Koiran elämä

Suomessa olisi varmaan vaan 1/10 koiria nykyisestä tiheydestä, jos ihmiset ymmärtäisivät koirien tarpeet ja sen mikä koira oikeesti on ja mitä se tarttee oollakseen tyytyväinen koira. Ja ennen kaikkea ymmärtäisivät, että koira on koira, eikä mikään lapsen korvike, asuste, näyttelyväline, oman itsetunnon kohottamisväline (lue; munan jatke) yms. yms.

Oikeesti vituttaa sellaiset koiranomistajat, jotka eivät kunnioita lakia ja pitävät koiriaan irrallaan. Samaan syssyyn menevät ne, ketkä ottavat liian ison koiran ja menevät "sukat luistaen" perässä, kun koira niin haluaa. Sitten sitä seli-seli-selitellään, että "ei tää koskaan aikaisemmin....".

Sattu tuolla pururadalla silleesti, että tollanen noin reippaasti aliarvioiden 50 kiloo painava koira tunsi jotain suurta mielenkiintoa mun koiraa kohtaan ja vetäs omistajaeukon mukaansa. Sillä omistajalla ei ollut mitään mahiksia pitää sitä koiraa ruodussa. Se emäntä tuli kusiluikkana perässä. Onneksi väliin sattui petäjä ja fleksin (HUOM! Flexi tollasella pedolla) ja matka loppui siihen, kun omistaja meni petäjän toista puolta ja puu silleesti töppäsi koiran aikeet käydä kiinni mun koiraani. Miten olisi käynyt, jos Flexi olisi pettänyt ja petäjää ei olisi ollut? Todella huonosti olisi käynyt.

34

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flexopeto

      AI olit baarissa. No mitäpä tuosta. Voihan koira olla munanjatke siinä missä auto. Mitä sitten. Hyvä et oli petäjä välissä. Ite luotan mäntyyn tai koivuun. Mitä siinä olis käyny? Purru koiraa tai rähissy? Hui hai....Pidä mora mukana jos pelkäät.

      • omistajatonidiootteja

        Koiranomistajat ei oikeasti joskus ymmärrä, että on myös meitä, jotka ovat hyvinkin varuillaan koiran kohdatessa. Mulla samantapainen kokemus. Vasikan kokoinen koira tuli polulla vastaan irrallaan. Omistaja (mieshlö) laahusti perässä. Koira tuli luokseni ja työnsi päänsä hameeni alle. Minä sitä pois tuuppimaan. Omistaja sanoi, että meidän koira haistaa kun naisella on se aika kuukaudesta menossa. Noin se tekee vaimollekin. Voi jessus! Sanoin miehelle, että sori vaan, nyt koiran vainu kyllä ei toiminut, ei ole se aika kuukaudesta menossa.
        Jatkoin matkaa ja koira läksi perääni. Hyppäsi päälle ja siellähän minä selälläni pusikossa sitten makasin. Omistaja ei pyytänyt edes anteeksi. Hänestä tilanne oli pelkästään hauska. Idiootti mikä idiootti.


      • Mitä höliset baareista?

        Olen aika kova ja julma, mutta oikeudenmukainen. Olen koiralleni vahva johtaja ja tasan tarkkaan vastapuoli saa tuntea sen, jos aikoo "uida liiveihin". Pari potkua leuan alle etenkin nastoitetuilla talvilenkkareilla rauhoittaa kummasti vastapuolen. Kerran olen sen joutunut tekemään ja hirveetä noottia tuli vastapuolelta. Olin kuulemma julma ja en ymmärtänyt hänen koriansa reaktiota. No eipä ollut aikaa miettiä, kun vastapuolen puolta isompi koira kävi kiinni koiraani ja riepotteli niskasta. Potku ja pari vastapuolen vingahdusta teki selväksi sen, että olen tosissani.

        Se on se periaate. Pidän huolen siitä, että mun koira ei käy kenenkään koiran kimppuun ja kenenkään koira ei käy mun koirani kimppuun.


    • mämeentästäeka

      Mä ja mun koira eletään tässä maailmassa ja muu menkööt muualle-ainakin dh:t joita vilisee ihan kaikkialla.

    • 4plus7

      En täysin allekirjoita Railin aloitusviestiä. Mutta liian paljon on holtittomia ja väärissä käsissä koiria. Koulutus vajaata, ei kouluteta lainkaan, koiran tarpeita ei ymmärretä, koiran käytöstä ei ymmärretä, rotua ei ymmärretä, ongelmia ja niiden syntyjä ei ymmärretä eikä niihin paneuduta.....

    • Koirasumutin

      Minä hommasin sen turvasumuttimen turvakseni ja myös koirieni turvaksi. Toivottavasti ei tarvitse ikinä käyttää. En ole mikään hysteerikko koirien kanssa, mutta alkaa olla kuppi täys näitä päälle tulevia. Tähän asti olen saanut käskyttämällä pysähtymään jne., mutta kun niitä pidetään vapaana ihan joka paikassa. Nytkin on kiinnipito velvollisuus, on pesintä aika, mutta ei ja aina se sama selitys, että koiran pitää saada juosta vapaana. Ei pidä, jos se ei ole hanskassa se hommeli. Omat koirani tulevat luokse pyynnöstä, oli tilanne mikä vaan. Ja juuri nämä, jotka eivät hallitse koiraansa pitävät niitä vapaana. En edes ymmärrä, mikä se ns. PAKKO on. Meillä, kun otetaan hihna esiin, niin se on se hyvä asia ja ihan samoin jos pidän koiria irti esim. omalla tontilla, niin kun otan hihnan käteen, niin kumpikin juoksee heti luokse, että kivaa nyt lähdetään muualle. No, nyt saapi sitten se vihainenkin tulla ja taatusti suihkauskin siitä seuraa.

      • 7plus19

        Samaa mieltä, vaikka en sumutinta omista enkä hankikaan. Vapaana kulkevien koirien omistajien selitykset ovat yhtä typeriä kuin ulkokissojen omistajien. En hyväksy kumpiakaan jos tekevät jotain luonnolle tai ovat häiriöksi jollekulle.
        Tottakai koiran juoksuttaminen vapaana on ihanaa ja se tekee koiralle hyvää kirmata vapaana. Mutta menkää sitten oikeasti johonkin kauas, jos koiranne ei tottele vaan lähestyy omin luvin. Ja antakaa luonnolle eläimineen rauha pesintäaikana.

        Itse en koiraani vapaana pidä, koska se on sen verran riistaviettinen, eikä siedä rähjääviä tai toisia dominoivia koiria, vaan olisi kyllä niskan päällä heti jos irti pääsisi. Muistakaa, että kaikki koirat eivät siedä toisia koiria eikä tarvitsekaan.


      • 23.5
        7plus19 kirjoitti:

        Samaa mieltä, vaikka en sumutinta omista enkä hankikaan. Vapaana kulkevien koirien omistajien selitykset ovat yhtä typeriä kuin ulkokissojen omistajien. En hyväksy kumpiakaan jos tekevät jotain luonnolle tai ovat häiriöksi jollekulle.
        Tottakai koiran juoksuttaminen vapaana on ihanaa ja se tekee koiralle hyvää kirmata vapaana. Mutta menkää sitten oikeasti johonkin kauas, jos koiranne ei tottele vaan lähestyy omin luvin. Ja antakaa luonnolle eläimineen rauha pesintäaikana.

        Itse en koiraani vapaana pidä, koska se on sen verran riistaviettinen, eikä siedä rähjääviä tai toisia dominoivia koiria, vaan olisi kyllä niskan päällä heti jos irti pääsisi. Muistakaa, että kaikki koirat eivät siedä toisia koiria eikä tarvitsekaan.

        ...Muistakaa, että kaikki koirat eivät siedä toisia koiria eikä tarvitsekaan....

        vastaan tullessa ei saa rähistä toisille koirille eikä ihmisille eikä muillekaan asioille sen verran pitää kuitenkin koiraa kouluttaa


      • 7plus19
        23.5 kirjoitti:

        ...Muistakaa, että kaikki koirat eivät siedä toisia koiria eikä tarvitsekaan....

        vastaan tullessa ei saa rähistä toisille koirille eikä ihmisille eikä muillekaan asioille sen verran pitää kuitenkin koiraa kouluttaa

        Niin? Oma koirani ei aloita rähinää eikä tavallisesti rähise. Mutta jos sille alkaa joku toinen iso uros isotella niin takuulla vastaa.
        Viittasin tuolla lähinnä siihen, että ihmiset antavat koiriensa tutustua vapaasti muihin koiriin, koska heidän oma koiransa on niiin kaikkien kaveria sen enempää ajattelematta.... ::) Kerrankin kun koirani oli kasaa vääntämässä, pieni terrieri juoksi meitä kohti vapaana omistaja perässä huudelleen "ei se mitään tee!", juu ei tehnyt, muuta kuin että tunki kuononsa liian lähelle koirani ahteria, josta koirani ei liiemmin pitänyt.. Mitään pahempaa ei käynyt, toivon kuitenkin omistajan ottaneen opiksi ettei kaikki koirat suvaitse tunkeilijoita.


    • Mua inhottaa pääosin sellaiset koiranomistajat, jotka eivät ymmärrä, että jotkut ihmiset oikeesti pelkäävät koiria olkoon koira sitten iso tai pieni. Tuntuu pahalta, että jonkun ilman koiraa kulkevan pitää vaihtaa kävelemään toiselle puolelle tietä, jos joku holtiton koiranomistaja antaa koiransa temmeltää vapaana tai flexin päässä.

      Toinen inhokkiryhmä on sellainen, missä ison koiran omistajat kulkevat koira fleksissä kirmaten ja antavat "kehon kielellä" ymmärtää, että "tämä on niin iso, että ei varmasti jää toiseksi".

      Vaikkei koskaan saisi sanoa, että entivanhaan oli paremmin, niin tässä asiassa sanon. Koirakuri ja ihmisten käyttäytyminen on muuttunut vuosien saatossa. Koirien omistajista on tullut välinpitämättömiä ja ympäristöstään piittaamattomia nokka yläilmoissa kulkevia "minä ja mun koira on jotain niin erinomaista" - hömelöitä.

      • Peili.kertoo

        "Koirien omistajista on tullut välinpitämättömiä ja ympäristöstään piittaamattomia nokka yläilmoissa kulkevia "minä ja mun koira on jotain niin erinomaista" - hömelöitä."

        Miten sinut tuosta parannettaisiin, sinullakin se haukkuli on. Ehkä on parempi että puhut vain omasta puolestasi


      • Peili.kertoo kirjoitti:

        "Koirien omistajista on tullut välinpitämättömiä ja ympäristöstään piittaamattomia nokka yläilmoissa kulkevia "minä ja mun koira on jotain niin erinomaista" - hömelöitä."

        Miten sinut tuosta parannettaisiin, sinullakin se haukkuli on. Ehkä on parempi että puhut vain omasta puolestasi

        Sulla on aika outo suhtautuminen asiaan. Mulla on koira, mutta ei se tarkoita sitä, että mun pitäisi hyväksyä kaikkien koirien omistajien ylvästelyt, kotkotukset ja kohellukset. Mä en oikeesti ymmärrä edes sitä, että koirien omistajien (sanotaan, että sullakin on koira niin kyllä sä ymmärrät sitä ja tätä ja tuota, etc....) pitäisi pitää yhtä ja olla rintamassa puolustamassa "harrastustaan". Jos huomaa "omissa riveissään" jotain päin persausta olevaa, niin kyllä siitä pitää pystyä sanomaan.


      • Hömelöllä.hömelöjutut
        RailiSuominen kirjoitti:

        Sulla on aika outo suhtautuminen asiaan. Mulla on koira, mutta ei se tarkoita sitä, että mun pitäisi hyväksyä kaikkien koirien omistajien ylvästelyt, kotkotukset ja kohellukset. Mä en oikeesti ymmärrä edes sitä, että koirien omistajien (sanotaan, että sullakin on koira niin kyllä sä ymmärrät sitä ja tätä ja tuota, etc....) pitäisi pitää yhtä ja olla rintamassa puolustamassa "harrastustaan". Jos huomaa "omissa riveissään" jotain päin persausta olevaa, niin kyllä siitä pitää pystyä sanomaan.

        Pelkkää typerää yleistystä on hömelön itsensä teksti, en tuollaista jaksa lukea sillä olen koiranomistaja itsekkin


    • äläoleaggre

      Itse en ole tällaista huomannut kaduilla. Taitaa nyt mielikuvitus tehdä tepposia?

      • Vai onko se niin, että et ole huomioinut koska kuulut siihen koiranomistajajoukkoon, jotka vähät välittää ympäristöstä ja muista kulkijoista?


      • rapeotaiisisti

        Enpä usko. Miksi olet noin röyhkeä ja hyökkäävä?


      • rapeotaiisisti kirjoitti:

        Enpä usko. Miksi olet noin röyhkeä ja hyökkäävä?

        Onko se hyökkäävyyttä ja röyhkeyttä, jos yrittää selvin sanoin reilusti kertoa koiran omistajille, että jotakin on pahasti pielessä?

        Ite me koiranomistajat kustaan omille nilkoille, koska ei kunnioiteta ympäristöä ja muita kulkijoita.


      • mr.miyagi

        Samalla kun selität ja valistat voisit sitten myös näyttää kaikille ulkoiluttajille kun kerta tietoa on muille jakaa, mutta onko taitoa? Ja suuntaa ne karatepotkus vaikka navetan seinään...Teksteistäsi päätelleen pelkäät itse koiria tai ainakin vähän isompia koiria. Omasta pelostasi kumpuaa tuo epävarmuutesi ja panikointi.


      • mr.miyagi kirjoitti:

        Samalla kun selität ja valistat voisit sitten myös näyttää kaikille ulkoiluttajille kun kerta tietoa on muille jakaa, mutta onko taitoa? Ja suuntaa ne karatepotkus vaikka navetan seinään...Teksteistäsi päätelleen pelkäät itse koiria tai ainakin vähän isompia koiria. Omasta pelostasi kumpuaa tuo epävarmuutesi ja panikointi.

        Vahva johtaja ei koskaan anna laumansa jäsenten joutua purruksi.


      • kaikkeahyvääjatkoa

        Vahva johtaja ei myöskään räkytä turhia tai kiertele ja kaartele. Olet saanut huonon kokemuksen ja pelkäät. Yritä päästä yli siitä. Jos tämä on mielestäsi hyvä väylä kerätä itseluottamusta niin siitä vaan. Tsemppiä elämään:)


    • NytTääPuree

      Yleensä samoilla k..ipäillä on isot, vihaiset, vaaralliset ja IRTI OLEVAT koirat.
      Jotain ihmisessä on nyrjällään jo siinä vaiheessa kun semmonen tappajakoira päätetään ottaa.
      Sairaus pahenee pikkuhiljaa, kun koiran kanssa alkaa tulla enempi hankaluuksia, ihmiset tuntuvat vihamielisisiltä, tulevat sanomaan, tulee riitaa muiden koiranomistajien kanssa...
      Kierre on valmis.

      Lopputulos: Tappajakoira!!!

      • sua-kohta-purraan

        joo joo blaa blaa. Sairautesi pahenee.


    • Koirasumutin

      Meillä voisi sanoa kodin ihan lähi-alueella asustaa koiria muutama kymmen, joista varmasti päällekäyviä viitisen kappaletta ja sinne päin toiset mokomat. Niistä ei vielä kontaktia ole päässyt syntymään. Ovat raukkaparat portaiden viereen sidottuna hihnassa tmv. Sitten, kun joskus pääsevät lenkille, niin "onneksi" omistaja yleensä pyrkii kiertämään muut ulkoiluttajat kaukaa. Toki yritän itsekin väistää nämä otukset kaukaa jos pystyn. Pari kertaa kohdanneena aivan kamalaa. Just ja just omistaja jaksanut pitää rekkunsa kiinni. Yritinpä kerran neuvoa, että kun tulee ohitustilanne, niin pitäisi koiran silloin lyhyellä ja vierellä, niin on helpompi hallita kuin, että annetaan koko pitkän hihnan matkalta toiselle mahdollisuutta vetää henkihieverissä hampaat irvessä kohti toista ulkoiluttajaa tai esim. pyöräilijää kohden, saatikka kun joku naapurin muksu menee potkulauda tai muun liikkujan kanssa. Täytyy myöntää, että toinen omistakin koirista reagoi naapurin muksun "isän" rakentamaan leluautoon, joka kulkee moottorilla ja ääni on aivan hirveä. Koira tietty pelkää moista rakkinetta, mutta minunhan kuuluu katsoa, ettei koira provosoidu siitä liikaa. Onneksi koirani ovat erittäin ihmisystävällisiä, mutta en silti luota täysin 100 %:sti. Eläin on eläin, eikä meistä kukaan voi tietää miksi täysin ystävällinen koira joskus reagoi toisin johonkin asiaan kuin ennen. Näitä sattuu. Juuri eilen illalla lenkillä ohitsemme meni pari juoksijaa, pyöräilijä, polkuautoilija, rullaluistelija, kahdeksan koirakkoa, joista paria tuttua moikattiin ja kaikki muut ohitettiin ihan mallikkaasti sillä ohitse mars, eikä ollut mitään propleemia. Tänä aamuna naapurin "suojelia" oli rynnimässä jo hyvää vauhtia päälle, mutta onneksi on tottelevain ja pysähtyi siinä 10 metrin päässä, kääntyi käskyn saatuaan takaisin emäntänsä luo. Toinen tuli tietty metsässä vastaan flexissä ja juuri ja juuri sai nuori pidettyä koiransa kiinni, vaikkakaan ei osannut flexiä käyttää ja koira viisi metriä edellä kiskoen. Flexi on mielestäni aivan turha väline, suorastaan vaarallinen osaamattomissa käsissä. Omat koirani ovat pienempiä, mutta kavereina meillä on vaikka mitä koiria, joista kaikki eivät välttämättä välitä muista koirista tai ihmisistä, mutta kyllä silti voin jäädä tutun omistajan kanssa vaihtamaan kuulumisia ja koiramme ovat silloin suusupussa vierellä odottaen jotta ihmiset lopettaa jutustelunsa ja ne eivät todellakaan ala rähisemään keskenään silloin, vaan odottavat jotta saavat merkin taas liikkeelle lähdöstä.

      • Flexit.on.hanurista

        Flexit pitäis kieltää... Ne sopii hyvin, hyvin harvalle koiralle ja yleensä ne on käytössä niillä, joille ne ei todellakaan sovi.


      • 5plus8

        Meillä käytetään flexiä lähinnä metsissä tai hiekkamontuilla, joissa ei uskalla irti pitää, mutta antaa koiralle kuitenkin vapautta. Kaupungeissa ja lähiöissä turha kapine. Vaikka se hyvä siinä on, että koira voi mennä tiestä kauemmas kakalle.


      • Flexit.on.hanurista kirjoitti:

        Flexit pitäis kieltää... Ne sopii hyvin, hyvin harvalle koiralle ja yleensä ne on käytössä niillä, joille ne ei todellakaan sovi.

        Näin on. Koiran pitää ansaita flexi.


    • neitok

      Itse olen pienikokoinen ja koirani painaa sen 50kg, mutta pidän kyllä huolen, että koirani ei lähesty toisia koiria/eläimiä/ihmisiä ilman lupaani. Riistäviettiä löytyy sen verra että irti saa juosta vain aidatulla alueella ja metsässä mennään pitkän liinan päässä.

      Koirani on vielä nuori ja koulutus on kesken, joten apuvälineenä hihnalenkeillä on kuonopanta, sillä toiset koirat saa koirani pään pyörälle ja kuonopanta on ainut väline saada suuri koira pysymään rinnalla, kun meno halut herää ja kuulo katoaa. Tavoitteena on opetella ohitukset kuntoo ja päästä eroon kuonopannasta.

      Samallatavalla toivoisin kaikkien koiran omistajien pitävän koiransa kytkettynä/hallinnassa, sillä sama kuinka hyvin koulutettu koira voi esim. metsässä viettien herätessä lähteä omille teilleen omistajan komennoista piittaamatta. Yksikään koira ei ole 100 prosentinen kun oikea tilanne tulee.

      Eniten ärsyttää pyörätiellä koirien taluttajat jotka pitää koiran hihnaa pitkänä ja huutaa jo kaukaa että ei tämä mitään tee. Tekisi joka kerta mieli vastata että oletko varma ettei tämä tee..

      • Maya-hii-maya-hoo

        Eikö olisi mukavampaa elämä koiran kanssa, jos sitä voisi huoletta pitää vapaana eri paikoissa ja hihnassa kävelisi nätisti. Ei tarttis hampaita kiristellä koskaan koirien takia. Mikset ottanut sellaista koiraa jota sinun on helpompi hallita? Elämä olisi paljon mukavampaa ja lepposampaa molemmille osapuolille. Hyviä treenejä!


      • neitok

        Kuten sanoin koirani on nuori ja koulutus kesken. Eikä minun elämääni mitenkään vaikeuta koirani kouluttaminen. Tiestin jo koiraa ottaessa että tämä ei ole todellakaan rotu helpoimmasta päästä ja olin valmistautunut että töitä saa tulla tekemään. Palveluskoirarodut ja sylikoirat on erikseen, eikä ne tuntunut olevan minua varten. Juuri tämän rodun hankinta oli mietitty loppuun asti ja kestikin kaksi vuotta ennen kuin tein lopullisen päätöksen koiran hankkimisesta.

        Koiralla on riistaviettiä sen verran, että irti en sitä pidä muuta kuin aidatulla alueella. Eikä elämääni kauheasti vaikeuta se että kulkeeko koira metsissä pitkän liinan päässä vai irti.


    • venäjänsukellus

      Haasteita pitääkin olla elämässä ja se on hieno juttu, että olet perehtynyt rotuun ja tehnyt valinnan harkitusti. Mutta koira on siis nuori ja käytät kuonopantaa. Pitäisi lenkit perushihnalla mennä. Vikaan on menty jossain vaiheessa kun kuonopantaan olet jo joutunut turvautumaan. Lisäksi, jos lenkillä tulee vastaan leppoisasti kävelevä koira et ole varma mitä koirasi tekee. Olet automaattisesti puolustuskannalla jo itse. Ehkä jopa salakavalan aggressiivinen tekstistäsi päätellen? Huonoja yhdistelmiä vahvan rodun omistajalle....

      • Itseasiaa

        Onnekseni osaan lukea koirani merkit ja tiedän mitä se missäkin tilanteessa olisi tekemässä. Ennakointi on hieno asia, omistajan pitää olla aina askel koiraansa edellä. Kuonopanta on käytössä vain sen vuoksi tällä hetkellä, että itselläni, koirallani ja kaikilla muillakin on mukavempaa.

        Yllättävän moni ihminen turvautuu suuren ja nuoren koiran kanssa kuonopantaan koulutus vaiheessa, jotta jos sattuu että koira lähtee vetämään ei tarvitse koko painolla roikkua perässä ja voi pitää tilantee kuin tilanteen rauhallisena.

        Toki on niitä jotka ei ymmärrä kuonopannan käyttöä ja olettaa koiran olevan aggressiivinen, kun on "kuonokoppa".


    • mitenköhäntuoonnistuu

      kuonopanta kertoo ihmisen huonosta koiran hallinnasta. Miten sitten kouluttaa koira pois kuonopannasta? Eikö olisi ollut helpompi lähteä liikkeelle perusremmillä ja sitten turvautua kuonopantaan. Tai siis näin on varmaan tehtykin.

      • nosiksettä

        ei 50kg ihminen pärjää ison koiran kanssa joka on vielä pentu. jänis kun pingahtaa liikkeelle iso koira vie 50 rimpulaa kyllä siinä


      • massaratkaisee
        nosiksettä kirjoitti:

        ei 50kg ihminen pärjää ison koiran kanssa joka on vielä pentu. jänis kun pingahtaa liikkeelle iso koira vie 50 rimpulaa kyllä siinä

        Tähän ratkaisuna lihotuskuuri, joko ameriikan malliin hamppareita ja cocacolaa sekä sipsejä soffalla nauttien ja kauniitarohkeita katsellen tai sitten lihaksia kuntosalilla treenaten ja proteiinilisäravinteita ja hormonivalmisteita popsien. Kun on omistajalla 150 kiloa elopainoa ja sen ankkuroi kuolleeksipainoksi niin ei sitä kyllä mikään pikkufifi siitä liikkeelle saa. Ei vaikka fifilläkin olisisi sitä painoa sen 50kilogrammaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe