Ministerivala: "Minä Urmas Uolevi Uskovainen..."

attealvari

"Minä Urmas Uolevi Uskovainen vannon kaikkitietävän ja kaikkivaltiaan Jumalan edessä ja nimeen..."

"Minä Atte Alvari Ateisti lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon mörrimöykyn/öntelökäkän/lentävän spagettihirviön edessä ja nimeen..."

Kaipa siten tuo jälkimmäinenkin valavaihtoehto pitäisi sallia, jos joku noin haluasi ministerinvalansa, vaikka sitten hupimielessä, vannoa? Millä oikeudella kukaan toisen ilmoittamaa vakaumusta epäilisi?

Toki ministerillä on mahdollisuus antaa uskonnoton vala - vai vakuutukseksiko sitä kutsutaan.

Ateistihan voisi myös ihan piruuttaan vannoa ministerinvalansa käsi raamatulla, jolloin vala olisi valheellinen ja arvoton, merkityksetön. Josko millään valalla kovin suurta merkitystä on.

Miksi valtio antaa ministerin vannoa ministerinvalan tämän oman mielikuvitusolennon edessä ja nimeen? (Eikö ministeri ole koko kansan ministeri, palvelija? Kaikki suomalaiset eivät ole kristittyjä?)

Miksi ministeri lupaa valassa JUMALANSA edessä toimivansa rehellisesti, oikeudenmukaisesti ja kansan parhaaksi. Tai jotain sinne päin. Tästä tulee ainakin sellainen vaikutelma, että lupaus tehdään jumalalle eikä kansalle. Onko tuollainen ministeri nyt sitten lojaali ensisijassa jumalalleen vai kansalle?

Uskovainen tuskin näkee tässä ristiriitaa, ministerin ykköslojaliteetti kohdistuu tietysti jumalaan, koska se automaattisesti on kansankin edun mukaista - uskovaisen mielestä. (Mieleen tulee ainakin P. Räsänen.)

Ja tämä käsittääkseni vain kristittyjä koskien, eli käsi raamatulla, vai voiko sen tehdä myös käsi koraanilla, ja jos voi niin mitäköhän tosikristityt siihen tuumaisivat, jos sellainen tilanne tulisi eteen Suomessa?

1

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 019283

      Käyttäytyvätkö kristityt valan vannoneet poliitikot/ihmiset yhtään muita paremmin? Eivät. Tämä on nähty suomessakin jo moneen kertaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3330
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2872
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2720
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2534
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2365
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1833
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1767
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1640
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1496
    Aihe