"Uskotko, että joku lukee ajatuksiasi?"

Kuten olen palstalle kertonut, kauan sitten, että uskontieni päättyi psykiatriseen hoitoon.
Kerran sain eteeni paperin, jossa oli tuo kysymys, kun halusivat selvittää miten hulluksi olin helluntaiseurakunnassa tullut.

"Uskotko, että joku lukee ajatuksiasi?"

Elikkä sinulle nyt sama kysymys: uskotko että jumala lukee ajatuksiasi? Vai rukoiletko aina ääneen?

Selvyyden vuoksi-kiusaajilleni tiedoksi-että tuosta sekoilustani on jo noin 15 vuotta.

Nykysin voin hyvin: ilman ajatusten lukijaa. Miten on sinun laitasi?

29

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5kokemusta

      En ehdi tähän keskusteluun osallistua lyhyttä vastausta lukuunottamatta, mutta oma kokemukseni on, että Jumala lukee ajatuksia. Ja sen myötä voi antaa Jumalan ihmisille juuri oikeita sanoja meille sanottavaksi. Tässä joitain kokemuksia:

      1.
      Joskus parikymmentä vuotta sitten koin puolen vuoden aikana henkisesti rankkoja aikoja. Siinä tilanteessa yhden Jumalan miehen rukous auttoi todella paljon. Tämä minua ennestään tuntematon henkilö kertoi, millaisia asioita olin kohdannut edellisten kuukausien aikana ja millaisia ajatuksia olin ajatellut; joitain merkityksettömiä yksityiskohtiakin, jotka eivät liittyneet siihen tilanteeseeni. Mutta sitten antoi jumalallisen rohkaisun sanan, joka antoi suuren luottavaisuuden tulevaisuuteen.

      2.
      Muutamaa kuukautta aiemmin yksi toinen Jumalan palvelija, jota en ollut aiemmin kohdannut, kertoi millaisia asioita olin ajatellut. Ja toi todella rohkaisevan viestin Jumalalta sen jälkeen.

      3.
      Tänä vuonna tässä kuussa yksi uusi uskova oli rukouspalvelussa eräässä seurakunnassa. Rukousjonossa oli kymmeniä ihmisiä. Tämä uusi uskova totesi vähän hämmentyneenä minulle ja yhdelle kaverilleen, että hän ei ollut ehtinyt sanoa vierailevalle rukouspalvelijalle/evankelistalle rukouspyyntöään, kun rukouspalvelija oli jo sanonut ääneen ne asiat, joita hän oli ajatellut sanoa.

      4.
      Kerran olen ollut mukana tilanteessa, jossa kielilläpuhuva on rukoillut kielellä, jota yksi läsnäoleva on ymmärtänyt. Tästä tapauksesta en ala väitellä, mutta kieltä ymmärtävä totesi rukouksen jälkeen esittäneensä Jumalalle mielessään kolme kysymystä, johon kielilläpuhuja oli heti vieraalla kielellä vastannut. Kieltä ymmärtävä sai näin Jumalalta käytännön apua yhden tilanteen hoitamiseen.

      JOSKUS tulkitsin yhden tilanteen siten, että myös paholainen voisi lukea ajatuksiamme. Kerran yläasteaikoina tapahtui nimittäin tällainen tilanne:

      - Oli tietotekniikan tunti. Jostain "kummasta syystä" vähän ennen kaksoistunnin välituntia mulle tuli mieleen, että jos eräs luokkakaveri pyytää mua tupakalle, niin "varmasti menen". En ollut harrastanut tupakanpolttoa. Ja tämä luokkakaveri ei ollut KOSKAAN pyytänyt mua tupakalle, vaikka oli itse harrastanut sitä pari-kolme vuotta.

      - Kun tuli välitunti, niin juuri tämä luokkakaveri totesi mulle, että "jaahas X, lähdetääs tupakalle!" En kuitenkaan lähtenyt. Eikä tämä kaveri koskaan myöhemmin pyytänyt minua tupakalle.

      - Pitkään ajattelin, että paholainen luki siinä mun ajatuksiani. Sitten myöhemmin olen todennut, että ei se niin mennyt, vaan niin, että paholainen syötti ensin mulle sen ajatuksen, että "menen, jos se yksi luokkakaveri pyytää". Ja sitten laittoi sen luokkakaverin mieleen ajatuksen pyytää mua tupakalle.

      (Kommentti tupakanpoltosta: En ajattele, että tupakanpoltto olisi sinänsä kovin paha asia. Mutta se tupakanpolttajien kapinallinen seura ei olisi tehnyt hyvää. Yksi luokkakaveri siitä tupakoijien porukasta istui aikanaan vankilassa. Toinen oli parikymppisenä niin aineidenkäytön pöhöttämä, etten olisi tuntenut, jos olisi tullut kadulla vastaan.)

      Tällaisia kokemuksia. Mutta valitettavasti mulla ei ole aikaa nyt käydä keskustelua asiasta sen enempää. Luvassa on kiireisiä päiviä ja iltoja.

    • RealSana

      Ajatuksen ovat ajatuksia, mutta ajatukset eivät ole rukouksia. Ajatuksin rukoileminen on harhaoppi. Jatkuvasti hoetaan Jumalan kuulevan rukoukset, mutta samalla väitetään Sana vastaisesti ajattelua rukoukseksi.

      • luetaankosanaa

        Room. 8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

        Mitä ovat sanomattomat huokaukset ?

        10 Ja kun farao oli lähellä, nostivat israelilaiset silmänsä ja näkivät, että egyptiläiset olivat tulossa heidän jäljessänsä. Silloin israelilaiset peljästyivät kovin ja huusivat Herraa.
        11 Ja he sanoivat Moosekselle: "Eikö Egyptissä ollut hautoja, kun toit meidät tänne erämaahan kuolemaan? Mitä teit meille, kun johdatit meidät pois Egyptistä!
        12 Emmekö sanoneet tätä sinulle Egyptissä? Sanoimmehan: Anna meidän olla rauhassa, että palvelisimme egyptiläisiä. Sillä parempi olisi ollut palvella egyptiläisiä kuin kuolla erämaahan."
        13 Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö; pysykää paikoillanne, niin te näette, minkä pelastuksen Herra tänä päivänä antaa teille; sillä sellaista, minkä näette egyptiläisille tapahtuvan tänä päivänä, ette koskaan enää tule näkemään.
        14 Herra sotii teidän puolestanne, ja te olkaa hiljaa."
        15 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Miksi huudat minulle? Sano israelilaisille, että he lähtevät liikkeelle.
        16 Mutta sinä nosta sauvasi ja ojenna kätesi meren yli ja halkaise se, niin että israelilaiset voivat käydä meren poikki kuivaa myöten.

        Missä Mooses huusi ???


      • RealSana
        luetaankosanaa kirjoitti:

        Room. 8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

        Mitä ovat sanomattomat huokaukset ?

        10 Ja kun farao oli lähellä, nostivat israelilaiset silmänsä ja näkivät, että egyptiläiset olivat tulossa heidän jäljessänsä. Silloin israelilaiset peljästyivät kovin ja huusivat Herraa.
        11 Ja he sanoivat Moosekselle: "Eikö Egyptissä ollut hautoja, kun toit meidät tänne erämaahan kuolemaan? Mitä teit meille, kun johdatit meidät pois Egyptistä!
        12 Emmekö sanoneet tätä sinulle Egyptissä? Sanoimmehan: Anna meidän olla rauhassa, että palvelisimme egyptiläisiä. Sillä parempi olisi ollut palvella egyptiläisiä kuin kuolla erämaahan."
        13 Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö; pysykää paikoillanne, niin te näette, minkä pelastuksen Herra tänä päivänä antaa teille; sillä sellaista, minkä näette egyptiläisille tapahtuvan tänä päivänä, ette koskaan enää tule näkemään.
        14 Herra sotii teidän puolestanne, ja te olkaa hiljaa."
        15 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Miksi huudat minulle? Sano israelilaisille, että he lähtevät liikkeelle.
        16 Mutta sinä nosta sauvasi ja ojenna kätesi meren yli ja halkaise se, niin että israelilaiset voivat käydä meren poikki kuivaa myöten.

        Missä Mooses huusi ???

        Henki rukoilee pyhien edestä sanoin kuvaamattomilla huokauksilla, siis kuuluu huokauksia joita ei voi sanoin kuvailla. Jos joku rukoilisi seurakunnan tilaisuudessa sanoin kuvaamattomin huokauksin, niin uskonnolliset läsnäolijat sanoisivat: riivattu".
        Jeesuksesta kirjoitetaaan: "Hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia".
        Onhan todella turvallista hellarin "rukoilla" ajatuksin, "jos ei mitään tapahdu.."


      • Höpö.höpö
        RealSana kirjoitti:

        Henki rukoilee pyhien edestä sanoin kuvaamattomilla huokauksilla, siis kuuluu huokauksia joita ei voi sanoin kuvailla. Jos joku rukoilisi seurakunnan tilaisuudessa sanoin kuvaamattomin huokauksin, niin uskonnolliset läsnäolijat sanoisivat: riivattu".
        Jeesuksesta kirjoitetaaan: "Hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia".
        Onhan todella turvallista hellarin "rukoilla" ajatuksin, "jos ei mitään tapahdu.."

        Nämä ovat näitä sinun ihan omia omakeksimiä oppejasi !

        Jumala kuulee ja tietää kaiken, eikä Häneltä ole mikään salassa !

        Luuk. 9:47 Mutta kun Jeesus tiesi heidän sydämensä ajatuksen.

        Ps. 38:9 (38:10) Herra, sinun edessäsi on kaikki minun halajamiseni, eikä minun huokaukseni ole sinulta salassa.

        Etkö se ollut juuri sinä, kun väittelit rukoilemisesta, etkä ymmärtänyt edes sitä, että anominen on rukoilua !

        Taidat olla melkoinen omien oppien kehittelijä kaiken kaikkiaan !

        Jos siis ymmärtäisit Jumalan tietävän kaiken ja tietävän ja "kuulevan" jokaisen ajatuksemmekin jopa mielessämme hetken häivähtävän, niin et väittäisi näitä ihme väitteitäsi !

        Ja minä en sitten ole Hellari, joten älä ala syyttelemään vastoin Totuutta !


      • RealSana
        Höpö.höpö kirjoitti:

        Nämä ovat näitä sinun ihan omia omakeksimiä oppejasi !

        Jumala kuulee ja tietää kaiken, eikä Häneltä ole mikään salassa !

        Luuk. 9:47 Mutta kun Jeesus tiesi heidän sydämensä ajatuksen.

        Ps. 38:9 (38:10) Herra, sinun edessäsi on kaikki minun halajamiseni, eikä minun huokaukseni ole sinulta salassa.

        Etkö se ollut juuri sinä, kun väittelit rukoilemisesta, etkä ymmärtänyt edes sitä, että anominen on rukoilua !

        Taidat olla melkoinen omien oppien kehittelijä kaiken kaikkiaan !

        Jos siis ymmärtäisit Jumalan tietävän kaiken ja tietävän ja "kuulevan" jokaisen ajatuksemmekin jopa mielessämme hetken häivähtävän, niin et väittäisi näitä ihme väitteitäsi !

        Ja minä en sitten ole Hellari, joten älä ala syyttelemään vastoin Totuutta !

        Kannattaa lukea Sanaa niinkuin on kirjoitettu, ei hellarioppien mukaan. Näytähän esimerkki, siitä että joku olisi rukoillut ajatuksin Raamatussa?
        Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Mutta kuinka he huutavat avuksi sitä, johon eivät usko." Siis huudetaan avuksi Herran nimeä, ei vain ajatella. Ajatusrukoilu on epäuskon verho. Monet ovat täällä pohtineet, miksi hellarit ovat harhassa. Yksi syy on rukouksen puute, koska hellarit vain ajattelevat. Monet hellariopit ovat höpöhöpöä. Hellarit ovat laiminlyöneet Sanan tutkimisen ja opettavat vain perinnäisääntöjä, myös rukouksesta.


      • Höpö.höpö
        RealSana kirjoitti:

        Kannattaa lukea Sanaa niinkuin on kirjoitettu, ei hellarioppien mukaan. Näytähän esimerkki, siitä että joku olisi rukoillut ajatuksin Raamatussa?
        Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Mutta kuinka he huutavat avuksi sitä, johon eivät usko." Siis huudetaan avuksi Herran nimeä, ei vain ajatella. Ajatusrukoilu on epäuskon verho. Monet ovat täällä pohtineet, miksi hellarit ovat harhassa. Yksi syy on rukouksen puute, koska hellarit vain ajattelevat. Monet hellariopit ovat höpöhöpöä. Hellarit ovat laiminlyöneet Sanan tutkimisen ja opettavat vain perinnäisääntöjä, myös rukouksesta.

        Ihan pehmeitä kirjoitat taas !

        Minä jo kirjoitin sinulle varta vasten, että en ole hellari !!!

        Eikö mene perille ?

        Minä tiedän Jumalan kuulevan kaikki sanattomatkin huokaukseni, se siis selviää siitä ja sen kautta mitä Jumala on, eli kun Hän tietää hiusteni lukumäärän, niin eikö Hän tietäisi jopa salaisimpia ajatuksiani, ja jos Häneltä mielessäni jotain anon, niin tiedän Hänen sen myös tietävän !

        Et "RealSana" taida olla uudestisyntynyt ?

        Ainakin oppisi ovat vain ihmis "viisautta" ja tulkintaa, sillä Hengellinen eli Pyhän Hengen omaava kyllä tietämällä tietää Jumalan kuulevan ja näkevän ihan kaiken !

        Oletko siis joku johonkin kirkkokuntaan kuuluva tapakristitty, joka luulee kirkon sakramenttien kautta pelastuvansa ?


      • supisupisupi

        Tuossapa sulle mallia äänettömästä sydämestä lähtevästä rukouksesta,

        1 Samuelin kirja 1:
        12. Ja kun hän kauan rukoili Herran edessä, tarkkasi Eeli hänen suutansa,
        13. sillä Hanna puhui sydämessänsä ja ainoastaan hänen huulensa liikkuivat, mutta ääntä häneltä ei kuulunut; niin Eeli luuli, että hän oli juovuksissa.
        14. Ja Eeli sanoi hänelle: "Kuinka kauan sinä siinä olet juovuksissa? Haihduta humalasi."
        15. Mutta Hanna vastasi ja sanoi: "Ei, herrani, minä olen murheen raskauttama vaimo; viiniä ja väkijuomaa en ole juonut, vaan minä vuodatin sydämeni Herran eteen.


      • RealSana

        Hannan huulet liikkuivat, eli Hanna ei rukoillut ajatuksin, niinkuin hellarit. Hellarit ovat mieltyneet oppiin, jossa ei oikeastaan tarvitse tehdä yhtään mitään. Jumalahan tietää ajatukset ja toimittaa kaiken valmiina pöytään. Jos jotakin tarvitsee Jumalalta, riittää, jos sattumalta ihan ohimennen ajattelee. Jos ei Jumala toimi, niin se on sitten Jumalan vika. Hellarit ovat mielettömiä samoin kuin heidän oppinsa.


      • Höpö.höpö
        RealSana kirjoitti:

        Hannan huulet liikkuivat, eli Hanna ei rukoillut ajatuksin, niinkuin hellarit. Hellarit ovat mieltyneet oppiin, jossa ei oikeastaan tarvitse tehdä yhtään mitään. Jumalahan tietää ajatukset ja toimittaa kaiken valmiina pöytään. Jos jotakin tarvitsee Jumalalta, riittää, jos sattumalta ihan ohimennen ajattelee. Jos ei Jumala toimi, niin se on sitten Jumalan vika. Hellarit ovat mielettömiä samoin kuin heidän oppinsa.

        Miksi vihaat hellareita noin paljon ?

        Ovatko he satuttaneet sinua pahasti, vai mistä vihasi ja katkeruutesi johtuu ?

        Raamattu sanoo:

        Hepr. 12:15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,

        Siis nyt nähdäkseni sinulla ja sinussa juuri tuo katkeruus vaikuttaa, ja siten sillä saatutat muitakin, sillä etsimällä etsi vikoja hellareista, vaikka nytkin taistelet vastoin Totuutta itse asiassa !

        Sillä itse uskovana tiedän, Jumalan "kuulevan" myös äänettömät rukoukseni ja toiveeni, minulla ei ole siitä pienintäkään epäilystä, vaan olen saanut siitä jopa vahvistuksia !


      • RealSana
        Höpö.höpö kirjoitti:

        Miksi vihaat hellareita noin paljon ?

        Ovatko he satuttaneet sinua pahasti, vai mistä vihasi ja katkeruutesi johtuu ?

        Raamattu sanoo:

        Hepr. 12:15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,

        Siis nyt nähdäkseni sinulla ja sinussa juuri tuo katkeruus vaikuttaa, ja siten sillä saatutat muitakin, sillä etsimällä etsi vikoja hellareista, vaikka nytkin taistelet vastoin Totuutta itse asiassa !

        Sillä itse uskovana tiedän, Jumalan "kuulevan" myös äänettömät rukoukseni ja toiveeni, minulla ei ole siitä pienintäkään epäilystä, vaan olen saanut siitä jopa vahvistuksia !

        Vihaan kaikkea uskonnollista höpötystä. Olen huomannut etteivät monetkaan uskovat lue ja tutki Jumalan Sanaa, ainoastaan toistavat opittuja fraaseja. Vihaan kaikkea uskollisuutta.
        Raamattu opettaa sevästi, että meidän tulee anoa, vaikka Jumala tietää meidän tarpeemme. "Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan." Ajattelu ei ole anomista tai kolkuttamista tai etsimistä.
        Jumala tiesi Saaran ajatukset. Silti Aabraham rukoili Herraa Sodoman puolesta. "Katso minä olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomua ja tuhkaa." Jos Aabraham olisi toiminut kuin nykyuskovat, hän olisi seissyt Herran edessä tuppisuuna, tiesihän Herra ajatukset.


      • Uppiniskainen
        RealSana kirjoitti:

        Vihaan kaikkea uskonnollista höpötystä. Olen huomannut etteivät monetkaan uskovat lue ja tutki Jumalan Sanaa, ainoastaan toistavat opittuja fraaseja. Vihaan kaikkea uskollisuutta.
        Raamattu opettaa sevästi, että meidän tulee anoa, vaikka Jumala tietää meidän tarpeemme. "Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan." Ajattelu ei ole anomista tai kolkuttamista tai etsimistä.
        Jumala tiesi Saaran ajatukset. Silti Aabraham rukoili Herraa Sodoman puolesta. "Katso minä olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomua ja tuhkaa." Jos Aabraham olisi toiminut kuin nykyuskovat, hän olisi seissyt Herran edessä tuppisuuna, tiesihän Herra ajatukset.

        Olet tosi uppiniskainen "RealSana", sillä et usko vaikka sinulle Raamatusta näytetään ja kerrotaan asiat ihan kädestä pitäen !

        Rukoilla voi ääneen tai mielessään, siitä ei ole mitään käskyä pelkkään ääneen rukoiluun !

        Näytä Raamatusta nyt sitten se, missä siellä sanotaan, että mielessään eli ääneti ei voisi eikä saisi rukoilla eli anoa !

        Olet omassa "viisaudessasi" kehitellyt ihan oman opin, ja nyt kynsin hampain pidät siitä kiinni, olet lähinnä jo säälittävä !


      • RealSana
        Uppiniskainen kirjoitti:

        Olet tosi uppiniskainen "RealSana", sillä et usko vaikka sinulle Raamatusta näytetään ja kerrotaan asiat ihan kädestä pitäen !

        Rukoilla voi ääneen tai mielessään, siitä ei ole mitään käskyä pelkkään ääneen rukoiluun !

        Näytä Raamatusta nyt sitten se, missä siellä sanotaan, että mielessään eli ääneti ei voisi eikä saisi rukoilla eli anoa !

        Olet omassa "viisaudessasi" kehitellyt ihan oman opin, ja nyt kynsin hampain pidät siitä kiinni, olet lähinnä jo säälittävä !

        Pitääköhän minun uskoa jotain kiihkouskonnollista henkiloä, jotain fariseusta? Kauhea vaatimus! Missähän kohtaa Sanassa käsketään rukoilla ääneti mielessään? Ajatusrukoilu on harhaoppi, jots opetetaan lähes kaikissa ns. vapaissa suunnissa. Rukouskokouksissa, yksi johtaa rukousta ja käytännössä pitää pikku puheen, jota muut kuuntelevat. Rukous on puhetta Jumalalle, ei toisille uskoville. Rukouskokouksissa saattaa olla paljokin vilpittömiä uskovia, joita on alistettu ja johdettu harhaan.
        Sanooko Raamattu, että ajatuksen voimalla siirrätte vuoria? Eikö Sana opeta: "jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi." Eikö Jumala jo alussa luonut luonut maailmaa Sanallaan, ei ajattelemalla?
        "Rukoilla voi ääneen tai mielessään" on pelkkä uskollinen fraasi, jota hoetaan miltei joka rukouskokouksessa.
        Hellarioppi mieletöntä!


      • Syvällä.suossasi
        RealSana kirjoitti:

        Pitääköhän minun uskoa jotain kiihkouskonnollista henkiloä, jotain fariseusta? Kauhea vaatimus! Missähän kohtaa Sanassa käsketään rukoilla ääneti mielessään? Ajatusrukoilu on harhaoppi, jots opetetaan lähes kaikissa ns. vapaissa suunnissa. Rukouskokouksissa, yksi johtaa rukousta ja käytännössä pitää pikku puheen, jota muut kuuntelevat. Rukous on puhetta Jumalalle, ei toisille uskoville. Rukouskokouksissa saattaa olla paljokin vilpittömiä uskovia, joita on alistettu ja johdettu harhaan.
        Sanooko Raamattu, että ajatuksen voimalla siirrätte vuoria? Eikö Sana opeta: "jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi." Eikö Jumala jo alussa luonut luonut maailmaa Sanallaan, ei ajattelemalla?
        "Rukoilla voi ääneen tai mielessään" on pelkkä uskollinen fraasi, jota hoetaan miltei joka rukouskokouksessa.
        Hellarioppi mieletöntä!

        Olet niin syvällä suossasi, että sinne ei näemmä enää valo paista, eli valkeus loista !

        Joten turhaa on kanssasi vääntää, olet tiesi valinnut !


      • RealSana
        Syvällä.suossasi kirjoitti:

        Olet niin syvällä suossasi, että sinne ei näemmä enää valo paista, eli valkeus loista !

        Joten turhaa on kanssasi vääntää, olet tiesi valinnut !

        Ajatusrukoilu on pimeä harhaoppi. Miksi hellarit ym. eivät salli Pyhän Hengen johtaa rukousta ja rukouskokouksia? Miksi uskonnolliset harhaoppiset saavat vallita seurakunnan rukouselämää?


    • ajatuksienJakaja

      Matteus 1:
      19. Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.
      20. Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä

      - Jumala tiesi Josefin ajatukset(kin) :)

      • RealSana

        Tässä Sanan paikassa ei lue, että Jumala olisi lukenut Joosefin ajatuksia. Jumala tiesi varmasti ihan itse, että Maria oli raskaana Pyhästä Hengestä ja että Joosef ei halunnut ottaa (toiselle) raskaana olevaa vaimoa.


    • LightningStar

      Ajattelen, että Jumala tietää kaiken, kaikesta kaiken. Häneltä ei voi todellisesti salata mitään. Ihminen voi piilottaa jopa omat motiivinsa itseltään, mutta Jumala tietää silti ihmisen todellisen tilan, mitä hän on.

      "Ajatustenlukeminen" on mielestäni jotenkin hassu termi, eikä oikein sovellu kuvailemaan Jumalan olemusta, koska Jumalan kaikkeus käsittää suuremman kokonaisuuden, Hän on kaikkialla läsnäoleva.

    • LightningStar

      Vielä termistä "lukea ajatuksia"... miksi ei sovellu.

      Uskon Jumalan tietouden olevan ääretön ja se ei ole sidottu vain tiettyyn aikaan ja paikkaan. Hän myös tietää ennalta.

      Kaiken tietous, kaiken ymmärrys.

      • RealSana

        Jumala on Sana. Vaikka Jumala tietää ja tuntee ajatuksemme, niin ei Jumalaa voi eikä pidä kutsua ajatustenlukijaksi. Jumala loi ihmisen kuvakseen, kaltaisekseen. Ihmisen luonnollinen tapa kommunikoida on puhuminen. Raamatusta näemme miten Pyhät kommunikoivat Jumalan kanssa puhumalla. Jumala puhuu uskoville, ei meidän mieleemme, ajatuksiin, vaan hengellemme. "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        "Sillä sanoistasi (ei ajatuksistasi) sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi (ei ajatuksistasi) sinut tuomitaan syylliseksi."
        Ajatuksia varten Jumalan Sana neuvoo: "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle."


    • kilinkolin

      auroora on selvinnyt kohta taas tästä kesästä muutamalla kaljalla ja väkevämmällä tuikulla!

      ainut ongelma enää on uskovaiset joista ei pääse eroon, ei vaikka umpitukkoon ryyppäisi niin taas kun pääsee jaloilleen niin siinä he ovat mihin ne jätit yhdessä korkkien kanssa!

      ainut mikä on muuttunut on vyötärönmitta, siihen se mallasjuoma asettuu taloksi ja pysyy!

      • ei_kuulostanut

        Ei kuulostanut uskovan vastaukselta toi...


    • eli.ihminen

      Minua on yritetty loukuttaa ensin vanhempien toimesta sitten vaimoni puoliuskovainen ei tosissaa vain vihjaillen kunnes hänkin kai seura teki kaltaisekseen ei enää hiiskaustakaan, anoppi tosi hellutalainen yritti lapsillemme mullekkin mut katsoi minut toivottomaksi ennen kuolemaansa hylkäsi seuran vanhana viisastuneena Rauha nimeltään, rauha hänen muistolleen.

    • KTSEiKirj

      Totta kai ajatuksissakin voi rukoilla. Miten mykät muuten rukoilisivat?
      Keep it simple, simppelit!

    • helluntailainen

      Ihminen voi mennä mieleltään sekaisin ja sairastua ja tulla jopa hulluksi suoraan "suomeksi" sanottuna. Niin voi tapahtua uskovaiselle ja ateistille.
      Pidän itseäni suhteellisen terveenä ja eivät läheiseni ole huolissaan mielenterveydestäni, vaikka uskon että Jumala tietää koko ajan ajatukseni.

      Jumala on kaikkitietävä ja jo tämä riittää todisteeksi siitä, että Hän tietää ihmisen ajatukset. Sielunvihollinen voi yrittää vaikuttaa ajatuksiimme, mutta ei näe ja tiedä, mitä me hengessämme ajattelemme. Siksi on hyvä rukoilla kielillä ja myös hiljaa ajatuksilla.

      Ps. 139:
      Herra, sinä olet minut tutkinut,
      sinä tunnet minut.
      Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät,
      jo kaukaa sinä näet aikeeni.
      Kuljen tai lepään, kaiken olet mitannut,
      perin pohjin sinä tunnet minun tekemiseni.
      Kielelläni ei ole yhtään sanaa,
      jota sinä, Herra, et tuntisi.
      Sinä suojaat minua edestä ja takaa,
      sinä lasket kätesi minun päälleni.
      Sinä tiedät kaiken...
      ... minne voisin paeta sinun edestäsi?
      Vaikka nousisin taivaaseen, sinä olet siellä,
      vaikka tekisin vuoteeni tuonelaan, sielläkin sinä olet.
      Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin
      tai muuttaisin merten taa,
      sielläkin sinä minua ohjaat, talutat väkevällä kädelläsi.
      Vaikka sanoisin:
      "Nyt olen pimeyden kätköissä, yö peittää päivän valon,"
      sinulle ei pimeys ole pimeää,
      vaan yö on sinulle kuin päivänpaiste,
      pimeys kirkas kuin

      • RealSana

        "Rukoilla hiljaa ajatuksilla" kuulostaa hienolta, mutta on pelkkää uskonnollista höpötystä, josta sielunvihollinen tykkää. Ovatpa uskonolliset kiihkoilijat keksineet ihan uuden tavan rukoilla kielillä, rukoilla kielillä ajatuksilla, siis ääneti.
        "Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa? Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
        Missään kohtaa Raamattua ei käsketä tai kehoita tai ole esimerkkiä ajatusrukoilusta.


      • Sinä et ole siis kertonut läheisillesi että ajattelet jonkun lukevan ajatuksiasi kaiken aikaa.
        Tai lääkärillesi.


      • RealSana
        auroraboreallis kirjoitti:

        Sinä et ole siis kertonut läheisillesi että ajattelet jonkun lukevan ajatuksiasi kaiken aikaa.
        Tai lääkärillesi.

        Aiempaa viestiini tuli kirjoitusvirhe. Piti kirjoittaa: "Missä kohtaa Raamattua kehoitetaan tai käsketään tai opetetaan tai on esimerkki ajatusrukoilusta? Ei missään! (Nettiyhteys on huono ja on vaikea keskittyä itse asiaa, kirjoittamiseen.)


    • ei_pä_kiinnosta

      Aloittajalle näkyy tulevan RistinVoitto ja sieltä kilahtelee näitä aloituksia.
      Esim. ajatus- "lukeeko joku".
      Mutta, olkoon ihminen uskonnollinen, uskova, tai ateisti, ongelmat ovat samoja monella -yksilöllä-. Ei siinä sen ihmeempää, pilleriä poskeen ja ajattelee, että se luonteenpiirteiden roblematiikka on aivan omaa itseänsä.
      Myös jokaiseen porukkaan pääsee samanmielisiä, "ajatusten lukujoukko", niin omat sopat keittyy siinä.

      Eli aloittajan soppakuppi on aivan "maassa kaikki hyvin", kaikki samanlaisia hoidettavia, ilman leimaa, .. olemassa. Mutta juuri se oire saa syyn nimittää, vaikka uskovat syyllistävään sävyyn on subjektiivinen ajatus.
      Voihan sen ruoka!uskovienkin kohdalla nimittää jokin ruoka-aine uskonnollisesti syylliseksi tähän ja tähän sairauteen.
      Ruoka!uskovia voi olla esim. "oikeuksia eläimille ja siitä veganius!"
      Tai muu vastaava.

      Asia on sama, mutta aiheongelmat pyörii eri lahkeessa. Tieteen nimissäkin syytellään ongelmaa, mutta ongelma voi ollakin vain subjektiivinen teko, tai tekojen summa. Saarnaajia sitten löytyy, aureabolisia on maa täysi.
      Sairaudet ponnistaa ihmisen minudesta, joka hilluu korvienväliongelmana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1666
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      732
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe