielä tänäkin päivänä.
        20 km/t on satasella 18 sekkaa, jonka saavuttaa melkeinpä jalka poikki kainalokepeillä, niin mikseipä toukkarattaidenkin kanssa. Heh...


      • trollisetä
        UncleBen kirjoitti:

        Usain Bolt on juossut satasen 9,72 sekkaa on 37 km/t. Viimeksi on kouluaikaan kellotettu satanen ja luokan kundien keskiarvo muistaakseni oli 15 sekkaa satasella on 24 km/t. Tuohon aikaan ei ollut tietokoneita ja kaikki kundit harrastivat liikuntaa. Tuo keskiarvo saattaisi olla kilpailukykyinen vielä tänäkin päivänä.
        20 km/t on satasella 18 sekkaa, jonka saavuttaa melkeinpä jalka poikki kainalokepeillä, niin mikseipä toukkarattaidenkin kanssa. Heh...

        .Älkää ruokkiko trollia.


      • myykökukaann kirjoitti:

        oliko se usain bolt kuin noin lujaa meni
        aattele ny vähä 20km/ on kuule kova juoksemaan

        Lukisit nyt edes oikein ! Eipä ihme jolle jalankulkijat/pyörälijät sääntöjä ymmärrä. Kirjoitettiin selvästi että rullaluistelija työnsi juoksurattaita...


    • Tämä-sopii-tänne
      • 8765

        Ei tämä liity aloitukseen.


    • UncleBen

      Onko vielä muita esimerkkejä käyttäytymisestä, jossa jalankulkija ”astuu varomattomasti suojatielle”?

      >Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät.

      • trollisetä

        Älkää ruokkiko trollia.


    • UncleBen

      Ketjussa tuli pari varomatonta käyttäytymistä. Junnu671 otti esille juoksemisen suojatielle. Niinkuin huomautuksesta näkyy, niin se on perustellusti varomatonta.

      12e21e12 esitti ”räpläävät koko ajan puhelintaan eivätkä ole tietoisia ympäröivästä maailmasta”. En pitäisi sitä varomattomasti suojatielle astumisena, kun kuitenkin koko ajan liikkuu ja liikkuu jalankulkijan kävelynopeudella ja ajorataa ajavalle on määrätty varautuminen tällaiseen tulijaan.

      Juju68 kertoi vauhdilla rullaluistelevasta lastenrattaiden kanssa. Menee samaan varomattomaan kategoriaan Junnu671:n tapauksen kanssa. ( Usein näkee kävelevän äidin työntävän ensin rattaat suojatielle ja sitten vasta alkaa katselemaan ympärilleen. Ymmärrettävä toimi ja pyrkimys päästä eroon itkeskelevästä riesasta ).

      Pari käytöstä lisää:
      * Jalankulkija tulee suojatien viereen ja pysähtyy siihen vaikka lähestyvä ajoneuvo on kaukana-kaukana paikasta eikä mitään estettä ylitykseen ole. Autoilija lähestyy empivästi paikkaa ja pysähtyminen suojatien eteen ei välttämättä ole ratkaisu, koska ylitykseen oli todella runsaasti aikaa ennen tätä. Saattaisi mennä seuraavat 3 viikkoa molempien seistessä paikallaan. Lähestyy siis autolla ja yhtäkkiä sen ollessa aivan suojatien edessä jalankulkija päättää lähteä yli ja aiheuttaa tällä vaaratilanteen.
      Huonosti näkevä/melkein sokea ( näitä on ilman keppiä ja koiraakin ) saattaa jäädä suojatien viereen saadakseen kuulohavaintoa lähestyvästä ajoneuvosta ( jota ei pyörästä/sähköautosta saa ). Usein tällainen katsoo pää hieman vinossa ”ohi” lähestyvää autoa, koska on kääntänyt korvansa enemmän kohti lähestyviä, mutta kyseessä voi olla kulkija, joka itseasiassa katsookin tarkoituksella vastapuoleisen talon seinää eikä aiokaan yli. Aina ei saa selvää.
      * Jalankulkija seisoo aivan suojatien vieressä selin lähestyviin ja juttelee vaikka toisen kanssa. Käännähtää siitä äkkinäisesti askeleen sivuun ja onkin jo suojatiellä.
      Näissä yhteisenä tekijänä on yllätys. Ajorataa ajavalle pitää antaa mahdollisuus havaita kulkijan aie ajoissa.
      Tuomiot lähtee siitä, että jalankulkija on kunkku, mutta autoilijalle jää todistustaakka, jos on muusta kyse. Siihen voi vaikuttaa todistajat, valvontakamera risteyksessä, koko ajan yleistyvät kojelautakamerat, jäljet jne. Viime kädessä poliisikuulustelu ja mitä oikeus uskoo.

      • UncleBen

        Lisäys:
        jalankulkija on kunkku, mutta autoilijalle JA PYÖRÄILIJÄLLE jää todistustaakka, jos on muusta kyse.


      • trollisetä

        'Älkää ruokkiko trollia.


      • trollisetä
        UncleBen kirjoitti:

        Lisäys:
        jalankulkija on kunkku, mutta autoilijalle JA PYÖRÄILIJÄLLE jää todistustaakka, jos on muusta kyse.

        Trolololllooooooololooloolooo


    • Nimi-on-SUOJATIE

      Pelkkä suojatien olemassaolo on riittävä peruste että autoilijat varovat. Yksikään autoilija ei voi väittää että suojatien kohalla tulee yllätyksenä se että jalankulkija haulaa yli. Se on nimenomaan juuri se kohta jossa jalankulkijat ylittävät tien/kadun ja autoilijat antavat esteettömän kulun yli. Ei pitäisi olla vaikeaa.

      Autoilijoilla on suojatieiden kohdalla suurempi vastuu kuin jalankulkijoilla. Lait lähtevät siitä että suojaamatonta ihmistä tulee aina varoa ja suojata.

      • hmmmmm

        Saahan sitä luittensa kestävyyttä kokeilla, mutta jos yhtään epäilee, niin ei pidä laskea sen varaan, että muut ottaisivat täyden vastuun sinun omasta liikenneturvallisuudestasi. Jokaisella on liikenteessä vain velvollisuuksia, myös siitä omasta turvallisuudestaan. On myös velvollisuus välttää vaara, vaikka luopumalla omasta oikeudestaan.

        Välillä tuntuu, että tässä maassa ollaan joskus joustamattomia liikenteessä ja puretaan sitä omaa ahdistustaan liikenteessä. Viedään vaaratilanne niin pitkälle, kuin voi, jotta voidaan puida toiselle nyrkkiä. Jossain vaiheessa on unohtunut täysin se, että liikenne on yhteistyötä.

        Tottahantoki on niitä, jotka eivät ikinä tee virheitä. Eivät he varmaan myöskään aja autoa tai pyöräile. Tai sitten vaan kaikki on aina muiden syytä, eikä mitään välimuotoa ole. Kyllä siinä olisi ihan kaikilla petrattavaa, jos sitä koettua liikenneturvallisuutta haluaa parantaa...


      • kuinkas

        Eikä yksikään jalankulkija vvoi väittää, että tiellä ei ajaisi autoja, ja tulee katsoa vasemmalle ja oikealle ennenkuin loikkaa "suojatielle". Mono pysähtyy edelleen paremmin kuin varovainenkaan autoilija ikinä.
        Typerykset väittävät muuta!


      • jhgyjtf
        kuinkas kirjoitti:

        Eikä yksikään jalankulkija vvoi väittää, että tiellä ei ajaisi autoja, ja tulee katsoa vasemmalle ja oikealle ennenkuin loikkaa "suojatielle". Mono pysähtyy edelleen paremmin kuin varovainenkaan autoilija ikinä.
        Typerykset väittävät muuta!

        Entä sitten. Silti jalankulkijalle pitää antaa esteetön kulku. Typerykset väittävät muuta.


      • kuinkas
        jhgyjtf kirjoitti:

        Entä sitten. Silti jalankulkijalle pitää antaa esteetön kulku. Typerykset väittävät muuta.

        Minä haluan nähdä sinun kaikkivoipaisuutesi "pitää antaa esteetön kulku" värssyn toteutumiselle edes sinun itsesi ollessa ratissa!
        Sinun väittämäsi (opettamasi) aiheuttaa tarpeettomia vahongoittumisia ja kuolemia!

        Tämä taas perustuu jo ylläolevasta edellisestä kommentista ilmenevästä syystä.
        Joka luottaa, VÄITTÄÄ että tekninen liikkuva massa AINA on pysähtymässä varmemmin kuin se MONO, on idiootti! Ja sietäisi joutua vastuuseen vahingoittumisista!


      • fgdsgfdg
        kuinkas kirjoitti:

        Minä haluan nähdä sinun kaikkivoipaisuutesi "pitää antaa esteetön kulku" värssyn toteutumiselle edes sinun itsesi ollessa ratissa!
        Sinun väittämäsi (opettamasi) aiheuttaa tarpeettomia vahongoittumisia ja kuolemia!

        Tämä taas perustuu jo ylläolevasta edellisestä kommentista ilmenevästä syystä.
        Joka luottaa, VÄITTÄÄ että tekninen liikkuva massa AINA on pysähtymässä varmemmin kuin se MONO, on idiootti! Ja sietäisi joutua vastuuseen vahingoittumisista!

        Liikkuuko tekninen massa itsestään vai sinunlaisen idiootin ohjastamana? Molemmissa tapauksissa se tosiaan voi aiheuttaa vaaraa, mutta ajattelukykyisen ihmisen ohjastamana ei.


      • kuinkas
        fgdsgfdg kirjoitti:

        Liikkuuko tekninen massa itsestään vai sinunlaisen idiootin ohjastamana? Molemmissa tapauksissa se tosiaan voi aiheuttaa vaaraa, mutta ajattelukykyisen ihmisen ohjastamana ei.

        Jaa, ettäkö -fgdsgfdg- jhgyjtf- olisi ajatteleva? Tekstin perusteella sen laatija on tuleva raato, koska ei näy osaavan ajatella ja toimia sen mukaan turvallisesti!
        Jalankulkijalla ei ole pelkästään oikeuksia- vaan myös velvollisuuksia- aivan samoin kuin ajoneuvon kuljettajilla!
        Ilmeisesti tuhraaja ei ole myöskään koskaan ohjannut moottoriajoneuvoa!!!


      • gfhjhgfgh
        kuinkas kirjoitti:

        Jaa, ettäkö -fgdsgfdg- jhgyjtf- olisi ajatteleva? Tekstin perusteella sen laatija on tuleva raato, koska ei näy osaavan ajatella ja toimia sen mukaan turvallisesti!
        Jalankulkijalla ei ole pelkästään oikeuksia- vaan myös velvollisuuksia- aivan samoin kuin ajoneuvon kuljettajilla!
        Ilmeisesti tuhraaja ei ole myöskään koskaan ohjannut moottoriajoneuvoa!!!

        Toinen meistä ymmärtää että ajoneuvo ei ole itsestään liikkuva massa vaan sitä ohjaa kuljettaja ja hänen on noudatettava liikennesääntöjä. Silloin tuo tekninen massa ei tee yhdestäkään jalankulkijasta suojatiellä rastoa.Tämän sinäkin opit aikanaan autokoulussa.


      • kuinkas
        gfhjhgfgh kirjoitti:

        Toinen meistä ymmärtää että ajoneuvo ei ole itsestään liikkuva massa vaan sitä ohjaa kuljettaja ja hänen on noudatettava liikennesääntöjä. Silloin tuo tekninen massa ei tee yhdestäkään jalankulkijasta suojatiellä rastoa.Tämän sinäkin opit aikanaan autokoulussa.

        Vastaanpa idiootille, joka ei ole kasvanut vielä kapaloistaan ulos.
        Pidä vain pääsi, nautin päivästä jolloin yllätyt!
        Autokoulustani on niin kauan, että olen unohtanut miten auto pysähtyy paremmin kuin typerän koipi! Menisit sinä jo auton rattiin, niin saattaisit oppia jotain siltäkin puolelta.
        Liikennesäännöt ei pelasta sinua jääräpää!
        Ja vain siksi, että luulet 20 kertaa sinua painavamman pysähtyvän helpommin kuin sinun itsesi? Korviesi välissä mättää pahasti!


      • ifufkdjfjf
        kuinkas kirjoitti:

        Vastaanpa idiootille, joka ei ole kasvanut vielä kapaloistaan ulos.
        Pidä vain pääsi, nautin päivästä jolloin yllätyt!
        Autokoulustani on niin kauan, että olen unohtanut miten auto pysähtyy paremmin kuin typerän koipi! Menisit sinä jo auton rattiin, niin saattaisit oppia jotain siltäkin puolelta.
        Liikennesäännöt ei pelasta sinua jääräpää!
        Ja vain siksi, että luulet 20 kertaa sinua painavamman pysähtyvän helpommin kuin sinun itsesi? Korviesi välissä mättää pahasti!

        Vastaat siis itsellesi.

        En ole yllättynyt että sinulle on iskenyt dementia kun et ymmärrä että autokin pysähtyy koipea oikaisemalla, siitä kaasupolkimen vierestä löytyy jarru. Yleensä jopa riittää vain jalan nostaminen hetkeksi kaasulta.

        Päivittäin ajan autolla, mutta se ei tietenkään todista mitään osaamista tai tietämystä. Siitä sinä olet loistava esimerkki.

        Ei säännöt vaan niiden noudattaminen.

        Ei ole merkitystä kumpi pysähtyy helpommin vaan kumman tulee antaa esteetön kulku. Ja kyllä isompikin massa pysähtyy jos se ei ole idiootin ohjastama.


      • kuinkas
        ifufkdjfjf kirjoitti:

        Vastaat siis itsellesi.

        En ole yllättynyt että sinulle on iskenyt dementia kun et ymmärrä että autokin pysähtyy koipea oikaisemalla, siitä kaasupolkimen vierestä löytyy jarru. Yleensä jopa riittää vain jalan nostaminen hetkeksi kaasulta.

        Päivittäin ajan autolla, mutta se ei tietenkään todista mitään osaamista tai tietämystä. Siitä sinä olet loistava esimerkki.

        Ei säännöt vaan niiden noudattaminen.

        Ei ole merkitystä kumpi pysähtyy helpommin vaan kumman tulee antaa esteetön kulku. Ja kyllä isompikin massa pysähtyy jos se ei ole idiootin ohjastama.

        Annan idiootin jankata itsensä kanssa tästä eteenpäin! Tule kohdallani yllättäen suojatielle:
        Onnea munapäälle!


      • Ei näin ! Autoilijan on varottava kyllä mutta jalankulkijan on osoitettava aikeensa ja varmistettava että autoilija on huomannut hänen aikeensa eli jalankulkija EI SAA RYNNÄTÄ SUOJATIELLE JA JALANKULKIJAN ON SEURATTAVA LIIKENNETTÄ JOTTA EI SEISOTA SUOTTA AUTOJA (liian usein suojatien laidassa seisoo ihmisiä jotka pyörii ja katsoo taivaan lintuja tai aivan muualle kuin sinne mistä lähin auto tule ja astuu suojatielle mitään katsomatta).


      • khgukvgg
        kuinkas kirjoitti:

        Annan idiootin jankata itsensä kanssa tästä eteenpäin! Tule kohdallani yllättäen suojatielle:
        Onnea munapäälle!

        Kun sanottava loppuu aloittavat trollit haukkumisen. Ei sinulla ollut sanottavaa alkuunkaan.

        Miten suojatien käyttäminen voi olla yllättävää? Jos autoilija ei seuraa kuin keskiviivaa ja ei lähesty suojatietä lain edellyttämällä tavalla.

        Tiedät siis itsekkin ettet kykene antamaan suojatielle astuvalle esteetöntä kulkua. Silloin ei pitäisi ajaa.


      • jhgjkl
        jukni69 kirjoitti:

        Ei näin ! Autoilijan on varottava kyllä mutta jalankulkijan on osoitettava aikeensa ja varmistettava että autoilija on huomannut hänen aikeensa eli jalankulkija EI SAA RYNNÄTÄ SUOJATIELLE JA JALANKULKIJAN ON SEURATTAVA LIIKENNETTÄ JOTTA EI SEISOTA SUOTTA AUTOJA (liian usein suojatien laidassa seisoo ihmisiä jotka pyörii ja katsoo taivaan lintuja tai aivan muualle kuin sinne mistä lähin auto tule ja astuu suojatielle mitään katsomatta).

        Missä on kerrottu oikeat ilmoitustavat? Vilkku, valo- ja äänimerkki?

        Tämä on taas näitä höpötyksiä, jolla pyritään vahvistamaan käytäntöä jolla autoilija voi olla noudattamatta kuljettajan suojatiesääntöä.

        Kun kuljettaja noudattaa sitä, ei jalankulkijalla ole mitään varottavaa.


      • jhgjkl kirjoitti:

        Missä on kerrottu oikeat ilmoitustavat? Vilkku, valo- ja äänimerkki?

        Tämä on taas näitä höpötyksiä, jolla pyritään vahvistamaan käytäntöä jolla autoilija voi olla noudattamatta kuljettajan suojatiesääntöä.

        Kun kuljettaja noudattaa sitä, ei jalankulkijalla ole mitään varottavaa.

        No aikomuksensa voi ilmaista seisomalla siinä suojatien vierellä hetken eikä rynnätä katsomatta suoraan tielle ! Eikä suojatie automaattisesti tee autoilijasta syyllistä . Ja opetetaanhan lapsiakin ensin katsomaan vasempaan ja sit oikeaa ja vielä vasempaan ja siltikään et saa rynnätä tielle ja suotta tapattaa itseäsi .
        Ja mikä pakko sinun jalankulkijana on olla ääliö jos autoilija on.


      • fgsdgdsfgew
        jukni69 kirjoitti:

        No aikomuksensa voi ilmaista seisomalla siinä suojatien vierellä hetken eikä rynnätä katsomatta suoraan tielle ! Eikä suojatie automaattisesti tee autoilijasta syyllistä . Ja opetetaanhan lapsiakin ensin katsomaan vasempaan ja sit oikeaa ja vielä vasempaan ja siltikään et saa rynnätä tielle ja suotta tapattaa itseäsi .
        Ja mikä pakko sinun jalankulkijana on olla ääliö jos autoilija on.

        Missä kohdassa tieliikennelakia jalankulkija velvoitetaan pysähtymään?

        Silloinhan autoilijan nimenomaan kuuluu hidastaa eli "ryntääminen" onkin sitä ettei autoilija ole seurannut.

        Kuljettajan suojatiesääntö:
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

        Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Kun noita noudattaa, miten jalankulkija voi jäädä alle?

        Autokoulussa opetettiin noudattamaan tuotakin sääntöä, ettei yksikään lapsi jäisi alle.


      • fgsdgdsfgew kirjoitti:

        Missä kohdassa tieliikennelakia jalankulkija velvoitetaan pysähtymään?

        Silloinhan autoilijan nimenomaan kuuluu hidastaa eli "ryntääminen" onkin sitä ettei autoilija ole seurannut.

        Kuljettajan suojatiesääntö:
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

        Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Kun noita noudattaa, miten jalankulkija voi jäädä alle?

        Autokoulussa opetettiin noudattamaan tuotakin sääntöä, ettei yksikään lapsi jäisi alle.

        Etpä sinäkään sittenkään ole terävin kynä penalissa


      • fgsdgdsfgew kirjoitti:

        Missä kohdassa tieliikennelakia jalankulkija velvoitetaan pysähtymään?

        Silloinhan autoilijan nimenomaan kuuluu hidastaa eli "ryntääminen" onkin sitä ettei autoilija ole seurannut.

        Kuljettajan suojatiesääntö:
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

        Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Kun noita noudattaa, miten jalankulkija voi jäädä alle?

        Autokoulussa opetettiin noudattamaan tuotakin sääntöä, ettei yksikään lapsi jäisi alle.

        En nyt pupea etsimään lain kohtaa mutta kaikilla on velvollisuus välttää aiheuttamasta onnettomuutta eikä jalankulkijalla ole oikeutta kulkea päättömästi toisista välttämättä


      • dfasfdsaf
        jukni69 kirjoitti:

        En nyt pupea etsimään lain kohtaa mutta kaikilla on velvollisuus välttää aiheuttamasta onnettomuutta eikä jalankulkijalla ole oikeutta kulkea päättömästi toisista välttämättä

        Se on kolmas pykälä. Se koskee MYÖS autoilijaa.


      • ghfjhgfjgfjhgf
        jukni69 kirjoitti:

        Etpä sinäkään sittenkään ole terävin kynä penalissa

        Trollauksen perussääntö: kun sanottava loppuu, aloita haukkuminen?


      • dfasfdsaf kirjoitti:

        Se on kolmas pykälä. Se koskee MYÖS autoilijaa.

        Niin myös jalankulkijoita


      • ghfjhgfjgfjhgf kirjoitti:

        Trollauksen perussääntö: kun sanottava loppuu, aloita haukkuminen?

        Myönnä että on säännöistä välittämttömiä autoilijoita mutta myönnä että vähintään yhtä paljon on törmäilijöitä jalankulkijoissa jotka menee kuin päätön kana katsomatta yhtään sivuille toisista välittämättä jopa jyräävät toisia jalankulkijoita!


      • hsdfhdf
        jukni69 kirjoitti:

        Niin myös jalankulkijoita

        Niin koskeekin. Se ei silti oikeuta autoilijaa ryntäämään suojatielle.


      • jdghjhj
        jukni69 kirjoitti:

        Myönnä että on säännöistä välittämttömiä autoilijoita mutta myönnä että vähintään yhtä paljon on törmäilijöitä jalankulkijoissa jotka menee kuin päätön kana katsomatta yhtään sivuille toisista välittämättä jopa jyräävät toisia jalankulkijoita!

        "Myönnä" vai "Myönnän"?


      • hsdfhdf kirjoitti:

        Niin koskeekin. Se ei silti oikeuta autoilijaa ryntäämään suojatielle.

        Mutta kun se ryntääjä on pääsääntöisesti jalankulkija joka kävelee jalkakäytävää pitkin ja muuttaa suuntaa ennalta arvaamatta... ...turha sulle on kertoa mitä ryntäämisellä tarkoitan et kuitenkaan ymmärrä vaikka kädestä pitäen näyttäisin.


      • jotenkuten
        jukni69 kirjoitti:

        Mutta kun se ryntääjä on pääsääntöisesti jalankulkija joka kävelee jalkakäytävää pitkin ja muuttaa suuntaa ennalta arvaamatta... ...turha sulle on kertoa mitä ryntäämisellä tarkoitan et kuitenkaan ymmärrä vaikka kädestä pitäen näyttäisin.

        Hyvä, jukni69! Tuo jankuttaja hsdf... ei anna periksi, vaan pitää jalankulkijaa aina kunkkuna! unohdetaan hänet.


      • tryrtyrtyrty
        jotenkuten kirjoitti:

        Hyvä, jukni69! Tuo jankuttaja hsdf... ei anna periksi, vaan pitää jalankulkijaa aina kunkkuna! unohdetaan hänet.

        Olet täysin oikeassa. Suojatiellä jalankulkija ON kunkku.


      • gfdsgfgsdgfds
        jukni69 kirjoitti:

        Mutta kun se ryntääjä on pääsääntöisesti jalankulkija joka kävelee jalkakäytävää pitkin ja muuttaa suuntaa ennalta arvaamatta... ...turha sulle on kertoa mitä ryntäämisellä tarkoitan et kuitenkaan ymmärrä vaikka kädestä pitäen näyttäisin.

        Jalankulkijan suojatien käyttäminen vain tuntuu ryntäämiseltä, jos kuljettaja ei ole tarkkaillut ja/tai lähestynyt suojatietä lain edellyttämällä tavalla. Ryntääjä on aina autoilija.


      • gfdsgfgsdgfds kirjoitti:

        Jalankulkijan suojatien käyttäminen vain tuntuu ryntäämiseltä, jos kuljettaja ei ole tarkkaillut ja/tai lähestynyt suojatietä lain edellyttämällä tavalla. Ryntääjä on aina autoilija.

        Älä jaksa ihan liian moni jalankulkija tulee suojatielle lähes juoksemalla tai kääntyy katsomatta


      • kkjggyjjj
        jukni69 kirjoitti:

        Älä jaksa ihan liian moni jalankulkija tulee suojatielle lähes juoksemalla tai kääntyy katsomatta

        Ei vaan liian moni autoilija ajaa suojatien yli yhtään varomatta ja katsomatta.


      • kkjggyjjj kirjoitti:

        Ei vaan liian moni autoilija ajaa suojatien yli yhtään varomatta ja katsomatta.

        Ei jalankulkijat kulk3vat kun zombit katsomatta yhtään mistä autot tulevat täysin ennalta arvaamatta melkeinpä yrittävät juosta auton alle Ja juksemalla tulevat suojatielle ja samalla kun ovat suojatiellä niin iskee kihti eikä millään meinaa päästä kadun yli ja sit kun tulee toinen vaivanen vastaan niin siinä keskellä katua vaihtavat kannaksen taistelj kertomukset


      • kuinkas

        Olemme löytäneet todella vahvan jankuttajan, joka viis veisaa muusta, kuin oman määritelmänsä ja sanansa "ainoastatodesta"! Jankuttaja käyttää noita hsdfh......-tyyppisiä merkkejä.
        Tietää, että muut tekee väärin, ja hän ainoastaan oikein. Ei välitä, vaikka suinpäin ajoradalle törmääjä on toiminut väärin ja lain vastataisesti ja vahingoittunut siksi!

        Hänen tavallaan toimiva ei voi säilyä jäämästä auton alle jossain vaiheessa.
        Hänet on paras jättää omine kirjoituksineen näyttelemään keskisormea autoilijoille!
        Sanoo joiku mitä tahansa tämä TROLLI varmasti vääntää vastaan!


      • kjgguujbvb
        kuinkas kirjoitti:

        Olemme löytäneet todella vahvan jankuttajan, joka viis veisaa muusta, kuin oman määritelmänsä ja sanansa "ainoastatodesta"! Jankuttaja käyttää noita hsdfh......-tyyppisiä merkkejä.
        Tietää, että muut tekee väärin, ja hän ainoastaan oikein. Ei välitä, vaikka suinpäin ajoradalle törmääjä on toiminut väärin ja lain vastataisesti ja vahingoittunut siksi!

        Hänen tavallaan toimiva ei voi säilyä jäämästä auton alle jossain vaiheessa.
        Hänet on paras jättää omine kirjoituksineen näyttelemään keskisormea autoilijoille!
        Sanoo joiku mitä tahansa tämä TROLLI varmasti vääntää vastaan!

        Unohdat taas kuljettajan suojatiesäännön.


      • jvcjkjb
        jukni69 kirjoitti:

        Ei jalankulkijat kulk3vat kun zombit katsomatta yhtään mistä autot tulevat täysin ennalta arvaamatta melkeinpä yrittävät juosta auton alle Ja juksemalla tulevat suojatielle ja samalla kun ovat suojatiellä niin iskee kihti eikä millään meinaa päästä kadun yli ja sit kun tulee toinen vaivanen vastaan niin siinä keskellä katua vaihtavat kannaksen taistelj kertomukset

        Se tulee yllätyksenä vain niille kuljettajille jotka eivät ole lähestyneet suojatietä lain edellyttämällä tavalla.


      • kuinkas

        Mitäs sanoin!!-Kokeillaan kuinka kauan se jankuttaa!


    • UncleBen

      ”Jalankulkija kuoli suojatiellä – autoilijan syytteet nurin
      Vastaaja kertoi käräjäoikeudessa, ettei havainnut jalankulkijoita lähestyessään risteysaluetta. Ristelysalueelle tullessaan hän oli kuitenkin havainnut NOPEASTI LIIKKUVAN jalankulkijan kulkusuunnassaan oikealla. Autoilija oli tehnyt hätäjarrutuksen, painanut tööttiä ja ohjannut autoaan vasemmalle. Autoilija kuvaili tilanteen tulleen nopeasti ja yllättäen. Hänen mukaansa jalankulkijalla oli ollut katse suunnattuna alaspäin ja huppu vedettynä pään yli.
      Käräjäoikeuden mukaan jalankulkijan suojatiesäännöksen noudattaminen jäi asiassa osittain epäselväksi. Oikeuden mielestä autoilijan kuvaus siitä, että jalankulkijalla oli huppu vedettynä päänsä yli, oli uskottava. Epäselväksi jäi se, oliko jalankulkija havainnut autoa lainkaan vai vain luottanut auton pysähtyvän.
      Käräjäoikeuden mukaan epäselvässä tilanteessa asia oli ratkaistava syytetyn eduksi.
      Hovioikeus teki todisteiden perusteella samat johtopäätökset kuin käräjäoikeus, eikä muuttanut käräjäoikeuden ratkaisua.”
      http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/81204-jalankulkija-kuoli-suojatiella-autoilijan-syytteet-nurin

      • trollisetä

        !Älkää ruokkiko trollia.


    • miem

      Varomattomasti suojatielle tulo tarkoittaa sitä että jalankulkija tulee ennelta arvaamattomasti lähes ryntäämällä ja katsomatta sivuille antamatta mahdollisuuta autoilijan väistää jalankulkijaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe