Aadam - Ikiaikainen

pelastuukoYoungjaWillie

"Me uskomme Jumalaamme – Ruhtinaaseen oman rotunsa,
Arkkienkeli Mikaeliin, Ikiaikaiseen,
omaan Isäämme Aadamiin, maan Herraan - kuten selvää on,
joka neuvoo ja taistelee lastensa puolesta jälleen.

Me uskomme Hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen,
joka rakkaudesta veljiään ja sisariaan kohtaan astui alas ylhäältä
kuollakseen lunastaen heidät kuolemalta,
ja opettaakseen kuolevaisille ja hengille Evankeliumia jota me saarnaamme."

(MAP-kirkon laulukirja - Liverpool, 1856, suomennos tämän ketjun aloittajan ammattitaidoton tekele)

Näin laulettiin MAP-kirkossa sen profeetan Brigham Youngin aikoina.

Jo Joseph Smith opetti vastoin kristikunnan (ja juutalaisuuden) perinteisiä tulkintoja että Raamatun Danielin kirjan Ikiaikainen tarkoittaakin Aadamia. Oppi ja Liitot kirjasta voimme lukea:
”..Mikaelin eli Aadamin, kaikkien isän, kaikkien ruhtinaan, Ikiaikaisen, kanssa” OL 27:11
”Niiden suurten ja mahtavien joukossa, jotka olivat kokoontuneet tähän vanhurskaiden suureen kokoukseen, olivat isä Aadam, Ikiaikainen ja kaikkien isä” OL 138:38

Brigham Young opetti (ja sanoi Josephin opettaneen samaa oppia hänelle) että Aadam on meidän kaikkien ihmisten - ja myös Jeesuksen Kristuksen - henkien isä.
Ylijumala Elohim valtuutti Aadamin, joka jumalten neuvostoissa tunnettiin nimeltä Mikael, luomaan yhdessä Aadamin pojan Jehova-Jeesuksen kanssa maan Aadamin (Mikaelin) henkilapsille. Aadam tuli tänne kuolemattomassa ruumiissa, nautti hedelmää joka toi maailmaan kuolevaisuuden ja yhtyi selestiseen vaimoonsa Eevaan ja he synnyttivät kuolevaisia lapsia joiden ruumiisiin henkimaailmasta Isä Aadamin ja Äiti Eevan henkilapset siirtyivät/siirtyvät edelleen. Brigham Youngin mukaan Aadam ja Eeva eivät kuolleet vaan heidän ruumiinsa muutuivat takaisin kuolemattomiksi ja he siirtyivät ylös henkimaailmoihin ohjaamaan lapsiaan.
Tällainen oppi oli tietenkin vaikeaa monille kirkon jäsenille. Brigham Young kuitenkin rohkeasti opetti kuolemaansa asti tätä oppia. Hän jopa sisällytti sen temppeliseremoniaan: St.Georgen temppelissä luennossa, joka pidettiin osana endaumenttia esiripun ollessa paljastettuna, opetettiin Aadam-jumala oppia.
Elämänsä ehtoolla Brigham valitteli että kirkossa vielä oli jäseniä jotka eivät hänen kautta ilmoitettua oppia ollet ottaneet sydämiinsä:

”Kuinka paljon epäuskoa onkaan myöhempien aikojen pyhien mielissä erityistä oppia kohtaan minkä minä ilmoitin heille, ja minkä Jumala ilmoitti minulle – nimittäin että Aadam on Isämme ja Jumalamme.
Isämme Aadam auttoi tämän maan tekemisessä … hän ja hänen kumppaninsa tulivat tänne. Hän toi mukanaan yhden vaimoistaan... Isämme Aadam on se ihminen joka seisoo portilla ja joka pitää hallussan iankaikkisen elämän ja pelastuksen avaimia kaikille lapsilleen jotka ovat tulleet tai vielä tulevat maan päälle. Me sanomme että Isä Aadam tuli tänne ja auttoi maan tekemisessä. Kuka hän on? Hän on Mikael...Hän oli ensimmäinen ihminen maan päällä ja sen muotoilija ja tekijä. Hän, veljiensä avulla, toi maailman olemassaoloon. Sitten hän sanoi: ”Haluan lasteni, jotka ovat henkimaailmassa, tulevan tänne ja elävän täällä. Minä itse asuin kerran tämänkaltaisen maan päällä kuolevaisuuden olotilassa. Olin uskollinen, sain kruununi ja korotukseni. Minulla on etuoikeus laajentaa työtäni ja sen enentymisellä ei ole oleva loppua. Haluan kaikkien lasteni jotka syntyivät minulla henkimaailmassa tulevan tänne ja ottamaan liharuumiit, jotta heidän hengillään olisi asunto, asumus tai asuinsija kuten minun hengelläni on, ja missä on salaisuus?” (Deseret News, June 18, 1873)

Vuoden 1892 alun tietämillä kirkon johtajat yksityisesti päättivät etteivät julkisesti enää opettaisi oppia Aadamista Jumalanamme. Kokouksessa joka pidettiin 4.4.1897 kirkon presidentti Wilford Woodruff sanoi: "Aadam on isämme ja Jumalamme ja tästä ei ole mitään hyötyä keskustella josephilaisten (Reorganisoidun MAP-kirkon jäsenten) eikä muidenkaan kanssa.”

Nykyään tästä opista ei kirkossa mainita sanallakaan. Ns. fundamentalistimormonit (eli moniavioisuutta harjoittavat kulttilaiset jotka ovat versoneet "varsinaisesta" mormonikirkosta) uskovat edelleen tänäkin päivänä Aadamiin jumalanaan. Koska nämä moniavioisuutta harjoittavat kultistit saavat uudet jäsenensä pääasiassa map-kirkosta, ovat MAP-johtajat (jotka ovat hyljänneet Joseph Smithin opetukset moniavioisuudesta ja kirkon alkuaikojen opin Aadam-jumalasta), yhdistäneet kovan kritiikin myös Aadam-jumala doktriiniin:
"Paholainen pitää tätä harhaoppia elossa välineenä saadakseen käännynnäisiä kultismille. Se on vastoin koko pelastuksen suunnitelmaa joka on esitetty kirjoituksissa ja kuka tahansa joka on lukenut Mooseksen kirjan ja saanut temppeliendaumentin ja silti uskoo Adam-Jumala teoriaan ei ansaitse tulla pelastetuksi” Bruce R. McConkie.

Mielenkiintoista apostoli McConkien kommentissa on, että hänen mukaansa siis Brigham Young ja vaikkapa Wilford Woodruff eivät harhaoppisen uskonsa takia ansaitse pelastusta. Onko näin?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samarin

      Uuden Testamentin mukaan "tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
      Jos tuota pitää jonkin sortin kriteerinä niin Brigham Young johti kirkon presidenttinä jäseniä harhaan ja pois totisen Jumalan tuntemisesta.
      Pelastuksen jätän yksin Korkeimman käsiin mutta harhaan johti Young mappeja.

      • Niin.monta.uskojaa

        Jos uskovainen on harhaanjohdettu, mutta vilpitön uskossaan ja vakuuttunut pelastuksestaan, onko hän väärässä ja menettänyt ikuisen elämän, koska on uskonut väärää tietoa ja vääriä tulkintoja?
        Moni ihminen haluaa vilpittömästi seurata Jumalaa ja uskoa Hänen kaikkivaltaisuuteensa.
        Miten Jumala suhtautuu harhailijaan?


      • samarin

        Eli tuleeko kukin uskollaan autuaaksi? Voi hyvinkin olla niin.


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Eli tuleeko kukin uskollaan autuaaksi? Voi hyvinkin olla niin.

        Ajatus että pitäisi uskoa tietyllä tavalla joka olisi "oikein" on varsin merkillinen, eihän kukaan voi pakosti uskoa mihinkään yhtä vähän kuin rakastaa pakotettuna.
        Nämä "usko"uskonnot ovat myös varsin uusi ilmiö , tietääkseni ennen kristinuskoa ei mikään uskonto vaatinut tuollaista eikä luvannut tuonpuoleista pakkiota /rangaistusta oikein uskomisesta.


      • samarin
        Niin.monta.uskojaa kirjoitti:

        Jos uskovainen on harhaanjohdettu, mutta vilpitön uskossaan ja vakuuttunut pelastuksestaan, onko hän väärässä ja menettänyt ikuisen elämän, koska on uskonut väärää tietoa ja vääriä tulkintoja?
        Moni ihminen haluaa vilpittömästi seurata Jumalaa ja uskoa Hänen kaikkivaltaisuuteensa.
        Miten Jumala suhtautuu harhailijaan?

        Joseph Smith opetti seuraavasti: "Jos joku ihminen ei tunne Jumalaa ja kysyy, millainen olento Hän on, niin hän - jos hän tutkii uutterasti sydäntään ja jos Jeesuksen ja apostolien todistus on tosi - tulee oivaltamaan, että hänellä ei ole iankaikkista elämää, sillä iankaikkinen elämä ei voi perustua mihinkään muuhun periaatteeseen."
        Tuon opetuksen valossa jos ei tunne Jumalaa eikä millainen olento Hän on - ei ole pelastusta iankaikkiseen elämään. Brigham Young ei ilmiselvästi tuntenut Jumalaa eikä sitä millainen olento Hän on kun kerran väitti että Aadam on Jumalamme ja henkiemme Isä sekä Jeesuksen Kristuksen Isä. Joseph Smithin sanoja mukaellen Brigham ja hänen harhaanjohtamansa myöhempien aikojen pyhät jotka seurasivat sokeasti profeettaansa uskoen tämän opettamiin harhaoppeihin "tulevat oivaltamaan ettei heillä ole iankaikkista elämää".
        No, Joseph Smith ei tietysti oikeasti voi määritellä pelastusta, mutta kyllä hänen perustamansa uskonnon oppeihin kuuluu tietää ja uskoa oikein Jumalasta eli Brighamin harhaoppisuus on iso ongelma mormonismissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2112
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      172
      1639
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1332
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1182
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe