ÄIDIT ja ISÄT Miltä tuntuu saada ensimmäinen lapsi

Kaikesta_kiinnostunut

Ajattelin vaan muuten vaan kysyä, että millaista on saada se ensimmäinen lapsi. Olen haaveillut perheestä jo kauan mutta sinkkuna ollaan pysytty. Kertokaa vähän kokemuksia ja tarinoita. Olisi mielenkiintoista lukea.

3

3257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Papparazzi

      Ekan lapsen saaminen pelotti ja samalla oltiin onnesta soikeena. Se on huikee tunne, kun näkee lapsensa ekaa kertaa. Ensimmäiset kuukaudet meni vauvan kans opetellessa ja ihmetellen sitä pientä ihmislasta. Edelleen pelotti kaikki epämääräiset jutut kuten kuumeilut ja kovat yskimiset. Luuli että se on vakavaakin. Mut sitten kun kaikkeen alkoi tottumaan niin homma helpottui. Osallistui kaikkeen vauvanhoitoon mitä voin ja edelleenkin osallistun meidän kolmannen kohdalla. Jos hauskasti ja vähän karusti sanotaan niin kyllä se eka lapsi on se "koekappale". Vasta tokallla ja kolmannella kerralla ja siitä eteenpäin tajuaa miten yksinkertaista homma on itselle ja vauvalle.

      Nii että päällimmäisenä tunteena on jatkuva huoli. Se on sun lapsen elossa pitävä vaisto ja myös taakka.

    • Sinttiii

      Tiesin että lapsen hoitaminen ja kaikki lapseen liittyvä on rankkaa. Minulla oli realistiset odotukset. Nyt lapsen saatuani yllätyin mikä vaikutus sillä on parisuhteeseen ja omaan henkiseen vointiin. Itsellä Kaikki mahdollinen henkinen taakka, mitä voi olla "takana" nousee esiin, kun tuli äidiksi. Oma isäni on alkoholisti ja lapsuuteni oli väkivaltainen, joten tässä vaiheessa olen alkanut läpi käymään lapsuuttani ja henkisiä arpia, joita minulla on ja joita en tajunnut aiemmin olevan. Tämä myös sen takia että haluan katkaista kierteen joka suvussamme on ollut mm. Alkoholiin ja henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan liittyen.

      Lapsen saantiin ei siis liity pelkästään onnea ja iloa, vaan voi liittyä myös tällaisia hyvin raskaitakin asioita. Parisuhteen osalta on puolisolle ollut varmasti rankkaa tämä minun muutos, jonka olen kokenut. Minusta on tullut vakavampi läpikäydessäni näitä asioita ja varmasti vaikutan jopa masentuneelta välillä. Kaikkeen liittyy tietysti myös vauvavuoden jättämä väsymys, vaikka lapsi nukkuisikin hyvin. Myös tietty aikuistuminen on hullua, mutta asiaan kuuluvaa.

      Yllärinä siis tuli tämä kaikki lapsen ulkopuolelle jäävä osuus.

    • pööölooo

      Ei sitä onnea voi kuvailla... Olin haltioitunut, kun sain esikoiseni. Aivan alussa oli pientä jännitystä, mutta äitiys tuntui pian tosi luonnolliselta. Rakkautta vain pursusi. Lapsen hoito oli myös tuhat kertaa vaivattomampaa kuin mitä ihmiset olivat puhuneet. Äitiyslomalla oli lähinnä tylsää.=D Mitäs sitä tekisi, kun vain yksi pieni lapsi, joka nukkuu monta tuntia päivässä... Meillä ei valvottu öisinkään, eikä lapsi ole juuri koskaan sairastellut. Tänään lapsi meni jo ekaluokalle kouluun...

      Minulla on jo toinenkin lapsi, ja yhtä suuri hämmästys on hänkin ollut. Mahtavaa! Mutta äidiksi tulo ei enää jännittänyt. Edes synnytys ei jännittänyt, koska ensimmäinen synnytys sujui hienosti. Kesti se n. 30 tuntia, mutta mitään ongelmia ei ollut, ja paranin hyvin. Samoin kävi toisen kohdalla. Nyt kuopuskin on jo 4v.

      Sen voin sanoa, ettei rakkauden määrää lasta kohtaan voi ymmärtää ennen kuin itsellä on lapsi. Se on varma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe