valintavaatimukset korkeakouluun

valintamenettelyse

itse, minä tekisin näin

kaikkiin korkeakouluihin valittaisiin yo-todistuksessa lukevan kyseisen aineen perusteella, jos se aine on sama kuin kohteena oleva aine. Ei tarvitsisi ehkä suorittaa koko lukiota vaikka matikkaan pyrtkiessä, vaan yksi vaihtoehto olisi vain pitkän matikan numero yo-todistuksessa kriteerinä.

Tätä valintakriteeristöä on mahdotonta optimoida huippuunsa. Toinen vaihtoehto olisi, että enkun numerosta yo-todistuksesta saisi matikan lisäksi vähän pisteitä. Myös suomen kielen rakenneopinnoista voisi ehkä saada vähän pisteitä yo-todistuksen mukaan.

Suunnilleen kuin tehtäisiin, niin se olisi kaikista vaivattominta ja koska valitnamenettelyillä ei ole paljoakaan paremmuuseroa, niin miksei tehdä siitä vaivatonta, mutta kielitaitoa on hieno kannattaa varmaan.

Myös yo-todistuksen arvosanoihin liittyen olisi kaunista se, että niitä saisi korottaa enemmän, kun pääsykokeita vähennettäisiin.

4

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopy

      toisaalta yksi asia on se, että jos monella on korkeat numerot yo-todistuksessa ehkä he alkavat jahkailla opiskelujen välillä. kun vanhalla menettelyllä on vähemmän jahkailua.

      vanhalla menettelyllä jotkut eivät ehkä pääse koskaan haluamaansa ainetta lukemaan, kun esim. Helsingin yliopistoon valitaan matikkaan vain enimmäkseen matikan yo-todistuksen perusteella ja huomaa, jos haluat, että sitä numeroa ei voi montaa kertaa korottaa.

      kolmas vaihtoehto voisi saattaisi olla avoimen yliopiston väylä. siinä on asumispaikka rajauksena ehkä

    • hmhmhm

      En kannattaisi tuota ainoaksi valintaperusteeksi.

      Ihminen voi muuttaa mieltään jälkikäteen, jossei älynnyt lukioaikoina hankkia hyvää YO arvosanaa jostakin aiheesta se sulkisi sitten tien eteenpäin.

      Koulutussysteemi pitää olla joustava, eikä pitäisi tehdä tuollaisia loukkoja mistä ei enää pääse etenemään. Kouluun pääsy pitää perustua sen hetkiseen osaamiseen, joka voidaan helposti mitata pääsykokeella.

      Tietysti suoraan lukiosta tuleville saisi kenties olla jonkinlainen kiintiö tai systeemi, joka nopeuttaa heidän pääsemistään opiskelemaan.

    • raakon

      suomen kielen rakenteiden opetteleminen tuottaa pilkunviilausta suomen kielen käyttämiseen, jota viilausta ei tartte.

    • 24443

      lisään sitten, että lukion suuruutta pienennettäisiin. lisäksi laitettaisiin lukioon esittelykursseja plus tukikursseja plus voisi laajentaa aineita. yliopistoon pääsisi osaksi pääsykokeen kautta, osaksi lukion perusteella plus tukikurssit lukiossa auttaisi tietämään omia halujaan plus tukikurssit tukisi omaa pääainetta.

      lukio ei ole ilmaista. se on verrattavissa joihinkin yliopistoaineisiin, joista pääsee paljon vaikeammin työhön kuin vaikka ammattikoululaisesta. tosin on englannin opiskelu parempaa kuin vaikka joku pimeä kulttuurin tutkimus minusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4137
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4006
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3622
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      61
      2942
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2731
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2508
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2498
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2396
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2279
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2235
    Aihe