Masennus ja ahdistus parisuhteen jälkeen

Vesku_t77

Hei,

Olen jo vuosia sairastanut masennusta, joka nostaa päätään aina vastoinkäymisten tullessa eteen. Erityisesti parisuhteen päättyminen aiheuttaa todella ahdistavan ja lamaannuttavan olotilan. Olen tässä miettinyt, että voisiko terapia auttaa oppimaan käsittelemään asioita, sillä tällä hetkellä olen todella huono siinä ja alan olemaan kyllästynyt olemaan epäsosiaalinen sohvapotilas. Kerron viimeisimmästä suhteesta esimerkin ja toivon, että vastaavanlaisten tunteiden kanssa painineet ja mahdollisesti terapiaa kokeilleet osaisivat antaa edes jonkunlaista suuntaviivaa.

Seurustelin suht lyhyen ajan naisen kanssa, jonka olin tuntenut jo hieman yli vuoden. Minusta alkoi heti alusta tuntumaan täysin poikkeuksellisesti siltä, että suhteesta voisi oikeasti seurata jotain paljon suurempaa. Olin myös vahvasti siinä uskossa, että toisestakin osapuolesta olisi tuntunut jotakuinkin samalta, tämä siis hänen puheidensa pohjalta. Suhde kuitenkin päättyi lyhyen ajan jälkeen, kun toinen osapuoli ahdistui eikä halunnut sitoutua. Asiasta jäi käsittämätön läjä kysymysmerkkejä, koska sitä itse ei ymmärrä, mutta ei myöskään halua toista osapuolta alkaa painostamaan, koska hänestä oikeasti välittää. Vaikea sitä jälkeenpäin on uskoa, että toisen tunteet olisivat sitten vielä lähellekään samalla tasolla olleet, tai hän ei olisi vielä luovuttanut. Asiaan toki vaikuttaa myös asuminen eri paikkakunnilla, mutta etäisyys ei ole mahdoton missään nimessä.

Tämä nyt oli lyhyt kuvaus viimeisimmästä vastoinkäymisestä, josta ylipääseminen tuntuu kohtuuttoman vaikealta ottaen huomioon, että suhde ei kestänyt kovin kauaa. Tunteet tosin olivat vahvat alusta asti. Tämä nyt ei kuitenkaan ollut ainoa tapaus, joka on aiheuttanut todella ahdistavan olotilan henkisesti ja fyysisesti. Miten te muut, joille yli pääseminen on vaikeaa, olette asiassa edenneet? Minkälaisia terapiamuotoja voisitte suositella omien kokemustenne pohjalta? Pakko asialle kuitenkin on jotain tehdä, tai alkaa olla vaikeaa uskaltaa lähteä suhteeseen ainakaan täysillä, kun pelkää taas satuttavansa itseään.

2

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älämieti

      Lopeta tunteilu ja ala kaatamaan naista.

    • KokemustaOn

      Älä edes yritä parisuhteita ennen kuin olet parantunut depressiosta. Olet ilmeisen tunteellinen ihminen, ja sellaiselle parisuhteiden yrittäminen depression päälle, tai alle on sama kuin pelaisi venäläistä rulettia rulla täynnä. Sori, älä masennu lisää mutta näin on. Ensin itse kuntoon. Eikä toisesta osapuolesta ole reiluakaan odottaa liikaa, saati edellyttää terapiakapineen tai hoitajan roolia.

      Eräs vaihtoehto tietenkin on tuo yllämainittu tunteiden deletointi, se antaa vapauksia muillakin elämänalueilla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7774
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4606
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3271
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1498
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1496
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe